DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Utrudnione włączanie wstecznego biegu

tAboon - 2020-02-05, 13:31
Temat postu: Utrudnione włączanie wstecznego biegu
Cześć

Takie mam małe pytanie, ponieważ ASO Zdunek informuje mnie, iż TTTM.

Obecnie problem zaobserwowałem w chłodne dni. Mianowicie: jest problem z wrzuceniem wstecznego, czasem potrzebne jest podwójne wysprzęglenie lub nawet wrzucenie innego biegu i ponowna próba wrzucenia R.

Czy tylko ja tak mam czy może wszystkie skrzynie 5-biegowe tak mają?

Przypadek stwierdzony w Lodgy 2018 1,6 SCe.

Obywatel MK - 2020-02-05, 13:49

Wszystkie tak mają, u mnie też tak jest. Ten problem dotyczy skrzyń gdzie wsteczny jest wbijany do tyłu bez wciśnięcia, w Mazdzie też tak miałem. Problemu nie było w skrzyniach gdzie wsteczny wrzucało się do przodu. Skoda, Opel.
SWilk - 2020-02-05, 14:56

Tak samo u mnie. Reklamowałem oczywiście, ale TTTM :-/

Uważam to za jedną z największych wad tej konstrukcji.

wuju - 2020-02-05, 18:41

Ja miałem dwa auta gdzie wsteczny bieg był wbijany do tyłu i takiego problemu nie miałem
Jan Dusigaz - 2020-02-05, 19:42

U mnie też tak to działa, w poprzednich autach też się zdarzało... taki urok skrzyń biegów.
Fruxo - 2020-02-05, 19:51

wymiana oleju na coś lepszego troche ten problem poprawia
wuju - 2020-02-05, 20:26

Może w tej marce tub w tym typie TTTM ale według mnie to nie ma wpływu czy msteczny jest do tyłu czy do przodu z wciśnięciem to nie jest normalny objaw
tAboon - 2020-02-06, 09:47

To mnie uspokoiliście. Jak to nie tylko u mnie to już mi lepiej :-P

A tak na poważnie to tak być nie powinni, bo wycie skrzyni przy jakichś tam prędkościach rozumiem, ale problem ze wrzucenie wstecznego we wszystkich skrzyniach 5-B to cos nie tak.

Jeździłem różnymi samochodami, skrzyniami biegów i nigdy nie miałem takiego problemu jak w Daćce.

DrOzda - 2020-02-06, 10:01

Jeśli jest tam JH3 (zwłaszcza) albo JR5 to precyzją one nie grzeszą. Natomiast faktycznie warto przy 100 kkm zmienić olej - ja to zrobiłem w zeszłym tygodniu na Elf NFP i słychać delikatną różnicę zwłaszcza na zimnym oleju.
Ale raczej TTTM.

pikodat - 2020-02-06, 10:05

tAboon napisał/a:
To mnie uspokoiliście. Jak to nie tylko u mnie to już mi lepiej :-P

A tak na poważnie to tak być nie powinni, bo wycie skrzyni przy jakichś tam prędkościach rozumiem, ale problem ze wrzucenie wstecznego we wszystkich skrzyniach 5-B to cos nie tak.

Jeździłem różnymi samochodami, skrzyniami biegów i nigdy nie miałem takiego problemu jak w Daćce.


A ja odwrotnie - problem ze wstecznym (w sensie - trzeba CZASEM drugi raz nacisnąć sprzęgło) rozumiem (ostatecznie są jakieś zabezpieczenia, by wstecznego na drodze nie wrzucić i jak 1/10 jakiegoś ząbka akurat nie trafiła w odpowiednie miejsce to trzeba poruszać) - natomiast wycie skrzyni byłoby dla mnie niezbyt zrozumiałe i mocno niepokojące.

Dymek - 2020-02-06, 10:21

tAboon napisał/a:
Jeździłem różnymi samochodami, skrzyniami biegów i nigdy nie miałem takiego problemu jak w Daćce.

U mnie odwrotnie. Wszystko czym dotąd jeździłem miało ten problem a teraz w Sandero ani razu nic takiego nie miałem przez 2 lata. Wsteczny wchodzi zawsze, bez haczeń, tak jak i pozostałe biegi. Więcej powiem- praca mechanizmu zmiany biegów i sprzęgła jest u mnie po prostu idealna, biegi wchodzą łatwo, lekko, precyzyjnie i cichutko. Ogromny plus w komforcie jazdy. Z kolei na forum słyszałem narzekania na jakieś opory, chrupnięcia przy zmianie biegów, więc nie wiem... cecha egzemplarza?

pikodat - 2020-02-06, 11:29

Dymek napisał/a:
tAboon napisał/a:
Jeździłem różnymi samochodami, skrzyniami biegów i nigdy nie miałem takiego problemu jak w Daćce.

U mnie odwrotnie. Wszystko czym dotąd jeździłem miało ten problem a teraz w Sandero ani razu nic takiego nie miałem przez 2 lata. Wsteczny wchodzi zawsze

Masz wyjątkowo dobry egzemplarz. Ja przez 7 miesięcy miałem trochę razy konieczność podwójnego wysprzęglenia. Na pewno rzadziej niż raz na 1-2 tygodnie. Czyli ci, co na to ostro narzekają musieli z kolei trafić trefny egzemplarz.

SWilk - 2020-02-06, 13:00

Jan Dusigaz napisał/a:
w poprzednich autach też się zdarzało


O to właśnie "zdarzało" mi chodzi. W Lodgy problem mam za każdym razem.

buladag - 2020-02-06, 13:02

Nie zauważyłem problemu, praktycznie codziennie zaczynam od jazdy do tyłu, a więc na zimno.
1.6 2019 6300km

seniety - 2020-02-06, 19:55

U mnie to samo, nie całe 7 tys. przebiegu a problemy z wbijaniem wstecznego zauważyłem już praktycznie w pierwszym tygodniu używania. Trochę to irytuje ale co zrobić. Także jestem trochę spokojniejszy wiedząc że nie tylko u mnie to występuje.
kicpra - 2020-02-06, 20:15

Ja też mam problem z wstecznym. Irytuje mnie to strasznie, w moim Golfiku lepiej wchodził wsteczny.
askr_poz - 2020-02-06, 20:50

Przy 11 kkm miałem na gwarancji wymieniany lewarek z mechanizmem wybieraka.
Lewarek nie wracał na środek - z R, 1 i 2 zostawał po lewej, z 5 i 6 po prawej. No i ciężko było trafić w bieg.

laisar - 2020-02-07, 01:37

W różnych kombinacjach model/silnik występują skrzynie sterowane w odmienny sposób - sztywnymi popychaczami (JH1/JH3) lub elastycznymi cięgnami (JR5/TL4/TL8) - więc porównywanie ich nie zawsze jest miarodajne.
tAboon - 2020-02-07, 07:19

askr_poz napisał/a:
z 5 i 6 po prawej.
w 1,6 SCe masz 6 biegową skrzynię?

Tak na marginesie wątek dotyczy skrzyni 5-biegowej.

maugu - 2020-02-07, 08:32
Temat postu: Re: Wsteczny - 1.6 SCe skrzynia 5-biegów
tAboon napisał/a:
Cześć

... informuje mnie, iż TTTM.

.....

Przepraszam, ale nie można przyjmować takiego tłumaczenia! Jeżeli samochód testowy w salonie "tak nie ma" - a pewnie nie ma, a produkcja jest seryjna (czytaj powtarzalna) to bezwzględnie należy wymagać sprawności swojego egzemplarza jak tego testowanego z salonu - bo na taki produkt się umawialiśmy w momencie zakupu.
Przy okazji u mnie- jak u kol. Dymka - wszystko OK.

boban666 - 2020-02-07, 09:12

Mam też ten problem , jest od nowości. W poprzednich samochodach też to miałem tzn. Scenic II i Megane I , z tym że w Scenic II poprawiło się kiedy wymieniłem poduszkę od skrzyni.
Obywatel MK - 2020-02-07, 09:45

Pytanie tylko, czy serwis jest to w stanie poprawić bo dolegliwość występuje nieregularnie, a po ponownym wysprzęgleniu znika.
maugu - 2020-02-07, 10:04

Obywatel MK napisał/a:
....a po ponownym wysprzęgleniu znika.

To to chyba inna sprawa - asystowałam kiedyś (dawno temu) przy kompletnym demontażu skrzyni biegów i przy okazji trochę mi pokazywano i tłumaczono co i jak. Nie wiem czy dzisiejsze skrzynie też tak mają, ale wtedy wsteczny miał proste uzębienie, a zwykłe biegi/zęby były skośne. Przy wciskaniu wstecznego czasami trafi ząb na ząb i wtedy należy ponownie wcisnąć pedał sprzęgła, ale to sporadyczne zjawisko - mnie się jeszcze w DD nie zdarzyło.
Konsekwencją mojej przygody z pomocą w demontażu skrzyni była jedna śmieszna historyjka i w wolnej chwili może ją opiszę.

DrOzda - 2020-02-07, 12:37

Po kilku dniach i jazdach z wymienionym olejem w skrzyni mogę potwierdzić że skrzynia chodzi lżej i ciszej i sporadyczne zgrzytnięcia przy wrzucaniu wstecznego się nie zdarzają.
Więc może na początek spróbuj zmienić choćby na Elfa NFP 75W80.
Podobno nie wolno wlewać lepszego niż API GL4+ bo można zniszczyć synchronizatory.

toka93 - 2020-02-07, 20:11

Renault, Dacia ten wsteczny w miejscu 6 to chyba każdy działa jak mu się chce. Mój dokker miał zawiechy na wstecznym, firmowy Logan i Sandero tak samo. Także zdecydowanie TTTM.
sobol1976 - 2020-02-08, 09:07

W moim przypadku wsteczny wchodził bezbłędnie do czasu wymiany płynu hamulcowego. Po odpowietrzeniu wysprzęglika okazało się, że wsteczny czasami trzeba wbijać 2 razy.
Także można spróbować tam szukać przyczyny. Nieskuteczne odpowietrzenie albo lekka zmiana w ponownym poskładaniu elementów wysprzęglika może mieć wpływ na precyzję skrzyni.

laisar - 2020-02-08, 11:12

W części zestawów model/silnik sprzęgło jest jednakże sterowane linką, a nie hydraulicznie, więc wtedy na pewno płyn hamulcowy nie ma żadnego związku z problemem.
toka93 - 2020-02-08, 11:36

Ja tutaj upatruje raczej problem w samym mechanizmie, który jest cały plastikowy i po czasie się wyrabia, będąc mniej precyzyjny. Poduszki skrzyni i silnika też średnio trzymają go w swoim miejscu co jest zauważalne nawet na lewarku który w czasie jazdy sobie telepie przód-tył
laisar - 2020-02-08, 11:48

toka93 napisał/a:
Poduszki skrzyni i silnika też średnio trzymają go w swoim miejscu co jest zauważalne nawet na lewarku który w czasie jazdy sobie telepie przód-tył

A to już właśnie zależy od wersji sterowania - jeśli są to elastyczne cięgna, to żadne siły od zespołu silnik/skrzynia się na lewarek nie przenoszą.

tomana - 2021-01-01, 21:45
Temat postu: DD2- trudno wchodzi bieg wsteczny
Witam,
(DD2, 2018, benzyna 1,6Sce, w moich rekach od sierpnia 2020)
W mojej prawie dwuletniej DD2 trudno wchodzi bieg wsteczny (czasem muszę kilka razy próbować go wrzucić, przy czym w między czasie ustawiam inne biegi, zwykle to występuje to przy ruszaniu lub parkowaniu więc są niskie obroty silnika)
DD2 jest w moim posiadaniu od pół roku, ale z tego co czytam, to dość często występujący problem w DD
Jak na to zgłoszenie reaguje serwis? Jest szansa, że mogą to poprawić?
Pozdrawiam

arnold - 2021-01-01, 21:52

Raczej korzystałbym z gwarancji, jeśli jeszcze trwa. Podejrzewam zapowietrzone sprzęgło. Urok 2 latków.
.

laisar - 2021-01-01, 22:08

http://www.daciaklub.pl/forum/search.php + wsteczn* = http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=18627

- raczej TTTM, ale zależy też od stopnia nasilenia problemu.

SWilk - 2021-01-04, 14:16

tomana napisał/a:
(DD2, 2018, benzyna 1,6Sce, w moich rekach od sierpnia 2020)
W mojej prawie dwuletniej DD2 trudno wchodzi bieg wsteczny (czasem muszę kilka razy próbować go wrzucić, przy czym w między czasie ustawiam inne biegi, zwykle to występuje to przy ruszaniu lub parkowaniu więc są niskie obroty silnika)
DD2 jest w moim posiadaniu od pół roku, ale z tego co czytam, to dość często występujący problem w DD
Jak na to zgłoszenie reaguje serwis? Jest szansa, że mogą to poprawić?


U mnie jest to damo w Lodgy 1,6SCe. Byłem w tym na serwisie jeszcze w pierwszym roku posiadania samochodu.

Serwis na wstępie stwierdził, że tak ma być, że wsteczny nie jest synchronizowany, więc jak nie wchodzi, to trzeba wrzucić inny bieg, żeby się przesunęły tryby względem siebie i spróbować jeszcze raz. To taka skrzynia i już.
Na moje naleganie przyjęli niby na serwis i sprawdzili ustawienia cięgien i inne rzeczy. Moim zdaniem nic się nie zmieniło.

Najgorsze jest to, że czujnik wstecznego często zadziała, a skrzynia nie wrzuci biegu. Kamera się włącza, światełko wstecznego świeci, wajcha leży niby do tyłu. Wciskam gaz a skrzynia tylko lekko trze i wóz nie jedzie... Boję się, że przez lata narobię sobie miliony opiłków takim błędami wrzucenia biegu.

Uważam to za najgorszą wadę Lodgy, ale nic na to nie poradzimy.

Tak czy siak, jak też jesteś niezadowolony z tego, to zgłaszaj na serwis, niech przynajmniej mają straty na roboczogodzinach. Jak odpowiednio dużo ludzi będzie zgłaszało takie rzeczy na gwarancji, to może któryś księgowy stwierdzi, że lepiej to na przyszłość poprawić niż tracić potem na kosztach obsługi posprzedażnej.

arnold - 2021-01-05, 09:31

Zasadniczo to nie jest wada tylko raczej cecha, która oczywiście może komuś nie odpowiadać.
Co do wstecznego bez stałego zazębienia, to jeździłem wieloma takimi samochodami i dało się jeździć, rozebrałem kilka takich skrzyni i oprócz lekkiego przytarcia na skośnych atakujących powierzchniach zębów wstecznego nic się nie dzieje. Sporo po prostu zależało od temperatury. A co do tego że czujnik w skrzyni zwiera mimo wrzuconego biegu to niestety nic się z tym nie da zrobić, bo cały układ jest tak skonstruowany żeby nie było trzeba nic precyzyjnie regulować i tolerancja zadziałania krańcówki jest dość spora.
Dużo skrzyni drogich samochodów potrafi migać świtałem wstecznego przy wrzucaniu jedynki gdy oba biegi są obok siebie.

Krystian67 - 2021-01-05, 10:38

Mam tak samo w dokkerze. Temperatura faktycznie nasila dolegliwość. Ale trzeba cierpliwosći i jakoś sie da.
DrOzda - 2021-01-05, 12:29

Wystarczy wymienić olej przekładniowy i jest znacznie lepiej.
SWilk - 2021-01-05, 13:12

DrOzda napisał/a:
Wystarczy wymienić olej przekładniowy i jest znacznie lepiej.


Rozumiem, że w kilkuletnim aucie pomoże, ale w świeżo odebranym z salonu?
U mnie ten "ciężko" wchodzący wsteczny jest problemem od pierwszego dnia.
Problem przez trzy lata pozostaje bez zmian, nie nasila się, ani nie znika.

Nie bardzo wierzę, żeby wymiana oleju przekładniowego coś zmieniła. DrOzda czy uważasz, że ten fabryczny olej jest kiepski i trzeba zalać inny, lepszy?

Tak ciężko wrzucało mi się biegi tylko jak mi się w 15 letniej Ibizie sprzęgło kończyło...

mne - 2021-01-05, 13:23

A może popatrzeć jeszcze inaczej czy oby tą przyczyną nie jest niski stan oleju w skrzyni, wcale nie jest powiedziane że stan oleju jest taki jak powinien być i dotyczy to każdego nowego jak starszego auta.
eio - 2021-01-05, 14:04

W moim MCV 1.0 SCe biegi 1, 2, 3, 4 i 5 lekko wchodzą. Żadnego haczenia. Ideał. Natomiast wsteczny prawie nigdy nie wskoczy - przy pierwszym razie. Na początku nie wiedziałem o tym, dlatego miałem wrażenie jakbym na postoju przygazował na 5. biegu. Ze skrzyni dobiegał chrobot, auto stało w miejscu. W ASO powiedzieli coś w rodzaju TTTM. Dziś bogatszy o te doświadczenia wachluję dźwignią biegów dwa razy pomiędzy wstecznym a innymi biegami. Częściej z pożądanym efektem.
buladag - 2021-01-05, 14:36

mne napisał/a:
A może popatrzeć jeszcze inaczej czy oby tą przyczyną nie jest niski stan oleju w skrzyni, wcale nie jest powiedziane że stan oleju jest taki jak powinien być i dotyczy to każdego nowego jak starszego auta.

Tylko jak to sprawdzić?

mne - 2021-01-05, 14:55

Chyba tylko przy zmianie oleju na zasadzie ile wyleci i ile powinno być.
DrOzda - 2021-01-05, 15:26

Nie tylko , po wykręcaniu korka do wlewu powinien być wyczuwalny pod palcem.
Ale to już lepiej od raz wymienić.

sojer - 2021-01-05, 22:49

Jeździć, obserwować, parkować tak by nie używać wstecznego.
A poważnie serwis sprawdził w mojej lodgy. Ten typ skrzyni tak ma.

gallusik - 2021-04-15, 12:36
Temat postu: Dacia Duster 2020 wsteczny nie zawsze wchodzi
Witam

Biegi od 1-5 wchodzą super jednak wsteczny nie zawsze mi wchodzi.
Czasami myślę że już wbiłem wsteczny (kamera się załącza), ale muszę wbić go jeszcze raz. Czasami czuć skok podczas wbijania wstecznego.
Auto z listopada 2020 roku.
Czy u was też ciężko wchodzi wsteczny?
Przecież w nowym samochodzie z 4500km nie powinno się męczyć z wstecznym.
Pozdrawiam

Czajo - 2021-04-15, 12:56

Ja mam podobnie w Sandero Stepway z 2020 roku, dokładnie tak jak piszesz - czasem wchodzi ale tak nie do końca...
dudu$ - 2021-04-15, 14:36

Skrzynie biegów w naszych Daciach tak mają i nic sie tym nie zrobi. Od 2017 roku mam 4tą Dacię i w każdej czasem występował problem ze wbiciem biegu wstecznego. Kiedy bieg wsteczny nie chce wejść, wrzucam jedynkę, podjeżdżam raptem kilka cm i wsteczny wchodzi wtedy bez większego problemu. Nie przejmować się tym tylko trzeba się przyzwyczaić
telecaster1951 - 2021-04-15, 17:50

Cytat:
Skrzynie biegów w naszych Daciach tak mają i nic sie tym nie zrobi
Nie tylko w Daciach. To jest problem wielu współczesnych skrzyń i nie jest to żadna wada ani usterka. Ot, tak ułożyło się koła.
Raz że wsteczny nie jest synchronizowany, dwa ma proste zęby i czasem po prostu trafia ząb na ząb.
gallusik napisał/a:

Przecież w nowym samochodzie z 4500km nie powinno się męczyć z wstecznym.
Dotrze się.
tomkasz - 2021-09-21, 13:06

W DD II wrzucenie jedynki (na postoju) a potem wstecznego = rozwiązanie problemu.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group