Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2009-01-06, 10:24
Niefabryczna instalacja gazowa LPG
Autor Wiadomość
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3867
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-01-30, 21:13   

sądzę,że ta proporcja się nie zmieniła - statystyczny dystans dzienny 50-60 km nie zachęca raczej do montażu LPG, bo rzeczywisty zwrot inwestycji może zająć 3-4 lata
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2012-01-30, 21:14, w całości zmieniany 1 raz  
 
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2127
Skąd: Lublin
Wysłany: 2012-02-02, 18:52   

Dar1962 napisał/a:
sądzę,że ta proporcja się nie zmieniła - statystyczny dystans dzienny 50-60 km nie zachęca raczej do montażu LPG, bo rzeczywisty zwrot inwestycji może zająć 3-4 lata


50-60 km/dzień=ok.20.000 km/rok

10 l.LPGx2.85 = 28.50 złx200=5.700 zł
8l.PB95x5.6 = 44.8 złx200 = 8960 zł

różnica ponad 3.000 zł

nawet jeśli odliczymy dodatkowe przeglądy, spalanie PB 95, ewentualne regulacje instalacja zwraca się max. po 1-1.5 roku. Po czterech latach zwróci się trzykrotnie.
_________________
MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 150 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG 60 000 km
 
benny86 


Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009
Pomógł: 31 razy
Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 2944
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2012-02-02, 18:56   

jan ostrzyca, już to wielokrotnie pisałem i przedstawiałem nawet dokładniejsze wyliczenia, ale niektórych to i tak nie przekonuje.
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2012-02-02, 19:20   

poczekajmy a może niedługo kol. Dar1962 dołączy do tego tematu jako aktywny użytkownik drakulki z napędem wzmocnionym "podltlenkiem LPG" ... :lol:
 
Piotr_K 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4 esp+asr
Silnik: 1,6 MPI 16V + LPG BRC
Rocznik: 2011
Wersja: Ambiance
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 27 Mar 2011
Posty: 1001
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2012-02-02, 20:25   

jan ostrzyca napisał/a:
nawet jeśli odliczymy dodatkowe przeglądy, spalanie PB 95, ewentualne regulacje instalacja zwraca się max. po 1-1.5 roku. Po czterech latach zwróci się trzykrotnie.

Nie wspominając o psychicznym (ważne dla zdrowia) i ekologicznym komforcie !! ;)
_________________
Dacia Duster 1,6+LPG BRC Ambiance 4x4, brąz cajou
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2012-02-03, 08:10   

dzisiaj podliczyłem ile oprócz LPG drakulka "łyka" dodatkowo benzyny, i tak:
od ostatniego tankowania benzyny (do pełna) przejechałem 4201 km, dzisiaj zatankowałem (do pełna) 21,83 l benzyny z tym, że w ramach w/w kilometrów przejechałem 55 km wyłącznie na samej benzynie (skończył się LPG) czyli 21,83 l - ok. 4 l = 17,83 l benzyny,

co daje wynik 4146 km (4201 - 55) jazdy na LPG,

z tego wniosek, że na każde 100 km przejechane na LPG dodatkowo dochodzi statystycznie ok 0,43 l benzyny, napisałem statystycznie gdyż ostatni miesiąc to jazdy w większości miejskie gdzie instalacja przełącza się dopiero po dwóch kilometrach jazdy a cały przejeżdżany odcinek to rząd wielkości 4-5 km ...
 
malygabrys 



Marka: Dacia, Dacia
Model: Duster III, MCV
Silnik: 1,0ECO-G LPG, 1,6 MPI+LPG BRC
Rocznik: 2024 , 2010
Wersja: Extreme
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Sty 2011
Posty: 559
Skąd: Jastrowie
Wysłany: 2012-02-03, 09:48   

No to i mój Dasterek dołączył do klubu zagazowanych. Wczoraj odebrałem i teraz sprawdzam go w warunkach bojowych.
Moja instalka to BRC seqent 24 - komplet - gwarancja Czakram
Zbiornik 55 l Stako
załączam parę fotek - i zobaczymy co czas pokaże - teraz trzeba zlitrażować.

listwa wtryskowa.JPG
Plik ściągnięto 274 raz(y) 47,99 KB

zbiornik gazowy1.JPG
Plik ściągnięto 257 raz(y) 46,8 KB

kontrolka.JPG
Plik ściągnięto 305 raz(y) 47,17 KB

wlew gazu.JPG
Plik ściągnięto 296 raz(y) 44,99 KB

parownik.JPG
Plik ściągnięto 255 raz(y) 42,48 KB

komora gazowa.JPG
Plik ściągnięto 283 raz(y) 56,03 KB

 
48piotr 


Marka: Dacia
Model: DUSTER 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Duster
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 16 Lis 2010
Posty: 733
Skąd: Puławy
Wysłany: 2012-02-03, 10:15   

malygabrys napisał/a:
teraz trzeba zlitrażować.
:shock:
To Ci się nie uda!!!!!!!!!!!!!!!!
Brak kultowej uszczelki :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
_________________
48piotr
 
malygabrys 



Marka: Dacia, Dacia
Model: Duster III, MCV
Silnik: 1,0ECO-G LPG, 1,6 MPI+LPG BRC
Rocznik: 2024 , 2010
Wersja: Extreme
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Sty 2011
Posty: 559
Skąd: Jastrowie
Wysłany: 2012-02-03, 10:22   

48piotr napisał/a:
malygabrys napisał/a:
teraz trzeba zlitrażować.
:shock:
To Ci się nie uda!!!!!!!!!!!!!!!!
Brak kultowej uszczelki :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


No to chyba oczywiste - teoretycznie 20% więcej niż Pb - a ile w rzeczywistości to pokaże dystrybutor

48piotr napisał/a:

Brak kultowej uszczelki :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


No i . . . - kto jest bez winy niechaj pierwszy rzuci kamień - jakoś nie bardzo mnie pili do zakładania jej - auto ma jeździć a nie być obiektem kultu i jak to mamy w genach "na przekór" nie będę jej zakładał.

Pozdrawiam USZCZELKOWICÓW
 
akofreda 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 dCi 110KM
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 220
Skąd: Płock
Wysłany: 2012-02-03, 10:27   

Grzeszysz malygabrys, grzeszysz :-P
 
robo1973 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V + LPG
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 28 Maj 2011
Posty: 403
Skąd: Leżajsk
Wysłany: 2012-02-03, 10:42   

48piotr napisał/a:

Brak kultowej uszczelki :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


No i . . . - kto jest bez winy niechaj pierwszy rzuci kamień - jakoś nie bardzo mnie pili do zakładania jej - auto ma jeździć a nie być obiektem kultu i jak to mamy w genach "na przekór" nie będę jej zakładał.

Pozdrawiam USZCZELKOWICÓW[/quote]

Jak Ci błotko siknie po komputerku gazowym to zaraz pobiegniesz do sklepu po uszczelkę
 
malygabrys 



Marka: Dacia, Dacia
Model: Duster III, MCV
Silnik: 1,0ECO-G LPG, 1,6 MPI+LPG BRC
Rocznik: 2024 , 2010
Wersja: Extreme
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Sty 2011
Posty: 559
Skąd: Jastrowie
Wysłany: 2012-02-03, 10:45   

[quote="robo1973"]
48piotr napisał/a:



Jak Ci błotko siknie po komputerku gazowym to zaraz pobiegniesz do sklepu po uszczelkę


... ja ma schowany głęęęęębooooko - ale to tajemnica :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2012-02-03, 11:29   

malygabrys napisał/a:
auto ma jeździć a nie być obiektem kultu i jak to mamy w genach "na przekór" nie będę jej zakładał.

i tu się mylisz - Duster jest autem kultowym :lol: a klubowa uszczelka fakt przynależności do zacnego grona posiadaczy - potwierdza... zatem powtórzę za kol. akofreda: grzeszysz malygabrys, grzeszysz... :-( :lol: :-P :-)

- czekamy na pierwsze pomiary konsumpcyjne... :-)
Ostatnio zmieniony przez TD Pedro 2012-02-03, 11:30, w całości zmieniany 1 raz  
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2012-02-03, 20:14   

Na gazie w warunkach mroźnej zimy, w terenach podgórsko/górskich zrobiłem wyładowanym Dusterm 365 km z 395 km (ostatnie 30 km na benzynie) spalając 40,88 L (na podstawie tankowania)

co daje: 11,2 L/hkm LPG
Problem koła zapasowego w czasie wypraw rozwiązałem w sposób następujący:
koło stawiam na sztorc i przypinam gumami:

http://www.daciaklub.pl/f...p=116376#116376
_________________
Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?

Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)

Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2012-02-03, 20:21, w całości zmieniany 2 razy  
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7480
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2012-02-04, 10:39   

Rozmowa o BOX-sie - bagażniku dachowym została wydzielona tutaj http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=6622
 
juras01 
Zielony listek


Marka: Toyota
Model: AURIS
Silnik: D4D
Rocznik: 2007
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 8
Skąd: Pogórze
Wysłany: 2012-02-07, 09:41   

malygabrys napisał/a:
No to i mój Dasterek dołączył do klubu zagazowanych. Wczoraj odebrałem i teraz sprawdzam go w warunkach bojowych.
Moja instalka to BRC seqent 24 - komplet - gwarancja Czakram
Zbiornik 55 l Stako
załączam parę fotek - i zobaczymy co czas pokaże - teraz trzeba zlitrażować.


Masz instalację fabryczną ? Jeśli tak to fajnie schowali wlew gazu.
Ostatnio zmieniony przez juras01 2012-02-07, 10:27, w całości zmieniany 1 raz  
 
malygabrys 



Marka: Dacia, Dacia
Model: Duster III, MCV
Silnik: 1,0ECO-G LPG, 1,6 MPI+LPG BRC
Rocznik: 2024 , 2010
Wersja: Extreme
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Sty 2011
Posty: 559
Skąd: Jastrowie
Wysłany: 2012-02-07, 14:16   

To nie jest fabryczna instalka. Mój Dasterek 18 stycznia skończył roczek i z tej okazji zafundowałem mu instalkę LPG - on się cieszy a ja oszczędzam.
Warsztat polecił mi mój dealer - gość od 10 lat zakłada LPG i specjalizuje się od 4 lat w BRC i renówkach - jak pytałem u dealera o gaz w salonie to na przegląd przyjechał akurat Pan meganką I i w gazie miał już 160.000 km zrobionych bez najmniejszej awarii - z tym samym silnikiem.
I tak mi to zmontowali.
 
ramzes00 
Zielony listek


Marka: dacia
Model: duster
Silnik: 1,6
Dołączył: 14 Lut 2012
Posty: 1
Skąd: okolice grajewa
Wysłany: 2012-02-14, 09:19   

Polecam instalacje markowa BRC,naprawde sa niezawodne i wszystkie elementy jednej firmy. ja wlasnie wstawilem sobie taka i jestem bardzo zadowolony,
instalacja wyglada jak zamontowana fabrycznie, zaplacielm za nia 2700zl
jak ktos mieszka na podlasiu to polecam firme auto-gaz junior ;-)
 
andrev17 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV, LODGY 7os.
Silnik: 1.6 16V, 1,5 dCi 110
Rocznik: 2008 Laureat 7os, 2012
Wersja: Prestige 7 os.
Dołączył: 23 Mar 2011
Posty: 59
Skąd: Kujawy:)
Wysłany: 2012-02-14, 11:02   

A ja mam pytanie odnośnie tej fabrycznej instalacji w Dusterze. Czy samochód wyjeżdża z fabryki z instalacją i m.in. przystosowanym silnikiem do LPG, czy montowana jest ona przez dealera? Nie mogłem znaleźć konkretnej odpowiedzi we wcześniejszych postach :-|
 
benny86 


Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009
Pomógł: 31 razy
Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 2944
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2012-02-14, 11:31   

andrev17, instalacja jest montowana na linii produkcyjnej, dlatego jest nazywana instalacją fabryczną. Poza tym niektórzy dealerzy oferują LPG np. do wersji 4x4, ale nie jest to wtedy fabryczna instalacja - z reguły montowana w zakładzie który współpracuje z danym ASO.
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2012-02-14, 14:22   

Witaj w Klubie... :-)
ramzes00 napisał/a:
Polecam instalacje markowa BRC

- na pewno nie jest zła ale nie jest jedyną "markową"
- fabrycznie montowana instalacja to Landi Renzo Omegas i chyba też nie jest zła...

- przypomina o klubowej uszczelce i znaczku przynależności klubowej... :lol:
a także zalecam pilną lekturę klubowego forum...
- szerokości i dużo zadowolenia z ujeżdżania drakulki życzę...
- napisz coś więcej o swoim bolidzie: jaka wersja, kolor, kiedy kupiłeś, jaki przebieg... itp.
 
Piotr_K 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4 esp+asr
Silnik: 1,6 MPI 16V + LPG BRC
Rocznik: 2011
Wersja: Ambiance
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 27 Mar 2011
Posty: 1001
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2012-02-16, 14:34   

TD Pedro, mam pytanie do Ciebie, jako, że mamy ten sam zbiornik LPG - 73 l.
Zauważyłem, że mogę zatankować maksymalnie 46 litrów gazu od momentu, gdy system BRC po uprzedniej sygnalizacji (miganie ostatniej diody i potem jest takie pipkanie ;) przełączy się na benzynę. Myślałem, że mnie oszwabili na zbiorniku, ale nie, w rachunkach mam ten 73l.
Zadzwoniłem do BRC i powiedzieli, że jak spadnie ciśnienie LPG poniżej jakiejś wartości to system podaje ostrzeżenie i wchodzi na benzynę. Można w czasie spokojnej jazdy z powrotem przełączać na LPG i wykorzystać resztę rezerwy.

Jak to wygląda u Ciebie?
_________________
Dacia Duster 1,6+LPG BRC Ambiance 4x4, brąz cajou
Ostatnio zmieniony przez Piotr_K 2012-02-16, 14:53, w całości zmieniany 1 raz  
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2012-02-16, 15:42   

Piotr_K napisał/a:
system podaje ostrzeżenie i wchodzi na benzynę. Można w czasie spokojnej jazdy z powrotem przełączać na LPG i wykorzystać resztę rezerwy

mój system taki inteligentny nie jest :-(
nic nie sygnalizuje, nic nie przełącza i w związku z tym nic nie trzeba przełączać z powrotem... :-P , wypala gaz do ostatniej kropelki (obłoczka?) i przełącza na benzynę zapalając jednocześnie czerwoną diodę na przełączniku i sygnalizując to naprawdę upierdliwym pipczeniem dopóty aż sam potwierdzę korzystania z zasilania benzyną, diody są cztery zielone i jedna w/w czerwona, pierwsza dioda gaśnie po dystansie od 80 -110 km, druga po ok. 200-220 km, trzecia bardzo szybko bo po kolejnych 50 km i ostatnia po łącznie ok. 300-330 km i wtedy wiem, że wyjeździłem ok. 50% gazu, system wskazań jest bardzo nieprecyzyjny i chociaż początkowo to trochę irytowało to uznałem, że TTTM i teraz to już tylko tankuję i o tym nie myślę... chociaż podczas tankowania czasami taka mnie refleksja nachodzi - ile by wskazało liczydło wartości gdyby to była benzyna... :lol:
 
Piotr_K 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4 esp+asr
Silnik: 1,6 MPI 16V + LPG BRC
Rocznik: 2011
Wersja: Ambiance
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 27 Mar 2011
Posty: 1001
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2012-02-17, 01:17   

TD Pedro napisał/a:
Piotr_K napisał/a:
system podaje ostrzeżenie i wchodzi na benzynę. Można w czasie spokojnej jazdy z powrotem przełączać na LPG i wykorzystać resztę rezerwy

mój system taki inteligentny nie jest :-(
nic nie sygnalizuje, nic nie przełącza i w związku z tym nic nie trzeba przełączać z powrotem... :-P , wypala gaz do ostatniej kropelki (obłoczka?) i przełącza na benzynę zapalając jednocześnie czerwoną diodę na przełączniku i sygnalizując to naprawdę upierdliwym pipczeniem dopóty aż sam potwierdzę korzystania z zasilania benzyną, diody są cztery zielone i jedna w/w czerwona, pierwsza dioda gaśnie po dystansie od 80 -110 km, druga po ok. 200-220 km, trzecia bardzo szybko bo po kolejnych 50 km i ostatnia po łącznie ok. 300-330 km i wtedy wiem, że wyjeździłem ok. 50% gazu, system wskazań jest bardzo nieprecyzyjny i chociaż początkowo to trochę irytowało to uznałem, że TTTM i teraz to już tylko tankuję i o tym nie myślę... chociaż podczas tankowania czasami taka mnie refleksja nachodzi - ile by wskazało liczydło wartości gdyby to była benzyna... :lol:


Ale przy "resztkach" LPG na pewno odczuwasz spadek dynamiki pracy silnika przy wyższych jego obrotach, a nawet na końcówce tzw. szarpanie? Mam tak w Fordzie ;)

Ty masz u siebie Landi Rezno Omegas, ja BRC, ciężko będzie mi w tej sytuacji wyliczać mi średnie spalanie na LPG, nie ma tragedii ale fajnie wiedzieć ile autko pali i reagować w razie anomalii ...
Przy przeglądzie 15 tys. km (LPG) a może i wcześniej pogadam, czy coś można zmienić w tej kwestii aby wypalał LPG do końca ..
_________________
Dacia Duster 1,6+LPG BRC Ambiance 4x4, brąz cajou
Ostatnio zmieniony przez Piotr_K 2012-02-17, 01:20, w całości zmieniany 2 razy  
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2012-02-17, 14:16   

Piotr_K napisał/a:
Ale przy "resztkach" LPG na pewno odczuwasz spadek dynamiki pracy silnika przy wyższych jego obrotach, a nawet na końcówce tzw. szarpanie

nic takiego się nie dzieje... :-)
Piotr_K napisał/a:
Przy przeglądzie 15 tys. km (LPG) a może i wcześniej pogadam, czy coś można zmienić w tej kwestii aby wypalał LPG do końca ..

ile udało się zatankować przy pierwszym tankowaniu LPG?
bo być może to nie jest problem wypalania LPG do końca tylko nieodpowiednie ustawienie zaworu w zbiorniku... u mnie na początku było tak, że przy pierwszym tankowaniu weszło tylko ok. 50 l i dopiero po całkowitym wyjeżdzeniu gazu - ponowne ustawienie zaworu i teraz wchodzi ponad 62 l LPG...
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne