Moim zdaniem tak, najbardziej pozycjonowanie względem Renault A w Megane podoba mi się, że im szybciej jadę tym szybciej wycieraczki pracują i wcale nie trzeba regulować ręcznie.
Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009 Pomógł: 31 razy Dołączył: 15 Mar 2009 Posty: 2944 Skąd: Śląsk
Wysłany: 2011-12-12, 19:44
Jak dla mnie w tym konkretnym przypadku zbyt daleko idąca oszczędność, nie mówię o automatycznym dopasowaniu pracy wycieraczek do prędkości bo to już rzeczywiście "wypas" ale takie zwykłe, ręczne sterowanie się przydaje, a i kosztuje niewiele... Argument na zasadzie że grosz do grosza itp. średnio mnie przekonuje - w końcu taki chevrolet też nie jest specjalnie drogi, i do krezusów raczej adresowany nie jest.. Podobnie jak masa innych samochodów
Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 35 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Posty: 4266 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-12-12, 20:10
Niestety ale Renault czasem zbyt daleko posunal sie w oszczednosciach na daci. Widzimy tego skutki. Czasem mysle, dacie nie jest tania marka, z zasady ze ma byc tania , skladana w Rumuni ale w duzym stopniu przez wykastrowanie z wielu prostych, istniejacych w wiekszosci samochodow standardowych rozwiazan i udogodnien. Na przyklad w/w przerywany bieg wycieraczek, czy brak foli oddzielajacej blache drzwi od plastikowego boczka - tapicerki, czy stosunkowo slabe wytlumienie wnetrza. Dlatego bardzo sie zdziwilem, ze w Dusterze jest pneumatyczny podnosnik klapy silnika , zamiast metalowego pręta Jak w tym roku zmarznie mi dupsko w zimie samodzielnie "ocieple" drzwi oraz wyglusze reszte by za rok miec lepszy komfort, tzn standardowy jak samochodzie klasy B.
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-12-12, 20:36
Ostatnio jeździłem Hondą Accord Elegance w automacie z instalacją podtlenku wodoru. Jeździłem nią może z 10 minut, ale szybko do wygód się człowiek przyzwyczaja, a podgrzewane fotele bardzo mi w tą zimową porę umilały jazdę.
No cóż później musiałem wrócić do Dacii :(, ale jak to mówią, wszędzie dobrze ale najlepiej w swoim aucie.
Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Kwi 2010 Posty: 1697 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-12-12, 21:28
benny86 napisał/a:
Jak dla mnie w tym konkretnym przypadku zbyt daleko idąca oszczędność, nie mówię o automatycznym dopasowaniu pracy wycieraczek do prędkości bo to już rzeczywiście "wypas" ale takie zwykłe, ręczne sterowanie się przydaje, a i kosztuje niewiele... Argument na zasadzie że grosz do grosza itp. średnio mnie przekonuje - w końcu taki chevrolet też nie jest specjalnie drogi, i do krezusów raczej adresowany nie jest.. Podobnie jak masa innych samochodów
benny86 właśnie pisałem o tym, że nie chodzi o oszczędność, tylko, że ma być z zasady gorzej niż w Renault. Chevrolet żeruje na Oplu i powoli stanie się jego alternatywą. Dacia nie ma być równorzędną alternatywą dla Renault i to chociażby oszukańcze testy zderzeniowe pokazały. Z oszczędnością nie ma to nic wspólnego - to polityka firmy.
Czy któryś z kolegów będzie podejmował to wyzwanie ewentualnie będzie mógł to przetłumaczyć na nasze.
Bo tak się zastanawiam że to coś co wygląda na przekaźnik to chyba jest przerywacz.
Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004 Pomógł: 26 razy Dołączył: 02 Sie 2010 Posty: 2384 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-12-15, 22:37
Pawlo napisał/a:
Czy któryś z kolegów będzie podejmował to wyzwanie ewentualnie będzie mógł to przetłumaczyć na nasze.
Może kiedyś. :) Ale też poczekam na sensowne tłumaczenie, bo z gógiel tłumacza wychodzi lekka kasza.
Pawlo napisał/a:
Bo tak się zastanawiam że to coś co wygląda na przekaźnik to chyba jest przerywacz.
To jest timer wycieraczek do Peugeota 305, 504, 505, 604, nr ref. 6555.29. W sumie dobrze byłoby poszukać odpowiednika, bo po modelach sądząc to jakiś antyk i może przez to nieadekwatnie kosztować.
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-12-16, 11:43
Ten manual jest trochę zrobiony na wyrost.
Autor korzysta z przekaźnika programowalnego wycieraczki, chociaż wcale nie korzysta z tej funkcji ustawiania interwału czasowego tego przekaźnika, gdyż czasem reguluje jego manetka Valeo z regulacją szybkości pracy wycieraczki. To oznacza, że do tego co zrobił autor można użyć zwykłego przekaźnika, a ten programowalny użyć np. do wycieraczki tylnej.
Poza tym to jest manual dla wycieraczki przedniej, a mi zawsze brakowało regulacji tylnej wycieraczki.
Dlatego w niedługim czasie dodam programowalny przekaźnik do tylnej wycieraczki. Użyje takiego samego co autor tego manuala, ale wezmę sobie przekaźnik programowalny z Daweoo, w których programowało się interwał pracy wycieraczki w ten sposób :
"Ustawianie interwału czasowego (zakres: 0,2 - 20s, ale jest to wystarczające) dokonuje się tu za pomocą krótkich naciśnięć spryskiwacza tylnej szyby. Po ustawieniu dźwigni w pozycję pracy interwałowej wycieraczka wykonuje 1 ruch. Gdy kierowca uzna, że czas wytrzeć szybę, naciska króciutko spryskiwacz i programator powoduje następny ruch wycieraczek, jednocześnie zapamiętując czas, jaki upłynął od chwili włączenia pracy interwałowej do momentu uruchomienia spryskiwacza. Jeżeli spryskiwacz nie zostanie uruchomiony, automatycznie ustawiany jest maksymalny czas przerwy pomiędzy ruchami wycieraczek. Czas interwału można skrócić przez kolejne naciśnięcie spryskiwacza (gdy wycieraczki nie wykonują ruchu)."
Podobnie można zrobić dla wycieraczek przednich i wcale nie trzeba używać tej manetki z regulowaną szybkością.
Ja zrobię sobie najpierw tylną wycieraczkę, za pomocą takiego przekaźnika programowalnego:
To przekaźnik prog. dokładnie taki sam co użył autor manuala, tylko on miał od Peugeout-a.
Piny takiego przekaźnika są następujące :
Pin Peugeout, Daweoo - podłączenie
8 , 15 - napięcie 12V po stacyjce
4, 31 - masa
5, 31b - to masa hamująca silnik wycieraczek, ale w naszym przypadku podłączamy do
masy
6, 53c - sygnał od spryskiwacza
1, I - 12V z włącznika wycieraczki (praca interwałowa)
2, 53e - (+) silnika wycieraczki
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-12-16, 11:53, w całości zmieniany 3 razy
Ale potencjometr w manetce wydaje się jednak wygodniejszy w obsłudze, niż jakieś tam klikanie w te i nazad spryskiwaczem - czego należałoby więc użyć zamiast tego konkretnego przekaźnika? Jakiś inny też potrafi wykorzystać dane z potencjometru? (Bo jak rozumiem - ten francuski potrafi, nawet jeśli to "armata na muchę"?).
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-12-16, 11:51, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-12-16, 11:59
Dla tej manetki z potencjometrem wystarczy najzwyklejszy przekaźnik, bo to manetka ma w sobie elektronikę, która podaje co jakiś czas impuls zgodnie z ustawieniem potencjometru.
Przekaźnika programowalnego używa się wtedy jak nie mamy takiej wypasionej manetki.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-12-16, 12:03, w całości zmieniany 3 razy
Jesteś pewien? Ja odniosłem wrażenie, że ta manetka to właśnie goły potencjometr, stąd sparowanie jej z dodatkowym przekaźnikiem... (A w oryginale - w megane I - z UCH).
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-12-16, 12:09, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-12-16, 12:09
Pewny nie jestem, przyjąłem że autor użył programowalnego przekaźnika wycieraczek, które znałem z Daewoo czy z Opla.
Chyba, że ten przekaźnik z Peugeouta jest inny, ale nie wydaje mi się. Trzebby znaleźć dokładny opis tego przekaźnika z Peugouta,.
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-12-16, 12:47
Z opisu wynika, że to zwykły programowalny przekaźnik taki sam jak w Daewoo, czyli z potencjometru nie potrafi czytać.
A czas interwału ustawia się za pomocą krótkiego impulsu spryskiwacza podanego na T
laisar napisał/a:
(A w oryginale - w megane I - z UCH)
Przecież u nas w Dacii również przednia wycieraczka jest sterowana z UCH, a sygnał z manetki na biegu przerywanym podawany jest do UCH.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-12-16, 13:39, w całości zmieniany 3 razy
No jak to? Przecież w opisie jest podane, że kręcąc manetką:
Cytat:
Tests du système
Cran 1 : intervalle de 4 secondes
Cran 2 : 6 secondes
Cran 3 : 7 secondes
Cran 4 : 8 secondes
Cran 5 : 9 secondes
(Koniec pierwszego postu).
jackthenight napisał/a:
Przecież u nas w Dacii również przednia wycieraczka jest sterowana z UCH, a sygnał z manetki na biegu przerywanym podawany jest do UCH
Ale my nie mamy manetki z potencjometrem, a nawet gdyby ją podłączyć, to nasze UCH jej prawdopodobnie nie obsłuży, bo chyba nie ma funkcji zmiany interwału w locie. UCH megane na pewno ma, bo tak to było zrobione - bez dodatkowego programowalnego bądź czytającego stan potencjometru przekaźnika.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-12-16, 13:46, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-12-16, 13:43
Czyli to nie jest potencjometr, tylko przełącznik z 5-oma pozycjami, co tym bardziej może oznaczać że w manetce jest elektronika, a przekaźnik programowalny jest w tym przypadku zbędny.
Ale co jak to ?
Z Pdf-a którego podałeś, wynika że to zwykły przekaźnik programowalny, którego uczy się impulsami z pompki spryskiwacza.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-12-16, 13:45, w całości zmieniany 3 razy
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-12-16, 13:50
Ale tak się nie dojdzie, dopóki nie będzie opisu dokładnie tego przekaźnika co użył autor.
Ja takich przekaźników na potencjometr to nie widziałem, dlatego mam pewne zastrzeżenia.
A autor podłączył to tak, że z manetki sygnał idzie do przekaźnika, zasilanie i masa idzie do przekaźnika, a wyjście z przekaźnika idzie do UCH.
Także są dwie opcje : albo manetka ma elektronikę która podaje co określony czas impuls, albo to jakiś nadzwyczajny przekaźnik jest, którego steruje się napięciowo z potencjometra.
laisar napisał/a:
Schemat elektryczny manetki megane twierdzi, ze tam jest potencjometr.
A wklej go tutaj, sobie luknę jak to wygląda w megance.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-12-16, 13:51, w całości zmieniany 2 razy
Schemat manetki jest niemal identyczny z daćkowym, ale wiemy, że tam fizycznie jest obecny ten dodatkowy pierścień-pokrętło sterujące czasem biegu przerywanego - a symbol oznacza chyba właśnie potencjometr?
Może być potencjometr z grzechotką, bo przełącznik wymaga jednego przewodu na każdą pozycję + wspólny (można multipleksować, ale chyba nie w takim drobiazgu). Zapadki na potencjometrze dają powtarzalność ustawień.
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-12-16, 14:26
laisar napisał/a:
a symbol oznacza chyba właśnie potencjometr?
W naszych schematach od Dacii też jest symbol potencjometru, a wcale regulacji prędkości nie mamy, albo mamy wstawiony jeden opornik zamiast potencjometru.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-12-16, 14:30, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-12-16, 15:26
Poza tym 104 na schematach meganki to wygląda mi jak czujnik prędkości, trochę dziwne by było aby sygnał cyfrowy podłączać do analogowego z potencjometra.
I dlatego może chodzi w tym schemacie o to, że jest regulacja szybkości wycieraczki od prędkości pojazdu, bo jest podłączone pod 104.
Także symbol prostokąta poprzecznie przekreślony oczywiście oznacza potencjometr, ale może też oznaczać opornik, a może również dobrze całkiem co innego oznacza, bo schematy aut mają dość dużą dowolność.
Także symbol potencjometru jeśli już tak mówimy, występuje i w Megane jak i w schematach Dacii, co może oznaczać, że np. i nasze UCH reaguje na potencjometr.
No ciężko wróżyć tak z fusów i samych schematów Meganki, którego regulacja prędkości wygląda tak samo jak w schemacie Dacii.
Ale prawie pewny jestem, że ten schemat meganki co podałeś Laisar nie uwzględnia manetki z potencjometrem do regulacji prędkości. Raczej jest to tylko regulacja prędkości wycieraczki w zależności od prędkości pojazdu. A może się mylę ?
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-12-16, 15:34, w całości zmieniany 2 razy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum