DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Przerywany bieg tylnej wycieraczki

laisar - 2010-01-11, 13:28
Temat postu: Przerywany bieg tylnej wycieraczki
Czy to zadziała?


jackthenight - 2010-01-11, 13:40

Tak na szybko to wygląda, że chcesz aby wycieraczka tylna chodziła jednocześnie z wycieraczką przednia na 1-ym biegu szybkości wycieraczki przedniej - powinno to działać - wycieraczka tylna będzie chodzić jednocześnie z wycieraczką przednią.

A jaki zamierzasz efekt końcowy dokładnie uzyskać ?

laisar - 2010-01-11, 14:43

No właśnie prawie dokładnie taki (: A konkretnie: żeby tylna wycieraczka chodziła razem z przednimi na pierwszym przerywanym biegu.

Jednocześnie chciałbym zostawić możliwość włączania ich osobno: wg tego co namalowałem wyżej, to wydaje mi się, że po przełączeniu przednich na bieg drugi i trzeci - stałe, powolny i szybki - tylna znowu nie będzie działać, ale można ją normalnie włączyć, oczywiście również na stałe.

Można by też obwód tego zielonego kabelka wyprowadzić na zewnątrz i przerwać zwykłym wyłącznikiem, np kolebkowym.

Wszystko zagra, tak jak myślę?

Beckie - 2010-01-11, 15:27

laisar napisał/a:
żeby tylna wycieraczka chodziła razem z przednimi na pierwszym przerywanym biegu.


Taka przeróbka by była dla mnie chyba pierwszą (razem z zamontowaniem zaworka zwrotnego na tylny spryskiwacz) jakiej bym się podjął. Dużo by z tym było zachodu?

laisar - 2010-01-11, 16:01

Powinno być bajecznie proste:

1. http://www.daciaklub.pl/f...p?p=44395#44395

2. Spiąć ze sobą styki B3 i A6 (ewentualnie poprzez włącznik).


Alternatywnie można by się chyba podłączyć do B2...?

jackthenight - 2010-01-11, 17:24

laisar napisał/a:
No właśnie prawie dokładnie taki (: A konkretnie: żeby tylna wycieraczka chodziła razem z przednimi na pierwszym przerywanym biegu.

Jednocześnie chciałbym zostawić możliwość włączania ich osobno: wg tego co namalowałem wyżej, to wydaje mi się, że po przełączeniu przednich na bieg drugi i trzeci - stałe, powolny i szybki - tylna znowu nie będzie działać, ale można ją normalnie włączyć, oczywiście również na stałe.

Można by też obwód tego zielonego kabelka wyprowadzić na zewnątrz i przerwać zwykłym wyłącznikiem, np kolebkowym.

Wszystko zagra, tak jak myślę?


Tak wszystko zagra tak jak myślisz.
laisar napisał/a:

Chociaż... alternatywnie można by się chyba podłączyć do B2...?


Do B2 nie wolno się podłączać bo przy włączeniu wycieraczki tylnej ręcznie podasz napięcie na wyjście komputera 645.4 - lepiej tak nie robić, chyba że przez diodę w kierunku do B2 - to wtedy można również do B2 podłączyć A6. Ale taka dioda 15A - Nie wiem jaka jest moc takiego napędu wycieraczki ale jak bezpiecznik jest 20 A to dla pewności dać lepiej diodę 15A aby wytrzymała, np. taką :

http://allegro.pl/item875..._50ns_2_20.html

Dlatego lepiej jednak do B3 podłączyć bo wtedy żadnych diód nie trzeba- B3 powinno być wyprowadzenie w złączu - skoro jest na schemacie to w gnieździe zespołu przełączników powinno być w 100%.


Rysunek pokazuje dwie metody podłączenia :

Na zielono - najlepsza metoda
Na czerwono również dobra metoda ale potrzebna jest dioda 15A, no chyba że przez przekaźnik to zrobić - ale na pewno B3 istnieje i połączenie na zielono da się zrobić.


Podsumowując B3 na pewno jest i najlepiej połączyć A6 z B3. :mrgreen:

laisar - 2010-01-11, 18:34

Dzięki (jak zwykle (; ).

Teraz pozostaje zdjąć osłonę i tam zajrzeć... ale pewną nadzieję daje fakt, że w schematach dla aut produkowanych od 2008 r. coś tam do tego A5 jest jednak podpięte.

jackthenight - 2010-01-11, 20:42

laisar napisał/a:
le pewną nadzieję daje fakt, że w schematach dla aut produkowanych od 2008 r. coś tam do tego B3 jest jednak podpięte.


Tak u mnie do B3 jest podłączona masa.

laisar - 2010-01-11, 22:22

Tę fotkę oczywiście pamiętam z jej pierwotnego tematu, ale w schematach widziałem też coś takiego jak poniżej - i jak widać: zonk! - bo jest inne oznaczenie tego pina...

Bez dojścia do styku i przetestowania się nie obejdzie - tymczasem podmieniam w pierwszym poście na wersję z B3, bo oznaczenie A5 było wzięte z jakiejś renówki (bodajże Laguna II) z fizycznie identycznym podzespołem, ale najwidoczniej inaczej opisanym. (Było to zanim dorwałem nowsze schematy - temat jak zwykle "chwilę" u mnie leżakował <: ).

laisar - 2010-09-08, 00:38

http://www.daciaklub.pl/u...ycieraczki8.swf - czy tak też będzie dobrze? (Albo nawet lepiej).

(Boponieważdlategoże (: ).

jackthenight - 2010-09-08, 05:31

Wycieraczka tylna powinna działać w takt wycieraczki przedniej na I-ym przerywanym biegu - wygląda że z tym przekaźnikiem będzie lepiej.
laisar - 2010-09-08, 08:42

Lepsze wrogiem dobrego... No i super, dzięki! (:

A gdzie najlepiej wpiąć ewentualny wyłącznik i/lub bezpiecznik? Między przekaźnik a B5 lub/i B3?

jackthenight - 2010-09-08, 08:47

Bezpiecznik potrzebny już nie jest, bo ten układ już jest zabezpieczony.
A wyłącznik/włącznik najlepiej wpiąć pomiędzy A6 a przekaźnik.

laisar - 2010-09-08, 09:00

Ten bezpiecznik to tylko ewentualnie i dla świętego spokoju - w niczym by pewnie nie przeszkadzał, a nasz francuski kolega wyraził po prostu zaniepokojenie łączeniem dwóch obwodów, które normalnie są "odseparowane"... (Tylko czy w ogóle można to tak nazywać, skoro wszystko i tak "jedzie" na wspólnej masie?).


Acha, jeszcze jedno: ten schemat jest dla MCV-ki - faza 1.

Czy dla Sandero i Logana faza 2 wystarczy np odłączyć masę od 145-B3 czy trzeba coś jeszcze przerabiać?

jackthenight - 2010-09-08, 09:02

NO właśnie, one wcale nie są odseparowane - oba jadą z napięcia po stacyjce.
Wycieraczka tylna z B4 a przednia z A7 - są to żółte przewody, które spotykają się razem w stacyjce. Także nie ma tu mowy o separacji.
I wcale nie łączysz dwóch obwodów, bo kiedy włączasz 1-y bieg wycieraczki przedniej to napięcie idzie bezpośrednio na wycieraczkę tylną, i to idzie napięcie z B4- czyli jak oryginalnie.
A jak byś w tym momencie nawet manetką włączył spryskiwacz i wycieraczkę tylną to w tym momencie odcinasz napięcie podawane z przekaźnika i łączy się bezpośrednio z B4 bez przekaźnika - czyli jak fabryka zrobiła.
Według mnie wszystko jest OK.

laisar napisał/a:
Czy dla Sandero i Logana faza 2 wystarczy np odłączyć masę od 145-B3 czy trzeba coś jeszcze przerabiać?


NO tak, masa musi iść tylko na B5, a z B3 należy masę odłączyć i podłączyć wszystko dalej jak w MCV.

PS. Pewnie chcesz mi odpisać, że na wycieraczkę przednią na 1-ym biegu napięcie podaje UCH - tak zgadza się, ale on ma w sobie również przekaźnik który na wejściu bieże napięcie po stacyjce.

laisar - 2010-09-08, 09:18

Przyznam, że nie bardzo rozumiem, po co to w ogóle zmienili... Tzn. widzę, żeby zamknąć obwód także w pozycji "tylna wycieraczka wyłączona", ale umyka mi cel tej operacji /:


Co do kolegi d2dx: obawia się po prostu, czy jeden bezpiecznik, F01 - albo samo UCH - wytrzyma pracę dwóch wycieraczek naraz...


(O podawaniu napięcia dla przedniej wycieraczki przez UCH wcale nie chciałem pisać, bo na tyle kumam czaczę (((; ).

jackthenight - 2010-09-08, 10:14

laisar napisał/a:
Co do kolegi d2dx: obawia się po prostu, czy jeden bezpiecznik, F01 - albo samo UCH - wytrzyma pracę dwóch wycieraczek naraz...


Jego obawy są zasadne, dlatego właśnie lepiej jak jest przez przekaźnik.

laisar - 2010-09-09, 23:19

Może i zasadne, a ostrożności nie ma co żałować, ale...

Te obawy to tak właściwie dotyczą tego, że...? Za duży prąd pójdzie przez UCH?

No ale wyjście z niego to się chyba nie ma co obawiać, tylko o wejście?

No więc jeżeli dobrze kombinuję, to chyba nie ma się jednak czego bać - w Clio II tylna wycieraczka była sterowana właśnie poprzez UCH, a sam moduł był identyczny jak w Daćkach (:

jackthenight - 2010-09-10, 05:53

laisar napisał/a:
Te obawy to tak właściwie dotyczą tego, że...? Za duży prąd pójdzie przez UCH?

No ale wyjście z niego to się chyba nie ma co obawiać, tylko o wejście?

No więc jeżeli dobrze kombinuję, to chyba nie ma się jednak czego bać - w Clio II tylna wycieraczka była sterowana właśnie poprzez UCH, a sam moduł był identyczny jak w Daćkach (:


W UCH jest przekaźnik przystosowany do jakiegoś tam maks. prądu, poniżej którego przekaźnik ten będzie działał prawidłowo. Jeśli podłączając drugi silnik, np. byśmy ten prąd podnieśli powyżej prądu maks. to taki przekaźnik mógłby ulec uszkodzeniu, jego styki mogłyby się nadpalić i wiadomo, przestałby działać.
To nie chodzi czy to wejście, czy wyjście - bo w przypadku kiedy obwód zamyka przekaźnik to wejście=wyjściu.
W CLIO wycieraczka tylna jest podłączana pod inne wyjście z UCH, a nie to samo co wycieraczka przednia.
Czyli jeden przekaźnik w UCH CLIO załącza wycieraczkę przednią, a inny przekaźnik w UCH załącza wycieraczkę tylną - a to już zmienia postać rzeczy.
A moduł UCH w CLIO II jest raczej inny :


laisar - 2010-09-10, 09:04

To jest moduł z fazy II - w fazie I był identyczny jak Daćkach (i Thalii, gdzie oczywiście nie było wycieraczki tylnej), z dwoma połączeniami opisanymi jako:

EH1-A-18 (36C) REAR SCREEN WIPER PARK POSITION + CONTROL
EH1-A-19 (36A) REAR SCREEN WIPER + CONTROL


A o te wejścia i wyjścia pytam, bo patrząc na schematy odnoszę właśnie wrażenie, że linii doprowadzających zasilanie jest więcej niż wyprowadzających - ergo: niektóre wejścia obsługują więcej niż jedno wyjście?

Dalej: instalacja powinna być zdaje się tak policzona, że w przypadku jakiegoś problemu najpierw powinien chyba polecieć bezpiecznik, potem przekaźnik, a na końcu silnik. No i nie powinno się to dziać natychmiast, kiedy np włączyłeś przymarznięte, jak się okazuje, wycieraczki. Czyli: powinien być też jakiś zapas "wytrzymałości". Summa summarum: podłączenie działającego raczej dość krotko drugiego silnika nie powinno być jakimś wielkim wyzwaniem... Ale oczywiście najlepiej byłoby to po prostu np zmierzyć - da się to jakoś zrobić? "Zdrutować" instalacje wg pierwotnego pomysłu, podłączyć miernik i sprawdzić, ile całe tałatajstwo bierze tego całego prądu?

jackthenight - 2010-09-10, 11:07

A Clio II faza 1 to jakie to są schematy - oznaczenie NT jakie jest ?


laisar napisał/a:
linii doprowadzających zasilanie jest więcej niż wyprowadzających


Raczej nie.
To że w opisie UCH jest znak + to nie oznacza, że jest to zasilanie.
Bo często oznacza że jest to sygnał wyjściowy dodatni.


laisar napisał/a:
niektóre wejścia obsługują więcej niż jedno wyjście?


Oczywiście że tak.
Tak samo jak jeden akumulator obsługuje wiele urządzeń w aucie, to tak samo jedno wejści zasilające może obsługiwać wiele wyjść - ważne jest maks. obciążenie.

laisar napisał/a:
Dalej: instalacja powinna być zdaje się tak policzona, że w przypadku jakiegoś problemu najpierw powinien chyba polecieć bezpiecznik, potem przekaźnik, a na końcu silnik. No i nie powinno się to dziać natychmiast, kiedy np włączyłeś przymarznięte, jak się okazuje, wycieraczki. Czyli: powinien być też jakiś zapas "wytrzymałości". Summa summarum: podłączenie działającego raczej dość krotko drugiego silnika nie powinno być jakimś wielkim wyzwaniem... Ale oczywiście najlepiej byłoby to po prostu np zmierzyć - da się to jakoś zrobić? "Zdrutować" instalacje wg pierwotnego pomysłu, podłączyć miernik i sprawdzić, ile całe tałatajstwo bierze tego całego prądu?


Poda mi jaką moc ma silnik wycieraczki ?
I trzeba wziąć pod uwagę, że sam start(rozruch) silnika pobiera więcej prądu niż jego dalsza praca.
A jeśli chcesz pomierzyć to najlepiej analogowym miernikiem wychyłowym, które podłączasz w szeregu z zasilaniem silnika wycieraczki.

laisar - 2010-09-12, 20:05

jackthenight napisał/a:
A Clio II faza 1 to jakie to są schematy - oznaczenie NT jakie jest ?

NT8201A

Cytat:
Raczej nie.
[...]
Oczywiście że tak.

d(((:


Cytat:
Poda mi jaką moc ma silnik wycieraczki ?

Nie mam pojęcia, w dokumentacji też nic nie ma - pewne wnioski można by wyciągać z "wielkości" bezpieczników, ale w sumie chyba byłoby prościej albo odczytać z korpusu (powinny chyba być opisane?) albo zmierzyć (nawet bez drutowania)...

laisar - 2010-10-06, 13:16

Realizacja tytułowej kwestii przekaźnikiem z "przerywaczem" (przekaźnikiem czasowym): http://www.forum-auto.com...a/sujet3655.htm
PiotrWie - 2010-12-14, 22:54
Temat postu: Częstotliwość pracy tylnej wycieraczki Dustera
Czy wie ktoś może czy jest jakiś sposób przerobienia tylnej wycieraczki Dustera by pracowała z mniejszą częstotliwością? Jak jest duży deszcz to może być, ale w takich warunkach jak dzisiaj to trzeba było co chwilę włączać i wyłączać, bo pozostawiona włączona tarła o wytartą szybę i strasznie hałasowała.
jackthenight - 2010-12-14, 23:12

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=2794
PiotrWie - 2010-12-15, 08:15

No niestety z tej dyskusji jako laik zrozumiałem że :
1) da się to zrobić
2) wiecie jak to zrobić
Czy mógłby ktoś napisać manual dla mniej kumatych typu aby uzyskać taką i taką pracę wycieraczek należy otworzyć w tym miejscu, znaleźć styki oznaczone w ten sposób i zrobić to i to? :lol:

laisar - 2010-12-15, 08:34

Ja będę na dniach przerabiał, to postaram się udokumentować.
maciek - 2010-12-15, 08:40

laisar napisał/a:
Ja będę na dniach przerabiał, to postaram się udokumentować.
laisar, jak by się dało zrób tak żeby było krok po kroku najlepiej ze zdjęciami
Weles - 2010-12-15, 09:53

laisar..a tą dokumentację to tak zredaguj "łopatologicznie"..coby się nie zmęczyć jej rozgryzaniem ;-) pozdr.
Daster - 2010-12-16, 18:31

Znaczy sie Jak dla rolnikow
jackthenight - 2010-12-17, 07:05

Daster napisał/a:
Znaczy sie Jak dla rolnikow

To tylko Diesel :lol: :lol:


laisar napisał/a:
Ja będę na dniach przerabiał, to postaram się udokumentować.

Ale będziesz zakładał dedykowany przekaźnik czy metoda wycieraczki działającej w takt wycieraczki przedniej na I-ym biegu ?

laisar - 2010-12-17, 10:44

Łamię się... tym bardziej, że przekaźniki czasowe do trzeciej metody też są dostępne w rozsądnych cenach. "Osiołkowi w żłoby dano..." (;

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group