DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Otwarty przez: laisar
2009-07-10, 19:02
Światła dzienne - umiejscowienie, modele, montaż
Autor Wiadomość
RnR 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.5 dCi 110
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 667
Skąd: POL/ŚL
Wysłany: 2011-11-10, 06:34   

Ok ale dorobic jakas diode lub odwrocic tak jak pisalem to czemu nie mozna?
_________________
 
RnR 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.5 dCi 110
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 667
Skąd: POL/ŚL
Wysłany: 2011-11-10, 07:18   

I odnosnie braku posiadania homologacji przez auta to o czym tu sie pisze? http://ksiegowosc.infor.p...-konieczne.html
I jak to jest z dopuszczeniem do ruchu przy montazu poza aso, bez kontroli jakiejs biurokratycznej itp itd? ;)
_________________
Ostatnio zmieniony przez RnR 2011-11-10, 07:20, w całości zmieniany 2 razy  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18102
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-10, 08:11   

@RnR: Dorobić można - byle miała homo [:

Nie wiem o co chodzi z odwracaniem?


W artykule natomiast jest sytuacja, że homologacja jest - została wydana - o czym wiesz, a nie masz tylko dokumentu potwierdzającego ją.

Tyle że w przypadku części samochodowych sprawa jest prosta - wszystkie dane homologacji są na nich trwale naniesione.

Z montażem poza ASO nie ma problemu, bo na wykonywanie większości czynności nie są potrzebne oficjalne uprawnienia (wyjątki: np gaz czy zmiana liczby miejsc) - i jeżeli dokonany jest właściwie, to może go przeprowadzić każdy. A kontrolę przeprowadzi diagnosta w zwykłym terminie badania - jeżeli wszystko będzie OK, to auto zostanie dopuszczone do ruchu na następny okres czasu, jeśli nie będzie w porządku tzn. że od początku jeździło się na nielegalu i tylko nie zostało się złapanym.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-11-10, 08:13, w całości zmieniany 1 raz  
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3550
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2011-11-10, 09:29   

To pocieszasz mnie, o Adminie :!: Wygląda na to, że jak sobie założyłem poza ASO przekaźnik (samochodowy, to chyba homologowany :?: ), który wyłącza światła po zgaszeniu silnika (i podświetlenie tablicy rozdzielczej oraz rejestracyjnej rzecz jasna), a światła są oryginalne, dają się świecić i gasić ręcznie, wszystko wydaje się OK, a z diagnostą będę się widział za 2 lata - to tym samym nie jestem banitą, wyrzutkiem społeczeństwa i renegatem poszukiwanym listami gończymi :?: Czuję się zbudowany, choć przyznam, że do niedawna byłem mało świadomy i trochę mi to wisiało. :mrgreen:
Ajajajajajajajajajajajajajajaj :!: Pomyślałem o naszej uszczelce pod maską :!: Czy jej użycie jest zgodne z homologacją :?: Bo jakiś biegły może stwierdzić, że maska może się nie domknąć przez uszczelkę, albo otworzyć przy zderzeniu czołowym, a uszczelka może owinąć się wokół szyi kierowcy... :?: :shock: :?: :idea:
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18102
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-10, 09:47   

Owszem, uszczelka też ma pewnie stosowną homologację czy inne dopuszczenie do użytku [:
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18102
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-10, 10:32   

Ad rem: prawie wszystko to jest OKDR d:

Np niby można tak lub tak:



- rzecz gustu, ale MSZ tragedii estetycznej nie ma.


Tylko że:





Ergo: świeci to wszystko na boki i w niebo, a nie prosto przed siebie ))):



Za to w fazie 2 powinno być chyba lepiej, ale muszę to jeszcze przy okazji obczaić na żywo:

 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3550
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2011-11-10, 11:51   

laisar napisał/a:
Owszem, uszczelka też ma pewnie stosowną homologację czy inne dopuszczenie do użytku [:

Zgoda, ale to jest uszczelka do :mrgreen: przednich :mrgreen: drzwi malucha.
Pod maską Dacii może być szkodliwa dla środowiska (rozkład w wysokiej temperaturze) albo śmiercionośna.
Koła do malucha 12x125 też mają homologację. Czy to znaczy, że mogę je założyć do Dustera :?:
Albo bądźmy formalistami do ostatniej kropli atramentu ;-) - albo trochę sobie odpuśćmy i nie szukajmy problemów, tam, gdzie ich nie ma.
W dawnych czasach chyba nie było homologacji, tylko po prostu światła miały oświetlać drogę na określoną odległość i nie oślepiać, albo być widoczne z określonej odległości. Dziś by to nie przeszło, bo każdy buraczek uważałby, że jego pomalowane czarną farbą światła stopu są widoczne. Słowo "homologacja" dawniej kojarzyło się tylko z dopuszczeniem do rajdu albo Formuły 1.
Oj, mam chyba niehomologowany mózg, :oops: bo trochę żałuję dawnych czasów. Dawniej wystarczyłoby napisać, że rozporządzenie Wysokiego Komisarza Unii dotyczy ryb, raków oraz ryb i raków łącznie. :-/ :-) ;-)
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18102
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-10, 13:20   

Nie, to jest po prostu uszczelka spełniająca odpowiednią normę PN, ISO czy BWC (Bóg-Wi-Co). Albo nie, jeśli kupiłeś taką bez - ale wtedy jakiekolwiek problemy (owszem, np jej łatwopalność) są wyłącznie Twoje...


Nie wiem też, po co sprowadzać rzecz ad absurdum - przepisy są takie, że niektóre części samochodowe mają mieć obie rzeczy naraz: homololo oraz spełniać odpowiednie parametry. J-e-d-n-o-c-z-e-ś-n-i-e. Nie podoba się? Wolna wola, instaluj se co chcesz, gdzie chcesz i jak chcesz - to jest wyłącznie Twój problem. Nikt tu nikogo nie krytykuje za brak legalności, tylko po prostu stwierdza jej brak w niektórych przypadkach. Ale jak pytasz lub chwalisz się na forum publicznym, to komentarz nt legalności jest tak samo uprawniony jak wszelkie inne wypowiedzi.


A regulaminy motoryzacyjne pochodzą z roku... 1958 - więc bez przesady z tymi wspaniałymi "dawnymi czasami". Że nie są idealne? No nie są, jak cała reszta świata. Tylko że MSZ olewanie ich po uważaniu raczej ich nie poprawi...


(Tych raków to już w ogóle nie rozumiem po co się czepiasz - przecież zrobili z nimi jeszcze prościej: zamiast tworzyć nową rubryczkę, dopisali zdroworozsądkowo do ryb i mamy to z bańki. No, z wyjątkiem tych się podniecają "UE uważa raki za ryby" <: ).
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-11-10, 13:27, w całości zmieniany 2 razy  
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2388
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-10, 14:27   

laisar napisał/a:
Za to w fazie 2 powinno być chyba lepiej, ale muszę to jeszcze przy okazji obczaić na żywo

Tak na oko to nie ma prawa się udać - atrapa wygląda na węższą niż plaster miodu przed chłodnicą, a plaster miodu jest za wąski.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18102
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-10, 14:32   

Na obrazku to jest po prostu na styk, a oba elementy mają taką samą szeroko - dlatego mówię o konieczności pomacania:



(Konkretnie, to potrzebne jest miejsce o szerokości min 94 cm - i można wtedy założyć lampy o szerokości max 17 cm każda).
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-11-10, 14:48, w całości zmieniany 2 razy  
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2388
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-10, 14:38   

laisar napisał/a:
Na obrazku to jest po prostu na styk, a oba elementy mają taką samą szeroko - dlatego mówię o konieczności pomacania:

(Konkretnie, to potrzebne jest miejsce o szerokości min 94 cm - i można wtedy założyć lampy o szerokości max 17 cm każda).

Macałem ten plaster miodu, brakuje bodajże 2 cm. :|
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-11-10, 14:49, w całości zmieniany 1 raz  
 
RnR 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.5 dCi 110
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 667
Skąd: POL/ŚL
Wysłany: 2011-11-10, 19:38   

Laisar: Ja tam np. znalazlem cos takeigo:
Cytat:
przepisy te wymagają, aby w razie zmiany warunków stanowiących podstawę wydania świadectwa homologacji producent lub importer uzyskał zmianę posiadanego świadectwa homologacji polegającą na rozszerzeniu świadectwa homologacji danego typu pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części.


Jesli o mnie chodzi to brzmi to BARDZO niebezpiecznie dla kogos kto jest 100% formalista a sam w garazu montuje "jakis" tempomat czy przelaczacz swiatel ;)

A co do odwrocenia podswietlenia - przepis wymaga, zeby byla kontrolka LUB zeby podswietlenie tablicy wskazywalo, czy sa pozycyjne czy nie - ale czy mowi, ze o zapaleniu pozycyjnych ma mowic zapalenie tablicy? Moze rownie dobrze tablica mogla by sie swiecic przy ZGASZONYCH swiatlach - jak Ci sie to podoba? ;)
_________________
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2388
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-10, 20:00   

RnR napisał/a:
Cytat:
przepisy te wymagają, aby w razie zmiany warunków stanowiących podstawę wydania świadectwa homologacji producent lub importer uzyskał zmianę posiadanego świadectwa homologacji polegającą na rozszerzeniu świadectwa homologacji danego typu pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części.

Jesli o mnie chodzi to brzmi to BARDZO niebezpiecznie dla kogos kto jest 100% formalista a sam w garazu montuje "jakis" tempomat czy przelaczacz swiatel ;)

Bo? Ten przepis mówi po prostu, że jak producent zmodyfikuje przedmiot homologacji, to musi uwzględnić zmianę w homologacji (wystąpić o rozszerzenie). Nie ma w tym żadnego niebezpieczeństwa, wystarczy przeczytać ze zrozumieniem. :) Czyli, jeśli firma Waeco doda opcję autodestrukcji w tempomacie MS50, to musi wystąpić o rozszerzenie homologacji uwzględniające tą opcję. To samo się tyczy firmy Eustachy&Zdzisław Electronics produkującej przełączacze świateł.

RnR napisał/a:
A co do odwrocenia podswietlenia - przepis wymaga, zeby byla kontrolka LUB zeby podswietlenie tablicy wskazywalo, czy sa pozycyjne czy nie - ale czy mowi, ze o zapaleniu pozycyjnych ma mowic zapalenie tablicy?

Tak, mówi.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18102
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-10, 20:14   

RnR napisał/a:
Jesli o mnie chodzi to brzmi to BARDZO niebezpiecznie dla kogos kto jest 100% formalista a sam w garazu montuje

Nie, dla majsterkowicza to w ogóle nie jest niebezpieczne - bo kwestia homologacji na całe auto to problem "producenta lub importera".

Ewentualne zagrożenie może się pojawić dopiero wtedy, kiedy montaż będzie nieprawidłowy i wpłynie negatywnie na sytuację na drodze - ale to jednak coś zupełnie innego.


Odwrócone podświetlenie - ano właśnie mówi, że ma mówić zaświecenie się tablicy: "[wskaźnik] nie jest wymagany, jeżeli podświetlenie tablicy rozdzielczej można włączyć tylko jednocześnie z przednimi światłami pozycyjnymi".
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-11-10, 20:15, w całości zmieniany 1 raz  
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3550
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2011-11-11, 11:55   

Majsterkowanie samo w sobie jest niebezpieczne i sądzę, że niedługo będzie zakazane: źle umocowana półka nad wanną może spaść użytkownikowi na głowę, straci przytomność i utopi się. Do obsługi betoniarki trzeba już mieć egzamin państwowy, za chwilę bez zaświadczenia o działalności w branży nie kupisz obcęgów ani młotka. Dziś w szkołach nie ma wychowania technicznego. To co zostało szczątkowo, to oglądanie w komputerze, jak się zbija półeczkę nad wannę na zmianę z przekrojem silnika spalinowego czy reaktora atomowego. Nawet w zawodówkach sama teoria, a potem pracownik w salonie zastanawia się, w którą stronę odkręca się śrubę. :evil:
Ja mam papier na młotek i obcęgi: świadectwo z 8 klasy podstawówki - z techniki piątka, a wtedy wierciliśmy elektrycznymi wiertarkami i kleili trującymi klejami, i nikomu nie przeszkadzało, że z BHP przeszkolił nas na pierwszej godzinie nauczyciel. Ale ja jestem dinozaurem na wymarciu. :-P

A żeby nie było kompletnie off, to radziłbym do tempomatu dodać na konsoli czerwony grzybek odcinający prąd od silnika, aby w razie awarii nie jechać jak ten pamiętny Francuz Laguną 250km/h po autostradzie aż do wypalenia całego baku, bo u nas nie ma takich długich autostrad. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Edit: A jest się czego bać, bo wyłącznik stopu w Dacii nie jest kto wie jaki, już były tematy, że piszczy, skrzypi... Jeśli nie zadziała przy hamowaniu awaryjnym - silnik będzie darł nadal, serwo będzie działać znacznie słabiej, bo przepustnica otwarta, to i podciśnienia nie ma... Po sekundzie Kolega zauważy, że coś nie tak i wciśnie sprzęgło... a tu silnik wyje, bo Kolega nie zainstalował ZTCP drugiego wyłącznika tempomatu pod sprzęgłem, bo nie było jak - czym naruszył IMHO warunki homologacji, jaką uzyskała firma Waeco, w co wierzę na słowo (chyba, że coś przeoczyłem i drugi wyłącznik jednak jest). Może nawet uda się wyrzucić na luz, ale przepustnica otwarta, serwo słabe i trzeba znaleźć guziczek reset, a sekundy przekładają się na metry... Oczywiście to moje wizje po jakimś zielsku i absolutnie tego nie życzę, a jeśli - to na jakiejś bocznej drodze przy 30km/h, ja tylko próbuję przestrzec...
Ostatnio zmieniony przez eplus 2011-11-11, 12:49, w całości zmieniany 2 razy  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18102
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-11, 13:42   

A1, Stryków-Nowy Tomyśl: 250 km (a zaraz będzie Stryków-Słubice: 360 km).
A4, Szarów-Zgorzelec: 440 km (sam Szarów-Wrocław to niemal 300 km).

d:
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3550
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2011-11-11, 15:23   

440 km to by chyba na spalenie baku wystarczyło, byle zacząć od początku, a nie 200km przed końcowym rozjazdem. :mrgreen:
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18102
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-11, 15:45   

Przy swojej prędkości maksymalnej MCV-ka bebe pali pewnie jakieś 15 L/100 km [:

Za to większy problem widzę w bramkach...
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-11-11, 19:46, w całości zmieniany 1 raz  
 
radhasek 


Marka: dacia
Model: stepway
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2011
Wersja: Stepway
Dołączył: 01 Sty 2011
Posty: 26
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2011-11-12, 09:39   

Widzę koledzy że ten magik , co wie wszystko zaczyna was irytować.
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3550
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2011-11-13, 20:00   

Cyrankiewicz napisał/a:
Każdy prowokator czy szaleniec, który odważy się podnieść rękę przeciw władzy ludowej, niech będzie pewny, że mu tę rękę władza ludowa odrąbie, w interesie klasy robotniczej, w interesie chłopstwa pracującego i inteligencji, w interesie walki o podwyższenie stopy życiowej ludności, w interesie dalszej demokratyzacji naszego życia, w interesie naszej Ojczyzny.

:mrgreen: :lol: :lol: :lol: :lol:
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
benny86 


Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009
Pomógł: 31 razy
Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 2944
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2011-11-13, 20:06   

taa.... na papierze to nawet faszyzm w najostrzejszych formach był społecznie uzasadniony
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18102
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-11-13, 20:06   

@radhasek: Ależ w żadnym razie! Eplus to fajny kolega, nawet jeśli lubi się trochę podroczyć... (;
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-11-13, 20:06, w całości zmieniany 1 raz  
 
radhasek 


Marka: dacia
Model: stepway
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2011
Wersja: Stepway
Dołączył: 01 Sty 2011
Posty: 26
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2011-11-13, 20:15   

Ale ja eplusa na myśli nie miałem, ;-)
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3550
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2011-11-13, 20:54   

Ja też tego nie wziąłem do siebie, bo ja wszystkiego nie wiem. :oops: Ale zamachu na władzę forum nie zdzierżę... :evil: :mrgreen:
Wróćmy do offtopu: 16 lat temu byłem na wycieczce autobusowej, autostrada przez Alpy austriackie, czasem lekki podjazd, czasem zjazd, nagle na poboczu widzę za***stą tablicę: "Vehicles without brakes" - no to ja myślę, że dotyczy to aut z przyczepką do 400kg, czy jakichś maszyn drogowych... Zaraz dalej "Vehicoli senza freno" i jeszcze po niemiecku i francusku - ale na tych tablicach była strzałka <<< - więc co? Oni mają jechać najszybszym pasem? Pół kilometra dalej wyjaśniło się - były bramki, a na środkowym pasie tylko pachołek - dla tych, co nie wiedzą, jak należy hamować w górach. :mrgreen: Ciekawe, ile bramek zostało wcześniej zdemolowanych, zanim zastosowali to rozwiązanie :?:
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
RnR 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.5 dCi 110
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 667
Skąd: POL/ŚL
Wysłany: 2011-11-13, 22:48   

To niekoniecznie tylko wiedza jak hamowac ale moze byc awaria - wtedy lepiej zeby auto nie wpakowalo sie z kolumne aut stojacych do bramki... pytanie ile bylo ofiar zanim na to wpadli :/
_________________
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne