Ad 1) Zazwyczaj jest tak, że wlutowane są wyłącznie diody, które są potem używane - czyli np wersje podstawowe nie mają kontroli otwartych drzwi, więc nie mają wlutowanej LED. Ale... nie zawsze - zdarzają się egzemplarze, gdzie tablica jest od innej wersji wyposażenia, a tylko brak odpowiedniego połączenia. Ogólnie: do tablicy w miarę łatwo się dostać, więc najlepiej sprawdzić organoleptycznie - ale dużych szans na istnienie niewykorzystanych diod (zwłaszcza w laureate) to nie ma...
Ad 2) Czy są miejsca na diodę - to już musisz sam porównać wygląd swojej tablicy z jej "płytą główną". Jak widać, kontrolek maksymalnie jest 24 szt., z czego u Ciebie wykorzystanych jest zapewne... 19? (U nas tablica się nieco różni niż na zalinkownej fotce). I przypuszczalnie tyleż samo jest też wlutowanych LED.
Co do połączeń - j.w.: zazwyczaj jak czegoś nie ma, to i nie ma kabelka między tablicą a źródłem danych (nie zawsze jest to UCH). Ale... stan faktyczny może się różnić od światłych założeń fabrycznych panów konstruktorów <:
Ad 3) Hmmm... Jak przestanie lać, to pójdę sprawdzić, ale wydaje mi się to słusznym założeniem (:
A stan faktyczny jest niestety nie do oceny wyłącznie na podstawie dokumentacji, bo Daćki to rękodzieła...
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-07-08, 20:03, w całości zmieniany 3 razy
Ad 3) Hmmm... Jak przestanie lać, to pójdę sprawdzić, ale wydaje mi się to słusznym założeniem (:
No więc jednak nie - tryb testowy dotyczy zegarów i środkowego wyświetlacza LCD, natomiast kontrolki testowane są po prostu przy przekręcaniu kluczyka na pozycję "A". I wtedy też można sprawdzić stan posiadania podłączonych LED.
Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004 Pomógł: 26 razy Dołączył: 02 Sie 2010 Posty: 2384 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-07-09, 01:13
laisar napisał/a:
No więc jednak nie - tryb testowy dotyczy zegarów i środkowego wyświetlacza LCD, natomiast kontrolki testowane są po prostu przy przekręcaniu kluczyka na pozycję "A". I wtedy też można sprawdzić stan posiadania podłączonych LED.
Niestety - nie wszystkich. Świecą się tylko te związane chyba z silnikiem i osprzętem, ale już np. od świateł przeciwmgłowych itp. - nie. To była pierwsza rzecz, jaką sprawdziłem. :)
Dzięki wielkie za odpowiedź. Miałem cichą nadzieję, że jest gdzieś jakaś tabelka z rozpiską, w której wersji są które LEDy albo co...
To trzeba sobie włączyć światła i będzie prawie wszystko na raz (;
(Prawie - bo kontrolki mijania i drogowych świecą oczywiście naprzemiennie).
No i oczywiście - to tylko na chwilę, bo poduchy, aku, heble itd zaraz gasną.
Rozpiski niestety nie ma, bo wersje zmieniały się w czasie, a nikomu nie chciało się śledzić akurat tego aspektu...
Jeżeli potrzebujesz dwóch LED więcej, to można by wykorzystać tablicę z MCV-Laureate-diesel - ma dodatkowo kontrolki świec żarowych oraz obecności wody w filtrze paliwa.
(A taki duster-laureate-diesel-4x4 ma ich dostępnych chyba jeszcze więcej?).
Natomiast najprościej to jednak niczego nie lutować do płyty, tylko po prostu wsadzić kabelek zakończony LED w odpowiednie miejsce samej tablicy:
ustawienia zegara chyba zmienia się w komputerze - nie dostaniesz dokładnej wskazówki co do wartości, bo czynników jest kilka - co najmniej faktyczny rozmiar koła, jeśli nie dodatkowo ciśnienie, a na pewno stan bieżnika...no chyba że modyfikacja w kierunku gps'a podłączonego do blatu
Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004 Pomógł: 26 razy Dołączył: 02 Sie 2010 Posty: 2384 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-09-14, 00:39 Re: Tuning licznika czyli fotografie z modyfikacji
jjmalin napisał/a:
przy okazji - jak dobrze skalibrować wskazówki ??
Trzeba przed złożeniem licznika podpiąć go na chwilę do samochodu. :) Wystarczy wejść w tryb diagnostyczny (wcisnąć pedał hamulca na parę sekund i przekręcić kluczyk), natenczas wskazówki zaczną same się obracać - wskazówka obrotów będzie się zatrzymywać co 1000 rpm bodajże, wskazówka prędkościomierza - nie pamietam, chyba co 20 km/h. Trzeba pracowicie poprawiać wskazówki tak długo, aż zaczną pokazywać mniej więcej to co trzeba. Z mojego doświadczenia - prędkościomierza idealnie ustawić się nie da, ale można znacząco zniwelować przekłamanie.
Dopiero potem założyć szybkę licznika i przykręcić licznik na miejsce. :)
Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.6 SCE
Rocznik: 2018 Pomógł: 3 razy Dołączył: 30 Sie 2011 Posty: 730 Skąd: lubuskie
Wysłany: 2012-09-14, 05:51
Białe zegary...ważne że Ci się podobają:)
Jeśli mogę wtrącić swoje krytyczne trzy grosze to uważam, iż srebrne obwódki lepiej komponują się z czarnymi i białe tarcze mają "cieniutką" trzcionkę:)
Wysłany: 2012-09-14, 16:38 Re: Tuning licznika czyli fotografie z modyfikacji
bebe napisał/a:
Trzeba przed złożeniem licznika podpiąć go na chwilę do samochodu. :) Wystarczy wejść w tryb diagnostyczny (wcisnąć pedał hamulca na parę sekund i przekręcić kluczyk), natenczas wskazówki zaczną same się obracać - wskazówka obrotów będzie się zatrzymywać co 1000 rpm bodajże, wskazówka prędkościomierza - nie pamietam, chyba co 20 km/h. Trzeba pracowicie poprawiać wskazówki tak długo, aż zaczną pokazywać mniej więcej to co trzeba. Z mojego doświadczenia - prędkościomierza idealnie ustawić się nie da, ale można znacząco zniwelować przekłamanie.
Dopiero potem założyć szybkę licznika i przykręcić licznik na miejsce. :)
a którą wtyczkę ? obydwie ?
_________________
Były: Hyundai Atos Prime ( rocznik 2000 ), Fiat 126p ( rocznik 1990 ), Fiat Seicento ( rocznik 2008 ), Renault Clio ( rocznik 1998 ), Citroen C4 ( rocznik 2008 )
wszedłem w ten tryb tak jak pisał jackthenight tylko że masz mały błąd bo obrotomierz się zaczyna od 500 a predkość od 15 km/h ale wszystko wyregulowałem.
końcowy efekt:
_________________
Były: Hyundai Atos Prime ( rocznik 2000 ), Fiat 126p ( rocznik 1990 ), Fiat Seicento ( rocznik 2008 ), Renault Clio ( rocznik 1998 ), Citroen C4 ( rocznik 2008 )
Ostatnio zmieniony przez jjmalin 2012-09-14, 20:32, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-09-14, 20:40
jjmalin napisał/a:
że masz mały błąd bo obrotomierz się zaczyna od 500 a predkość od 15 km/h ale wszystko wyregulowałem.
Jaki błąd kolego ? Przestań :)
To jest przepisane z manuala serwisowego Logana, także takie pierdoły mogą się różnić w zależności od modelu auta i jego rocznika.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2012-09-14, 22:26, w całości zmieniany 3 razy
Wysłany: 2013-04-07, 16:03 Zmiana koloru podświetlenia zegarów i konsoli
Żona zasugerowała mi zmianę podświetlenia zegarów i konsoli w naszym Loganie na niebieskie bo oryginalny kolor już jej się znudził :D
Na pierwszy ogień poszedł licznik bo przy okazji chciałem dołożyć jeszcze dwie kontrolki (otwarcia drzwi i GAS).
Demontaż jest stosunkowo prosty, dwa wkręty w osłonie kolumny kierowniczej, dwa kolejne aby zdjąć daszek osłaniający zegary, i ostatnie cztery trzymające licznik.
Następnie na wszelki wypadek odłączam akumulator, wypinam obie wtyczki z licznika i zabieram go do domu.
Tam kolejne kilka wkrętów, trochę zatrzasków, jeszcze demontaż wskazówek i mamy samą płytkę na stole.
Po szczegóły demontażu odsyłam do forumowej szukajki, było to dokładnie opisane, nawet filmik z opisem był na rumuńskiej stronie.
Fabryczne diody to diody SMD w obudowach PLCC-2 niestety są stosunkowo mało popularne. Dużo łatwiej można kupić diody SMD w obudowach 1206.
Ja zastosowałem diody niebieskie w obudowie 1206 o jasności 80mcd w cenie 0,80zł./szt. i są one nieco jaśniejsze.
Każda wskazówka jest podświetlana 3 diodami, natomiast wyświetlacz ma ich 6 co razem daje 12szt. + 3szt. na wypadek zgubienia.
Co do narzędzi to mam stację lutowniczą Elwika RT-24, ale jedną diodę wymieniłem przy użyciu lutownicy transformatorowej, ciężko ale przy odrobinie wprawy się da.
Przyda się też pęseta, odsysacz i cyna 0,5mm lub 0,7mm.
Tutaj mamy zdjęcie z po wymianie LEDów z zaznaczonymi diodami do wymiany
A teraz zbliżenie na którym widać starą i nową diodę. Ta po prawej w pierwszym rzędzie to PLCC-2 lutowana transformatorówką, a po środku w pierwszym rzędzie mamy już LED w obudowie 1206. Drugi rząd to fabryczne PLCC-2.
dla ciekawskich podpowiem że dioda po prawej to dołożona kontrolka otwartych drzwi (czerwona), a środkowa to kontrolka od LPG (zielona) na liczniku fabrycznie oznaczona jako GAS.
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2013-04-07, 19:05
Te niebieskie diody nie są czasem za jasne ?
Bo z tego zdjęcia widać, że po wymianie jednej diody na niebieską już masz nieźle jasno, i kontrolka od przeciwmgielnych dość mocno świeci.
Jedna z trzech wymieniona a już pomarańczowego koloru nie widać.
Niebieskie diody są bardzo jasne i rażą po oczach.
Ja w swoim radiu niebieskie diody właśnie zmieniłem na pomarańczowe ciemniejsze :)
Coś czuję, że po wymianie diód będą zegary razić po oczach w nocy..
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2013-04-07, 19:08, w całości zmieniany 2 razy
Licznik rzeczywiście świeci troszkę mocniej niż oryginał ale nie jest to znacząca różnica, nie oślepia mnie w czasie jazdy.
Zdjęcie po wymianie pierwszej diody było bez ustawienia aparatu, prześwietlone a licznik nie był skręcony. Najlepiej świadczyła o tym poświata na wskazówce obrotomierza, w rzeczywistości nie było jej widać, zresztą usunąłem to zdjęcie bo wprowadzało w błąd.
Sądzę że diody 60mcd były by optymalne ja niestety miałem tylko jedną jasność: 80mcd.Zawsze też można dopasować jasność wymianą rezystorów.
Licznik:
_________________ 401kkm i nadal się toczy...
Ostatnio zmieniony przez laisar 2014-02-17, 23:26, w całości zmieniany 3 razy
Dziś przejechałem się zarówno w dzień jak i w nocy doszedłem go kilku wniosków:
1. Podświetlenie obrotomierza oraz prędkościomierza na niebiesko wyszło super. Cyfry są czytelne i wyglądają świetnie.
2. Wyświetlacz komputera w ciągu dnia wydaje się nieco za ciemny, natomiast nocą nieco za jasny. Jutro zamawiam białe diody i zobaczę jaki da to efekt.
Jak wprowadzę te korekty to opiszę efekt.
_________________ 401kkm i nadal się toczy...
Ostatnio zmieniony przez laisar 2014-02-17, 23:36, w całości zmieniany 3 razy
A czy może koledzy maja jakiś patent na podświetlenie lampek kierunkowskazów w Dusterze ? Przy większym słońcu , jasnym dniu ten zielony nie widać dobrze niestety. R
Marka: FSO / TOYOTA
Model: Caro i Corolla
Silnik: 1.6GLE i 1.4VVTi
Rocznik: 1992 i 2001
Dołączył: 26 Cze 2009 Posty: 153 Skąd: ze Śląska
Wysłany: 2013-05-16, 20:17
Osobiście nie przepadam za niebieskim podświetleniem (mam na myśli te znane np z Golfów IV - potwornie razi) ale u Ciebie wygląda to naprawdę ciekawie, ponieważ widzę że bawisz się z testowaniem podświetlenia - wskazówki na biało będą fajnie wyglądać przy błękitnych zegarach (mam podobnie w swojej E11, tyle że u mnie kolor zegarów jest nieco bledszy (podświetlenie żarówkami, nie diodami).
A jak już mówimy o podświetleniu - osobiście najbardziej lubię zielone, najmniej męczące (obok białego).
Wykonanie takich przeróbek wymaga naprawdę sporo pracy, nie wystarczy prosta podmiana LEDów. Oryginalnie tuż przy osi wskazówki znajdują się 3 diody które podświetlają zarówno wskazówkę jak i tarczę.
Czy możliwe by było w daćkach wyłączenie podświetlenia kokpitu przy włączonych światłach?
Marzy mi się taki przełączniczek, cobym sobie w jasny dzień nie ściemniał podświetlenia komputerka (i nie włączał podświetlenia kokpitu), a po nocy mógł sobie to włączyć.
Jest taka możliwość w ogóle?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum