Mozna wnioskowac, ze odchylenie jest liniowe, niebawem pewnie zrobię więcej pomiarów.
W drugim samochodziku (Ford Escort) licznik zachowywał sie podobnie. Porównywałem z takimi smiesznymi radarkami, które wyświetlają prędkość samochodu, a po przekroczeniu dopuszczalnej info: "ZWOLNIJ". Porównujac GPS przy liczniku 40 km/h wychodzi, ze jade 38 km/h.
Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012 Pomógł: 13 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 1371 Skąd: Warmia
Wysłany: 2008-03-17, 00:19
Bylo o tym tez na daciaclub.ro
Ja rowniez mierzylem odchylenia przy pomocy GPS'u. Roznice byly podobne z tymi, o ktorych piszesz, jednak dokladnych roznic nie pamietam ani nigdzie nie zapisalem.
Tak nawiasem - w kazdym samochodzie licznik zawyza predkosc...
Wiedzą o tym doskonale także ustawodawcy i policja. W Unii Europejskiej
obowiązuje dyrektywa Komisji Europejskiej 77/433/EWG, dopuszczająca
generalnie tylko zawyżanie pomiaru przez prędkościomierz. Nie może on więc
nigdy pokazywać odczytu niższego od prędkości rzeczywistej.
W Polsce odwołujemy się do Polskiej Normy, ustalającej wielkość
dopuszczalnego błędu granicznego obliczanego według wzoru (PN-92/S-95020).
W skrócie oznacza ona, że w przypadku prędkości rzeczywistej 50 km/h,
wskazania prędkościomierza mogą się różnić maksymalnie o 9 km/h, a przy
prędkości 100 km/h maksymalnie o 14 km/h.
Marka: Dacia
Model: Logan Ambiance
Silnik: 1390 cm, 75 KM Pomógł: 1 raz Dołączył: 19 Wrz 2007 Posty: 548 Skąd: Katowice
Wysłany: 2008-03-17, 11:26
Dobrze wiedzieć. Przejeżdżam stale obok skrzynek fotoradarów (albo ich atrap), i zastanawiam się, kiedy one robią zdjęcia. Proszę ze mnie nie brać przykładu, ale stale jeżdżę ze zbyt dużą prędkością. W terenie zabudowanym 60 km/g, poza nim minimum 80-90 km/g. Według prędkościomierza, czyli generalnie o około 6-8 km/g mniej? Strasznie mnie denerwują te częste ograniczenia prędkości do 40 km/g, czy 70 km/g. Tak samo jak wlokące się z prędkością około 40-50 km/g pojazdy nauki jazdy przy całym zrozumieniu sytuacji. Tak niskie prędkości ze względu na zagrożenie powinny być po prostu zakazane. Za takim pojazdem ciągnie się kolumna samochodów (bo jak wyprzedzić), rośnie zdenerwowanie, ktoś używa klaksonu, ktoś inny wyprzedza na trzeciego. Paranoja...
_________________ Skoda 105 S (1982-1989), Polonez 1500 SLE (1989-2000), 3×Fiat 126p (19??-2002), czasami pożyczane Daewoo Tico, Skoda Felicia
ja przy skrzynkach jade +10km h i na razie odpukac fotek mi nei robia, ale na marginesie mocno mnie irytyha kierowcy ktorzy przy skrzynce daja w hamulec tak do 30-40km/h
Moze i Cie irytuje - ale gdybyś pojeździł trochę za granicą to byś się pewnie zdziwił że za jazdę po mieście z prędkością 56km/h - zamiast 50, można już nieźle zabulić, i tak samo powinni zrobić u Nas, większe kary, szybsza utrata prawka i na drogach byłoby o wiele lepiej. I wtedy wszyscy trzymaliby się prędkości licznikowej :)
_________________ LOGAN 1.5 DCI (niestety troszke się poobijał i został sprzedany)
Przejechane 97000km, Only ON BP ULTIMATE.
Pozdrawia Krystian
gram w http://www.speedimspeed.pl
...i wszyscu przesiedliby się na rowery lub do autobusów . Weź pod uwagę jednak, że na tzw zachodzie ograniczenia są w 99,9 % ustawione z sensem, a w Polsce ........NIe wałkujmy tematu ograniczeń prędkości. NIE PRĘDKOŚĆ ZABIJA A BEZMYŚLNOŚĆ !!!
Niedawno zauważyłem taką oto rzecz. Jak jadę na V biegu 90km/h to obrotomierz wskazuje o jedną kreskę powyżej 2000rpm [czyli jakieś 2125rpm]. Jak depnę do dechy to silnik rozpędza się do dwóch kresek powyżej 4000rpm [czyli jakieś 4250rpm] czyli dwa razy więcej, ale prędkościomierz pokazuje 170km/h, a moim zdaniem powinien pokazywać 180km/h.
Czy ktoś jeszcze też to zauważył - czy tylko mój typ tak ma?
to wynika z tego ze przyrost predkosci od obrotow nie jest liniowy, jest to krzywa, a spowodowane jest to oporami powietrza ktore rosna do kwadratu wraz ze wzrostem predkosci. normalnie predkosciomierze zawyzaja wskazania predkosci i jest to zawyzanie procentowe, czyli przy niskich predkosciach zawyzaja o kilka km/h a przy duzych o kilkanascie.
Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna Pomógł: 6 razy Dołączył: 20 Wrz 2007 Posty: 1108 Skąd: krakow
Wysłany: 2008-04-23, 08:53
matma to nie byl moj ulubiony przedmiot, ale do rzeczy. moze sie myle, ale ilosc obrotow walu korbowego przeklada sie na ilosc obrotow walu napedowego zawsze tak samo niezaleznie od oporow aero. wnisek dla mnie taki , ze np 4tys obrotow na 5 biegu to zawsze taka sama predkosc. pozdr
Jurku,
Jezeli bieg jest ten sam, to w rzeczy samej masz rację (bieg musi być ten sam, ponieważ tę samą moc na wale mozemy zrealizować za pomocą momentu lub obrotów)
_________________ Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?
Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)
opor nie ma nic do rzeczy.
Licznik pokazuja predkosc popelnia bledy ;)
nawet: "nieliniowe", tzn. predkosc na liczniku w czasie przyspieszania potrafi: "skoczyc" ;)
Doswiadczalnie zaobserwowalem jeden raz ;)
--
pozdrawiam
kier
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1105 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-04-23, 14:30
Opory aero, moc, moment obrotowy nie mają tu nic do rzeczy, oczywiście opisując JEDEN BIEG.
Prędkość obrotowa silnika jest wprost proporcjonalna do prędkości auta LINIOWO.
Różnice natomiast wynikają z urządzeń pomiarowych a raczej wskaźników (tak się nazywa urządzenia pomiarowe NIELEGALIZOWANE z którymi mamy tu doczynienia)
Wskaźnik ma bezwględny błąd pomiarowy 5%.
Nie będą tu podawał definicji błędów pomiarowych, podam jedynie przykład:
Nasz budzik ma 200 km/h więc błąd pomiarowy bezwględny 10 km/h.
Przy 100 km/h bład wskazań wynosi 10 km/h czyli jest to błąd względny i wynosi nie 5% a 10%.
Im dalej na budziku tym błąd względny jest mniejszy.
Jednym słowem przy prędkości 170 km/h i 4250 obr/min jesteśmy bliżej prawdy niż przy 90 km/h i 2125 obr/min czyli powinno być 85 km/h przy 2125 obr/min.
Błędu obu tych wskaźników mogą się na siebie nakładać NIELINIOWO dlatego stąd te różnice.
Jest to w granicach dokładności obu wskaźników i nic na to nie poradzimy.
Porównywałem niedawno to co pokazuje licznik z prędkością mierzoną przez GPS-a. Licznik w Loganie zawyża prędkość o ok. 10%. Podobnie jest w samochodach innych producentów.
Marka: Renault
Model: Twingo I
Silnik: 1.2
Rocznik: 1997 Pomógł: 6 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 370 Skąd: Celestynów/Warszawa
Wysłany: 2008-04-24, 12:54
Wedle mojego porównania zawyżenie licznikowe wobec wskazania GPS wynosi około 8 km/h. Mam zastrzeżenie do "ok. 10%". Owe 10% przy 60 km/h a 140 km/h robi zasadniczą różnicę. Wolę więc definiować różnicę w km/h niż procentowo.
Marka: Dacia
Model: Logan Sedan
Silnik: 1,5 dci 85
Rocznik: 2008
Wersja: Prestige Pomógł: 1 raz Dołączył: 17 Lut 2008 Posty: 41 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-04-24, 18:07
Ale czad. Chłopaki coś w tym jest co mówicie.
Moja logi jest jescze nie dotarta, ale poprzednia megi 1,6 16V robiła licznikowo 210 km/h. Jak kupiłem Garmina 200 i zobaczyłem, że przy 200 on pokazuje tylko 183 to się załamałem. Ale to co piszecie oznacza, że i tak miesciłem się w 10% (210-183)/183 x100 jest poniżej 10%. (czyli jak stoi foto to spokojnie można 5-10 km jechać szybciej.
No i dobrze.
Ale czad. Chłopaki coś w tym jest co mówicie.
Moja logi jest jescze nie dotarta, ale poprzednia megi 1,6 16V robiła licznikowo 210 km/h. Jak kupiłem Garmina 200 i zobaczyłem, że przy 200 on pokazuje tylko 183 to się załamałem. Ale to co piszecie oznacza, że i tak miesciłem się w 10% (210-183)/183 x100 jest poniżej 10%. (czyli jak stoi foto to spokojnie można 5-10 km jechać szybciej.
No i dobrze.
W którymś z moich samochodów (ale nie pamietam już, w którym) w instrukcji była nawet tabelka pokazująca jaka jest prawdziwa prędkość przy różnych wskazaniach prędkościomierza. Ta różnica nie jest stała ilościowo, lecz właśnie rózni się o pewien procent wskazań). Przy prędkościach 20-30 km/h jest praktycznie pomijalna, ale jak ktoś ciśnie na autostradzie licznikowo 200 km/h, to tak naprawdę niewiele przekracza 180 km/h. Oczywiście zakładając, ze GPS podaje prędkość precyzyjnie.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum