Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2014-02-09, 22:39
skaczące obroty / falowanie obrotów na luzie - diesel
Autor Wiadomość
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2014-07-12, 06:40   

Tak tak, CAD, CAM, Lean Management, zarządzanie usterkowością, HACCP, ISO14444, auto się psuje, ale winnych nie ma, bo każdy ma papier RWD (ratuj własną d...) ze stempelkiem, i wniosek, że trzeba poprawić procedury i za pół roku następny audyt.

PS. zapomniałem o Kaizen, Tamagotchi i na koniec Harakiri. :evil: :evil:
Ostatnio zmieniony przez eplus 2014-07-12, 06:46, w całości zmieniany 1 raz  
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2014-07-12, 21:22   

eplus, totalnie nic nie wiesz i nic nie rozumiesz. Do tego podajesz jakieś głupie oznaczenia i skróty, których też nie rozumiesz, bo nie maja z tym nic wspólnego. Czasy, w których dana fabryka produkował prawie wszystko na jednym terenie odeszły w niepamięć. Dzisiaj samochód składa się z elementów jak klocki LEGO te klocki dostarczają kooperanci z całego świata. Dzisiaj tym rządzi pieniądz Firma do producentów wysyła zapytanie ofertowe dając konkretne parametry. Chcę skrzynie biegów o takich to a takich przełożeniach, przenoszonej mocy i momencie obrotowy, określonej trwałości i cenie nie większej niż... Wiec skrzynia jest składana i wysyłana do producenta w systemie Just in time często nawet nie jest zalewana olejem na czas transportu ze względu na niektóre przepisy przewozowe obowiązujące w niektórych krajach. Ojej uzupełnia się w fabryce i tam auto po złożeniu przejeżdża na stanowisko testowe 50m. Potem na plac. Z placu wjeżdża na LORE do centrum logistycznego. Dla europy wschodniej jest to firma CAT w Kleszczowie koło Bełchatowa A z stamtąd do dilera. Ty odbierasz auto z salonu, które ma przebieg 3-10km., Z czego tak jak pisałem w fabryce 50m, więc jakich testów oczekujesz? No chyba, że będzie się totalnie lało to na tych 50m to wyjdzie. W fabryce skrzyń sprawdza się pobieżnie, co 100 skrzynię dokładniej, co 1000 na dokładne testy jest brana jedna na 10000 na szczegółowe jedna na 100000. Dzięki temu samochody jak również inne sprzęty są teraz bardzo tanie.
 
johnson 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 24 Sie 2013
Posty: 726
Skąd: Wro
Wysłany: 2014-07-13, 18:47   

kali napisał/a:
johnson napisał/a:


Moje zdanie jest takie że nic nie powinno sie pocic w nowym samochodzie.
Nie wiem kto te auta składa w tej fabryce i kto kontroluje jakość ale ilość rzeczy w rodzaju poci się, trzeba dokręcić itd. jest za duża i tyle..


Cóż widzę, że kolega zupełnie nie zna się na samochodach. Sposobach produkcji, zarządzaniem, poddostawcami i sposobami rozliczania, marketingiem i opłacalnością. Wykonywaniu poszczególnych operacji.

a dlaczego tak piszesz?
Ja wiem np. że odlew w silniku VW ma 10 klas jakości (jeśli dobrze pamiętam), 1sza pójdzie do Audi w Niemczech a 10ta do Skody do Bułgarii albo Polski. Ty też o tym wiedziałeś?
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2014-07-18, 16:16   

kali napisał/a:
eplus, totalnie nic nie wiesz i nic nie rozumiesz. .. te klocki dostarczają kooperanci z całego świata...

W kraju, którego szef koncernu nie potrafi znaleźć na mapie, banda najemników z łapanki składa skrzynie biegów, bo ich boss wygrał przetarg. Oczywiście raz na rok przyjeżdża audyt z centrali, i wtedy wszyscy obecni mają umowy o pracę i białe fartuchy, i są do czysta umyci i gładko ogoleni, a na każdej skrzyni jest nalepka jak byk "sprawdzona-sprawna podpis, a te niesprawne upycha się za jakiś parawan do późniejszej naprawy. Audyt kończy się pełnym sukcesem, a nazajutrz hulaj dusza, następny audyt za rok. Wydaje mi się, że piszemy o tym samym :?: :mrgreen: :lol: :-D :mrgreen: :lol:
 
kakus 


Marka: dacia
Model: Stepway II
Silnik: Tce 90
Wersja: Laureate
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Wrz 2009
Posty: 432
Skąd: Wieliczka
Wysłany: 2014-07-19, 15:31   

najwyraźniej mamy w dacii zastosowaną technologię jutra tzn. materiał bio-metaliczny ..... skoro występują w obudowie skrzyni gruczoły potowe ..... :mrgreen: .... może jakiś antyrespirant by pomógł :lol:
Ostatnio zmieniony przez kakus 2014-07-19, 15:32, w całości zmieniany 1 raz  
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2014-07-19, 18:42   

Żeby działał chociaż 48 godzin...
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
lubię_pierogi 


Marka: Dacia
Model: Duster Ph II 4x4
Silnik: 1.5 dCi 110KM
Rocznik: 2014
Wersja: Prestige
Dołączył: 18 Lut 2014
Posty: 73
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2014-07-27, 15:07   

Problem zaczął dotyczyć również mojego egzemplarza. Falowanie jałowych zaczęło się pojawiać bardzo regularnie od mniej więcej tygodnia (wcześniej było tylko kilka bardzo krótkich epizodów). Pojawia się nie za każdym razem, ale jak już to po lekkim rozgrzaniu silnika, przy czym utrzymuje się - na całkowicie rozgrzanym silniku również występuje.
Aktualny przebieg to ok. 3500 km.
W czwartek wizyta w ASO...
Ostatnio zmieniony przez lubię_pierogi 2014-07-27, 15:46, w całości zmieniany 1 raz  
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-07-27, 15:52   

lubię_pierogi napisał/a:
Problem zaczął dotyczyć również mojego egzemplarza. Falowanie jałowych zaczęło się pojawiać bardzo regularnie od mniej więcej tygodnia (wcześniej było tylko kilka bardzo krótkich epizodów). Pojawia się nie za każdym razem, ale jak już to po lekkim rozgrzaniu silnika, przy czym utrzymuje się - na całkowicie rozgrzanym silniku również występuje.
Aktualny przebieg to ok. 3500 km.
W czwartek wizyta w ASO...


Czyli mniej więcej tak samo jak u mnie się zaczęło.
Daj znać co Ci powiedzieli, a już szczególnie weź papiery co zrobili, jakby udało im się coś naprawić.
 
johnson 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 24 Sie 2013
Posty: 726
Skąd: Wro
Wysłany: 2014-07-27, 18:29   

Cav napisał/a:
lubię_pierogi napisał/a:
Problem zaczął dotyczyć również mojego egzemplarza. Falowanie jałowych zaczęło się pojawiać bardzo regularnie od mniej więcej tygodnia (wcześniej było tylko kilka bardzo krótkich epizodów). Pojawia się nie za każdym razem, ale jak już to po lekkim rozgrzaniu silnika, przy czym utrzymuje się - na całkowicie rozgrzanym silniku również występuje.
Aktualny przebieg to ok. 3500 km.
W czwartek wizyta w ASO...


Czyli mniej więcej tak samo jak u mnie się zaczęło.
Daj znać co Ci powiedzieli, a już szczególnie weź papiery co zrobili, jakby udało im się coś naprawić.


U mnie dalej spokój z falowaniem, od czasu ostatniej poprawki dawno temu jak ręką odjął, może Ci się fartnie i też będzie działać
 
lubię_pierogi 


Marka: Dacia
Model: Duster Ph II 4x4
Silnik: 1.5 dCi 110KM
Rocznik: 2014
Wersja: Prestige
Dołączył: 18 Lut 2014
Posty: 73
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2014-07-29, 15:02   

Tak, żeby nie było wątpliwości co jest grane, wrzucam krótki filmik pokazujący o co chodzi w tych skokach wolnych obrotów (jest to inny problem niż zgłaszane kiedyś falowanie obrotów podczas JAZDY na luzie).

Ostatnio zmieniony przez lubię_pierogi 2014-07-29, 15:07, w całości zmieniany 5 razy  
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3676
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-29, 15:16   

a na ECU nie ma błędów ?
Jakoś głośno chodzi, u mnie na jałowych praktycznie nie słychać na ulicy silnika, chyba że w ciasnym garażu.
 
johnson 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 24 Sie 2013
Posty: 726
Skąd: Wro
Wysłany: 2014-07-29, 15:16   

lubię_pierogi napisał/a:
Tak, żeby nie było wątpliwości co jest grane, wrzucam krótki filmik pokazujący o co chodzi w tych skokach wolnych obrotów (jest to inny problem niż zgłaszane kiedyś falowanie obrotów podczas JAZDY na luzie).

u mnie było tak samo, ASO zrobiło 2x poprawkę i jest spokój, ale np. Cav dalej chyba ma to samo
 
johnson 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 24 Sie 2013
Posty: 726
Skąd: Wro
Wysłany: 2014-07-29, 15:18   

corrado napisał/a:
a na ECU nie ma błędów ?
Jakoś głośno chodzi, u mnie na jałowych praktycznie nie słychać na ulicy silnika, chyba że w ciasnym garażu.

to chyba przez te kilogramy mat i kilometry uszczelek ;-)
 
lubię_pierogi 


Marka: Dacia
Model: Duster Ph II 4x4
Silnik: 1.5 dCi 110KM
Rocznik: 2014
Wersja: Prestige
Dołączył: 18 Lut 2014
Posty: 73
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2014-07-29, 15:22   

corrado napisał/a:
a na ECU nie ma błędów ?
Jakoś głośno chodzi, u mnie na jałowych praktycznie nie słychać na ulicy silnika, chyba że w ciasnym garażu.

Błędów nie ma.
Głośno bo okna pootwierane i mikrofon czuły, "na żywo" jest normalnie -jak w każdym.

Zobaczymy co ASO powie, bo od momentu zgłoszenia, problem przez kilka dni się nie pojawił...
 
lubię_pierogi 


Marka: Dacia
Model: Duster Ph II 4x4
Silnik: 1.5 dCi 110KM
Rocznik: 2014
Wersja: Prestige
Dołączył: 18 Lut 2014
Posty: 73
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2014-07-29, 15:25   

johnson napisał/a:

u mnie było tak samo, ASO zrobiło 2x poprawkę i jest spokój, ale np. Cav dalej chyba ma to samo

Z tego co pamiętam u Ciebie poza poprawką softu, przekodowywali wtryski?
Sami na to wpadli, czy trzeba palcem pokazać?
 
johnson 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 24 Sie 2013
Posty: 726
Skąd: Wro
Wysłany: 2014-07-29, 15:36   

lubię_pierogi napisał/a:
johnson napisał/a:

u mnie było tak samo, ASO zrobiło 2x poprawkę i jest spokój, ale np. Cav dalej chyba ma to samo

Z tego co pamiętam u Ciebie poza poprawką softu, przekodowywali wtryski?
Sami na to wpadli, czy trzeba palcem pokazać?

oni na nic nie wpadają :-) jest VIN, jest nota serwisowa i tam jest co mają zrobić, u mnie był soft 2x, za pierwszym razem nie pomogło, za drugim do nowego softu dołożyli kalibrację wtrysków i się udało, ogólnie cała operacja na plus bo auto zrobiło się żywsze i dynamiczniejsze, ale jak sam czytasz nie zawsze to pomaga
 
lubię_pierogi 


Marka: Dacia
Model: Duster Ph II 4x4
Silnik: 1.5 dCi 110KM
Rocznik: 2014
Wersja: Prestige
Dołączył: 18 Lut 2014
Posty: 73
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2014-07-29, 16:13   

No to zobaczymy co Panowie wyczytają z mojego VINu...

Pochwaliłem, więc falowanie moment temu wróciło :)
Ogólnie chyba jest tak, że pojawia się tylko, gdy nie ma obciążenia dodatkowym poborem mocy z silnika. Jak tylko włączę klimę/ogrzewanie tylnej szyby, nawet światła drogowe - obroty momentalnie się stabilizują (pewnie na ciut wyższym poziomie).

Na 100% kuleje program napisany pod euro sryliard i minimalizację emisji na wolnych obrotach...
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-07-29, 17:37   

lubię_pierogi napisał/a:
Tak, żeby nie było wątpliwości co jest grane, wrzucam krótki filmik pokazujący o co chodzi w tych skokach wolnych obrotów (jest to inny problem niż zgłaszane kiedyś falowanie obrotów podczas JAZDY na luzie).


U mnie jest dokładnie tak samo.
Też chodzi jak traktor.
Ostatnio zmieniony przez Cav 2014-07-29, 17:39, w całości zmieniany 1 raz  
 
johnson 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 24 Sie 2013
Posty: 726
Skąd: Wro
Wysłany: 2014-07-29, 18:10   

lubię_pierogi napisał/a:
No to zobaczymy co Panowie wyczytają z mojego VINu...

Pochwaliłem, więc falowanie moment temu wróciło :)
Ogólnie chyba jest tak, że pojawia się tylko, gdy nie ma obciążenia dodatkowym poborem mocy z silnika. Jak tylko włączę klimę/ogrzewanie tylnej szyby, nawet światła drogowe - obroty momentalnie się stabilizują (pewnie na ciut wyższym poziomie).

Na 100% kuleje program napisany pod euro sryliard i minimalizację emisji na wolnych obrotach...

Ciekawe czy naprawią, daj znać jak wyszło.
 
lubię_pierogi 


Marka: Dacia
Model: Duster Ph II 4x4
Silnik: 1.5 dCi 110KM
Rocznik: 2014
Wersja: Prestige
Dołączył: 18 Lut 2014
Posty: 73
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2014-07-31, 19:12   

No więc jest tak:
- wgrali mi jakieś najnowsze oprogramowanie
- szef serwisu stwierdził, że raczej nie pomogło to na problem i wysyła zapytanie do Renault Polska
- dodatkowo powiedział, że na jesieni ma wyjść edycja oprogramowania dla falujących Dusterów (CAV - pewnie to o czym też Ci powiedzieli) - ale za termin nie da sobie nic uciąć
- Renault Polska tego samego dnia odpowiedziało podobno takim komunikatem:

"W silnikach K9K 898 do przebiegu 5.500 następuje kalibracja wtryskiwaczy. W tym czasie mogą pojawić się falowania obrotów i twarda praca wtryskiwaczy. Po przebiegu 5.500 kalibracja wtryskiwaczy następuje co 10.000 km (mogąc powodować te same efekty)"

Cav - przejechałeś już te magiczne 5.500?

Co ciekawe, mimo sceptycyzmu serwisu, po upgradzie falowania nie miałem dzisiaj cały dzień (a z rana falowały) - będę obserwował.
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-07-31, 20:22   

lubię_pierogi napisał/a:
No więc jest tak:
- wgrali mi jakieś najnowsze oprogramowanie
- szef serwisu stwierdził, że raczej nie pomogło to na problem i wysyła zapytanie do Renault Polska
- dodatkowo powiedział, że na jesieni ma wyjść edycja oprogramowania dla falujących Dusterów (CAV - pewnie to o czym też Ci powiedzieli) - ale za termin nie da sobie nic uciąć
- Renault Polska tego samego dnia odpowiedziało podobno takim komunikatem:

"W silnikach K9K 898 do przebiegu 5.500 następuje kalibracja wtryskiwaczy. W tym czasie mogą pojawić się falowania obrotów i twarda praca wtryskiwaczy. Po przebiegu 5.500 kalibracja wtryskiwaczy następuje co 10.000 km (mogąc powodować te same efekty)"

Cav - przejechałeś już te magiczne 5.500?

Co ciekawe, mimo sceptycyzmu serwisu, po upgradzie falowania nie miałem dzisiaj cały dzień (a z rana falowały) - będę obserwował.


Przejechałem koło 12 tys.
Jak już pisałem - uspokoiło się trochę po ok 10 tys.
Zobaczymy jak długo wytrzyma.
 
johnson 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 24 Sie 2013
Posty: 726
Skąd: Wro
Wysłany: 2014-07-31, 21:00   

lubię_pierogi napisał/a:
No więc jest tak:
- wgrali mi jakieś najnowsze oprogramowanie
- szef serwisu stwierdził, że raczej nie pomogło to na problem i wysyła zapytanie do Renault Polska
- dodatkowo powiedział, że na jesieni ma wyjść edycja oprogramowania dla falujących Dusterów (CAV - pewnie to o czym też Ci powiedzieli) - ale za termin nie da sobie nic uciąć
- Renault Polska tego samego dnia odpowiedziało podobno takim komunikatem:

"W silnikach K9K 898 do przebiegu 5.500 następuje kalibracja wtryskiwaczy. W tym czasie mogą pojawić się falowania obrotów i twarda praca wtryskiwaczy. Po przebiegu 5.500 kalibracja wtryskiwaczy następuje co 10.000 km (mogąc powodować te same efekty)"

Cav - przejechałeś już te magiczne 5.500?

Co ciekawe, mimo sceptycyzmu serwisu, po upgradzie falowania nie miałem dzisiaj cały dzień (a z rana falowały) - będę obserwował.

jakas bzdura, zanim wgrali mi nowy soft i zrobili kalibracje wtryskiwacze kalibrowaly sie co rano po 5min, gdyby nie soft to pewnie do dzisiaj by sie kalibrowaly co rano radosnie falujac obrotami, zaraz napisza ze sie musza kalibrowac co uruchomienie silnika, albo co postoj w korku, pelna sciema
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3676
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-31, 21:09   

Bzdura jakaś.
Chociażby w serwisówce Dustera w dziale silnika nic nie piszą o kalibracji wtryskiwaczy , jeśli już są korekty robione to z pamięci EEPROM czyli sterownika :roll:

Clipboard01.jpg
Plik ściągnięto 95 raz(y) 135,38 KB

 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-07-31, 21:09   

johnson napisał/a:
lubię_pierogi napisał/a:
No więc jest tak:
- wgrali mi jakieś najnowsze oprogramowanie
- szef serwisu stwierdził, że raczej nie pomogło to na problem i wysyła zapytanie do Renault Polska
- dodatkowo powiedział, że na jesieni ma wyjść edycja oprogramowania dla falujących Dusterów (CAV - pewnie to o czym też Ci powiedzieli) - ale za termin nie da sobie nic uciąć
- Renault Polska tego samego dnia odpowiedziało podobno takim komunikatem:

"W silnikach K9K 898 do przebiegu 5.500 następuje kalibracja wtryskiwaczy. W tym czasie mogą pojawić się falowania obrotów i twarda praca wtryskiwaczy. Po przebiegu 5.500 kalibracja wtryskiwaczy następuje co 10.000 km (mogąc powodować te same efekty)"

Cav - przejechałeś już te magiczne 5.500?

Co ciekawe, mimo sceptycyzmu serwisu, po upgradzie falowania nie miałem dzisiaj cały dzień (a z rana falowały) - będę obserwował.

jakas bzdura, zanim wgrali mi nowy soft i zrobili kalibracje wtryskiwacze kalibrowaly sie co rano po 5min, gdyby nie soft to pewnie do dzisiaj by sie kalibrowaly co rano radosnie falujac obrotami, zaraz napisza ze sie musza kalibrowac co uruchomienie silnika, albo co postoj w korku, pelna sciema


Czyli jakość obsługi by Renault.
Zdziwiłbym się, gdyby było inaczej.
 
waldek72 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1,6 16v
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate2
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 06 Sty 2014
Posty: 279
Skąd: Białystok
Wysłany: 2014-07-31, 22:13   

"Przejechałem koło 12 tys.
Jak już pisałem - uspokoiło się trochę po ok 10 tys.
Zobaczymy jak długo wytrzyma."

to co nie będziesz się sądził :(
Ostatnio zmieniony przez waldek72 2014-07-31, 22:40, w całości zmieniany 3 razy  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne