OCS bierze pod uwagę dwa parametry oleju: utlenienie i rozrzedzenie.
Pierwszy zależy od liczby obrotów wału korbowego, więc po prostu to one są zliczane. Granica dla daćkowych diesli wynosi 85 mln cykli, a dla 1.2 16V LPG - 123 mln. (Nota techniczna, którą udało mi się znaleźć, jest z 2011 r. i nie zawiera innych silników).
Drugi parametr to obliczona procentowa zawartość paliwa w oleju, zależna od temperatury powietrza, ilości paliwa podawanego w dotrysku oraz częstotliwości i długotrwałości regeneracji FAP. Graniczna wartość dla diesli w daciach to 10%. (Uwaga - j.w., przypuszczam jednak, że obecnie może to dotyczyć także 1.2 TCE z bezpośrednim wtryskiem; trzeba by zapytać w Reno...).
OCS wzywa do wymiany oleju jeśli dowolny z parametrów osiągnie swoją wartość graniczną.
U mnie też się ta lampka zapaliła po niecałych 3 miesiącach od wymiany. Widzę jednak, że poniekąd wojtek ma rację tzn. lampka ta zapala się nie od faktycznej analizy jakości oleju tylko od różnych parametrów przebiegu i tylko z tym jest związana. Inaczej kasowanie nic by nie zmieniło gdyż np. analizator nadal wykrywałby np. utlenienie. Zapalenie lampki wynika przecież tylko ze zliczania obrotów wału korbowego, ilości wtryskanego paliwa, ilości regeneracji WAP, itp.
Zatem nie może to wynikać jak laisar sugerował na początku np. z zalania słabej jakości oleju gdyż po wyzerowaniu całe zliczanie zaczyna się od początku tak jak dla dobrej jakości oleju i nic nie może wykryć jego wartości początkowych.
Wynika więc z tego, że mechanicy w ASO często zapominają skasować tej lampki po wymianie oleju. Ja zrobiłem tak wg podanej tu procedury z instrukcji i lampka oczywiście zgasła. Mankamentem jest jednak to, że zliczanie będzie się odbywało dopiero od tej chwili, ale przynajmniej wiem, że przy mojej jeździe jakość oleju spadłaby dopiero po ok. 15 miesiącach od wymiany.
Ostatnio zmieniony przez wolant 2013-12-17, 09:03, w całości zmieniany 1 raz
O ile pamiętam przeglądając forum chyba francuskie tłumaczone na google, to te ostrzeżenie o wymianie ustawia się w DDT2000 wskazując ilość przejechanych km
Marka: była Dacia jest Nissan
Model: była Duster jest Pathfinder
Silnik: było 1,6 16V 4x4+LPG jest 2.5 dci 4x4reduktor
Rocznik: było 2010 jest 2006
Wersja: Laureate Pomógł: 3 razy Dołączył: 16 Maj 2012 Posty: 515 Skąd: Śląsk Cieszyński
Wysłany: 2013-12-17, 10:56
Ja czytałem kiedyś w instrukcji, że kontrolka w DD zapala się po osiągnięciu 30kkm od ostatniej wymiany. Kasuje się ją samodzielnie. Nie pamiętam jak ale coś z naciśnięciem pedału itp. To prosty układ. Nic nie bada stanu oleju - to nie BMW.
Jak widać - wykrywanie wartości początkowych kiepskiego oleju wcale nie jest potrzebne.
@Hakama 4x4: W żadnej z wersji językowych - PL, RU, BR, EN, FR - nie znalazłem zapisu o 30 tys. km, natomiast powyżej zacytowałem już wyjaśnienie algorytmu z serwisowej dokumentacji technicznej.
Marka: była Dacia jest Nissan
Model: była Duster jest Pathfinder
Silnik: było 1,6 16V 4x4+LPG jest 2.5 dci 4x4reduktor
Rocznik: było 2010 jest 2006
Wersja: Laureate Pomógł: 3 razy Dołączył: 16 Maj 2012 Posty: 515 Skąd: Śląsk Cieszyński
Wysłany: 2013-12-18, 09:49
Poszukam w domu to przytoczę ale pamiętam, że to czytałem.
Jak widać - wykrywanie wartości początkowych kiepskiego oleju wcale nie jest potrzebne.
Niezupełnie, bo system będzie wszystko naliczał od wartości idealnych tylko wykaże szybsze zużycie np. 2 miesiące wcześniej niż wynika to z przeglądów. Powiedzmy, że wlewasz olej np. już utleniony. Nic nie wykryje tu jego wartości początkowej tylko będzie naliczał od zera. W efekcie wykaże konieczność wymiany np. dopiero po kilku miesiącach, a nie od razu po jego wlaniu. Wartości początkowe zawsze są niezbędne do tego typu obliczeń.
Ależ zupełnie - system owszem, oblicza, ale do rachunków używa bieżących wartości dawkowania paliwa. Które, jak widać powyżej, zależą od początkowej jakości oleju...
Tyle że to wszystko tylko w teorii - a tak naprawdę system jest tylko pomocniczy i nic nie zastąpi pomyślunku kierownika (:
Miałem to po pierwszym przeglądzie.
Przegląd po roku , przebieg 18500 km.
Przy przebiegu około 22000 km zaświeciła się kontrolka wymiany oleju. Serwisant ASO sprawdził w systemie wykonanie wymiany oleju i skasował ustawienia
W między czasie doczytałem w instrukcji samochody (rozdział 4- wymiana oleju) opis samodzielnego kasowania (zerowania) ustawień : zapłon , w ciągu 10 sekund wcisnąć gaz do dechy, trzy razy depnąć na hamulec.
Oczywiście zasadność kasowania potwierdzona wymiana oleju w wymaganym czasie.
Osobiście wymianę oleju we wszystkich moich samochodach , powierzam mechanikom a w czasie gwarancji ASO, moim zdaniem tak jest wygodniej i bezpieczniej w przypadku roszczeń gwarancyjnych (oczywiście nie zawsze taniej)!
Ależ zupełnie - system owszem, oblicza, ale do rachunków używa bieżących wartości dawkowania paliwa. Które, jak widać powyżej, zależą od początkowej jakości oleju...
Tyle że to wszystko tylko w teorii - a tak naprawdę system jest tylko pomocniczy i nic nie zastąpi pomyślunku kierownika (:
Zgadza się, bo mimo, że system używa bieżących wartości dawkowania paliwa zależnych od jego wartości początkowych to obliczenia te nie będą miarodajne i każą wymienić olej z dużym opóźnieniem. Wszystko będzie dobrze liczyć tylko gdy olej będzie nowy. A jak zaświeci się lampka powiedzmy np. po ok. 4000 km to wiadomo, że system nie był skasowany od ostatniej wymiany. A pisząc niezupełnie, miałem na myśli nie sposób obliczeń ale to, że system będzie naliczał wszystko od wartości początkowej dla oleju nowego, a z tym jak widzę się zgadzamy. Bo nigdy system nie wykryje konieczności natychmiastowej wymiany oleju po jego wlaniu i nic nie zastąpi pomyślunku kierownika :)
może już wiecie ale jak nie się przyda w aucie jest kontrolka wymiany oleju gradacji koloru żółtego tak jak czerwona ale z 2 strzałeczkami moje auto jest tak zaprogramowane że co 13 tyś zapala się info o wymiana pod kompem nie ma błędów bo to informacja a nie błąd ale zdobyłem wiedze jak się tego pozbyć w aso też tak robią zapłon on silnik wyłączony gaz w podłogę i hamulec dusimy aż zgaśnie informacja o wymianie oleju i 150 zł w kieszeni
ps aso robi tak jak sie zapali owa kontrolka to zalecają wymianę oleju tłumaczą sie że auto jest mocno eksploatowane i trzeba wymienić olej co nie jest prawdą kombinacja pedałów i problem z głowy
Ostatnio zmieniony przez laisar 2016-07-19, 12:13, w całości zmieniany 1 raz
pewnie że nie ma co oszczędzać na oleju ale aso nawet po przeglądzie gwarancyjnym wymienia olej i nie kasuje przebiegu a po 1000 km zapala się wymiana a olej świeży i tak jak w tym linku co podałeś zapominają kasować przebiegu od wymiany wracasz do aso a tam wciskają ciemnotę że trzeba ponownie wymienić.
może już wiecie ale jak nie się przyda w aucie jest kontrolka wymiany oleju gradacji koloru żółtego tak jak czerwona ale z 2 strzałeczkami moje auto jest tak zaprogramowane że co 13 tyś zapala się info o wymiana
No nic takiego nie zaobserwowałem.
Może tylko po mieście jeździsz?
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-03-26, 23:17
ochroniarz81 napisał/a:
ten 1000 to przenośnia teraz już nie mam fap i się nie zapala
Czyli przyczyną nie był jak pisałeś, zaprogramowany dystans do zmiany oleju, tylko niemożność wypalenia fap, spowodowana jego zużyciem.
Nieprawidłowe działanie FAP może właśnie objawiać się kłopotami z olejem, a już zwłaszcza ze wskazaniami jego zużycia.
zapalała sie kontrolka zapchanego filtra wiec wypalali w aso za pierwszym razem pomogło po 20tyś zapalała sie znowu po podpiec u pod kompa w aso wyskakiwał błąd filtr zapchany nie drożny wypalanie nie zostanie ukończone a że koszt nowego to przesada i brak zamienników
Ostatnio zmieniony przez ochroniarz81 2016-01-20, 01:22, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-03-26, 23:20
ochroniarz81 napisał/a:
zapalała sie kontrolka zapchanego filtra wiec wypalali w aso za pierwszym razem pomogło po 20tyś zapalała sie znowu po podpiec u pod kompa w aso wyskakiwał błąd filtr zapchany nie drożny wypalanie nie zostanie ukończone
No właśnie.
Więc lekarstwo znalazłeś dobre (wycięcie fap), tylko źle opisałeś przyczyny.
Jedyną przyczyną był zepsuty fap, a nie takie czy inne działanie aso czy jego brak.
nie nie a w tym przypadku problemy z kontrolką pojawiały się od nowości średnio co 13 tyś zapalała się wymiana a fap zaczął wariować przy przebiegu ok 220 tyś
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-03-26, 23:47
ochroniarz81 napisał/a:
nie nie a w tym przypadku problemy z kontrolką pojawiały się od nowości średnio co 13 tyś zapalała się wymiana a fap zaczął wariować przy przebiegu ok 220 tyś
Pewnie wariował już wcześniej, bo się nie wypalał do końca w takich warunkach (tylko miasto, pewnie głównie krótkie trasy, bez dobrego rozgrzewania i schładzania).
Więc nie dziwota, że i olej powinieneś zmieniać częściej niż standardowe 20 kkm.
Jeśli tego nie robiłeś tak jak Ci komp kazał, to i tak to wszystko długo wytrzymuje.
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3867 Skąd: Włodawa
w dzisiejszym numerze Motor (53/2015 opisano sposób samodzielnego kasowania komunikatów o inspekcji serwisowej i olejowej w 35 popularnych modeli aut. Wśród nich znalazłem Dustera
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum