...dochodzi jeszcze "mały" drobiazg:po utracie kontaktu z podłożem, narty zamieniają się w baaardzo kiepskie skrzydła o małym wydłużeniu (nie wiem jak zjazdówki, bo nie używam, ale na moich 210 cm "skiturówkach" nie polatam ) gruuubo poniżej 1
a jak "powszechnie wiadomo" opór indukowany zależy od kwadratu siły nośnej i
wydłużenia skrzydła Λ=L²/S:
Cx_ind = Cz²(1+δ) /(ΠΛ)
gdzie: L -rozpiętość, S-powierzchnia w planie, δ >= 0 -tzw. wsp. Treftza, zależny od kształtu (dla elipsy δ=0)
No to tyle wymądrzania się
Niby KOT, ale... to jest jeszcze jeden (poza obciachem) powód by sobie do kufra skrzydła nie przyczepiać: poprawi docisk a dołoży oporu indukowanego i oporu tarcia
_________________ Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?
Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)
Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2011-03-15, 01:00, w całości zmieniany 2 razy
A ja w Felce zakładałem na bagażnik narty nosami do przodu. W Felce klapa idzie wysoko do góry i uderzałaby w nosy, a tyły są krótsze. I raz na granicy strażnik mówi mi: "Narty źle założone". "Nie wolno? Mam przepiąć? " A strażnik: "Mi to obojętne, ale odwrotnie jest mniejszy opór." Ja do niego: Niemożliwe, bo wtedy by się tyłem na nich lepiej jeździło."
Czyli jak skoczek stosuje styl V to ten opor jest mniejszy ?
Opór nie, ale tak ustawione narty działają trochę jak skrzydło delta, wytwarzają tzw. nośność wirową.
eplus napisał/a:
A ja w Felce zakładałem na bagażnik narty nosami do przodu. W Felce klapa idzie wysoko do góry i uderzałaby w nosy, a tyły są krótsze. I raz na granicy strażnik mówi mi: "Narty źle założone". "Nie wolno? Mam przepiąć? " A strażnik: "Mi to obojętne, ale odwrotnie jest mniejszy opór." Ja do niego: Niemożliwe, bo wtedy by się tyłem na nich lepiej jeździło."
No i strażnik miał rację:
1. Zadarte noski wytwarzają wiry krawędziowe, a z tego wynika i siła nośna i opór indukowany. Narta się wygina. Oderwania przepływu idące z krawędzi nosków wywołują drgania takiego zestawu
2. Po odwróceniu nosków do tyłu, te ostatnie znajdują się w cieniu aerodynamicznym uchwytów, więc narty nie przeszkadzają.
Schematycznie zilustrowałem to na załączonej rycinie.
P.S.:
W tym sezonie na Dusterze woziłem 3 pary nart o długościach: 210/195/140 cm.
Tylko trzeba było ich położenie tak podregulować, aby się dało bezkolizyjnie otworzyć klapę tylną.
narty_na_dachu.JPG
Plik ściągnięto 246 raz(y) 83,1 KB
_________________ Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?
Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)
Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2011-03-17, 16:14, w całości zmieniany 5 razy
Jak pisałem chwilę temu, opór powietrza, niczym duch Doktora Freuda, chichocze sobie cichutko za tylną kanapą tj. głównym sprawcą nieszczęścia jest tył autka.
Aby, dla orientacji przedstawić "co i jak na co" wpływa przygotowałem poniższy, wykresik-na podstawie publikacji SAE
Wg tego górą powinny być jednobryłowce z silnie opadającym dachem w części tylnej, i z infleksją dachu nad bagażnikiem.
opór_samochodu.jpg
Plik ściągnięto 288 raz(y) 74,43 KB
_________________ Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?
Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)
Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2011-03-27, 21:59, w całości zmieniany 1 raz
czyli Duster jako jednobryłowiec (?) powinien mieć korzystny współczynnik cx - za wyjątkiem mało opadającego dachu...(ale może jak mu się dołoży do bagażnika... to tył/dach mu opadnie ) może jakieś skrzydło/lotka poprawi parametr?...
Fajnie by było znaleźć geometrię DD. Możnaby wtedy dmuchnąć model
Nie wiem jak bardzo są dokładne - znając entuzjazm, ale i dokładność hobbistów, to pewnie od Sasa do lasa - ale istnieją przecież modele 3D do różnych gier w stylu GTA lub virtual tuningu, to powinno się je dać użyć (albo chociaż przekonwertować)...
ale i dokładność hobbistów, to pewnie od Sasa do lasa -
Na poważnie, to przydałoby się porządne odwzorowanie geometrii, a nie czyjeś, "mnie się wydaje". W pracy zalazłby się odpowiedni skaner 3D, ale DD przez drzwi nie przejdzie. ściany by trzeba wyburzać.
Czuje, że skończy się na przybliżonej bryle ("generic Duster" ) płycie MDF i plotterze tnącym Czyli na badaniach jakościowych.
_________________ Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?
Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)
Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2011-05-06, 21:36, w całości zmieniany 1 raz
Historia nieco zapomniana, lecz, swego czasu Logan startował w Bibendum Challenge i zajął drugie miejsce.
Poniższy obrazek pokazuje min. poprawiono aerodynamikę Logana środkami mało inwazyjnymi. Cx spadł z 0,36 do 0,29 (prawie 20%):
Istotne z punktu widzenia Daćkomajsterkowicza (myślę o zmianach małoinzwayjnych) są pozycje: 3, 4,5
ponieważ 6,7 może mieć uboczne skutki blacharsko/lakiernicze.
Co wiecej: być może poz. 3 Sandero pasowałaby do Logana, a poz. 5 od Dustera. 4. Hmm układ chłodzenia...
_________________ Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?
Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)
Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2011-05-26, 17:31, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004 Pomógł: 26 razy Dołączył: 02 Sie 2010 Posty: 2384 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-05-26, 22:21
Ja mam takie "vortex generators" przez całą długość dachu. :) Może kupić na allegro kilka plasticzanych "rekinich płetw" a la BMW, poprzyczepiać na końcu tych garbów i będzie dyfuzor? :D
Edit: przepraszam, nie dopatrzyłem - to nie są obłe garby, tylko faktycznie cóś jakby turbulizatory. Tak czy inaczej, do zrobienia z odpowiedniej liczby tuningowych rekinich płetw. :)
Ostatnio zmieniony przez bebe 2011-05-26, 22:24, w całości zmieniany 1 raz
Bebe, nie mieszajmy
jądrowego wybuchu podziemnego do aerodynamiki.
http://www.samar.pl/__/3/...ml?locale=pl_PL
Merc GLK ma Cx=0,35 wg producenta przy sylwetce "grubo ciachanej". Uwierzycie?!
"...odpowiedzialnym za aerodynamikę, akustykę i prace w kanale aerodynamicznym"
Naaaa jaaa, der Windkanal im Polnisch heist TUNEL AERODYNAMICZNY:
translatorus ...uptus
Poz tym:
"...ale i przemyślane detale, takie jak przepływ powietrza w okolicy przednich kół, osłony podwozia, kształt kołpaków, innowacyjne, ząbkowane osłony nadkoli"
No proszę, a ja myślałem o ząbkowanych:
osłonach lusterek, tylnych osłonach relingów, deflektorach nadkoli przednich.
"...dla każdej wersji Klasy B będzie pakiet Eco, który zawiera m.in.: zmniejszony prześwit (czyli mniejszy współczynnik czołowy A), dodatkowe uszczelnienie wokół tylnej szyby oraz osłony elementów zawieszenia tylnej osi. Z takim pakietem Cx wynosi 0,24, czyli przewyższa pod względem aerodynamiki nawet Klasę E Coupé...."
-współczynnik czołowy A?: pole powierzchni!
-uszczelnienie wokół tylnej szyby? Chyba przedłużenie linii dachu ?!
-zmniejszony prześwit?
z prac dyplomowych prowadzonych w tunelu aerodynamicznym pod kier. piotrresa wnikało, że o redukcji oporu dwubryłowca (w końcu mam DD)
-prześwit/długość (a daćki mają statystycznie wysoki) --->położenie pkt. spiętrzenia
-długość linii dachu ( owo "uszczelnienie tylnej szyby")
"..Jak mówił rozmówca największe zyski wprowadzane przez firmy są obecnie na zmianach stylizacyjnych lusterek (zysk 2-5%)..."
No pewnie: generatory wirów na lusterkach. Rozważałem to! BMW to ma a Dacia nie ?!
"...oraz na chłodnicy (przepływ strugi przez komorę silnika to zysk nawet 10% Cx)..."
wg szacunków piotrresa to 6...10% oporu. W Dusterze można spokojnie zdjąć 50% oporów chłodzenia (exp. drogowe by. piotrres z zaklejaniem wlotów powietrza).
Myślę, że dałoby się spokojnie spuścić Cx DD z 0,42...0,38-0,37
"...A jak to się przekłada na zużycie paliwa? Jak zdradził dr Woll badania wykazały, że obniżenie współczynnika oporu powietrza o zaledwie 0,01 owocuje zaoszczędzeniem 0,4 litra paliwa na każde 100 kilometrów podczas podróży z prędkością 130 km/h..."
Sęk w tym, że na drogach Podkarpacia sprzed Euro 2012 , w odróżnieniu od autobahnów.de nie da się pojechać z zalecaną prędkością 130 km/h
I tu jest problem . Moja średnia w trasie to ok 53 km/h
Ale...przesłanianie chłodnicy dale inny efekt: przy ruchu silnie niejednostajnym (miasto!) pojawia się efekt tzw. "efekt masy dołączonej", co może tłumaczyć, ze Laisarowi spadło paliwa po przemieszczeniu tablicy rejestracyjnej w ...ruchu miejskim na terenie [W******]
Moim zdaniem: można było dość prostymi środkami zmniejszyć zużycie paliwa w daćkach, przynajmniej od strony aerodynamicznej. Tylko jak to się ma do pozycjonowania "produktu" w ramach reno-nissan-samsung-dacia !?
_________________________________________________________________________
P.S.
Eeech, bylem na ACC2011 w mateczniku "Gwiazdy"/Eech, Było się sprzedać ; -)
_________________ Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?
Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)
Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2011-10-15, 00:08, w całości zmieniany 6 razy
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3865 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2011-10-15, 07:48
moim poprzednim autem był nissan note. Jego sylwetka też nie należała do najbardziej opływowych - szczególnie ogromne, prostokątne lustra boczne - powyżej 120 km/h działały jak hamulce aerodynamiczne
@piotrres: Wdrażaj, wdrażaj! Choćby w jakimś JV - klientów na pewno by nie brakło, daćkowcy są w większości wyjątkowo praktyczni.
(W sumie to aż dziw, że jeszcze nikt tego nie zrobił...).
piotrres napisał/a:
Laisarowi spadło paliwa po przemieszczeniu tablicy rejestracyjnej w ...ruchu miejskim na terenie [W******]
...Aczkolwiek uczciwie trzeba powiedzieć, że nie zostało to Zbadane Naukowo [:
(No i dodatkowym efektem ubocznym jest konieczność odpierania "ataków" mechaników: "Paaaanie, to nie polonez, żeby trzeba było zasłaniać chłodnicę!" <<<: ).
a stary kanciasty logan mial calkiemn dobry wspolczynik sporo lepszy od dustera no i spalanie ok... no ale teraz w modzie sa suvy...
Bo Logcio ma sterczący qfer! A DiDi nie!
Klasyka gatunku: Clio II vs Thalia I:
Dla Clio II: Cx=0,38
Dla Thalii I: Cx=0,36
przyczyna róznicy:
bagażnik porządkujący opływ z tyłu, przez co redukuje się opór ciśnieniowy,
oraz zwiększa się stosunek prześwitu do długości (zwiększone opory przepływu pod spodem powodują, że, powierze płynie "bardziej górą" i o to chodzi)
Co do Logana, to stosując generatorki wirów na spływowej powierzchni dachu, przedni fartuszek, przedchlapeacze tylne (jak w Dusterze) i przesłonięcie chłodnicy dało się zjechać z Cx do poziomu Cx=0,29
"Klockowaty" DD Concept miał 0,30 więc da się
Dar1962 napisał/a:
(...) Nissan Note. Jego sylwetka też nie należała do najbardziej opływowych - szczególnie ogromne, prostokątne lustra boczne - powyżej 120 km/h działały jak hamulce aerodynamiczne
Bierzcie przykład od najlepszych , patrz załącznik.
generatory wirów.jpg generatory na lusterku B*W
Plik ściągnięto 231 raz(y) 200,55 KB
_________________ Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?
Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)
Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2011-10-17, 18:30, w całości zmieniany 2 razy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum