Wysłany: 2012-06-18, 14:24 [Motor] Test elastyczności
W dzisiejszym Tygodniku "Motor" przeprowadzono test elastyczności 150 aut (próba przyspieszenia od 60 km/h do 100 km/h). Dacia Duster z silnikiem 1.5 dCi 110 KM zajęła rewelacyjne 62 miejsce bijąc dużo mocniejsze i bardziej sportowe auta. Dacia Duster z silnikiem benzynowym 1.6 znalazła się na 107 miejscu.
Testy wykonano na zamkniętym lotnisku. W aucie są dwie osoby, zbiornik napełniony 25% paliwa, wyłączona klimatyzacja.
Do pomiaru użyto specjalny dokładny rejestrator oparty na pomiarze GPS. Przy prędkości około 50 km/h - kierowca wrzuca 4 bieg i wciska gaz do podłogi. W momencie osiągnięcia szybkości 60 km/h rozpoczyna się pomiar czasu, aż do osiągnięcia szybkości 100 km/h. Aby uniknąć wpływu wiatru pomiar jest robiony w obie strony.
czy należy rozumieć, że cały pomiar jest wykonywany na 4 biegu a jeżeli tak to ośmieliłbym się kwestionować porównywalność takich pomiarów - w odniesieniu do samochodów z inną niż 5 biegową skrzynią biegów...
Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009 Pomógł: 31 razy Dołączył: 15 Mar 2009 Posty: 2944 Skąd: Śląsk
Wysłany: 2012-06-18, 19:11
TD Pedro napisał/a:
ośmieliłbym się kwestionować porównywalność takich pomiarów - w odniesieniu do samochodów z inną niż 5 biegową skrzynią biegów...
Różnic jest znacznie więcej w testowanych samochodach niż tylko skrzynie biegów, np. auta koncernu vag są w dwóch wersjach 85konnych - TSI oraz 1.4 16v, fordy są z tym samym silnikiem (1.6 tdci) ale z różnym typem nadwozia (focus, c-max).
Różnic jest znacznie więcej w testowanych samochodach niż tylko skrzynie biegów
to jest oczywista oczywistość i dlatego wyniki są różne, stosowne do parametrów/możliwości/mocy/dynamiki... poszczeglnych marek/modeli...
i...
laisar napisał/a:
Ale dlaczegóż? Przecież właśnie o to chodzi, żeby zmierzyć wózki takie, jakimi są...
właśnie o to mi chodzi by dokonać pomiaru na bazie tego czym te wózki dysponują, nie narzucając np. na którym biegu to uzyskać... a uzyskać najlepszy wynik przy wykorzystaniu najlepszych parametrów testowanego egemplarza (różnych dla różnych egzemplarzy) byleby sam pomiar był wykonany z zachowaniem tej samej przyjętej normy...
Przy pomiarze elastyczności skrzynia biegów ma drugorzędne znaczenie i nie wpływa na to jak auto potrafi przyspieszyć pomiędzy dwoma prędkościami. Chyba najważniejsze czynniki to waga auta oraz możliwości silnika w uzyskiwaniu i wykorzystaniu pełnej mocy. Elastyczność ma niebagatelne znaczenie dla bezpieczeństwa w trakcie wyprzedzania..
wojtek_pl napisał/a:
To był Duster 4x4 czy 2x4 ? Między nimi jest duża różnica...
Przy takiej metodzie rodzaj napędu również nie ma dużego wpływu, ale z opisu można się zorientować, że oba auta tzn. z silnikiem 1.5 dCi i 1.6 benzyna miały taki sam napęd.
Przy pomiarze elastyczności skrzynia biegów ma drugorzędne znaczenie i nie wpływa na to jak auto potrafi przyspieszyć pomiędzy dwoma prędkościami. Chyba najważniejsze czynniki to waga auta oraz możliwości silnika w uzyskiwaniu i wykorzystaniu pełnej mocy. Elastyczność ma niebagatelne znaczenie dla bezpieczeństwa w trakcie wyprzedzania..
wojtek_pl napisał/a:
To był Duster 4x4 czy 2x4 ? Między nimi jest duża różnica...
Przy takiej metodzie rodzaj napędu również nie ma dużego wpływu, ale z opisu można się zorientować, że oba auta tzn. z silnikiem 1.5 dCi i 1.6 benzyna miały taki sam napęd.
Rodzaj napedu w Dusterze ma znaczenie o tyle, ze jest roznica w masie oraz, co wazniejsze, sa rozne skrzynie biegow z roznymi przelozeniami co MA ZNACZENIE w porownaniu do innych samochodow.
Przy pomiarze elastyczności skrzynia biegów ma drugorzędne znaczenie i nie wpływa na to jak auto potrafi przyspieszyć pomiędzy dwoma prędkościami.
protestuję uważam inaczej... ma i to najważniejsze... nie tyle skrzynia biegów jako taka a bieg* na którym parametr danego testu (w tym przypadku elestyczność) jest wykonywany, natomiast jest poza kwestią, że
chriskb napisał/a:
Elastyczność ma niebagatelne znaczenie dla bezpieczeństwa w trakcie wyprzedzania
ad. * polegam na informacji przytoczonej przez Ciebie w pierwszym poście tematu
Jak nie ma jak ma - benzyna 4x2 przy 50 km/h i 4 biegu ma ok.1750 obr/min, 4x4 ma ok. 2500 obr/min, a w 4x2 diesel 110 koni ma około 1750 obr/min (jeśli czegoś nie pomieszałem). Teraz biorąc pod uwagę wykresy silników http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=2132 możemy sobie powyciągać wnioski (chciałbym mieć taki moment jak diesel )
Skrzynia nie wpływa, przełożenie - owszem. Przyspiesz sobie od 60 do 100 km/h na (odpowiedniku) V biegu. Jest różnica? ;)
Wszystko się zgadza, ale jak pomiar elastyczności robimy w jednakowych warunkach dla wszystkich aut to pomijalne jest znaczenie na którym biegu była wykonana próba.
Ten test IMHO miał pokazać z jaka łatwością dane auto potrafi przyspieszyć w zakresie 60-100 km/h (np. podczas podjęcia próby wyprzedzania) oraz pośrednio, które z tych aut jest najbardziej bezpieczne do wyprzedzania. Generalnie można postawić tezę, że Dacia Duster mieści się w przyjętych przez autorów testu, ramach dobrego auta. Szkoda, że autorzy nie przetestowali wszystkich modeli Dacia, byłby to niezły test porównawczy na tle innych marek.
Jak gabaryty, waga i rodzaj silnika wpływają na test elastyczności warto zwrócić uwagę ma dwa auta DD z silnikiem 1.6, 105 KM i Opel Corsa 1.3 CDTI, 75 KM osiągają ten sam wynik 9,9 sec. (elastyczność w zakresie 60-100 km/h na 4 biegu).
Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009 Pomógł: 31 razy Dołączył: 15 Mar 2009 Posty: 2944 Skąd: Śląsk
Wysłany: 2012-06-19, 15:17
Nie wiem jak Wy, ale ja przed wyprzedzaniem w 99% przypadków redukuję bieg mimo wszystko, poza skrajnie oczywistymi przypadkami (traktor, bryczka konna, pojazdu służb drogowych które czyszczą drogi itp)
Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004 Pomógł: 26 razy Dołączył: 02 Sie 2010 Posty: 2388 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-06-19, 15:34
chriskb napisał/a:
Wszystko się zgadza, ale jak pomiar elastyczności robimy w jednakowych warunkach dla wszystkich aut to pomijalne jest znaczenie na którym biegu była wykonana próba.
No i właśnie o tym mowa - jeśli testowano auta na podobnym przełożeniu, to wyniki są miarodajne. Jeśli testowano na tym samym biegu, to Duster z sześciobiegową skrzynią miał fory w postaci przesuniętych o jedno przełożeń (jedynka do terenu, bieg z napisem "4" to tak naprawdę trójka).
ale jak pomiar elastyczności robimy w jednakowych warunkach dla wszystkich aut to pomijalne jest znaczenie na którym biegu była wykonana próba
to ma sens... kierowca "dusi" z testowanego egzemplarza tyle ile się da, wybierając/dobierając bieg dla tego samochodu najodpowiednieszy dla uzyskania najlepszego wyniku, ale wcześniej napisałeś:
chrisb napisał/a:
kierowca wrzuca 4 bieg i wciska gaz do podłogi
z czego wynika, że 4 bieg jest obligatoryjny dla wszystkich i dlatego napisałem
TD Pedro napisał/a:
czy należy rozumieć, że cały pomiar jest wykonywany na 4 biegu a jeżeli tak to ośmieliłbym się kwestionować porównywalność takich pomiarów - w odniesieniu do samochodów z inną niż 5 biegową skrzynią biegów
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3867 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-06-19, 19:32
czytałem dziś ten artykuł - jest napisane wyraźnie - cyt. " na 4 biegu, niezależnie od tego, ile biegów posiadała skrzynia" - jak sądzę, w podobnej sytuacji było wiele aut wyposażonych w skrzynię szóstkę. Duster z benzyną uzyskał wynik 9,9 s (107 miejsce) a i tak poradził sobie o wiele lepiej niż sporo modeli nawet ze 130-140 konnymi motorami - zostawił w tyle między innymi: 140konną Zafirę, 150konną Hondę CRV (z 2 litrowym benzyniakiem!), 140 konnego Lancera, 150konnego Forestera (też 2 litry Pb) czy Hyundaia ix35 o mocy 163 KM (2l Pb 4x4)Ostatni 150 jest litrowy Spark 68 KM Pb z wynikiem 21,1 s
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2012-06-19, 19:43, w całości zmieniany 4 razy
Tak czytam wasze posty i chyba nie bardzo wszyscy rozumieją jak taki test można wykonać aby wyniki były porównywalne.
W metodologii testu zastosowano zdolność przyspieszania na 4 biegu dla wszystkich aut, bez względu na ilość przełożeń w skrzyni biegów. Najlepszy wynik uzyskało auto BMW 650i xDrive, moc 407KM, Moment obrotowy 600Nm przy 1750 obrotach. Oryginalnie przekładnia ma 8 biegów. Czas na 4 -tym biegu 3,2 sec. DD też na 4 biegu 7,2 sec.
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3867 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-06-19, 19:42
nie wiem, ile zmierzono aut z automatem - zaznaczyli,że nie brali pod uwagę skrzyń z kickdownem - a przecież praktycznie wszystkie go teraz mają - zresztą w jaki sposób zmierzyć tą metodą przyspieszenie na 4 biegu w automacie???
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2012-06-19, 19:44, w całości zmieniany 1 raz
W sumie zmierzono 150 aut, ze skrzyniami automatycznymi (takie które można sterować manualnie) było ponad 20 aut.
Test przeprowadzono na 4 biegu bez względu jakie nowinki są w skrzyni biegów. Tutaj nie chodzi o to ile biegów ma skrzynia i jakie przełożenie jest na 4 biegu. Porównanie ma wykazać jak elastyczny jest silnik wraz z układem jezdnym dla danego modelu auta. Decydującym parametrem porównawczym jest waga auta i taki jeszcze jeden przykład Fiat Abarth 500 z silnikiem o mocy 160 KM był lepszy niż Chevrolet Camaro z silnikiem o mocy 406 KM.
Poza tym test wykazał przewagę w elastyczności aut z silnikami diesel (bardziej korzystna krzywa momentu obrotowego jest bezdyskusyjna).
Dla niezdecydowanych jaki silnik wybrać, przy założeniu że autem wykonuję się rocznie około 30 000 km i często podróżuję się na trasach (duża ilość wyprzedzań) to według mojej opinii silnik diesla jest chyba jedynym rozwiązaniem.
Tak czytam wasze posty i chyba nie bardzo wszyscy rozumieją jak taki test można wykonać aby wyniki były porównywalne.
na pytanie o metodologię przeprowadania testu, napisałeś:
chriskb napisał/a:
Przy prędkości około 50 km/h - kierowca wrzuca 4 bieg i wciska gaz do podłogi. W momencie osiągnięcia szybkości 60 km/h rozpoczyna się pomiar czasu, aż do osiągnięcia szybkości 100 km/h.
a wystarczyło napisać:
chriskb napisał/a:
W metodologii testu zastosowano zdolność przyspieszania na 4 biegu dla wszystkich aut*, bez względu na ilość przełożeń w skrzyni biegów
ad. * - z akcentem na "na 4 biegu dla wszystkich aut" (dla niezorientowanych - w tym dla mnie )
Poza tym test wykazał przewagę w elastyczności aut z silnikami diesel (bardziej korzystna krzywa momentu obrotowego jest bezdyskusyjna).
Dla niezdecydowanych jaki silnik wybrać, przy założeniu że autem wykonuję się rocznie około 30 000 km i często podróżuję się na trasach (duża ilość wyprzedzań) to według mojej opinii silnik diesla jest chyba jedynym rozwiązaniem.
A co z silnikami benzynowymi + TURBO? Coraz więcej tego się pojawia. Ja do diesla już się nie przesiądę.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum