DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Brak mocy 1.0 TCe z LPG w Dusterze

jjmalin - 2021-07-17, 08:46
Temat postu: Brak mocy 1.0 TCe z LPG w Dusterze
Pojechałem na montaż boxa ze strojeniem. Na hamowni wyszło 73 KM na benzynie i 90 KM na gazie. Co Wy na to ??
eliks - 2021-07-17, 10:11

Jakiego boxa?
rob_plk - 2021-07-17, 10:34

Jakieś chu... tunery jak z litra 100KM nie wyciągneli ;)
jjmalin - 2021-07-17, 10:53

Nie nie. Tyle pokazało seryjnie bez boxa
eliks - 2021-07-17, 12:40

Żadnych boxow się nie powinno montować. Jedziesz do tunera, robisz hamowanie silnika, potem mapa i znów hamownia. Na oko to chłop w szpitalu umarł.
jjmalin - 2021-07-17, 13:33

Momencik, chwila. Od początku. Byłem montować boxa, ponieważ mam auto na gwarancji. Auto przed podłączeniem boxa była hamowane na seryjnych ustawieniach. Wykazało 73 KM na benzynie i 90 KM na LPG. Po wystrojeniu boxa i ponownym pomiarze udało się wykrzesać 89 KM na benzynie i 105 KM na LPG.

Moje pytanie brzmi - dlaczego seryjny silnik ma tak niskie osiągi ?? Jest jakaś blokada do jakiegoś przebiegu , żeby nie żyłować auta, czy tak ma być. Przecież płaciłem za 100 KM ( gościu miał Clio z tym silnikiem i seryjnie pokazała 110 KM ). Poniżej wykres: ( słabo widać benzynę )

dudu$ - 2021-07-17, 16:34

Jeżeli jesteś pewien, że na tej hamowni wynik był prawdziwy to powinieneś z wydrukiem udać się do ASO i zgłosić, iz auto według Ciebie nie ma mocy, gorzej jeździ niż inny egzemplarz z tym motorem dlatego postanowiłeś sprawdzić parametry silnika na hamowni i zobaczyć co powiedzą
r70 - 2021-07-17, 16:45

dudu$ napisał/a:
Jeżeli jesteś pewien, że na tej hamowni wynik był prawdziwy to powinieneś z wydrukiem udać się do ASO i zgłosić, iz auto według Ciebie nie ma mocy, gorzej jeździ niż inny egzemplarz z tym motorem dlatego postanowiłeś sprawdzić parametry silnika na hamowni i zobaczyć co powiedzą

też jestem tego zdania - generalnie 73 zamiast 90 serii to trochę spora różnica i wygląda tak towar nie zgodny z umową. Pytanie tylko jaki przebieg ma samochód ? Bo Dacia chyba podaje w instrukcji po jakim przebiegu "docierania" samochód uzyska deklarowane parametry, prawda?

jjmalin - 2021-07-17, 18:50

Obecnie ma 1200 km
Dymek - 2021-07-17, 22:17

Toć on jeszcze surowy... Zrób z 10 tys i wróć do tematu...
kordirko - 2021-07-17, 23:19

jjmalin napisał/a:
Obecnie ma 1200 km


ledwo co dotarty, nawet nie ma co reklamować zbyt niskiej mocy w ASO, gdyż zgodnie z instrukcją obsługi ...

Cytat:
Samochód osiągnie pełnię swoich możliwości dopiero po przejechaniu około 3000 km.
[/quote]
r70 - 2021-07-17, 23:31

Jako że tak wierzę w pełne "dotarcie" silnika (zwłaszcza współcześnie produkowanego) przez 1000km czy 3000km, jak w to że wymiana oleju co 2 lata albo 30tyś jest zdrowa dla silnika, to on dopiero zaczyna się układać.
jjmalin - 2021-07-18, 19:51

To mogliby informować o takim czy.ś, a nie, że gadają w kółko w salonach, że nie trza docierać, że na gazie można od początku jeździć i że interwał przeglądów jest oki, bo to nowoczesne silniki i bla bla bla. Ja im nie wierzę co do interwału przeglądowego i że silnika nie trzeba docierać. Zobaczymy w takim razie po ok. 3000 jak wyglądają wykresy
r70 - 2021-07-18, 22:50

Tak przy okazji interwału olejowego; w 1998r kupiłem skodę pickup 1.9D - silnik VW 1.9D 64km uchodzący za jeden z tych niezniszczalnych (obok PSA 1.9D i 2.0D mercedesa).
Silnik rozwijał troszkę powyżej 34KM z litra pojemności a interwał olejowy ustalony był na 7500km dla oleju 5w40 (norm nie pamiętam) albo rok -w przypadku normalnej eksploatacji, natomiast w trudnych warunkach (np. jazda miejska) należało go wymieniać co 5000km. Porównajmy to do zaleceń (zgodnych z poprawnością ekologiczną i marketingową) dla silnika 1.0 TCE i będzie wiadomo czy można przy nich liczyć długowieczność silnika - współcześnie 1.0TCE jest wysilony 3x bardziej, natomiast olej mamy wymieniać 4x rzadziej ;)

krimar - 2021-07-19, 10:38

Moc masz prawidłową
Zarówno w Sandero jak i Dusterze silniki 1.0 tce LPG przed 2021 r miały 100 KM (74 kW) i spełniały normę Euro 6 temp, a od 2021 r mają 90 KM (67 kW) i spełniają normę Euro 6 full.
Nazwa marketingowa silnika 100 tce pozostała bez zmian (co może wprowadzać w błąd), w świadectwie homologacji i dowodzie rejestracyjnym powinieneś mieć moc 67 kW.

Prezes - 2021-07-19, 11:10

jjmalin, jeśli po boxie osiągnąłeś serię, to coś ewidentnie nie halo. Albo do poprawy mapy fabryczne w ASO, albo może źle mierzone.. 73 KM zmierzone vs. 90 KM zakupione to powód do poprawy samochodu
r70 - 2021-07-19, 11:11

krimar napisał/a:
Moc masz prawidłową
Zarówno w Sandero jak i Dusterze silniki 1.0 tce LPG przed 2021 r miały 100 KM (74 kW) i spełniały normę Euro 6 temp, a od 2021 r mają 90 KM (67 kW) i spełniają normę Euro 6 full.
Nazwa marketingowa silnika 100 tce pozostała bez zmian (co może wprowadzać w błąd), w świadectwie homologacji i dowodzie rejestracyjnym powinieneś mieć moc 67 kW.

Nie ma prawidłowej, ponieważ na LPG powinien mieć 74kW a na benzynie 67kW.

krimar - 2021-07-19, 11:50

r70 napisał/a:
na LPG powinien mieć 74kW a na benzynie 67kW

Tak masz wpisane w jakimś dokumencie? Co masz w DR w pozycji P2?

kordirko - 2021-07-19, 16:57

krimar napisał/a:
a od 2021 r mają 90 KM (67 kW) i spełniają normę Euro 6 full.
Nazwa marketingowa silnika 100 tce pozostała bez zmian (co może wprowadzać w błąd), w świadectwie homologacji i dowodzie rejestracyjnym powinieneś mieć moc 67 kW.


Ja odbierałem w lipcu 2021 - Sandero z silnikiem 100 tce/lpg, rok produkcji 2021,
i w dowodzie mam wpisaną moc 74 kW.

krimar - 2021-07-19, 17:58

Dziwne, Dustery z LPG z 2021 mają 67 kW (pierwszy lepszy z otomoto nr rej KR7RJ60, pierwsza rej. 05.03.2021, VIN VF1HJD20567051206 - można sprawdzić na historiapojazdu.gov.pl)

Co do wykresu z hamowni, to martwiłbym się raczej brakiem momentu, który przy 2000 obr. powinien wynosić 170 Nm.

jjmalin - 2021-07-19, 20:50

W homologacji jest na benzynie 67 kW ( 91 KM ) a na gazie 74 kW ( niecałe 101 KM ) co hamownia nie potwierdza. Wyszło tak jak pisałem, czyli 73 KM na benzynie ( brak 17 KM i 33nm ) i na gazie 90 KM ( brak 10 KM i 30 nm ). Zobaczymy za kilka tys. km
jurek - 2021-07-20, 11:53

Jesli hamownia jest wiarygodna to reklamacja. pozdr
eliks - 2021-07-20, 14:37

Niemożliwe aby hamownia pomyliła się o tyle %. A przy próbach dynamicznych próbowałeś sprawdzać auto? Przyspieszenia 0-100, 60-100, 80-120? Mieli byśmy jakieś porównanie.
Fruxo - 2021-07-20, 16:02

sami experci a nikt ci nie powiedział że hamowania mierzy moc na kołach po stratach na skrzynie i napędy a producent podaje osiągi samego silnika.
jjmalin - 2021-07-20, 16:06

Przy próbie dynamicznej od 2 do 3 tys na benzynie jest lekko mulowaty, na gazie jest normalnie. Byłem dziś na serwisie z zapytaniem o co kaman. Dowiedziałem się, że hamownia nie jest dla nich wyznacznikiem, jeśli chcę to mogę umówić się na diagnostykę i koni mi nie dodadzą. Jakby co to do producenta. Jeśli chodzi o hamownię parę lat temu byłem Sandero 1.5 DCi 68 KM i pokazała 73 KM na hamowni
Fruxo - 2021-07-20, 18:42

Bo tak pokazują hamowanie w PL , byle jak.
Dlatego ASO nawet się tym nie przejmuje.

eliks - 2021-07-20, 19:26

Fruxo napisał/a:
sami experci a nikt ci nie powiedział że hamowania mierzy moc na kołach po stratach na skrzynie i napędy a producent podaje osiągi samego silnika.

Bzdura. Kalibrujesz hamownie pod auto, prędkość obrotowa i straty na kołach. Ostatni wykres z hamowni silniczka 0,9 TCe jaki widzialem to 91,8KM więc blisko. Przy silnikach turbo duże znaczenie ma temperatura przy której jest pomiar, im cieplej tym mniej koni wychodzi, ale przy 100 konnym silniku to będą 2-3 konie w lewo/prawo a nie 20.
Jeśli chcesz mogę nagrać u siebie jakieś próby dynamiczne to sobie porównasz.

Fruxo - 2021-07-20, 19:58

chamownie dla januszy mechaniki ale jak widać są ich wierni wyznawcy.
Kalibracja to zwykłe mnożniki dla frajerów z szacowaną stratą całego układu.
W warszawie dobrych to jest może pare zakładów reszta to łapanka dla plebsu na wirtualnie konie.

Zdrowy silnik 150 KM na hamowni na kołach przy 4x4 miał 120 KM i to jest realny wynik.
eliks napisał/a:
100 konnym silniku to będą 2-3 konie w lewo/prawo a nie 20.
z.

taaa dlatego debil producent robi mape cofania zapłonu do 100 C na dolocie

W sportowych fura IC przy pełnym obciążeniu rozgrzewa się do 10 C do powyżej temp zew. Przy zwykłych przy autostradzie lub drugim pomiarze na rolce IC puchnie a cały dolot jest przegrzany więc temp powietrza rzędu 50-60 nikogo nie dziwią a każde 20C to 10% mniej mocy.


Ogarnij sobie dobrą hamownie taką do motosrpotu a nie z chipami z Internetu to cie uświadomią.
Na zapłon/paliwo w sterowniku wpływa: temp cieczy, temp powietrza w dolocie, temp zew, ciśnienie ,masa powietrza w dolocie, ciśnienie za turbiną, temp paliwa, ciśnienie paliwa, tlen w spalinach

velomar - 2021-07-20, 21:20

Fruxo napisał/a:
Bo tak pokazują hamowanie w PL , byle jak.
Dlatego ASO nawet się tym nie przejmuje.

Fruxo, zanim zaczniesz oceniać czyjąś pracę weź sobie parę lekcji z polskiego, bo czytać się tego nie da.
Jakoś mało mnie interesują wywody kogoś, komu "bylejakość" wylewa się z każdego zdania.
Nawet w robieniu błędów nie jesteś konsekwentny.

eliks - 2021-07-20, 22:40

@fruxo

Dałeś przykład Warszawy, jedz na Górczewską, nie zawiedziesz się.
Masz rację że podczas kilku hamowań IC puchnie, fizyki nie oszukasz, ale też pisałem wyżej o kilku zależnościach. Hamowałem 5 aut, i zawsze ilość KM na hamowni oscylowała wokół tej książkowej. Nie wiem dlaczego tyle jadu wylewasz na ten typ mierzenia auta, miałeś jakieś złe doświadczenia czy coś?

Fruxo - 2021-07-20, 22:47

Polskie hamowanie to rak , wszystko bazuje na oszukiwaniu klientów. 90% tunerów to gotowe mapy z ebaya często nawet nie mają sond egt.
Chojnacki ma dobrą hamowanie , jest jeszcze gdzieś przy FSO. Trzeba szukać ludzi którzy robią ecu mastery przeważnie do tego trzeba ogarniać.
Każdy kto chociaż skończył samochodówkę wie że każdy układ ma swoja sprawność i zawsze sa straty energii choćby na sprzęgle , przegubie itp Jak ktoś podaje moc silnika z hamowni stacjonarnej to po prostu kłamie. Dochodzi patologia polskiego rynku gdzie ten sprzęt to zwyczajny złom bez kalibracji. Te hamowanie trzeba traktować tylko porównawczo co do procentowych różnic w pomiarach.

damiaszek - 2021-07-21, 08:00

Praktycznie każda hamownia dość dokładnie jest wstanie zmierzyć straty energii na przeniesieniu napędu. Mógłbyś mi wyjaśnić mechanizm powstawania strat energii na sprawnym sprzęgle - oczywiście nie w momencie załączania.

ps. Brakujące 10kW mocy to może być błąd kalibracji hamowni, ale nie straty na przeniesieniu napędu. Tyle mocy tracone na przekładniach dość szybko by zagotowało olej w skrzyni.

krimar - 2021-07-21, 10:27

Są tak jakby co najmniej 2 rodzaje silników 1.0 tce LPG
H4D D4 - te mają 74 kW zarówno na benzynie i gazie i w DR
H4D F4 - te mają obciętą moc na benzynie do 67 kW (i taka moc jest w DR)
Nie wiem czy H4D F4 nie mają filtra cząstek stałych w wydechu i przez to obniżoną moc na benzynie, na LPG cząstek stałych jest mniej i moc pozostała.

jjmalin - 2021-07-21, 15:03

Ja mam ten nowszy HJD
eliks - 2021-07-21, 15:36

jjmalin napisał/a:
Przy próbie dynamicznej od 2 do 3 tys na benzynie jest lekko mulowaty, na gazie jest normalnie. Byłem dziś na serwisie z zapytaniem o co kaman. Dowiedziałem się, że hamownia nie jest dla nich wyznacznikiem, jeśli chcę to mogę umówić się na diagnostykę i koni mi nie dodadzą. Jakby co to do producenta. Jeśli chodzi o hamownię parę lat temu byłem Sandero 1.5 DCi 68 KM i pokazała 73 KM na hamowni

Tu masz jeden zryw, porównaj ze swoim od 60-100km/h. Sam czas przyspieszenia to ok. 6s.

https://drive.google.com/file/d/1Kgm1N9zDnjDVSQIMw60mCLRfLPLBR44o/view?usp=drivesdk

krimar - 2021-07-21, 16:12

jjmalin napisał/a:
Ja mam ten nowszy HJD

może obniżyli w nim moc, jaki masz nr homologacji (rubryka K) i typ (poz D.2)?

jjmalin - 2021-07-21, 18:57

No to pisałem wcześniej, że według homologacji, którą mam na benzynie ma mieć ok 90 KM, a na gazie ok. 100 KM
krimar - 2021-07-21, 19:27

Obawiam się, że podłożyli Ci homologację na samochód z silnikiem H4DF4, czyli E2*2001/116*0323*61 dla typu DHE2 MT6UA1Y0M0E0, a piszesz, że masz silnik HJD
BogdanK - 2021-07-21, 22:29

krimar napisał/a:

Nie wiem czy H4D F4 nie mają filtra cząstek stałych w wydechu i przez to obniżoną moc na benzynie, na LPG cząstek stałych jest mniej i moc pozostała.

Żaden silnik 1,0 TCe nie ma filtra cząstek stałych (ten filtr mają silniki 1,3 TCe).

velomar - 2021-07-22, 00:44

Ja się nie znam, więc oddaję głos fachowcom: o hamowniach, pomiarach, stratach, oporach.
https://www.youtube.com/watch?v=OJrJ6UoFhuk
https://www.youtube.com/watch?v=z2FdtRb94hw

adamantos - 2021-07-22, 08:34

BogdanK napisał/a:
krimar napisał/a:

Nie wiem czy H4D F4 nie mają filtra cząstek stałych w wydechu i przez to obniżoną moc na benzynie, na LPG cząstek stałych jest mniej i moc pozostała.

Żaden silnik 1,0 TCe nie ma filtra cząstek stałych (ten filtr mają silniki 1,3 TCe).

Jeśli to prawdziwa informacja to mnie pocieszyłes. Myślałem, że teraz wszystkie silniki w dusterach mają ten filtr.

adamantos - 2021-07-26, 12:33

BogdanK napisał/a:
krimar napisał/a:

Nie wiem czy H4D F4 nie mają filtra cząstek stałych w wydechu i przez to obniżoną moc na benzynie, na LPG cząstek stałych jest mniej i moc pozostała.

Żaden silnik 1,0 TCe nie ma filtra cząstek stałych (ten filtr mają silniki 1,3 TCe).

Mam 1.0 tce LPG z 2021 i wg informacji, które otrzymałem przed chwilą od Dacii niestety mój pojazd jest fabrycznie wyposażony w filtr cząstek stałych.

Dymek - 2021-07-26, 13:36

BogdanK napisał/a:
Żaden silnik 1,0 TCe nie ma filtra cząstek stałych (ten filtr mają silniki 1,3 TCe).

Dane oficjalne, dane techniczne, oraz choćby instrukcje obsługi nowych Dacii Sandero i Logan twierdzą inaczej...

MM - 2021-07-26, 20:49

Silniki TCe z FAP nazywają się TCe FAP i są to w Daciach jedynie silniki 1,3, czyli Tce 150 FAP, albo TCe 130 FAP
Silniki 1,0 TCe, to albo TCe 90, albo TCe 100 Lpg, albo TCe 90 CVT

Tak mówią ogólnodostępne dane na stronie dacia.pl

Dymek - 2021-07-27, 01:46

A jak to się ma do tego z danych technicznych?
Dymek - 2021-07-27, 07:40

MM napisał/a:
Tak mówią ogólnodostępne dane na stronie dacia.pl

Nie to żebym się czepiał, bo dla mnie nie ma to żadnego znaczenia, ale takie jak poniżej informacje na stronie dacia.pl też są ogólnodostępne. Wiem, że na oficjalnej stronie jest wiele bzdur (choćby info, że Sandero ma z tyłu tarcze a z przodu bębny), ale... mogli by się jakoś zdecydować.

adamantos - 2021-07-27, 08:19

MM napisał/a:
Silniki TCe z FAP nazywają się TCe FAP i są to w Daciach jedynie silniki 1,3, czyli Tce 150 FAP, albo TCe 130 FAP
Silniki 1,0 TCe, to albo TCe 90, albo TCe 100 Lpg, albo TCe 90 CVT

Tak mówią ogólnodostępne dane na stronie dacia.pl


Taka informacje uzyskalem od producenta na temat mojego dustera z 2021 1.0 tce lpg:
"Szanowny Panie,

dziękuję za kontakt z infolinią Dacia.

Uprzejmie informuję, że pojazd marki Dacia o nr VIN:VF1......................9 fabrycznie jest wyposażony w filtr cząstek stałych."

krimar - 2021-07-27, 08:44

Dziwne by było jakby samochód spełniający Euro 6 full nie miał filtra cząstek stałych. Pojawienie się filtra tłumaczy obniżeniem mocy na benzynie w stosunku do modeli z normą Euro 6 temp.
eliks - 2021-07-27, 10:04

Ja mam styczeń 2019 a mam normę Euro 6c która powinna wejść od września 2019.
psz - 2021-07-27, 13:08

Rozkminiacie sprawę, która jest oczywista. Filtr cząstek stałych jest potrzebny w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny. W tych z pośrednim nie jest do niczego potrzebny, a takie litrowe silniki są przecież teraz w Daciach. Dzięki temu możliwy jest tez w miarę bezproblemowy montaż LPG.
laisar - 2021-07-27, 14:39

krimar napisał/a:
Dziwne by było jakby samochód spełniający Euro 6 full nie miał filtra cząstek stałych

Wręcz przeciwnie - właśnie jest dziwne, że go montują, bo od 2014 nic się nie zmieniło w zakresie wymagań emisji cząstek stałych przez benzyniaki:

https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards#Euro5

krimar - 2021-07-27, 16:18

Te tabele w Wikipedii chyba nie zawierają wszystkich norm, nie znalazłem w nich tego co mam w DR, czyli Euro 6 DG
MM - 2021-07-28, 20:02

Dymek napisał/a:
A jak to się ma do tego z danych technicznych?


To wygląda na błąd w tabelce (chodzi o info o FAP dla silników 1.0 TCe)

Ale to ja mogę się mylić. Może FAP jest też w tych małych silnikach, tylko po co?

jjmalin - 2021-07-28, 20:57

Przystosowanie do przyszłych norm. Dopiero teraz benzyny dorównują czystością dieslom z normą euro 6d
r70 - 2021-07-29, 17:33

Dziś odbierałem ofertę na duster-a z tym silnikiem, oraz przejechałem się trochę. W parametrach technicznych technicznych widnieje że samochód ma 100KM i 160Nm, podczas gdy dane techniczne Logan-a podają że na benzynie 160Nm dla Pb i 170Nm dla LPG. Może z racji masy własnej i wymogów eko-unijnych, silnik w dusterze jest słabszy ? Odczucia z jazdy by to potwierdziły - bo logan/andero z tym silnikiem sprawia wrażenie nieporównywalnie bardziej dynamicznego - ale generalnie to pewnie kwestia różnicy w masie.
A przy okazji zrobiłem sobie wyceny w konfiguratorze i ciekawostka - Dacia Duster 1.0FL zadowala się wg WLTP 7.0 LPG (czyli praktycznie tyle samo co nowy Logan ) a wersja dotychczasowa 8.4LPG - 20% więcej ?! Pomyślałbym że poprawa CX dzięki nowym folgom i spojlerowi czyi cuda , ale dziwne jest że spalanie na PB jest w obu przypadkach takie samo - 6.4. Może inaczej więc inaczej optymalizowana jest instalacja LPG ?

eliks - 2021-07-29, 17:45

Normy WLTP to badania w laboratorium, nie na drodze.
r70 - 2021-07-29, 18:56

No tak, ale mimo wszystką po to są normami żeby były porównywalne (pomimo tego że mogą odbiegać od realnych wartości drogowych). dlatego dziwi mnie ta różnica Daster II F.1 vs F.2 właśnie wg tej samej normy. Tym bardziej, że emisja CO2 zmalała o tylko ok. 2%
krimar - 2021-07-29, 19:45

r70 napisał/a:
Odczucia z jazdy by to potwierdziły - bo logan/andero z tym silnikiem sprawia wrażenie nieporównywalnie bardziej dynamicznego

A ja mam sandero z silnikiem 1.0 TCE LPG i na jeździe próbnej dusterem z tym silnikiem odniosłem wrażenie, że duster lepiej idzie, może to zasługa 6 biegowej skrzyni albo lepszego wygłuszenia.

r70 - 2021-07-29, 22:06

krimar napisał/a:
r70 napisał/a:
Odczucia z jazdy by to potwierdziły - bo logan/andero z tym silnikiem sprawia wrażenie nieporównywalnie bardziej dynamicznego

A ja mam sandero z silnikiem 1.0 TCE LPG i na jeździe próbnej dusterem z tym silnikiem odniosłem wrażenie, że duster lepiej idzie, może to zasługa 6 biegowej skrzyni albo lepszego wygłuszenia.


i jak tu wierzyć subiektywnym opiniom ;)
Ja jeździłem 5 biegowym dusterem i 6 biegowym sandero - Handlowiec dziś wspominała że w 5 biegowe skrzynie maja wrócić chyba do sandero

r70 - 2021-08-31, 14:18

Wczoraj trafiłem na informacje potwierdzające obecność GFP w silnikach 1.0Tce90 i Tce100LPG w samochodach z 2021. Oczywiście jest to podyktowane wym.ogami emisji spalin - które być może w niektórych momentach pracy silnika zasilonego benzyną, nawet z pomocą wtrysku pośredniego mogą zawierać ponadnormatywną ilość PM
Przyznam że to wpieniające - praktycznie nie można kupić samochodu spalinowego który z założenia zapewni spokój użytkowania w ruchu typowo miejskim :/ W przypadku tego silnika z nadzieją spoglądam na LPG które niema nie emituje cząstek stałych więc filtr praktycznie nie będzie miał czego zatrzymywać (gorzej np. z przepalonym olejem), oraz tego że można raczej przyjąć że duża ilość PM emitowanych przy jeździe na Pb to będą raczej wyjątkowe sytuacje.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group