Zasilanie separatora (napięcie konieczne do działania radia)
To chyba nie jest w 100% prawda, każde radio będzie działało bez separatora i to wcale nie gorzej niż z nim. Dla przykłady mam chińskie radio Canva 8018 bez separatora z anteną kikutem z Lidla za 10 PLN i nie widzę kolosalnej zmiany po wpięciu w układ wzmacniacza/separatora liniowego (dotyczy to również zakłóceń z układów elektrycznych auta).
Dodam jeszcze ostatnio miałem przygodę z kolegi autem Citroën C8, gdzie antena jest w bocznej szybie przestrzeni bagażowej. Fabryczny układ oczywiście liniowy wzmacniacz/separator, radio fabryczne niestety w kilku miejscach radio nie odbierało jak należy słabych stacji.
Za 18 PLN nabyliśmy antenę FM ze wzmacniaczem, został odłączony separator i o dziwo radio odbiera teraz nawet słabe stacje w garażu podziemnym (brak również zakłóceń).
IMHO zastosowanie takiego separatora nie zawsze się sprawdza w 100%, czasami proste rozwiązania, gdy czułość na wejściu radia jest dobra oraz kabel antenowy i montaż anteny prawidłowy separator nie poprawi nam odbioru nie mówiąc o obniżeniu zakłóceń.
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-05-27, 10:39
chriskb napisał/a:
To chyba nie jest w 100% prawda, każde radio będzie działało bez separatora i to wcale nie gorzej niż z nim. Dla przykłady mam chińskie radio Canva 8018 bez separatora z anteną kikutem z Lidla za 10 PLN i nie widzę kolosalnej zmiany po wpięciu w układ wzmacniacza/separatora liniowego (dotyczy to również zakłóceń z układów elektrycznych auta).
Każde radio będzie działało bez separatora ze zwykłą anteną.
Gorzej jak antena ma w podstawce wzmacniacz, a kabel antenowy jest ekranowany. Jeśli nie zasilisz wzmacniacza to tak jakbyś nie miał w ogóle anteny.
Cytat:
Dodam jeszcze ostatnio miałem przygodę z kolegi autem Citroën C8, gdzie antena jest w bocznej szybie przestrzeni bagażowej. Fabryczny układ oczywiście liniowy wzmacniacz/separator, radio fabryczne niestety w kilku miejscach radio nie odbierało jak należy słabych stacji
A wiesz co by było jakbyś wyjął to fabryczne radio i założył jakieś niefabryczne bez separatora ?
Wtedy byś nie odbierał nawet tych mocnych stacji.
chriskb napisał/a:
Za 18 PLN nabyliśmy antenę FM ze wzmacniaczem, został odłączony separator i o dziwo radio odbiera teraz nawet słabe stacje w garażu podziemnym (brak również zakłóceń)
Fabryczne radio nie wymaga separatora. Więc po co tam był separator ?
Fabryczne radio samo w sobie już zasila wzmacniacz antenowy.
Jak dla mnie ktoś coś wcześniej już kombinował, skoro do fabrycznego radia podłączył separator - to jest bez sensu wtedy.
chriskb napisał/a:
IMHO zastosowanie takiego separatora nie zawsze się sprawdza w 100%, czasami proste rozwiązania, gdy czułość na wejściu radia jest dobra oraz kabel antenowy i montaż anteny prawidłowy separator nie poprawi nam odbioru nie mówiąc o obniżeniu zakłóceń.
Separator nie służy poprawie odbioru czy likwidacji zakłóceń.
Zadaniem separatora jest zasilanie wzmacniacza, który znajduje się w stopce anteny i odseparowanie sygnału antenowego od źródła zasilania.
Niefabryczne radio ma w sobie wewnętrzny wzmacniacz, a fabryczne ma wzmacniacz w stopce anteny.
Jeśli teraz w nowych Dusterach wzmacniacz wstawiono do stopki anteny, a fabryczne radio ten wzmacniacz zasila podając na nie 12V, to podłączając niefabryczne radio bez separatora odcinasz od radia antenę.
Przewód anteny jest ekranowany, zakończony wzmacniaczem w stopce anteny, który nie ma napięcia/zasilania bo niezastosowana separatora - i wtedy chriskb radio będzie lepiej grało ?
No i właśnie po to stosuje się separator, aby zasilić wzmacniacz, aby wzmacniacz w stopce anteny był włączony - jeszcze nie spotkałem się nigdy z przypadkiem aby coś wyłączonego działało lepiej.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2012-05-27, 10:56, w całości zmieniany 7 razy
Gorzej jak antena ma w podstawce wzmacniacz, a kabel antenowy jest ekranowany. Jeśli nie zasilisz wzmacniacza to tak jakbyś nie miał w ogóle anteny.
Ja dokładnie sprawdziłem instalacje anteny w DD z 2011 roku i muszę powiedzieć, że nie ma ona tam żadnego wzmacniacza. Jest to najprostszy układ jaki może być. Możliwe, że obecne Dacie posiadają taki wzmacniacz, ale jakoś nie chcę mi się wierzyć, muszę sprawdzić u znajomego.
jackthenight napisał/a:
A wiesz co by było jakbyś wyjął to fabryczne radio i założył jakieś niefabryczne bez separatora
W swojej krótkiej historii udało mi się zamontować dość dużo radioodtwarzaczy samochodowych i tylko niewielka ich liczba miała przedwzmacniacze antenowe w tzw. antenach aktywnych.
jackthenight napisał/a:
Fabryczne radio nie wymaga separatora. Więc po co tam był separator ?
Odpowiadam w C8 niestety jest układ wzmacniacz/separator do anteny zalanej w szybie.
jackthenight napisał/a:
Jak dla mnie ktoś coś wcześniej już kombinował, skoro do fabrycznego radia podłączył separator - to jest bez sensu wtedy.
Nikt nic nie kombinował układ antenowy jest fabryczny z liniowym wzmacniaczem/separatorem.
jackthenight napisał/a:
Niefabryczne radio ma w sobie wewnętrzny wzmacniacz, a fabryczne ma wzmacniacz w stopce anteny.
Nie wszystkie instalacje anten samochodowych maja przedwzmacniacz w stopce anteny, bo to się nie kalkuluje. Oczywiście spotykało się to niedawno w droższych modelach, gdzie zastosowane są anteny aktywne. Teraz taka moda nastała w grupie VW
jackthenight napisał/a:
Separator nie służy poprawie odbioru czy likwidacji zakłóceń.
Ja nie pisałem o poprawie odbioru w układzie samego separatora, tylko o układzie separator/wzmacniacz linowy. Zgoda jednym zadaniem separatora jest separacja układ zasilania auta od układu zasilania przedwzmacniacza antenowego a ponieważ zbudowany jest na układzie LC równocześnie tłumi zwrotne harmoniczne (a te są zakłóceniami) powstające w układzie przedwzmacniacza antenowego.
jackthenight napisał/a:
Fabryczne radio samo w sobie już zasila wzmacniacz antenowy.
jackthenight napisał/a:
Niefabryczne radio ma w sobie wewnętrzny wzmacniacz, a fabryczne ma wzmacniacz w stopce anteny.
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-05-27, 19:02
chriskb napisał/a:
Możliwe, że obecne Dacie posiadają taki wzmacniacz, ale jakoś nie chcę mi się wierzyć, muszę sprawdzić u znajomego.
Opieram to na tym, co napisał pracownik ASO :
http://www.daciaklub.pl/f...p=127948#127948
Według ostatniego flashu marketingu i dystrybucji nr 16 jest potrzebny separator o numerze : 7711426161
chriskb napisał/a:
Nie wszystkie instalacje anten samochodowych maja przedwzmacniacz w stopce anteny, bo to się nie kalkuluje. Oczywiście spotykało się to niedawno w droższych modelach, gdzie zastosowane są anteny aktywne. Teraz taka moda nastała w grupie VW
No ja to wiem, ale według tego co napisał kolega zbychu504 i konieczności użycia separatora wynika, że wzmacniacz musi jakiś być : może w stopce anteny, a może jakiś zewnętrzny wzmacniacz - nie wiem nie widziałem, opieram się tylko tym co napisał Zbychu504.
chriskb napisał/a:
Nie bardzo rozumiem bo jeden zapis wyklucza drugi
Wcale pierwsze nie wyklucza drugiego :)
A fakt czy jest wzmacniacz w stopce anteny, czy jakiś zewnętrzny okaże się niebawem, jak użytkownicy zaczną montować radia niefabryczne i okaże się, że jakość odbioru radia jest niewystarczająca, a np. na fabrycznym radiu nie było tego problemu.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2012-05-27, 19:05, w całości zmieniany 1 raz
Kupiłem dziś separator, ale powiedzcie mi jeszcze do którego pinu mam podłączyć jego zasilanie - do tego który daje napięcie po przekręceniu kluczyka? (ze zdjęć uran'a to był chyba kabel zielony)
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-05-28, 20:41
Możesz do zielonego, ale lepiej abyś podłączył to pod złącze ISO do pinu A5 na którym radio wystawia napięcie dla anteny. (Auto Antena Output - zgodnie z poniższym rysunkiem)
A ten separator kupiłeś w ASO.
I sprawdź jeszcze czy z separatorem odbiór radia jest lepszy od obioru radia bez separatora.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2012-05-28, 20:47, w całości zmieniany 3 razy
Nie mam jak sprawdzić jak działa bez separatora. Na razie i tak czekam jeszcze na przejściówkę na ISO
EDIT:
Nie mogę podłączyć separatora do ISO, bo moje wspaniałe radio nie obsługuje takiej funkcji jak zasilanie anteny. Na dodatek w moim pojeździe w kostce "2" kable są wpięte zupełnie inaczej niż na zdjęciach kolegi Uran'a:
Jak rozumiem, mam tam w takim razie szukać przewodu który po przekręceniu stacyjki daje zasilanie, tak?
Ostatnio zmieniony przez Gasnik 2012-05-29, 13:33, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-06-02, 16:21
Gasnik napisał/a:
No ale które to są? Możesz określić na podstawie mojej kostki?
Jeśli wziąć twoją wtyczkę i kolegi boss, to są to kable żółty i niebieski w twojej fabrycznej wtyczce.
Żółty kabel u ciebie to napięcie włączane stacyjką.
Niebieski to kabel na którym pojawia się napięcie po włączeniu świateł pozycyjnych/mijania, czyli służy do przygasania podświetlenia wyświetlacza - w orginalnych radiach po włączeniu świateł przygasa podświetlenie aby nie raziło po oczach w nocy.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2012-06-02, 16:26, w całości zmieniany 3 razy
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 16V 105
Rocznik: 2012
Wersja: Delsey
Dołączył: 25 Mar 2012 Posty: 43 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-06-02, 20:55
bossboss napisał/a:
W TEJ DRUGIEJ SA TYLKO 2 BLASZKI-PINY
Czyli jednak tak jak myślałem, tak ta złączka powinna wyglądać a nie to sprzedają na allegro, chodź za pomocą tamtych z aledrogo też da się podłączyć radio. I Arturze podziwiam twoją cierpliwość
Ps. bossboss masz jakiś part number na tym co dostałeś na foli czy może pudełku?
nie mam nr bo fote zrobiłem jak byłem w serwisie--montaz mam w srode wiec moze mi powiedza to napisze--na allegro takiej kostki nie znalałem ale separatory sa--pasuja od audi, skody itp(separatorów na pęczki heheh)
Dziś otrzymałem kostkę z allegro, i dokonałem montażu radia. Sprawdziłem też działanie separatora.
Przejściówka z allegro nie była wyposażona w drugą kostkę. Także musiałem improwizować, i wsunąłem kabel od stacyjki z radia i zasilanie separatora co wtyczki, zalepiając to wszystko taśmą żeby nie wypadło.
Niestety, antena jest wyposażona w wyjście FAKRA, a radio w ISO, także nie mogłem sprawdzić jak działa bez separatora, wobec tego przeprowadziłem eksperyment z odłączonym i załączonym zasilaniem separatora.
Bez zasilania znalazł tylko Radio Maryja (ma strasznie silny sygnał u nas).
Z zasilaniem, znalazł większość stacji radiowych. Dodam że samochód stał w garażu (strop drewniany i dach pokryty papą).
Wynik pozostawiam do waszej interpretacji. Co ciekawe, chińskie radio jest cholernie mocne. Mam zamontowane głośniki 10cm (nie pytajcie jak je włożyłem), a pliki z karty SD odtwarza tak głośno, że pierwszy poziom głośności jest wystarczający. Miał być filmik, ale głos wyszedł tandetnie.
Ostatnio zmieniony przez Gasnik 2012-06-05, 14:08, w całości zmieniany 2 razy
Dzis o 8:00 ASO zamontowało mi radio Alpine w podświetlaniu bursztynowym. Kostka i separator z mojego postu wystarczyły i nic nie trzeba było kombinować.
Jako, że miałem 2 separatory zrobiłem test i drugi separator rozciąłem wymontowałęm tą metalową tuleje i połączyłem kable(czyli zrobiłem zwykły kabel antenowy pasujący końcóką pod kostke radia fabrycznego).
Wnioski:
Radio z zamontowanym separatorem łapie jak "dzwon" z 25 stacji bez problemów(czysto, bez szumów)
Radio ze zwykłym kabelkiem(mojej konstrukcji) łapie nastepująco:
-w mieście łapie ok 5-6 stacji dość czysto a reszte z mocnymi szumami
-za miastem 2 góra 3 stacje czysto a miejscowo nie łapie już nic lub z mega szumami
Morał z tego taki ze separator znacznie poprawia jakość stacji.
ps-radio maryja złapałem bez separatora i bez anteny gdy przylożylem palec do dziurki antenowej -SZATAŃSKIE NADAJNIKI HEHEEH
Montaż był za free i glosników i radia(gratis), tylko brakowało tych kostek wiec dopiero teraz zalożyli.
Glosniki mam za 65 zł za pare(okazja na allegro-nowe)pioneera
Jutro mam montaż w aso i spróbuje jako pierwszy opisać wam jak z separatorem a jak bez to działa(mówie o zasięgu stacji)
Dodam że można już kupić przejściówki tu LINK na pewno będzie taniej niż na allegro (Tak na marginesie myślę że w sprzedaży detalicznej przejściówki właśnie stąd pochodzą) z kurierem zapłaciłem całe 33,95 PLN
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum