DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Spalanie Oleju 1.0 Tce

leech10 - 2021-09-06, 16:08
Temat postu: Spalanie Oleju 1.0 Tce
Hej

Dziś spojrzałem na ilośc oleju w mojej Sandero 1.0 Tce i jest go połowa. Jest też ciemny. Tak jak w załączniku. Od nowości było tak z 80%, jeszcze 3/4 było w lipcu i był jasny, ale od niedawna jeździłem autostradą i tak 130-160 km/h non stop 75 km tam i z powrotem czyli 150 razem.

Czy to jest normalne zużycie w tym silniku na LPG, czy coś jest nie tak?

Przebieg teraz to 8.000

Pozdrawiam
Piotrek

dudu$ - 2021-09-06, 18:05

Wszystko jest w porządku. Każdy silnik bierze olej czasem bierze go więcej a innym mniej. Jazda z dużymi prędkościami a tym samym utrzymywanie wysokich obrotów silnika powoduje, ze olej spalany jest w większych ilościach i jest to normalny objaw. Zaczął bym się martwić gdyby przy normalnej jeździe spalanie oleju wynosiło 0,7l na 1000km. Co do koloru samego oleju róenuiez i on jest ok
Dłubek - 2021-09-06, 18:24

Wczoraj wymieniałem w swojej po 5 tys i kolor był taki sam ale ubytku nie zauważyłem.
DrOzda - 2021-09-06, 19:00

Ty chyba nie widziałeś ciemnego oleju ....
tomkasz - 2021-09-06, 19:06

Te oleje RN17 (Castrol i Elf 5W30) mają taką ciemną barwę jako nowe. Mam porównanie bo np. Castrol 5W30 dla VW (norma 504/507) jest dużo jaśniejszy.
r70 - 2021-09-06, 19:11

leech10, jeśli można się zapytać, jakie spalanie benzyny miałeś przy takiej szybkiej jeździe ?
leech10 - 2021-09-07, 09:18

r70 napisał/a:
leech10, jeśli można się zapytać, jakie spalanie benzyny miałeś przy takiej szybkiej jeździe ?


Hej

Trasa jest nie tylko autostradą i szczerze nie sprawdzałem, ale w piątek będę jechał więc nabije gazu przed zjazdem na autostradę a potem najszybciej po zjeździe i sprawdzę, i dam znać.

Pozdrawiam
Piotrek

Łukasz_M - 2021-09-07, 09:18
Temat postu: Re: Spalanie Oleju 1.0 Tce
leech10 napisał/a:
Hej

Dziś spojrzałem na ilośc oleju w mojej Sandero 1.0 Tce i jest go połowa. Jest też ciemny. Tak jak w załączniku. Od nowości było tak z 80%, jeszcze 3/4 było w lipcu i był jasny, ale od niedawna jeździłem autostradą i tak 130-160 km/h non stop 75 km tam i z powrotem czyli 150 razem.

Czy to jest normalne zużycie w tym silniku na LPG, czy coś jest nie tak?

Przebieg teraz to 8.000

Pozdrawiam
Piotrek

To zależy ile tych tras 150km zrobiłeś bo jak np. 6 razy to ubytek jest trochę duży ale jak 30 razy to jak najbardziej taki ubytek może być w porządku. Szczególnie jeśli rzeczywiście utrzymywałeś takie prędkości
Więc nie wiem czy w twoim silniku to jest normalne ale w moim po trasie 3600 km z prędkościami 120-130 ubytek był bardzo mały wręcz symboliczny przy przebiegu ponad 16000 km po powrocie. Z tym że ja jeżdżę według temperatury silnika\oleju tj. jak temperatura podskoczy trwale (tj nie spada tak szybko jak zazwyczaj) do np. 90°C (prawidłowa to 83°C) na jakimś większym podjeździe to na kilka minut odpuszczam do 90km/h lub z górki jadę prawie bez gazu. Zlany olej nie pachniał niczym innym niż olej tj. paliwa w nim nie było.
Spalanie na tej trasie 5.3l/100km.
r70 napisał/a:
leech10, jeśli można się zapytać, jakie spalanie benzyny miałeś przy takiej szybkiej jeździe ?

Wątpię żeby jeździł na benzynie skoro to LPG

trybik - 2021-09-07, 10:06

witam
w moim dokkerze od początku a jeżdżę już 8 lat zawsze jest tak samo ile zalałem oleju przy wymianie tyle jest do kolejnej wymiany może inny silnik ?

sobol1976 - 2021-09-07, 11:15

Trochę to niepokojące. Jeśli jesteś pewien, że samochód stał na płaskim i masz prawidłowy odczyt (w takich samych warunkach) to trochę dziwnie wygląda ten ubytek. Proponuję jeździć dalej i porównać za następne 3-4 tys. Jeździłem przez 6 lat Stepway'em TCe90 i nigdy nie wziął grama oleju. Między wymianami zawsze było ok. 10-15 tys. km. Liczyłem, że w silniku TCe100 LPG nie zmieniła się na tyle konstrukcja żeby miał zacząć brać olej. Teraz wymieniłem olej po dotarciu silnika i mam świeżo sprawdzony poziom. Trudno ew. zmianę zweryfikować po 500 km. Ale będę czujny i podzielę się obserwacjami.
Fruxo - 2021-09-07, 12:27

Spalanie oleju w 90% oznacza nieodpowiedni olej (przerywanie filmu) a tylko 10 % zużycie układu korbowo tłokowego. W te wakacje w tydzień zrobiłem 4700 km nie ubyło oleju o milimetr bo leje 0w40 a do 1.0 tce na autostradzie powinno być nawet 5w50

Olej lany w aso to gówno , wymieniany tak często jak by samochód stał a nie jeździł. Jak chcesz cieszysz się długo sprawnym silnikiem wymieniaj sam dodatkowo przed latem na np motula/valvolina 5w50.
Zobaczysz sam że ten kupny nie będzie tak ciemniał i nie będzie go ubywało.

sobol1976 - 2021-09-07, 14:51

Jeśli chodzi o dobór oleju to nie chciałbym zaczynać dyskusji. Może się z tego stworzyć wątek poboczny. Jednak mogę tylko na własnym przykładzie powiedzieć, że do TCe90 używałem przez ponad 90 tys. kilometrów olej ELF 5W40 zalecany przez producenta. Zmieniając go w odpowiednich interwałach, nie doświadczyłem ani problemów z silnikiem, ani brania oleju przez cały ten czas. Jako że jednolitrowa jednostka TCe jest podobno całkiem nową konstrukcją a nie poprawką TCe90, to tutaj może być inaczej. Tym bardziej że zmienili zalecany olej na 5W30 RN17. Wolałbym jednak żeby ten silnik był przynajmniej tak samo dobry jak mój poprzedni pod kątem eksploatacji i serwisowania.
r70 - 2021-09-07, 15:45

1.0TCE bazuje na 1.3TCE tylko pracuje z korzystniejszym pod względem tworzenia nagarów/brania oleju wytryskiem pośrednim. Już "chwilę" na rynku jest (1.3 jeszcze dłużej) i nie spotkałem w necie informacji jakoby te silniki miały problem z nadmiernym spalaniem oleju.
Ja bym obserwował, a przy nadarzającej się okazji zgłosił do ASO.
Inna sprawa to:
-czy samochód miał wymieniany olej po 1-3tyś km ?
-jakie były warunki tej jazdy autostradowej (wiatr/obciążenie samochodu itp)


Generalnie w tych małych silnikach 1.0 1.2, 1.33 warto mieć mas stan oleju - będzie to z korzyścią dla długowieczności rozrządu.

eliks - 2021-09-07, 15:59

sobol1976 napisał/a:
Jeśli chodzi o dobór oleju to nie chciałbym zaczynać dyskusji. Może się z tego stworzyć wątek poboczny. Jednak mogę tylko na własnym przykładzie powiedzieć, że do TCe90 używałem przez ponad 90 tys. kilometrów olej ELF 5W40 zalecany przez producenta. Zmieniając go w odpowiednich interwałach, nie doświadczyłem ani problemów z silnikiem, ani brania oleju przez cały ten czas. Jako że jednolitrowa jednostka TCe jest podobno całkiem nową konstrukcją a nie poprawką TCe90, to tutaj może być inaczej. Tym bardziej że zmienili zalecany olej na 5W30 RN17. Wolałbym jednak żeby ten silnik był przynajmniej tak samo dobry jak mój poprzedni pod kątem eksploatacji i serwisowania.

No widzisz, a ja mam 0,9 TCe z 2019r i serwis też mówi że ma być 5W30 RN17. Kupuje Elfa z tą normą.

sobol1976 - 2021-09-07, 17:12

eliks napisał/a:
No widzisz, a ja mam 0,9 TCe z 2019r i serwis też mówi że ma być 5W30 RN17. Kupuje Elfa z tą normą.

Generalnie norma Euro6 "wymusiła" użycie olejów RN17 zamiast RN710. A że 5W40 nie ma na rynku z normą RN17 to wyszła zmiana na nowsze roczniki (mój 0,9 TCe był z 2014). 5W40 zdecydowanie się sprawdzał.

Fruxo - 2021-09-08, 01:24

ja polecam nie czytać formowych mądrości tylko sięgać do literatury , dobór olejów to prosty kawałek chleba starczy rozumieć oznaczenia podstawowych parametrów i co się dzieje w silniku.

I odpowiadając na pytanie , najlepszym olejem do 99% zwykłych silników jest 0W50 Eneos Sustina , niestety tylko jego cena

eliks - 2021-09-08, 06:42

Najlepszy olej to taki który jest często wymieniany
Michał B24 - 2021-09-08, 07:01

Niestety przyczepy coraz większe, a silniki mniejsze. Żeby ciągnąć camping, trzeba kupić inne auto. Problem, że tych aut coraz mniej.
leech10 - 2021-09-08, 08:19

Cytat:
czy samochód miał wymieniany olej po 1-3tyś km ?
-jakie były warunki tej jazdy autostradowej (wiatr/obciążenie samochodu itp


Hej
Nie, nie wymieniałem
Obciążenie 3 lub 4 osoby plus bagaż. Ale 2 kobiety ja plus dziecko. Lub jedną kobieta ja i dziecko, i sporo bagaży.

Pozdrawiam
Piotrek

jurek - 2021-09-08, 10:47

150 km autostrady to żaden powód brania oleju. pozdr
dudu$ - 2021-09-08, 12:09

Polecam wymienić olej i obserwować. Myślę że to tylko jednorazowy ubytek spowodowany jak wcześniej pisałem dużymi prędkościami. Zalejesz silnik nowym olejem i zobaczysz że przy normalnej jeździe nic nie będzie znikać z bagnetu. Co do samego oleju to osobiście uważam, ze najważniejsze jest jego wymiana co 10 tyś km i wtedy każdy silnik wytrzyma te 200-300-400tyś km. Są ludzie co do swoich aut zalewają najtańsze oleje 10w40 czy nawet 15w40 ( albo i jeszcze gorsze) i auta te przejeżdżają dziesiątki jak nie setki tysięcy km bez awarii. Ja stwierdziłem, że nie będę do swoich samochodów kupował oleju silnikowego za kwotę 200zł za 4l bo to nic nie zmieni, i tak będę wymieniał go co 10tyś km wiec wole zalać motor czyms tańszym a markowym i tak np Corolla e12 1.4VVT-I jeździ na 5w40 Elf SXR z norma Toyoty ( minimalny ubytek oleju z bagnetu ale to raczej z powodu lekkiego zapocenia na pokrywie rozrządu) natomiast Duster jeździ od kiedy jest w moich rękach na oleju VALVOLINE SynPower 5w40 z norma Renault i ma zerowe zużycie ( nie zauważalne na bagnecie) a za równo jeden jak i drugi samochód często ciągnę do maksymalnych prędkości obrotowych
Michał B24 - 2021-09-08, 12:42

Silnik na dotarciu ma prawo zjeść trochę oleju. Ubytek jest duży jak na dystans, muszę sprawdzić u siebie, bo też nieco przegoniłem sandacza.
leech10 - 2021-09-08, 13:47

Hej

Oczywiście będę wymieniał olej co 10.000 razem z filtrem LPG fazy lotnej. Tak czy inaczej jest to dla mnie podejrzane. Dbam o auto. Na dotarciu przez pierwszy 1000km nie przekraczałem 3500 obrotów. Nie cisnę na zimno więc powinno być ok. Trochę jednak go ubyło. No nic. Zobaczymy. W piątek go przegonię znowu.

Pozdrawiam
Piotrek

sobol1976 - 2021-09-08, 13:54

Dojedź do tych 10 tys., wymień na nowy dokładnie ustalając poziom oleju na max, a potem powiedzmy po 3-4 tys. sprawdź czy zeszło. Ważne żeby sprawdzać w takich samych warunkach. Nie przepadam za tym miernikiem poziomu oleju (łukowata rurka) i mam bardzo często niejednoznaczny wynik.
r70 - 2021-09-08, 14:05

Ja bym wymienił olej teraz - bo teraz go ubywa, co biorąc pod uwagę przebieg, brak wymiany pod 1-3tyś może oznaczać że jest po prostu przepracowany. Jedna z teorii wymian oleju, mówi że jeśli oleju zaczyna ubywać, a silnik nie ma wycieków to ostatni dzwonek żeby go wymienić ponieważ stracił swoje parametry.
leech10 - 2021-09-08, 14:30

Cytat:
Nie przepadam za tym miernikiem poziomu oleju (łukowata rurka) i mam bardzo często niejednoznaczny wynik.


Hej

Ten, kto to wymyślił by dostał odemnie solidnego kopa. To jest dramat. Każde moje dotychczasowe auto miało prosty i pomiary były jednoznaczne.

Pozdrawiam
Piotrek

leech10 - 2021-09-10, 20:04

Hej

A więc że spalaniem na autostradzie. 60 km jazda 110-150. Jak warunki pozwoliły plus 10 km do najbliższej stacji po wsiach. Spalił na te 70km 5,55 LPG czyli średno 7,92 l/100 km. No to około 8 LPG na autostradę myślę. Z tym, że trudno było jechać powyżej 130, za duży ruch, tylko trochę jechałem te 150.

Pozdrawiam.
Piotrek


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group