Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 22 razy Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 890 Skąd: EL
Wysłany: 2019-12-01, 12:09
Dopiero ten artykuł wyjaśnił mi o co chodzi z normami Renault RN. W skrócie - to jest rodzaj certyfikatu producenta pojazdu OEM wydawanego dla oleju. Renault wydał 3 specyfikacje (dla wybranych klas lepkości):
- RN0700, dla olejów spełniających normę acea a3/b4 lub (uwaga: to nie jest koniunkcja) a5/b5, i dodatkowe testy laboratoryjne renault
- RN0710, dla olejów spełniających normę acea a3/b4 i dodatkowe testy laboratoryjne renault
- RN0720...
Wnioskuję że producenci olejów płacą renault za możliwość umieszczenia znaczka RN na butelce oleju. Badania laboratoryjne - brzmi tajemniczo. Pomijam to. Jeśli na butelce są dwie specyfikacje rn0700 i rn0710, to ten olej spełnia normę a3/b4, mieści się w wymaganiach. Jeśli olej posiada tylko znaczek rn0700, to spełnia albo a3/b4 albo a5/b5 (raczej trudno technicznie trafić lepkością w punkt 3,5, czyli jedyny punkt styczności lepkości obu klas) - musi być dodatkowo wskazana norma acea. Jeśli rn0710 - a3/b4. Natomiast norma c3 ze znaczkiem rn0700 lub rn0710, to jakaś ściema (zbiory wymagań acea w klasach a3/b4 i c3 są rozłączne w jednym elemencie), podróba. Chyba że renault na nowo zdefiniowało swoje specyfikacje rn. Ale wtedy mamy bałagan.
Ostatnio zmieniony przez eio 2019-12-01, 13:08, w całości zmieniany 4 razy
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 22 razy Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 890 Skąd: EL
Wysłany: 2020-01-08, 21:40
Kilka dni temu auto było na przeglądzie gwarancyjnym. Do wymiany oleju dałem zakupione przeze mnie oryginalne części zamienne i płyn - olej ELF 5W40 Evolution 900NF 4 litry oraz filtr oleju i podkładkę gumowo-metalową pod korek. Poinformowałem że wymiany filtra kabinowego dokonam samodzielnie. Poprosiłem o oddanie mi zużytego filtra po jego wymianie. Czas pobytu w salonie aso - ponad godzina. Profesjonalna obsługa mojego opiekuna - mówił mi o wszystkim co było robione w szczegółach, realizował to na co się umówiliśmy. Serwis także wszystko w porządku. Nic nie było porysowane ponad to co im dostarczyłem. Pod maską pojawiła sie etykieta serwisowa. Dostałem z powrotem moją butlę z pozostałością dokładnie 1 litra oleju (bo 3 weszły) oraz stary filtr. Numery na filtrze zgadzały sie z tymi, które miałem na zdjęciach filtra z poprzednich zakupów. Na moją prośbę otrzymałem także wpis do książeczki instrukcji o dokonanej kontroli antykorozyjnej (w celach gwarancyjnych). Wszystko OK. Jestem zadowolony. Po powrocie do domu sprawdziłem olej - kolor nie zmienił się, był jak z butelki. Po kilkudziesięciu km kolor oleju się nie zmienił. Nie zmienił się także po ponad 200 km. Poprzednim razem, o czym wspominałem na pierwszej stronie tego tematu, kolor oleju zmienił się szybko po wymianie w aso rok temu. Był ciemniejszy już po powrocie do domu. Później szybko ciemniał po kolejnych setkach i tys. km. Wtedy, rok temu dałem do aso oryginalne: olej Elf Evolution 900 sxr 5W40 oraz filtr oleju. Olej był wymieniany w mroźny dzień po 2 godzinach od dostarczenia auta do aso.
Ostatnio zmieniony przez eio 2020-01-08, 21:46, w całości zmieniany 2 razy
Tak, jestem tutaj "świeżakiem", ale zapewniam, że dzisiaj całe popołudnie poświęciłem na szukanie w Google i nie tylko jaką normę musi spełniać olej abym mógł go zalać do Dacii narzeczonej.
Generalnie nic pewnego na 1000% nie znalazłem.
Samochód to Dacia Sandero I Stepway z 2010 roku z silnikiem 1.5 dCi 50KW (68KM).
Znalazłem trzy różne normy oleju w zależności czy był FAP czy nie (w tej chyba nie ma, ale głowy nie dam uciąć sobie) - RN 0700, 0710 (najczęściej występująca) i 0720.
U różnych producentów oleju próbowałem dobrać właściwy, ale albo tej konkretnej wersji silnikowej nie było, albo wychodziły inne kwiatki (jak w przypadku Elfa - w Sandero 50KW wyszedł mi Elf 900 SXR a w Loganie z tym samym silnikiem i mocą Elf 900 NF). Z racji, że już totalnie zgłupiałem to stwierdziłem, że napiszę pytanie (tak, wiem jakie jest irytujące czytanie codziennie od nowych użytkowników "jaki olej do mojego?" bo sam przesiaduje na forum Poloneza),ale mimo poświęconego czasu nie potrafiłem uzyskać jednoznacznej odpowiedzi.
Dlaczego Dacia gdzieś w komorze silnikowej nie umieściło normy oleju (chyba, że nie potrafię jej znaleźć) ? W moim Passacie B4 na pokrywie silnika pisze jak byk Oil Norm VW 505.00
Ps. napisałem w nieodpowiednim dziale tylko dlatego aby niepotrzebnie nie zaśmiecać forum kolejnym zbędnym pytaniem, tylko podpiąć się pod obecny post.
Ostatnio zmieniony przez Chińczyk 2020-01-14, 18:50, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Fiat
Model: TIPO II Sedan
Silnik: 1.4 16v 95km
Rocznik: 2019
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 50 razy Dołączył: 21 Mar 2017 Posty: 1818 Skąd: Ząbki
Wysłany: 2020-01-14, 22:47
Krótko i na temat, zalej silnik olejem ELF SXR 5w40 i tyle
Dziękuje Wam bardzo za pomoc. Oczywiście, że przeglądnąłem ten temat do którego był link, ale z racji 64 stron raczej go na szybko przeleciałem, bo jak popatrzysz na niego to jest tam wolna pogaducha a czas, który mogłem poświęcić na czytanie tych 64 stron poświęciłem na szukaniu w Google lub u producentów.
Ostatnie pytanie - czy gdzieś w Dacii pisze norma oleju ? Ot z czystej ciekawości pytam. :)
Marka: Fiat
Model: TIPO II Sedan
Silnik: 1.4 16v 95km
Rocznik: 2019
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 50 razy Dołączył: 21 Mar 2017 Posty: 1818 Skąd: Ząbki
Wysłany: 2020-01-15, 09:25
Chińczyk napisał/a:
Dziękuje Wam bardzo za pomoc. Oczywiście, że przeglądnąłem ten temat do którego był link, ale z racji 64 stron raczej go na szybko przeleciałem, bo jak popatrzysz na niego to jest tam wolna pogaducha a czas, który mogłem poświęcić na czytanie tych 64 stron poświęciłem na szukaniu w Google lub u producentów.
Ostatnie pytanie - czy gdzieś w Dacii pisze norma oleju ? Ot z czystej ciekawości pytam. :)
W instrukcji obsługi z tego co pamiętam nie ma podanej normy ale nic nie stoi na przeszkodzie aby zadzwonić do ASO i się zapytać. Problemów nie będą robić. Jak wyżej pisałem silnik zalej olejem ELF SXR 5w40 który jest wlewany w ASO lub jakim kol wiek inny spełniający normę RN710
witam,
chcialbym sam wymienic olej w moim dusterze II SCE 115, dowiedzialem sie w ASO ze mam wlac olej Elf 5w30 RN17. Czy ktoś wie ile litrów oleju należy wlać oraz jaki kluczj est potrzebny do odkręcenia nakrętki w misce olejowej aby spuścić stary olej?
Mam takie pytanie w mojej białej strzale wymieniłem pierwszy raz olej po 19 000 km, w instrukcji przegląd oleju jest wyznaczony na max 30 000 km lub co 2 lata. Przy 19500 km zaświecił mi się na wyświetlaczu maleńki kluczyk sygnalizujący chyba zbliżającą się wymianę oleju. Tylko mam pytanie czy system kontroli jakości oleju obciął resurs z 30 tys do 20, czy to po prostu jest 20 tys??. Kluczyk zresetowałem i tyle.
_________________ Martwią się bogacze, gdzie pochować swoje dacze:)
Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.3 TCE 150
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige Pomógł: 1 raz Dołączył: 24 Mar 2016 Posty: 204 Skąd: Kraków
Wysłany: 2020-06-13, 08:52
U Ciebie może być zaprogramowany na 20000. W dusterze na postoju jest opcja "Odstęp do przeglądu" i pokazuje wartości przebieg/miesiące do przeglądu i do wymiany oleju. Możliwe też, że nie wgrali Ci do auta softu, który to zmienia na 30000.
Ja bym się bardziej trzymał rok/15k... dla dłuższej żywotności. Bo o ile oleje robią long-life to filtra long-life nie widziałem jeszcze.
Nie jestem konstruktorem silników i zawsze stosuję zalecane materiały oraz terminy. Pierwszy silnik reno 1,4 8v wymiana co 30 tys przebieg 250 tys bez awarii (10 lat) druga renówka 1,6 16v przebieg 201 tys w 6 lat wymiana co 30 tys z tego 160 tys na LPG zero problemów z silnikiem.
_________________ Martwią się bogacze, gdzie pochować swoje dacze:)
Historia zatoczyła koło... W 2010 dostałem przeglądy co 30k i przez 3 lata gwarancji w dobrej wierze się tego trzymałem. Dziś mam 223k, oleju prawie nie ubywa. Zmieniam olej co 20...25k zgodnie z zaleceniem mechanika.
Marka: Renault
Model: Megane IV Grandtour
Silnik: 1,5 DCI
Rocznik: 2017 Pomógł: 48 razy Dołączył: 02 Mar 2019 Posty: 1708 Skąd: Radzionków
Wysłany: 2020-06-13, 19:59
gawel napisał/a:
arekkozuch napisał/a:
Ja bym się bardziej trzymał rok/15k... dla dłuższej żywotności. Bo o ile oleje robią long-life to filtra long-life nie widziałem jeszcze.
Nie jestem konstruktorem silników i zawsze stosuję zalecane materiały oraz terminy. Pierwszy silnik reno 1,4 8v wymiana co 30 tys przebieg 250 tys bez awarii (10 lat) druga renówka 1,6 16v przebieg 201 tys w 6 lat wymiana co 30 tys z tego 160 tys na LPG zero problemów z silnikiem.
Może w starym wolnossącym to przejdzie, ale nie w tce.
Ja bym się bardziej trzymał rok/15k... dla dłuższej żywotności. Bo o ile oleje robią long-life to filtra long-life nie widziałem jeszcze.
Nie jestem konstruktorem silników i zawsze stosuję zalecane materiały oraz terminy. Pierwszy silnik reno 1,4 8v wymiana co 30 tys przebieg 250 tys bez awarii (10 lat) druga renówka 1,6 16v przebieg 201 tys w 6 lat wymiana co 30 tys z tego 160 tys na LPG zero problemów z silnikiem.
Może w starym wolnossącym to przejdzie, ale nie w tce.
I tak i nie na tak bo turbina ma obroty i elementy muszą być smarowane a na nie silnik z turbina kręci się bardzo wolno w porównaniu z silnikiem niedoładowanym więc też się tak nie zużywa.
_________________ Martwią się bogacze, gdzie pochować swoje dacze:)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum