DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Technika jazdy - Dywagacje nt holowania auta z napędęm 4x4

Dardus - 2015-02-15, 21:42
Temat postu: Dywagacje nt holowania auta z napędęm 4x4
Witam Dusterowiczów :mrgreen:
Mam taką uwagę dotycząca dojazdówki - jaki jest dokładny rozmiar w całości.
BLONDI83 ma Dustiego 4χ4 - tego samochodu, nie można nawet holować ze względu na napędy.
Nie jestem do końca pewien, ale jeżeli różnica w rozmiarze będzie nawet mało znacząca, to może być problem z układem napędowym.
Proponował bym bardziej zagłębić tę kwestię, żeby nie było :-x

Lajkonik - 2015-02-16, 07:17
Temat postu: Re: dojazdówka
Dardus napisał/a:
BLONDI83 ma Dustiego 4χ4 - tego samochodu, nie można nawet holować ze względu na napędy.


Nigdy nie miałem 4x4, więc zadam może głupie pytanie - w 4x4 nie ma "luzu" na skrzyni biegów? Dlaczego nie można holować? Przecież w off-road to standardowe udzielenie pomocy.

Marek1603 - 2015-02-16, 10:06

Może w ogóle nie powinna jeździć bo ma 4x4.

Kolega chyba nie słyszał o czymś takim jak mechanizm różnicowy, żeby koła mogły się kręcić z różnymi prędkościami np. w zakrętach.

Lajkonik - 2015-02-16, 11:18

A Duster 4x4 ma w ogóle blokadę mechanizmu różnicowego?
wojtek_pl - 2015-02-16, 13:07

Ma blokadę centralnego mechanizmu różnicowego. Elektryczną ale zawsze.

Minimalne różnice wielkości kół (dojazdówka v. zwykłe koło) nie będą istotne. I tak małe różnice występują, choćby z różnic obciążenia pomiędzy lewą a prawą stroną oraz ciśnienia w oponach.

Holowanie Dustera przy podniesieniu jednej osi na tzw. motylek, uszkodzi sprzęgło między osiowe. Zwykłe holowanie nie powinno nic uszkodzić. Chyba ze ma się automatyczną skrzynię biegów.

Dominus - 2015-02-16, 13:32

Informacja z instrukcji obsługi
Kod:
"Pojazdy z napędem na 4 koła (4WD) Niezależnie od rodzaju skrzyni biegów nie należy holować pojazdu z 4 kołami napędowymi, jeżeli jedno z 4 kół dotyka podłoża"
"Nie należy nigdy holować pojazdu z napędem na 4 koła, niezależnie od wybranego trybu, jeżeli jedno z 4 kół samochodu dotyka podłoża (za wyjątkiem przypadków wystąpienia awarii poza obszarem drogi). Ryzyko uszkodzenia podzespołów mechanicznych"

Lajkonik - 2015-02-16, 14:11

wojtek_pl napisał/a:
Ma blokadę centralnego mechanizmu różnicowego. Elektryczną ale zawsze


A czy to nie chodzi o mechanizm różnicowy pomiędzy przednią a tylną osią? Na osi zdaje się nie ma blokady (tak żeby koła na sztywno kręciły się razem na osi).

Dardus - 2015-02-16, 18:48

Tak jak kolega Dominus powyżej.
Cytując informację z instr.obsługi dustera, pozostaje tylko laweta.
Może wypowie się ktoś biegły w tych sprawach, lub miał podobna sytuację.
Ja osobiście swojego wolałbym nie holować no chyba ,że silnik był by odpalony np. awaria sprzęgła.
Duster 4/4 nie ma blokady dyfra, jest to dołączanie tylnego napędu w trybie 4wd lub auto przez sprzęgło elektromagnetyczne, które mieści się pomiędzy dyfrem a wałem napędowym
załącznik holowania.

Ajgor - 2015-02-16, 20:45

Czyli że tak z Francuzka powiem LA WETA ;-)
mekintosz - 2015-02-16, 21:11

W citroenie AX 4x4 też był zakaz holowania przy pomocy tzw. motylka gdy tylne koła są na ziemi. Tamtejszy układ różnicowy oraz spięcie napędu dział tak, że przy włączonym 4x4 przy skręcie na asfalcie samochód był wyhamowywany. Na śniegu, piasku czy błocie poślizg kół umożliwiało śliskie podłoże. W Dusterze można zawracać z 4x4 ale jak widać zasady holowania są zbliżone.
Hakama 4x4 - 2015-02-17, 00:54

Dziwne z tym zakazem holowania.
Przecież w trybie 2wd tył miał być odłączony. Co o tym myślicie?

Lajkonik - 2015-02-17, 07:21

Jak dla mnie, jedynym uzasadnieniem zakazu holowania jest MOŻLIWOŚĆ, że auto jest w trybie 4x4, czyli tylna oś jest połączona z silnikiem i skrzynią. Jeżeli działanie jest świadome (przełączenie w tryb 4x2 o ile awaria tego nie uniemożliwia i wyłączenie ręcznego) to dlaczego nie można holować przez uniesienie przedniej osi, a po wrzuceniu luzu także na linie?
chriskb - 2015-02-17, 09:14

Nie ma co kombinować, bo wystarczy sobie zadać pytanie w jakim położeniu jest sprzęgło elektromagnetyczne spinające napędy, gdy wyłaczone jest napięcie.
Hakama 4x4 - 2015-02-17, 11:50

chriskb napisał/a:
w jakim położeniu jest sprzęgło elektromagnetyczne spinające napędy, gdy wyłaczone jest napięcie

Właśnie, rzeczywiście, wydawałoby się, że podpięcie cewki pod prąd łączy napędy, tymczasem wiem, że przy zmianie opon w trybie 2wd pokręcenie przednimi kołami uruchamia tylne - z tego co pamiętam - choć nie przywiązywałem do tego uwagi. Zgadzacie się?

leo - 2015-02-17, 20:38

Hakama 4x4 napisał/a:
chriskb napisał/a:
w jakim położeniu jest sprzęgło elektromagnetyczne spinające napędy, gdy wyłaczone jest napięcie

Właśnie, rzeczywiście, wydawałoby się, że podpięcie cewki pod prąd łączy napędy, tymczasem wiem, że przy zmianie opon w trybie 2wd pokręcenie przednimi kołami uruchamia tylne - z tego co pamiętam - choć nie przywiązywałem do tego uwagi. Zgadzacie się?

Nie wiem, nie mam wersji 4x4, jednak weźmy pod uwagę odwrotną opcję: może obie osie są połączone właśnie wtedy, gdy nie ma napięcia na cewce (sprzęgle), a dopiero włączenie zapłonu lub uruchomienie silnika - czyli podanie napięcia - rozpina osie (oczywiście przy pokrętle ustawionym na 2WD)?
Moim zdaniem, wszystko to dałoby się sprawdzić przy podniesionym aucie ze zwisającymi kołami.

eplus - 2015-02-17, 21:50

A widzieliście sprzęgło wielopłytkowe? Jeździliście motocyklem z takim sprzęgłem (praktycznie każdy ma wielopłytkowe i mokre) :?: Wciśnięcie sprzęgła nie powoduje całkowitego luzu, tarcie pomiędzy poluzowanymi płytkami nadal występuje, ale jest o wiele słabsze. Jeśli jedna oś stoi, a druga się kręci, po pewnym czasie sprzęgło się spali. Paradoksalnie zapięcie sprzęgła mogłoby je uchronić, gdyż wtedy albo wcale nie dałoby się holować, albo spaliłyby się zahamowane tylne opony.
Jeśli osie przodu i tyłu kręcą się ze zbliżoną prędkością, to mimo siły tarcia na poluzowanym sprzęgle, przemieszczenie względne jest minimalne, a zatem praca zamieniana na ciepło także.
Nie chce mi się wierzyć, żeby sprzęgło międzyosiowe było domyślnie zapięte, a luzowane prądem elektrycznym. W razie jakiejś awarii domyślnie włączałby się LOCK bez możliwości wyłączenia.

johnson - 2015-02-18, 14:06

z ciekawosci sprawdzilem instrukcje dla prawdziwego 4x4 ze skrzynia rozdzielcza, holowanie jest dopuszczalne tylko w opcji 2wd i z tylnymi kolami na motylu.
Kazda opcja 4x4 zarowno bez jak i z blokada centralnego mechanizmu roznicowego jest zabroniona. Tylko laweta.

wojtek_pl - 2015-02-19, 07:47

To dziwne to "prawdziwe" 4x4. IMHO nie do końca prawdziwe bo ma centralny mechanizm różnicowy z jakimś automatycznym systemem blokującym.
johnson - 2015-02-19, 12:33

wojtek_pl napisał/a:
To dziwne to "prawdziwe" 4x4. IMHO nie do końca prawdziwe bo ma centralny mechanizm różnicowy z jakimś automatycznym systemem blokującym.

super select mitsubishi, "prawdziwszego" 4x4 chyba juz nie ma.
Mechanizm jest bo mozna jezdzic 4x4 po suchym asfalcie, mozna to jeszcze zablokowac na sztywno 50/50 czyli lock z Dustera a potem zalaczyc reduktor, na koncu jest jeszcze blokada tylniego mostu jak juz robi sie naprawde ciezko...

wojtek_pl - 2015-02-19, 14:01

Super Select Mitsubishi to niezłe rozwiązanie, mechaniczne. Tym bardziej się dziwię, że nie można holować... No chyba że nie jest tylko mechaniczne.
IMHO w przypadku holowania z wszystkimi kołami na ziemi jedyne co, to nie powinien być zablokowany centralny mechanizm różnicowy. Ale lepiej stosować się do instrukcji...

Dardus - 2015-02-19, 21:01

Jestem tego samego zdania- lepiej zapobiegać niż leczyć.
johnson - 2015-02-20, 09:13

Dardus napisał/a:
Jestem tego samego zdania- lepiej zapobiegać niż leczyć.

bardziej zyciowa kwestia niz holowanie wydaje mi sie przeglad rejestracyjny, dla Dustera przeciez musza byc rolki 4x4, nie ma cie z tym problemu? u mnie w okolicy jest jedna stacje gdzie robia terenowki i maja tez SKP na miejscu wiec nie ma problemu. W paru miejscach we Wro mnie odprawili bo nie mieli rolek 4x4.

Dardus - 2015-02-20, 09:54

Ciekawe spostrzeżenie.
Byłem na pierwszym tzw.przeglądzie zerowym i nie kojarzę dodatkowych rolek na drugą oś.
Może mógł by wyniknąc problem gdyby był "zapięty" napęd 4 wd, (mój był na pewno w automacie). W sumie silnik i tak jest odpalony i na luzie, myślę że w tej sytuacji, przy tych prędkościach rolek i czasie jakim potrzeba do sprawdzenia układu hamulcowego to sprzęgło elektromagnetyczne, nie powinno być zagrożone.

wojtek_pl - 2015-02-20, 10:45

Zagrożone nie. Co najwyżej włączy napęd na tył i auto wyskoczy z rolek. Właściwie to chyba nawet powinno i dziwne, że tego nie zrobiło... :roll:
johnson - 2015-02-20, 12:05

wojtek_pl napisał/a:
Zagrożone nie. Co najwyżej włączy napęd na tył i auto wyskoczy z rolek. Właściwie to chyba nawet powinno i dziwne, że tego nie zrobiło... :roll:

dokladnie o to mi chodzilo, w mitsubishi moge wymusic 2d i nic sie nie dzieje ale z Dusterem jeszcze nie probowalem, wiem ze crv znajomego zrobila zabke ale tam nie ma zadnej kontroli nad napedem. Moze 2wd w Dusterze by pomoglo?

Dardus - 2015-02-20, 13:08

Przy następnym przeglądzie zwrócę na to szczególną uwagę.
A nawet będę natrętny i sprawdzę zachwanie na każdą możliwość tj 2*, auto i 4 wd.

DS - 2015-03-19, 14:09

Koledzy, jest dokładnie tak, jak napisał @eplus.
Dustera nie można holować z jedną osią w powietrzu. Nawet w trybie 2WD, minimalne tarcie w sprzęgle międzyosiowym będzie występować. Holując np. z przednią osią w powietrzu, tarcze połączone z wałem napędowym nie obracają się, a tarcze połączone z tylnym mechanizmem różnicowym będą się obracać, zatem tarcie będzie występować, a to może rozgrzać i spalić sprzęgło. W czasie normalnej jazdy (na wprost) tarcze te względem siebie pozostają nieruchome, nawet w trybie Lock.

Lajkonik - 2015-03-19, 14:30

A dlaczego nie można holować z 4 kołami na jezdni? Bo zgodnie z instrukcją, nie można.
DS - 2015-03-19, 15:01

Dobre pytanie, ale zapewne chodzi tu o ogólne zasady bezpieczeństwa, nie związane z 4x4 :-)
Brak wspomagania kierownicy, brak wspomagania hamulca, ewentualna blokada kierownicy itp.

wojtek_pl - 2015-03-19, 15:03

Moim zdaniem należy po prostu przyjąć, że sprzęgło bez zasilania popsuje się, jeżeli będzie się kręcić (przez dłuższy czas). Ciekawe jak by było z włączonym zasilaniem...

Głupie ale co poradzimy? Instrukcja wie lepiej i tyle. W każdym razie nie można mieć pretensji do samochodu jeżeli będzie holować się niezgodnie z instrukcją i się popsuje.

Karenzo - 2015-03-19, 15:07

jak nie będzie zasilania to i tak daleko nie zajedziesz bez wspomagania
DS - 2015-03-19, 16:08

wojtek_pl napisał/a:
Moim zdaniem należy po prostu przyjąć, że sprzęgło bez zasilania popsuje się, jeżeli będzie się kręcić (przez dłuższy czas). Ciekawe jak by było z włączonym zasilaniem.

Zasilanie nie ma tu nic do rzeczy, sprzęgło może popsuć się od temperatury i tarcia

johnson napisał/a:
wiem ze crv znajomego zrobila zabke ale tam nie ma zadnej kontroli nad napedem

Crv, poza obecną generacja, ma w pełni mechaniczne dołączanie tylnej osi, wyskoczy nawet przy wyłączonym silniku

Karenzo - 2015-03-19, 19:15

auta nie można holować na kołach
a co jak strażnicy teksasu zaholują ci samochód za jedyne 600 zł

Ajgor - 2015-03-19, 23:59

Ciekawe pytanie. Czy w razie uszkodzenia wozu wynikającego z holowania była by szansa wygrać na drodze sądowej, pewnie tak tylko kwestią jest dobry (drogi) adwokat.
wojtek_pl - 2015-03-20, 07:38

DS napisał/a:
wojtek_pl napisał/a:
Moim zdaniem należy po prostu przyjąć, że sprzęgło bez zasilania popsuje się, jeżeli będzie się kręcić (przez dłuższy czas). Ciekawe jak by było z włączonym zasilaniem.

Zasilanie nie ma tu nic do rzeczy, sprzęgło może popsuć się od temperatury i tarcia

Brak zasilania może powodować, że jakieś elementy trą o siebie, nagrzewają się i mogą się popsuć. Bo niby dlaczego nie można w takim razie holować auta stojącego czterema kołami na ziemi ? teoretycznie w układzie 4x4 nie powinno wtedy być większych obciążeń niż przy zwykłym jeżdżeniu. Jedyna różnica to brak zasilania do sprzęgła.
A może to po prostu z powodu "bezpieczeństwa" ? Znaczy holowanie jest bardziej niebezpieczne niż przewóz na lawecie więc na wszelki wypadek zabronimy...

Karenzo napisał/a:
auta nie można holować na kołach
a co jak strażnicy teksasu zaholują ci samochód za jedyne 600 zł
Wzywają lawetę. Jeżeli będą holować na motylku to możesz dochodzić odszkodowania. Życzę powodzenia... :roll:
fotorobart - 2015-03-20, 07:41

w tym przypadku chodzi o smarowanie a raczej o jego brak, aby uszkodzę auto musiałoby się holować dość długo (sporo km)
cyt.: "Jeśli były 4 koła na asfalcie to na krótki dystans nie powinno się nic stać ale bywa że jeśli skrzynia nie jest napędzana od strony silnika tylko od kół to nie ma smarowania. Przy podniesieniu dwóch kół oczywiste jest że w wypadku napędu AWD powstają naprężenia co może uszkodzić napęd albo wyrwać holowane auto z "motylka". Nawet na badaniu technicznym przy kontroli układu hamulcowego powinni przy AWD sprawdzać każde koło pojedynczo."

DS - 2015-03-20, 09:44

wojtek_pl napisał/a:
Brak zasilania może powodować, że jakieś elementy trą o siebie, nagrzewają się i mogą się popsuć
Możesz wyjaśnić, jaki jest związek pomiędzy zasilaniem a tarciem?
Sprzęgło wypełnione jest olejem (pół litra...), nie ma żadnych pomp, elementy elektryczne są dwa - elektromagnes i czujnik temperatury. Jeśli temperatura będzie zbyt wysoka, to czujnik odetnie od elektromagnesu... Zasilanie.
www.gkn.com/driveline/our...s/EMCD-engl.pdf
Uszkodzenie może nastąpić podczas długotrwałego kręcenia się jednych tarcz i nie-kręcenia się drugich.

wojtek_pl napisał/a:
A może to po prostu z powodu "bezpieczeństwa" ? Znaczy holowanie jest bardziej niebezpieczne niż przewóz na lawecie więc na wszelki wypadek zabronimy...
Dokładnie tak, a w przypadku braku zasilania dochodzi brak świateł, wspomagania kierownicy, wspomagania hamulca itp.
chriskb - 2015-03-20, 11:45

Wpisać do wyszukiwarki google "Nissan x traił four weel system" i tam artykuły roziaśnią dlaczego nie można holować DD 4X4
DS - 2015-03-24, 10:57

leo napisał/a:
Nie wiem, nie mam wersji 4x4, jednak weźmy pod uwagę odwrotną opcję: może obie osie są połączone właśnie wtedy, gdy nie ma napięcia na cewce (sprzęgle), a dopiero włączenie zapłonu lub uruchomienie silnika - czyli podanie napięcia - rozpina osie (oczywiście przy pokrętle ustawionym na 2WD)?
Napęd działa tylko wtedy, kiedy na cewkę podawane jest napięcie, w trybie 2WD napięcia brak:
https://youtu.be/OGoB8w_rX0U

Wygląda też na to, iż w trybie AUTO napęd reaguje w pewnym stopniu na pedał przyśpieszenia, a nie tylko na poślizg przedniej osi:
https://youtu.be/HGzeABug1W4

sbrzo - 2015-04-02, 09:03

[quote="DS"]
leo napisał/a:
Wygląda też na to, iż w trybie AUTO napęd reaguje w pewnym stopniu na pedał przyśpieszenia, a nie tylko na poślizg przedniej osi:


Cytat z jakiegoś opisu do X-Traila (cały pdf w linku na dole):

"If AUTO is selected, under light acceleration the electromagnetic clutch is engaged by up to 50%, dividing the torque to suit the
conditions. During hard acceleration, the unit is fully engaged (100%) to allow the maximum permissible front/rear torque split of 53/47."

100%=podział 53/47 bo taki jest w Nissanie.

Co ciekawe:
"And when the X-TRAIL is being driven in AUTO at fairly constant speeds, a small drag current is supplied to the electromagnet to
ensure that the system is ready to act instantaneously.
Finally, when the ABS is operated, the coupling is de-energised so that the front and rear axles can be controlled individually."

Oczywiście to wszystko kwestia softu, więc w DD może to być nieco inaczej zaprogramowane.



Link do pdf'a opublikowany został na tym forum:
Dacia forum UK

PDF:
Pdf direct link

DS - 2015-04-04, 14:07

2WD: https://www.youtube.com/watch?v=2PBcgMlFeUQ - widać, dlaczego nie należy holować z jedną uniesioną osią
AUTO: https://www.youtube.com/watch?v=FaX9vbtveAI
LOCK: https://www.youtube.com/watch?v=pD_3KaOCGn4

Tu trochę różnych testów na rolkach:
https://youtu.be/vjJdiIeUEPc?t=23m40s

Co do przeglądu technicznego - niektóre stacje posiadają rolki wolnobieżne, które podkłada się pod tylne koła, natomiast jakiś czas temu robiłem przegląd na jakimś nowszym sprzęcie, który miał sam wykrywać 4x4 - w czasie testu kręcił kołami w przeciwną stronę, zatem wał napędowy pozostawał nieruchomy.

sbrzo - 2015-04-04, 15:25

Chwała ci DS za filmiki z rolek.

Może czegoś nie dostrzegłem, ale na sowieckim filmie godnej różnicy miedzy ESP a bez ESP nie widzę.

DS - 2015-04-04, 16:53

sbrzo napisał/a:
Chwała ci DS za filmiki z rolek.

Może czegoś nie dostrzegłem, ale na sowieckim filmie godnej różnicy miedzy ESP a bez ESP nie widzę.
Brakuje podstawowego testu, czyli przednie koła na rolkach... Na wstecznym nie wygląda to najlepiej - www.youtube.com/watch?v=zxEcWxBgfnw
Co do ESP - czy przypadkiem nie jest tak, jak twierdzi Zachar, czyli że dopiero w trybie LOCK kontrola trakcji będzie działać "agresywnie"?
https://youtu.be/O_HCnrIDXbM?t=7m48s

sbrzo - 2015-04-04, 18:55

DS napisał/a:

Co do ESP - czy przypadkiem nie jest tak, jak twierdzi Zachar, czyli że dopiero w trybie LOCK kontrola trakcji będzie działać "agresywnie"?
https://youtu.be/O_HCnrIDXbM?t=7m48s


Zachar cytuje tekst z folderu reklamowego Dacii. Twarde dowody są na rolkach, a na rolkach ja żadnej znaczącej różnicy pomiędzy ESP a brakiem ESP nie widzę.

DD dopiero kupiłem, jeszcze nie miałem okazji wystarczająco pobawić się napędami (pojeździłem trochę po piachu, polu a nawet śnieg udało się znaleźć - raz po białym pod górę poszła fajnie w LOCK'u a raz mi się zaczęła ślizgać, co przypuszczam że było związane z brakiem blokady dyfrów, ale spanikowałem i nie zdążyłem dokładnie się przyjrzeć) . Mam nadzieję że wkrótce poweryfikuję to co teraz mi się wydaje.

Cav - 2015-04-04, 19:01

sbrzo napisał/a:
DS napisał/a:

Co do ESP - czy przypadkiem nie jest tak, jak twierdzi Zachar, czyli że dopiero w trybie LOCK kontrola trakcji będzie działać "agresywnie"?
https://youtu.be/O_HCnrIDXbM?t=7m48s


Zachar cytuje tekst z folderu reklamowego Dacii. Twarde dowody są na rolkach, a na rolkach ja żadnej znaczącej różnicy pomiędzy ESP a brakiem ESP nie widzę.


Nie bardzo rozumiem - jak Ty chcesz zobaczyć działanie ESP przy jeździe na wprost?
Wiesz w ogóle do czego jest ESP?

sbrzo - 2015-04-04, 19:15

Cav napisał/a:

Nie bardzo rozumiem - jak Ty chcesz zobaczyć działanie ESP przy jeździe na wprost?
Wiesz w ogóle do czego jest ESP?


Oj Cav przestań, oczywiście że wiem na czym polega działanie ESP przy "normalnej" jeździe. Tutaj - jeżeli jeszcze nie zauważyłeś - to zastanawiamy się nad tym profilem ESP, które jak twierdzi Dacia, w trybie "terenowym" ma pomagać w tarapatach, a głównie ma działać jak elektroniczna blokada dyfra (zwana też przez niektórych szumnie EDL). To że teoretycznie ESP w trybie "terenowym" ma blokować ślizgające się koło danej osi (przez co oczywiście moment obrotowy będzie przenoszony na drugie koło), uzyskano w oficjalnej odpowiedzi od Dacii (gdzieś na Forum to jest). Tyle że napisano tam, że za to przyblokowanie odpowiedzialny jest "system ABS i/lub ESP" (cytuję z pamięci). Stąd też rozkmina jaka jest w tej kwestii róźnica w DD z ESP a bez ESP. W testach na rolkach tego po prostu nie dostrzegam.


Ps.
można chyba powiedzieć, że podsystemem systemu ESP jest ASR, a ten działa przy ruszaniu (czyli również przy jeździe na WPROST), co nie? - jak już tak mamy się czepiać, a nie merytorycznie powymieniać uwagi...

Cav - 2015-04-04, 19:25

Nie - ASR nie ma nic wspólnego z ESP.
A to, że ESP jest zbudowany na bazie ABS (czy raczej korzysta z jego mechanizmów, tak jak wiele innych układów kontroli trakcji), to zupełnie inna kwestia, ale nadal funkcje które próbujesz tutaj zaobserwować nie mają nic wspólnego akurat z ESP.

Nie bardzo wiem też w jaki sposób zaobserwowałeś związek pomiędzy jednym kołem danej osi a drugim, skoro na filmikach widać tylko po jednym kole z każdej osi.

sbrzo - 2015-04-04, 19:27

Jeszcze jeden filmik, ale trzeba dużo samozaparcia żeby coś z niego wyłapać.
Poza tym pytanie czy miał włączony ESP.

EDL DD

Tak wiem - trochę odbiegamy od tematu holowania.

eplus - 2015-04-04, 19:28

Jazda na wprost ze ślizgającym się jednym kołem to dla systemu już nie jest jazda na wprost, tylko po łuku, ponieważ koła jednej i drugiej strony obracają się z różną prędkością. Nawet postój na kręcących się rolkach diagnostycznych może być wykrywany jako jazda po łuku albo obrót. Smacznego jajka wszystkim :!:
sbrzo - 2015-04-04, 19:32

eplus napisał/a:
Jazda na wprost ze ślizgającym się jednym kołem to dla systemu już nie jest jazda na wprost, tylko po łuku, ponieważ koła jednej i drugiej strony obracają się z różną prędkością. Nawet postój na kręcących się rolkach diagnostycznych może być wykrywany jako jazda po łuku albo obrót. Smacznego jajka wszystkim :!:


Niczego nie zmienia to w rozważaniu, jak naprawdę działa ESP (ABS?) w trybie "terenowym".

Cav - 2015-04-04, 19:32

eplus napisał/a:
Jazda na wprost ze ślizgającym się jednym kołem to dla systemu już nie jest jazda na wprost, tylko po łuku, ponieważ koła jednej i drugiej strony obracają się z różną prędkością.


Nie bardzo - bo nie ma obrotu poprzecznego, który ESP RÓWNIEŻ kontroluje w celu wykrycia poślizgu bocznego.
Wszystko co działa przy innym poślizgu, nie jest funkcją akurat systemu ESP.

Tutaj więcej:
http://streetracing.waw.p...ead.php?t=12348

sbrzo - 2015-04-04, 19:37

Cav napisał/a:

Nie bardzo wiem też w jaki sposób zaobserwowałeś związek pomiędzy jednym kołem danej osi a drugim, skoro na filmikach widać tylko po jednym kole z każdej osi.


Bardziej myślałem tutaj o filmiku rosyjskim (gdzieś od połowy jest test na rolkach, w którym widać wszystkie koła).

Na filmikach kolegi DS można jedynie zaobserwować jaki jest rozdział napędu (przod/tył) w poszczególnych trybach - pokrywa się to z zamieszczonym przeze mnie brytyjskim opisem do X-traila.

Cav - 2015-04-04, 19:50

sbrzo napisał/a:
Cav napisał/a:

Nie bardzo wiem też w jaki sposób zaobserwowałeś związek pomiędzy jednym kołem danej osi a drugim, skoro na filmikach widać tylko po jednym kole z każdej osi.


Bardziej myślałem tutaj o filmiku rosyjskim (gdzieś od połowy jest test na rolkach, w którym widać wszystkie koła).


Ok, nie zauważyłem że doszedł nowy filmik.
Żeby być precyzyjnym, mówisz o funkcji układu ABS, a nie ESP jako takim.

Nie wiem jak było w Dusterze 1, czy ten elektroniczny tryb terenowy w ogóle już występował?
Jeśli tak, to czy tylko w wersji z ESP, czy również bez (były takie w 4x4)?

Bo w Dusterze FL odpowiada po prostu za takie działanie nowy ABS w wersji 9.0, ale ZTCW on w ogóle nie występuje w wersji bez ESP.

DS - 2015-04-04, 20:02

Cav napisał/a:
Żeby być precyzyjnym, mówisz o funkcji układu ABS, a nie ESP jako takim.
Bo w Dusterze FL odpowiada po prostu za takie działanie nowy ABS w wersji 9.0, ale ZTCW on w ogóle nie występuje w wersji bez ESP.

Kwestia nazewnictwa, w tej sytuacji nie chodzi o ESP (Electronic Stability Program – układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu), a jego podsystem zwany ogólnie kontrolą trakcji, a ten wykorzystuje nie tylko ABS, ale także steruje silnikiem, dziś wszystkie te systemy są łączone w jeden, wykorzystują te same czujniki itd., wszystkie są pod jednym przyciskiem...
Agresywnie zestrojona kontrola trakcji powinna pozwolić na bezproblemowe zjechanie z rolek, stąd pytanie, czy opcja LOCK rzeczywiście zwiększa czułość hamulców.

johnson - 2015-04-04, 20:31

DS napisał/a:

Kwestia nazewnictwa, w tej sytuacji nie chodzi o ESP (Electronic Stability Program – układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu), a jego podsystem zwany ogólnie kontrolą trakcji, a ten wykorzystuje nie tylko ABS, ale także steruje silnikiem, dziś wszystkie te systemy są łączone w jeden, wykorzystują te same czujniki itd., wszystkie są pod jednym przyciskiem...
Agresywnie zestrojona kontrola trakcji powinna pozwolić na bezproblemowe zjechanie z rolek, stąd pytanie, czy opcja LOCK rzeczywiście zwiększa czułość hamulców.

moim zdaniem nic nie zwieksza, tak samo to elektroniczne blokowanie kol przez ABS udajace blokade mostu jest do niczego, mialem to w autach fwd i tam tez bylo do bani.
Poza tym latwo spalic hamulce w trakcie dlugiej zabawy w terenie kiedy uklad hamulcowy bedzie ciagle probowal dohamowac kola.
Za to wylaczenie ESP daje fajne opoznienie zalaczanie ABS w terenie i mozna kola zablokowac tak ze w piachu albo blocie auto lepiej hamuje.

sbrzo - 2015-04-04, 22:04

Cav napisał/a:

Nie bardzo - bo nie ma obrotu poprzecznego, który ESP RÓWNIEŻ kontroluje w celu wykrycia poślizgu bocznego.
Wszystko co działa przy innym poślizgu, nie jest funkcją akurat systemu ESP.


Zgadzam się Cav. Przy "normalnym" rozumieniu i trybie działania ESP.

Jakby nie było ESP to tylko soft czerpiący dane z czujników ABS plus dodatkowych(akcelerometry poprzeczne czy jak je tam zwał). Nikt nie powiedział że daciowe "ESP w trybie terenowym" wykorzystuje wszystko to co ESP w "normalnym" rozumieniu.

sbrzo - 2015-04-04, 22:15

Cav napisał/a:
Nie wiem jak było w Dusterze 1, czy ten elektroniczny tryb terenowy w ogóle już występował?Jeśli tak, to czy tylko w wersji z ESP, czy również bez (były takie w 4x4)?


Tak, były takie DD ph1 4x4 bez ESP. Właśnie takiego kupiłem i stąd całe to dociekanie. Próbuję dowieść samemu sobie, że ten bez ESP tak samo sobie nie poradzi w sytuacji w której blokada dyfrów by się przydała, jak DD wyposażony w ESP :)

I wogóle denerwuje mnie że w instrukcji jak byk napisane jest że w LOCKu należy wyłączyć ESP, a gdzieś tam w innych miejscach czytasz że w LOCKu tryb ESP zmienia charakterystykę na "terenową" (cokolwiek przez to rozumieć).

sbrzo - 2015-04-04, 22:19

johnson napisał/a:

moim zdaniem nic nie zwieksza, tak samo to elektroniczne blokowanie kol przez ABS udajace blokade mostu jest do niczego, mialem to w autach fwd i tam tez bylo do bani.


I to jest jedyny wniosek jaki na razie udało mi się z tego wszystkiego wyciągnąć. Na to właśnie mi wygląda, pomimo tego wszystkiego co deklaruje producent, czy co też wyczytasz na forach. Wydaje mi się że ESP (w funkcji przyblokowywania mostów) to co najwyżej placebo.

Oczywiście przydałby się test na rolkach wykonany tylko i wyłącznie pod tym katem :)
Ja nie mam ESP więc nie porównam, choćbym i rolki zmajstrował w garażu.

johnson - 2015-04-04, 22:27

sbrzo napisał/a:


I to jest jedyny wniosek jaki na razie udało mi się z tego wszystkiego wyciągnąć. Na to właśnie mi wygląda, pomimo tego wszystkiego co deklaruje producent, czy co też wyczytasz na forach. Wydaje mi się że ESP (w funkcji przyblokowywania mostów) to co najwyżej placebo.

Oczywiście przydałby się test na rolkach wykonany tylko i wyłącznie pod tym katem :)
Ja nie mam ESP więc nie porównam, choćbym i rolki zmajstrował w garażu.

mysle ze szkoda czasu na zabawy z tym, generalnie w terenie nalezy wylaczac wszystkie pomagacze, wlaczac co tam mamy w ramach opcji 4x4 i ognia

sbrzo - 2015-04-04, 22:31

johnson napisał/a:

mysle ze szkoda czasu na zabawy z tym, generalnie w terenie nalezy wylaczac wszystkie pomagacze, wlaczac co tam mamy w ramach opcji 4x4 i ognia


Zgadzam się johnson. Tak jak wspominałem - dopiero kupiłem i nie miałem okazji żeby wystarczająco się pobawić. Poza tym mój Duster nie ma ESP więc nie porównam.

DS - 2015-04-05, 06:29

sbrzo napisał/a:
johnson napisał/a:

moim zdaniem nic nie zwieksza, tak samo to elektroniczne blokowanie kol przez ABS udajace blokade mostu jest do niczego, mialem to w autach fwd i tam tez bylo do bani.

I to jest jedyny wniosek jaki na razie udało mi się z tego wszystkiego wyciągnąć. Na to właśnie mi wygląda, pomimo tego wszystkiego co deklaruje producent, czy co też wyczytasz na forach. Wydaje mi się że ESP (w funkcji przyblokowywania mostów) to co najwyżej placebo.

Są samochody, w których ta funkcja działa bardzo skutecznie. Nie zastąpi to oczywiście oczywiście blokady, ale w wielu sytuacjach potrafi wyciągnąć auto.

Cav - 2015-04-05, 07:35

sbrzo napisał/a:
Cav napisał/a:
Nie wiem jak było w Dusterze 1, czy ten elektroniczny tryb terenowy w ogóle już występował?Jeśli tak, to czy tylko w wersji z ESP, czy również bez (były takie w 4x4)?


Tak, były takie DD ph1 4x4 bez ESP.


A czy na pewno wersje DD1 z ESP posiadały wspomniany tryb elektronicznej blokady dyfra w trybie lock, a wersje bez ESP nie?

Cav - 2015-04-05, 07:38

sbrzo napisał/a:
johnson napisał/a:

moim zdaniem nic nie zwieksza, tak samo to elektroniczne blokowanie kol przez ABS udajace blokade mostu jest do niczego, mialem to w autach fwd i tam tez bylo do bani.


I to jest jedyny wniosek jaki na razie udało mi się z tego wszystkiego wyciągnąć. Na to właśnie mi wygląda, pomimo tego wszystkiego co deklaruje producent, czy co też wyczytasz na forach. Wydaje mi się że ESP (w funkcji przyblokowywania mostów) to co najwyżej placebo.

Oczywiście przydałby się test na rolkach wykonany tylko i wyłącznie pod tym katem :)
Ja nie mam ESP więc nie porównam, choćbym i rolki zmajstrował w garażu.


Nie pisz ESP, bo nie o ESP chodzi, tylko o inną funkcję układu ABS.

A ten układ jest przydatny, tylko że działa z opóźnieniem około 2 sekund.
Niemniej potrafi pomóc w sytuacji gdy jedna strona się ślizga, a druga nie.
Tak przynajmniej wynika z wypowiedzi użytkowników, że po 2 s wyraźnie widać przyhamowywanie ślizgającej się strony, w efekcie którego auto łapie przyczepność drugą stroną i rusza, mimo że przez 2 s stało i mieliło jedną stroną.
http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=4820

Cav - 2015-04-05, 07:39

sbrzo napisał/a:
Cav napisał/a:

Nie bardzo - bo nie ma obrotu poprzecznego, który ESP RÓWNIEŻ kontroluje w celu wykrycia poślizgu bocznego.
Wszystko co działa przy innym poślizgu, nie jest funkcją akurat systemu ESP.


Zgadzam się Cav. Przy "normalnym" rozumieniu i trybie działania ESP.


Innego nie może być, bo wszystko inne to już nie ESP, tylko inna funkcja tego samego układu ABS.
Jeśli już to bardziej pasuje do ASR.

wojtek_pl - 2015-04-05, 15:37

Sprawdziłem empirycznie w terenie, w piachu, że ESP/ASR przeszkadza, głównie poprzez dławienie silnika gdy wykryje poślizg kół. Być może na płaskiem ale częściowo śliskim pomoże, gdy opory ruchu nie będą zbyt duże (takie jak w piachu). Ale od układu w Dusterze nie oczekiwałbym cudów w terenie. Najlepiej to wyłączyć.
sbrzo - 2015-04-05, 16:40

Cav napisał/a:


Nie pisz ESP, bo nie o ESP chodzi, tylko o inną funkcję układu ABS.

A ten układ jest przydatny, tylko że działa z opóźnieniem około 2 sekund.
Niemniej potrafi pomóc w sytuacji gdy jedna strona się ślizga, a druga nie.
Tak przynajmniej wynika z wypowiedzi użytkowników, że po 2 s wyraźnie widać przyhamowywanie ślizgającej się strony, w efekcie którego auto łapie przyczepność drugą stroną i rusza, mimo że przez 2 s stało i mieliło jedną stroną.
http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=4820


Piszę "ESP" bo takiego uproszczenia używa Dacia.Wszyscy tu wiemy o co chodzi i znamy różnice. Zeby być precyzyjnym można by pisac EDL,ale takiego określenia nie znajdziesz w materiałach Dacki.Pisza ci tam o "ESP".Ze w Locku należy wyłączć "ESP" itd....

Czytałem na forum te i formacje o tym ze po 2s przyblokowuje itd. Tylko dlaczego nie widac tego na rolkach, gdzie warunki do obserwacji są idealne??

sbrzo - 2015-04-05, 16:59

[quote="Cav"]
sbrzo napisał/a:


A czy na pewno wersje DD1 z ESP posiadały wspomniany tryb elektronicznej blokady dyfra w trybie lock, a wersje bez ESP nie?


No chyba że to EDL dopiero w ph2 i dlatego w instrukcji do ph1 jest info,że ESP należy wyłączać przy Locku.Nie widzialem instrukcji do ph2.

chriskb - 2015-04-05, 20:09

Powiem z praktyki jak mam zapłaty "lock" zawsze wyłączam "ESP"
DS - 2015-04-05, 22:16

wojtek_pl napisał/a:
Sprawdziłem empirycznie w terenie, w piachu, że ESP/ASR przeszkadza, głównie poprzez dławienie silnika gdy wykryje poślizg kół. Być może na płaskiem ale częściowo śliskim pomoże, gdy opory ruchu nie będą zbyt duże (takie jak w piachu). Ale od układu w Dusterze nie oczekiwałbym cudów w terenie. Najlepiej to wyłączyć.

wojtek_pl - zgadzam się w 100%, i raczej nie jest to przypadłość Dustera, a ogólnie tej klasy aut. W ASX jest dokładnie tak samo, fajnie to działa na lodzie czy w błocie - niewielkie opory ruchu, ale w 'terenie' w niczym nie pomoże, wręcz unieruchamia auto, choć system sam w sobie potrafi działać bardzo skutecznie w wyższej klasie aut, co widać np. tu https://www.youtube.com/watch?v=tUFG3Pm-iiM
Myslę, że klasie do 90 tys. zł skuteczniejszy w tej kategorii może okazać się tylko All Grip w trybie Lock (Suzuki)

Cav - 2015-04-06, 04:57

sbrzo napisał/a:

Piszę "ESP" bo takiego uproszczenia używa Dacia.Wszyscy tu wiemy o co chodzi i znamy różnice. Zeby być precyzyjnym można by pisac EDL,ale takiego określenia nie znajdziesz w materiałach Dacki


Ale przynajmniej wiadomo o czym piszesz, a kto nie wie to sobie dogugla.
Tak właśnie należałoby opisywać ten system.

sbrzo napisał/a:

Czytałem na forum te i formacje o tym ze po 2s przyblokowuje itd. Tylko dlaczego nie widac tego na rolkach, gdzie warunki do obserwacji są idealne??


A w którym konkretnie momencie chciałbyś to zobaczyć?
Jaki film/która sekunda?
Bo przecież rolki kręcą się równo dla obu kół danej osi, więc jak dla mnie na rolkach to nie ma prawa wystąpić.

Cav - 2015-04-06, 04:59

[quote="sbrzo"]
Cav napisał/a:
sbrzo napisał/a:


A czy na pewno wersje DD1 z ESP posiadały wspomniany tryb elektronicznej blokady dyfra w trybie lock, a wersje bez ESP nie?


No chyba że to EDL dopiero w ph2 i dlatego w instrukcji do ph1 jest info,że ESP należy wyłączać przy Locku.Nie widzialem instrukcji do ph2.


W instrukcji do Ph2 jest napisane, że ABS/ESP w trybie LOCK zmienia swoje ustawienia sam z siebie, włączając się w tryb terenowy.

sbrzo - 2015-04-06, 12:16

Cav napisał/a:

A w którym konkretnie momencie chciałbyś to zobaczyć?
Jaki film/która sekunda?


Chodzi o film rosjan:
Test sowiecki RD1

Od 25 minuty są testy z ESP/bez ESP z jedną stroną na rolkach. Gdyby EDL znajdujący się w parze z ESP/ABS miał działać to Duster powinien żwawo wyskoczyć z rolek.

Wprawdzie ruscy chcieli tu ukazać wyższość układu z zamontowanym LSD Quaife (czego też specjalnie nie zaobserwowałem), ale skupiam się w tych filmikach na wyłapaniu różnicy pomiędzy włączonym kneflem "ESP" a wyłączonym.


Powyższe nasze rozważania doprowadziły zdaje się do wniosku, że o EDL mowa jest dopiero w ph2, a w ph1 czegoś takiego w pakiecie z ESP nie przewidziano i dlatego w trybie LOCK instrukcja każe wyłączyć ESP koniec kropka.Stąd też pojawiły się te różne opinie że EDL działa/nie działa.

I wszystko by pasowało, tyle że we wspominanym już wątku:

ESP/brak ESP

mowa jest raczej o ph1 przecież (patrz daty).

DS - 2015-04-06, 12:37

sbrzo napisał/a:

Chodzi o film rosjan:
Test sowiecki RD1

Od 25 minuty są testy z ESP/bez ESP z jedną stroną na rolkach. Gdyby EDL znajdujący się w parze z ESP/ABS miał działać to Duster powinien żwawo wyskoczyć z rolek.


Zauważ, że Duster próbuje kręcić kołem, które nie jest na rolkach, czyli hamulce ingerują po przeciwnej stronie:
2WD ESP

Co do LSD Quaife, to wygląda na jakiś totalny bubel...

sbrzo - 2015-04-06, 12:58

DS napisał/a:

Zauważ, że Duster próbuje kręcić kołem, które nie jest na rolkach, czyli hamulce ingerują po przeciwnej stronie:


No niby może i tak, tylko że efekt ani wcale jak dla mnie. Taka subtelna ingerencja układu chyba niewiele by pomogła w wyjechaniu w wykrzyżu przez piaszczystą muldę. Może za wiele się spodziewam od tego całego EDL...

No ale podkreślam jeszcze raz, że skupiam się na wyłapaniu różnicy w tej kwestii miedzy włączonym przyciskiem ESP a wyłączonym (czyli pomiędzy aktywnym EDL a nieaktrywnym).

A z trochę innej beczki popatrzcie na Mudstera:
LSD Mudster

I jak to działa:
LSD Mudster test

johnson - 2015-04-06, 16:23

DS napisał/a:
sbrzo napisał/a:

Chodzi o film rosjan:
Test sowiecki RD1

Od 25 minuty są testy z ESP/bez ESP z jedną stroną na rolkach. Gdyby EDL znajdujący się w parze z ESP/ABS miał działać to Duster powinien żwawo wyskoczyć z rolek.


Zauważ, że Duster próbuje kręcić kołem, które nie jest na rolkach, czyli hamulce ingerują po przeciwnej stronie:
2WD ESP

Co do LSD Quaife, to wygląda na jakiś totalny bubel...

cos tutaj nie tak z ta szpera albo jakies symboliczne spiecie, jak mialem rwd ze szpera chyba 45% to na suchym asfalcie zostawialo 2 slady a na mokrym zamiatalo tylkiem zawsze na 2 kola, 2 kola krecily sie praktycznie od razu, bez zwloki

Cav - 2015-04-06, 18:45

sbrzo napisał/a:
Cav napisał/a:

A w którym konkretnie momencie chciałbyś to zobaczyć?
Jaki film/która sekunda?


Chodzi o film rosjan:
Test sowiecki RD1

Od 25 minuty są testy z ESP/bez ESP z jedną stroną na rolkach. Gdyby EDL znajdujący się w parze z ESP/ABS miał działać to Duster powinien żwawo wyskoczyć z rolek.


Nie wiem o co Ci chodzi - przecież jednak wyjechał, a w wersji bez ESP nie dał rady.
Czyli różnica jest zasadnicza.
Pytanie jest inne - czy mogłoby to działać lepiej.
Oczywiście tak, co nie znaczy że nie działa w ogóle.
Swoją rolę spełnia.

sbrzo - 2015-04-07, 07:15

Tak jak mówiłem, może zbyt dużych cudów się spodziewałem, a w końcu szpera (tym bardziej elektroniczna) to nie blokada dyfra...

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group