Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Propozycja do kompendium - światła dzienne
Autor Wiadomość
monopios 



Marka: DACIA
Model: Sandero
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Gru 2010
Posty: 980
Skąd: okolice Częstochowy
Wysłany: 2013-01-05, 18:51   Propozycja do kompendium - światła dzienne

Ogarnąłem ten temat :arrow: Światła dzienne - umiejscowienie, modele, montaż

Wklejam go niżej jako przykład, teraz możesz laisar coś stworzyć, na wzór tego co opisałeś wyżej.











Przepisy prawne.

Cytat:
Przepisy prawne w Polsce

Świateł dziennych można używać zamiast obowiązkowych świateł mijania w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od świtu do zmierzchu. Na kloszu lampy musi widnieć oznaczenie RL.

Światła dzienne muszą być zainstalowane:
Symetrycznie względem osi pojazdu
Na równej wysokości
Odległość od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm
Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi musi wynosić minimum 60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm
Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu lub być zamontowane dalej niż 40 cm od niego
Lampy włączają się automatycznie po ustawieniu urządzenia zapłonowego w pozycji umożliwiającej uruchomienie silnika

W przypadku włączenia świateł mijania światła dzienne mają zostać samoczynnie wyłączone. Dodatkowo, w samochodach rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku, światła pozycyjne tylne, światła obrysowe przednie, boczne i tylne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami dziennymi. W pojazdach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się zainstalowanie świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włącza się również oświetlenie pozycyjne oraz tablicy rejestracyjnej.


Cytat:
Przepis ECE-R87 i ECE-R48 (wyciąg)

Dyrektywa R87 określa specyficzne wymagania dotyczące świateł do jazdy dziennej, R48 natomiast wymagania techniczne dla pojazdów (odpowiednik Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów[...]).

- Intensywność światła reflektora do jazdy dziennej od 400 do 1200 kandeli.
- Minimalna powierzchnia świetlna każdej lampy to 25 cm²
- Automatyczne włączanie/wyłączenie świateł dziennych równocześnie z włączeniem/wyłączeniem zapłonu (ECE-R48). Światła mogą się nie włączyć, jeśli: pojazd jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów i znajduje się ona w pozycji P lub zaciągnięty jest hamulec ręczny lub pojazd nie ruszył z miejsca od czasu włączenia zapłonu.
- Włączanie i wyłączenie świateł dziennych bez użycia dodatkowych narzędzi.
- Automatyczne wyłączenie świateł dziennych przy włączeniu świateł mijania lub przeciwmgłowych (jednakże nie przy krótkotrwałym włączeniu świateł drogowych).
- Światła powinny mieć naniesiony w sposób trwały znak homologacji E razem z numerem identyfikacyjnym kraju wystawiającego certyfikat (np. E04 Holandia, E11 Wielka Brytania, E1 Niemcy, E20 Polska), oznaczenie typu reflektora RL wraz z numerem wersji regulaminu na podstawie którego otrzymany został certyfikat (aktualnie RL00), numer certyfikatu oraz nazwę producenta. Oznaczenia nie mogą być zmywalne lub łatwo usuwalne i powinny być widoczne po zamontowaniu świateł.
- Konstrukcja świateł nie powinna umożliwiać ich serwisowania. W przypadku uszkodzenia choćby jednej diody, światło należy wymienić na nowe.
Cytat:
Obowiązek używania świateł za dnia w Europie


- Bośnia i Hercegowina
- Bułgaria[4]
- Czarnogóra
- Czechy
- Dania
- Estonia
- Finlandia
- Islandia
- Litwa
- Łotwa
- Macedonia
- Norwegia
- Polska
- Rosja - tylko w terenie niezabudowanym
- Rumunia - tylko w terenie niezabudowanym
- Serbia
- Słowacja
- Słowenia - tylko w terenie niezabudowanym
- Szwecja
- Węgry - tylko w terenie niezabudowanym
- Włochy - tylko na autostradach

- Grecja - używanie świateł mijania w normalnych warunkach jest zakazane.

http://pl.wikipedia.org/w..._jazdy_dziennej

Po nowelizacji


Regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej


Cytat:
6.19. Światło do jazdy dziennej (regulamin nr 87) ( 18 )
6.19.1. Stosowanie
Obowiązkowe w pojazdach silnikowych. Zabronione w przyczepach.
6.19.2. Liczba
Dwa.
6.19.3. Układ
Brak oddzielnych wymogów.
6.19.4. Położenie
6.19.4.1. W kierunku poprzecznym: odległość między krawędziami wewnętrznymi dwóch powierzchni widocznych w kierunku ich osi odniesienia musi wynosić co najmniej 600 mm.
Odległość ta może być zmniejszona do 400 mm, gdy całkowita szerokość pojazdu jest mniejsza niż 1 300 mm.
6.19.4.2. W pionie: nad podłożem, nie mniej niż 250 mm i nie więcej niż 1 500 mm.

6.19.4.3. W kierunku wzdłużnym: z przodu pojazdu. Warunek ten uważa się za spełniony, jeżeli emitowane światło nie utrudnia kierowcy jazdy w sposób bezpośredni lub pośredni poprzez urządzenia widzenia pośredniego lub inne powierzchnie pojazdu odbijające światło.
6.19.5. Widoczność geometryczna
Poziomo: na zewnątrz 20° i do wewnątrz 20°.
Pionowo: do góry 10° i do dołu 10°.PL L 323/102 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 6.12.2011
( 18 ) Umawiające się Strony niestosujące regulaminu nr 87 mogą zabronić stosowania świateł DRL (jak określono w ppkt 5.22) w oparciu o przepisy krajowe.
6.19.6. Ustawienie kierunkowe
Do przodu.
6.19.7. Połączenia elektryczne
6.19.7.1. Światła do jazdy dziennej muszą włączać się automatycznie, kiedy urządzenie włączające lub wyłączające silnik (układ napędowy) ustawione jest w położeniu umożliwiającym pracę silnika (układu napędowego), przy czym światła do jazdy dziennej mogą być wyłączone, jeżeli występują następujące warunki:
6.19.7.1.1. dźwignia zmiany przełożeń automatycznej skrzyni jest w położeniu P (postój); lub
6.19.7.1.2. zaciągnięty jest hamulec postojowy; lub
6.19.7.1.3. przed pierwszym uruchomieniem pojazdu po każdym ręcznym włączeniu układu napędowego.
6.19.7.2. Światła do jazdy dziennej mogą być wyłączane ręcznie, jeżeli prędkość pojazdu nie przekracza 10 km/h, z zastrzeżeniem, że następuje ich samoczynne włączenie wraz z przekroczeniem przez pojazd prędkości 10 km/h lub kiedy pojazd przebył odcinek dłuższy niż 100 m – pozostają one wówczas włączone aż do momentu ponownego, zamierzonego wyłączenia.
6.19.7.3. Światła do jazdy dziennej muszą wyłączać się automatycznie, kiedy urządzenie uruchamiające lub wyłączające silnik (układ napędowy) ustawione zostaje w położeniu uniemożliwiającym pracę silnika (układu napędowego) lub kiedy włączone są przednie światła przeciwmgłowe lub reflektory, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te wykorzystywane są do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu ( 19 ).
6.19.7.4. Światła, o których mowa w pkt 5.11, nie włączają się, jeżeli włączone są światła do jazdy dziennej, z wyjątkiem przypadku, gdy światła do jazdy dziennej działają zgodnie z pkt 6.2.7.6.2.
6.19.7.5. Jeżeli odległość między przednim światłem kierunkowskazu a światłem do jazdy dziennej jest mniejsza lub równa 40 mm, połączenia elektryczne światła do jazdy dziennej po odpowiedniej stronie pojazdu muszą być takie, że:
a) jest wyłączone; lub
b) jego światłość jest zredukowana przez cały czas, w którym uruchomione jest przednie światło kierunkowskazu (zarówno w cyklu świecenia, jak i przerwy w świeceniu).
6.19.7.6. Jeżeli przednie światło kierunkowskazu jest wzajemnie sprzężone ze światłem do jazdy dziennej, połączenia elektryczne światła do jazdy dziennej po odpowiedniej stronie pojazdu mogą być wykonane tak, że światło do jazdy dziennej jest wyłączone przez cały czas (tj. w cyklu świecenia i przerwy w świeceniu), w którym uruchomione jest światło kierunkowskazu.
6.19.8. Wskaźnik kontrolny
Wskaźnik kontrolny załączenia nieobowiązkowy.
6.19.9. Inne wymagania
Brak.



Oznaczenie rodzaju światła na jakie jest nadana homologacja.




Cytat:
ad.1- oznaczenie rodzaju światła na jakie jest nadana homologacja. Wyjaśnienie skrótów:
C - asymetryczne światła mijania wyposażone w żarówki konwencjonalne
R - przednie światła drogowe wyposażone w żarówki konwencjonalne
HC - asymetryczne światła mijania wyposażone w żarówki halogenowe
HR - przednie światła drogowe wyposażone w żarówki halogenowe
L - oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej
1, 1a, 1b, 2a, 2b, 3, 4, 5, 6, 6R, 6L, (D) - światła kierunku jazdy dla samochodów i ich przyczep
A, (D) - przednie światła pozycyjne
R, (D) - tylne światła pozycyjne
S1, S2, S3, (D) - światła hamowania
(D) - oznacza, że homologacja dotyczy pary świateł
B - przednie światła przeciwmgłowe
F - tylne światła przeciwmgłowe dla samochodów i ich przyczep
AR - światła cofania dla samochodów i ich przyczep
RL - światła jazdy dziennej dla pojazdów samochodowych
IA, IIIA, IB, IIIB - światła odblaskowe: B - wbudowane w lampy; I - dla pojazdów silnikowych; III - dla przyczep
Mogą wystąpić kombinacje literowe np.: CR, C/R, HCR, HC/R, 1D, 1aD, 1bD, 2aD, 2bD, 3D, 4D, 5D, 6D, 6RD, 6LD, AD, RD, S1D, S2D, S3D.

ad.2 - jest to liczba cechowania oznaczająca maksymalną światłość reflektora (patrz poniżej pyt.4).

ad.3 - jest to znak homologacji międzynarodowej składający się z litery "E" i numeru określającego kraj w którym został wydany dany certyfikat. Wykaz krajów i przypisanych im cyfr [PDF].

ad.4 - indywidualny numer homologacji na dany produkt.

http://wesem.pl/pytania/


Instrukcja montażu lamp dziennych w miejscu świateł przeciwmgielnych

jackthenight napisał/a:

Instrukcja montażu lamp dziennych w miejscu świateł przeciwmgielnych


Ja zacząłem montaż od strony prawej auta. Nie trzeba zdejmować koła, ani nie trzeba
Zdejmować nadkola.
Lewarkiem podnosimy prawy przód na taką wysokość aby koło podniosło się 1cm na ziemią.

Następnie nurkujemy pod auto, a dokładniej pod prawą lampą przeciwmgielną i zdejmujemy tą osłonę :

(Klikając na zdjęcie powiększamy je)



Na czerwono oznaczyłem śruby torx nr. 15, na żółto to są plastykowe wciskane kołeczki.


Zdejmujemy osłonę i naszym pięknym oczom ukazuje się lampa przeciwmgielna.
Dostęp jest dobry, można spokojnie dwoma rękoma operować przy montażu świateł dziennych.





Odkręcamy dwie śruby torx 15 i zdejmujemy lampę przeciwmgielną :





Wkładamy w to miejsce lampę dzienną i skręcamy śrubami torx 15.

Kable od przeciwmgielnych mają kolory biały i czarny. W naszych dziennych są również kable biały i czarny. Łączymy je biały do białego, czarny do czarnego.
Ja złączki z kawałkiem kabla lutowałem do oryginalnych przewodów od przeciwmgielnych :





Należy również podłączyć żółty przewód od lampy dziennej.
Jego podłączamy do niebieskiego przewodu od światła pozycyjnego :





I jak już mamy wszystko podłączone przy lampach dziennych :



to montujemy osłonę spowrotem.

Podobnie robimy dla lewej strony auta, dla lewej lampy dziennej - tutaj nawet łatwiej - jakby było więcej miejsca.




Teraz wchodzimy pod maskę i otwieramy skrzynkę przekaźników :




Na zdjęciu śrubokrętem pokazuje jak się wyciąga podstawkę z przekaźnikiem.
Należy zaczep podważyć tak śrubokrętem jak na zdjęciu a następnie wyciągnąć do góry podstawkę z przekaźnikiem.
Dodatkowo oznaczyłem przekaźniki numerami A. B i C.
Można to podłączyć na kilka sposobów, dlatego oznaczenie ABC jest konieczne.




Na powyższym zdjęciu pokazany jest przekaźnik B.
Kabel brązowy to plus 12V świateł dziennych - czyli biały przewód, który jest w dziennych lampkach.


I teraz można to podłączyć na kilka sposobów - ja opiszę dwa :

Oczywiście lampy gasną kiedy włączymy światła pozycyjne, mijania, drogowe niezależnie od metody podłączenia.

METODA JEDEN - prostsza



Obcinamy kabel brązowy od przekaźnika B i podłączamy go do żółtego cieńszego kabla przekaźnika C :





Przekaźnik B nie będzie już potrzebny - można go wyciągnąć z podstawki.

Działanie będzie takie :

Włączamy kluczyk w pozycje Akcesoria - lampy dzienne świecą.
Przekręcamy kluczyk dalej - lampy gasną.
Przekręcamy kluczyk w pozycje Jazda - lampy dzienne świecą.
Przekręcamy kluczyk w pozycje rozruch silnika - lampy gasną podczas rozruchu silnika.


METODA DWA - trudniejsza


Bierzemy jeden jakiś kabelek długości około 20cm.
I jeden jego koniec podłączamy do żółtego kabla z wtyczki R212, a drugi koniec podłączamy do zielonego kabla przekaźnika B w ten sposób :

Do wtyczki R212 dochodzą 2 lub 3-y żółte przewody - wybieramy obojętnie który żółty.

Przekaźnika B już teraz nie wyciągamy z podstawki, bo będzie potrzebny.
Wyłączyć dzienne na stałe również teraz można poprzez wyjęcie przekaźnika B.

Działanie metody 2 jest takie :

1. Przekręcamy stacyjkę w pozycje Akcesoria - lampy dzienne nie świecą.
2. Przekręcamy stacyjkę w pozycję Jazda - lampy dzienne świecą.
3. Przekręcamy stacyjkę aby uruchomić rozrusznik - również lampy dzienne świecą.

Pobór prądu tych lamp to 0.65 A, dlatego rozruch silnika na włączonych dziennych to żaden problem i żadne obciążenie dla akumulatora.

Ja wybrałem metodę nr. 2.


Teraz już niezależnie jaka metoda, przy korzystaniu z kabli od przeciwmgielnych przy montażu dziennych będzie nam się palić lampka od przeciwmgielnych na desce roździelczej, niezależnie od tego czy będziemy jechać na dziennych czy na mijania, to kontrolka od przeciwmgielnych na desce świecić się będzie non stop.

Aby odłączyć kontrolkę należy dobrać się do przewodów licznika :






Aby się lampka/kontrola nie świeciła należy przeciąć kabelek z pinu nr 6 :



Oczywiście zawsze jak jakiś kabel przecinacie, to jego nieużywane końce należy porządnie zaizolować, najlepiej za pomocą koszulki termokurczliwej.

Instrukcja demontażu licznika znajduje się tutaj od 54 sekundy :

http://www.youtube.com/watch?v=4xC-nr9zZtc


eraz wydaje mi się, że byłoby łatwiej jednak przeciągnąć kable od dziennych które były w zestawie. A czemu ?
Ano dlatego, że nie byłoby wtedy problemu z kontroką/lampką przeciwmgielnych z liczników i nie trzeba by było demontować liczników.

Czarny kabel od lamp podłączamy do masy.
Biały podłączamy według metody 1 lub 2, z tym że z rysunków kabel brązowy zastępujemy białym, czyli nasz biały od lamp podłączamy do (metoda 1) cieńszego żółtego przewodu przekaźnika C, lub metoda 2 (według mnie lepsza ) , czyli :



Efekt końcowy :








Instrukcja podłączenia DRL z dwoma przewodami


monopios napisał/a:

Sposób montażu świateł dziennych.

Światła typu LED z dwoma przewodami.

1.Lewe światło DRL "masa - minus" (czarny) do plusa lewego światła pozycyjnego kolor niebieski.
2.Prawe światło DRL "masa - minus" (czarny) do plusa prawego światła pozycyjnego kolor niebieski.

Dolutowałem przewody do przewodów świateł pozycyjnych według pkt.1. i pkt2.


3. Podłączyłem "plus" DRL (czerwony) do "plus" przez stacyjkę przewód żółty w skrzynce bezpieczników i przekaźników.


opcje są dwie ja wybrałem wariant pierwszy:


jackthenight napisał/a:
To zależy jak chcesz aby ci się włączały dzienne.
Jeśli podłączysz pod obojętnie który żółty kabel w R212 to :
Kod:
1. Przekręcamy stacyjkę w pozycje Akcesoria - lampy dzienne nie świecą.
2. Przekręcamy stacyjkę w pozycję Jazda - lampy dzienne świecą.
3. Przekręcamy stacyjkę aby uruchomić rozrusznik - również lampy dzienne świecą.


Jak podłączysz pod cieńszy żółty przekaźnika C to :
Kod:
Włączamy kluczyk w pozycje Akcesoria - lampy dzienne świecą.
Przekręcamy kluczyk dalej - lampy gasną.
Przekręcamy kluczyk w pozycje Jazda - lampy dzienne świecą.
Przekręcamy kluczyk w pozycje rozruch silnika - lampy gasną podczas rozruchu silnika.


A oto efekt.
Światła DRL włączone, silnik pracuje.




Światła postojowe załączone, a DRL samoistnie w tym momencie gasną.





SCHEMAT PODŁĄCZENIA UNIWERSALNY DO LOGAN/SANDERO


jackthenight napisał/a:

Przygotowałem rozwiązanie, którego montaż nie zajmie więcej niż 10 minut, oraz pasuje do wszystkich aut, które nie mają świateł przeciwmgielnych - jest to rozwiązanie uniwersalne a zarazem bardzo proste.

wygląda to tak :

Dla Sandero-


Dla Logana-



Rysunek dość prosto przedstawia, w jaki sposób i gdzie podłączyć styki
przekaźnika. Przekaźnik podłączony zostawiamy w skrzynce przekaźników w komorze silnika.
Dla uproszczenia, rysunek celowo nie jest schematem.


Krótki opis podłączenia :

Przekaźnik składa się ze styków :
85 - styk cewki - podłączony na stałe do masy
86 - styk cewki przekaźnika, jak na 86 podamy napięcie to przekaźnik się włączy.
30 - styk wejściowy napięcia
87 - styk wyjścia normalnie otwartego
87a - styk wyjścia normalnie zamkniętego
Jeśli przekaźnik jest wyłączony to napięcie jest na wyjściu 87a,
natomiast jak przekaźnik zostanie włączony to na 87a nie ma napięcia a napięcie jest na wyjściu 87


Styki przekaźnika 30 podłączamy do żółtego kabla przekaźnika 236.
Styk przekaźnika 85 podłączamy do masy, może być bezpośrednio do minusa akumulatora.
Styk przekaźnika 87a podłączamy do naszych świateł dziennych jako ich zasilanie 12V , czyli plus.
Styk przekaźnika 86 podłączamy do białego kabla przy wtyczce od żarówki H4 lewego reflektora
Jeśli nasze światła dzienne nie mają już bezpiecznika, to można go wstawić na czerwonym przewodzie (zgodnie kolorystyką przewodów na powyższym rysunku ) - bezpiecznik około 2 A w przypadku tych diodowych świateł dziennych co zaproponował kolega Leo2.


Dla dziennych lamp (które proponuje Laisar), które mają żarówki o mocy 21W czyli pobór prądu jakieś prawie 4 A (przy dwóch żarówkach), powinniśmy zastosować dwa przekaźniki, a nie jeden jak wyżej.
Dla lamp dziennych które używają żarówek P21W rysunek podłączenia wygląda tak :


Bezpiecznik można dać 5 A.

Dla dziennych lamp diodowych, gdzie pobór prądu jest mały wystarczy
metoda podłączenia z jednym przekaźnikiem.


I to wszystko. Czas podłączenia to maks. 10 minut.


W loganie jest tak samo, przekaźnik 236 znajduje się po lewej stronie akumulatora.

Zasada działania :

Światła dzienne zapalają się w momencie przekręcenia kluczyka w pozycję M - jazda.
Gasną dzienne kiedy wyłączymy stacyjkę lub jeśli włączymy światła mijania.

Osobiście bym to tak podłączył. Wyłącznik można również dodać, ale aż tak często nie będzie on chyba używany. A jeśli wiedziemy do kraju gdzie światła dzienne muszą być wyłączone to można na ten czas wyciągnąć nasz przekaźnik z podstawki i włożyć do schowka :)
Ktoś napisze że trzeba użyć kabli i prowadzić kable od H4 do przekaźnika - tak trzeba, ale jest to tak proste, że nie widzę tutaj żadnego problemu, a nawet lepiej.

Nie każdy ma światła przeciwmgielne aby korzystać z instalacji świateł przeciwmgielnych, po za tym nie każdy chcę modyfikować instalację od świateł przeciwmgielnych - mnie ona się podoba, dlatego stworzyłem uniwersalne podłączenie świateł dziennych, które pasuje w każdej Dacii, nie psujemy żadnej instalacji fabrycznej auta - no i czas montażu zajmie maks. 10 minut.

Ponadto czy jakaś plątanina kabli, brzęcząca w aucie w skrzynce bezpieczników jest fajna ?
Raczej nie, a tak może być jeśli wszystko będzie podłączane zgodnie z tym co proponuje laisar.
Moim zdaniem, instalacja świateł dziennych nie powinna wchodzić do środka auta - bo po co, jeśli może zostać zamknięta w komorze silnika i być dla nas nie widoczna.


UWAGA - po zmianie przepisów prawnych zmienia się rodzaj podłączenia na w/w schemacie. Teraz będzie to tak, nie biały H4 tylko ten niebieski od pozycyjnych.




Ostatnio zmieniony przez laisar 2015-12-06, 18:34, w całości zmieniany 3 razy  
 
marszelest 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V / LR-IV
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 23 Mar 2012
Posty: 553
Skąd: ŻORY
Wysłany: 2013-01-05, 19:07   

SZA-CUN :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
jak dla mnie rewelacja wszytko na swoim miejscu, w jednym wątku nie trzeba się przekopywać przez 100 stron w temacie, good job :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
_________________
(•_•)
( •_•)>⌐■-■
(⌐■_■)
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-01-05, 23:00   

Świetna robota!

Ja bym jeszcze dodał, że ta nowelizacja to nowelizacja Regulaminu ONZ, a w Bolandzie do wyemitowanie Rozporządzenia Ministra Blablabla obowiązują stare przepisy. Ten temat wraca z regularnością godną lepszej sprawy.

Zastanawiam się, czy nie fajnie byłoby podać jeszcze najpopularniejsze modele świateł, czyli te LEDowe z mocowaniem Renault w miejsce przeciwmgłowych, Philipsy, ewentualnie te chińskie wynalazki soczewkowe i zintegrowane Helli. Przy czym podałbym poprawne nazwy/modele, bo linki do aukcji się zdegenerują.

I może jeszcze rysunki z dozwolonymi strefami montażu dla wszystkich modeli Dacii bez DRL, nie tylko Logana?
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-01-06, 00:40   

monopios napisał/a:
Ogarnąłem ten temat

Gratuluję! Właśnie o take Polske zawsze walczyłem... pardon: o take wpise w kompendum (;


(Chociaż nie będę też ukrywał, że jednocześnie trochę mi smutno, bo akurat ten, "mój", temat miałem nadzieję ogarnąć samodzielnie... Jak to stare przysłowie pszczół mówi: "uważaj, czego sobie życzysz, bo może się spełnić" /: No ale nie zmienia to faktu, że wykonałeś dobrą robotę - i szczerze za nią dziękuję).


monopios napisał/a:
teraz możesz laisar coś stworzyć, na wzór tego co opisałeś wyżej

Tu nie ma co tworzyć, tylko po prostu należy wydzielić taki post do Kompendium.

Natomiast z poprawek, to oprócz uwag bebego, sugerowałbym może jakieś skrócenie wpisu? Np zamiast pełnych cytatów - nagłówki-podpunkty i same odsyłacze, a nie pełne cytaty od deski do deski? Żeby zainteresowany wiedział jakie są opcje, ale już samodzielnie wybierał, które konkretnie chce poznać.

No chyba że uważacie, że lepsze jest takie całościowe ujęcie - wtedy j.w.: po prostu wydzielimy do kompendium i gotowe.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2013-01-06, 00:41, w całości zmieniany 1 raz  
 
marszelest 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V / LR-IV
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 23 Mar 2012
Posty: 553
Skąd: ŻORY
Wysłany: 2013-01-06, 11:37   

laisar,
Cytat:
Natomiast z poprawek, to oprócz uwag bebego, sugerowałbym może jakieś skrócenie wpisu? Np zamiast pełnych cytatów - nagłówki-podpunkty i same odsyłacze, a nie pełne cytaty od deski do deski? Żeby zainteresowany wiedział jakie są opcje, ale już samodzielnie wybierał, które konkretnie chce poznać.


nie za bardzo bo potem masz 20 stron pootwieranych i zaś się zaczyna szukanie dlatego lepiej jak jest wszytko w jednym miejscu
_________________
(•_•)
( •_•)>⌐■-■
(⌐■_■)
 
monopios 



Marka: DACIA
Model: Sandero
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Gru 2010
Posty: 980
Skąd: okolice Częstochowy
Wysłany: 2013-01-06, 13:37   

laisar, bebe, macie możliwość ingerencji w dany post, więc możecie uzupełnić to o czym zapomniałem/pominąłem. Jeżeli uważacie, że jeszcze potrzebne są jakieś tam dodatki wiedzy nieujętej - to do boju.

Ja już nie chce się kopać z osiemdziesięcioma stronami tematu.
Powodzenia ;-)
Ostatnio zmieniony przez monopios 2013-01-06, 13:37, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-01-06, 14:34   

monopios napisał/a:
Ja już nie chce się kopać

Eno, tak to nie ładnie! d; Ty jako autor też możesz zmieniać swój post i najlepiej Ci to wyjdzie - tak że bez wykrętów [:
 
monopios 



Marka: DACIA
Model: Sandero
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Gru 2010
Posty: 980
Skąd: okolice Częstochowy
Wysłany: 2013-01-06, 14:48   

Tylko, że ja nie wiem co Wam tam jeszcze brakuje. Bo dla mnie jest ok., więc zaproponowałem że, możecie skorzystać ze swoich uprawnień i uzupełnić braki.
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-01-06, 17:18   

monopios napisał/a:
Tylko, że ja nie wiem co Wam tam jeszcze brakuje. Bo dla mnie jest ok., więc zaproponowałem że, możecie skorzystać ze swoich uprawnień i uzupełnić braki.

Uzupełnię w wolnej chwili, czyli na Św. Nigdy. ;)
 
monopios 



Marka: DACIA
Model: Sandero
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Gru 2010
Posty: 980
Skąd: okolice Częstochowy
Wysłany: 2013-01-06, 19:41   

bebe napisał/a:
Uzupełnię w wolnej chwili, czyli na Św. Nigdy. ;)

Oj, nieładnie tak robić
_________________
 
leszeks
[Usunięty]

Wysłany: 2013-01-06, 20:19   

bebe napisał/a:

Ja bym jeszcze dodał, że ta nowelizacja to nowelizacja Regulaminu ONZ, a w Bolandzie do wyemitowanie Rozporządzenia Ministra Blablabla obowiązują stare przepisy. Ten temat wraca z regularnością godną lepszej sprawy.



Dodajcie jeszcze to:

Ostatecznie aspekt prawny (owe 40 cm od bocznego obrysu pojazdu, które jest w polskim rozporządzeniu a nie ma w aktualnych przepisach europejskich), rozwiązuje poniższy zapis w Dyrektywie 97/30/WE:

Artykuł 8
Żadne Państwo Członkowskie nie może odmówić lub zabronić sprzedaży, rejestracji, dopuszczenia do ruchu lub eksploatacji dowolnego pojazdu z przyczyn odnoszących się do jego świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych), świateł stopu, świateł dziennych i bocznych świateł obrysowych, jeśli opatrzone są znakiem homologacji WE części oraz są zamontowane zgodnie z wymogami ustanowionymi w dyrektywie 76/756/EWG.

Dyrektywa
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-01-06, 20:28   

leszeks napisał/a:
bebe napisał/a:

Ja bym jeszcze dodał, że ta nowelizacja to nowelizacja Regulaminu ONZ, a w Bolandzie do wyemitowanie Rozporządzenia Ministra Blablabla obowiązują stare przepisy. Ten temat wraca z regularnością godną lepszej sprawy.

Dodajcie jeszcze to:

Było. Dyrektywa nie jest obowiązującym aktem prawnym, a jedynie delikatną sugestią, żeby kraj członkowski swoje prawodawstwo uaktualnił.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-01-06, 20:53   

bebe napisał/a:
sugestią, żeby kraj członkowski swoje prawodawstwo uaktualnił

Ale jakby co to w Strasbourgu na pewno wygrasz (;
 
leszeks
[Usunięty]

Wysłany: 2013-01-07, 22:11   

bebe napisał/a:

Dyrektywa nie jest obowiązującym aktem prawnym, a jedynie delikatną sugestią, żeby kraj członkowski swoje prawodawstwo uaktualnił.


A właśnie że nie, przeczytaj ze zrozumieniem przytoczony Artykuł 8 !!!
Polska ma obowiązek dostosowania swojego ustawodawstwa i termin dostosowania już dawno za nami (oj będzie sankcja dla naszego kraju), a obywatel UE może wprost powołać się na te przepisy.

Dyrektywy UE są szczególnymi aktami prawnymi, które zgodnie z Artykułem 288 Traktatu z Lizbony (dawny art. 249 TWE) wiążą państwa członkowskie UE do których są skierowane w odniesieniu do rezultatu, który ma być osiągnięty, pozostawiając jednak organom krajowym państwa członkowskiego swobodę wyboru formy i środków prawnych. Dyrektywy zatem muszą być z zasady wdrożone do porządku prawnego państw członkowskich, aby można mówić o skutku prawnym, jaki mają osiągnąć.

Piszę w tej sprawie do Was ostatni raz... bo każdy gada swoje... ja się poddaję już :)
Ostatnio zmieniony przez leszeks 2013-01-07, 22:30, w całości zmieniany 1 raz  
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-01-07, 22:30   

leszeks napisał/a:
bebe napisał/a:

Dyrektywa nie jest obowiązującym aktem prawnym, a jedynie delikatną sugestią, żeby kraj członkowski swoje prawodawstwo uaktualnił.

A właśnie że nie, przeczytaj ze zrozumieniem przytoczony Artykuł 8 !!!

...artykuł Dyrektywy, czyli również nie obowiązującego aktu prawnego, a jedynie sugestii... :) Chyba, że polskie ustawodawstwo już wzięło pod uwagę zapis Dyrektywy 97/30/WE, to podaj tylko Dz.U. :]
 
leszeks
[Usunięty]

Wysłany: 2013-01-07, 22:59   

Co to jest dyrektywa UE?
Tekst do poczytania dla wszystkich zainteresowanych... link
Ostatnio zmieniony przez leszeks 2013-01-07, 22:59, w całości zmieniany 1 raz  
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-01-08, 00:34   

leszeks napisał/a:
Co to jest dyrektywa UE?
Tekst do poczytania dla wszystkich zainteresowanych... link

Podsumowując wspomniany artykuł:
  • "Po to, aby jej [Dyrektywy WE] przepisy mogły być stosowane przez podmioty indywidualne (osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej), konieczne jest przeniesienie tych przepisów do prawa krajowego."
  • "W niektórych przypadkach możliwe jest powołanie się wprost na przepisy dyrektywy i skorzystanie z uprawnień w nich przewidzianych, bez względu na to, czy mają one swój odpowiednik w prawie krajowym, czy też nie."
  • "(...) należy wspomnieć tutaj o obowiązującej w postępowaniu przed sądami krajowymi zasadzie pierwszeństwa prawa wspólnotowego (...) W myśl tej zasady, sąd krajowy, w postępowaniu przed nim prowadzonym, nie powinien brać pod uwagę przepisu prawa krajowego, który jest sprzeczny z prawem wspólnotowym, w tym także z przepisami dyrektywy.
Czyli, w szczególnie pechowym przypadku, w środku nocy podczas zamieci śnieżnej, zatrzymuje nas wąsaty stróż prawa i odbiera dowód za niemanie świateł 40 cm od krawędzi, idziemy piechotą 30 mil do najbliższej wsi opędzając się od wilków, po czym już kilkanaście miesięcy później na rozprawie przed polskim sądem powołujemy się na pierwszeństwo prawa wspólnotowego i z palcem w nosie wygrywamy sprawę. :]
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne