Co do tej kwestii mogę znów dodać, że nie rozumiem dlaczego tu nie ma zastosowania zasada wzajemnego uznawania towarów (rozporządzenie 2019/515) --
No właśnie, tez mnie to dziwi, z jednej strony unia określa jak krzywe mają być banany, a z drugiej nie UNI-fikukuje przepisów innych.
No rozumiem że np. mamy swoje Narodowe marki samochodów którymi jeździmy... i nasi konstruktorzy mogą coś dopuścić albo i nie ... ale nie nie mamy jeździmy obcymi markami aut do których nic tak na prawdę nie mamy do powiedzenia.
Ostatnio zmieniony przez dovectra 2023-02-27, 12:39, w całości zmieniany 1 raz
Zwłaszcza Ci nieudolni i leniwi, ewentualnie biorący w łapę!
Przecież mamy w Kraju prawo i sprawiedliwość, jak może być źle?
Ja tam mierzę ludzi własną miarką, i wydaje mi się że wszyscy są uczciwi i sprawiedliwi....
Ja przypuszczam, że osoby, które wystąpiły o badanie homologacyjne w PIMocie wybrały tę ścieżkę po prostu jako _szybszą_ względem ewentualnej batalii sądowej (w ostatnich latach coraz bardziej się wydłużającej).
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 24 razy Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 895 Skąd: EL
Wysłany: 2023-02-28, 16:31
Nie wiem jak to jest dokladnie z uznawaniem homologacji, ale tutaj piszą tak:
Cytat:
Warto podkreślić, że homologacje uzyskane przez Philipsa i OSRAM w krajach Europy dotyczą wyłącznie konkretnych modeli retrofitów oraz wybranych modeli samochodów (badania wciąż trwają, a lista modeli jest systematycznie wydłużana), dla których urzędy wykonały testy sprawdzające i wydały pozytywne decyzje. Dopuszczenia nie są także międzynarodowe – kiedy kierowca poruszający się po Niemczech z retrofitami LED w reflektorach pojazdu przekroczy granicę kraju, w którym homologacja nie została wydana, może spodziewać się mandatu za jazdę z nielegalnym oświetleniem.
Wedlug autora tekstu nawet Niemiec nie może dziś jeździc z włączonymi retrofitami w Polsce jeśli nie zalatwił sobie polskiej homologacji
Dokładnie tak jak tych 5 w naszym kraju którzy mają warunkowo dopuszczone, tam też mają warunkowe dopuszczenie tylko że załatwiono je dla wszystkich użytkowników danych ledów w określonym modelu samochodu.
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 24 razy Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 895 Skąd: EL
Wysłany: 2023-02-28, 16:54
A tutaj tekst niemieckiego inzyniera o oslepieniu ledami i wielu niebezpiecznych skutkach. Kto chce to przeczyta całość. Nie chce całości cytować (tlum. google z niemieckiego):
Cytat:
Reflektory Harsh LED: Bezpieczeństwo Kosztem Innych, 8 stycznia 2020 r.
Głośne, niebieskawo-białe reflektory samochodowe LED, które nieprzyjemnie oślepiają: każdy, kto uczestniczy w ruchu ulicznym wieczorem iw nocy, coraz częściej może o tym śpiewać. Niebezpieczne oślepianie pochodzi bezpośrednio z przodu (nadjeżdżające pojazdy) lub pośrednio przez lusterka boczne i wsteczne.
To, że jest ich coraz więcej, szczególnie dobrze widać podczas jazdy po autostradzie. To tutaj jaskrawe, niebieskawo-białe reflektory nadjeżdżających samochodów najwyraźniej wyróżniają się spośród bardziej żółtawo-białych reflektorów. (...)
Należy mieć nadzieję, że producenci pojazdów, którzy polegają głównie na systemie soczewkowo-projekcyjnym, wykorzystają to najlepiej w przypadku świateł drogowych. Ponieważ zwykle jest wyłączany, gdy zbliża się do ciebie użytkownik drogi. Jednak wielu producentów stosuje ten system oświetlenia LED również jako światła mijania. ADAC [1], w którym coraz więcej kierowców pojazdów narzeka na wzrost liczby oślepiających reflektorów samochodowych i wzywa do ograniczenia, teraz również domaga się, aby systemy projekcji soczewek były używane tylko do świateł drogowych. (...)
W każdym razie my, rodzice chrzestni nocy, uważamy ten rozwój za niezwykle niepokojący. Ponieważ reflektory LED zapewniają większe bezpieczeństwo - ale tylko dla kierowcy. Bezpieczeństwo jednej osoby odbywa się kosztem innych użytkowników drogi, których niebezpiecznie oślepiają oślepiające reflektory LED.
Światła doświetlające zakręty i inne zaawansowane technologicznie nowoczesne reflektory LED zdecydowanie pomagają zapewnić bezpieczną jazdę. widzisz więcej. Niebezpieczne miejsca są rozpoznawane szybciej i bardziej niezawodnie. Czujesz się bezpieczniej. Ale właśnie to prowadzi do szybszej jazdy. Badania wykazały, że ludzie jeżdżą znacznie szybciej na dobrze oświetlonych skrzyżowaniach niż na nieoświetlonych. Rzeczywisty plus w postaci większej jasności jest zdecydowanie zmniejszany lub wręcz całkowicie rekompensowany szybszą jazdą.
Być może dla wszystkich użytkowników dróg byłoby lepiej, gdyby nie tylko znajdowali bardzo umiarkowanie i równomiernie oświetlone obszary ruchu – ale też po prostu jeździli wszędzie i zawsze wolniej. Następnie żółtawe, znacznie mniej oślepiające reflektory są wystarczające. (...)
[quote="eio"]A tutaj tekst niemieckiego inzyniera o oslepieniu ledami i wielu niebezpiecznych skutkach. Kto chce to przeczyta całość. Nie chce całości cytować (tlum. google z niemieckiego): [quote]
Ok, ale czy zauważyłeś że ta narracja to w sumie opinie kogoś komu się nie podobają ledy?. I manipulacja faktami by cię do nich zniechęcić?
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 79 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3620 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-03-01, 10:15
Idą wybory , może trzeba podpuścić naszych dzielnych osłów żeby wymusili podobną ścieżkę jak w kilku krajach gdzie honorują homologację Philipsa czy Osram ?
Ostatnio zmieniony przez DrOzda 2023-03-01, 10:33, w całości zmieniany 1 raz
Idą wybory , może trzeba podpuścić naszych dzielnych osłów żeby wymusili podobną ścieżkę jak w kilku krajach gdzie honorują homologację Philipsa czy Osram ?
Najwyraźniej musiałoby to polegać na zmuszeniu producentów do przejścia takiej procedury -- bo najwyraźniej taka możliwość jest, ale ktoś to musi zrobić.
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 24 razy Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 895 Skąd: EL
Wysłany: 2023-03-01, 14:56
dovectra napisał/a:
Ok, ale czy zauważyłeś że ta narracja to w sumie opinie kogoś komu się nie podobają ledy?. I manipulacja faktami by cię do nich zniechęcić?
Czy mogłbyś podać przyklady, na czym polegają manipulacje faktami autora opinii? Chcialbym jeden - dwa sprawdzić. Autor podaje pozytywy i negatywy. Brzmi wiarygodnie.
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 24 razy Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 895 Skąd: EL
Wysłany: 2023-03-01, 15:31
No to kolejne źródło, żeby nie było tylko jednej opinii. Tym razem "eksperci" z ADAC (tłum. google z niemieckiego).
Cytat:
Reflektory LED naprawdę tak bardzo oślepiają
21.11.2019
Wielu kierowców skarży się, że światła nadjeżdżających pojazdów są zbyt jasne. Ale czy winne są nowe światła LED? Nasi technicy chcieli dowiedzieć się więcej na ten temat i zbadali różne systemy reflektorów LED. Rezultat: niektóre olśniewają niepotrzebnie.
Diody LED z soczewkowym systemem projekcji niepotrzebnie oślepiają
Połączenie różnych systemów mogłoby rozwiązać problem
Producenci i kierowcy mogą zrobić wiele, aby uniknąć odblasków
Dioda LED (dioda elektroluminescencyjna) znalazła drogę do świateł samochodowych. Technologia ta umożliwia budowanie coraz mniejszych reflektorów i tylnych świateł. Ale to, co podoba się projektantowi pojazdu, denerwuje kierowcę. Mniejsze źródło światła i wynikająca z tego wyższa luminancja jest odbierana przez wielu kierowców jako nieprzyjemne olśnienie . W centrum technicznym ADAC w Landsbergu chcieliśmy dowiedzieć się, dlaczego. (...)
W celu dokładniejszego zbadania zjawiska olśnienia, nasi eksperci techniczni porównali dwa najpopularniejsze systemy LED : reflektory LED z systemem projekcji soczewkowej (np . w Renault Clio ).
Różnice:
Rys. 1: Dioda LED z odbłyśnikiem wolnej przestrzeni
większe powierzchnie emisji światła
bardziej jednorodny rozkład światła na powierzchni wyjściowej światła
niższa luminancja
mniej blasku
Ryc. 2: System projekcji obiektywu
mniejsze reflektory
mniejsze powierzchnie wyjścia światła
wyższa luminancja
możliwy bezpośredni widok na emitery światła
Pomiary światła przeprowadzono na światłach mijania reflektorów LED w bezpośrednim sąsiedztwie pojazdów, które były dostępne w ADAC Autotest 2019 . Natężenie oświetlenia określono w najjaśniejszych możliwych punktach stożka świetlnego z odległości 20 centymetrów od osłony reflektora (ocena wizualna).
Do określenia widma światła, temperatury barwowej i natężenia oświetlenia wykorzystano spektrometr . Luminancję oszacowano na podstawie stosunku powierzchni pomiarowej spektrometru do odległości od źródła światła . (...)
Wynik jest jasny: reflektory z systemami projekcji małych soczewek, w których diody LED promieniują do przodu bezpośrednio za soczewką, jak przez szkło powiększające, oślepiają nas bardziej niż systemy z odbłyśnikami swobodnymi. Potwierdzają to również okuliści. (...)
W rzeczywistości nie ma powodu , dla którego reflektory LED miałyby olśniewać. Z technicznego punktu widzenia redukcja efektu olśnienia jest łatwa do wdrożenia .
Porównanie dwóch systemów LED pokazało, że w systemach z odbłyśnikami wolnej przestrzeni dioda LED nie jest bezpośrednio widoczna, a światło jest emitowane do przodu przez większy odbłyśnik. Źródło światła jest większe, a przez to przyjemniejsze bez pogarszania światła na drodze.
System soczewek ma swoje mocne strony w obszarze świateł drogowych , gdy wymagane są funkcje wspomagania światła o wysokiej rozdzielczości. Możesz ich używać tylko wtedy, gdy nie oślepiasz nadjeżdżających pojazdów.
Dlatego zalecamy połączenie projekcji soczewkowej i systemu odbłyśników wolnej przestrzeni:
Statyczne światła mijania wykorzystujące technologię swobodnego odbłyśnika
Światła drogowe wykorzystujące system projekcji soczewek, sterowane przez adaptacyjny system wspomagania
Szczególnie w przypadku tylnych świateł producenci powinni stosować światła LED o niskiej luminancji. W przeciwieństwie do świateł nadjeżdżających pojazdów, na tylne światła samochodu patrzymy znacznie dłużej. W wolno poruszającym się lub nawet nieruchomym ruchu istnieje również fakt, że odległość do samochodów z przodu jest bardzo mała. Jeśli sygnalizacja świetlna jest czerwona, światło hamowania w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów często pozostaje włączone przez cały czas oczekiwania. (...)
Zależy nam na tym, aby luminancja reflektorów i świateł sygnalizacyjnych była prawnie ograniczona, ponieważ w przyszłości diody LED mogą stać się jeszcze mniejsze i wydajniejsze. (...)
Światła do jazdy dziennej poprawiają widoczność w ciągu dnia, ale przy słabej widoczności i warunkach oświetleniowych oślepiają ponad dwukrotnie bardziej niż światła mijania. Wielu kierowców nie zdaje sobie z tego sprawy. Efekt potęgują niejednorodne, małe powierzchnie wylotowe. Dlatego ważne jest , aby jak najwcześniej przełączyć się na światła mijania, aby nie oślepiać nadjeżdżających pojazdów. Przełączanie na światła mijania i tak jest obowiązkowe przy słabej widoczności (mgła, deszcz, opady śniegu, ciemność). (...)
Dużo wyszło, choc i tak sporo wyciąłem. Ten cytat wydaje sie bardziej obiektywny. Dyskusja trwała (z roku 2019) - nie sprawdzałem późniejszych. O problemie poruszonym w ostatnim akapicie nie wiedziałem. Zeykle włączam światla mijania gdy robi się szarówka. Ale wydaje mi się, że ledy do jazdy dziennej w moich reflektorach nie skupiają wiązki światła i nie oslepiają innych.
W kwestii formalnej: Tłumacz Google zawsze tłumaczy język oryginału na angielski, a dopiero potem na język docelowy, do tego z biegiem czasu się poprawia, polski jest natomiast jednym z trudniejszych do przekładów maszynowych, dlatego najlepiej albo cytować oryginalny tekst, albo przekład na angielski, który jest zwykle dość poprawny. Polską wersję językową należałoby z kolei chociaż pobieżnie przejrzeć i poprawić, bo inaczej niektóre fragmenty są zupełnie niezrozumiałe... ("Rodzice chrzestni nocy"? ).
Reflektory Harsh LED: Bezpieczeństwo Kosztem Innych,
Tytuł - od razu teza , i sugestia Led -jest zły.... (standardowa manipulacja )
Głośne, niebieskawo-białe reflektory samochodowe LED, które nieprzyjemnie oślepiają
Punkt 2: Kogo oślepiają? mnie nie oślepiają, ale starają się ci wmówić że tak jest (standardowa manipulacja faktami)
coraz więcej kierowców pojazdów narzeka na wzrost liczby oślepiających reflektorów samochodowych i wzywa do ograniczenia, teraz również domaga się, aby systemy projekcji soczewek były używane tylko do świateł drogowych.
Trzy - ja nic nie zgłaszałem - skąd wiem że ktoś coś zgłaszał (fakty liczby) (manipulkacja że niby wielu jest przeciwnych więc powineneś być i ty)
....
itd itp. To nie jest żaden naukowy artykuł tylko propaganda
Ok, ale czy zauważyłeś że ta narracja to w sumie opinie kogoś komu się nie podobają ledy?. I manipulacja faktami by cię do nich zniechęcić?
Czy mogłbyś podać przyklady, na czym polegają manipulacje faktami autora opinii? Chcialbym jeden - dwa sprawdzić. Autor podaje pozytywy i negatywy. Brzmi wiarygodnie.
Obiektywne fakt
są "obiektywne" i są "fakty"....
Ostatnio zmieniony przez dovectra 2023-03-02, 09:05, w całości zmieniany 1 raz
Generalnie nie ma odwrotu od świateł LED! Pamiętam dyskusje, kiedy wchodziła fotografia cyfrowa, że to do niczego, klisza lepsza itp. Wiemy jak się to skończyło. Sam od początku pojawienia się oświetlenia LED stosowałem je w mieszkaniu, ale dobierając barwowo do zastosowań. Żona zażyczyła sobie w pewnych miejscach bardzo ciepłe oświetlenie i tak ma (żółte 2700 kelwinów). W innych, roboczych jest "twarde" bardziej niebieskie. Technicznie nie ma problemu, żeby tak skomponować oświetlenie LED, aby spełniało dowolne kryteria, tak pod kątem barwy, kąta świecenia itp. Jest to dużo łatwiejsze niż w przypadku tradycyjnych żarówek, jednak wymaga większego zaangażowania i doświadczenia projektantów. Pewną opcją są światła adaptacyjne (np. zmieniające barwę i kierunek światła przy wymijaniu się pojazdów), ale to kolejny poziom komplikowania pojazdów, jednak także nieuchronny. Myślę, że jesteśmy jednak ciągle na etapie rozwoju tej technologii i takie dyskusje - bardzo potrzebne - oraz uwagi doprowadzą do wypracowania "optymalnego" oświetlenia, ale nigdy "idealnego". Przecież zawsze znajdą się krytycy. Ale przecież tradycyjne żarówki, halogeny czy ksenony też nie są (były) idealne. Tylko, że przyzwyczajenie powoduje, iż mniej się już o tym mówi.
Mój padre, który kończył technikum w l. 60-tych mawiał, że wówczas tak samo mówiło się o silnikach typu Wankla -- TO ROZWIĄZANIE WSZYSTKICH PROBLEMÓW motoryzacji.
Ja sam pamiętam, że dwie dekady temu tak samo mówiono o wtrysku bezpośrednim paliwa, później o turbosprężarce, a w tzw. międzyczasie -- żeby nie było nader offtopicznie -- o ksenonach, które "jeszcze są drogie i niedoskonałe, ale już wkrótce zagoszczą w każdym pojeździe" (to peryfraza, nie cytat).
Trzy - ja nic nie zgłaszałem - skąd wiem że ktoś coś zgłaszał
Mnie nie oślepia, ja nic nie zgłaszałem, więc nie oślepia i nikt nic nie zgłaszał
Ale za to zgaszałem że mi sie w ogródku kranoludki zalęgły... więc podyskutujmy o problemie kraznolódków, bo coraz ich więcej....
Liczby, liczby a nie coś ktoś komuś gdzieś....
Bo to fantazje
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum