Wysłany: 2015-02-15, 21:42 Dywagacje nt holowania auta z napędęm 4x4
Witam Dusterowiczów
Mam taką uwagę dotycząca dojazdówki - jaki jest dokładny rozmiar w całości.
BLONDI83 ma Dustiego 4χ4 - tego samochodu, nie można nawet holować ze względu na napędy.
Nie jestem do końca pewien, ale jeżeli różnica w rozmiarze będzie nawet mało znacząca, to może być problem z układem napędowym.
Proponował bym bardziej zagłębić tę kwestię, żeby nie było
Ostatnio zmieniony przez Marek1603 2015-02-18, 06:20, w całości zmieniany 1 raz
BLONDI83 ma Dustiego 4χ4 - tego samochodu, nie można nawet holować ze względu na napędy.
Nigdy nie miałem 4x4, więc zadam może głupie pytanie - w 4x4 nie ma "luzu" na skrzyni biegów? Dlaczego nie można holować? Przecież w off-road to standardowe udzielenie pomocy.
Ma blokadę centralnego mechanizmu różnicowego. Elektryczną ale zawsze.
Minimalne różnice wielkości kół (dojazdówka v. zwykłe koło) nie będą istotne. I tak małe różnice występują, choćby z różnic obciążenia pomiędzy lewą a prawą stroną oraz ciśnienia w oponach.
Holowanie Dustera przy podniesieniu jednej osi na tzw. motylek, uszkodzi sprzęgło między osiowe. Zwykłe holowanie nie powinno nic uszkodzić. Chyba ze ma się automatyczną skrzynię biegów.
"Pojazdy z napędem na 4 koła (4WD) Niezależnie od rodzaju skrzyni biegów nie należy holować pojazdu z 4 kołami napędowymi, jeżeli jedno z 4 kół dotyka podłoża"
"Nie należy nigdy holować pojazdu z napędem na 4 koła, niezależnie od wybranego trybu, jeżeli jedno z 4 kół samochodu dotyka podłoża (za wyjątkiem przypadków wystąpienia awarii poza obszarem drogi). Ryzyko uszkodzenia podzespołów mechanicznych"
Ma blokadę centralnego mechanizmu różnicowego. Elektryczną ale zawsze
A czy to nie chodzi o mechanizm różnicowy pomiędzy przednią a tylną osią? Na osi zdaje się nie ma blokady (tak żeby koła na sztywno kręciły się razem na osi).
Tak jak kolega Dominus powyżej.
Cytując informację z instr.obsługi dustera, pozostaje tylko laweta.
Może wypowie się ktoś biegły w tych sprawach, lub miał podobna sytuację.
Ja osobiście swojego wolałbym nie holować no chyba ,że silnik był by odpalony np. awaria sprzęgła.
Duster 4/4 nie ma blokady dyfra, jest to dołączanie tylnego napędu w trybie 4wd lub auto przez sprzęgło elektromagnetyczne, które mieści się pomiędzy dyfrem a wałem napędowym
załącznik holowania.
holowanie.jpg
Plik ściągnięto 253 raz(y) 94,41 KB
Ostatnio zmieniony przez Dardus 2015-02-16, 18:58, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 35 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Posty: 4270 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-02-16, 21:11
W citroenie AX 4x4 też był zakaz holowania przy pomocy tzw. motylka gdy tylne koła są na ziemi. Tamtejszy układ różnicowy oraz spięcie napędu dział tak, że przy włączonym 4x4 przy skręcie na asfalcie samochód był wyhamowywany. Na śniegu, piasku czy błocie poślizg kół umożliwiało śliskie podłoże. W Dusterze można zawracać z 4x4 ale jak widać zasady holowania są zbliżone.
Marka: była Dacia jest Nissan
Model: była Duster jest Pathfinder
Silnik: było 1,6 16V 4x4+LPG jest 2.5 dci 4x4reduktor
Rocznik: było 2010 jest 2006
Wersja: Laureate Pomógł: 3 razy Dołączył: 16 Maj 2012 Posty: 515 Skąd: Śląsk Cieszyński
Wysłany: 2015-02-17, 00:54
Dziwne z tym zakazem holowania.
Przecież w trybie 2wd tył miał być odłączony. Co o tym myślicie?
Jak dla mnie, jedynym uzasadnieniem zakazu holowania jest MOŻLIWOŚĆ, że auto jest w trybie 4x4, czyli tylna oś jest połączona z silnikiem i skrzynią. Jeżeli działanie jest świadome (przełączenie w tryb 4x2 o ile awaria tego nie uniemożliwia i wyłączenie ręcznego) to dlaczego nie można holować przez uniesienie przedniej osi, a po wrzuceniu luzu także na linie?
Nie ma co kombinować, bo wystarczy sobie zadać pytanie w jakim położeniu jest sprzęgło elektromagnetyczne spinające napędy, gdy wyłaczone jest napięcie.
Marka: była Dacia jest Nissan
Model: była Duster jest Pathfinder
Silnik: było 1,6 16V 4x4+LPG jest 2.5 dci 4x4reduktor
Rocznik: było 2010 jest 2006
Wersja: Laureate Pomógł: 3 razy Dołączył: 16 Maj 2012 Posty: 515 Skąd: Śląsk Cieszyński
Wysłany: 2015-02-17, 11:50
chriskb napisał/a:
w jakim położeniu jest sprzęgło elektromagnetyczne spinające napędy, gdy wyłaczone jest napięcie
Właśnie, rzeczywiście, wydawałoby się, że podpięcie cewki pod prąd łączy napędy, tymczasem wiem, że przy zmianie opon w trybie 2wd pokręcenie przednimi kołami uruchamia tylne - z tego co pamiętam - choć nie przywiązywałem do tego uwagi. Zgadzacie się?
Ostatnio zmieniony przez Hakama 4x4 2015-02-17, 11:51, w całości zmieniany 1 raz
w jakim położeniu jest sprzęgło elektromagnetyczne spinające napędy, gdy wyłaczone jest napięcie
Właśnie, rzeczywiście, wydawałoby się, że podpięcie cewki pod prąd łączy napędy, tymczasem wiem, że przy zmianie opon w trybie 2wd pokręcenie przednimi kołami uruchamia tylne - z tego co pamiętam - choć nie przywiązywałem do tego uwagi. Zgadzacie się?
Nie wiem, nie mam wersji 4x4, jednak weźmy pod uwagę odwrotną opcję: może obie osie są połączone właśnie wtedy, gdy nie ma napięcia na cewce (sprzęgle), a dopiero włączenie zapłonu lub uruchomienie silnika - czyli podanie napięcia - rozpina osie (oczywiście przy pokrętle ustawionym na 2WD)?
Moim zdaniem, wszystko to dałoby się sprawdzić przy podniesionym aucie ze zwisającymi kołami.
A widzieliście sprzęgło wielopłytkowe? Jeździliście motocyklem z takim sprzęgłem (praktycznie każdy ma wielopłytkowe i mokre) Wciśnięcie sprzęgła nie powoduje całkowitego luzu, tarcie pomiędzy poluzowanymi płytkami nadal występuje, ale jest o wiele słabsze. Jeśli jedna oś stoi, a druga się kręci, po pewnym czasie sprzęgło się spali. Paradoksalnie zapięcie sprzęgła mogłoby je uchronić, gdyż wtedy albo wcale nie dałoby się holować, albo spaliłyby się zahamowane tylne opony.
Jeśli osie przodu i tyłu kręcą się ze zbliżoną prędkością, to mimo siły tarcia na poluzowanym sprzęgle, przemieszczenie względne jest minimalne, a zatem praca zamieniana na ciepło także.
Nie chce mi się wierzyć, żeby sprzęgło międzyosiowe było domyślnie zapięte, a luzowane prądem elektrycznym. W razie jakiejś awarii domyślnie włączałby się LOCK bez możliwości wyłączenia.
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige Pomógł: 2 razy Dołączył: 24 Sie 2013 Posty: 726 Skąd: Wro
Wysłany: 2015-02-18, 14:06
z ciekawosci sprawdzilem instrukcje dla prawdziwego 4x4 ze skrzynia rozdzielcza, holowanie jest dopuszczalne tylko w opcji 2wd i z tylnymi kolami na motylu.
Kazda opcja 4x4 zarowno bez jak i z blokada centralnego mechanizmu roznicowego jest zabroniona. Tylko laweta.
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige Pomógł: 2 razy Dołączył: 24 Sie 2013 Posty: 726 Skąd: Wro
Wysłany: 2015-02-19, 12:33
wojtek_pl napisał/a:
To dziwne to "prawdziwe" 4x4. IMHO nie do końca prawdziwe bo ma centralny mechanizm różnicowy z jakimś automatycznym systemem blokującym.
super select mitsubishi, "prawdziwszego" 4x4 chyba juz nie ma.
Mechanizm jest bo mozna jezdzic 4x4 po suchym asfalcie, mozna to jeszcze zablokowac na sztywno 50/50 czyli lock z Dustera a potem zalaczyc reduktor, na koncu jest jeszcze blokada tylniego mostu jak juz robi sie naprawde ciezko...
Ostatnio zmieniony przez johnson 2015-02-19, 12:39, w całości zmieniany 1 raz
Super Select Mitsubishi to niezłe rozwiązanie, mechaniczne. Tym bardziej się dziwię, że nie można holować... No chyba że nie jest tylko mechaniczne.
IMHO w przypadku holowania z wszystkimi kołami na ziemi jedyne co, to nie powinien być zablokowany centralny mechanizm różnicowy. Ale lepiej stosować się do instrukcji...
Ostatnio zmieniony przez wojtek_pl 2015-02-20, 10:44, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige Pomógł: 2 razy Dołączył: 24 Sie 2013 Posty: 726 Skąd: Wro
Wysłany: 2015-02-20, 09:13
Dardus napisał/a:
Jestem tego samego zdania- lepiej zapobiegać niż leczyć.
bardziej zyciowa kwestia niz holowanie wydaje mi sie przeglad rejestracyjny, dla Dustera przeciez musza byc rolki 4x4, nie ma cie z tym problemu? u mnie w okolicy jest jedna stacje gdzie robia terenowki i maja tez SKP na miejscu wiec nie ma problemu. W paru miejscach we Wro mnie odprawili bo nie mieli rolek 4x4.
Ciekawe spostrzeżenie.
Byłem na pierwszym tzw.przeglądzie zerowym i nie kojarzę dodatkowych rolek na drugą oś.
Może mógł by wyniknąc problem gdyby był "zapięty" napęd 4 wd, (mój był na pewno w automacie). W sumie silnik i tak jest odpalony i na luzie, myślę że w tej sytuacji, przy tych prędkościach rolek i czasie jakim potrzeba do sprawdzenia układu hamulcowego to sprzęgło elektromagnetyczne, nie powinno być zagrożone.
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige Pomógł: 2 razy Dołączył: 24 Sie 2013 Posty: 726 Skąd: Wro
Wysłany: 2015-02-20, 12:05
wojtek_pl napisał/a:
Zagrożone nie. Co najwyżej włączy napęd na tył i auto wyskoczy z rolek. Właściwie to chyba nawet powinno i dziwne, że tego nie zrobiło...
dokladnie o to mi chodzilo, w mitsubishi moge wymusic 2d i nic sie nie dzieje ale z Dusterem jeszcze nie probowalem, wiem ze crv znajomego zrobila zabke ale tam nie ma zadnej kontroli nad napedem. Moze 2wd w Dusterze by pomoglo?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum