DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Wytrzymałość sprzęgła

tomaszgebala - 2013-10-02, 23:33
Temat postu: Wytrzymałość sprzęgła
wróciłem z wyprawy po Bałkanach - Albania, Czarnogóra, Macedonia. Ale de facto MCV-ka zrobiła ponad 5000km przemierzając teren aż 9 krajów. Przebieg był ponad 90tys km więc nieco bałem się o wytrzymałość sprzęgła, ale dała radę pnąc się nie raz po niesamowitych nachyleniach.
Czy ktoś ma wiedzę nt. jaki przebieg wytrzymuje tarcza sprzęgła. Moje autko zrobiło 70 tys.km w warunkach czysto miejskich - reszta to trasa

Marek1603 - 2013-10-03, 04:55
Temat postu: Re: MCV - zdał egzamin na Bałkanach
Gratuluję wyprawy.

tomaszgebala napisał/a:

Czy ktoś ma wiedzę nt. jaki przebieg wytrzymuje tarcza sprzęgła. Moje autko zrobiło 70 tys.km w warunkach czysto miejskich - reszta to trasa


A coś niepokojącego się dzieje?

wieza - 2013-10-03, 05:33

u mnie jest 112 tys i bez zarzutów zachowuje się sprzęgło :)
laisar - 2013-10-03, 08:14

@tomaszgebala: U mnie wytrzymało 99 tys., ale ponieważ skończyło przypalone, to nie do końca wiadomo co było pierwsze - ślizganie z powodu zużycia, czy na odwrót...

W każdym razie, podobnie jak u kol. DrOzdy (choć w mniejszym stopniu) także pękły blaszki słoneczka.

tomaszgebala - 2013-10-03, 20:29
Temat postu: Re: MCV - zdał egzamin na Bałkanach
Marek1603 napisał/a:


A coś niepokojącego się dzieje?


nie, nie ma najmniejszych objawów zużycia

piotr. z - 2013-10-04, 08:01

W nubirze wytrzymało mi ok. 180kkm ale musiałbym dokładniej sprawdzić. W każdym razie przebieg był zacny na sprzęgło ;-)
Ernest - 2013-10-04, 18:31

Na fabrycznym sprzęgle zrobiłem 207 tysięcy :D powoli się ślizgało, ale dalej działało :)
malygabrys - 2013-10-05, 16:04

W Peugeocie 306 orginalne sprzęgło wytrzymało do 290.000 km i spaliła je klientka która kupiła go i uczyła się jeżdzić - żadna rewelacja, a w Łosiu ups Hultaju H-200 300.000 km i też poszedł dalej bez poślizgów.
Lukasz_B - 2013-10-08, 07:13

W Renault Clio rocznik 2000 aktualnie 315tys. km i oryginalne sprzęgło działa poprawnie, aczkolwiek pracuje dość ciężko.
O ile nie ma żadnych niepokojących objawów, to można spać spokojnie i jeździć dalej.

owca65 - 2014-01-20, 01:43
Temat postu: Niska wytrzymałość sprzęgła
Witam.
Ile u Was wytrzymuje sprzęgło ?
Ja wymieniałem ostatnio cały komplet po 30 tys. a dzisiaj znowu je szlag trafił po 35 tys. od wymiany :/ Wiecie co może być powodem, że sprzęgło tak szybko się psuje?

Za pierwszym i drugim razem takie same okoliczności.. Wszystko było ok, zatrzymuje się na światłach, potem chce ruszyć i słyszę "puk" i sprzęgło zaczyna się ślizgać, pedał chyba lekko wpada, 1 bieg zaczyna haczyć, a wsteczny zgrzytać :/

Karenzo - 2014-01-20, 02:09

Może coś źle używasz ?
ja w seacie przejechałem 180 tyś km na sprzęgle i jeszcze działa do tego auto ma 18 lat wymieniłem tylko linkę dla pewności
Sprzęgła nie można trzymać bez sensu np na światłach ogólnie sprzęgło jest obliczone na 5 sek żeby je wcisnąć na chwile i zmienić bieg .Czasem widzę jak ludzie stoją na światłach 5 min cały czas na sprzęgle . A potem się dziwią że po 2 latach sprzęgło do robienia

PiotrWie - 2014-01-20, 11:31

Moje ma 54tyś i jest OK, zięć w MCV ma 120 tyś i fabryczne sprzęgło. Chyba jest coś nie tak z twoją techniką jazdy. Czasopisma motoryzacyjne podają, że jak sprzęgło jest do wymiany przed 100 tyś to z reguły wina kierowcy. Na razie najwięcej zrobiłem na 1 sprzęgle Laguną - ma obecnie 235 tyś i jest OK
Domel2250 - 2014-01-20, 12:28

A co dokładnie w "tym sprzęgle " się sypie, sypnęło, jak wyglądało zużycie tarczy, docisk itd?
Jeżeli tarcza nosiła ślady znacznego użycia, to może być tak jak pisze Karenzo......

U mojego ojca kiedyś w Oktawce sypnęło się sprzęgło przy 10tys. km (wadliwy docisk, tarcza, jak nowa, a docisk pęknięty w dwóch miejscach), po wymianie do końca eksploatacji (150tys. ) wszystko było cacy.

U mnie za mały przebieg , by coś się działo, ale czytując forum nie natrafiłem na wpisy by sprzęgła były w daćkach jakoś krótko żywotne....

owca65 - 2014-01-20, 14:07

W moich innych samochodach sprzęgło wytrzymywało/wytrzymuje setki tysięcy. Tylko w Loganie wymieniałem po 30 tys i teraz pewnie mnie czeka po 35 tys.

Jeżdżę dużo km ale wcale nie trzymam sprzęgła na światłach, nie ciągnę żadnych przyczepek czy nie holuje innych samochodów.. więc sprzęgło jest używane tak jak w każdym innym samochodzie.

Zresztą moim zdaniem takie nagłe popsucie sprzęgła o czymś świadczym.. bo normalnie sprzęgło się zużywa podczas swojej całej eksploatacji, a nie, że nagle robi puk i zaczyna się mocno ślizgać i biegi przestają łatwo wchodzić :/

Sprzęgło też nie wymieniłem na jakieś najtańsze tylko jakieś markowe, więc powinno długo wytrzymać.

owca65 - 2014-01-20, 15:08

Byłem u mechanika i jest ewidentnie pęknięty docisk, a tarcza jest gruba, więc wymienię prawdopodobnie sam docisk.
jackthenight - 2014-01-20, 16:42

53 tyś. km i sprzęgło jak na razie jest OK - jak nowe.
czaju - 2014-01-20, 17:25

W sandero z tym motorem miałem 87kkm i było ok (nie ślizgało), aczkolwiek byli tacy którzy twierdzili że już się kończy, w co nie do końca wierzę
Marek1603 - 2014-01-20, 18:11

No to ja was przebiję, cieniarze (bez urazy). ;-) :mrgreen:
126756km i działa.

PiotrWie - 2014-01-20, 18:23

owca65 napisał/a:
W moich innych samochodach sprzęgło wytrzymywało/wytrzymuje setki tysięcy. Tylko w Loganie wymieniałem po 30 tys i teraz pewnie mnie czeka po 35 tys.

Jeżdżę dużo km ale wcale nie trzymam sprzęgła na światłach, nie ciągnę żadnych przyczepek czy nie holuje innych samochodów.. więc sprzęgło jest używane tak jak w każdym innym samochodzie.

Zresztą moim zdaniem takie nagłe popsucie sprzęgła o czymś świadczym.. bo normalnie sprzęgło się zużywa podczas swojej całej eksploatacji, a nie, że nagle robi puk i zaczyna się mocno ślizgać i biegi przestają łatwo wchodzić :/

Sprzęgło też nie wymieniłem na jakieś najtańsze tylko jakieś markowe, więc powinno długo wytrzymać.

Może masz jakąś wadę w pedale sprzęgła i nie puszcza do końca?? Najczęściej przyczyną przedwczesnego zużycia sprzęgła jest jazda z nogą na pedale sprzęgła, czyli cały czas na półsprzęgle.

owca65 - 2014-01-22, 18:56

Całe sprzęgło już wymienione. Komplet koszt 390zł (320zł w hurcie), wymiana 300zł.
Teraz chodzi elegancko tylko zobaczę jak długo ;)

Marmach - 2014-01-22, 20:27

Ja liczę na to, że sprzęgła wymieniał nie będę w ogóle. W poprzednim samochodzie wytrzymało 180 tysięcy, a padł chyba docisk po tym jak rozkręciłem silnik prawie do odcięcia (nie było to może najlepsze, co można zrobić z 14 letnim samochodem, ale co tam ;) ).

Ale koszt wymiany 300zł + sprzędło za 400zł to naprawdę śmieszny koszt, nawet w benzynie!

malygabrys - 2014-01-22, 20:43

a cóż to za wyczyn 120 czy 180 tys. km - w P306 sprzęgło od nowości do 274 tys. km jak sprzedawałem znajomej żeby nauczyła się jeździć i u niej padło po roku jazdy na sprzęgle a w daćkach zobaczymy - jedna ma 67000 km a druga 125000 i ta targa przyczepkę praktycznie nonstop
mercurysable - 2014-01-28, 21:42

owca65- sprawdź poduszki pod silnikiem i skrzynią , bo niemożliwością jest przy normalnej jeździe wymiana sprzęgła co 30tyś , raz rozumie , wada fabryczna posypał się docisk , ale jeżeli tak jest za każdym razem to wygląda to tak jakby silnik i skrzynia nie były w poziomie , tak jakby były jakieś naprężenia
matysz - 2014-01-29, 12:20

u mnie w dacii sprzęgło wytrzymało 235 tyś. Z tym że większość zrobiona w trasie.
bojanek - 2014-01-29, 21:52

U mnie, przy tej samej konfiguracji silnikowej, co u owca65 i też przy gazie, sprzęgło dokonało żywota po 145 tys. km. Auto codziennie eksploatowane, prędkości przelotowe, raczej mało miasta. Obciążenie 3-4 osoby. Natomiast jestem II właścicielem, a wcześniejszy ciągał Czerwonego po Beskidach, to też zrobiło swoje. Z papierów serwisowych wynikało, że nie było wymiany, więc to i tak dobrze, że tyle wytrzymało, bo gdzieś tam się przewijało w sieci, że może szybko paść. Pod koniec to już ledwo pod górkę podjeżdżał plus dobrze było słychać charakterystyczne metaliczne terkotanie przy lekkim wciśnięciu pedału :mrgreen: Przy wymianie zdziwiliśmy się z kolegą mechanikiem, że tarcza taka mała :shock: Koniec końców w aucie wylądował zestaw LUK i śmiga jak zły :mrgreen: Oby jak najdłużej :-P
bobo100 - 2014-01-30, 13:10

Ja dziś odprowadziłem Logana na wymianę sprzęgła od nowości wytrzymało 92 tyś.km.
Przy mojej jeździe rok, ale jak ją kupowałem to już bardzo wysoko brało, a że to moje pierwsze auto po zdaniu prawka to kilka razy je przypaliłem :-P .

Odebrałem Logana wymiana sprzęgła zestaw Luk, regulacja zaworów, i trochę innych mniejszych usterek jak elektryka panelu sterującego, koszt napraw 1100 zł.

ajax - 2014-02-09, 11:55

Bardzo krótko. Albo wstawiasz jakieś badziewie (piszesz, że nie), masz jakąś wadę w sprzęgle (fachowy mechanik powinien to stwierdzić), albo coś nie teges z Twoją techniką używania sprzęgła. IMHO za najbardziej prawdopodobne stawiam: błędy kierowcy na pierwszym miejscu, wada w układzie mechanizmu wysprzęglania (mechanik do zmiany?) na miejscu drugim. Nawet kiepskie jakościowo sprzęgło nie padnie po 30 tysiącach przy prawidłowym użytkowaniu w sprawnym samochodzie
antropolog - 2014-03-29, 14:34

Koledzy, Koleżanki, a jakie są objawy zużycia sprzęgła, bo (odpukać) w swoich autach jeszcze się z tym nie spotkałem? (nie zauważyłem zmian w działaniu)
Karenzo - 2014-03-29, 14:36

Jaki przebieg ?
antropolog - 2014-03-29, 14:41

moich?

Lanos: 160 tys. km
V70: 245 tys. km
Logan: 78 tys. km

Ha! Znalazłem:

Wśród najczęstszych objawów zużycia sprzęgła samochodowego wymienić należy:

Brak reakcji samochodu podczas próby gwałtownego ruszenia z miejsca,

Brak przyspieszenia samochodu pomimo włączonego biegu i dodawania gazu przy zwiększanej prędkości obrotowej silnika oraz przy włączeniu piątego czy szóstego biegu w czasie jazdy pod górę, co spowodowane jest ślizganiem się tarczy sprzęgła,

Twardniejący pedał sprzęgła - oznaczający zużywanie się powierzchni styku, gdzie sprężyna talerzowa docisku spotyka się z łożyskiem oporowym,

Nieprzyjemny zapach w kabinie pojazdu mogący wskazywać na zużyte okładziny tarczy sprzęgła. Z początku objawy mogą pojawiać się podczas dużego obciążenia układu napędowego (podczas ruszania z miejsca lub jazdy pod górę), później także podczas normalnej jazdy. W niektórych przypadkach niemożliwe jest nawet ruszyć z miejsca.

Szum dochodzący z okolic skrzyni biegów może oznaczać, iż uszkodzeniu uległo łożysko sprzęgła. Jego głośna praca najczęściej występuje po wciśnięciu pedału sprzęgła. Może się również zdarzyć, iż łożysko hałasuje bez obciążenia, a podczas wciśnięcia pedału sprzęgła szum ustaje.

Ruszanie samochodu możliwe dopiero, gdy prawie puściliśmy pedał sprzęgła („pedał wysoko bierze”). Samochód powinien ruszać po delikatnym uniesieniu nogi na pedale sprzęgła.

Brak możliwości włączenia biegu. Jeżeli po rozebraniu auta okaże się, że okładziny tarczy sprzęgła są wizualnie w dobrym stanie, nie wolno wahać się z wymianą. W następstwie może się zdarzyć, iż jeden z tłumików drgań (sprężyn w tarczy sprzęgła) wypadnie z mocowania i zaciśnie się w docisku. W efekcie niemożliwym stanie się włączenie biegu. Nastąpi brak możliwości rozłączenia napędu, co może być również spowodowane pęknięciem sprężyny talerzowej docisku. Wówczas pojawi się dodatkowo zagrożenie, iż odłamany kawałek uszkodzi obudowę skrzyni biegów.

Nasilające się szarpanie pojazdu podczas ruszania. Za to uczucie dyskomfortu odpowiadają zużyte tłumiki drgań skrętnych w tarczy sprzęgła. Do takiego uszkodzenia może doprowadzić ostra, gwałtowna i szarpana jazda.

Nie należy zwlekać z wymianą zużytego sprzęgła. Odkładanie naprawy w czasie może nie tylko przyczynić się do zmniejszenia bezpieczeństwa jazdy, ale również doprowadzić do znacznego obciążenia finansowego właściciela pojazdu. Zaleca się, aby wymieniając sprzęgło, od razu wymienić komplet (tarczę, docisk, łożysko), gdyż ze względu na wysoki koszt naprawy będzie to najbardziej opłacalne wyjście (aby uniknąć powtórzenia tej czynności). Nie warto wymieniać tylko łożyska sprzęgła lub tylko tarczy sprzęgła, gdyż prędzej czy później pozostałe elementy układu sprzęgłowego też się zużyją, a wtedy będziemy zmuszeni ponieść raz jeszcze koszt wymiany w warsztacie lub serwisie ASO.

McRap - 2014-04-01, 10:38

antropolog szacunek ... 245 tysięcy. Ja też nigdy do tej pory nie musiałem wymieniać sprzęgła, ale najwyższy przebieg jaki miałem to 186 tysięcy.
BigT - 2014-04-01, 11:05

Znajomy w E60 wymienia co 30-40 tys km max ;]
antropolog - 2014-04-01, 11:27

245 tys spoko, wiadomo, trzeba liczyć się z tym, że po kolei części będą się zużywały i trzeba wymieniać. Najgorzej to było chyba z zawieszeniem wielowahaczowym w v70 z uwagi na koszty oryginalnych części. Teraz obserwuję właśnie dwumasowe (2000zł), bo to jakby pora na nie, ale póki co jest ok .
... służbowo kręcę 100kkm rocznie, do tego prywatnie, kilometry się robią same:)

W Loganie się właśnie zdziwiłem, że nie ma dwumasy ( a w Dusterze jest) i kurcze czuć, że nie ma
...
Zastanawiające z tymi szybko padającymi sprzęgłami, dlatego śledzę wątek, bo wydawało mi się, że 100-150kkm dla sprzęgła to pikuś.

Dyziek - 2014-04-01, 12:58

w Xsarze wymieniałem przy 225 tys. tylko dlatego, że uszczelniacz puścił i trzeba było ruszyć skrzynię. Ta czynność to 400 PLN, a sprzęgło drugie tyle, więc dla świętego spokoju zmieniłem. Mechanik mówił, że jeszcze bym na nim pojeździł. Było w aucie od nowości
antropolog - 2014-04-01, 15:09

Owca65 to niehumanitarne kazać wymieniać sprzęgło co 30 tys km.. zastanawiam się co tu poradzić, hm ja bym chyba udał sie do innego warsztatu... ty to robisz wszystko w ASO ? może w jakimś innym ASO każ sobie sprawdzić i pomierzyć , Rosiak, Pieluszyńska? Ja We Wrocławiu mam niezależny serwis francuzów, to o tyle łatwiej że można mieć z 2 źródeł info. Nie wiem jak z tym w Poznaniu, może NORAUTO ? No jak już wymieniłeś, no to pozostaje mieć nadzieje, że tym razem będzie dobrze, ale przy każdym grzebaniu przy aucie, przeglądzie, wymianie klocków to bym był czujny z twoim tematem- może akurat ktoś się spotkał już z takim lub podobnym (Thalia? Clio?) egzemplarzem i wie w czym feler ? Zakładam, że nie pożyczasz samochodu miłośnikowi palenia gum spod świateł ;-)
Dyziek - 2014-04-01, 17:57

antropolog, tylko nie NORAUTO. Panie chroń mnie przed nimi.
W Piasecznie np. obsluga serwisowa jest tak fatalna, ze bylem tam raz i wiecej nie podjade (dasz wiare, ze wymiana opon moze trwac 2h?),

antropolog - 2014-04-02, 08:20

kiedyś skorzystałem z Wrocławskiego Norauto i byłem zadowolony... może się popsuli? miejmy nadzieję, że tylko w Piasecznie ;)
corrado - 2014-04-02, 08:30

Norauto na Bielanach przy A4 ?:-)
antropolog - 2014-04-02, 12:39

Tak, właśnie tam. Też u nich byłeś ?
corrado - 2014-04-02, 13:49

Byłem, tylko ze 4-5 lat temu jak mieszkałem we Wro :cry:
Jupiter - 2014-05-15, 17:09

Jaki jest rozmiar tarczy sprzęgła dla logana 1.4 2005
DrOzda - 2014-05-15, 20:01

180 mm
laisar - 2014-05-15, 20:04

Jupiter napisał/a:
Jaki jest rozmiar tarczy sprzęgła dla logana 1.4 2005

Średnica: 180 mm.
Grubość: 7,6 mm.
Liczba wieowypustów: 26.
Kolor sprężyn: szary.

waski - 2015-04-29, 20:06

Witam, będę właśnie niedługo wymieniał sprzęgło kompletne i mam pytanie do kolegów, na co jeszcze zwrócić uwagę i co ewentualnie wymienić jak juz będzie zdjęta skrzynia biegów, jakieś uszczelniacze lub coś w tym stylu, przy okazji jak to już będzie robione?
I do tego jaja po teraz ogladam komplety sprzęgieł, bo wybrałem valeo i do 1,4
są pokazane aż trzy różne i teraz cholera jak sprawdzić które jest odpowiednie

http://www.sprzeglo.com.p..._asc&p=1&c=&ci=

orzeszek2 - 2016-04-09, 18:01

To jakiej firmy kupić sprzęgło. Luk, Valeo twirdzicie, że robi za słabe. aisin, sachs też słabe. Na forach innych marek tak twierdzą i polecają bardzo drogie exedy. samochód będzie długo eksploatowany i w trudnych warunkach, miasto, piaszczyste drogi. Nie ma zamiaru się ścigać, ale normalnie użytkować. Mój model to logan 1,4 z 2006 bez gazu.
corrado - 2016-04-09, 18:19

Powiem tak, daj mi auto i spale Ci sprzegło , że będzie się ślizgać już , w pół godziny do 1 h jakie byś nie założył.

Oprócz sprzęgła warto wymienić wysprzęglik sprzęgła, uszczelniaczy jak nie trzeba to nie wymieniaj bo to i tak bez ściagania skrzyni w dowolnm momencie sobie wymienisz bo odpiac półosie jest b łatwo nawet na lewarku.

laisar - 2016-04-09, 18:51

corrado napisał/a:
warto wymienić wysprzęglik sprzęgła

Kol. orzeszek2 w ogóle nie ma hydraulicznego wysprzęglika, tylko widełki sterowane linką - więc nie bardzo miałby co wymieniać.

corrado - 2016-04-09, 19:13

No to jak nie ma wysprzeglika ( zintegrowanego łożyska ) zobaczyc w jakim stanie łożysko oporowe i łapa wyciskowa sprzęgła .
Jak łożysko chuczy to warto wymienić.
Łatwo można sprawdzić w jadąć np w jakimś tunelu albo garażu, słychać wtedy łożysko jak szumi przy wrzuceniu luzu z jakiegos biegu ...

[ Komentarz dodany przez: laisar: 2016-04-11, 12:35 ]
O terkoczącym łożysku - http://www.daciaklub.pl/f...1695911#1695911.

DrOzda - 2016-04-09, 20:56

Co za druciarstwo - jak już wymieniasz sprzęgło to w komplecie - tarcza , docisk, łożysko zwłaszcza że komplet do Logana to 300 - 400 PLN .....
orzeszek2 - 2016-04-10, 08:54

laisar napisał/a:
corrado napisał/a:
warto wymienić wysprzęglik sprzęgła

Kol. orzeszek2 w ogóle nie ma hydraulicznego wysprzęglika, tylko widełki sterowane linką - więc nie bardzo miałby co wymieniać.


Kolego lasarus to nie ja napisałem o wymianie hydraulicznego wysprzęglika tylko jaki komplet wybrać

DrOzda - 2016-04-10, 11:13

Przy normalnej eksploatacji bez trzymania nogi na pedale i ciągania przyczepy Valeo nie jest złe. .
laisar - 2016-04-10, 13:21

orzeszek2 napisał/a:
to nie ja napisałem o wymianie hydraulicznego wysprzęglika

Zgadza się - dlatego odpowiedziałem koledze corrado [:

kali - 2016-04-10, 19:17

Zamiennik kosztuje 120zł netto kpl. Wymieniałem w tamtym roku. Ori Valeo kosztowało wtedy 230zł netto.
corrado - 2016-04-18, 08:20



Prostsza wymiana sprzęgła na przykładzie Renault Clio
Ktoś wymieniał tym sposobem bez wyjmowania półosi ze skrzyni ?
Ciekawe czy tyle miejsca jest w dusterze i tak sobie mysle ze ewentualnie moznabyloby spuscic olej ze skrzyni i zdjąć kopulke 5tego biegu by jeszcze bardziej odsunąć skrzynie

laisar - 2016-04-18, 09:22

corrado napisał/a:
Ktoś wymieniał tym sposobem bez wyjmowania półosi ze skrzyni?

U mnie tak wymieniali.

corrado napisał/a:
czy tyle miejsca jest w dusterze

Raczej więcej.

corrado napisał/a:
by jeszcze bardziej odsunąć skrzynie

Nie było potrzeby.

corrado - 2016-05-25, 13:25

czy polecacie to sprzeglo VALEO do dustera ?

Informacje katalogowe 828012
średnica 1 [mm] 215
średnica 2 [mm] 215
Ilość zębów 26
Wersja 215 CPOV
Jednostka pakowania 1

http://allegro.pl/valeo-s...5815272860.html

REANULT 8200950607


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group