DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Regulacja hamulca ręcznego / postojowego / awaryjnego

stempik - 2011-06-21, 15:35

http://www.daciaklub.pl/f...p?p=94008#94008
bigplik napisał/a:
a wlasnie gdzie sie ja naciaga

U mnie pomogła wyłącznie regulacja linki:

Tutaj jest jeden wkręcik.


Przód trzeba jedynie wysunąć.


Wypinasz osłonkę i już można regulować linkę ręcznego. Najwygodniej kluczem sztorcowym.

Beckie - 2011-06-21, 20:32

Cytat:
KONTROLKA HAMULCA RĘCZNEGO I WYKRYWANIE USTERKI UKŁADU HAMULCOWEGO
– Włącznik hamulca ręcznego.
– Włącznik minimalnego poziomu płynu hamulcowego.
– Usterka elektronicznego rozdzielacza hamowania (WYŁĄCZNIE WERSJA Z SYSTEMEM ABS).

PRZYRZĄDY TABLICY WSKAZęNIKÓW
Diagnostyka - Drzewko lokalizacji usterki 83A
83A-37
Drzewko
lokalizacji
usterki 19
Kontrolka zaciągnięcia hamulca ręcznego i usterki układu
hamulcowego działa w sposób niespójny (bez systemu ABS)
Lampka kontrolna hamulca pozostaje zapalona nawet gdy hamulec ręczny nie jest zaciągnięty.
Sprawdzić poziom płynu hamulcowego.
W razie potrzeby uzupełnić poziom płynu.
Sprawdzić czy nie ma wycieku w układzie hamulcowym.
Odłączyć czujnik MINIMALNEGO poziomu płynu hamulcowego.
Sprawdzić prawidłowe działanie czujnika minimalnego poziomu płynu hamulcowego.
– Czujnik zanurzony w płynie, brak przewodzenia między biegunami B i A.
– Czujnik wyjęty z płynu, przewodzenie między biegunami B i A.
W razie potrzeby wymienić włącznik.
Sprawdzić izolowanie połączenia:
Czujnik minimalnego poziomu płynu hamulcowego ścieżka B Ścieżka 16 czarnego złącza
tablicy wskaźników
Naprawić w razie potrzeby.
Sprawdzić obecność masy na ścieżkach 13 i 16 szarego złącza tablicy wskaźników.
Sprawdzić izolowanie, przewodzenie i brak oporności zakłóceniowej połączenia:
Szare złącze tablicy wskaźników ścieżka 13 Masa
Szare złącze tablicy wskaźników ścieżka 16 Masa
Naprawić w razie potrzeby.
Odłączyć złącze przełącznika hamulca ręcznego.
Sprawdzić brak masy włącznika w stanie spoczynku, i obecność masy przy wciśniętym włączniku.
W razie potrzeby wymienić włącznik.
Sprawdzić izolowanie połączenia:
Przełącznik hamulca ręcznego Ścieżka 16 czarnego złącza tablicy wskaźników
Naprawić w razie potrzeby.
Jeżeli usterka nadal występuje, skontaktować się z Techline.
Lampka kontrolna hamulca pozostaje zgaszona nawet przy zaciągniętym hamulcu ręcznym.
Odłączyć złącze przełącznika hamulca ręcznego.
Sprawdzić brak masy włącznika w stanie spoczynku, i obecność masy przy wciśniętym włączniku.
W razie potrzeby wymienić włącznik.
Sprawdzić izolowanie połączenia:
Przełącznik hamulca ręcznego Ścieżka 16 czarnego złącza tablicy wskaźników
Naprawić w razie potrzeby.
Jeśli usterka nadal występuje, skontaktować się z techline.
PO NAPRAWIE Sprawdzić sposób działania.
Tablica wskaźników L90


PRZYRZĄDY TABLICY WSKAZęNIKÓW
Diagnostyka - Drzewko lokalizacji usterki 83A
83A-38
Drzewko
lokalizacji
usterki 20
Lampka kontrolna zaciągnięcia hamulca ręcznego i usterki
układu hamulcowego jak i kontrolka usterki rozdzielacza
hamowania, działają niespójnie (z systemem ABS)
Lampka kontrolna hamulca pozostaje zapalona nawet gdy hamulec ręczny nie jest zaciągnięty.
Wykonać diagnostykę systemu ABS.
Opracować ewentualne usterki.
Sprawdzić poziom płynu hamulcowego.
W razie potrzeby uzupełnić poziom płynu.
Sprawdzić czy nie ma wycieku w układzie hamulcowym.
Odłączyć czujnik MINIMALNEGO poziomu płynu hamulcowego.
Sprawdzić prawidłowe działanie czujnika minimalnego poziomu płynu hamulcowego.
– Czujnik zanurzony w płynie, brak przewodzenia między biegunami B et A.
– Czujnik wyjęty z płynu, przewodzenie między biegunami B et A.
W razie potrzeby wymienić włącznik.
Sprawdzić izolowanie połączenia:
Czujnik minimalnego poziomu płynu hamulcowego ścieżka B Ścieżka 16 czarnego złącza
tablicy wskaźników
Naprawić w razie potrzeby.
Sprawdzić izolowanie połączenia:
Moduł elektroniczny systemu ABS ścieżka 12 Ścieżka 13 szarego złącza tablicy wskaźników
Naprawić w razie potrzeby.
Odłączyć złącze przełącznika hamulca ręcznego.
Sprawdzić brak masy włącznika w stanie spoczynku, i obecność masy przy wciśniętym włączniku.
W razie potrzeby wymienić włącznik.
Sprawdzić izolowanie połączenia:
Przełącznik hamulca ręcznego Ścieżka 16 czarnego złącza tablicy wskaźników
Naprawić w razie potrzeby.
Jeśli usterka nadal występuje, skontaktować się z techline.
Lampka kontrolna hamulca pozostaje zgaszona nawet gdy hamulec ręczny jest zaciągnięty.
Odłączyć złącze przełącznika hamulca ręcznego.
Sprawdzić brak masy włącznika w stanie spoczynku, i obecność masy przy wciśniętym włączniku.
W razie potrzeby wymienić włącznik.
Sprawdzić izolowanie połączenia:
Przełącznik hamulca ręcznego Ścieżka 16 czarnego złącza tablicy wskaźników
Naprawić w razie potrzeby.
Jeżeli usterka nadal występuje, skontaktować się z Techline.
PO NAPRAWIE Sprawdzić sposób działania.
Tablica wskaźników L90


laisar - 2011-06-21, 21:17
Temat postu: Regulacja hamulca ręcznego / postojowego / awaryjnego
Z tym, że poprawna regulacja jest nieco bardziej skomplikowana:

1) należy zdjąć tylne koła i będny hamulcowe, by odsłonić mechanizm szczęk;

2) sprawdzić działanie systemu automatycznej kompensacji luzu przez obracanie zębatki w obie strony, a następnie poluzować ją o pięć, sześć zębów;

3) sprawdzić równomierność działania szczęk oraz przesuwania się linek;

4) następnie pokazaną przez stempika śrubą regulacyjną pod dźwignią hamulca napiąć linki tak, żeby szczęki zaczynały działać między pierwszy a drugim ząbkiem ręcznego, a na drugim faktycznie już trzymały;

5) zmontować wszystko z powrotem;

6) po postawieniu auta na kołach, wyregulować szczęki przez zdecydowane naciskanie pedału hamulca, w czasie czego powinno być słyszalne działanie automatycznej kompensacji luzu;

7) sprawdzić skok dźwigni - siedem położeń;

8) zwolnić hamulec parkingowy i sprawdzić, czy koła obracają się swobodnie.

Koniec (:

48piotr - 2011-06-22, 06:49

Na jednego niedoświadczonego-nie za wiele :?: :?: :idea: :evil:
mrówa - 2011-06-22, 08:39

bigplik napisał/a:
(reczny lapie dopiero na ostatnim oczku)?

A wcześniej nie "łapie" w ogóle? Jeśli na stromym wzniesieniu, to wydaje mi się, że działa prawidłowo jeśli na ostatnim lub przedostatnim położeniu hamulca auto nie stacza się.

stempik - 2011-06-22, 09:42

laisar napisał/a:
regulacja jest nieco bardziej skomplikowana:

Prawda jest taka że 3 tygodnie temu miałem przegląd, a że hamulec łapał zbyt późno to troszkę na śrubce podkręciłem.
Przestała też mrugać na mnie kontrolka choć jak się okazało tylko do wczoraj.
Autko co prawda przeszło ale korektor mam do wymiany, bagatela 560 zł plus wymaina. Powinienem też pewnie zajrzeć do szczęk więc może za troszkę będą zdjęcia.


laisar napisał/a:
1) należy zdjąć tylne koła i będny hamulcowe, by odsłonić mechanizm szczęk;

Właśnie się zastanawiam czy aby na mnie też nie jest to za dużo. :-?

laisar - 2011-06-22, 14:28

Opisana poprzednio metoda pochodziła z roku 2004 - znalazłem jednak trochę nowszą i chyba nieco prostszą...


1) Podnieść tył auta.

2) Zaciągnąć i zluzować hamulec ręczny 5x (celem upewnienia się poprawnego działania linek).

3) Zostawić hamulec w pozycji wyłączonej.

4) Sprawdzić, czy tylne koła obracają się swobodnie - jeżeli nie, naprawić to.

5) Zdjąć osłonę kanału pod dźwignią ręcznego.

6) Odkręcać śrubę regulacyjną (pokazaną przez stempika) aż linki będą luźne.

7) Zaciągnąć dźwignię na 2 ząbek.

8) Zakręcać śrubę regulacyjną, aż koła tylne zostaną zahamowane i nie da się ich obrócić ręką.

9) Zaciągnąć i zwolnić kilka razy ręczny.

10) Zwolnić dźwignię i sprawdzić, czy koła tylne obracają się swobodnie - jeżeli nie, luzować śrubę regulacyjną aż będzie to możliwe.


Koniec.

stempik - 2011-06-22, 14:38

laisar napisał/a:
znalazłem jednak trochę nowszą i chyba nieco prostszą...

Piękne dzięki. Teraz to może dam radę.
Choć po prawdzie zdjąc bębny i tak powinienem.

A wracając do tematu kontrolki to jak jutro znajdę troszkę czasu to może pstryknę ten włącznik. Jeśli go znajdę oczywiście.

Pawlo - 2011-10-07, 18:06
Temat postu: Hamulc ręczny w MCV regulacja
Witam Szanownych Kolegów, w związku z tym że nie znalazłem to pytam i proszę o pomoc:
Jak wyregulować (podciągnąć) hamulec ręczny żeby wyżej łapał - jakieś instrukcje, zdjęcia

Piotrula - 2011-10-07, 18:14

W bębnie hamulcowym jest samoregulator.Kręcąc w odpowiednią stronę regulujemy stopień rozsunięcia szczęk. Kolejny znajduje się gdzieś wzdłuż linki ( przy dźwigni bodajże).
Pawlo - 2011-10-07, 18:18

Piotrula napisał/a:
W bębnie hamulcowym jest samoregulator.Kręcąc w odpowiednią stronę regulujemy stopień rozsunięcia szczęk. Kolejny znajduje się gdzieś wzdłuż linki ( przy dźwigni bodajże).


Nic mi to nie daje bo to że jest gdzieś koło dźwigni to ja wiem ale nie wiem w którym dokładnie miejscu, czy trzeba rozbierać osłonę tunelu żeby się do niego dostać czy nie. Ja proszę o konkrety :-P

laisar - 2011-10-07, 19:07

Nakrętka regulacyjna znajduje się pod zębatką dźwigni, ale kręci się nią tylko przy zdjętych bębnach hamulcowych, bo dźwignię reguluje się według szczęk - http://www.daciaklub.pl/f...p?p=94048#94048
TomaszDuster - 2013-02-11, 10:16
Temat postu: Regulacja hamulca ręcznego / postojowego / awaryjnego
Witam.
Mam do Was pytanie. Czy u Was fabrycznie hamulec ręczny trzyma na ostatnich ząbkach? Zatrzymując samochód na większym wzniesieniu muszę zaciągać praktycznie do końca ręczny. We wszystkich samochodach,nawet starych, hamulec trzymał spokojnie pod górę na 3/4 zakresu. A tutaj na końcówce. co dziwne serwisant na telefon powiedział, że dopóki trzyma to jest ok bo ma trzymać od 3-7 ząbka... To jakieś dziwne tłumaczenie. Jak u Was trzyma ręczny na większej górce?
Pozdrawiam

laisar - 2013-02-11, 10:38

3/4.

(Ale był okres, kiedy faktycznie łapał przy samym końcu - potrzebne było czyszczenie mechanizmu samoczynnej regulacji. Tylko że nastąpiło to przy przebiegu chyba ok 80 tys. km...).

TomaszDuster - 2013-02-11, 11:52

Właśnie. To dziwne. Ciekawi mnie jak inni użytkownicy Dusterów mają u siebie. Rozumiem, że z czasem ręczny siada i trzeba podciągać ale u mnie od salonu trzyma na końcu zakresu. Napiszcie Dusterowcy jak było u Was po odbiorze auta.
Prezes - 2013-02-11, 11:55

U mnie słabo trzymało. Sam go podkręcałem, ale szału nie było, bo po pewnym czasie znów tego potrzebował.
mlodyprzem - 2013-02-11, 12:14

U mnie było tak samo. Przy pierwszej wizycie w serwisie zgłosiłem i bez problemu podciągnęli, posmarowali i do dzisiaj jest OK.
TomaszDuster - 2013-02-11, 12:40

Dzięki za info. Czyli odpowiedź mechanika to klasyczna spychologia... Zobaczymy.
GerardC - 2013-02-11, 12:53

U mnie łapie już od 2 ząbka,generalnie w porównaniu do moich poprzednich aut to żyleta.B. dobry ręczny, wydaje mi się że powinieneś dać do regulacji.ASO widze najlepiej podjechać po 3 latach.U Rosiaka tak zbywają?Krzykneli mi za przegląd ok 1tysia z LPG,chyba poszukamy dalej serwisu,u nas na wsi najdrożej,jak ze wszystkim.
TomaszDuster - 2013-02-11, 13:05

GerardC:

To Ci zazdroszczę, ale w sumie to drobiazg. Oby były tylko takie problemy :-)

Naturalnie sprawę u Rosiaka sprawdzałem telefonicznie. Niestety mamy daleko ze SZczecina do innego serwisu, a Szczecin we wszystkim jest patologicznie najdrozszy. Nie tylko wszystkie serwisy samochode drą nas, ale usługi, wymiana opon itd.
Dla przykładu byłem kiedyś w Mitsubishi bo ojciec rozważał Colta i za wymiane opon chcieli 120 zł :evil: a pierwszy przegląd 1800 zł.... Masakra... Większość osób które znam ma to samo zdanie... Szczecin pod tym względem jest paskudny.

Ps.Jednym słowem z tym ręcznym to widzę, że kompletna loteria... co egzemplarz to inaczej.

GerardC - 2013-02-11, 13:11

To o tym ,mówie.Ja rozważam nawet ASO Świnoujście,jeżeli bedzie to różnica 200 -300zl to się przejade.LPG góra 60 zł trasa,a tak ,zje się rybke i jodem pooddycham.
Pozdrawiam kolege ze ,,wsi,, ;-)

laisar - 2013-02-11, 13:17

TomaszDuster napisał/a:
co egzemplarz to inaczej

Wiadomo - ręczna produkcja, jak RR... (;

Dar1962 - 2013-02-11, 14:27

sądzę,że to kwestia regulacji. Można nakazać podciągnięcie linki,żeby łapał nieco szybciej
laisar - 2013-02-11, 14:39

Regulacja: http://www.daciaklub.pl/f...p?p=94048#94048
TomaszDuster - 2013-02-11, 15:15

Dzięki za opis. Ale sam nie będę tego ruszał, za dużo kasy poszło na samochód. Najwyżej pojeżdżę jeszcze trochę i zgłoszę się do serwisu. Pod domem parkuję na wzniesieniu i stąd codziennie używam solidnie kilka razy ręcznęgo.
eplus - 2013-02-11, 19:16

Ja mam dość wysoko dźwignię ręcznego po zaciągnięciu - myślę, że koniec dźwigni robi jakieś 15cm albo więcej. Zauważyłem to już w demówce na jeździe próbnej - sprzedawca powiedział, że skoro fabryka tak ustawia, to tak ma być. I pewnie większość egzemplarzy tak ma. Mój przynajmniej trzyma dobrze.
Ryszard - 2013-03-18, 14:31
Temat postu: czy ruszysz na ręcznym ?
A ja mam takie pytanko: czy na poprawnie wyregulowanym i zaciągniętym do końca hamulcu ręcznym Duster (x2) ma prawo ruszyć ?
Niestety wstyd, ale kilka razy pojechałem na ręcznym, (wiem, to tylko moja wina ) a to bo w poprzednim aucie na ręcznym samochód raczej by "zgasł" niż ruszył.
Za każdym razem jestem zdołowany...

R

jackthenight - 2013-03-18, 14:38

Oczywiście że ruszy.
Każdy sprawny samochód na zaciągniętym hamulcu ręcznym spokojnie ruszy.
A to świecącej kontrolki nie widać, że hamulec zaciągnięty ?

Dar1962 - 2013-03-18, 15:41

jackthenight napisał/a:
Oczywiście że ruszy

nie za bardzo - przy zaciągniętym na maxa ręcznym, jeśli ruszamy delikatnie czyli normalnie, bez dodawania nadmiernie gazu, przy powolnym wysprzęglaniu (przynajmniej u mnie) karoseria zaczyna unosić się lekko do przodu i do góry ale auto stoi.

mekintosz - 2013-03-18, 18:27

TomaszDuster napisał/a:
.... Niestety mamy daleko ze SZczecina do innego serwisu, a Szczecin we wszystkim jest patologicznie najdrozszy. Nie tylko wszystkie serwisy samochode drą nas, ale usługi, wymiana opon itd.
Dla przykładu byłem kiedyś w Mitsubishi bo ojciec rozważał Colta i za wymiane opon chcieli 120 zł .... Masakra... Większość osób które znam ma to samo zdanie... Szczecin pod tym względem jest paskudny.


W Warszawie ASO Renault wymiana opon z wywazaniem 120 zl.

Andrzej Zajczuk - 2013-03-18, 21:22
Temat postu: DZIAŁANIE HAMULCA POSTOJOWEGO , RĘCZNEGO
UWAŻAM, ŻE PISANIE O OPONACH I KOSZCIE WYMIANY W POŚCIE O HAMULCACH TO PRZESADA!!


W TEMACIE GŁÓWNYM ,
PROPONUJĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z TEORIĄ DOTYCZĄCĄ HAMULCÓW W SAMOCHODACH , WERSJA SZKOLNA Z ĆWICZENIAMI, LINK PONIŻEJ:
http://autowiedza.republika.pl/wymagania_ham.html

NAJPROSTSZY DO WYKONANIA TEST NA POCHYŁOŚCI OPISANY W TEKŚCIE.
SIŁA HAMOWANIA HAMULCA POSTOJOWEGO MUSI ZAPEWNIĆ UNIERUCHOMIENIE ZAPOBIEGAJĄCE PRZED SWOBODNYM STACZANIEM.
RUSZANIE NA HAMULCU RĘCZNYM TO TROCHĘ EKSTREMALNY TEST.
UWAŻAM, ŻE ZAWSZE MOŻE BYĆ EGZEMPLARZ SAMOCHODU O PARAMETRACH LEPSZYCH NIŻ NOMINALNIE DOPUSZCZONE WTEDY NA RĘCZNYM NIE POCĄGNIE.
DLA WĄTPIĄCYCH POLECAM STACJĘ DIAGNOSTYCZNĄ I ODPŁATNE SPRAWDZENIE NA ATESTOWANEJ HAMOWNI.

mekintosz - 2013-03-18, 21:53
Temat postu: Re: DZIAŁANIE HAMULCA POSTOJOWEGO , RĘCZNEGO
Andrzej Zajczuk napisał/a:
UWAŻAM, ŻE PISANIE O OPONACH I KOSZCIE WYMIANY W POŚCIE O HAMULCACH TO PRZESADA!!

.


Myślę, ze możne lekkie zboczenie z tematu, mające na celu pokazanie, ze ceny w ASO w dużych aglomeracjach są zbliżone.

Nie widzę natomiast powodu by pisać WIELKA litera takie uwagi. Jest to odbierane za krzyczenie w świetle obowiązującej netykiety.

Co do hamulca, moje sandero lekko drgnie, po czym przysiada na tylnej osi przy probie ruszania na ręcznym. Warunek zaciągniecie na max. Osobiście mam zwyczaj zostawiania pojazdu na biegu + ręcznym przez cały rok. Na szczęście zimą nic nie przymarzło, za to hamulec i linki pracują prawidłowo. Być może za jakiś czas będzie wymagana jakaś regulacja.

jackthenight - 2013-03-19, 11:44

Dar1962 napisał/a:
jackthenight napisał/a:
Oczywiście że ruszy

nie za bardzo - przy zaciągniętym na maxa ręcznym, jeśli ruszamy delikatnie czyli normalnie, bez dodawania nadmiernie gazu, przy powolnym wysprzęglaniu (przynajmniej u mnie) karoseria zaczyna unosić się lekko do przodu i do góry ale auto stoi.


Pytanie było czy na hamulcu ręcznym ruszy.
Odpowiedź brzmi, że na hamulcu ręcznym można ruszyć i jechać autem.
A to że najpierw się uniesie przód do góry, trudniej się rusza niż bez hamulca to oczywiste.
Ale ogólnie można ruszyć autem na hamulcu ręcznym, bo ręczny hamulcem jest za słaby aby uniemożliwić ruszenie autem i jazdę na nim. Wystarczy dodać więcej gazu i autem ruszymy bez problemów, czuć że dla auta jest trudniej i czuć jazdę z ręcznym, świeci się kontrolka - także widać i czuć że jest zaciągnięty hamulec ręczny.
Ale odpowiedź na pytanie kolegi jest twierdząca, bo oczywiście z zaciągniętym hamulcem ręcznym można bez problemów ruszyć.
Nie wiem jak to się ma do tego, kiedy na tylnej osi są tarcze, ale jak są bębny to spokojnie ruszyć można.

Domel2250 - 2013-03-19, 11:59

http://www.youtube.com/wa...e&v=E6gO6zwPJMA

Można, można ,i czasem nawet nie bardzo się o tym wie :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ryszard - 2013-03-20, 10:56

Generalnie wstydzę się właśnie bo czasem ( hmm) zauważam czerwoną lampkę hamulca po np. 200 m od ruszenia. Nie zaciągam zazwyczaj do końca hamulca ręcznego, może 2, 3 ząbki żeby się nie potoczył na parkingu, na światłach itd . No i ruszam, ale jeśli silnik wyraźnie tego nie odczuwa to widzę to właśnie po chwili, zerkając rutynowo na zegary. Czasem też świeci słońce... Byłem na przeglądzie, ale trwał 5 minut i nie poprawili. Takie mam dobre auto. Zapytałem więc w klubie, czy jest na to jakiś patent..?
R

Domel2250 napisał/a:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=E6gO6zwPJMA

Można, można ,i czasem nawet nie bardzo się o tym wie :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


fajny filmik o hamulcu ręcznym -encyklopedia.

Hakama 4x4 - 2013-03-20, 11:09

Ja na ręcznym nie ruszę (oczywiście można założyć , że teoretycznie nie ma takiej sytuacji żeby nie dało się ruszyć, choćby z zablokowanymi kołami - mam na myśli normalne ruszanie). Samochód siada ale nie ruszy. Co ciekawe natomiast ręczny czasem trzyma tak, że można zablokować koła na suchym asfalcie podczas jazdy (nie próbujcie tego "w domu" , bo może zarzucić :idea: ) a czasem nie można. Generalnie jak jest wilgotno na dworze to mam wrażenie, że jest mocniejszy. Nie wiem dlaczego. Gdy działa lepiej, na mokrej nawierzchni można zablokować koła nawet przy cofaniu.
Andrzej Zajczuk - 2013-03-20, 15:01

Ryszard napisał/a:
Generalnie wstydzę się właśnie bo czasem ( hmm) zauważam czerwoną lampkę hamulca po np. 200 m od ruszenia. Nie zaciągam zazwyczaj do końca hamulca ręcznego, może 2, 3 ząbki żeby się nie potoczył na parkingu, na światłach itd . No i ruszam, ale jeśli silnik wyraźnie tego nie odczuwa to widzę to właśnie po chwili, zerkając rutynowo na zegary. Czasem też świeci słońce... Byłem na przeglądzie, ale trwał 5 minut i nie poprawili. Takie mam dobre auto. Zapytałem więc w klubie, czy jest na to jakiś patent..?
R


To może zamontuj dodatkowy sygnalizator dźwiękowy "buzer" na napięcie 12 V, sterowany włącznikiem sygnalizacji hamulca ręcznego. Jest tego sporo w sprzedaży w sklepach z częściami elektronicznymi ( sygnał ciągły lub modulowanym). Zamontować można w obudowie kanału przy dźwigni hamulca ręcznego.

Dar1962 - 2013-03-20, 18:11

Hakama 4x4 napisał/a:
Ja na ręcznym nie ruszę (oczywiście można założyć , że teoretycznie nie ma takiej sytuacji żeby nie dało się ruszyć, choćby z zablokowanymi kołami - mam na myśli normalne ruszanie). Samochód siada ale nie ruszy

to właśnie miałem na myśli :-P w DD ręczny trzyma bardzo mocno

GDkris44 - 2013-03-21, 14:27

Ja jak zaciagne reczny w DD to przy ruszaniu silnik sie dlawi wiec wiem ze jest zaciagniety..
natter - 2013-03-21, 19:43

Witam wszystkich.
Co do liczby ząbków, przy których łapie ręczny nie ma reguły. Mam, co prawda samochód innej marki, ale u mnie łapał jako nowy przy 6, po około 20kkm zaczął łapać 3/4, bez regulacji.
Co do ruszenia samochodem, przy dobrym ręcznym, to wszystko zależy od modelu samochodu. Miałem kiedyś Lanosa i na zaciągniętym ręcznym na 3 ząbek nie było możliwości ruszenia, silnik gasł. Mam Suzuki SX4 i ręczny łapie 3/4 ząbek i pojedzie, chociaż silnik wyje.

PiotrWie - 2013-03-21, 21:51

jackthenight napisał/a:

Nie wiem jak to się ma do tego, kiedy na tylnej osi są tarcze, ale jak są bębny to spokojnie ruszyć można.

Akurat ręczny przy tarczach jest gorszy niż przy bębnach ( odwrotnie niż zasadniczy), wiem bo miałem w Audi i R 25. Dlatego np BMW stosuje hybrydę - hamulec tarczowo - bębnowy gdzie zasadniczy hamulec jest tarczowy a ręczny - bębnowy - i to jest dopiero najlepsze rozwiązanie - miałem takie w E34. Ale przy autach o mniejszej mocy bębny z tyłu są zupełnie wystarczające.

Hakama 4x4 - 2013-03-22, 10:47

PiotrWie napisał/a:
Akurat ręczny przy tarczach jest gorszy niż przy bębnach ( odwrotnie niż zasadniczy), wiem bo miałem w Audi i R 25. Dlatego np BMW stosuje hybrydę - hamulec tarczowo - bębnowy gdzie zasadniczy hamulec jest tarczowy a ręczny - bębnowy - i to jest dopiero najlepsze rozwiązanie - miałem takie w E34. Ale przy autach o mniejszej mocy bębny z tyłu są zupełnie wystarczające.


Podpisuje się pod tym co mówisz w 100%. Co może sie wydać ciekawe miałem taką hybrydę w Lacettim. Tak samo jest w Vectrze C.
Koła mogłem blokować praktycznie jak przednie - w każdych warunkach.
Tarczowy ręczny miałem natomiast w polonezie (a było to 16 lat temu) i był on tylko teoretycznie.
W ręćżnym ważne są też materiały i ich zabezpieczenie przed korozją bo to jego najgorszy wróg. W Lacettim nie robiłem z ręcznym nic przez 8 lat. W nubirze i w polonezie - rdzewiało i nie działało.

Przemek77 - 2014-02-25, 09:56
Temat postu: Re: Dziwna sprawa z hamulcem ręcznym.
TomaszDuster napisał/a:
Witam.
Mam do Was pytanie. Czy u Was fabrycznie hamulec ręczny trzyma na ostatnich ząbkach? Zatrzymując samochód na większym wzniesieniu muszę zaciągać praktycznie do końca ręczny. We wszystkich samochodach,nawet starych, hamulec trzymał spokojnie pod górę na 3/4 zakresu. A tutaj na końcówce. co dziwne serwisant na telefon powiedział, że dopóki trzyma to jest ok bo ma trzymać od 3-7 ząbka... To jakieś dziwne tłumaczenie. Jak u Was trzyma ręczny na większej górce?
Pozdrawiam

Jedź do ASO niech Ci podciągną ręczny i po kłopocie. Ja też tak miałem, że "łapał" dopiero na końcu, przy przeglądzie zgłosiłem to i teraz łapie jak trzeba.

ricken - 2017-11-19, 16:26
Temat postu: Nie równo chwyta ręczny. Jak wyregulować.
Witam
Bębny ściągnięte i wyczyszczone z pylu. Cylinderki bez wycieków. Grubosc szczek od 3 do 4 mm. A niestety nie hamuje reczny równo.
Na przeglądzie stwierdzili ze roznica w hamowaniu koła lewego w stosunku do prawego na granicy.
Co sprawdzić? Jak wyregulować by hamowało równo?
Dzwignia górna ma widze nakretke z gwintem. Czy to na niej sie reguluje sile hamowania?

Marek1603 - 2017-11-19, 17:06

A linkę sprawdziłeś czy z jednej strony jej nie "chwyciło"?
ricken - 2017-11-19, 17:20

przy lewarku?

zauważyłem dodatkowo że te samoregulatory są ustawione na różną długość

anples - 2017-11-19, 17:42

Samo regulatorami rozpierasz przy założonych bębnach przez otwór w blasze-osłonie bębna,
tak aby szczęki dolegały do bębna ale jednocześnie dało się swobodnie nim obracać

ricken - 2017-11-19, 17:47

to na tych regulatorach reguluję się samemu siłe docisku szczek do bębna?
czy one się mają same regulować?

anples - 2017-11-19, 17:57

ricken napisał/a:
czy one się mają same
Teoretycznie powinny same ale życie pisze inne scenariusze.
tosiek - 2017-11-19, 18:46

Powinny się wyregulować po pierwszym wciśnięciu hamulca. Jeśli nie i reszta sprawna to do wymiany samoregulatory lub któraś linka jest wyciągnięta, zobacz przy śrubie regulacyjnej czy linki nie są na tyle różnej długości, że już wahadełko nie wystarcza.
ricken - 2017-11-19, 19:08

Poszlem poogladac jeszcze jak to wyglada. Zdziwilo mnie ze po jednej stronie na sprezynach i na regulatorze jest nalot. Odslonilem gumki na tloczkach i pod jedna znajdowal sie plyn hamulcowy. Chyba tloczek do wymiany.
Już sie spytam na przyszlosc jaka jest kolejnosc odpowietrzania?

Marek1603 - 2017-11-19, 21:29

ricken napisał/a:
przy lewarku?


Między lewarkiem, a bębnem linka idzie w pancerzu i tam może ją chwytać.

Samoregulatory mogą być ustawione na różnie.

laisar - 2017-11-19, 23:40

Regulacja - http://www.daciaklub.pl/f...p?p=94091#94091
ricken - 2017-11-20, 21:44

Na teraz wymienilem cieknacy cylinderek i ustawilem regulator z tej strony gdzie slabo chwytal reczny by bardziej rozciskal szczeki na zewnatrz.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group