Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-08-25, 22:29
Matthias[Wlkp] napisał/a:
Co wchodzi w skład takiej klimatyzacji do auta? Kondenser, sprężarka, pare rurek...
:) napisałeś to tak, jakby to było tylko kilka elementów i gotowe :)
Okazuje się że nasza klima w Daciach wygląda tak :
(1) Sprężarka
(2) Skraplacz
(3) Zbiornik osuszający
(4) Czujnik ciśnienia
(5) Zawór rozprężny
(6) Parownik
(7) Zespół wentylatora
(8) Wentylator chłodnicy
(9) Chłodnica silnika
(10) Płyn pod wysokim ciśnieniem
(11) Para o niskim ciśnieniu
(12) Para o wysokim ciśnieniu
(13) Kabina
(14) Komora silnika
(15) Powietrze zewnętrzne
(16) Do bloku mieszającego powietrze
(17) Przegroda czołowa
(18) Powietrze zewnętrzne lub z recyrkulacji
(19) Wysokociśnieniowy zawór napełniania
(20) Niskociśnieniowy zawór napełniania
A jej montaż do łatwych wcale nie należy.
Montaż parownika (6) wiąże się z demontażem deski rozdzielczej, wyjęciem konsoli środkowej, zrobienia otworu w konsoli aby wsunąć tam parownik.
Również należy zmienić panel ogrzewania na panel z przyciskiem włączającym klimę.
Przeprowadzenie rurek to faktycznie raczej jest dość proste.
Następnie montaż skraplacza - może wiązać się z demontażem chłodnicy/ przedniego zderzaka.
Sprężarka wiążę się z wymianą również paska klinowego/akcesorii.
Montaż sprężarki - czy wszytko będzie pasować, czy otwory na dokręcenie jego są ?
Takich pytań może być wiele.
Również jak już wcześniej wspominałem, sprężarkę włącza komputer wtrysku poprzez przekaźnik a to się wiąże z okablowaniem, jak również z programem komputera wtrysku.
Czy auto bez klimy posiada program z obsługą klimy czy też nie, czy wystarczy doprowadzić kilka przewodów do komputera wtrysku i już gotowe ? czy jednak trzeba będzie zmieniać soft komputera wtrysku aby mógł włączać klimę.
Niewiadomych jest wiele, dlatego warsztaty wolą szybki zarobek mniejszych kwot, ale jednak pewny zarobek.
Łatwiej im zdiagnozować klimę, dolać czynnika, czy wymienić czujnik, czy wymienić sprężarkę niż montować całą klimę do auta, które wcześniej klimy nie miało.
Porównywanie do montaży gazu jest chyba troszkę bez sensu, ponieważ z założenia gaz montowany jest potem/później niż w fabryce- dlatego posiada kompletną instrukcję montażu, prowadzącą za rączkę montażystę - ze zdjęciami aby zamontował gaz poprawnie.
Taka instrukcja jest pod konkretne modele auta i monter wie dokładnie co ma robić i wie że nic go nie zaskoczy.
Natomiast z klimą jest chyba inaczej, nie ma takich zestawów montażowych z instrukcją montażu pod konkretne auto i dlatego warsztaty się trochę wzbraniają przed tym, bo nie wiedzą co ich czeka, nie wiedzą czy się to uda, a zbytnio w biuro projektowe nie chcą się bawić, bo nie umieją to raz a dwa to za długo to wszystko by trwało - wolą szybki zysk na prostych naprawach - jest to dla nich bardziej opłacalne.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-08-25, 22:32, w całości zmieniany 1 raz
WSZYSTKIE części muszą być dostępne poza ASO (wg dyrektywy GVO), tj. centrala RP sprzedaje te elementy warsztatom (tak kupiłem reflektory po 300zł/szt), pytanie ile te 20elementów będzie kosztować.
LPG to również nie jest gotowy zestaw, bo jest on uniwersalny i dopiero dostosowywany do konkretnego silnika (Stag 300 premium możesz zamontować do wszystkiego, również EURO 5 a również Diesli na CNG..., zbiornik montowany również jest wybierany, wtryski wsadza się w zależności od mocy silnika itp).
Myślę że analogicznie będzie wyglądać klimatyzacja po zakazie sprzedaży nowych samochodów z nią (dowiemy się przy okazji jak tani potrafi być klimatronik)
Ostatnio zmieniony przez czaju 2010-08-25, 22:44, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 80 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3640 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-08-26, 09:03
czaju napisał/a:
Myślę że analogicznie będzie wyglądać klimatyzacja po zakazie sprzedaży nowych samochodów z nią
WTF ???
edit) a może coś ci się pomyliło z zakazem używania czynnika chłodzącego tak jak wycofano R12 (freon) R134 a teraz zapewne R134a i tak jak w lodówkach przejście na R600a (zwykły butan jak w lpg).
Ostatnio zmieniony przez DrOzda 2010-08-26, 09:11, w całości zmieniany 1 raz
Klimatyzację zamontowałem 4 lata temu. Koszt elementów z rozbitka (fabrycznie nowy Logan z uszkodzonym dachem) ok. 2200 zł. Montaż 1000 zł(2 dni). Od czasu montażu żadnych problemów.
WSZYSTKIE części muszą być dostępne poza ASO (wg dyrektywy GVO), tj. centrala RP sprzedaje te elementy warsztatom [...] pytanie ile te 20elementów będzie kosztować.
Po długim szukaniu udało mi się znaleźć Logana z uszkodzonym dachem, przywiezionego z salonu z Francji bez prawa do rejestracji. Pojechałem do Gniezna i tam na miejscu, w ciągu kilku godzin, wymontowali mi potrzebne elementy. Przy okazji zrobiłem dokumentację zdjęciową. Firma z Olsztyna (Janczar) , która zajmuje się serwisem klimatyzacji, podjęła się montażu (pochwalili się, że mają dobre kontakty z serwisem Renault). Zmontowali wszystko naprawdę starannie. Da się więc taką operację przeprowadzić, ale trzeba trochę wysiłku i czasu.
Klimatyzację zamontowałem 4 lata temu. Koszt elementów z rozbitka (fabrycznie nowy Logan z uszkodzonym dachem) ok. 2200 zł. Montaż 1000 zł(2 dni). Od czasu montażu żadnych problemów.
Z głównych elementów: kompresor - zapewne tak, skraplacz - są szanse, parownik - bardzo wątpię.
Z drobnicy: zawór rozprężny pewnie tak, podobnie zbiornik osuszający, ale rurki to już raczej w najlepszym razie częściowo. (Inna rzecz, że nie wiem, czy w ogóle warto - zabawy w dostosowanie prawdopodobnie sporo, a koszty części pasujących lub nawet nowych nie aż takie zabójcze).
Ogólnie - wszystko trzeba by wziąć i fizycznie przymierzyć, z dokumentacji nic w 100% pewnego nie da się powiedzieć, bo nie ma tam wymiarów...
..poważnie nie opłaca się montować klimatyzacji w modelu, w którym jej nie było. Chyba, że własnymi rękami i za pomocą używanych części. W warsztatach ceny są prawie zaporowe, ale z drugiej strony, trochę się trzeba pobawić z założeniem kompletnej klimatyzacji - sprężarka, chłodnica, osuszacz, skraplacz, przewody, czujniki temperatury, wiązki elektryczne, panel sterowania, czasem również nowy sterownik akcesoriów (lub komputer) itp.
Klimę najlepiej kupić w komplecie z samochodem
Wysłany: 2013-05-03, 09:43 gdzie na Śląsku zamontują klimatyzację ?
przeginają z tą ceną montażu,
i na tej zasadzie nasz kraj będzie ciągle rozwijający się,
bo nikomu niczego nie opłaca się kupować,
bo wolę dopłacić niemcowi 500-800 EUR za klimę niż kupić usługę w kraju,
nie zrobi mechanik, nie zapłaci podatków, itd
bo wolę dopłacić niemcowi 500-800 EUR za klimę niż kupić usługę w kraju,
co Ty opowiadasz. Dla wspierania nieopłacalnego procederu mam kupić samochód o 3 tysiące tańszy, żeby dołożyć 8 tysięcy do klimatyzacji?! Co to za pierdoły - zajmijmy się tym w czym się specjalizujemy, a nie niszowym biznesem który nie ma prawa bytu, czy to ze względu na brak odpowiedniego sprzętu (sory dla instalacji kilku instalacji nie opłaca się zakup profesjonalnych narzędzi i nie zmienisz tego), czy ze względu na warunki klimatyczne (ups już widzę ilu rolników się na mnie obraziło). Produkujemy wiele elementów do samochodów różnych marek. Chociażby do Dacii... plastiki, lampy, szyby - tak to jest produkowane w Polsce.
Żeby nie było - ja nie skreślam sensu montażu klimatyzacji za 8k, nie wszystko musi się opłacać żeby miało sens - ale w przeciętnym samochodzie, przypadkowym samochodzie...
Każdy narzeka, ale tak to właśnie ma być, że nie da się robić wszystkiego wszędzie - w momencie kiedy kwestia klimatyzacji w trakcie produkcji jest błaha, to już komercyjny montaż po to zupełnie inna bajka. Bo tego nikt nie robi na linii montażowej co trzy minuty następna, tylko jeden samochód który stoi przez tydzień czy dwa na warsztacie, bo to demontaż elementów które już zostały zamontowane, w końcu to ze dwie rodziny do wyżywienia.
Marka: Dacia
Model: Duster 1.6 16V
Silnik: K4M (105KM)
Rocznik: 2015
Wersja: Duster Pomógł: 5 razy Dołączył: 11 Lip 2011 Posty: 651 Skąd: ok. Warszawy
Wysłany: 2013-05-03, 20:47
Gdyby bylo wielu zainteresowanych taka usluga, to bylaby tez wieksza konkurencja wasztatow ja oferujacych, a wiec i ceny duzo nizsze. Z montazem instalki lpg IVgen. tez jest "troche" roboty, a gazownicy biora za sama robocizne kwoty rzedu 1000zl.
Czy da się doposażyć Logana w klimę? Mój Pick-up to ten z wyprzedaży z ostatnich serii, i wersji z klimą już nie było... :/ Dmuchawa na "4", i obie szyby otwarte nie pomagają na te upały. Czytałem, że ludzie w innych pojazdach robili coś takiego. Może ktoś doposażał już Logana?
_________________
Ostatnio zmieniony przez laisar 2015-04-13, 11:09, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 80 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3640 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-06-18, 11:47
Da się oczywiście (nawet był tu post o takiej przeróbce), tylko kwestia opłacalności.
Komplet oryginalnych części to kilka tysięcy złotych, robocizna strzelam z 1000.
Jakbyś zdobył kompletną instalację z rozbitka to już prędzej.
Kiedyś
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum