Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2019-11-09, 18:33
Zużycie oleju 1.6 sce
Autor Wiadomość
telecaster1951 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.0 Sce
Rocznik: 2019
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 26 Lut 2019
Posty: 630
Skąd: Łódź
Wysłany: 2020-12-14, 12:14   

Nie możesz tak liczyć! Bo to że film olejowy ma 5 mikronów, to nie znaczy że taka ilość paliwa trafia do komory spalania. W rozprawie której temat wstawiłem masz to wyjaśnione.
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3482
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2020-12-14, 17:28   

telecaster1951, Bardzo ciekawy temat, rozprawa zapowiada się interesująco. Na pewno nie czytał jej ten Niemiec, który konstruował silnik AEE grupy VW, - w mojej Felicji żarł olej potwornie. A moje obliczenia są błędne - zakładając grubość filmu 5 mikronów? Do pomocy mogę podesłać te dwa kalkulatory bez futerałów: :-D

WIN_20201214_17_24_47_Pro.jpg
Plik ściągnięto 14 raz(y) 233,14 KB

_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
telecaster1951 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.0 Sce
Rocznik: 2019
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 26 Lut 2019
Posty: 630
Skąd: Łódź
Wysłany: 2020-12-14, 20:07   

eplus napisał/a:
Na pewno nie czytał jej ten Niemiec, który konstruował silnik AEE grupy VW
Tam teoria która jest opisana, jest znana od lat. Właśnie tam jest ładnie wytłumaczone dlaczego olej dostaje się do komory spalania.
eplus napisał/a:
A moje obliczenia są błędne - zakładając grubość filmu 5 mikronów?
Bo nie możesz zakładać że film o grubości 5 mikrometrów trafia do komory spalania. Taka grubość filmu jest na gładzi cylindrowej pod tłokiem, w czasie ruchu tłuka ku górze. W czasie ruchu w dół, pierścień zgarniający zmniejsza grubość filmu do nanometrów. I teraz dochodzimy do obliczeń. Jak sam zauważyłeś, niewielka grubość filmu, jaka trafi do komory spalania powoduje zauważalne zużycie oleju. Zatem grubość filmu, która przedostaje się do komory spalania, w idealnych warunkach, powinna sięgać 10nm. Zawsze jest pewna tolerancja w wymiarach pierścieni, tłoków i cylindrów, pomimo której nadal są uznawana za wymiar nominalny. Dochodzi do tego niekorzystne ustawienie zamków, co czasem też się zdarza i na kontroli jakości tego nie wyłapią. W efekcie tego dochodzi do nadmiernego spalania oleju.

PS. Mam lepszy suwak. Inżynierski, drewniany, z metalowym okienkiem. Zarąbany niegdyś z polibudy przez ojca. Po 30 latach wrócił na polibudę razem ze mną. Co prawda pracuję na innym wydziale, ale jednak. ;)
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3482
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2020-12-14, 22:01   

O pięknie dziękuję za wyjaśnienie, też miałem drewniany suwak Taty i drugi od wuja. Na konkursie technicznym w podstawówce wygrałem już plastikowy. Nanometry - to robi wrażenie! Łańcuchy węglowodorów muszą się układać na płask, bo na sztorc by się nie zmieściły! A pasowania mogą być i 0,05mm, pierścień i tak przylega do gładzi, bo jest sprężysty.
Naprawdę pomyliłem jednostki? Nie sądzę, choć używałem różnych. Wrzucając 1nm w miejsce 1um otrzymam wynik 100cm3 na 1000 minut jazdy. Przy prędkości 60km/h zrobimy tysiąc km i takie zużycie mogę zaakceptować (litr na 10 tys. km).
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
sojer 


Marka: Przymiarka do dacii
Model: lodgy
Silnik: 1.6 sce
Wersja: Stepway 7 os.
Dołączył: 08 Mar 2014
Posty: 25
Skąd: kuj-pom
Wysłany: 2020-12-15, 12:14   

No to koledzy sobie poteoretyzowali, każdy poboksował się z galaretą wystawioną przez oponenta. Rozsądnych wniosków brak.

1.6 Sce i spalanie oleju.
Norma producenta poniżej 0,5 l/1000 km

Mój silnik w lodgy: wersja H4MD738, rocznik 2018
Zakupiona jako podemonstracyjna, przebieg ok. 1700 km

Spalanie oleju ok. 0,6 l/1000 km, zgłoszone w ASO przy wymianie oleju, zaplombowany korek spustu, kontrola po 1000 albo 2000 km (nie pamiętam), ASO dolało do pełna i wyliczyło 0,45 l/1000 km. Sęk w tym, że następnego dnia rano stwierdziłem na bagnecie, że do maksa trochę brakuje, więc wlali mniej niż trzeba, a silnik spalił więcej. "Obserwować. Silnik musi się ułożyć. Kolega miał megane i też spalało, a później spalanie spadło".

To obserwowałem. Pojeździłem parę tys. km, spalanie wzrosło do 0,9 l/1000 km. Zmiana aso. Kolejna kolejny sprawdzian (tym razem zaplombowali spust, wlew i bagnet). Spalanie się potwierdziło.
Rozbiórka silnika, pierścienie, panewki, tłoki niby ok, ponoć w tym roczniku trafiały się wadliwe mieli pokrywy zaworów i odmy. Pokrywa wymieniona, odma i uszczelka też. Spalanie bez zmian. Znowu aso, trochę to potrwało, znowu rozbiórka i koniec końców decyzja - wymiana silnika.
Wstawili H4MD7D7. Osprzęt typu rozrusznik, plastiki itp. został stary. Zużycie oleju 0.
Interwał przeglądów bez zmian (czyli liczymy km od poprzedniego przeglądu a nie od wymiany silnika) co oznacza, że olej wymienię po dotarciu po niecałych 5 tys. km.

Wniosek (smutny). Dopóki nie przekraczasz 0,5 l/1000 km aso nic nie zrobi.
Drugi smutny wniosek - przy ponadnormatywnym zużyciu centrala jest skłonna się bawić w szukanie przyczyny (nawet wielokrotne) zamiast iść na skróty i wymienić silnik.

Ciekawostka - koszt wymiany silnika w aso to ponad 36 tys. zł (z czego silnik bodajże 33 tys.).

Tadam. Werble. Tyle w temacie. Spekulacje o gęstościach oleju uważam za bezsensowne.
 
telecaster1951 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.0 Sce
Rocznik: 2019
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 26 Lut 2019
Posty: 630
Skąd: Łódź
Wysłany: 2020-12-15, 12:59   

sojer napisał/a:
Wniosek (smutny). Dopóki nie przekraczasz 0,5 l/1000 km aso nic nie zrobi.
Drugi smutny wniosek - przy ponadnormatywnym zużyciu centrala jest skłonna się bawić w szukanie przyczyny (nawet wielokrotne) zamiast iść na skróty i wymienić silnik.
Przecież o tym mówię od samego początku tego tematu. Jak spalanie jest poniżej 0.5 litra, to ASO nic z tym nie zrobi.
Twój przypadek dokładnie opisuje to, co piszę od początku. Wysokie spalanie oleju nie jest konkretną usterką podzespołu silnika, a stanowi jego cechę produkcyjną. Wynika z niekorzystnego "wylosowania" części.
Tu nie ma co drążyć o lepkości oleju, o zaworach, odmach i innych pierdołach. Jak spalanie nie wzrośnie, to trzeba się pogodzić że w bagażniku wozimy bańkę oleju. Jak wzrośnie to zgłaszamy do ASO zwiększenie spalania.
 
sojer 


Marka: Przymiarka do dacii
Model: lodgy
Silnik: 1.6 sce
Wersja: Stepway 7 os.
Dołączył: 08 Mar 2014
Posty: 25
Skąd: kuj-pom
Wysłany: 2020-12-15, 14:01   

telecaster1951 napisał/a:

Twój przypadek dokładnie opisuje to, co piszę od początku. Wysokie spalanie oleju nie jest konkretną usterką podzespołu silnika, a stanowi jego cechę produkcyjną. Wynika z niekorzystnego "wylosowania" części.
Tu nie ma co drążyć o lepkości oleju, o zaworach, odmach i innych pierdołach. Jak spalanie nie wzrośnie, to trzeba się pogodzić że w bagażniku wozimy bańkę oleju. Jak wzrośnie to zgłaszamy do ASO zwiększenie spalania.

Ty jesteś jednym z niewielu chlubnych wyjątków tej dyskusji :)
 
Krystian67 


Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1.6 Sce 100 KM
Rocznik: 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 28 Paź 2017
Posty: 530
Skąd: Chorzow
Wysłany: 2020-12-15, 18:14   

Gdzie mogę znalesć ten numer silnika który mam zamontowany w moim samochodzie. Ja nie wiem co to olej. Nie tknołem bagnetu od przegladu , do przeglądu .A i są kontrolka. Prośba do kolegi sojer - a.
 
sojer 


Marka: Przymiarka do dacii
Model: lodgy
Silnik: 1.6 sce
Wersja: Stepway 7 os.
Dołączył: 08 Mar 2014
Posty: 25
Skąd: kuj-pom
Wysłany: 2020-12-15, 23:24   

Krystian67 napisał/a:
Gdzie mogę znalesć ten numer silnika który mam zamontowany w moim samochodzie. Ja nie wiem co to olej. Nie tknołem bagnetu od przegladu , do przeglądu .A i są kontrolka. Prośba do kolegi sojer - a.

Pi razy oko pod dolotem powietrza, od strony chłodnicy, mniej, więcej na wysokości zamka klapy. To już prawy skraj bloku silnika (patrząc od przodu). Nie mogę wgrać zdjęcia.
Ostatnio zmieniony przez sojer 2020-12-15, 23:35, w całości zmieniany 2 razy  
 
Krystian67 


Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1.6 Sce 100 KM
Rocznik: 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 28 Paź 2017
Posty: 530
Skąd: Chorzow
Wysłany: 2020-12-16, 17:59   

Dziękuję Ci serdecznie poszukam.
 
Gumiś 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6 SCE
Rocznik: 2016
Dołączył: 11 Wrz 2021
Posty: 1
Skąd: małopolska
Wysłany: 2021-09-16, 13:28   

Fruxo napisał/a:
Musisz dać mu ostro po garach może pierścienie się zanagarowały. (rozgrzewasz motor wpadasz na trase na 4 lecisz do odciny , powtarzasz 2-3 razy gotowe )
Potem wymienna oleju z podwójną płukanka i potem wlewasz 5w40 np motula albo valvolina.
Do pełnego efektu dodaj xado 1 stage.
Uratowałem tak nie jednego trupa ale zwykle samochody z przebiegiem 300+
jak to nie pomoże tylko remont.


Witam, ja odnośnie tego wątku. Mógłbyś napisać jak wygląda taka płukanka i czym ją robisz? Poza tym jak wygląda dodawanie xado 1 stage? Niestety ostatnio w moim Dusterze 1,6 SDC z gazem zauważyłem że pije olej :-) Olej wymieniałem przy 115000 km i przyznam szczerze nie sprawdzałem poziomu przez 8000 km bo wcześniej nie było takiej potrzeby. Poza tym na co dzień jeździ nim żona, a żona jak to żona wsiada i jedzie :-) Po sprawdzeniu poziomu bagnet nie moczył się w oleju. Dolałem 2,4l oleju a w misce jest 3,5l. Najgorsze jest to że kontrolka nawet nie mrugnęła, jest sprawna - sprawdzałem. Dlatego chyba czas zrobić płukankę :-)
Z góry dziękuję za odpowiedź
Pozdrawiam
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne