DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Technika jazdy - ASR w terenie?

francio - 2012-02-24, 21:52
Temat postu: ASR w terenie?
Witam,

Czy ASR faktycznie sie przyda w terenie w Dusterze?
Czy moze oprocz sytuacji, gdzie wjade na jakas BAARDZOO duza nierownosc,
niczym skale i 1 kolo bedzie w powietrzu, ASR bedzie czesciej przeszkadzal?
Czy ktos testowal juz 2 dustery obok siebie na tym samym torze, 1 z ASR,
a drugi bez tej funkcji?
Z gory dziekuje za odp!

RnR - 2012-02-24, 23:20

Jak wjedziesz na skale i kolo bedzie w powietrzu to bez asr NIGDZIE nie pojedziesz.

ASR daje BARDZO duzo - w moich testach wychodzilo, ze poza ekstremalnymi przypadkami naped na przod z ASR bylby w zupelnosci wystarczajacy.

Dar1962 - 2012-02-24, 23:20

w terenie niekoniecznie a czasem wręcz może przeszkadzać, na drodze - śliskiej, szczególnie oblodzonej - bezcenny ;-)
chriskb - 2012-02-25, 08:20

IMHO ASR na pewno przydaję się w DD 4X2, auto jest podsterowne, ale przy napędzie 4X4 spełnia drugorzędne zadanie, gdyż bez ASR można uzyskać niewielka nadsterowność.
wojtek_pl - 2012-02-25, 08:29

chriskb napisał/a:
IMHO ASR na pewno przydaję się w DD 4X2, auto jest podsterowne, ale przy napędzie 4X4 spełnia drugorzędne zadanie, gdyż bez ASR można uzyskać niewielka nadsterowność.

ASR to nie ESP.

ASR ma pomagać przy ruszaniu, albo ograniczając moc silnika albo blokując hamulcami ślizgające się koło/koła napędzane.

chriskb - 2012-02-25, 08:41

wojtek_pl,

To się zgadza ale wszystkim steruje sterownik ESP, a jego można na szczęście wyłączyć. ASR nie ma oddzielnego wyłącznika.

RnR - 2012-02-25, 20:02

Ale po co bys chcial wylaczac ASR? Zeby nie ruszyc gdy kola zaczna sie slizgac? :)

Nie wiem jak kolega ale ja sie troche bawilem wlasnie w testowanie 4x2 vs 4x4 i naprawde ASR powodowal, ze zadko kiedy 4x2 zupelnie nie dal by rady - tam gdzie stare auta by mi sie zakopaly Duster przyblokowal slizgajace sie kolo i ciagnal do przodu nawet tylko przodem - oczywiscie w 4x4+ASR efekt jest jeszcze wiekszy i na auto nie ma zupelnie bata - pod warunkiem, ze naped nie zglosi bledu... ;) (ale to w realnej sytuacji i po przejechaniu jakiegos sensownego dystansu od uruchomienia jeszcze mi sie nie zdarzylo)

eplus - 2012-02-26, 08:38

Czytałem gdzieś kiedyś o testach terenowych jakiegoś auta :lol: i wniosek był taki, że na mokrej łące ASR przeszkadza, gdyż naturalne jest, że na mokrej trawie raz jedno koło, a raz inne uślizgnie się i nie należy nic z tym robić. ASR na siłę coś robi, ciągle tłucze hamulcami, a po niewielkim dystansie tarcze hamulcowe dymią.
SpikeMike - 2012-02-26, 09:05

chriskb napisał/a:
wojtek_pl,

To się zgadza ale wszystkim steruje sterownik ESP, a jego można na szczęście wyłączyć. ASR nie ma oddzielnego wyłącznika.


Obama systemy wyłącza się tym guzikiem. Ja w śniegu lub błocie wszystko wyłączam, ale na drodze systemy bardzo sie przydaja, auta bez ESP bym nie kupił.

francio - 2012-02-26, 13:48

Auto ma sluzyc glownie w terenie i po miescie, trasy tyle, co nic.
Dlatego kupuje auto z napede 4x4 z silnikiem benzynowym
Elastyczny silnik diesla przydaje sie przy wiekszych predkosciach, a mi to rzadko bedzie grozic.
Jezeli ASR przydaje sie glownie na trasie, a w terenie wiecej "psuje" niz pomaga, to chyba jednak zrezygnuje z tego systemu.

SpikeMike - 2012-02-26, 14:24

francio napisał/a:
Auto ma sluzyc glownie w terenie i po miescie, trasy tyle, co nic.
Dlatego kupuje auto z napede 4x4 z silnikiem benzynowym
Elastyczny silnik diesla przydaje sie przy wiekszych predkosciach, a mi to rzadko bedzie grozic.
Jezeli ASR przydaje sie glownie na trasie, a w terenie wiecej "psuje" niz pomaga, to chyba jednak zrezygnuje z tego systemu.


ASR idzie w parze z ESP, czyli najważniejszym wynalazkiem podnoszącym bezpieczeństwo czynne samochodu opracowanym w ostatnich latach. Kilka lat temu moja żona miała niegroźny wypadek/stłuczkę ponieważ nie opanowała samochodu w poślizgu na zakręcie, w mieście z resztą, jadąc bardzo wolno. Nie miała ESP i nie wiem czy gdyby system był to by pomógł (sądzę że tak ale to moje luźne dywagacje). Natomiast od tego czasu samochód bez ESP nie ma u mnie w domu racji bytu. Bezpieczeństwo nie ma ceny, a 1200zł to niewielki koszt przy założeniu, że kupujesz auto za 55-60tys.

W terenie, przy większym wykrzyżu, jak zgubisz przyczepność na jednym kole to bez ESP/ASR które zawierają w sobie elektroniczną blokadę dyferencjału (EDC) nie ruszysz bo cała para pójdzie w koło, które nie ma przyczepności. Pisałem, że w niektórych przypadkach (śnieg) wyłączam system i zapinam LOCK bo mam większą kontrolę nad samochodem i nie ma opóźnień w przekazywaniu mocy na układ napędowy.

Elastyczny silnik diesla pomaga przy wyprzedzaniu a nie osiąganiu wyższych prędkości.

laisar - 2012-02-27, 01:01

francio napisał/a:
Czy ASR faktycznie sie przyda w terenie w Dusterze?

Zdecydowanie tak.


francio napisał/a:
Elastyczny silnik diesla przydaje sie przy wiekszych predkosciach

No, nie tylko - nawet jako zasadniczy przeciwnik diesli jako takich muszę jednak przyznać, że w terenie, przy niskich prędkościach, także mają poważną zaletę w postaci dużego momentu obrotowego...

wojtek_pl - 2012-02-27, 08:36

francio napisał/a:
Auto ma sluzyc glownie w terenie i po miescie, trasy tyle, co nic.
Dlatego kupuje auto z napede 4x4 z silnikiem benzynowym
Elastyczny silnik diesla przydaje sie przy wiekszych predkosciach, a mi to rzadko bedzie grozic.
Jezeli ASR przydaje sie glownie na trasie, a w terenie wiecej "psuje" niz pomaga, to chyba jednak zrezygnuje z tego systemu.

Cos ci sie tu pomieszalo.. Diesle w miescie na krotkich dystansach przejezdzanych jednorazowo bardzo szybko sie skoncza. Bedzie pracowal caly czas zimny a FAP nie da rady sie wypalic. Dlatego do miasta lepsza jest benzyna.
I bierz z ESP/ASR. W Dusterze jest to jedna opcja.

RnR - 2012-02-27, 10:27

eplus napisał/a:
Czytałem gdzieś kiedyś o testach terenowych jakiegoś auta :lol: i wniosek był taki, że na mokrej łące ASR przeszkadza, gdyż naturalne jest, że na mokrej trawie raz jedno koło, a raz inne uślizgnie się i nie należy nic z tym robić. ASR na siłę coś robi, ciągle tłucze hamulcami, a po niewielkim dystansie tarcze hamulcowe dymią.


Zalezy jakie ASR - ASR obnizajace moc silnika tak - ASR takie jak w Dusterze ktore rowniez (w zaleznosci od trybu w odpowiednim stosunku) przyhamowuje slizgajace sie kola to zupelnie inna bajka i NIE MA BATA zeby zrobilo cos innego niz BARDZO pomoglo (bo to poprostu elektryczna/hamulcowa blokada dyfrow...)

RnR - 2012-02-27, 10:27

SpikeMike napisał/a:
chriskb napisał/a:
wojtek_pl,

To się zgadza ale wszystkim steruje sterownik ESP, a jego można na szczęście wyłączyć. ASR nie ma oddzielnego wyłącznika.


Obama systemy wyłącza się tym guzikiem. Ja w śniegu lub błocie wszystko wyłączam, ale na drodze systemy bardzo sie przydaja, auta bez ESP bym nie kupił.


Z tym szczegolem drobnym, ze funkcji ASR polegajacej na hamowaniu slizgajacych sie kol wylaczyc sie nie da (i bardzo dobrze :) ) - po wylaczeniu ESP wlasnie pozostaja aktywne tylko te "blokady" dyferencjalow.

laisar - 2012-02-27, 10:36

wojtek_pl napisał/a:
FAP nie da rady sie wypalic

To prawdopodobnie nie jest do końca prawda - podobno wypalanie w renówkowych FAP-ach może działać nawet podczas postoju auta: http://www.daciaklub.pl/f...p=118510#118510

wojtek_pl - 2012-02-27, 11:34

RnR napisał/a:

Z tym szczegolem drobnym, ze funkcji ASR polegajacej na hamowaniu slizgajacych sie kol wylaczyc sie nie da (i bardzo dobrze :) ) - po wylaczeniu ESP wlasnie pozostaja aktywne tylko te "blokady" dyferencjalow.

Jak wylaczasz ESP to wylaczasz tez ASR. Testowalem. Z wlaczonym praktycznie niemozliwe jest buksowanie kol przy ruszaniu. Po wylaczeniu spokojnie mieli kolami na sliskim wg uznania kierowcy.

Ale nie testowalem tego na wykrzyżach.

francio - 2012-02-27, 22:05

Jak juz wspominalem, biore benzyne, bo w miescie mi sie nie przyda, a w terenie na pseudo reduktorze w postaci 1 biegu na benzynce tez sobie poradze niewiele gorzej, niz na dieslu.
Wykrzyzy raczej nie bede robil, bo Dacia tego na wytrzyma na dluzsza mete;).
Takze spokoja jazda, czasem bo lekkich wybojach, ale tak, by zadne kolo nie znajdowalo sie nigdy w powietrzu. ASR poza wspomniana sytuacja z uniesionym kolem/kolami ponoc sie prawie nigdy nie przydaje, a wrecz szkodzi. Do tego ponoc w Dacii ASR razem z systemem ESP chodzi dosyc kiepsko i wszyscy off-roadowcy jak i serwisanci Dacii radza wylaczac za kazdym razem w terenie obydwa systemy.

keikan - 2012-07-17, 12:39

Hej.odświeżam temat ASR.
Chyba zacznę żałować, że go nie zamówiłem.
Otóż dwa dni temu miałem taką przygodę:
Stoję sobie tyłem pod górkę.w nocy spadł deszczyk i zmoczył trawke.
Rano chcę sobie cofnąć wyżej pod górkę - załączam LOCK... i kicha.
Daje wsteczny, puszczam ręczny dodając gazu..i stoję w miejscu.. słyszę tylko, że tylne koło (lewe) ślizga się po trawie..a auto stoi w miejscu.
Więc zjechałem niżej i wyjechałem drugi raz..ale na rozpędzie.

Czy w tej sytuacji ASR by mi pomógł?

ajax - 2012-07-17, 15:54

keikan napisał/a:
Czy w tej sytuacji ASR by mi pomógł?

tak

piotrres - 2012-07-17, 16:29

francio napisał/a:
Dacii ASR razem z systemem ESP chodzi dosyć kiepsko i wszyscy off-roadowcy jak i serwisanci Dacii radzą wyłączać za każdym razem w terenie obydwa systemy.

Odpowiem tak: luty 2011, Beskid Niski. Szkoda Octavia Scout ślizga się niemiłosiernie ruszając pod górkę. Wyłączenie ESP pomogło. Powoli w fontannach śniegu, poszła po górę.
Paradoksalnie: ssą sytuacje w których system mający zapobiegać poślizgowi i wspomagać ruszanie pod górę uniemożliwia tę operację. Odnoszę wrażenie, że AST coś dla tych co nie umieją korzystać z ręcznego (poza baczkami pod hipermarketem).
P.S>:
Duster 1.6 16V 2WD (3 osoby+ 75 kg klamotów) poszedł bez problemów.

Prezes - 2012-07-17, 22:17

piotrres napisał/a:
Paradoksalnie: ssą sytuacje w których system mający zapobiegać poślizgowi i wspomagać ruszanie pod górę uniemożliwia tę operację
ESP nie ma wspomagać podjeżdżania pod górkę. Od tego są inne systemy.
RnR - 2012-07-17, 23:04

No i warto poczytac to co juz 100x powtarzalismy - w DD ASR jest na wypasie bo w trybie 4x4 nie obniza mocy silnika tylko hamuje slizgajace sie kola - jest to cos na ksztalt elektronicznej blokady mech. roznicowych i naprawde dziala jak marzenie :)
laisar - 2012-07-17, 23:17

Prezes napisał/a:
ESP nie ma wspomagać podjeżdżania pod górkę

Oczywiście, że nie - tyle że w wielu obecnych modelach systemy kontroli trakcji połączone są technicznie z systemem kontroli trajektorii, więc wyłącza się je jednocześnie, a przycisk opisany jest właśnie "ESP on/off".

keikan - 2012-07-18, 07:13

ajax napisał/a:
keikan napisał/a:
Czy w tej sytuacji ASR by mi pomógł?

tak


to w takim razie 4x4 bez ASR to tylko naklejka na tylnej klapie?
Co w takim razie daje ten napęd 4x4 (bez ASR)?

wojtek_pl - 2012-07-18, 07:24

keikan napisał/a:
ajax napisał/a:
keikan napisał/a:
Czy w tej sytuacji ASR by mi pomógł?

tak


to w takim razie 4x4 bez ASR to tylko naklejka na tylnej klapie?
Co w takim razie daje ten napęd 4x4 (bez ASR)?

Oj dużo daje. Bez 4x4 nie wyjechałbyś pewnie w ogóle, obojętnie czy z rozpędem czy nie.
Poza tym wcale nie jest powiedziane, że ASR na pewno pomógłby w tamtej sytuacji. Mógłbyś po prostu stać w miejscu, lub zsuwać się w dół :lol: , z czterem kołami kręcącymi się w tą samą stronę, do jazdy pod górę. Po prostu każdy rodzaj podłoża wymaga innej techniki jazdy, w szczególności off-road. Niektórych miejsc bez rozpędu nie przejedziesz, nawet mając kilkanaście trzyliterowych systemów w samochodzie. :mrgreen:

PS. Skąd u was przeświadczenie, że ASR nie dławi silnika? Z moich doświadczeń wynika, że dławi.

marszelest - 2013-02-16, 20:15

szkoda mi tylko tych drzewek
corrado - 2014-11-20, 13:17

Czy w dusterze / lub pozostałych daciach
ASR działa tylko do 40km/h?

SpikeMike - 2014-11-20, 14:18

corrado napisał/a:
Czy w dusterze / lub pozostałych daciach
ASR działa tylko do 40km/h?


Pierwszy raz słyszę. System ten ma za zadanie ułatwianie ruszania, przy większych prędkościach raczej uaktywnia się ESP. Do 60km/h w Dacii Duster działa blokada 4x4 (elektromagnetycznego sprzęgła międzyosiowego).

corrado - 2014-11-20, 14:34

Nie mam 4x4 tylko 4x2.
No a 4x2 w dusterze czy pozostałe dacie typu logan i sandero to już nie ma ASR ani ESP ? :-)

SpikeMike - 2014-11-20, 14:35

corrado napisał/a:
Nie mam 4x4 tylko 4x2.
No a 4x2 w dusterze czy pozostałe dacie typu logan i sandero to już nie ma ASR ani ESP ? :-)


O ile się orientuję ASR występuje w Daciach zawsze w parze z ESP. Jeśli się nie mylę to aktualnie w nowych samochodach posiadanie ESP jest obowiązkowe (albo niebawem będzie).

corrado - 2014-11-20, 14:42

No tak sprzedają w komplecie bodajże bo m.in. centralka od ESP kieruje też załączaniem ASRa, pytanie jednak było czy ASR działa ( przyhamowuje koło uślizgiwane ) dla prędkości do 40km/h ? Czy w dacii jest inaczej ?
laisar - 2014-11-20, 14:53

corrado napisał/a:
ASR działa tylko do 40km/h?

Nigdzie nie podano takiego ograniczenia.

W instrukcji obsługi jest natomiast uwaga o sytuacji odwrotnej: po wyłączeniu przyciskiem systemu ESP/ASR zostaje on ponownie włączony po przekroczeniu prędkości 50 km/h w trybach AUTO i 2WD lub 60 km/h w trybie 4WDLock.


corrado napisał/a:
4x2 w dusterze czy pozostałe dacie typu logan i sandero to już nie ma ASR ani ESP ?

Kiedyś nie miały, teraz mają.

GORDINI - 2015-10-26, 19:19

Po co Ci w terenie ASR? To tylko przeszkadza tak samo jak i inna elektronika.
Mechaniczne układy są najlepsze - chcesz prawdziwy teren to niestety musisz zmienić auto.
UAZ jest w sam raz w dobrych pieniądzach (oczywiście zadbany)

corrado - 2015-10-26, 19:32

po co jest w terenie ? Wystarczy, że jedno koło w powietrzu i cała energia idzie na jego obrót albo mieli na śniegu, to wtedy przyhamuje to koło i automatycznie pójdzie trochę energii na drugie koło które ma przyczepność i autko idzie.

Dobre filmiki pokazane ASR vs bez ASR


piku - 2015-10-26, 20:21

GORDINI napisał/a:
Po co Ci w terenie ASR? To tylko przeszkadza

Miałem w Octaviach ASR i zawsze w trudnych warunkach (ślisko, śnieg, błoto) przeszkadzał w ruszaniu pod górę, czy wyjeździe z parkingu - musiałem wyłączyć i wtedy auto dawało się wyprowadzić, czy wprowadzić, gdzie chciałem. Osobiście cenię elektronikę w autach (nie uprawiam przeprawowego off roadu), ale warto mieć możliwość wyłączenia.

corrado - 2015-10-26, 21:22

Jesli pod miekkim gruntem masz nadzieję dokopać sie do twardego i przyczepnego podloza to warto spróbowac bez ASR, w czasie jazdy lepiej mieć włączone, bo rzadko kiedy poślizg kół jest zalecany :-)
piku - 2015-10-26, 21:59

corrado napisał/a:
,w czasie jazdy lepiej mieć włączone, bo rzadko kiedy poślizg kół jest zalecany :-)


Wyraźnie napisałem, w jakich warunkach ASR przeszkadzał :-)

GORDINI - 2015-10-28, 20:59

corrado napisał/a:
po co jest w terenie ? Wystarczy, że jedno koło w powietrzu i cała energia idzie na jego obrót albo mieli na śniegu, to wtedy przyhamuje to koło i automatycznie pójdzie trochę energii na drugie koło które ma przyczepność i autko idzie.

Zapisz się na kurs doskonalenia jazdy bo wielu rzeczy nie ogarniasz i nie piszę tego złośliwie.

wojtek_pl - 2015-10-29, 10:37

Już pisałem. ASR sprawdza się gdy są małe opory toczenia. Na gładkim, śliskim asfalcie na przykład (lód). Jak są duże opory w terenie, piach, czy wykrzyże, ASR Daciowy nie pomaga, bo dławi silnik. To nie jest specjalistyczna kontrola trakcji do zastosowań off-road.
Dlatego lepiej go wyłączyć w terenie.

corrado - 2015-10-29, 12:34

no , może być tak jak pisze wojtek_pl,
chociaż raczej na filmie tak mocno nie przyhamowuje czy dławi silnik z tego co tam widać na drugim kole, cos może pomóc też w terenie w pewnych sytuacjach bo robili Rosjanie porównanie ASR ze szperą LSD na przedniej osi :

Duster 2WD ESP ( ASR) na jednej rolce imitującej ślizgi w 25:10


O a minutę wcześniej 23:40 jest poślizg na obu kołach - nie widać żeby przyhamowywał jakos ostro i utrudniał ruszenie na sniegu czy lodzie/blocie.

GORDINI - 2015-10-29, 20:05

Z filmików do wielu rzeczy nie dojdziesz.
Masz 2 FWD i aspiracje terenowe? Niestety to nawet w śniegu się nie sprawdzi.

Piitubski - 2015-11-22, 11:08

Gdy jadę pod górę przez piach (samochodem rzuca na boki) to mam mieć włączony ASR, czy wyłączony ?
corrado - 2016-01-23, 14:50

http://magazynauto.interi...owym,nId,959415

Jeśli chodzi o możliwości terenowe, to rzeczywiście ESP wydaje się zbędne i dlatego większość samochodów ma możliwość wyłączania systemu przy wjeżdżaniu w teren. Wówczas bowiem pewien poślizg kół może zwiększać siłę napędową, a pokonywanie niektórych przeszkód (np. jazda na skos stoku) wymaga wręcz uślizgu się auta, aby zabezpieczyć przed wywrotką. Warto tu jednak wspomnieć, że są modele, w których jedną z funkcji ESP jest blokowanie mechanizmów różnicowych za pomocą hamulców. Przykładowo jest tak w Dacii Duster dCi, w której wersja z ESP ma dzięki tej funkcji znacznie lepsze własności terenowe. Samo ESP rozumiane jako kontrola poślizgu auta jest oczywiście wyłączane w terenie, ale pozostaje aktywna funkcja ograniczania poślizgu mechanizmów różnicowych.

Decybel - 2016-01-23, 17:24

corrado napisał/a:
jest tak w Dacii Duster dCi

rozumiem, że dotyczy to też Dustera w wersji Pb 4x4 a nie tylko dCi?

corrado - 2016-01-23, 17:53

Decybel napisał/a:
corrado napisał/a:
jest tak w Dacii Duster dCi

rozumiem, że dotyczy to też Dustera w wersji Pb 4x4 a nie tylko dCi?

Myślę , że tak zwłaszcza że sterownik ESP/ASR jest wymienny i taki sam do różnych wersji silnikowych

Decybel - 2016-01-23, 17:57

corrado napisał/a:
Myślę , że tak

Dzięki ;-)

mojo - 2016-01-26, 23:45

GORDINI napisał/a:
Masz 2 FWD i aspiracje terenowe? Niestety to nawet w śniegu się nie sprawdzi.


Najsensowniejsze stwierdzenie. Mnie autem z asr już ciągnik z podmokłego podwórka wyciągał bo 2x4 to jest do jazdy po szosie albo po ładnie utwardzonej polnej drodze a nie w teren.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group