Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Otwarty przez: Marek1603
2019-01-20, 12:52
odłączanie akumulatora
Autor Wiadomość
Ajgor 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: Eco-G 100
Rocznik: 2023
Wersja: Extreme
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Wrz 2014
Posty: 803
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2015-08-08, 22:08   

W moim aucie po każdym odpięciu akumulatora, radio prosi o pin...
Ostatnio zmieniony przez Ajgor 2015-08-08, 22:09, w całości zmieniany 1 raz  
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 887
Skąd: EL
Wysłany: 2018-12-01, 12:48   

Minęły kolejne lata od zadanego pytania w temacie i nastąpił rozwój technologiczny. Wracam z pytaniem: czy w moim Loganie z 2017 odłączenie akumulatora spowoduje jakiś negatywny skutek?

Pytam na wypadek konieczności wyjęcia aku zimą i dogrzania go w domu, czy wymiany na nowy w przyszłości. W przyszłości nie chcę korzystać z usługi fachowców.

W instrukcji zalecana jest wymiana w aso, bo aku jest "specjalnego typu" - posiada przewód odprowadzający gazy.
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1104
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-12-01, 14:56   

eio napisał/a:
W instrukcji zalecana jest wymiana w aso, bo aku jest "specjalnego typu" - posiada przewód odprowadzający gazy.

Instrukcję chyba pisał ktoś "specjalnej troski" bo każdy akumulator ma odprowadzenie gazów.
 
tosiek 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.4 K7J 714 LPG
Rocznik: 2010
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 07 Sie 2015
Posty: 431
Skąd: wlkp
Wysłany: 2018-12-01, 17:42   

eio, reset godziny i liczników dziennych. Przygotuj sobie pin do radio. Jak nigdzie nie masz to wyciągasz radio i skanujesz aplikacją na androida: https://play.google.com/store/apps/details?id=appinventor.ai_jasonmturner29.Radiocalc&hl=pl
Poda Ci pin.

Nic więcej ciekawego się nie dzieje. Możliwe, że mapy wczytają się domyślne i będzie jakiś czas jeździć ciut inaczej aż się nauczy.
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 887
Skąd: EL
Wysłany: 2018-12-02, 10:14   

Dziękuję za odpowiedzi. Bardziej obawiałem się że po wyjęciu i założeniu aku moje auto trafi na lawetę. Ustawianie godziny czy radia to nie problem.
Powolny, dzięki za dokładną instrukcję.
Ostatnio zmieniony przez eio 2018-12-02, 10:48, w całości zmieniany 1 raz  
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 887
Skąd: EL
Wysłany: 2018-12-03, 10:27   

W instrukcji do Logana MCV II nie ma nic więcej o wymianie aku ponad to, co napisałem wyżej. Dla mnie nie ma problemu z podpięciem dodatkowego aku równolegle. Ale widocznie nie trzeba tutaj podtrzymywać napięcia. Po dyskusji jestem spokojniejszy w sprawie pierwszej wymiany aku... kiedyś w przyszłości.
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Pomogła: 6 razy
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 615
Skąd: Polska
Wysłany: 2018-12-05, 09:52   

Miałam raz b. nieprzyjemny przypadek zablokowania rozrusznika (zakleszczenie mechaniczne lub sklejenia styków przekaźnika) w trakcie uruchamiania samochodu. Skutkowało to niemożnością wyłączenia pracującego rozrusznika. Dzięki Bogu nie byłam sama i udało się znaleźć szybko odpowiedni klucz i odkręcić klemę, ale i tak trwało to ok 1-2 minut. Przewody gorące, ale na szczęście akumulator wytrzymał i obyło się tylko na reperacji rozrusznika (stycznika), a nie dodatkowo na wymianie akumulatora i przewodów. Od tej pory miałam zawsze montowany taki wielki - główny wyłącznik masy. W zasadzie nigdy więcej taka sytuacja się nie powtórzyła, ale wydaje mi się, ze ze względów bezpieczeństwa to takie coś powinno być montowane fabrycznie, albo przynajmniej zamiast śruby przy akumulatorze to jakiś zacisk? I tu mam pytanie – bo oglądałam swój akumulator pod tym kątem. Co to za dodatkowy przewód przy minusie akumulatora?

Minus akumulatora.JPG
Plik ściągnięto 92 raz(y) 141,52 KB

 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Pomogła: 6 razy
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 615
Skąd: Polska
Wysłany: 2018-12-05, 11:01   

Cytat:
Ja dotychczas podmieniałem standardowe klemy na klemy zapinane - otwierane jednym palcem

O, to fajny patent. Uchwytu nie było od nowości.
 
macminer 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 07 Wrz 2018
Posty: 245
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2020-11-25, 13:50   

Pozwolę sobie wskrzesić wątek.

Otóż w zeszłym tygodniu w moim Dusterze II (produkcja styczeń 2019) nagle zszedł akumulator. Po dwóch dniach postoju samochód nie chciał odpalić. Po całej nocy ładowania akumulator doszedł wprawdzie do 12V, ale i tak zamówiłem lawetę za pośrednictwem Dacia Assistance i auto pojechało do serwisu. Po diagnozie w ASO stwierdzono, że nie widzą żadnej innej awarii (tj. nic nie pobiera więcej prądu niż powinno) poza awarią samego akumulatora. W związku z tym wymieniono mi akumulator na nowy. Zobaczymy, czy diagnoza była słuszna.

W związku z tym 2 spostrzeżenia i jedno pytanie:
- przy bardzo niskim stanie akumulatora komputer pokładowy głupieje całkowicie (stwierdza wszelkie możliwe awarie, w tym układu napędowego i hamulcowego)
- po odłączeniu w serwisie akumulatora i podłączeniu nowego większość ustawień została zachowana. Jedynie licznik dzienny (km i średnie spalanie) zresetował się. Musiałem też ustawić zegar (w panelu między zegarami, włączyłem go wcześniej przez OBD/DD4all). Nie znikły także zaprogramowane stacje w MediaNav3. Jeśli jeszcze coś odkryję, dam znać.

Na moje pytanie o procedurę sprawdzania w serwisie powiedziano mi, że podłączyli multimetr pomiędzy akumulatorem a resztą auta i po zamknięciu i uśpieniu auta sprawdzili, czy nie ma nadmiernego poboru prądu. W związku z tym, że nie było, uznali, że winny jest tylko akumulator. Być może tak jest, ale zastanawiam się, czy jest to wystarczająca procedura. Czy nie może się na przykład tak zdarzyć, że bezpośrednio po uśpieniu auta pobór jest OK, a później jakieś urządzenie nagle się włącza i pobiera energię? Miał ktoś takie doświadczenia? Mam zamontowany fabryczny alarm i zastanawiam się, czy przypadkiem alarm nie mógł spowodować wyładowania się akumulatora.
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 887
Skąd: EL
Wysłany: 2020-11-25, 14:05   

macminer napisał/a:
Mam zamontowany fabryczny alarm i zastanawiam się, czy przypadkiem alarm nie mógł spowodować wyładowania się akumulatora.

stawiałbym na:
- autoalarm
- wadliwy aku
- problem zarządzaniem energią (choć bardzo wątpię by w oprogramowaniu był problem; parametry można podejrzeć w ddt4all)

o ile nie ma innych dodatkowych urządzeń.
https://intercars.pl/poradnik/akumulatory_zarowki/rozladowany-akumulator-przyczyny/
 
SWilk 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 100KM
Rocznik: 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 21 Sie 2017
Posty: 359
Skąd: Lublin
Wysłany: 2020-11-26, 23:08   

macminer napisał/a:
Czy nie może się na przykład tak zdarzyć, że bezpośrednio po uśpieniu auta pobór jest OK, a później jakieś urządzenie nagle się włącza i pobiera energię? Miał ktoś takie doświadczenia? Mam zamontowany fabryczny alarm i zastanawiam się, czy przypadkiem alarm nie mógł spowodować wyładowania się akumulatora.


Miałem kiedyś taki problem w Ibizie z 2002 r, że zarzynała każdy nowy akumulator w dwa sezony. Normą było, że nawet po wymianie aku na nowy musiałem w zimie doładowywać, bo samochód nie odpalał. Nie bardzo wiedziałem co się dzieje, bo pobór prądu po wyłączeniu samochodu był znikomy, aż sąsiad w nocy przyuważył, że mi kierunkowskazy migają.

Koniec końców okazało się, że coś jest nie tak z alarmem, który w niskich temperaturach włączał kierunkowskazy (i pewnie by wył, ale poprzedni właściciel odłączył syrenę...). No i sobie tak migało w nocy prawie 100W. Pięć minut migania, trochę przerwy, znów 5 minut migania i znów przerwy... Przychodzę rano i wóz nie odpala...

Parę razy przez to musiałem bagażnikiem wchodzić do auta, bo Ibiza miała jakieś cudowne zabezpieczenie przed właścicielem, żeby drzwi z kluczyka nie otworzył, jeżeli zamknięte były z pilota... Tzn, niby przed złodziejem i wytrychem, ale oni chyba się poznali na moim złomie i nie próbowali.
 
Dymek 



Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 3625
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-11-27, 09:24   

macminer napisał/a:
Mam zamontowany fabryczny alarm i zastanawiam się, czy przypadkiem alarm nie mógł spowodować wyładowania się akumulatora.

Tak jak koledzy sugerowali- alarm jest w stanie pobierać więcej prądu praktycznie tylko w sytuacji, gdy jest wzbudzony i alarmuje. A tak naprawdę to nie sam alarm wtedy pobiera, tylko obwody przez niego załączane (światła i sygnał dźwiękowy).
 
macminer 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 07 Wrz 2018
Posty: 245
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2020-11-27, 21:05   

Dzięki. Auto stoi pod domem (nie w garażu) i chyba raczej zauważyłbym, gdyby wyło albo migało kierunkowskazami. Przypuszczam więc, że raczej to nie alarm był winowajcą, ale po prostu akumulator padł sam z siebie. Trochę to dziwne w stosunkowo nowym aucie (mniej niż 2 lata), ale wszędzie może się zdarzyć wada fabryczna.
 
krimar 


Marka: Dacia
Model: Sandero II ph 2 Open, Duster 2 Prestige
Silnik: 1,0 TCE LPG
Rocznik: 2020, 2021
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 06 Kwi 2013
Posty: 322
Skąd: z ?
Wysłany: 2020-11-27, 22:55   

maugu napisał/a:
Co to za dodatkowy przewód przy minusie akumulatora?

To sonda stanu akumulatora. W systemie start stop akumulator ładuje się w trakcie hamowania (tzw rekuperacja) natomiast w czasie jazdy ładowanie akumulatora jest wyłączone aby zaoszczędzić jakieś mililitry paliwa i spełnić normy Euro, chyba że akumulator się na tyle rozładuje, że trzeba go podładować w trakcie jazdy. Przy spadku napięcia akumulatora komputer włączy alternator też w trakcie jazdy. Dzięki temu systemowi akumulator jest notorycznie niedoładowany, szybciej ulega zasiarczeniu i trzeba go częściej wymieniać ( a nie są to tanie rzeczy bo musi być specjalny akumulator EFB do aut z systemem start stop).
Odłączenie tego kabelka powoduje, że akumulator jest ładowany cały czas (czyli tak jak w samochodach bez tzw inteligentnego alternatora) a dodatkową zaletą jest permanentne wyłączenie się systemu start stop
 
Hiszpan_JS 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Comfort
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Cze 2019
Posty: 303
Skąd: Tarnów... okolice :)
Wysłany: 2020-11-28, 08:17   

Dokładnie. Jest tak jak piszesz. Ja rok temu wywaliłem ten kabelek. Akumulator ma się dobrze, nie wkurza mnie s&s :-P , a jedyny minus to po każdym uruchomieniu silnika wyświetla się komunikat "sprawdź system start-stop".
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
 
Killer King 



Marka: Fiat
Model: TIPO SW
Silnik: 1.4
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 07 Kwi 2019
Posty: 297
Skąd: Bielsko Biała
Wysłany: 2020-11-28, 08:57   

W Sandaczu odłączenie aku skutkuje tylko ponownym wpisaniem kodu do radia.
Ale mam jeszcze bez S&S i inteligentnego zasilania.

Wczoraj wymieniłem 12-letni akumulator w Hyundai.
Kręcił i odpalał normalni ale nie z taką siłą jak nowy.
Zostały mu resztki mocy i możliwe, że by zimy nie przetrwał.

Przez ostatnie 10 lat nigdy w żadnym samochodzie nie odpinałem aku do ładowania a ładuję minimum dwa razy w miesiącu.

Wniski: aku może być niedoładowany nawet po długiej trasie. Najbardziej w kość dostaje przy małych trasach i ciągłym uruchamianiu.
Przekłada się to na czas ładowania.
 
Obywatel MK 



Marka: Dacia
Model: Duster II Blanc Glacier
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 10 Gru 2018
Posty: 736
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2021-09-18, 23:16   

Chciałbym podładować dwa razy do roku akumulator w moim Dusterze prostownikiem, żeby gęstość elektrolitu weszła na poziom 1,28, jak wiadomo prostownik w końcowej fazie ładowania daje już napięcie ok 16,2V i przy takim właśnie robi się ta gęstość. Czy instalacja w Dusterze spokojnie wytrzyma takie napięcie, czy jednak przy ładowaniu prostownikiem, a nie ładowarką lepiej odłączać klemy?
_________________
Browar domowy Mariampol
 
Dymek 



Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 3625
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-09-18, 23:41   

Zawsze lepiej jest odłączyć klemy. Wystarczy minusową.
 
Obywatel MK 



Marka: Dacia
Model: Duster II Blanc Glacier
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 10 Gru 2018
Posty: 736
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2021-09-19, 13:17   

Problem w tym że u mnie te klemy są zabudowane jakimś ustrojstwem i żeby je zdjąć to trzeba odkręcić kilka śrub i trzeba wiedzieć za co się wziąć.
Druga sprawa, to czy te korki w aku można wykręcić? Bo co prawda są ale nie mają wypustek do kombinerek, czy wcięć na śrubokręt, wyglądają na takie że przykręcono je w fabryce na amen.
_________________
Browar domowy Mariampol
Ostatnio zmieniony przez Obywatel MK 2021-09-19, 13:37, w całości zmieniany 3 razy  
 
Dymek 



Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 3625
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-09-19, 13:48   

Nie wiem jak tam jest w Dusterze na minusowej klemie, ale raczej samej klemy ściągać nie trzeba- główny kabel nie jest przykręcany na oczku do klemy? Klema zostaje, odłączamy przewód od klemy i rozłączamy wtyczkę od czujnika przy klemie. Korki zostaw w spokoju, akumulator ma odpowietrzenie. U mnie korków nie ma- gęstości nie da się zmierzyć. Coś takiego?
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2021-09-19, 14:02, w całości zmieniany 4 razy  
 
Obywatel MK 



Marka: Dacia
Model: Duster II Blanc Glacier
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 10 Gru 2018
Posty: 736
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2021-09-19, 19:34   

No jest tak jak na tym zdjęciu, wolałbym całkowicie wyjąć aku i ładować go na stole w garażu bo to jednak bezpieczniej jakby elektrolit wykipiał, nigdy nic nie wiadomo. Z tym minusowym kablem to faktycznie, najłatwiej będzie tylko jego odkręcić i z resztą pajęczyny dać sobie spokój.
Co do korków to zawsze lepiej je wykręcić podczas ładowania jeśli się da, a podejrzewam, że tu też można, tylko trzeba czymś ostrzejszym je potraktować, a jak się ma odkręcone korki to można raz że dolać wody gdyby było za mało, a dwa areometrem sprawdzić, czy każda cela ma tę samą gęstość elektrolitu i w razie czego wiadomo kiedy aku nadaje się do wymiany, a nie czekać aż padnie całkowicie w najmniej oczekiwanym momencie, bo często jest tak, że niedoładowana cela zamarza i akumulator w ciągu jednej nocy umiera, choć wcześniej nie zdradza żadnych objawów.
_________________
Browar domowy Mariampol
Ostatnio zmieniony przez Obywatel MK 2021-09-19, 19:40, w całości zmieniany 3 razy  
 
eliks 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 0.9
Rocznik: 2019
Wersja: Laureate Plus
Dołączył: 10 Lip 2021
Posty: 337
Skąd: Lidzbark
Wysłany: 2021-09-19, 23:58   

To się tak ładuje żeby nie wykipiało. Troche się zatrzymałeś w starych czasach. Tu jest aku EFB, ładujesz tylko ładowarką automatyczną. Jest jeszcze kilka innych kwestii które może poruszę jak będę miał więcej czasu
 
Obywatel MK 



Marka: Dacia
Model: Duster II Blanc Glacier
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 10 Gru 2018
Posty: 736
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2021-09-20, 15:37   

eliks napisał/a:
To się tak ładuje żeby nie wykipiało.


Naturalnie że tak się robi, ładuje się prądem o wartości 1/10 pojemności akumulatora, zważ jednak. że stary akumulator ma znacznie mniejszą pojemność niż nominalną, a często nie wiadomo jaką.

eliks napisał/a:
Troche się zatrzymałeś w starych czasach. Tu jest aku EFB, ładujesz tylko ładowarką automatyczną.


To raczej Ty nie wiesz o czym piszesz, otóż akumulator EFB to jest taki sam akumulator kwasowo-ołowiowy jak zwykły akumulator tylko jego elektrody są owinięte specjalną włókniną, ale ładowanie jak najbardziej może odbywać się za pomocą ładowarki, jak i prostownika i te akumulatory swoje wysycenie osiągają przy napięciu ok. 16V, czego nie zapewni Ci zwykła ładowarka procesorowa, a właśnie prostownik, który dobije elektrolit do gęstości pow. 1,28g/cm3, czyli takiej jaką mają nowe akumulatory.
To o czym piszesz to akumulatory AGM, oraz żelowe i tych nie można ładować prostownikiem, bo mają maksymalne napięcie do 14,9V, ale takich akumulatorów nie montuje się w Dusterach.
_________________
Browar domowy Mariampol
Ostatnio zmieniony przez Obywatel MK 2021-09-20, 16:13, w całości zmieniany 1 raz  
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 887
Skąd: EL
Wysłany: 2021-09-20, 15:55   

Obywatel MK napisał/a:
...ładowanie jak najbardziej może odbywać się za pomocą ładowarki, jak i prostownika i te akumulatory swoje wysycenie osiągają przy napięciu ok. 16V, czego nie zapewni Ci zwykła ładowarka procesorowa, a właśnie prostownik, który dobije elektrolit do gęstości pow. 1,28, czyli takiej jaką mają nowe akumulatory.
Zgadza się. @Marek zbudował własny prostownik, którym może sięgnąć 16V, co działa bardzo dobrze, i cieszy że własnego pomysłu. Ja mam ładowarkę elektroniczną, którą na 6 etapie ładowania mogę włączyć regenerację max 15,8V. Też działa. Mam zwykły aku, żaden efb ani agm. Prosty. Może dlatego nie ma problemów. Podczas ładowaniania nie odłączam aku z auta wcale.
 
Obywatel MK 



Marka: Dacia
Model: Duster II Blanc Glacier
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 10 Gru 2018
Posty: 736
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2021-09-20, 16:15   

Są też ładowarki procesorowe co robią napięcie pow. 16V, ale nie jest ich wiele, jak np. rosyjski Kulon, z tym że nie jest oficjalnie sprzedawany u nas.
_________________
Browar domowy Mariampol
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne