zapewne tak samo - hamowanie silnikiem praktycznie odcina dopływ paliwa, do motoru wędruje go jedynie tyle,żeby nie zgasł. Ta technika będzie zawsze oszczędniejsza, tylko należy ją stosować z głową i umiarem, bo na naprawę sprzęgła wydamy więcej niż oszczędzimy na paliwie
Hamowanie silnikiem jest oszczedniejsze bo wtedy silnik nie dostaje paliwa W OGOLE, dopoki obroty nie spadna ponizej jakiejs wartosci (1500 ? 1200 ?).
Jazda na luzie nie powoduje ZDANYCH oszczednosci bo wtedy silnik pracuje na wolnych obrotach i dostaje paliwo aby na tych obrotach pracowac.
Co do redukowania biegow i/lub ich zmieniania to zawsze nalezy robic to kulturalnie i z wyczuciem.
Generalnie moj diesel wcale nie hamuje silnikiem tak mocno.
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3865 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-05-03, 12:27
wojtek_pl napisał/a:
Hamowanie silnikiem jest oszczedniejsze bo wtedy silnik nie dostaje paliwa W OGOLE,
diesel wcale nie hamuje silnikiem tak mocno.
coś tam dostawać jednak musi, inaczej każde zdjęcie nogi z pedału przyspieszenia skutkowałoby jego gaszeniem a nic takiego się nie dzieje - w moim odczuciu silnik benzynowy hamuje auto bardzo skutecznie - prędkość spada dość gwałtownie - szkoda,że nie ma układu odzyskiwania energii, nie marnowałaby się bez potrzeby - za to bardzo długo toczy się na luzie. Czasem, jeśli zależy mi na długim dojeździe z łagodnym spadkiem prędkości, stosuję właśnie to drugie rozwiązanie
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2012-05-03, 12:30, w całości zmieniany 2 razy
coś tam dostawać jednak musi, inaczej każde zdjęcie nogi z pedału przyspieszenia skutkowałoby jego gaszeniem a nic takiego się nie dzieje (...)
Nie gasnie bo sie kreci napedzany przez kola. Spalanie mieszanki nie jest tu konieczne do obracania walu napedowego. Nawet na luzie jak dasz gazu i obroty ci skocza wysoko a potem puscisz gaz to zanim spadna silnik przez chwile nie bedzie dostawal paliwa w ogole. Dopiero jak obroty spadaja ponizej pewnego poziomu a moze to byc w zaleznosci od silnika 1200, 1500 lub inna wartosc, komputer zaczyna podawac paliwo i silnik zaczyna sie sam napedzac dzieki czemu nie gasnie na wolnych obrotach.
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3865 Skąd: Włodawa
Marka: VW
Model: ARTEON
Silnik: 2.0 TSI
Rocznik: 2019 Pomógł: 3 razy Dołączył: 29 Lis 2009 Posty: 46 Skąd: Gliwice
Wysłany: 2012-05-03, 19:24
Układy rekuperacji, szczególnie w silnikach cieplnych, są znane od lat. Generatory osiągają obecnie moce rzędu 700W co pozwala wyizolować układy elektryczne, które mogą być zasilane tylko z takich generatorów.
Powszechnie stosowane układy odzyskiwania energii to obecnie KERS czyli znane od dziesięcioleci magazynowanie energii (także z odzysku przy hamowaniu) w kołach zamachowych (vide zderzak Łągiewki).
W pewnym sensie każdy samochód ma taki system.... choć nie służy akurat do tego celu. Stosowane koła zamachowe to z reguły elementy inercyjne poprawiające parametry silnika wynikające z cyklów jego pracy. Oczywiście zasada magazynowania i oddawana energii kinetycznej pozostaje ta sama.
_________________
Ostatnio zmieniony przez Osfald 2012-05-03, 19:40, w całości zmieniany 2 razy
Co do hamowania silnikiem, to właśnie wróciłem z wesołych wycieczek po górskich serpentynach i potwierdziłem po raz kolejny (na trzecim z kolei samochodzie), że przy hamowaniu silnikiem na długich zjazdach - przynajmniej według wskazań zużycia średniego - udaje mi się zaliczyć identyczne lub nawet niższe spalanie, niż normalnie w trasie...
Nie mam na myśli oczywiście średniej z samych zjazdów, kiedy silnik nie zużywa żadnego paliwa, ale z tras pod górę i z powrotem.
Ostatnio zmieniony przez Marmach 2012-05-03, 20:43, w całości zmieniany 1 raz
możesz wskazać jakieś źródło gdzie znajdę coś więcej na ten temat?... wrzuciłem hasło na google i znalazłem info odnośnie do zastosowania układów rekuperacji w chłodnictwie i ogrzewnictwie... a temat zastosowania w motoryzacji (w zakresie jaki wskazałem w poprzednich postach) mnie zainteresował...
Generalnie system taki to odpowiednio ukształtowana bateria ogniw peltiera, z odpowiednim izolatorem pasywnym pomiędzy ukł. wydechowym i ogniwami oraz odpowiednią chłodnicą wodną (na stronie "zimnej" ogniw) włączoną w obieg chłodzenia silnika... To magiczne słowo: "odpowiednią" oznacza tyle, że jest to clou całego zagadnienia. Od odpowiedniości zależy sprawność rekuperacji (z reguły 5-10%), wydajność i dodatkowe korzyści w postaci szybcie nagrzewającego się silnika :)
_________________
Ostatnio zmieniony przez Osfald 2012-05-06, 10:04, w całości zmieniany 3 razy
- treść materiałów zawartych pod wskazanymi przez Ciebie linkami dotyczy skomplikowanych układów (mam obiekcje czy koszty tych urządzeń oraz odzyskiwania tą drogą energii nie są wyższe niż sama odzyskana energia) ...
- zainteresowanie się przeze mnie tym tematem wynikło z chęci zdobycia informacji o możliwościach odzyskiwania energii (i ponownego jej wykorzystywania) w samochodach wyposażonych wyłącznie w "prosty" silnik spalinowy (jak w Dacii) bez dodatkowych układów elektronicznych, ogniw do akumulowania odzyskanej energii elektrycznej czy "akumulatorów" energii cieplnej...
- natomiast Twój "mini wykład" akurat tego (sposobu odzyskiwania energii w samochodach typu np. Dacia) nie zawiera... przy czym nie jestem w stanie ocenić tego merytorycznie - bo się na tym nie znam - ale patrząc okiem laika nie widzę możliwości wykorzystania ogniw peltiera czy układów rekuperacji energii cieplnej w takich "prostych" rozwiązaniach...
Marka: VW
Model: ARTEON
Silnik: 2.0 TSI
Rocznik: 2019 Pomógł: 3 razy Dołączył: 29 Lis 2009 Posty: 46 Skąd: Gliwice
Wysłany: 2012-05-06, 22:05
Opłacalność jest niejednoznacznym pojęciem. Chodzi Ci jedynie o kasę jak sądzę? Jeśli tak to w jakiej perspektywie czasu oczekujesz zwrotu nakładów? Jakie koszty możesz ponieść? Co możesz zrobić sam?
Wdrażajac ten system myśli się raczej o skali Daci jako producenta niż pojedynczego pojazdu. W tym kontekście oszczędność 5% paliwa to wymiar co najmniej kontynentalny.
Jest to strukturalnie banalnie prosty układ. Diabeł siedzi w szczegółach projektu. Jak najbardziej może być stosowany w prostej Daci. Chodzi jedynie o odpowiednia różnice temperatur. Nie mam pojęcia o jaką skomplikowana elektronikę może Ci chodzić i o jakie akumulatory ciepła. Masz na myśli gadający komputer z filmu? To jest wodotrysk. W najprostszej wersji rekuperatora z ogniwami peltiera potrzebna jest jedna dioda prostownicza :) To co jest na filmie to zintegrowany system zarządzania energią w pojeździe, z zaimplementowanym m.in. rekuperatorem (termogeneratorem).
Poszukaj może artykułów inż Woszczyńskiego powstałych przy moim skromnym współautorstwie. Opracowujemy i wdrażamy tego typu rozwiązanie w górnictwie.
_________________
Ostatnio zmieniony przez Osfald 2012-05-07, 13:01, w całości zmieniany 2 razy
Marka: DUSTER I 1,5 dCi 90KM
Model: TESLA model 3 LR
Silnik: 440 KM
Rocznik: 2021, 2022 Pomógł: 5 razy Dołączył: 24 Gru 2011 Posty: 549 Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2012-05-13, 18:25
Kolejne tankowanie SHELL FuelSave Diesel
- weszło 43 litra (do pierwszego odbicia)
- przejechane 926 km
- średnie spalanie 4,64 - jazda 40% miasta, 60% trasy + klimatyzacja około 200 km
- według komputera zużyte paliwo 42,9 l, spalanie średnie 4,6 l/100 km
Zaoszczędziłem około 4 % co daje 1,72 l paliwa - w sumie mało ale producent podaj 2 % . ( 1/5 trasy przejechałem z włączoną klimą)
_________________ Tesla 3 LR 82 kWh 4x4 440 KM 2022r. - 14,0 kWh/100 km
Renault ZOE II 52 kWh 2020r. - 13,0 kWh/100 km
Marka: DUSTER I 1,5 dCi 90KM
Model: TESLA model 3 LR
Silnik: 440 KM
Rocznik: 2021, 2022 Pomógł: 5 razy Dołączył: 24 Gru 2011 Posty: 549 Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2012-05-15, 18:06
Przemopan napisał/a:
Witam co to za model tego radia Sony bo mi też takie obiecali ?
Model CDX-GT450U
Fajne radio, łatwe w obsłudze, świetnie gra. MP3 / CD, przednie wejście USB i wejście AUX, Quick-BrowZer™ -poszukiwanie z 1000 piosenek tej jednej zajmuje sekundy, ZAPPIN™ - opcja "przeglądania" piosenek , dynamiczny dźwięk procesor Advanced Sound Engine, 4 x 52 W.
Doskonale odbiera fale nawet gdy jest daleko od stacji nadawczej. Wiele możliwości podbicia basu. Ciekawa funkcja wykorzystania tylnych głośników jako subwoofer. Czysty dźwięk, i nie szumiący aux.Polecam:) jest wart tej ceny. Radzę kupić mocne głośniki:) efekt jest zadawalający.
Trzeba się przyzwyczaić za to do wyboru stacji i ogólnie guzików funkcyjnych
Ale najważniejszą funkcje jaką ma spełniać to spełnia....gra
_________________ Tesla 3 LR 82 kWh 4x4 440 KM 2022r. - 14,0 kWh/100 km
Renault ZOE II 52 kWh 2020r. - 13,0 kWh/100 km
Spoko !. Ja mam odbiór Drakuli na 18 czerwca planowany ale dziś dzwoniłem i dopytywałem czy wszystko ok i.... podobno miesiąc opóźnienia bo nie wyrabia fabryka z produkcją
Marka: DUSTER I 1,5 dCi 90KM
Model: TESLA model 3 LR
Silnik: 440 KM
Rocznik: 2021, 2022 Pomógł: 5 razy Dołączył: 24 Gru 2011 Posty: 549 Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2012-05-16, 17:18
Kolor podświetlenia PERFECT jak na zdjęciu
DSC00920a.jpg
Plik ściągnięto 418 raz(y) 250,52 KB
_________________ Tesla 3 LR 82 kWh 4x4 440 KM 2022r. - 14,0 kWh/100 km
Renault ZOE II 52 kWh 2020r. - 13,0 kWh/100 km
Ostatnio zmieniony przez pluto 2012-06-21, 19:08, w całości zmieniany 1 raz
Marka: DUSTER I 1,5 dCi 90KM
Model: TESLA model 3 LR
Silnik: 440 KM
Rocznik: 2021, 2022 Pomógł: 5 razy Dołączył: 24 Gru 2011 Posty: 549 Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2012-05-28, 19:56
Włączenie klimatyzacji (około 40 % jazdy z jednego tankowania) podniosło średnie spalanie o 0,5 l. Jednak 90 KM to mało, autko nieznacznie traci na dynamice. Czy posiadacze Dusterów 110 KM też zaobserwowali to zjawisko ?
_________________ Tesla 3 LR 82 kWh 4x4 440 KM 2022r. - 14,0 kWh/100 km
Renault ZOE II 52 kWh 2020r. - 13,0 kWh/100 km
W DD 110 KM włączona klimatyzacja na pierwszym biegu to spadek mocy o około 3 KM i wzrost zużycia chwilowego paliwa o 0,3 l/100 km (pomiar za pomocą aplikacji Efficient).
Marka: DUSTER I 1,5 dCi 90KM
Model: TESLA model 3 LR
Silnik: 440 KM
Rocznik: 2021, 2022 Pomógł: 5 razy Dołączył: 24 Gru 2011 Posty: 549 Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2012-05-29, 17:17
Czyli w normie
Dzięki
_________________ Tesla 3 LR 82 kWh 4x4 440 KM 2022r. - 14,0 kWh/100 km
Renault ZOE II 52 kWh 2020r. - 13,0 kWh/100 km
Marka: DUSTER I 1,5 dCi 90KM
Model: TESLA model 3 LR
Silnik: 440 KM
Rocznik: 2021, 2022 Pomógł: 5 razy Dołączył: 24 Gru 2011 Posty: 549 Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2012-06-18, 19:50
Pierwszy transport ponadnormatywny na dachu (materac 180 cm x 200 cm) - wyglądało pokracznie ale trasa 35 km pokonana bez niespodzianek
Mały a moze dużo
Zdjęcie0031.jpg
Plik ściągnięto 333 raz(y) 233,74 KB
Zdjęcie0030.jpg
Plik ściągnięto 420 raz(y) 173,49 KB
_________________ Tesla 3 LR 82 kWh 4x4 440 KM 2022r. - 14,0 kWh/100 km
Renault ZOE II 52 kWh 2020r. - 13,0 kWh/100 km
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum