|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Na każdy temat - sensownośc świateł dziennych
Karenzo - 2014-10-14, 01:13
Panowie niech mi ktoś wytłumaczy jaki cel mają światła do jazdy dziennej ?
Bo na pewno nie powodują zmniejszenia spalania paliwa
H7 wymienia się co 20-30 tyś km przy koszcie 15 zł szt
więc takie ledy za 200 zł zwróciły by się po może 200 tyś km
a ledy są nie wymienialne , po zepsuciu są do wyrzucenia
route2000 - 2014-10-14, 08:20
Mam w Lodgy fabryczne światła dzienne na normalnych żarówkach. Myślałem o wymianie na LED-owe, ale dałem spokój. Większy koszt żarówek LED vs żarówek zwykłych 21W, a jeszcze mi (tfu,tfu,tfu) nie przepaliła, a już przejechałem ponad 10 tys.km częściej po mieście niż na trasie (częste rozruchy silnika).
DrOzda - 2014-10-14, 09:00
Główna zaleta świateł do jazdy dziennej to taka że nie muszę pamiętać o ich włączaniu. A już raz kiedyś zapłaciłem miśkom po wyjeździe z parkingu haracz za niemanie.
Druga to podświetlenie komputera pokładowego w dzień.
laisar - 2014-10-14, 09:59
Karenzo napisał/a: | jaki cel mają światła do jazdy dziennej? |
Zwiększenie widoczności pojazdu.
A że światła mijania czy przeciwmgłowe są skonstruowane do oświetlania drogi i w tym celu zoptymalizowane, więc wymyślono dzienne. Aspekt ekonomiczny jest już drugorzędny - chociaż też wymierny, zwłaszcza po ich upowszechnieniu.
Natomiast fakt, że istnieją różne rozwiązania techniczne, i, jak wszystko na świecie, nie są idealne, nie ma większego wpływu na zasadność samego pomysłu - o którym na naszym forum był duża już duża dyskusja: http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=205
bebe - 2014-10-14, 10:16
Karenzo napisał/a: | Panowie niech mi ktoś wytłumaczy jaki cel mają światła do jazdy dziennej ? |
Jeśli nie ma kontrolki włączonych świateł mijania, to zgodnie z przepisami wraz z włączeniem świateł mijania musi się włączyć podświetlenie tablicy. Jak masz jasne/białe tarcze zegarów (w niektórych Loganach były), to wygląda to ogólnie kijowo i nieczytelnie. Do tego przygasa podświetlenie radia (można wyłączyć, ale wtedy razi w nocy), i ogólnie świat staje się odrobinę wujowszym miejscem. :> Światła do jazdy dziennej eliminują te niedogodności. No i też fajne to dla sklerotyków (do których się zaliczam). :)
corrado - 2014-10-14, 10:23
bebe napisał/a: |
Jak masz jasne/białe tarcze zegarów (w niektórych Loganach były), to wygląda to ogólnie kijowo i nieczytelnie. Do tego przygasa podświetlenie radia (można wyłączyć, ale wtedy razi w nocy), i ogólnie świat staje się odrobinę wujowszym miejscem. :> Światła do jazdy dziennej eliminują te niedogodności.
|
Hahahahaa, ale naciągany powód!
Ojj lubi sobie kolega pozartować i polać wodę!
eplus - 2014-10-14, 12:49
bebe napisał/a: |
Jeśli nie ma kontrolki włączonych świateł mijania, .... :) |
Chyba "pozycyjnych".
bebe - 2014-10-14, 22:10
corrado napisał/a: | bebe napisał/a: |
Jak masz jasne/białe tarcze zegarów (w niektórych Loganach były), to wygląda to ogólnie kijowo i nieczytelnie. Do tego przygasa podświetlenie radia (można wyłączyć, ale wtedy razi w nocy), i ogólnie świat staje się odrobinę wujowszym miejscem. :> Światła do jazdy dziennej eliminują te niedogodności.
|
Hahahahaa, ale naciągany powód!
Ojj lubi sobie kolega pozartować i polać wodę! |
Nie żartuję nic a nic. W swoje światła do jazdy dziennej władowałem 8 stów i sporo pracy koncepcyjnej i fizycznej, więc dla mnie z kolei argument o oszczędnościach jest śmiechu wart. :)
corrado - 2014-10-14, 22:53
Aha, no to teraz rozumiem skąd te lanie wody, trzeba było się czymś tłumaczyć te swoje nieprzemyślane i głupie decyzje a faktycznie ciężko o niegłupie uzasadnienie.
