DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Pierwsza wymiana oleju silnikowego po dotarciu
Autor Wiadomość
imć 


Marka: daćka
Model: sandero III stepway
Silnik: 1.0 12V TCe 100 KM LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 09 Sie 2021
Posty: 81
Skąd: stolyca
Wysłany: 2022-07-04, 12:03   Re: Pierwsza wymiana oleju

mrozik82 napisał/a:
Czeka mnie pierwsza wymiana oleju, jaki olej będzie najlepszy i jakie filtry?


Każdy olej RN17 albo RN17FE będzie dobry. Źródło oleju do wyboru, sam korzystam z oficjalnych dystrybutorów oleju na który się zdecydowalem. A filtr kupuję w ASO ale na allegro bo jest różnica w cenie.
 
Datex 


Marka: Dacia
Model: Duster EXTREME
Silnik: 1.5 dCi 4x4
Rocznik: 2023
Wersja: Extreme
Dołączył: 19 Maj 2017
Posty: 92
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2023-07-03, 08:51   

Witam,

Zdunek Gdynia na Wielkopolskiej - wymiana oleju na 1,5kkm (robocizna i materiały) 860 PLN brutto. Czy tylko mi się wydaje, czy to jednak dość sporo? Liczyłem na okolice 500 PLN.
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 861
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2023-07-03, 10:00   

Dałeś się okraść w biały dzień.
 
Datex 


Marka: Dacia
Model: Duster EXTREME
Silnik: 1.5 dCi 4x4
Rocznik: 2023
Wersja: Extreme
Dołączył: 19 Maj 2017
Posty: 92
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2023-07-03, 10:07   

Jeszcze nie :) Orientuję się, ile taka usługa kosztuje w 3miejskich ASO. Wszędzie cena podobna - no cóż...
 
franius 



Marka: Dacia
Model: Logan II
Silnik: 0.9 TCe Easy-R
Rocznik: 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 19 Mar 2016
Posty: 248
Skąd: Poznań
Wysłany: 2023-07-06, 07:25   

Datex napisał/a:
Witam,

Zdunek Gdynia na Wielkopolskiej - wymiana oleju na 1,5kkm (robocizna i materiały) 860 PLN brutto. Czy tylko mi się wydaje, czy to jednak dość sporo? Liczyłem na okolice 500 PLN.


Pytanie co ma dać ta wymiana po 1500km? To jest jakiś przesąd czy brak aktualizacji od lat 90?
 
chrom6 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 100 TCE
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 04 Lis 2021
Posty: 379
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2023-07-06, 11:00   

franius napisał/a:
Datex napisał/a:
Witam,

Zdunek Gdynia na Wielkopolskiej - wymiana oleju na 1,5kkm (robocizna i materiały) 860 PLN brutto. Czy tylko mi się wydaje, czy to jednak dość sporo? Liczyłem na okolice 500 PLN.


Pytanie co ma dać ta wymiana po 1500km? To jest jakiś przesąd czy brak aktualizacji od lat 90?


ma dać i daje większą trwałość silnika, w moim przypadku ilość opiłków była wystarczająca by przez 30 tys do pierwszej zalecanej zmiany zrobić fajne rysy na cylindrach.

wymiany oleju co 30 tys. i oleje long life to największe zło współczesnej motoryzacji.
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1230
Skąd: Kępno
Wysłany: 2023-07-06, 11:00   

franius napisał/a:


Pytanie co ma dać ta wymiana po 1500km? To jest jakiś przesąd czy brak aktualizacji od lat 90?


Zdania są podzielone - wymiana po 1500-3000 km od nowości ma zapobiec degradacji silnika stałymi zanieczyszczeniami (opiłkami) które pozostały w silniku po montażu, oraz znalazły się w nim na skutek pierwszych kilometrów pracy u wstępnego dopasowania powierzchni (w skrócie).
Druga teoria mówi że to bez sensu, bo jeśli nawet takie zanieczyszczenia się w oleju pojawia to poradzi sobie z nimi filtr oleju.
Dodatkowo spotkałem się że stwierdzeniami że olej pierwotnie zalany w fabryce jest dedykowany "docieraniu", ma inną recepturę, m.in. AM zredukowane właściwości w redukujące tarcie - żeby elementy silnika mogły się dobrze dopasowaći dlatego zaleca się pozostawienie go w silnik przez okres pierwszego interwału (10-30tys km)
Oddzielna sprawa że podobno niektórzy producenci zalecają albo wymagają pierwszej wymiany po 1000-3000km.
Każdy może dobrać sobie teorie odpowiednią dla siebie ;)
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
villager 


Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: 1 SCe
Rocznik: 2018
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Lis 2021
Posty: 168
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 2023-07-06, 11:47   

Jak stwierdził przedmówca, opiłki to nie problem bo wychwyci je filtr. Problemem może być jakość oleju zalanego fabrycznie. nieporozumieniem i (moim zdaniem) działaniem w kierunku zaplanowanej awarii jest zalecenie wymiany tego oleju po 20 a nawet 30! tysiącach.
Będzie to cokolwiek poza tematem, ale pozwolę sobie przytoczyć.
Wszyscy wieszają psy na sprzęcie (pilarki, kosy, wykaszarki) firmy NAC. Miałem podkaszarkę Stihl i już wiem, że to dobry sprzęt. Ale trafiła mi się na promocji kosa NAC. Skusiłem się bo to było tylko 350 złotych plus 2 lata gwarancji. Działkę mam sporą, koszenia dużo i nawet jakby wutrzymała tylko 2 lata to i tak mi się kalkulowało. Zajrzałem do instrukcji i po chwili lektury włos mi się na głowie zjeżył: zalecają aby "na dotarciu" stosować mieszankę paliwa 1:20, a po okresie docierania 1:40. Niby logiczne. Ale! Pod zaleceniem dali tabelkę przygotowania mieszanki paliwa. A tam jak byk proporcje zostały zamienione! W tabeli dotyczącej proporcji 1:20 podano proporcje mieszania 1:40, a w tabeli 1:40 proporcje na 1:20.
Myślę sobie, może ja jestem głupi? Wziąłem kartkę i liczę po swojemu. Jakbym nie liczył jest odwrotnie. No i chyba domyślam się, dlaczego sprzęty NAC-a rozpadają się zaraz po gwarancji. Bo na samym początku piłowane są mieszanką o zbyt niskiej zawartości oleju, nie ma smarowania współpracujących elementów i w krótkim czasie robi się szmelc. Napisałem do biura producenta wskazując błąd. Podziękowali, obiecali przekazać gdzie trzeba, ale to było 5 lat temu a w instrukcjach obecnie sprzedawanych urządzeń nic się nie zmieniło. Ja olałem tabelki z instrukcji i mieszałem według moich wyliczeń proporcji i sprzęt zaczął już 6. rok żywota, i nic nie wskazuje żeby ten żywot miał zakończyć. A koszenia trawy i chwastów mam tyle, że w ciągu jednego dnia się nie wyrabiam. I tak w sezonie co 2 tygodnie.
Myślę, że z wymianą oleju i eksploatacją samochodów jest tak samo: jak dbasz tak masz. Interes producenta i sprzedawcy (serwisanta) są sprzeczne z interesem nabywcy/użytkownika. Pierwszym zależy na tym żeby sprzedać, żeby w miarę bezawaryjnie wyjeździło na gwarancji a potem zarabiać na serwisowaniu. W interesie nabywcy/użytkownika jest by to co kupił za ciężkie pieniądze posłużyło mu jak najdłużej i sprawiało jak najmniej problemów i dodatkowych kosztów.
Ostatnio zmieniony przez villager 2023-07-06, 11:55, w całości zmieniany 1 raz  
 
chrom6 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 100 TCE
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 04 Lis 2021
Posty: 379
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2023-07-06, 12:11   

Problem polega na tym że nie wszystko wychwytuje filtr, to nie jest tak że cały olej przechodzi przez filtr - patrz grafika

obieg oleju.jpg
Plik ściągnięto 73 raz(y) 123,42 KB

 
franius 



Marka: Dacia
Model: Logan II
Silnik: 0.9 TCe Easy-R
Rocznik: 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 19 Mar 2016
Posty: 248
Skąd: Poznań
Wysłany: 2023-07-06, 14:10   

To bardziej teoria spiskowa że producent chce was oszukać.

W instrukcji jest informacja o konieczności skracania wymian o połowę jeśli auto używane w trudnych warunkach i to jest ok podejście.
Natomiast wymiana po 1500 czy 3000 nie zaszkodzi ale czy pomoże to nie wiem. Opiłki jak są na filtrze to dobrze to znaczy że filtr się przydał :lol:

https://youtu.be/FpTHCo6UV7E
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1230
Skąd: Kępno
Wysłany: 2023-07-06, 15:31   

franius napisał/a:

W instrukcji jest informacja o konieczności skracania wymian o połowę jeśli auto używane w trudnych warunkach i to jest ok podejście.


No więc właśnie o to chodzie - czytając zalecenia dotyczące skracania interwału, mam wrażenie że w przeciętnych polskich warunkach skrócenie interwału o połowę powinno być obligatoryjne. Ale wyobrażam sobie także samochód które jeździ na szwedzkiej, albo norweskiej autostradzie non stop - tzn nie stygnie. W miesiąc albo półtora robi 30tyś km z w zasadzie stałą prędkością 90-100km/h (ograniczenia prędkości) i podejrzewam że w takich warunkach interwał 30tyś km nie zredukowałby trwałości silnika (małe, stabilne obciążenie, średni zakres obrotów, stabilna w czasie temp. zewnętrzna, niewielkie zapylenie powietrza, mała ilość rozruchów w tym zimnego startu, mała ilość pracy na wolnych obrotach, praca praktycznie cały czas w optymalnym zakresie pracy silnika i oleju) ;)
_________________
pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2023-07-06, 15:33, w całości zmieniany 1 raz  
 
Jarekf3d 


Marka: Dacia
Model: Jogger
Silnik: 1.0 tce
Dołączył: 28 Mar 2022
Posty: 120
Skąd: Waw
Wysłany: 2023-07-06, 15:44   

Tak czy siak olej traci swoje właściwości po pewnym czasie. Jasne w trasach przy małym obciążeniu będzie lepiej ale nie każdy tak jeździ. Zresztą turbina też robi swoje. 30 tysięcy nawet przy marzeniu o takich trasach to moim zdaniem za dużo ale niech każdy sobie wymienia co ile chce. 10k to według mnie optymalnie. Do takiego trybu mieszanego. Zresztą kto jedzie 100km na godzinę jak wskakuje na eske albo autostradę ? Mi to szkoda czasu żeby zaoszczędzić te 1l gazu na 100km czyli 3 zł. Wolę być na miejscu wcześniej.
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1230
Skąd: Kępno
Wysłany: 2023-07-06, 16:27   

@Jarekf3d; producent robi szersze założenia niż Twój wywód dlatego określa optymistyczny interwał olejowy oraz określa czynniki skracające go - jest ich naprawdę sporo i tak jak napisałem, przeciętnie eksploatowany w PL klasyfikuje się do jego skrócenia przynajmniej o połowę :) W niektórych warunkach przyjęte przez Ciebie jako optymalne 10tyś km, też jest sporo za długie, zwłaszcza w silnikach 1.2tce i 1.3tce
30tyś km to optymistyczny interwał, ale myślę że w warunkach które podałem dobry olej mógłby podołać swojemu zadaniu nawet przy tak dużym przebiegu, zwłaszcza w silniku 1.0 z LPG.
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
Datex 


Marka: Dacia
Model: Duster EXTREME
Silnik: 1.5 dCi 4x4
Rocznik: 2023
Wersja: Extreme
Dołączył: 19 Maj 2017
Posty: 92
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2023-07-07, 14:46   

Finalnie wymieniłem olej przy 1785km. W skali zakupu samochodu i rat leasingowych taki wydatek to pryszcz, a jednak głowa nieco spokojniejsza :)

Wymianę przy 15kkm robię samemu, na własnym kanale.
 
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 905
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2023-07-07, 15:19   

A mnie się wydaje -- podkreślam, że mówię tylko na czuja, tyle się znam, że trzy dekady z okładem mam prawo jazdy -- że 1,7 tys. km to za wcześnie na taką prewencyjną wymianę oleju. Jeszcze niedotarty, jeśli coś tam ma się paskudzić, pewnie jeszcze paskudzić się będzie -- więc zaraz znów można mieć to, czego mieć się nie chciało.
Ja pierwszy olej w aktualny pudełeczku wymieniłem po 6 tys. km; w wolnym ssaku po dyszce z haczykiem.
 
Magik 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Sandero 3
Silnik: 1.0 TCE LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Stepway
Dołączył: 07 Lip 2023
Posty: 4
Skąd: Tarnów
Wysłany: 2023-07-08, 09:08   

Mi dwóch znajomych mechaników mówiło żeby wymieniać po 2-3 tys, pan sprzedawca z salonu też tak zalecił, ja wymieniłem. Ale znajomi w lizingu nie wymieniają, jeżdżą 30 tys na 1 oleju, mówią że nie trzeba.
 
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 905
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2023-07-08, 09:34   

Magik napisał/a:
sprzedawca z salonu też tak zalecił, ja wymieniłem. Ale znajomi w lizingu nie wymieniają, jeżdżą 30 tys na 1 oleju, mówią że nie trzeba.


Ale jakbyś brał auto w leasing, to ten sam sprzedawca zapewniłby Cię, że 30 tys. km jest OK :)

(Dustera miałem, Riftera mam w leasingu -- o oba dbam jak o swoje, bo tę umowę traktuję jako formę sfinansowania zakupu, nie jako coś krótkotrwałego. Co ciekawe PSA w silnikach 1,2 Puretech też początkowo proponował resurs 30 tys. km, a teraz już "tylko" 15 tys.)
 
grzegorzcz 
Zielony listek


Marka: dacia
Model: sandero stepway III (wcześniej II)
Silnik: tce90
Wersja: Comfort
Dołączył: 17 Paź 2022
Posty: 9
Skąd: warszawa
Wysłany: 2023-07-20, 17:42   

Datex napisał/a:
Witam,

Zdunek Gdynia na Wielkopolskiej - wymiana oleju na 1,5kkm (robocizna i materiały) 860 PLN brutto. Czy tylko mi się wydaje, czy to jednak dość sporo? Liczyłem na okolice 500 PLN.


W ASO Warszawa Białowieska - Wymiana oleju i filtra (moje materiały) kosztowała dzisiaj 360 zł.
_________________
grzegorzcz
 
aferka1970 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 1.0 tce
Rocznik: 2022
Wersja: Comfort Plus
Dołączyła: 15 Lut 2020
Posty: 33
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-07-20, 18:02   

ASO Warszawa Mory, wymiana oleju z filtrem ponad 800 zł. - w warsztacie nieautoryzowanym 270 zł.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne