Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2017-10-30, 01:26
Wymiana oleju silnikowego - kiedy, jaki, ile?
Autor Wiadomość
Andrzej 



Marka: Dacia Logan
Model: MCV 7os.
Silnik: dci 85
Rocznik: 11.2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 5 razy
Wiek: 48
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 557
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-10-23, 08:24   

C
mike napisał/a:

Mobil 1 Diesel 0W40 a Mobil 1 5W50
1. Spełnia wymagania producenta samochodu wg. SAE, ACEA i API
2. Jest dedykowany przede wszystkim do diesla
3. Ma lepszy wskaźnik lepkości (mniejsze zmiany lepkości w funkcji temperatury)
4. Nie wybieram się do Afryki i temperatura otoczenia 40 st. C w cieniu jest wystarczająca
5. Ma niższą temperaturę krzepnięcia, a więc przy najsroższych mrozach i aucie pod chmurką smarownie następuje bezzwłoczne (zdrowiej dla silnika)
6. Jakoś mam sentyment od wielu lat do tej marki – to oczywiście już poza meritum
-
Poza tym zakładam, że wszystkie Dacie na naszym rynku są młode i dlatego można lać do nich syntetyk.
Pozdrawiam


Rozumiem. Tylko jeszcze jedno pytanie... 5W50 ma większą gęstość w wyższych temp - czy zatem nie jest lepiej stosować w dieslu, w którym przecież panują wyższe temp. niż w benzynie, właśnie taki olej. Druga sprawa, olej 5W... można stosować od temp. -35°C to jest wystarczające w naszym klimacie. Oba oleje mają oznaczenie CF, więc co przesądza o tym, że jeden olej jest dedykowany do diesla, a drugi jest uniwersalny, na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę?
 
mike 


Marka: Dacia
Model: Logan Laureate
Silnik: 1,5 dci
Rocznik: 2006
Wiek: 65
Dołączył: 20 Paź 2007
Posty: 81
Skąd: Legionowo
Wysłany: 2007-10-24, 13:47   

Każdy wyrób wyspecjalizowany jest lepszy od uniwersalnego. Na podstawie upublicznionych parametrów nie można jednak tego udowodnić (skład dodatków uszlachetniających oleje stanowi tajemnicę producenta).
Co do zachowania się olejów w niskich temperaturach atmosferycznych to trzeba pamiętać że podawane wskaźniki płynięcia lub krzepnięcia odnoszą się do mrozu przy którym olej jest już praktycznie nieprzydatny do eksploatacji ale przecież zaczyna gęstnieć już znacznie wyższych temperaturach.
Co do lepkości - nie chodzi przecież o to by olej miał najwyższą możliwie lepkość a optymalną.
_________________
1,5 dci Laureate
 
Andrzej 



Marka: Dacia Logan
Model: MCV 7os.
Silnik: dci 85
Rocznik: 11.2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 5 razy
Wiek: 48
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 557
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-10-25, 08:16   

No, to pozostaje mi tylko zapytać jaka lepkość jest optymalna dla tego diesla.
 
mike 


Marka: Dacia
Model: Logan Laureate
Silnik: 1,5 dci
Rocznik: 2006
Wiek: 65
Dołączył: 20 Paź 2007
Posty: 81
Skąd: Legionowo
Wysłany: 2007-10-25, 12:23   

Andrzej napisał/a:
No, to pozostaje mi tylko zapytać jaka lepkość jest optymalna dla tego diesla.

-
Tu optymalna lepkość to taka, która jest wystarczająco duża by olej tworzył szczelny i silny płaszcz ochronny na powierzchniach współpracyjących ze sobą a z drugiej strony
nie dawał zbyt dużego oporu.
Jeśli kierowca ma do wyboru kilka olejów oznaczonych z rekomnendowanymi przez producenta samochodu parametrami SAE, ACEA i API to kierowca sam podejmuje decyzję jaką wartość lepkości uważa za najlepszą:
- wyższa lepkość z jednocześnie b. wysokim wskaźnikiem lepkości i eksploatacją w niezbyt niskich temperaturach otoczenia - lepsza ochrona przeciwzużyciowa silnika;
- nieco niższa lepkość z jednocześnie b. wysokim wskaźnikiem lepkości - dobra ochrona silnika z jednoczesnym mniejszym zużyciem paliwa także w b. niskich temperaturach;
To kompromis.
Jak wiadomo olej spełnia jeszcze inne funkcje na które właściwie nie zwracamy uwagi.
Wiarygodność producentów olejów pozostawiam pod rozwagę jako podstawowy warunek - gołosłowne zapewnienia na pudełku z produktem mogą przynieść tylko b. poważne kłopoty.
_________________
1,5 dci Laureate
 
kajos32 



Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.5dci
Wersja: Laureate
Dołączył: 18 Wrz 2007
Posty: 89
Skąd: Warszawa
  Wysłany: 2008-02-29, 11:26   Wymiana oleju

Witam.Mam pytanie do Was. Czy wymienialiście olej przy przeglądzie po 10tyś.W serwisie mi powiedzieli że nie ma takiej potrzeby. Podobno olej wymienia się co 2lata w dieslu.
 
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2039
Skąd: Lublin
Wysłany: 2008-02-29, 11:30   

W instrukcji jest zalecenie skrócenia okresów pomiędzy wymianą oleju do połowy okresu/przebiegu gdy samochód jest używany w trudnych warunkach tj. m. in. w mieście
_________________
Był: MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
Był: MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
I koniec...
Jest: FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 75 000 km
 
kajos32 



Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.5dci
Wersja: Laureate
Dołączył: 18 Wrz 2007
Posty: 89
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-02-29, 11:32   

Tak wiem Też im to mówiłem ale dalej twierdzą że nie ma potrzeby
 
swissman 



Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: dci 1.5, 90 KM
Rocznik: 2016
Wersja: Stepway
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 284
Skąd: W-Wa, teraz CH
Wysłany: 2008-02-29, 11:53   

a ja robilem przeglad w niemczech i na sile mi wymienili chociaz to JA twierdzilem ze nie ma takiej potrzeby...

:mrgreen:
 
Pablo78 



Marka: Dacia
Model: Logan Sedan; 1310
Silnik: 1.5 dci 90 KM; 1.3
Rocznik: grudzień 2015; 1983
Wersja: Laureate2
Pomógł: 1 raz
Wiek: 43
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 986
Skąd: woj. Śląskie
Wysłany: 2008-02-29, 13:40   

kajos32 napisał/a:
Tak wiem Też im to mówiłem ale dalej twierdzą że nie ma potrzeby



ja na przykład wymieniam, po każdych 15 000 (benzyniak), pomimo że nie trzeba teoretycznie..., ale zawsze więcej się jeździ w mieście itd.

Na twoje wyraźne polecenie wymienią bez problemu.
Twoja decyzja ;-)
_________________
Poprzednio: Logan 2005, Ambiance 1.4 Mpi, Marine
 
GeRRaD 



Marka: DACIA
Model: LOGAN BlackLine ;)
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 917
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-02-29, 14:35   

Warto wymienić olej szczególnie po pierwszych 10 - 15 tys km, ze względu na to że pierwszy olej zebrał zanieczyszczenia pochodzące z docierania.Ty jesteś właścicielem i decydujesz, nie ASO :!:
_________________
GeRRaD
 
licek 



Marka: Dacia
Model: MCV Ambiance
Silnik: 1.4
Rocznik: 2007
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 05 Sty 2008
Posty: 94
Skąd: Bialystok
Wysłany: 2008-02-29, 16:53   

ja bede wymienial co 20 tys, nie planuje robic ponad 200 000 km, wiec nie widze sensu, zreszta ojele elf sa wysokiej klasy, nie holuje przyczepy, moj samochod to nie taksowka i nie jezdze sportowo wiec nie ma co skrcac okresu miedzy wymiana
_________________

 
KaS602 



Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012
Pomógł: 13 razy
Wiek: 36
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 1372
Skąd: Warmia
Wysłany: 2008-02-29, 17:19   

kajos32 napisał/a:
Czy wymienialiście olej przy przeglądzie po 10tyś.W serwisie mi powiedzieli że nie ma takiej potrzeby. Podobno olej wymienia się co 2lata w dieslu.


Twoj samochod Twoja decyzja. Wedlug producenta mozna wymieniac olej bez problemu co 20 000 kilometrow (lub co dwa lata) z zaznaczenie skrocenia tego okresu o polowe w przypadku uzytkowania samochodu w szczegolnych warunkach podanych w ksiazce serwisowej.

Ja (w benzyniaku) olej wymianiam co 15 000 km (choc teoretycznie bez problemu moglbym wymianiac go co 30 000 km) mimo, ze znaczna czesc przebiegu (~85%) robie poza miastem. Swiezy olej silnikowi nigdy nie zaszkodzil. Z tego zalozenia wychodze i tak robie. Do tego dochodzi oczywiscie fakt juz wspomniany, czyli to, ze jest to pierwsza wymiana oleju, ktory "zebral" wszystko z docierania silnika.
 
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Pomógł: 6 razy
Wiek: 73
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1059
Skąd: krakow
Wysłany: 2008-03-01, 12:13   

niezaleznie od przebiegu na pewno raz w roku. jak na wymianie zaoszczedzisz, to mozesz potem zaplacic. pozdr
 
Black Eryk 



Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 06'
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Wiek: 42
Dołączył: 17 Wrz 2007
Posty: 542
Skąd: Jastrzębie Zdrój
Wysłany: 2008-03-03, 12:51   

Ja osobiście wymieniłem po 10 tys. km i wyznaję zasadę że po docieraniu silnika lepiej szybciej wymienić olej. Drugą wymianę zrobiłem przy 20tys.km. CO do późniejszych wymian, to ja leje Elf-a EXCELIUM LDX 5W40 i będę wymieniał co 20 tys km. Czyli 3 zmiana oleju przy 40tys.km.
_________________
LOGAN 1.5 DCI 8-) (niestety troszke się poobijał i został sprzedany)

Przejechane 97000km, Only ON BP ULTIMATE.
Pozdrawia Krystian
gram w http://www.speedimspeed.pl
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Wiek: 47
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1413
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2008-04-17, 19:37   Ile oleju "wchodzi" do silnika dCi?

Szanowni koledzy mam pytanie: ile maksymalnie "wchodzi" oleju do 1,5 dCi (moc tu chyba nie ma znaczenia, ale w razie czego, to chodzi mi o 85-konnego diesla)?
W instrukcji obsługi spotkałem się z informacją, że średnio to jest około 4,1 l.
Być może Ktoś ma taką informację np. na fakturze (po przeglądzie).
 
dogberry 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 85 KM
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 496
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-04-18, 07:27   

Ja mam na fakturze 5l.
_________________
Od 23-11-2007 do 29-10-2009r. przejechane 162 939 kilometrów.
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Wiek: 47
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1413
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2008-04-18, 08:51   

Dzięki; troszeczkę partolą robotę w serwisie, bo mnie mówili, że wchodzi 4,9 l, ale pewnie na fakturze też będzie 5 l. A nawet jeśli wlewają faktycznie 5 l, to jest to niestety ponad poziom max., a to bardzo poważny błąd. Przecież można poważnie uszkodzić silnik. Z Fordem było podobnie - wchodziło 3,8 l - w jednym serwisie na fakturze było 3,8 l, ale w innym 4 l (tyle, że musiałem odciągać prawie całą buteleczkę oleju po Kubusiu, bo było sporo ponad max.).
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 381 razy
Wiek: 45
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 17317
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-04-18, 09:58   

Żadne źródła nie podają jaki jest max - wszędzie piszą, że wymiana oleju to po prostu 4.0L, a jeśli wymieniany jest również filtr to 4.1L.
 
dec 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Logan Laureate
Silnik: 1.5 dCi
Dołączył: 15 Sty 2008
Posty: 8
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2008-04-18, 10:03   

Mi weszło 4l, stan oleju na bagnecie jest w granicach połowy.
_________________
pozdrówka
dec
Dacia Logan 1.5DCI Laureate '2007
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Wiek: 47
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1413
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2008-04-18, 21:10   

Dzisiaj wymieniłem olej: na fakturze mam 4,4 l, a na bagnecie trochę ponad max.
 
Szaruś 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 86KM
Rocznik: 2008
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 05 Lis 2007
Posty: 106
Skąd: Budapeszt
Wysłany: 2008-05-17, 23:25   

Black Eryk napisał/a:
(...) leje Elf-a EXCELIUM LDX 5W40 (...).


Podobno LDX ma być wycofywany i zastąpiony NF - New Formulation.

Czy coś wiecie na ten temat?
 
Szaruś 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 86KM
Rocznik: 2008
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 05 Lis 2007
Posty: 106
Skąd: Budapeszt
Wysłany: 2008-05-18, 20:47   

Przy wymianie oleju po dotarciu (5000-6000 km), oprócz filtra oleju wymienacie też jakieś inne filtry (mp. powietrza, paliwa)? Chodzi o dCi.
 
dogberry 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 85 KM
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 496
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-05-18, 21:28   

Szaruś napisał/a:
Przy wymianie oleju po dotarciu (5000-6000 km), oprócz filtra oleju wymienacie też jakieś inne filtry (mp. powietrza, paliwa)? Chodzi o dCi.

Nie, tylko filtr oleju.
_________________
Od 23-11-2007 do 29-10-2009r. przejechane 162 939 kilometrów.
 
Paf 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV Arctica 7os.
Silnik: 1.6 16V
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 7 os.
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 01 Kwi 2008
Posty: 91
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-05-18, 23:54   

Zawsze wymieniałem olej po 10-15 tysiącach i teraz też tak będę (benzyniak). Co prawda pierwszą wymianę zamierzam zrobić przed dłuższym wyjazdem wakacyjnym, jak będę miał pewnie koło 3-4 tys. Lepiej jednak produkty docierania wylać wcześniej. Zwłaszcza że cena wszystkiego to niewiele więcej niż 200 zł (mam zamiar zostać przy Elf-e).
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Wiek: 47
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1413
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2008-05-19, 00:00   

Paf napisał/a:
jak będę miał pewnie koło 3-4 tys. Lepiej jednak produkty docierania wylać wcześniej

W "benzynce" docieranie zakończone wymianą oleju można zrobić po 1500 - 2000 km (więc Ty powinieneś tę wymianę przeprowadzić wcześniej, a nie przy 3 - 4 tys. km), ale w dieslach robi się to po 5 - 6 tys km. Tak po prostu jest i nie jest to czyjś prywatny wymysł.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne