No i stało się... w Bukowinie zaczęły się roztopy a co za tym idzie coraz trudniej wyjechać z podwórka. I tu spotkała mnie niemiła niespodzianka związana z napędem 4x4.
Aby wydostać się na drogę musiałem przedostać się przez rozmokły śnieg, no i spore nachylenie terenu. W pewnym momencie Duster się zakopał. Włączyłem tryb LOCK i nic, ani do przodu ani do tyłu.
Okazało się że przednie prawe koło jest w powietrzu, tylne lewe zakopane do połowy felgi w rozmokłym śniegu, pozostałe 2 koła na lodzie. No i zaczął się problem bo w trybie:
- 2WD kręci się przednie prawe koło ( to które jest w powietrzu)
- AUTO na zmianę kręcą się koła które stoją na lodzie ( po przekątnej)
- LOCK kręcą się koła które stoją na lodzie, po przekątnej z tą samą prędkością.
W żadnym z ustawień nie kręciło się koło które było zakopane w śniegu.
No i aby się wydostać z tej sytuacji musiałem podsypać popiołem pod przednie lewo koło tak aby złapało przyczepność na lodzie.
I tak się teraz zastanawiam czy ten typ tak ma, czy może jest to wina uszkodzonego sterownika napędu (na który czekam, a który jest przyczyną rozłączania napędu jak twierdzi ASO).
Czy może ktoś jeszcze zauważył podobne zachowanie DD 4x4?
Na mój rozum to wszystko jest ok, i TenTypTakMa. Brak ESP niestety będzie powodował takie psikusy. Co więcej, nie wiemy jaka była przyczepność na kole w śniegu. Hipotetycznie, gdyby było ESP, a koło w śniegu miało większa przyczepność niż to na lodzie, system zablokowałby koło znajdujące się na lodzie, i napęd poszedłby na koło w śniegu. Ale, jako ze ESP nie ma, to ja osobiście uważam , że jak już wcześniej wspomniałem, ten typ tak ma.
_________________ Duster u szczęśliwego nowego nabywcy :)
Zachowanie normalne. Czy kręciły się wszystkie 4 koła w trybie 4x4 lock ? To będące w powietrzu również ?
Szczerze mówiąc to jestem zaskoczony bo w takiej sytuacji kręcić się powinny koła mające mniejszy opór (to w powietrzu i to w dziurze) ale widocznie lód stawiał mniejszy opór niż dziura ;) . Ale to koło w powietrzu mnie zastanawia...
ASR teoretycznie by pomógł, gdyby nie dławił mocy silnika. A tak zdławi i silnik nie będzie miał dość siły aby wyciągnąć auto. Dlatego systemy dedykowane do terenówek są ... drogie ... i nie montowane w tanich autach (Duster, Koleos, Tiguan, itp SUVy).
Ostatnio zmieniony przez wojtek_pl 2012-03-02, 20:00, w całości zmieniany 1 raz
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3867 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-03-02, 20:16
w takim razie niech ktoś mający praktyczne doświadczenie w tym temacie mnie oświeci -
mamy do pokonania odcinek trudnego terenu (grząskie błoto, głęboki śnieg itd) JAK ustawić poszczególne systemy:bieg,prędkość obrotowa silnika, 4x4,LOCK, ESP (i powiązany z nim ASR) żeby nie utknąć i zapewnić autu najlepsze możliwości pokonania przeszkody?
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2012-03-02, 20:16, w całości zmieniany 1 raz
Czy kręciły się wszystkie 4 koła w trybie 4x4 lock ? To będące w powietrzu również ?
Nie w trybie lock tylko 2 koła po przekątnej raczej z tą samą prędkością. Nie, to koło w powietrzu kręciło się tylko w trybie 2WD.
Natomiast jeśli chodzi o głęboki śnieg - przebijanie się przez zaspy - pod którym nie ma lodu to testowałem jedynkę i lock (zaspy sięgały do połowy drzwi) i przeszło.
ASR teoretycznie by pomógł, gdyby nie dławił mocy silnika. A tak zdławi i silnik nie będzie miał dość siły aby wyciągnąć auto. Dlatego systemy dedykowane do terenówek są ... drogie ... i nie montowane w tanich autach (Duster, Koleos, Tiguan, itp SUVy).
asr w Dd nie dławi w trybie lock. Prosimy o szczegóły w czym gorszy jest system dd z esp od drogich Oczywiście z podobnymi systemami np. X-drive?
Brak ASR i ESP= brak EDL czyli elektronicznej szpery. Bez tego cały system 4x4 traci sens przy nawet lekkim wykrzyzu bo cała moc idzie w koło które utraciła przyczepność. Każdy kto miał terenowe auto z blokada centralnego dyfra będzie wiedział o co chodzi.
A poza tym warunki które opisałes ocenilbym jako trudne.
Marka: prawie Dacia
Model: prawie Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: Jeszcze w Rumunii
Wersja: Laureate
Dołączył: 28 Lut 2012 Posty: 13 Skąd: Bielsko Biała
Wysłany: 2012-03-06, 09:55
No nie...a Ja nie wziąłem ESP,bo przy konfiguracji auta trochę wahaliśmy się z żoną co brać a co nie...i sprzedawca nam mówi że w sumie jak nie jeździmy na trasach a tylko na miejscu (górzysty teren) to to ESP nie jest aż tak potrzebne...no ręce opadają...
Oooo... To niezle was w balona zrobil... Gory = duzo kretych drog, czesto z zakretami bez widocznosci, za ktorymi moga sie kryc niespodzianki i wtedy ESP bardzo sie przyda podczas omijania takich niespodzianek...
Poza tym ESP za 1200 zl ? To prawie darmo w porownaniu z innymi markami...
Ostatnio zmieniony przez wojtek_pl 2012-03-06, 10:10, w całości zmieniany 1 raz
Marka: prawie Dacia
Model: prawie Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: Jeszcze w Rumunii
Wersja: Laureate
Dołączył: 28 Lut 2012 Posty: 13 Skąd: Bielsko Biała
Wysłany: 2012-03-06, 13:04
Panowie,czy ktoś w prostych słowach (nie jestem mechanikiem) wyjaśni mi czy skoro nie będę miał ESP to 4x4 mogę sobie włożyć w......??? Całym czasem byłem w świadomości (poniekąd przez Pana sprzedawcę) że ESP jest potrzebne na normalnej drodze (czytaj nie na podjeździe na pierwszym biegu w śniegu) po to żeby przy wpadnięciu w poślizg skorygować tor jazdy...Do tego nie jest mi to potrzebne - nie miałem tego z żadnym samochodzie i jakoś przeżyłem...ale mam podjazd do domu leśną drogą ,która w zimie wiadomo jak wygląda i też nie mam zamiaru jeździć 100 km/h po tej drodze...dlatego zależało mi na napędzie 4x4...ale teraz to juz sam nie wiem...
Nie, ale bez ASR - który jest dostępny wyłącznie z ESP - jego [napędu 4x4x] możliwości są po prostu znacznie ograniczone... (Jak to np widać w pierwszym poście tego tematu).
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3867 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-03-06, 14:59
maurycy napisał/a:
teraz to juz sam nie wiem...
Nasz klient - nasz pan.Nie wiadomo, na jakim etapie realizacji jest twoje zamówienie - nic o tym nie wspominałeś.Jeśli auto nie zostało jeszcze zmontowane, zawsze można uzupełnić zamówienie o ten system - jeden z kolegów z forum tak uczynił. Możesz również zrezygnować z odbioru już wyprodukowanego egzemplarza - przy obecnej skali popytu diler bez problemu sprzeda go praktycznie od ręki komuś innemu - i ponownie ułożyć specyfikację, jaka cię interesuje.Oznacza to niestety kolejne dwa miesiące oczekiwania. Byłem w podobnej sytuacji - mogłem odebrać w starym jeszcze roku auto bez ESP lub czekać do nowego na auto z tym układem.Wybrałem drugie wyjście i skończyło się 4 miesięcznym maratonem.
ESP jest ważnym układem bezpieczeństwa czynnego auta, który w istotny sposób wspiera optymalne działanie układu 4x4 - dotyczy to również - a może w szczególności trakcji w szczególnie trudnych warunkach drogowych - o czym miałem okazję już nieraz się przekonać
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2012-03-06, 15:16, w całości zmieniany 5 razy
No nie...a Ja nie wziąłem ESP,bo przy konfiguracji auta trochę wahaliśmy się z żoną co brać a co nie...i sprzedawca nam mówi że w sumie jak nie jeździmy na trasach a tylko na miejscu (górzysty teren) to to ESP nie jest aż tak potrzebne...no ręce opadają...
Komentarz, że ręce opadają jest całkowicie na miejscu, jakiś skończony ******. Nie pamiętam już dokładnie ale UE robiła badania, z których wynikało, że ESP w bardzo wysokim stopniu podnosi poziom bezpieczeństwa czynnego w samochodach, dlatego jest obowiązkowe we wszystkich nowych samochodach wprowadzanych na rynek od listopada 2011. To tak abstrahując zupełnie od kwestii zwiększania możliwości terenowych tego samochodu bo ten układ mocno wspiera cały napęd 4x4.
Dla równowagi przypomnę, jak to rok temu i więcej wszyscy dziennikarze i eksperci rozpływali się nad dzielnością terenową Dustera, kiedy ESP jeszcze nawet w planach nie było.
Kiedy jest ona ponadprzeciętna. Jednak w sytuacji wykrzyżu osi bez blokady mechanizmu różnicowego nie zdziałamy za wiele. W ŻADNYM pojeździe. Trzeba mieć to na uwadze pokonując przeszkody terenowe.
_________________ Duster u szczęśliwego nowego nabywcy :)
Dla równowagi przypomnę, jak to rok temu i więcej wszyscy dziennikarze i eksperci rozpływali się nad dzielnością terenową Dustera, kiedy ESP jeszcze nawet w planach nie było.
ESP było od samego początku dostępne, tyle ze wyłącznie do wersji 1.5dCi 110 4x4. Zamawialem taką w cżerwcu 2010 czyli 3 miesiące od podjęcia produkcji.
Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 15 Lip 2010 Posty: 1591 Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2012-03-06, 21:24
maurycy napisał/a:
Panowie,czy ktoś w prostych słowach (nie jestem mechanikiem) wyjaśni mi czy skoro nie będę miał ESP to 4x4 mogę sobie włożyć w......??? Całym czasem byłem w świadomości (poniekąd przez Pana sprzedawcę) że ESP jest potrzebne na normalnej drodze (czytaj nie na podjeździe na pierwszym biegu w śniegu) po to żeby przy wpadnięciu w poślizg skorygować tor jazdy...Do tego nie jest mi to potrzebne - nie miałem tego z żadnym samochodzie i jakoś przeżyłem...ale mam podjazd do domu leśną drogą ,która w zimie wiadomo jak wygląda i też nie mam zamiaru jeździć 100 km/h po tej drodze...dlatego zależało mi na napędzie 4x4...ale teraz to juz sam nie wiem...
Nie przejmuj się - ja jeżdżę prawie póltora roku 2x4 po drogach leśnych i polnych na co dzień i twierdzę, że jak nie będziesz miał metra śniegu to dasz radę nawet 2x4, a jak będziesz miał to nie dasz rady i 4x4 z ESP i innymi cudami. Różnica pomiędzy 2x4 i 4x4 jest przede wszystkim w błocie - czasem muszę przejeżdżać dużym rozpędem przez błotniste kawałki i na oblodzonej równej drodze , na drodze polnej zaśnieżonej więcej dają łańcuchy niż 4x4.
A kilkanaście dni temu przejechałem zaśnieżoną drogą z takimi zaspami że miejscami ryłem przodem - ale dało radę. Jak wyjechałem na asfalt to najpierw myślałem że zgubiłem obciążniki wyważające koła, bo mi strasznie drgała kierownica, ale okazało się że tylko mam felgi pełne śniegu
Ostatnio zmieniony przez PiotrWie 2012-03-06, 21:27, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 110 4x4
Rocznik: była 2011 - jest 2018
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 1 raz Dołączył: 11 Paź 2010 Posty: 124 Skąd: Dolnośląskie
Wysłany: 2012-03-06, 21:41
maurycy napisał/a:
Panowie,czy ktoś w prostych słowach (nie jestem mechanikiem) wyjaśni mi czy skoro nie będę miał ESP to 4x4 mogę sobie włożyć w......??? Całym czasem byłem w świadomości (poniekąd przez Pana sprzedawcę) że ESP jest potrzebne na normalnej drodze (czytaj nie na podjeździe na pierwszym biegu w śniegu) po to żeby przy wpadnięciu w poślizg skorygować tor jazdy...Do tego nie jest mi to potrzebne - nie miałem tego z żadnym samochodzie i jakoś przeżyłem...ale mam podjazd do domu leśną drogą ,która w zimie wiadomo jak wygląda i też nie mam zamiaru jeździć 100 km/h po tej drodze...dlatego zależało mi na napędzie 4x4...ale teraz to juz sam nie wiem...
popatrz tutaj - może najlepiej sam wyciągnij wnioski czy 4x4 oraz w 4x4 LOCKU coś daje - zwróć uwagę na TCF (on/off) oraz 2WD/4WD/4WD Lock -
http://www.youtube.com/watch?v=KYws-l-t0ZQ
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum