Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
1,6 SCe bierze olej
Autor Wiadomość
bandrzej102 
Zielony listek


Marka: DACIA
Model: LODGY
Silnik: 1.6SCE
Dołączył: 04 Gru 2020
Posty: 3
Skąd: BYTOM
Wysłany: 2020-12-04, 22:49   1,6 SCe bierze olej

Witam serdecznie :->
Jestem tu nowym na forum.
Chciałem się doradzić. Jeżdżę autami 30 lat i pierwszy raz mi samochód bierze olej.
Kupiłem sobie w styczniu 2020 roczną używaną dacię lodgy 1,6sce z przebiegiem 32.000km w Renault Zięba
Ogólnie z auta jestem zadowolony.
Problemem jest to, ze silnik połyka 0,35 l / 1000 km. Wycieków nie ma. Dymu nie zostawia. Inne parametry pracy silnika zadawalające.
Auto jest na gwarancji i w renault powiedzieli, że to w normie się mieszczę.
Dla mnie to nie jest normalne.
Chciałem się doradzić czy jest możliwość zrobienia czegokolwiek? Auto jeździ na elf 5w40 sxr? Autem jeżdże normalnie tzn nie katuję go, nie cuduję z eco-drivingiem
Proszę o informację czy też macie podobny problem z tym silnikiem?
Z góry dziękuję za informacje
_________________
abc
 
dudu$ 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 Sce 114km
Rocznik: 2016
Wersja: Open
Pomógł: 42 razy
Wiek: 34
Dołączył: 21 Mar 2017
Posty: 1468
Skąd: Ząbki
Wysłany: 2020-12-04, 23:56   

Witaj,

co do spalania oleju w silniku 1.6 Sce to czytałem kiedyś na tym jak i innym forum renault, że zdarzały się egzemplarze, które pobierały olej i to w ilościach ponad 2 razy tyle co twój. Zazwyczaj te silniki nie biorą oleju, swego czasu jeździłem Lodgy 1.6 Sce i oleju mi nie ubywało. Teraz jeżdżę Dusterem z tym motorem, ale za mało km zrobiłem aby powiedzieć cos na temat spalania oleju. Jeżeli Twoja Lodgy spala tyle oleju co piszesz, to raczej nic nie wywalczysz z ASO. W instrukcji masz napisane, że jeżeli spalanie oleju nie przekracza poziomu bodajże 0,7l/1000km lub 1l/1000km ( tego dokładnie nie pamiętam) to jest to norma . Pozostaje Ci lać paliwo, co jakiś czas dolać trochę oleju i cieszyć się autem. Możesz jeszcze zmienić olej silnikowy na inny, ja jeżdżę na Valvoline Synpower 5w40
 
Auto Krytyk 



Marka: Była Dacia/Jest Dacia
Model: Logan MCV/Logan 2 FL
Silnik: 1.5 dCi 85KM/1.0 SCe
Rocznik: 2010/2020
Wersja: BlackLine 7 os.
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 25 Cze 2010
Posty: 793
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2020-12-05, 08:43   

Normalne to nie jest ale mieści się w normie producentów 1l/1000km hehe.
_________________
Kanał Auto Krytyk
Sprawdzenie Auta Przed Kupnem
Diagnostyka Komputerowa
 
Killer King 



Marka: Fiat
Model: TIPO SW
Silnik: 1.4
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 07 Kwi 2019
Posty: 295
Skąd: Bielsko Biała
Wysłany: 2020-12-05, 09:08   

No kuźwa to bym się wk...ł, jak bym miał dolewać 0,6l oleju miesięcznie :evil:
Rocznie wychodzi 7 litrów.
Cały czas bym na świeżym oleju śmigał - tylko filtr do wymiany.
To nie 1.4 TSI z początków produkcji w samochodu dla ludu.

Możliwe, że poprzedni właściciel miał ten sam dylemat ( olewka ze strony ASO ), wiec zostawił problem w rozliczeniu.
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Wiek: 32
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 787
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2020-12-05, 09:19   

Wiadomo, każdy kupuje to na co go stać, ale to jest cecha samochodów używanych, nawet rocznych. Przez te kilkadziesiąt tysięcy kilometrów z samochodem mogło się dziać wszystko. Jeśli nie robiłeś to zrób wymianę na świeży olej i obserwuj?
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1675
Skąd: wwa
Wysłany: 2020-12-05, 12:59   

Musisz dać mu ostro po garach może pierścienie się zanagarowały. (rozgrzewasz motor wpadasz na trase na 4 lecisz do odciny , powtarzasz 2-3 razy gotowe )
Potem wymienna oleju z podwójną płukanka i potem wlewasz 5w40 np motula albo valvolina.
Do pełnego efektu dodaj xado 1 stage.
Uratowałem tak nie jednego trupa ale zwykle samochody z przebiegiem 300+
jak to nie pomoże tylko remont.
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2020-12-05, 13:04, w całości zmieniany 2 razy  
 
telecaster1951 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.0 Sce
Rocznik: 2019
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 26 Lut 2019
Posty: 609
Skąd: Łódź
Wysłany: 2020-12-05, 13:14   

bandrzej102 napisał/a:
Auto jest na gwarancji i w renault powiedzieli, że to w normie się mieszczę.
Jest to w normie. W każdej marce normy spalania oleju to 0.7 - 1 litr na 1000km. Takie zabezpieczenie producentów.
Fruxo napisał/a:
jak to nie pomoże tylko remont.
Remont nowego silnika? Bez przesady.
Dolewaj i się nie martw. Jak się silnik przytrze to cóż, domagasz się od ASO nowego silnika.
 
rob_plk 


Marka: Dacia
Model: D
Silnik: 1.6SCE
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Gru 2018
Posty: 67
Skąd: skąd
Wysłany: 2020-12-05, 15:13   

Ja bym zrobił próbę olejową + pomiar ciśnienia sprężania przed i po. Coś się może okaże, potem dobry olej i jeździć. Jak jest kasa i chęci to rwać głowice i wtedy będzie wiadomo :)
W moim 1.6sce nic nie pobiera (na oko i miarkę).
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1675
Skąd: wwa
Wysłany: 2020-12-05, 15:35   

może mieć nawet 10 km , jak jakiś debil go przytarł to ma już graniczne zużycie i będzie brać tylko coraz więcej oleju
jak jest na gwarancji to trzeba jeździć aż zdechnie żeby robili remont na koszt aso , zrobił bym w skp przejrzystość spalin jak przekraczał by wymagania prawne jest argument do remontu.
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2020-12-05, 15:37, w całości zmieniany 1 raz  
 
Krystian67 


Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1.6 Sce 100 KM
Rocznik: 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 28 Paź 2017
Posty: 389
Skąd: Chorzow
Wysłany: 2020-12-05, 16:50   

Fruxo ma rację. Ja jezdze od wymiany do wymiany trzeci rok i nie wiem co to ubytek oleju. Tak ilosć to faktycznie zabezpieczenie producenta . Coś na rzeczy jest.
 
telecaster1951 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.0 Sce
Rocznik: 2019
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 26 Lut 2019
Posty: 609
Skąd: Łódź
Wysłany: 2020-12-05, 20:59   

Fruxo napisał/a:

może mieć nawet 10 km , jak jakiś debil go przytarł to ma już graniczne zużycie i będzie brać tylko coraz więcej oleju
jak jest na gwarancji to trzeba jeździć aż zdechnie żeby robili remont na koszt aso , zrobił bym w skp przejrzystość spalin jak przekraczał by wymagania prawne jest argument do remontu.
Z tym się jak najbardziej zgadzam. Dolewać i jeździć. Jeżeli jest przytarty, to za jakiś czas zatrze się na amen. Wtedy masz podkładkę w ASO że zgłaszałeś duże zużycie oleju, oni olali i w konsekwencji doszło do zatarcia silnika. Wtedy remont/wymiana będzie na koszt Renault.
Chodziło mi o to, żeby samemu nie robić remontu. Auto jest na gwarancji, więc jeśli auto zostanie unieruchomione, to laweta, ASO i niech robią.
 
yurec1st 



Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: SCe 75 1.0 ccm
Rocznik: 2020
Wersja: Stepway
Pomógł: 3 razy
Wiek: 60
Dołączył: 01 Lut 2020
Posty: 323
Skąd: Podbeskidzie
Wysłany: 2020-12-05, 21:28   

Gęsty olej też obniża zużycie np. 10w40.
_________________

https://sprzedajemy.pl/fiat-panda-1-3-multijet-bielsko-biala-2-6bea9f-nr64255519
 
dudu$ 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 Sce 114km
Rocznik: 2016
Wersja: Open
Pomógł: 42 razy
Wiek: 34
Dołączył: 21 Mar 2017
Posty: 1468
Skąd: Ząbki
Wysłany: 2020-12-05, 22:18   

yurec1st napisał/a:
Gęsty olej też obniża zużycie np. 10w40.


sorry ale jak masz pisać takie głupoty to polecam poczytanie najpierw trochę lektury na temat olejów silnikowych i dopiero wtedy udzielać się w tym temacie. Jeżeli jakiś olej miałby zmniejszyć jego zużycie to olej typu 5w50 czy 10w60, które zostawiają większy film olejowy na gładzi cylindra a nie taki8 10w40. Nawet nie wiem do jakiego auta wlewa się takie badziewie. Ja do wszystkich swoich aut, i nie ważne czy są to samochody za 1500zł czy za 40tyś zł wlewam olej 5w40 lub 5w30. Nie patrzę na mity i inne głupoty, nie stosuję płukanki zalewam taki olej od razu po zlaniu starego. Robię tak od 2013 roku kiedy to do Fiata Cinquecento o pojemności 704cm zalałem olej 5w40 ( najpierw lotos a później ShelL Ultra) a silnik od wyjazdu z fabryki jeździł na 15w40. Fakt miał mały przebieg bo 53 tyś km ale 18 lat. A gdyby jakiś silnik spalał mi olej to i tak wolał bym zalewać go 5w40 niż 10w40 bo lepiej to dla samego silnika a koszta w zakupie raptem 20zł wyższe
Ostatnio zmieniony przez dudu$ 2020-12-05, 22:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1675
Skąd: wwa
Wysłany: 2020-12-05, 22:28   

10w40 sie leje do polskich lokomotyw bo i tak zużycie to jakieś 5-10l na 24h pracy
a lepszy i tak by zginał więc jest najtańszy.
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2020-12-05, 22:29, w całości zmieniany 1 raz  
 
Puncu 



Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Laureate Plus
Wiek: 30
Dołączył: 27 Mar 2019
Posty: 94
Skąd: Kraków
Wysłany: 2020-12-05, 23:32   

Sugeruje przegonienie silnika ile fabryka dała, płukanie i świeży olej syntetyczny 5w40.
Mój Logan brał olej, trudno powiedzieć ile. Po zlaniu 10w40, płukaniu i zalaniu Valvoline 5w50 problemu nie mam ;-)
Ostatnio zmieniony przez Puncu 2020-12-05, 23:33, w całości zmieniany 1 raz  
 
Killer King 



Marka: Fiat
Model: TIPO SW
Silnik: 1.4
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 07 Kwi 2019
Posty: 295
Skąd: Bielsko Biała
Wysłany: 2020-12-06, 10:08   

Sprawdź czy masz potwierdzenia z ASO, że zgłaszałeś duże zużycie oleju.
Nie załatwiaj nic na gębę !
Dobra rada:

Podjedz do ASO, zgłoś duże zużycie oleju ( powiedz nawet, że jest powyżej 1l/100 km - bo i tak tego nie mają jak zweryfikować )
Następnie poproś o odpowiedź ze strony ASO na temat dużego zużycia - ale tylko na piśmie - za każdym razem ASO generuje druk potwierdzający wizytę u nich, nawet jak nic nie robili. Zadbaj o to, żeby chociaż tam była odpowiedź odnośnie zbyt dużego zużycia i potwierdzenie zgłoszenia problemu.
Zobaczymy, czy będą tak odważni :-D

Na tej podstawie masz już potwierdzenie zgłoszenia problemu i ich odpowiedz.

Potem tylko jeździć i obserwować.
Ostatnio zmieniony przez Killer King 2020-12-06, 10:11, w całości zmieniany 1 raz  
 
yurec1st 



Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: SCe 75 1.0 ccm
Rocznik: 2020
Wersja: Stepway
Pomógł: 3 razy
Wiek: 60
Dołączył: 01 Lut 2020
Posty: 323
Skąd: Podbeskidzie
Wysłany: 2020-12-06, 11:18   

Cytat:
sorry ale jak masz pisać takie głupoty

Gwarantuję, że wbrew temu co napisałeś gęsty olej zmniejsza jego zużycie bo bardziej uszczelnia, sprawdzone praktycznie i wielokrotnie w silnikach o różnych stopniach zużycia. Nie można opierać się wyłącznie na wiedzy książkowej i ferować teoretyczne wyroki na odległość. Oleje 5w40 nie od razu były w chandlu bo dawniej w silnikach używano bardziej gęsty olej a był z nim kłopot w zasadzie tylko przy dużych mrozach i to tylko przy rozruchu a miały taką naturalną właściwość, że uszczelniały też i ograniczały wycieki.
_________________

https://sprzedajemy.pl/fiat-panda-1-3-multijet-bielsko-biala-2-6bea9f-nr64255519
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1675
Skąd: wwa
Wysłany: 2020-12-06, 13:24   

za słowa gęsty olej na studiach profesor wyrzucał za drzwi
więc na tym zaprzestańmy ocenę tego wywodu
 
yurec1st 



Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: SCe 75 1.0 ccm
Rocznik: 2020
Wersja: Stepway
Pomógł: 3 razy
Wiek: 60
Dołączył: 01 Lut 2020
Posty: 323
Skąd: Podbeskidzie
Wysłany: 2020-12-06, 14:29   

Za moich czasów profesorowie byli bardziej subtelni, przy wpadce kiwali znacząco głową. Na szczęście to forum jednak bez profesorowania i niech tak pozostanie.
_________________

https://sprzedajemy.pl/fiat-panda-1-3-multijet-bielsko-biala-2-6bea9f-nr64255519
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1675
Skąd: wwa
Wysłany: 2020-12-06, 14:38   

nie che mi sie odpisywać więc wstawiam filmik
https://www.youtube.com/watch?v=PrRUageyj2E
 
yurec1st 



Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: SCe 75 1.0 ccm
Rocznik: 2020
Wersja: Stepway
Pomógł: 3 razy
Wiek: 60
Dołączył: 01 Lut 2020
Posty: 323
Skąd: Podbeskidzie
Wysłany: 2020-12-06, 15:45   

Też mi się nie chce ale odpiszę z grzeczności bo widżę, że chcesz się podroczyć. Filmik widziałem w zeszłym roku, trudno się nie zgodzić z info w nim zawartym. W większości jego filmiki zawierają oczywistą prawdę ale na niektóre info należy przymknąć oko bo to jednak "profesor przyszywany" i trochę szalony. A czego nie zrozumiałeś?
_________________

https://sprzedajemy.pl/fiat-panda-1-3-multijet-bielsko-biala-2-6bea9f-nr64255519
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1675
Skąd: wwa
Wysłany: 2020-12-06, 16:15   

dajesz tu rady a nie wiesz o czym piszesz.
W temperaturze roboczej 100C 10w40 i 5w40 będzie miał podobna lepkość (a gęstość to może być bigosu) ok 13-14 mm2/s . Różnica jest tylko w temperaturze rozruchowej i długości trzymania tych parametrów

tutaj porównanie
Olej silnikowy MaxLife
Klasa lepkości SAE 10W40
Lepkość, mm2/s w temperaturze 100 st.C..............13.8
Lepkość, mm2/s w temperaturze 40 st.C ...............94
Wskaźnik lepkości ASTM D2270 .....................149
Lepkość, mPa.s –25 st.C .....................................<7000
TBN, mg KOH/g ASTM D2896 .........................10
Temperatura krzepnięcia, st.C ASTM D5950 ......-42
Ciężar właściwy w temperaturze 15,6 st.C. D4052 - 0.869
Temperatura zapłonu, COC, st.C .............................224


Olej silnikowy SynPower
Klasa lepkości SAE 5W-40
Lepkość, mm2/s w temperaturze 100 ºCASTM D-445................ 13.9
Lepkość, mm2/s w temperaturze 40 ºC.ASTM D-445..................85
Wskaźnik lepkości ASTM D-2270..............................................169
Lepkość, mPa.s -30°C. ASTM D-5293......................................<6600
TBN, mg KOH/g ASTM D-2896..................................................10.3
Temperatura krzepnięcia, ºC ASTM D-5950...............................-42
Ciężar właściwy w temperaturze 15.6°C. ASTM D-4052..............0.855
Temperatura zapłonu, PMCC, ºC. ASTM D-93............................204

A tutaj olej który osobiście używam do 1.6 16v
Olej silnikowy SynPower
Klasa lepkości SAE 0W-40
Lepkość, mm2/s w temperaturze 100 ºC. ASTM D-445..........13.5
Lepkość, mm2/s w temperaturze 40 ºC. ASTM D-445...........77
Wskaźnik lepkości ASTM D-2270.........................................180
Lepkość, mPa.s –35°C.ASTM D-5293...............................<6200
TBN, mg KOH/g ASTM D-2896..........................................10.8
Temperatura krzepnięcia, ºC ASTM D-5950.........................-51
Ciężar właściwy przy 15,6°C. ASTM D-4052........................0.843
Temperatura zapłonu, COC, ºC. ASTM D-92........................203

taki leje o 0.9 tce po chipie bo lubi się zagrzać
Klasa lepkości SAE 5W-50
Lepkość, mm2/s w temperaturze 100 ºC. ASTM D-445............18.0
Lepkość, mm2/s w temperaturze 40 ºC. ASTM D-445 ............109
Wskaźnik lepkości ASTM D2270 ............................................183
Lepkość, mPa.s -30°C. ASTM D-5293..................................<6600
TBN, mg KOH/g ASTM D2896................................................11.4
Temperatura krzepnięcia, ºC ASTM D5950.............................-39
Ciężar właściwy w temperaturze 15.6°C. ASTM D-4052...........0.849
Temperatura zapłonu, COC, ºC ASTM D-92.............................220


Wszystkie oleje są od Valvolina i z tego jasno wynika że "gęstszy" w 100 C jest 5w40 od 10w40 , więc czego ty nie zrozumiałeś ?
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2020-12-06, 16:29, w całości zmieniany 4 razy  
 
bandrzej102 
Zielony listek


Marka: DACIA
Model: LODGY
Silnik: 1.6SCE
Dołączył: 04 Gru 2020
Posty: 3
Skąd: BYTOM
Wysłany: 2020-12-06, 17:44   

Serdecznie dziękuję za informacje. Wiele cennych rzeczy mogę się dowiedzieć.
Remontu na razie nie planuję, bo z tym jeszcze da się jeżdzić (choć wkurza)
W ASO Pietrzak miałem robiony pomiar oleju. Silnik zaplombowali cybantami i po 1000km miałem podjęchać sprawdzić ubytek. Tylko, że musieli tyle oleju napieprzyć ponad stan, że się cieszę, iż nie okazało się że silnik produkuje olej. Okazało się, że na bagnecie jest nieznacznie poniżej max. I tak na razie nie pobierze tego 0,7 l/1000km. Na razie czekam bo mam jeszcze rok gwarancji a potem ..... A czy po gwarancji da coś wlewanie oleju 5w50? czy łańcuchowy silnik to dobrze to będzie znosić?
Jeszcze raz dziękuję za odzew
_________________
abc
 
dudu$ 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 Sce 114km
Rocznik: 2016
Wersja: Open
Pomógł: 42 razy
Wiek: 34
Dołączył: 21 Mar 2017
Posty: 1468
Skąd: Ząbki
Wysłany: 2020-12-06, 18:58   

Ja na razie przegoniłbym porządnie auto na wyższych obrotach i to nie jeden raz a kilkanaście. Nie musisz jechać 150km/h i więcej tylko od 2go biegu co jakiś czasz ciągnąc silnik do wyższych obrotów. Mi nie raz zdarzało się, ze obroty dochodziły do 5000 i nic złego z motorem sie nie działo. Ostatnim Loganem 1.2 16v na LPG po S8 jechałem prawie non-stop z pedałem w podłodze i prędkością licznikowa 170km/h i silniczek nie wziął w ogóle oleju i nic złego mu sie nie stało. Wysokie obroty nie są złe jeżeli korzystamy z nich po nagrzaniu silnika do temperatury roboczej.
 
Pedros 


Marka: Dacia
Model: Duster II 4X4
Silnik: 1,6 Sce
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 11 Lut 2019
Posty: 403
Skąd: Dolnośląskie
Wysłany: 2020-12-06, 19:14   

dudu$ napisał/a:
zdarzało się, ze obroty dochodziły do 5000 i nic złego z motorem sie nie działo

A dlaczego niby miało by się coś złego dziać? Przecież to normalny zakres pracy dla tego silnika.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne