DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Podnoszenie mocy K4M

Fruxo - 2021-10-24, 19:56
Temat postu: Podnoszenie mocy K4M
W temacie będę zbierał informacje o podnoszeniu mocy w K4M bez niepotrzebnych dyskusji.
Pierwszy i największy problem polega na tym że nikt nie tuninguje K4M bo to głupi pomysł więc nie ma do nich żadnych części i z tym będzie największa problem.
Tutaj opuisano dużo https://megane.com.pl/topic/75192-prawda-o-tuningu-16-16v-k4m-w-megane-ii/ ale oni mieli łatwiej bo silnika są identyczne a duster na dzień dobry ma mniejsze sprężanie.

Zaczniemy klasykami żeby już się nie powtarzać:
SWAP- cokolwiek poza K4M się zespawuje trzeba wymienić dodatkowo: skrzynie , pół osie , mocowanie silnika i zwykle piasty hamulce czyli całe zawieszenie do tego pożegnaj się działającą klima chyba że jakimś cudem to zgrasz --- nie opłaca się w daily
TURBO- podstawowy problem to miejsce , kolektor wydechowy jest blisko grodzi do tego trzeba znaleźć/zrobić kolektor wydechowy pod turbo cała reszta nie jest trudna. ale kolektora nie znajdziecie a zrobienie kosztuje milon piećset , w opcji tylko soft turbo bo inaczej trzeba odprężać silnik --- nie opłaca się w daily
KOMPRESOR - jedyne miejsce żeby go napędzić jest na miejscu sprężarki klimy-- nie opłaca się w daily




Skoro to wyjaśniliśmy wiadomo że w opcji jest tylko modyfikacja seryjnego silnika.
Największa strata mocy w tym silniku wynika z "błędu" konstruktora. Przepustnica i rezonator jest umieszczona parę cm nad kolektorem wydechowym i go bardzo mocno rozgrzewa. Rozwiązanie może dobre na Syberie bo silnik szybciej się nagrzewa ale u nas częściej można spotkać +30 niż -30 więc połowę roku temp powietrza dolotowego wynosi ok 40-50 C.

Wymiana kolektora:
Tutaj opcje sa 3
1. Od meganki/clio plastik - nie rozpatrywałem bo nic się nie zyskuje poza mniejszym nagrzewaniem
2.Od twingo RS 8200699284 - te rozwiązanie wybrałem a problemy opisze dalej.
3. https://dbilas-shop.com/en/intake-tract/flowtec-manifold/renault/104/flowtec-manifold-for-renault-clio-megane-dacia-logan-1-6-16v-79kw-k4m - nie przekonali mnie


Kolektor 8200699284


Problemy:
1. Przepustnica od dustera nie pasuje , do twingo 1000 zł jak donosi Internet dokładnie taka sama była stosowana do e46 318 (po lift , 1.8IS) 13541439224
https://allegrolokalnie.pl/oferta/przepustnica-bmw-e46-318i-renault-twingo-rs-wind
Koniecznie trzeba kupić z kawałkiem kostki bo w daci jest inna (6 pinów w rządku , a twingo 2 rzędy po 3 piny)

2. Odma w dusterze jest w rezonatorze (plastik przy przepustnicy) w twingo w kolektorze, trzeba zrobić wężyk z głowicy do kolektora (ten niżej na rys.)
Można też iść na łatwiznę i na krócieć z głowicy założyć filtr powietrza tez będzie działać ale będzie mniej eko


3. Podciśnienia w kolektorze są 2 , serwo i opary paliwa. Serwo w daci jest na szybko złączkę trzeba ja przerobić na cybant. Z oparami paliwa jest problem bo w daci znajduje się na przepustnicy a tiwngo obok map sensora tutaj zaślepiacie kolektor i kupujecie gume od bmw https://allegro.pl/oferta/rura-waz-przewod-przeplywomierza-bmw-3-e46-m52-m54-9311265250 tam jest owtór lub możecie przerobić przewód na ten krócieć w kolektorze.

4. Uszczelka kolektora ssącego 8200808363 - zamiennik AJUSA 13260400 nigdzie nie dostępny niestety chyba tylko ASO. Tej uszczelki nie ma daci ponieważ kolektor jest plastikowy i najwyżej się dognie do dolnego aluminiowego kolektora , po zamianie będzie aluminium aluminium więc musi być metalowa uszczelka.

5. Układ dolotowy: tutaj opisywać nie będę bo każdy sobie poradzi , przepustnica ma 74mm zew średnicy i na taki rozmiar budujcie układ.

KOLEKTOR WYDECHOWY:

Można założyć od twingo RS ale jest razem z katalizatorem i wygląda jak by mała przestrzeń wymusiła jego dziwaczna formę.
8200852914
https://www.franceauto.pl...140044465R/6074

tutaj szukam jakiś fajnych tekstów/ filmików co można zrobić z wydechem aby w silniku atmosferycznym nie popsuć a poprawić bo co forum to opinia.

CIĄG DALSZY NASTOPI.

Fruxo - 2021-10-25, 19:09

Niestety edytowanie postów jest tylko do 60 min więc nie mogę poprawić literówek , a widzę że auto korekta narobiła ich sporo ;-)

Kolektor już jest u mnie.
Uszczelka kolektora dostępna tylko w ASO 90 zł 1 szt w Polsce. Ktoś sie pokusił o mape do K4M w dusterze a efekty tego były fenomenalne https://vtech.pl/katalog/chip-tuning-Dacia-Duster-I-1.6-77kW-105KM
Znalazłem ludzi którzy są po takiej operacji. wygląda to mniej więcej tak:

rob_plk - 2021-10-25, 20:43

Nie widzę żadnych fenomenalnych efektów na wykresie gdzie opór na kołach się "magicznie" zmienia :)
Fruxo - 2021-10-26, 14:48

Podejrzewam że ten wykres to ściema jak 99% w necie generowanych automatycznie
Wymiary króćców 8 mm , 10 mm odma 14 mm (na głowicy odma ma 15 mm więc bez żadnych przeróbek.
Otwór na przepustnice ma 64mm a daciowa przepustnica ma 74 mm po zew , problem jest tylko w tym że nawet po rozwierceniu nie będzie tego jak przymocować

DrOzda - 2021-10-27, 07:21

Tyle zachodu dla paru Nm ?
Podejrzewam że zalanie olejami o niższych oporach toczenia silnika i skrzyni da podobny efekt.

corrado - 2021-10-27, 07:31

Bez dodatkowego powietrza nic nie zrobisz , czyli wersja najprostsza to kompresor.
Fruxo - 2021-10-27, 19:40

Tyle że na kompresor nie ma miejsca. a dodatkowe powietrze to tylko zmniejszenie oporów lub zmiana w rozrządzie.
Zakładanie KZFR to abstrakcja już łatwiej będzie zmienić słupek na ten z twingo RS dlatego zakładam kolektor.
Mam też cichą nadzieje że dopasuje kolektor wydechowy od czegoś np m43 z bmw to będzie to wstęp do soft turbo bo miejsce się zrobiło teraz idealne.

W m52 w /e46 samym kolektorem z m50 można ugrać pare koników , tak więc że tu jak będzie 3-5 to będzie mega sukces a pewnie będzie 1-2 ale i tak trzeba od czegoś zacząć. a tam dopiero jest ile roboty https://www.bmw-syndikat..../ansaugbruecke/

Ja nie szukam większego przyspieszenia ale mocy powyżej 3.5 tyś obr , co dzień jeżdżę teraz trasą i to jest tragedia powyżej 120 km/h

POSZUKUJE
Schematu elektrycznego do dustera lub samego wycinka z przepustnica.

PiotrWie - 2021-10-27, 20:28

A nie lepiej jednak zamienić Dustera na coś bardziej dostosowanego do szybszej jazdy? Niezależnie co wyrzeźbisz w silniku nadal pozostanie ci karoseria typu klocek o kiepskim Cx, podatna na boczny wiatr - im szybciej jedziesz tym bardziej. Byłem bardzo zadowolony z Dustera, ale jak miałem jechać autostradą to starałem się wziąść inny samochód - nawet Zafira która tez jest klockiem prowadzi się zdecydowanie lepiej przy 140 - 150, choć oczywiście najlepiej zachowywało się BMW E 34. :mrgreen:
corrado - 2021-10-27, 21:34

+1
Duster to auto po zakupy , albo na działkę do dziadków , etc. Chcesz mieć więcej w takim dusterze pod butem to trzeba turbo wsadzić/kompresor , albo swapa zrobic dużego silnika , ale to już są koszty za duże.
ps. 2-5KM wiecej to sporo - bez komentarza ;-) nawet nie odczujesz tego

Black Dusty - 2021-10-27, 23:35

Fruxo napisał/a:
bo to głupi pomysł

Baw się jak Ci to sprawi przyjemność ale jak nie wydasz worka kasy na profesjonalne przeróbki i wymianę elementów to nic poza wmówionym sobie efektem nie zauważysz.

laisar - 2021-10-28, 00:21

Fruxo napisał/a:
[szukam] mocy powyżej 3.5 tyś obr

Możesz się bawić w różne rzeczy, ale bez poważnych modyfikacji - nie znajdziesz...

Wiem, że znasz, ale link dla ewentualnie nie znającej publiczności - http://www.chojnacki.com.pl/wersja-gt

A te powiedzmy 10% więcej mocy maksymalnej tak naprawdę i tak jest w zasadzie nie odczuwalne.

Fruxo napisał/a:
POSZUKUJE
Schematu elektrycznego do dustera

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=194

dudu$ - 2021-10-28, 17:56

Chyba najlepszym sposobem na zwiększenie mocy w Dusterze jest jego sprzedaż i zakup wschodniego odpowiednika z silnikiem 2.0 16v F4R. Zyskamy 30KM oraz ponad 40Nm więcej w porównaniu do K4M
corrado - 2021-10-29, 10:14

miejmy nadzieję, że autor postu nie załamał się ani nie spuścił dacii do Wisły
Black Dusty - 2021-10-29, 14:03

corrado napisał/a:
miejmy nadzieję, że autor postu nie załamał się ani nie spuścił dacii do Wisły

Myślę że raczej się zawziął/wkurzył i postanowił nam pokazać że da radę, i wtedy dopiero się odezwie. ;-)

Fruxo - 2021-11-01, 07:39

Bo nie ma o czym mówić. Na wstępie zaznaczałem że nie ingeruje w słupek bo auto ma pozostać bez awaryjne. Wszystkich expertów od "bez turbo nie ma sensu" zapraszam do założenia i opisywania jak często auto nie dojechało do celu. Wsypałem kiedyś worek monet w zakute ej25 i koniec końców obróciła mi sie panewka , blok do wymiany i wał do szlifu. Tak się kończą "grubsze zabawy"

Znalazłem w paru miejscach powtarzającą się liczbę 125-130 KM i ma się to uzyskać kolektorem z rs , wydechem z 2.0 + nowa mapa
Niczego więcej w tym silniku nie da się uzyskać , jest jakiś zestaw to twingo rs na 165 i to jest kolektor wydechowy , wydech , nowe wałki i mapa https://www.evo.co.uk/ren...t-twingo-rs-163


Musze coś zrobić z wydechem , wiem że zakładali kolektory https://www.supersprint.c...s-steel-v1.aspx
ale dostępność żadna a na oko wiele się o tego daciowego nie różni


I teraz nie wiem czy zastąpienie katalizatora strumienica plus sportowy ostatni cos zmieni

corrado - 2021-11-01, 09:22

Napakujesz kasy a efekt będzie żaden. ja nie mówie tu o grubym doładowaniu tylko 0.5b max bez zaglądania w słupek.
Ps.Każdy 1.5dci robi na VNT 125Km to remapie i moment obrotowy i tak będzie mieć lepszy nawet na Delphi na starym.

Ale spoko kibicuje i pochwal się jak coś ;)

eliks - 2021-11-01, 09:22

Cytat:
Znalazłem w paru miejscach powtarzającą się liczbę 125-130 KM i ma się to uzyskać kolektorem z rs , wydechem z 2.0 + nowa mapa
Niczego więcej w tym silniku nie da się uzyskać , jest jakiś zestaw to twingo rs na 165 i to jest kolektor wydechowy , wydech , nowe wałki i mapa

A liczyłeś sobie koszt takiej operacji? Ile by to wyszło? Czy swap silnika z nowszego DD wchodzi w grę?

Fruxo - 2021-11-01, 09:40

Kolektor -200-300
uszczelka kolektora z aso 90 zł
przepustnica z kablem 50 zł
to już mam

dolot ~100 zł

wydech wyciągnął bym sam i dał do wspawania strumienice po spieniężeniu kata wyjde na 0

Strojenie to jest 600-800 zł

Przecież to żadne kwoty kiedy 2 wałki do sportu kosztują 800 euro a kolektor pod turbo jest w portugali za 350 euro
http://store.trwperforman...&products_id=42

zresztą ktoś już założył w PL do K4M turbo , http://www.racingforum.pl...php?t67122.html
przy 0.6 bara rozpadł sie kolektor i silnik poszedł w drzazgi

corrado - 2021-11-01, 10:51

Jak już masz to zakładaj na co czekasz?;) I tak nikogo nie sluchasz i wiesz lepiej.
Cytat:
obecnie na doładowaniu 0.5 bara wyszło 179 koni i 235Nm

Jak dla mnie spoko.
Pękł kolektor później na spawie a to nie dziwne w benzynie gdzie temp spalin o wiele wyższe.U znajomego gościa pękły spawy i to w 1.5dci który zakładał o wiele większe turbo z 2.0dci więc to normalka.

eliks - 2021-11-01, 11:41

Fruxo napisał/a:
Kolektor -200-300
uszczelka kolektora z aso 90 zł
przepustnica z kablem 50 zł
to już mam

dolot ~100 zł

wydech wyciągnął bym sam i dał do wspawania strumienice po spieniężeniu kata wyjde na 0

Strojenie to jest 600-800 zł

Przecież to żadne kwoty kiedy 2 wałki do sportu kosztują 800 euro a kolektor pod turbo jest w portugali za 350 euro
http://store.trwperforman...&products_id=42

zresztą ktoś już założył w PL do K4M turbo , http://www.racingforum.pl...php?t67122.html
przy 0.6 bara rozpadł sie kolektor i silnik poszedł w drzazgi

No to żadne koszty. 1.3 TCe to też niedrogi koszt bo 3-4k zł. Ale wiadomo, do tego komp, skrzynia, pierdoły i robi się koszt.

Fruxo - 2021-11-01, 12:58

Zakładanie turbo do tego silniak to głupota , lepiej wyjdzie FR4t kupić w rozbitku za ok 7-9 tyś i wszystko przełożyć z zegarami. No to jest silnik z potencjałem i dostępem do części tuningowych w ludzkich pieniądzach. Tylko że łatwiej kupić w rozbitku i wyklepać niż wszystko przekładać ..
I tu wracamy do pkt wejście , mam silnik 120 tyś km przebiegu od nowości w moich rękach olej, rozrząd wszystko robiłem sam na ori częściach po co mam teraz wsadzać jakieś klocka z niewiadomego źródła ? Ja mam e46 wydmuszkę porobiona którą średnio trzeba co miesiąc holować :mrgreen:

corrado - 2021-11-01, 13:03

Haha toż było mówione ze kompresor to najniższy ból i koszta a ty dalej swoje
Fruxo - 2021-11-01, 13:05

kompresora nie ma gdzie założyć co już tez było mówione, nie bez powodu na necie nie ma jednego K4M z kompresorem
corrado - 2021-11-01, 13:43

Jak się popieści to się wszystko zmieści i wiem, że są małe eatony np
Fruxo - 2021-11-01, 22:57

co z tego że sa, jak nie ma gdzie tego napędzić
corrado - 2021-11-02, 09:15

hmm wiesz co , to może poszukaj na allegro może są gotowe kity turbo do k4m
Fruxo - 2021-11-03, 06:24

Wiesz jak wygląda założenie turbo poza you tubuem ?
jak byś wiedział to byś nie pisał o żadnych kitach bo takie coś nie istnieje już nie mówiąc o K4M
Gadałem dziś z gościem co założył kompresor do e36 i odpuszczam , gdzie tam dostęp jest bajeczy bo pasek jest od przodu , wystarczy dać wentylator z e46 elektryczny i miejsca jest dużo.
Dobre wyosiowanie /przełożeń i założenie deta ze strojeniem to jest kilka miesięcy, dolot trzeba liczyć obowiązkowo IC , jak to by miało jeździć na daily to szaleństwo.
Dlatego temat TURBÓW I KOMPRESORÓW zamykam , to nie ten samochód
tak to dokładnie wygląda , po wywaleniu obudowy filara powietrza robi się dużo miejsca na zabawę

Fruxo - 2021-11-06, 04:06

Potrzebuje przerobić kostke z daci na ta z bmw , sterowanie przepustnicy jest jasne.
Jak połączyć Potencjometr.

laisar - 2021-11-06, 10:52

Nie ma opisów linii z BMW, ale sądząc po schemacie, to mniej więcej tak:

Dacia - BMW
1 - B169-2
2 - B169-1
3 - M89-3
4 - M89-5
5 - B169-6
6 - B169-4

- ewentualnie do zamiany ze sobą miejscami M89-3/M89-5, B169-1/B169-4 i B169-2/B169-6, w zależności od tego, jak faktycznie jest w BWM z +/-.

Fruxo - 2021-11-06, 15:47

Wydaje się że kostka od K7M jest dokładnie taka sama i jak ta z BMW
, zrobiłem nawet mała sciągawke ze schematem
jedyne pytanie który potencjometr jest 1/2

corrado - 2021-11-08, 22:34

K4m turbo z Wwy http://youtu.be/RA4AJKCn-hA
I duster 200PS
https://youtu.be/mSTcMW-EYcw

Fruxo - 2021-11-09, 16:54

Wczoraj walnęła mi koroba w e46 , 2 miesiące temu poszła panewka w foresterze XT , aktualnie tuning jest zawieszony bo zaraz autobusem bede do pracy jeździł.
Może w weekend założę ten kolektor zobaczę jak to będzie jeździć i na tym sprawa się zakończy bo trzeba szukać nowej bemki.

Fruxo - 2021-11-17, 00:07

Potrzeba kupić dół kolektora do renówki https://allegro.pl/oferta/kolektor-ssacy-renault-fluence-twingo-ii-1-6-16v-6726471561

Ten daciowy ma śruby delikatnie w innym miejscach i to powstaje pytanie jakie dysze do lpg są wkręcone ori bo muszą być takie same
w katalogu ma nr 175308699R

Fruxo - 2023-06-18, 22:35

czyli dolot od przepustnicy na airboxie , wywalony kat i wyszło 110 KM , może jak kiedyś dorwę ten kolektor od twingo rs to jeszcze coś podłubie
w końcu samochód rozpędza się do katalogowego vmaxa 165 km/h według GPS czyli 173 licznikowe.

corrado - 2023-06-19, 14:20

A momentu obrotowego ile wyszlo?

Seryjnie było :
​105 KM @ 5,750 RPM
148 Nm@ 3,750 RPM?

Twoj sterownik to Valeo v40?
Podkreciles max obroty i przyspieszyles zaplon?

Fruxo - 2023-06-21, 00:59

to seria z hamowni drogowej żadnego grzebania w sterowniku ,robiliśmy pomiary porobionego m57 w e46 które kupiłem za 5 tys to wyszło 250km 500nm bo układ paliowy więcej nie daje rady (cr1)
nie wydam 1500 zl żeby mi ustawili przelewanie paliwem , a odcinke na 7 k tez już miałem to pękł łańcuch od pompy oleju (nie w daci)

corrado - 2023-06-24, 10:44

To faktycznie śmiechu warte te zmiany, które zrobiłeś ( przepustnica ) czy kolektor dolotowy. Szkoda czasu i pieniędzy. :-)
Fruxo - 2023-07-03, 21:30

czy ja wiem 2 silikony + airbox simoty to może się w 250 zł zamknęło
wywalenie kata to zysk bo na skupie dostałem 900 zł

przepustnica pasuje od bmw ale kolektor jest nie do dostania.

corrado - 2023-07-04, 07:14

Nie rozsmieszaj mnie , czy innych :)

Tyle zachodu , czasu i pieniedzy dla 5KM I to jeszcze z jeżdżeniem bez kata i narazeniem na mandat
? :roll:

DrOzda - 2023-07-04, 08:20

tzw rzeźbienie w miękkim materiale , jeszcze powiedzmy żeby zrobić głowicę , zmienić wałki dodać KZFR to pewnie miałoby to jakiś sens , a tak ...
Fruxo - 2023-07-04, 18:14

Oczywiście że to ma sens bo to praktycznie nic nie kosztuje a nie zmienia awaryjności auta.
a teoretyków tuningu już nie skomentuję szczególnie rzeczy które są fizycznie nie możliwe
napisałem dla innych jedyny tani sensowny sposób podniesienia mocy w tym silniku i na tym zakończę.
To nie bmw że zakładasz wałki z m54b30 plus kolektor z m50b25 i masz wyniki 20/30 plus. Do K4M sam wałek ssący 4 tyś i daje w porywie 2-3 KM

corrado - 2023-07-04, 18:58

Bez zmiany oprogramowania dla tych marnych 5KM dostepnych tylko w wysokim zakresie obrotów wywalanie kata i to w dacii duster na oslep bez ruszenia zapłonu i afr to bezsens i tylko trucie siebie i innych i narazanie sie na mandaty... a przy sprzedazy swiecenie oczami w polaczeniu ze swietnie filtrujacym filtrem simota.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group