DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Sterowanie szybami elektrycznymi przy wyłączonym zapłonie

ADAM 12 - 2008-10-07, 18:40
Temat postu: Sterowanie szybami elektrycznymi przy wyłączonym zapłonie
Mam jeszcze jedną drobna modyfikacje w temacie otwieranie/zamykanie okien bez włączania zapłonu.Otóż wyciągnąłem bezpiecznik el. szyb,i zrobiłem mostek z bezpiecznikiem pod stałym napięciem.(Oczywiście po stronie chronionej bezpiecznikiem).
Teraz chcąc zamknąć szybę nie muszę wsiadać i wkładać kluczyk w stacyjkę.
Trzecia modyfikacja dotyczy zasilania radia,przełączyłem zasilanie w kostce,i tak samo jak szyby,działa przy wyciagniętym kluczyku ze stacyjki.

stempik - 2008-10-07, 21:02

ADAM 12 napisał/a:
Teraz chcąc zamknąć szybę nie muszę wsiadać i wkładać kluczyk w stacyjkę.

przy założeniu że bez kluczyka również się otwiera , łatwiej ją teraz ukraść.

ADAM 12 - 2008-10-08, 11:22

stempik napisał/a:
przy założeniu że bez kluczyka również się otwiera , łatwiej ją teraz ukraść.

Nie bardzo wiem co Masz na myśli ? Szyba nie włącza zapłonu, nie zwalnia blokady stacyjki,nie otwiera dzwi.Jeśli cos ominąłem to Podpowiedz

laisar - 2009-06-18, 13:58
Temat postu: Sterowanie szybami el. na postoju
Aktualizacja: 21.06.2009 13:49
Wzruszony do głębi strasznym losem niektórych kolegów <; (i najprawdopodobniej podświadomie zainspirowany) postudiowałem trochę schematy i wymyśliłem coś takiego - bardzo proszę jednak kogoś bardziej zaprzyjaźnionego z prądem o weryfikację:

jackthenight - 2009-06-18, 16:46

Będzie to dobre połączenie pod dwoma warunkami :

1. Podłączenie kabla przed bezpiecznikiem 10 A.
Przed bezpiecznikiem oznacza wsuwkę na której jest napięcie po włączeniu zapłonu, po uprzenim wyciągnięciu bezpiecznika 10 A. Jak już znajdziemy odpowiednią wsuwkę należy ten bezpiecznik włożyć zpowrotem.

2. Wyciągnięcie bezpiecznika 30A ze swojego miejsca i założenie go na tym kablu (tak jak jest narysowany na rysunku), a kabel podłączamy w miejsce puste po bezpieczniku 30A (Mamy dwie wsuwki po bezpieczniku 30A, ale nasz kabelek podłączamy do wsuwki niemającej napięcia przy włączonym zapłonie).
To miejsce po tym bezpieczniku 30A pozostaje już później puste.

laisar - 2009-06-18, 16:59

Dokładnie tak jest zaznaczone (: - w "dużych" bezpiecznikach po lewej (pionowych) napięcie podawane jest na dolnych nóżkach, natomiast w bezpiecznikach poziomych: na lewych (czyli "wyjście" do urządzeń jest po prawej).

Z tym "30A" też mi się tak wydawało, ale wolałem się najpierw upewnić (no i nie chciało mi się retuszować <:).

Przygotuję jutro wersję ostateczną, to podmienię.

Dzięki, jack! (:

ADAM 12 - 2009-06-18, 17:08

Juz o tym kiedyś było :
http://www.daciaklub.pl/f...p?p=18407#18407

Działa b.dobrze,jak mi się skończy gwarancja to przełączę jeszcze światła pod stacyjkę.

zielony - 2009-06-18, 20:13
Temat postu: Re: Sterowanie szybami el. na postoju
laisar napisał/a:
Wzruszony do głębi strasznym losem niektórych kolegów

Polacy tacy są, że lubią ponarzekać :mrgreen:
Ale - mam takie pytanko: Czy tego typu tricki grożą utratą gwarancji :?:

laisar - 2009-06-18, 20:44

Cytat:
Juz o tym kiedyś było

O, fucktycznie - a ja pół dnia nad tym główkowałem...

Cytat:
przełączę jeszcze światła pod stacyjkę

Tzn. żeby się włączały... kiedy?

Cytat:
Czy tego typu tricki grożą utratą gwarancji?

De iure na pewno, ale najpierw ktoś musiałby pojechać z takowym wynalazkiem do ASO <; - a przecież jedną z jego największych zalet jest możliwość (de)montażu w jakieś 15 sek... (A drugą - niewyśledzywalność).

jackthenight - 2009-06-18, 22:00

laisar napisał/a:
Tzn. żeby się włączały... kiedy?


Nie, pewnie po to aby się same wyłączały.

laisar - 2009-06-21, 12:56

Wysłane: 2009-06-19, 01:14
No ale jak się same wyłączają, to się chyba i same włączają, nie?



Wysłane: 2009-06-21, 13:53
Poprawiłem ilustrację przykładowego sposobu (bo są i inne możliwości) realizacji tytułowej kwestii.

76magg - 2009-08-27, 07:13

Witam (pierwszy raz piszę na forum).
Podkusiły mnie te modyfikacje w skrzynce bezpieczników... a że na szyby już kilka razy narzekałem (Daciorożca mam niecały miesiąc), więc postanowiłem sobie coś takiego zamontować.

Pierwszym błędem było kupno nóżki i kabelka z miejscem na bezpiecznik takich jak na tą większą 30-tkę. Tu pytanie pierwsze, czy duża 30 różni się czymś od małej 30?

Druga sprawa, że robiłem to z pamięci (stronkę sobie wprawdzie zapisałem, ale nie chciało mi się laptopa w aucie odpalać). I podłączenie w miejscu tej 30 mam tak samo, ale drugi koniec mam pod pozycją 29 z tego schematu: http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=2300.
Bo zgodnie z tym schematem to co jest tutaj pokazane to podłączenie się pod nóżkę bezpiecznika radia (a w opisie podłączenia jest o bezpieczniku pod stałym napięciem...).
Czy tutaj walnąłem jakąś gafę?
I jeszcze jedna kwestia - jak powinno się fachowo domontować kabelek do nóżki któregoś z bezpieczników?
A może w skrzynce jest jakieś wolne miejsce, gdzie jest podawane napięcie (bez względu na stan stacyjki) - chyba dzisiaj sobie to sprawdzę?

Beckie - 2009-08-27, 07:19

76magg napisał/a:
Tu pytanie pierwsze, czy duża 30 różni się czymś od małej 30?

W duży bezpiecznik łatwiej jest trafić, gdy w czasie jazdy chce się coś nim włączyć lub wyłączyć. :mrgreen:

laisar - 2009-08-27, 11:17

Elektrycznie duża 30 raczej się niczym nie różnic od małej 30 - to chyba tylko różnica mechaniczna.

Bezpiecznik 38 faktycznie nie daje prądu bez przekręcenia kluczyka - zawsze obecne napięcie jest pod E29 (czyli dobrze sobie podłączyłeś) albo E36.

76magg - 2009-08-27, 11:32

To pozostaje tylko pytanie o to, jak montować przewody do nóżek bezpieczników?
Bo obecnie zrobiłem to robiąc z końcówki kabelka pentelkę:

Kod:

===-**---------.
    ' |    X   |
      '--------'

Gdzie nóżka wchodzi w miejsce X, = to przewód w izolacji, ** to miejsce gdzie drut ( - ) jest skręcony.

I jeszcze facet w sklepie elektrycznym stwierdził, że jak 30A, to kabel grubszy niż był fabrycznie w oprawie bezpiecznika... ale nie wymieniałem, bo chyba przy obciążeniu chwilowym (a szyb raczej nie otwieram/zamykam często) nie trzeba.

ADAM 12 - 2009-08-27, 20:32

76magg napisał/a:
To pozostaje tylko pytanie o to, jak montować przewody do nóżek bezpieczników?

Ja zrobiłem to najprościej jak tylko można- końcówkę przewodu(oczywiście bez izolacji) włożyłem między blaszki podstawy bezpiecznika i włożyłem bezpiecznik.Blaszki podstawy są elastyczne,więc kontakt prądowy jest zachowany.W miejsce bezpiecznika od szyb założyłem przepalony bezpiecznik,bo inaczej podaje napięcie tak jakby stacyjka była włączona.Ważne aby włączyć się po stronie która niema prądu bez bezpiecznika,bo w razie awarii obwód nie będzie chroniony.Jest to prosty sposób ,choć może trochę partyzancki,ale ma jeszcze tę zaletę,że jest łatwo demontowalny i nie pozostawia śladu ingerencji(wiadomo- gwarancja).U mnie sprawdza się b.dobrze.
Radio ma dwa zasilania,jedno pod stacyjkę,a drugie bezpośrednie dla podczymania pamięci,wystarczy mostek w kostce i działa niezależnie,chociaż fabryczne radio w Loganie którym ostatnio jeździłem miało opcję włączania bez kluczyka w stacyjce, tyle że za każdym razem jak wyłączałem silnik,radio również wyłączało się .A w kangoo i w mojej Daci(radio nie fabryczne) bez włączonego zapłonu nie działa.

76magg - 2009-08-27, 23:32

No to tak:
1. Radio mam brane w zestawie komfort (czy jakoś tak) - można je włączyć bez kluczyka i wtedy po godzinie się wyłączy (ale można znowu włączyć), ale radio nie jest tutaj istotne...
2. U mnie (Logan MCV 2009) na tej 10A ze zdjęcia Laisar'a nie ma napięcia bez kluczyka.
3. Podpiąłem się więc pod UCH... i skończyło się tym, że jak dzisiaj sobie opuściłem i podniosłem szyby na parkingu, to po odpaleniu okazało się, że komputer zaczął liczyć spalanie itp. od nowa (jak się tam wpinałem, to po wyjęciu bezpiecznika UCH (15A) też miałem ten efekt).
4. Przed chwilą polazłem i stwierdziłem, że podepnę się przed F32 (30A) od ogrzewania tylnej szyby, bo tam mam napięcie bez kluczyka, a ogrzewania tylnej szyby raczej nie używam.

Dodatkowo wczoraj zamontowałem sobie buczek przypominający o światłach... tylko wyje niemiłosiernie, więc będę go musiał:
a) Okleić czymś
b) Dorzucić do układu opornik...

I na bazie tych modyfikacji stwierdziłem, że chyba sobie też przepnę sterowanie ustawianiem lusterek wstecznych, bo od mojej lubej różnię się gabarytami dość znacząco, więc jak sobie jeździmy na zmianę, to konieczna jest korekta lusterek. A żeby je ustawić, trzeba przekręcić kluczyk. A jak się przekręci kluczyk... to zacznie wyć buczek i trzeba włączyć światła :D

Przydałoby się też domykanie szyb, ale ze względu na gwarancję nie chcę tam grzebać (bo z tego co skumałem, to nie jest to tylko podpinanie kabelków, co odwrócić można w kilka sekund).

EDIT:
Jeszcze koszt zabawy podam:
Bzyczek + oprawka opornika (tego większego, bo mniejszych nie mieli) + jakiś metr kabla + 2 końcówki bagnetowe większe = chyba 11 zł.
Zestaw oporników (bo nie było samodzielnej 30A) + 2 końcówki bagnetowe mniejsze = 5,50 zł.

burbon - 2010-06-06, 15:41

jackthenight napisał/a:
Będzie to dobre połączenie pod dwoma warunkami :

1. Podłączenie kabla przed bezpiecznikiem 10 A.
Przed bezpiecznikiem oznacza wsuwkę na której jest napięcie po włączeniu zapłonu, po uprzenim wyciągnięciu bezpiecznika 10 A. Jak już znajdziemy odpowiednią wsuwkę należy ten bezpiecznik włożyć zpowrotem.

2. Wyciągnięcie bezpiecznika 30A ze swojego miejsca i założenie go na tym kablu (tak jak jest narysowany na rysunku), a kabel podłączamy w miejsce puste po bezpieczniku 30A (Mamy dwie wsuwki po bezpieczniku 30A, ale nasz kabelek podłączamy do wsuwki niemającej napięcia przy włączonym zapłonie).
To miejsce po tym bezpieczniku 30A pozostaje już później puste.


W Sandero Stepway po modyfikacji zgodnie z w/w schematem uruchomienie szyb wymaga włożnia kluczyka i przekręcenie o jeden stopień - bez konieczności włączenia zapłonu jak fabrycznie zaprojektowano. Włącza się wtedy radio i możemy sterować szybami. Bez kluczyka nie zadziała.

ADAM 12 - 2010-06-06, 17:43

Istotą mojej modyfikacji było to,abym mógł sterować szybami i radiem całkowicie bez kluczyka w stacyjce.Mam zwyczaj wyciągać kluczyki ze stacyjki nawet przy bardzo krótkim postoju.UWAGA-w/w modyfikacja sterowania szyb niewskazana przy małych dzieciach.
jackthenight - 2010-06-06, 18:21

burbon napisał/a:
jackthenight napisał/a:
Będzie to dobre połączenie pod dwoma warunkami :

1. Podłączenie kabla przed bezpiecznikiem 10 A.
Przed bezpiecznikiem oznacza wsuwkę na której jest napięcie po włączeniu zapłonu, po uprzenim wyciągnięciu bezpiecznika 10 A. Jak już znajdziemy odpowiednią wsuwkę należy ten bezpiecznik włożyć zpowrotem.

2. Wyciągnięcie bezpiecznika 30A ze swojego miejsca i założenie go na tym kablu (tak jak jest narysowany na rysunku), a kabel podłączamy w miejsce puste po bezpieczniku 30A (Mamy dwie wsuwki po bezpieczniku 30A, ale nasz kabelek podłączamy do wsuwki niemającej napięcia przy włączonym zapłonie).
To miejsce po tym bezpieczniku 30A pozostaje już później puste.


W Sandero Stepway po modyfikacji zgodnie z w/w schematem uruchomienie szyb wymaga włożnia kluczyka i przekręcenie o jeden stopień - bez konieczności włączenia zapłonu jak fabrycznie zaprojektowano. Włącza się wtedy radio i możemy sterować szybami. Bez kluczyka nie zadziała.



Jeśli chcesz sterować szybami bez wkładania kluczyka to podłącz tak :



burbon - 2010-06-11, 08:37

Chyba zostanę przy poprzedniej wersji. Najważniejsze, że nie muszę włączać zapłonu. Zastanawiające dlaczego konstruktorzy Renault nie pomyśleli o tym? Przecież nie tylko na tym forum są ludzie myślący praktycznie.
laisar - 2010-06-11, 11:00

MSZ tym razem to po prostu zwykły błąd projektowy, które zdarzają się właściwie w każdym aucie - nawet tak prostym jak Dacia... A że jest w niej niewiele elementów, to padło akurat na szyby <;

Niestety, mimo że jest w Daciach kilka takich problemów, to firma (-y?) jakoś bardzo dziwnie spóźnia się z ich poprawieniem... /:


burbon napisał/a:
W Sandero Stepway po modyfikacji zgodnie z w/w schematem uruchomienie szyb wymaga włożnia kluczyka i przekręcenie o jeden stopień

I tak miało być (vide podtytuł tematu) - moja propozycja była odmienna właśnie w tym punkcie od projektu ADAMA 12 (:

matysz - 2012-10-29, 21:28

podłącze się do tematu ze swoim schematem. Oczywiście zrobiony wg opisu znajdującego się w tym temacie. mam zrobione wg tego schematu szyby bez kluczyka. mam nadzieję że komuś się jeszcze przyda.

Na rysunku pokazane są możliwe połączenia. Z 3 możliwych oczywiście wybieramy 1 ;)


jackthenight - 2012-10-29, 23:12

Kolego matysz podłączyłeś F29 z F14 z F38 i F36 ? Wszystko razem jest połączone na krótko ?
A jaki jest sens tego podłączenia, kolego matysz ? Możesz wyjaśnić, bo jestem bardzo ciekawy sensu tego podłączenia.

matysz - 2012-10-30, 10:47

nie wszystko naraz tylko to są możliwe połączenia żeby działało jak kto chce ;) może sie nie doprecyzowałem ;)
Piotr_K - 2012-10-30, 14:40

Ciekawy sposób i przydatny, chciałbym mieć jeszcze samozamykanie szyb po zamknięciu auta z kluczyka. Wiem, ze gdzieś to opisywano, ale nie mogę trafić w temat ..:-(
laisar - 2012-10-30, 14:47

@Piotr_K: Kompendium / Instrukcja montażu modułu domykania 4 szyb / http://www.daciaklub.pl/f...p?p=52809#52809
DaciaMCV - 2017-09-30, 09:56
Temat postu: Szyby elektryczne a włączenie silnika
Mam pytanie: czy szyby elektryczne dziaiałają przy wyłączonym silniku?
paul7 - 2017-09-30, 10:06

Ale musi być przekręcona stacyjka! Jeśli chcesz , to zawsze na korbkę będzie działać niezależnie :mrgreen:
DaciaMCV - 2017-09-30, 10:15

Czyli korbka bardziej praktyczna ;-)

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group