Mam nadzieję , że kolega się nie obrazi za nazwanie rzeczy po imieniu
wydać 800pln za podświetlenie zegarów, które notabene robi się 1-2 diodami za 1pln - 1 lub 2h roboty ( tutorial choćby jest na forum francuskim dacii duster.dacia-forum.com ) -> to faktycznie świetny pomysł - interes życia
bebe - 2014-10-14, 23:13
corrado napisał/a: | Aha, no to teraz rozumiem skąd te lanie wody, trzeba było się czymś tłumaczyć te swoje nieprzemyślane i głupie decyzje |
Od momentu wkurzenia się podświetleniem zegarów do zamontowania świateł do jazdy dziennej minęły prawie dwa lata, był czas przemyśleć. :) Co do głupoty, to historia mnie osądzi. :]
corrado napisał/a: | wydać 800pln za podświetlenie zegarów, które notabene robi się 1-2 diodami za 1pln - 1 lub 2h roboty ( tutorial choćby jest na forum francuskim dacii duster.dacia-forum.com ) -> to faktycznie świetny pomysł - interes życia |
Przeczytaj ze zrozumieniem, po co to robiłem. Nie chodziło o podświetlenie, a o brak podświetlenia. :) Poza tym - kto bogatemu zabroni? :)
corrado - 2014-10-15, 00:46
Aha.ok o brak podswietlenia. No to zmienia postać rzeczy.
Faktycznie masz za dużo pieniędzy , tylko czemu w takim razie jezdzisz byle dacia?
Większy lans czy komfort uzyskasz choćby w audi
48piotr - 2014-10-15, 07:39
corrado napisał/a: | Większy lans czy komfort uzyskasz choćby w audi |
A jak ma wysypkę na "niemca"??
Ja mam.
bebe - 2014-10-15, 09:35
corrado napisał/a: | Faktycznie masz za dużo pieniędzy , tylko czemu w takim razie jezdzisz byle dacia? |
Bo robi robotę, a resztę z dużo pieniędzy wolę wydać na jakieś fajne rzeczy? :)
corrado napisał/a: | Większy lans czy komfort uzyskasz choćby w audi |
Nie mam po co i przed kim się lansować. Wielkość komfortu w audi nie tłumaczy wielkości ceny (nowego), a na utrzymanie używanego mnie nie stać (nerwowo).
corrado - 2014-10-15, 09:49
Znowu bezsensowne podejście. Zdecyduj się jaką opcję wybierasz :)
Z jednej strony mówisz że masz dużo kasy i kupujesz światła dzienne za 800pln by lepiej widzieć zegary :D a z drugiej strony jeździsz dacią bo wolisz wydać zaoszczędzone w ten sposób pieniądze na poważniejsze rzeczy albo inaczej przyjemniejsze.
Teraz piszesz , że nie chcesz się lansować i nie to ci w głowie, a kupujesz LEDy za 800pln hahaha
laisar - 2014-10-15, 09:58
corrado napisał/a: | Znowu bezsensowne podejście |
Ocena sensowności jest sprawą subiektywną - i na tym sugeruję zakończyć to zaglądanie do cudzych kieszeni...
corrado - 2014-10-15, 10:19
No proszę admin laisar, usunął całą fajną dyskusję moją z adminem bebe o bezsensowności światełek DRL i o braku logiki w postępowaniu admina Bebe.
A mamy podobno swobodę wypowiedzi...
DrOzda - 2014-10-15, 10:32
A wiesz do czego służy ten dział i co to jest OFF TOPIC ?
corrado - 2014-10-15, 10:36
Do czego ?
laisar - 2014-10-15, 10:46
corrado napisał/a: | usunął całą fajną dyskusję |
Nikt nic nie usunął - http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=11188
Hau, hau? d;
DrOzda - 2014-10-15, 10:47
Do tego co jest jego tematem. Złote myśli o sensowności lub nie możesz kontynuować tutaj:
http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=11188
corrado - 2014-10-15, 11:05
Cytat: |
Do tego co jest jego tematem. Złote myśli o sensowności lub nie możesz kontynuować tutaj
|
A dziekuję, skorzystam. Następnym raazem zwrócę się do Ciebie jak nie będę wiedział jak korzystać z forum.
bebe - 2014-10-15, 11:15
corrado napisał/a: | Z jednej strony mówisz że masz dużo kasy i kupujesz światła dzienne za 800pln by lepiej widzieć zegary :D a z drugiej strony jeździsz dacią bo wolisz wydać zaoszczędzone w ten sposób pieniądze na poważniejsze rzeczy albo inaczej przyjemniejsze. |
I gdzie tu sprzeczność dokładnie? :) Między ceną świateł do jazdy dziennej a ceną audi są dwa-trzy rzędy wielkości różnicy. No i zawsze mogę znajdować perwersyjną przyjemność w jeździe z niepodświetlonymi zegarami. :]
corrado napisał/a: | Teraz piszesz , że nie chcesz się lansować i nie to ci w głowie, a kupujesz LEDy za 800pln hahaha |
Ale to nie są LEDy, tylko zwykłe żaróweczki, więc tym bardziej lans ujemny - poza nami dwoma i miliardem internautów nikt nie wie i raczej się nie domyśli, ile kosztowały. :)
corrado - 2014-10-15, 11:30
No to kontynuując, jesli to nie LEDy a zwykłe halogeny i za 800pln ,
to znowu bezsens działania - lepiej kupić nowoczesne LEDy za 150-200pln :) 600pln by było w kieszeni przynajmniej.
"Perwersja" - faktycznie to może być powód i teraz ma to sens, teraz rozumiem o co Ci chodziło
Przykład audi, to odpowiedź na to , bo sam mówiłeś że jesteś bogaty. Jesli więc za wysoka półka, to mógłby być Citroen ? Duży komfort, a ceny o wiele niższe niż audi.
DrOzda - 2014-10-15, 12:08
Poświęć 15 minut na przejrzenie wątku o DRL to się dowiesz dlaczego bebe zrobił tak jak zrobił i dlaczego 800 PLN. Poszukaj po hasłach - przepisowe miejsce dla DRL w MCV i chęć zachowania świateł przeciwmgłowych.
corrado - 2014-10-15, 12:33
Już samo to , że ciezko znaleźć miejsce na światełka dzienne zastanawiając się przez 15-60 stron ( ciężko mi teraz określić gdzie się kończy o MCV) źle swiadczy o sensowności instalacji. I człowiek logicznie myslący zastanowiłby się tutaj czy jest sens dodatkowo się ładować w 800pln, kiedy i tak się nic nie oszczędzi na paliwie, albo prawie nic.
No ale Bebe przyznał , że chodzi o perwersje, więc chyba nie chcesz zarzucić mu braku logicznego myślenia, mówiąc że chodziło mu aspekt ekonomiczny bo "roboczogodziny" podłączania przy aucie też kosztują ...
mekintosz - 2014-10-15, 13:10
Nie muszę pamiętać o włączeniu świateł mijania. Mam mniejsze zużycie prądu przez co samochód jest ciut mocniejszy (mniejsze obciążenie alternatora). Zimą zaoszczędzone kw mogę skierować do ogrzewania mat w fotelach. Za dnia mam jaśniej podświetlany ekran komputera pokładowego oraz radio. Bez zbędnych kombinacji z ledami w liczniku. Pozwoliłem sobie na zakup lepszej jaśniejsze żarówki h4 ale o skróconej żywotności. Dzięki Led DRL na dłużej wystarczą. Poza tym jak ktoś nie widzi srebrnego sandero za dnia bez świateł mijania to niech idzie do okulisty lub odda prawo jazdy. Sens jazdy na swiatlach mijania w dzień jest mocno dyskusyjny.
Daster - 2014-10-15, 13:42
A ja zauważyłem taką tendencje.
Po zamontowaniu DRL LED mój Duster spalił średnio w trasie po pokonaniu 1000 km przy 3 osobach, zapakowanym na full bagażniku i 3 rowerach na platformie haka 7.4l/100km (jazda w dzień), tyle samo jak przed montażem DRL i bez rowerów i haka
corrado - 2014-10-15, 13:53
Cytat: | Mam mniejsze zużycie prądu przez co samochód jest ciut mocniejszy (mniejsze obciążenie alternatora). |
Jeśli jakieś zużycie to nie alternatora a akumulatora, zmniejszenie napięcia na akumulatorze etc. - alternator - wirnik cały czas się kręci przez kółko pasowego i pasek wieloklinowy; przecież nie zdejmujesz paska jak chcesz włączyć wyłączyć "prądnice".
Cytat: | Zimą zaoszczędzone kw mogę skierować do ogrzewania mat w fotelach. |
Jeśli lampki działają, nie psują się i kosztują mniej niż 200pln to można się zastanowić nad jakimis oszczędnościami , ale to już trzeba policzyć.
Dla oświetlenia w domu i żarówki 50W i 4x1LED , gdzie płacimy za EE - są takie wyniki :
http://ekotaniej.pl/centr...swietlenia-led/
oszczędność takiej wymiany po pół roku. W samochodzie po 1. są droższe żarówki DRL jak za 27pln poza tym w gorszych warunkach pracują , mogą się spalić, poza tym nie płacimy jawnie za prąd, najwyżej spadnie trochę poziom naładowania akumulatora i będzie ciszej grało radio etc. ale nie zauważymy tego
Poza tym jako jedyny wcale nieprzekornie powiem, że mi pasuje podświetlenie zegarów wskazówek i "lekkie ściemnienie tego z km`ami"
bebe - 2014-10-15, 15:32
corrado napisał/a: | Już samo to , że ciezko znaleźć miejsce na światełka dzienne zastanawiając się przez 15-60 stron ( ciężko mi teraz określić gdzie się kończy o MCV) źle swiadczy o sensowności instalacji. |
Już samo to, że ciężko oderwać pupę od podłoża, źle świadczy o sensowności badań nad latającymi maszynami cięższymi od powietrza. :]
corrado napisał/a: | I człowiek logicznie myslący zastanowiłby się tutaj czy jest sens dodatkowo się ładować w 800pln, kiedy i tak się nic nie oszczędzi na paliwie, albo prawie nic. |
A ty znowu z tą oszczędnością... Moim celem było jeździć zgodnym z przepisami samochodem, z niepodświetloną deską rozdzielczą, nie rezygnując przy tym ze świateł przeciwmgłowych. Nie było moim celem oszczędzanie - na paliwie, na światłach, czy na czymkolwiek.
Masz prawo nie ogarniać takiego podejścia, ale nie mieszaj w to logiki. :)
laisar - 2014-10-15, 15:49
corrado napisał/a: | I człowiek logicznie myslący |
...wiedziałby przede wszystkim, że ludzie są różni - i nie wszyscy myślą wyłącznie o pieniądzach, ale czasami biorą od uwagę także inne czynniki, nieprzeliczalne ekonomicznie: samemu definiowaną wygodę, praktyczność, uniwersalność, spokój ducha czy po prostu kaprys. Niepojęte jest, jak można tego nie rozumieć...
corrado napisał/a: | alternator - wirnik cały czas się kręci |
Słyszałeś kiedyś termin: "obciążenie"?
Dar1962 - 2014-10-15, 16:57
LED to głównie moda oraz chęć nadania autu bardziej nowoczesnego i ekskluzywnego wyglądu
-oszczędność zwykłych żarówek to mit - jeśli nawet palą się częściej, to ich koszt jest na tyle niski,że nie ma mowy o realnym zysku
-oszczędność paliwa to mit - kilka razy więcej da się oszczędzić zdejmując nieco nogę z gazu, pilnując ciśnienia w oponach,wywalając zbędne graty z bagażnika itd
-oszczędność akumulatora, alternatora czy jakiejś tam elektryki to mit - sprawny układ radzi sobie bez problemu z oświetleniem zewnętrznym, o wiele bardziej daje mu popalić klimatyzacja czy ogrzewanie szyby
-komplet dobrych LED to wydatek kilkaset zł, wystarczy uszkodzić jedną (o co łatwo, bo nie są specjalnie odporne mechanicznie) i trzeba nabyć kolejny komplet (na sztuki tak jak H7 ich nie sprzedają ) , więc te wszystkie enigmatyczne oszczędności się kasują na dłuuuuugo naprzód
ale oczywiście nikomu nie chcę odradzać - jeśli mu to poprawi nastrój i samoocenę - nawet namawiam
chriskb - 2014-10-15, 17:28
Z mojego doświadczenia, mam DRL już ponad 3 lata, kosztowały 6 dych. Żarówki po 40 tyś. km H7 fabryczne. DRL montaż własny, sprawdzone u diagnosty, jestem zadowolony bo nie muszę się martwić czy mam światła włączone. Każdy człek ma swoje wymagania i swoje zdanie i tak trzymać.
corrado - 2014-10-15, 18:29
laisar napisał/a: |
corrado napisał/a: | alternator - wirnik cały czas się kręci |
Słyszałeś kiedyś termin: "obciążenie"? |
A wiesz jaką wydajność prądową ma alternator w aucie osobowym ?
W zwykłej benzynie z silnikem np o pojemności 1.2L ma 75A, w dieslach jeszcze więcej. Na wolnych obrotach ok 1000obr/min generuje prąd ok 28A-40A.
Żarówka przypominam o mocy 55W przy 12V pobiera ok 4,5A, niech będzie 10A na 2 żarówki - to jest nadal za mało z prądem altka w aucie na wolnych obrotach.
mekintosz - 2014-10-15, 19:28
Dar1962 napisał/a: |
-oszczędność zwykłych żarówek to mit - jeśli nawet palą się częściej, to ich koszt jest na tyle niski,że nie ma mowy o realnym zysku
-oszczędność akumulatora, alternatora czy jakiejś tam elektryki to mit - sprawny układ radzi sobie bez problemu z oświetleniem zewnętrznym, o wiele bardziej daje mu popalić klimatyzacja czy ogrzewanie szyby
|
Ja kupiłem komplet żarówek H4 Bosch +90. koszt nowych ok 50-60 zł. Więc jak się często przepalają to jest jakiś mierzalny zysk na DRL.
Co do akumulatora jednak wydaje mi się, że jazda na krótkich dystansach po mieście - tak jak ja zazwyczaj używam auta - bez świateł mijania pozwala jako tako zachować go w sprawności technicznej. Nie wspomnę o ewentualnym zapomnieniu wyłączenia świateł w nagłym pośpiechu.
Co do "zapasu mocy" alternatora w daci nie wiem czy jest tak różowo. Może to wina cienkich przewodów do żarówek H4 czy specyficznej ( wadliwej ?) konstrukcji pompy elektrycznego wspomagania. Podczas skrętu kierownicą w skrajne położenie przy ostrym skręcie, najczęściej na parkingu lub stojąc w miejscu przygasają światła mijania. Przy okazji spada napięcie w instalacji tak, że układ automatu DRL odbiera to jako wyłączony silnik i na ułamek sekundy wyłącza DRL.
laisar - 2014-10-15, 19:43
corrado napisał/a: | Na wolnych obrotach ok 1000obr/min [alternator] generuje prąd ok 28A-40A |
Nie generuje - tylko: "może generować".
Czy Tobie się przypadkiem wydaje, że jak się alternator całkiem odłączy od instalacji elektrycznej, to on dalej "generuje prąd"?...
Marek1603 - 2014-10-15, 19:47
corrado napisał/a: |
A wiesz jaką wydajność prądową ma alternator w aucie osobowym ?
W zwykłej benzynie z silnikem np o pojemności 1.2L ma 75A, w dieslach jeszcze więcej. Na wolnych obrotach ok 1000obr/min generuje prąd ok 28A-40A.
Żarówka przypominam o mocy 55W przy 12V pobiera ok 4,5A, niech będzie 10A na 2 żarówki - to jest nadal za mało z prądem altka w aucie na wolnych obrotach. |
Ale moc z silnika potrzebna do obracania alternatora obciążonego 10A dla żarówki, a 1A dla LED jest chyba różna i się z tym zgodzisz?
Proponuję ci eksperyment.
Jak masz wkrętarkę akumulatorową to zamiast akumulatora podłącz najpierw żarówkę, a potem ledy i pokręć za uchwyt tzw "futerko". Sprawdź kiedy (przy jakim obciążeniu) się ciężej kręci.
laisar napisał/a: |
Czy Tobie się przypadkiem wydaje, że jak się alternator całkiem odłączy od instalacji elektrycznej, to on dalej "generuje prąd"?... |
A to jest druga sprawa. Jest jeszcze jedno urządzenie nierozłączne z alternatorem zwane regulatorem napięcia.
corrado - 2014-10-15, 20:23
laisar napisał/a: | corrado napisał/a: | Na wolnych obrotach ok 1000obr/min [alternator] generuje prąd ok 28A-40A |
Nie generuje - tylko: "może generować".
Czy Tobie się przypadkiem wydaje, że jak się alternator całkiem odłączy od instalacji elektrycznej, to on dalej "generuje prąd"?... |
Ale co to znaczy generuje prąd ?
Oczywiście że na zaciskach jest napięcie, jeśli kręcisz wirnikiem a prąd popłynie jeśli tylko przyłożymy odbiornik prądu do zacisków altka.
Tak jak napisałem altek na luzie "ma zapas" jak zwał tak zwał :) na prąd rzędu 28-40A z benzyniaka typu 1.2L - jak podają producenci alternatorów.
Dopiero obciążenie prądem powyżej tej wartości przez odbiorniki prądu + akumulator który jest " baterią " i ma pojemność też sporą a jest równlolegle podłączony - zwiększyłoby "obciążenie" silnika i altka - a to byś odczuł spadkiem obrotów silnika i zwiększeniem spalania.
Jeśli nie spadają to altek a w sumie z akumulatorem bo jest połączony z nim przecież równolegle - ma zapas energii .
Najprostszy test - jeśli spadną Ci obroty, znaczy to o obciążeniu altka a właściwie silnika, bo o nim tak naprawdę mowa- on napędza altek przez koło pasowe - i o spalaniu - spadają podczas włączonej klimy - i wtedy jest to obciążenie silnika ! W innym przypadku prąd indukowany przez altek jest wystarczający i starcza do odbiornikow i doładowania akumulatora po rozruchu.
Zapewniam , że altek jest tak dobrany wydajnościowo żeby Ci nie spadały obroty po zapaleniu świateł
laisar - 2014-10-15, 20:28
corrado napisał/a: | Ale co to znaczy generuje prąd ? |
Przecież Ty to napisałeś - nie wiesz co piszesz???
corrado napisał/a: | jeśli tylko przyłożymy odbiornik prądu do zacisków altka |
Ja napisałem: "całkiem odłączy od instalacji elektrycznej". Generuje wtedy czy nie?
(O napięciu dopiero po tym).
corrado - 2014-10-15, 20:45
hahaha, a co to za przepytki tak wogóle ?
Czuję się teraz jak na jakimś egzaminie. Będą jakieś oceny ?
Cytat: | Ja napisałem: "całkiem odłączy od instalacji elektrycznej". Generuje wtedy czy nie?
(O napięciu dopiero po tym). |
Ale o co chodzi ? o odłączenie od akumulatora i rozrusznika ?
Tak jak napisałem, oczywiście jeśli się kręci to jest napięcie na zaciskach altka i to jak ktoś wspomniał regulowane przez regulator napięcia.
laisar - 2014-10-15, 21:00
corrado napisał/a: | co to za przepytki tak wogóle ? |
Takie same jak o stan cudzego portfela, kol. Kali <;
corrado napisał/a: | Ale o co chodzi ? |
O sytuację całkowitego odłączenia alternatora od instalacji elektrycznej auta. Czy wtedy alternator "generuje prąd", czy nie?
(Nie, nie chodzi o napięcie).
MCV - 2014-10-15, 21:09
ZAMYKAM TEN TEMAT.
BEZCZELNIE NARUSZACIE REGULAMIN FORUM.
PROSZĘ SIĘ STOSOWAĆ BO POLECĄ BANANY.. tfu.. BANY !
ROGER
mekintosz - 2014-10-15, 21:51
Jakiego regulaminu? Jakie bany ? Może dyskusję warto przenieść do innego działu.
MCV - 2014-10-15, 23:17
Mojego wewnętrznego regulaminu, którego oryginał kładę na biurko gdy loguję się na forum. Swoją wypowiedzią naruszyłeś § 5 ust. 3 pkt 11 lit. a regulaminu. Banan dla Ciebie. Morze i tak morzna - rzekł Bronisław Bul i Nadzieja.
SilverTM - 2014-10-17, 12:03
Co do świateł dziennych jest jeszcze jeden plus. Nie zużywają się tak bardzo lampy "odbłyśniki, czy matowieją od wewnątrz klosze" Można to zbagatelizować i powiedzieć że nie ma problemu jednak niektóre auta mają spory problem z lampami po 80tyś przebiegu i wymagają wymiany albo regeneracji.
Karenzo - 2014-10-17, 17:29
W starych autach tak .
W nowych nie ... te klosze są już do takiej eksploatacji projektowane .
Argument #2 o automatycznie włączających się światłach też lichy bo za ułamek cenny świateł dziennych można coś takiego zrobić ze światłami mijania (gotowe boxy na allegro za 20 zł )
Zintegrowane światła dzienne są ok , ładnie to wygląda .
Ale wszelkie doczepki z supermarketu pasują tylko do rozkelkotanego paska w tedeiku
Dyziek - 2014-10-17, 18:52
Wrzućcie na luz.
Bebe od zawsze chodził własnymi ścieżkami. Jeśli chce, to niech ma. Nie ma znaczenia, czy inni jego rozumieją.
Ot, takie słynne powiedzienie: to, że wszyscy, to nie znaczy, że ja...
Ja kolegi również nie rozumiem, ale to mi nie przeszkadza. Skoro jest zadowolony z życia i nikogo nie skrzywdził, to po co się człowieka czepiać?
bebe - 2014-10-17, 19:49
Karenzo napisał/a: | Argument #2 o automatycznie włączających się światłach też lichy bo za ułamek cenny świateł dziennych można coś takiego zrobić ze światłami mijania (gotowe boxy na allegro za 20 zł ) |
Owszem, ale wtedy włączy się również podświetlenie deski rozdzielczej. :)
Karenzo - 2014-10-17, 20:37
to można w obwód wlutować potencjometr koszt max 2-3 zł
albo sam wyłącznik 0,5-1 zł
rafal_rx - 2014-10-17, 21:47
Panie i Panowie!
Nie bierzecie pod uwagę jeszcze dwóch innych ważnych rzeczy. Po pierwsze, żarówki halogenowe, jeśli nawet świecą, to znaczy nie przepaliły się włókna nie oznacza, że są w pełni sprawne. Po pewnym czasie bez absolutnie żadnych przyrządów pomiarowych da się zauważyć, że zmniejsza się siła światła i już. Kiedyś, ładnych parę lat temu, zastanawiałem się, czemu mam takie słabe światła mijania w Fiacie SC. Wymieniłem obie H4. Czemu? Przecież świeciły, nie były przepalone! Ale jak? Świeciły zauważalnie słabo!
Sprawa druga. W autach ostatnimi czasy oszczędza się na wszystkim. Również na przekaźnikach. W Skodzie, w moim Hyundaiu, w Waszych Daciach. Prąd do żarówek płynie przez przełącznik świateł. Zamiast z akumulatora przez przekaźnik do żarówek. U mnie to jeszcze jest tak ciekawie zorganizowane: akumulator - bezpieczniki w skrzynce pod maską - żarówki - do kabiny w przełącznik świateł - z powrotem do skrzynki bezpieczników pod maską - przekaźnik odłączający po wyłączeniu zapłonu - masa. Po kilku latach w naszym klimacie jak Wam się wydaje, jak wzrośnie rezystancja takiego obwodu???
I jeszcze jedno. Śmieszą mnie, dosłownie śmieszą auta, które mają światła zakrętowe z wykorzystaniem przeciwmgielnych. Po jakie licho zakrętowe włączają się latem w mieście? Bo one są automatyczne po włączeniu mijania (i drogowych?).
bebe - 2014-10-17, 23:30
Karenzo napisał/a: | to można w obwód wlutować potencjometr koszt max 2-3 zł
albo sam wyłącznik 0,5-1 zł |
No właśnie nie - zgodnie z przepisami nie można.
eplus - 2014-10-18, 14:28
A tempomat można? Regulacja podświetlenia to nawet w Żuku i Polonezie była. Może chodzi o to, że ten potencjometr nie ma homologacji do Dacii? I znów analogia do tempomatu...
tomaszgebala - 2014-10-19, 11:23
Karenzo napisał/a: |
Bo na pewno nie powodują zmniejszenia spalania paliwa
|
a ja widzę, że zmniejszają spalanie bo stosuję je juz 2 lata
Karenzo - 2014-10-19, 12:33
to chyba więcej stoisz niż jeździsz .
Jedyna oszczędność jest w trakcie stanie bo silnik ma mniejsze obciążenie .
ale odpalisz radio albo co gorzej ogrzewanie szyby i cała oszczędność przez 2 lata przepada.
Może światła dzienne oszczędzą ci jakieś 0,1 L na 1h wolnych obrotów ale w czasie jazdy ma to marginalne znacznie
tomaszgebala - 2014-10-19, 21:57
Ty swoje, a ja swoje.
Regularnie notuję od ponad 20 lat koszty związane z autem, a więc szczegółowo i spalanie, więc doskonale widzę jak spadło spalanie po założeniu LEDów. Ale skoro twierdzisz, że nie ma to znaczenia i nie ma oszczędności to OK. Jest wolność słowa i poglądów...
Karenzo - 2014-10-19, 23:01
mechanika to fizyka
Z tym się nie da "dyskutować " coś jest albo nie
http://www.magazynauto.pl...ych,nId,1023449
0,1-0,2 l to jeden mocniejszy start spod świateł
skoro światła dzienne to oszczędność ok 100 W
a radio zużywa ok 50 W RMS
a ulepszony układ jak np u mnie ma 300 W RMS
Klima to pewnie pod 500 W podejdzie
ogrzewanie szyby + lusterek to 200-300 W
ogrzewanie foteli 100-150 W
więc o jakich oszczędnościach my tu mówimy ?
wojtek_pl - 2014-10-20, 09:09
Ale tych gadżetów używasz zarówno mając jak i nie mając świateł dziennych. Także nie ma to żadnego znaczenia w liczeniu oszczędności. 0,1 czy 0,2 litra to już są konkretne pieniądze (wbrew pozorom), szczególnie jakby je policzyć dla kilku milionów samochodów.
A poza tym mnie wkurzało gdy po włączeniu świateł przygasa oświetlenie wskaźników na desce i nic nie widać. No i dobre żarówki to nie 7 zł za sztukę (Brrr... jak można takich używać, toż to służy tylko jako światła do jazdy dziennej bo po ciemku nic nie widać...) tylko 50 - 80 zł za komplet (a jakbyś miał ksenony to znacznie więcej! ). A przy nieco źle ustawionym regulatorze napięcia (za dużo w układzie; raczej nie dotyczy Dacii)) żarówki mogą kończyć się co roku albo częściej. I już mamy sporą oszczędność nawet gdy wydamy 150 zł na dzienne.
Przemyslaw357 - 2014-10-21, 17:46
ciekawe co piszesz o tym zmieniszaniu palenia paliwa, muszę potestować
Lajkonik - 2014-10-22, 06:20
Karenzo napisał/a: | więc o jakich oszczędnościach my tu mówimy ? |
Mam światła dzienne i diodowe żarówki w panelu środkowym oraz oświetleniu wnętrza kabiny. Jeżeli są jakieś oszczędności na spalaniu, to niezauważalne (przynajmniej dla mnie).
pluto - 2014-10-22, 09:51
Na spalaniu zwykły użytkownik w normalnej eksploatacji auta nie ma możliwości zauważenia różnicy. Mamy tu za dużo zmiennych (różne warunki jazdy, obroty silnika, pogoda, obciążenie , masa auta, styl jazdy, prędkość itd.) co powoduje że różnica w spalaniu jest w granicach błędu statystycznego.
Oszczędności mogą występować w innych aspektach użytkowania auta typu żarówki, elementy elektryczne samochodu itp, lub w czynniku komfortu jazdy (lepsze oświetlenie wyświetlacza, brak konieczności myślenia o oświetleniu auta itp.).
Piszę to z mojego doświadczenia jako były pracownik naukowy z dziedziny mechaniki samochodowej. Prowadząc badania laboratoryjne olejów samochodowych po 3 latach nikt z uczelni nie był w stanie stwierdzić istotnych różnic we właściwościach smarnych olejów samochodowych. Wszystkie oleje (czy to Mobil, Elf, Lotos itd) miały podobne wyniki a różnice były w granicach błędów. To tylko dobry marketing lub czynnik psychologiczny wpływają na nasz wybór lub ocenę sytuacji.
Podobnie jest w przypadku świateł dziennych.
Największy wpływ na eksploatację ma sam kierowca, a nie auto, które ma stałą amplitudę zmiennych.
Przemyslaw357 - 2014-10-22, 10:08
pluto napisał/a: | Na spalaniu zwykły użytkownik w normalnej eksploatacji auta nie ma możliwości zauważenia różnicy. Mamy tu za dużo zmiennych (różne warunki jazdy, obroty silnika, pogoda, obciążenie , masa auta, styl jazdy, prędkość itd.) co powoduje że różnica w spalaniu jest w granicach błędu statystycznego.
Oszczędności mogą występować w innych aspektach użytkowania auta typu żarówki, elementy elektryczne samochodu itp, lub w czynniku komfortu jazdy (lepsze oświetlenie wyświetlacza, brak konieczności myślenia o oświetleniu auta itp.).
Piszę to z mojego doświadczenia jako były pracownik naukowy z dziedzinym mechaniki samochodowej. Prowadząc badania laboratoryjne olejów samochodowych po 3 latach nikt z uczelni nie był w stanie stwierdzić istotnych różnic we właściwościach smacznych olejów samochodowych. Wszystkie oleje (czy to Mobil, Elf, Lotos itd) miały podobne wyniki a różnice były w granicach błędów. To tylko dobry marketing lub czynnik psychologiczny wpływają na nasz wybór lub ocenę sytuacji.
Podobnie jest w przypadku świateł dziennych.
Największy wpływ na eksploatację ma sam kierowca, a nie auto, które ma stałą amplitudę zmiennych. |
dobrze posłuchać eksperta,
Lukas87 - 2014-10-22, 10:27
Plusy dla mnie wynikające z używania LED-ów to że żarówki dłużej wytrzymają, jak ktoś bardzo mało jeździ (raz za czas) wtedy akumulator jest lepiej doładowany. Światła dzienne mają największy sens w autach wyposażonych w ksenony gdzie palniki i same przetwornice nie są tanie.
Dar1962 - 2014-10-22, 10:52
Lukas87 napisał/a: | jak ktoś bardzo mało jeździ (raz za czas) wtedy akumulator jest lepiej doładowany. . |
chyba odwrotnie?
Dar1962 - 2014-10-22, 10:54
pluto napisał/a: | czynnik psychologiczny . |
i to jest najtrafniejsza część podsumowania tego tematu
Lajkonik - 2014-10-22, 12:06
Dar1962 napisał/a: | Lukas87 napisał/a: | jak ktoś bardzo mało jeździ (raz za czas) wtedy akumulator jest lepiej doładowany. . |
chyba odwrotnie? |
Koledze chodziło o to, że jak jeździ się mało i jest przez to słabe ładowanie, to korzystniej jest mieć światła dzienne, bo mniej obciążają.
Dar1962 - 2014-10-22, 12:41
przy sporadycznym wykorzystaniu auta niewiele pomogą mu światła dzienne, po prostu na na jakiś czas warto podładować akumulator
|
|