DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Łańcuch rozrządu

krimar - 2020-07-10, 11:50
Temat postu: Łańcuch rozrządu SCE, TCE, różnice i trwałość
Jak w tytule, czy komuś się już łańcuch urwał, rozciągnął lub był wymieniany z innych przyczyn?
Czy silniki z turbo mają łańcuch mocniejszy niż bez?

pikodat - 2020-07-10, 13:12

Ktoś tu troche kiedyś pisał
Auto Krytyk - 2020-07-11, 07:11

Tam jest taki dziwny łańcuch jakby wielorzędowy ale inaczej spinane ma ogniwa. Na moje oko wytrzymały. Pewnie wszytko zależy tez od wymiana oleju i gęstości tego oleju. Raczej napinacz siądzie p[pierwszy niż łańcuch.
luckyboy - 2020-07-12, 20:28

Auto Krytyk napisał/a:
Na moje oko wytrzymały.


Wszystko w temacie :lol:

krimar - 2020-07-14, 10:23

W silnikach 75SCE również i 100TCE również?
michauek22 - 2020-07-14, 12:07

luckyboy napisał/a:
Auto Krytyk napisał/a:
Na moje oko wytrzymały.


Wszystko w temacie :lol:


No co...

Auto Krytyk - 2020-07-14, 13:32

Jeżeli jeżdżą taksówki, które mają po 150-200 tys km i nie robiły rozrządu to jest dobrze z łańcuchem w 1.0 sce.
Dymek - 2020-07-15, 14:33
Temat postu: Re: Łańcuch rozrządu SCE, TCE, różnice i trwałość
krimar napisał/a:
Czy silniki z turbo mają łańcuch mocniejszy niż bez?

Czy mocniejszy, to nie wiadomo, ale na pewno jest inny, co widać na animacjach reklamowych tych silników. W TCe "wielorzędowy", w SCe wygląda zwyczajniej- budowa jak rowerowy. Dla potwierdzenia- tutaj filmik z rozbiórki litrowego SCe, niestety film z meksyku:
KLIK

velomar - 2020-07-15, 15:39

Raczej z Brazylii. Mówią chyba po portugalsku?
Dużo tam tego jeździ, oczywiście pod marką Renault.

Dymek - 2020-07-16, 09:10

velomar napisał/a:
Raczej z Brazylii.

Oczywiście- nie wiem skąd wziąłem ten Meksyk...

luckyboy - 2020-07-16, 19:31

krimar napisał/a:
Czy silniki z turbo mają łańcuch mocniejszy niż bez?


Występowanie turbosprężarki nie wpływa na wymagania układu rozrządu.

Marek1603 - 2020-07-17, 05:47

Ja bym się raczej nie o łańcuch martwił co o napinacze w formie tych prowadnic.
Jak się zużyją to łańcuch zaczyna mieć luz.

sobol1976 - 2020-07-17, 07:01

Mechanik demontował przy mnie podobny konstrukcyjnie rozrząd w Corsie 1.2 po 110 tys. Objawem było stukanie łańcucha na luzie oraz przy niedogrzanym silniku. Po demontażu okazało się, że przyczyną luzu był właściwie tylko napinacz hydrauliczny, łańcuch nie był zbytnio rozciągnięty i sprawny napinacz mógłby luz skompensować. Prowadnice łańcucha nie były zniszczone i mogły być podobno dalej używane. Nie było śladu przetarć i uszkodzeń bieżni. Ale dla zasady wymieniłem na nowe.

Myślę, że tylko napinacz hydrauliczny w rozrządzie Dacii może być przyczyną awarii - ten który wymontowali z Corsy dosłownie rozpadł się w rękach. Ważne jest częste wymienianie oleju - ja trochę przyspałem z Corsą i tak się skończyło a na pewno przyspieszyło awarię.

Marek1603 - 2020-07-17, 11:12

I w takich przypadkach jak dbasz tak masz i nie ma co żałować na częściach, ponieważ lubi się potem mścić takie oszczędzanie.
sobol1976 - 2020-07-18, 09:51

Standardowo wymieniam po roku i ok 12-13 tys. Wtedy jednorazowo dojechałem do 18 tys.
Olej GM niby LONG LIFE na 30 tys. - ale to nie olej był problemem, tylko filtr Filtrona, który się kompletnie zdegenerował, zatkał i chyba puszczał olej zaworem bezpieczeństwa. Oglądałem go po wyjęciu...tragedia.

Tak więc dopóki filtry nie będą gwarantowane na przebiegi do 30 tys., to nie ma co sugerować się długą żywotnością olejów silnikowych.

telecaster1951 - 2020-07-18, 20:12

I to jest to. Interwały zwiększone na 30 tysięcy ale filtr taki sam jak do 15 tysięcy. No się tak nie da.
Przebieg 100 tysięcy? Prawidłowo. Po 100 tysiącach każda marka planuje pierwszą poważna usterkę. Po 200 tysiącach auto ma się rozłożyć. Nie tylko Dacia czy Renault. Audi tak samo.

velomar - 2020-07-18, 20:59

Obecnie, Audi to chyba jednak nawet wcześniej.
Kamcio - 2021-08-19, 14:03
Temat postu: Łańcuch rozrządu
Witam,
Jak to jest z tą wymianą łańcucha rozrządu? Jedni mówią - wymieniać, inni nie...
Mój mechanik (znajomy) mówi, żeby nie ruszać, dopóki nie będzie jakiś niepokojących dźwięków z silnika...

Aktualnie przebieg 126tys, auto kupiłem miesiąc temu jako używane i sprowadzone i wg historii w ASO, gdzie sprawdzali przed zakupem, doradca znalazł wizytę serwisowąm gdzie PONOĆ rozrząd był już wymieniany, ale nie zapisałem ani nie pamiętam kiedy dokładnie.

By the way - pracuje ktoś w ASO i byłby ktoś w stanie sprawdzić mi to po VINie? :)

P.S. Jakie +/- koszty wymiary w razie czego?

toka93 - 2021-08-19, 19:05

Rozrząd to grosze. Mam komplet za około 350zł.
Ogólnie łańcuch to tak około 100 można wymieniać. Ze względu na koszt lepiej prewencyjnie za wczasu, bo jak będzie już słychać to i koła fazy rozrządu do wymiany.

DrOzda - 2021-08-19, 22:27

Pasek nominalnie co 120 kkm 1.6 16V
Łańcuch zapobiegawczo co 100 kkm 0.9 Tce
Jest postęp , prawie taki jak FSO 1500/1600 przy przejściu z łańcucha na pasek.

Dymek - 2021-08-20, 13:04

Ponieważ w TCe0,9 nie ma jednoznacznych fabrycznych interwałów co do luzów zaworowych i łańcucha, to tyle jest zdań, ilu mechaników... A tak naprawdę, to wersje są dwie i dzielą się tak 50/50%- jedni sugerują wymianę prewencyjną zestawu już powyżej 100 tys a drudzy jak fabryka, radzą nie ruszać w ogóle. :lol:
toka93 napisał/a:
Rozrząd to grosze. Mam komplet za około 350zł.

A jak oceniasz koszt robocizny w przypadku tego TCe? Bo chyba to już takie grosze nie będą?

nowy - 2021-08-20, 14:03

toka93 napisał/a:
Rozrząd to grosze. Mam komplet za około 350zł.


i wytrzyma kolejne 100 kkm?

toka93 - 2021-08-20, 15:32

nowy napisał/a:


i wytrzyma kolejne 100 kkm?

Jak to oryginał - musi :lol:


Koszty robocizny oceniam jak na wymianę rozrządu w każdym innym aucie. Jest fajny dostęp, więc nie trzeba zbytnio kombinować. Po zdjęciu pokrywy też niezbyt dużo demontażu. 400zł to uczciwa cena za wymianę.

Kamcio - 2021-08-23, 07:57

toka93 napisał/a:
400zł to uczciwa cena za wymianę.

gratis to uczciwa cena :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

EBmazur - 2021-08-23, 10:37

Nie wiem jak w daci , ale w corolli łańcuch ma 300 tys - córka dalej nabija licznik i nie narzeka
DrOzda - 2021-08-23, 10:58

A w mercedesach beczkach łańcuch od nowości wytrzymywał 2 miliony kilometrów ... i co z tego ?
PiotrekH - 2021-09-13, 12:39
Temat postu: Rozrząd 0.9 TCe -co ile wymiana?
Witam,

Czy ten silnik ma łańcuch czy pasek rozrządu? I co ile należy dokonywać wymiany?

eliks - 2021-09-13, 12:48

Jest łańcuch, jednak wiecznie żywy to on nie jest.
Dymek - 2021-09-13, 12:54

Łańcuch. Jednak interwałów wymiany, narzuconych przez producenta oficjalnie brak. Nie przewidziane.
PiotrekH - 2021-09-13, 12:59

Hmmm to jak podejść właściwie do tematu? Są jakieś objawy tego, że się już naciągnął i wymaga wymiany? Pompa wody tez nie jest wieczna, choć ją raczej słychać jak się kończy.
eliks - 2021-09-13, 13:32

Profilaktycznie co 100k km i będzie pan zadowolony.
DrOzda - 2021-09-15, 12:21

Objawy widać po napinaczu , jak wyjdzie ponad ileś tam ząbków to znak że nie ma co czekać. Ale jak się już rozbierze żeby sprawdzić to w zasadzie warto wymienić i mieć te kolejne 100 tysięcy spokoju.
kordirko - 2021-09-15, 20:25

eliks napisał/a:
Profilaktycznie co 100k km i będzie pan zadowolony.


100 tys. km dla łańcucha ?
W innych markach samochodów producenci podają dla łańcuchów rozrządu min. okres 200~300 tys. km do wymiany.
W Dacia musieliby chyba łańcuchy z rowerów montować z oszczędności jeśli tylko 100 tys. :mrgreen:
Okolice 90~100 tys. to resurs dla pasków rozrządu, nie łańcucha.

eliks - 2021-09-15, 20:54

No to nie wymieniaj. Błędne przekonanie że łańcuch jest wieczny. A pasek zazwyczaj wymienia się co 60 000km
dudu$ - 2021-09-15, 21:16

Temat wytrzymałości łańcucha rozrządu we współczesnych silnikach montowanych w Daciach był poruszany na forum już kilka razy ( najczęściej dotyczy 0,9Tce). Zawsze jest ta sama odpowiedź tz. dla profilaktyki co 100tyś km a ciekawe ile osób z naszego forum posiadające ten silnik wymieniało w ogóle ten nieszczęśliwy rozrząd? Jeżeli ktoś ma pieniądze to może nadgorliwie go wymieniać, ale jeżeli nie ma żadnych niepokojących objawów to po co go ruszać? Nie raz się mówiło czy pisało że to co było montowane w fabryce jest o wiele wytrzymalsze niż część oferowana później nawet przez samego producenta. Mój szwagier w tym silniku ma jakieś 110-120tyś km i nic złego z motorem się nie dzieje
eliks - 2021-09-15, 22:08

Nie musi się nic dziać. To profilaktyka, w dodatku niedroga.
defunk - 2021-09-16, 08:16

kordirko napisał/a:
W innych markach samochodów producenci podają dla łańcuchów rozrządu min. okres 200~300 tys. km do wymiany.


W jakiej marce i jakim silniku producent wskazuje wymianę łańcucha po 300 tys. km? [/quote]

kordirko napisał/a:
Okolice 90~100 tys. to resurs dla pasków rozrządu, nie łańcucha.


Pomijając, że są różne paski i różne łańcuchy (w różnych silnikach), różni kierowcy (jeden jeździ nerwowo i po miecie, inny spokojnie i raczej na międzymiastowych), internety są pełne opowieści o rozpaczy wynikającej z zaniedbania rzekomo bezobsługowego łańcucha.

DrOzda - 2021-09-16, 12:55

I niestety resursy pasków i łańcuchów rozrządu zaczynają się wyrównywać.
Łańcuchy zresztą dlatego wróciły do łask , bo w formie mokrej mają mniejsze opory pracy niż pracujące na sucho paski i jakieś tam kolejne gramy paliwa i CO2 oszczędzamy. Stąd nie są one tak grube i pancerne jak 30 lat tamu w beczkach.

Dymek - 2021-09-16, 14:13

kordirko napisał/a:
100 tys. km dla łańcucha ?
W innych markach samochodów producenci podają dla łańcuchów rozrządu min. okres 200~300 tys. km do wymiany.
W Dacia musieliby chyba łańcuchy z rowerów montować z oszczędności jeśli tylko 100 tys.

Producent w KARCIE deklaruje, że łańcuch w tym silniku jest "dożywotni". Nie deklaruje jednak- na ile lat czy raczej ile km przewidział używalność, czyli "dożywotność" tego silnika... ;-)

laisar - 2021-09-16, 15:16

Dla producenta dożywotność to oczywiście czas i przebieg gwarancji (wliczając możliwość przedłużonej) plus margines bezpieczeństwa przy produkcji masowej. Czyli powinno to być chyba ok. 200 tys. km, ale to rzecz jasna nie jest gwarantowany przebieg bez awarii 100% silników, tylko na tyle duży odsetek, żeby koszta napraw były mniejsze niż dochody z przeglądów itp
dudu$ - 2021-09-16, 19:04

Z tymi rozrządami na Łańcuchu to loteria. Jedna sztuka bez wymiany przejedzie 300tyś km a inna 100tyś km i się rozsypie. I nie dotyczy to tylko nowych aut ale tych 5cio, 10cio czy 20sto letnich. Moim drugim autem to Corolla e12 1.4 VVt-i i w necie od lat krąży dużo różnych opinii na temat wytrzymałości łańcucha rozrządu, można powiedziec że identycznych jak u nas na forum. W niektórych egzemplarzach łańcuch nie był wymieniany od nowości a maja na liczniku grubo ponad 400tyś km, inne 200tyś km ( jak moja i na razie jest ok) a niektóre egzemplarze miały wymieniany łańcuch przy przebiegu około 100tyś km bo hałasował. Jest to loteria i tyle, ja bym nie wymieniał łańcucha. Jeżeli od nowości auta koś dbał o silnik, wymieniał regularnie olej co 10-15 tyś km na taki jaki przewiduje producent ( z odpowiednia normą ) to nic nie powinno się stać. Wiadomo jest że może trafić sie wada fabryczna i komuś się on posypie ale ile jest takich przypadków ?

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group