czy takie półprzewodnikowe LEDowe "żarówki" o świetle 1800lumenów , są dozwolone w światłach mijania?
Nie - bez względu na strumień świetlny, bo nie tylko od niego zależy dopuszczenie do ruchu.
Karenzo napisał/a:
[polskie] Przepisy są jak to zwykle maksymalnie nie precyzyjnie i to pełnego uznania urzędnika.
Nieprawda - w tym przypadku są absolutnie precyzyjne: danych lamp można używać wyłącznie z homologowanym do nich źródłem światła, kropka. Nie ma żadnych uznań ani interpretacji.
(Cytowane niejasności dotyczą innej kwestii: czy w aucie homologowanym jako całość tylko i wyłącznie z jednym rodzajem lamp, można te lampy wymienić na inne, które jednak także muszą spełniać właściwe przepisy homologacyjne? Niejasność nie dotyczy częściowego modyfikowania lamp za pomocą innych źródeł światła - to zawsze jest niedozwolone).
Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 35 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Posty: 4270 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-02-15, 23:45
Znalazłem turtorial jak można wyposażyć w prawdziwe ledy nasze pojazdy. Abstrachując od kwestii homologacji na Polske takich świateł rozwiązanie jest możliwe. Na filmach widać niezbędna potrzebę instalacji przekaznika do swiatel drogowych/mijania. Efakt jest w moim odczuciu spektakularny. Jeśli kiedyś jakaś firma dostanie homologację na takie żarówki warto przemyśleć sprawę. Ewentualnie można zaryzykować montaż, gdyż przejście na klasyczne H4 podczas kontroli policyjnej jest bezproblemowe i niemal na poczekaniu. Jedynie czego mi zabrakło w tym nagraniu do foto z bliska odcięcia wiązki światła, by nie razić kierowcow z naprzeciwka.
Jeśli kiedyś jakaś firma dostanie homologację na takie żarówki
Ze względu na prawa fizyki to raczej mało prawdopodobne, bo w tym celu musiałaby skonstruować LEDowe źródło światła o niemal identycznych parametrach świecenia jak żarówka halogenowa. Czyli diodę (lub ich zestaw) o kształcie rurki i wielkości oryginalnego drucika wolframowego. Cokolwiek większego i w innym kształcie przestaje bowiem się znajdować w punkcie skupienia odbłyśnika reflektora, więc rozpirza całą geometrię wiązki...
A w możliwość, że taka zmodyfikowana wiązka światła zostanie uprawomocniona też jakoś wątpię, bo jej właściwości nie zostały wzięte "z kapelusza", tylko są efektem wieloletniego doświadczenia.
Jedyna realna i rozsądna droga to po prostu wymiana całej lampy na taką specjalnie zaprojektowaną do LEDów lub złożoną z takich uniwersalnych elementów (jak obecnie np prawdziwe "xenony").
Moim skromnym zdaniem technologia LED to element przejściowy. Uważam, że w motoryzacji zawita już nie długo technologia oświetlenia laserowego. Jak na razie BMW ma gotowe rozwiązanie.
Led to półprzewodnik, w którym zachodzi zjawisko elektroluminescencji a żarówka to żarnik który się nagrzewa pod wpływem płynącego prądu .
Tak jak tranzystory , ledy są wrażliwe na prąd i brak możliwości oddawania ciepła i dobrze pracują w pewnych zakresach temperatury, dlatego cieżko zaadoptować je do samochodu i lamp. Półprzewodniki w tym ledy pracują lepiej w niskich temperaturach, przyjmuje się że ledy mają najwyższą sprawność przy -30st C .
Jeszcze z ang. wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Light-emitting_diode
Jednakże , ponieważ emitują one mało ciepła, śnieg i lód mogą budować na LED lampie w chłodniejszych strefach klimatycznych . [ 60 ] Podobnie , ten brak wytwarzania ciepła odpadowego zaobserwowano czasami powodować poważne problemy z sygnalizacją świetlną ulic i oświetlenia pasa startowego lotniska w obszarach podatnych na śniegu . W odpowiedzi na ten błąd , niektóre systemy oświetlenia LED zostały zaprojektowane z dodatkiem obiegu grzewczym kosztem zmniejszenia ogólnej sprawności elektrycznej układu , dodatkowo , badania zostały wykonane na rzecz rozwoju technologii radiatora , które przenoszą ciepło wytwarzane w obrębie skrzyżowania do odpowiednie obszary w lampie .
ps. jeśli wstawiłoby się LEDa do projektora soczewkowego z przesłoną jak w Xenonie nie byłoby oślepiania naprzeciwka.
Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG Pomógł: 11 razy Dołączył: 10 Paź 2010 Posty: 1103 Skąd: Mikołów
Wysłany: 2014-02-16, 11:12
Cena kompletu to 500zł więc to żadna oszczędność ani jakieś rozwiązanie, tym bardziej nie ma homologacji na to a za tą kwotę można mieć całą stertę H4. Jak ktoś ma dzienne to świateł mijania/drogowych i tak bardzo mało używa no chyba że śmiga dużo po nocach.
_________________ Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 35 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Posty: 4270 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-02-16, 13:26
Jednak widać, że świecą o wiele jaśniej niz H4. Więć jeśli jakaś firma zrobi homologowany reflektor oraz takowe homologowane żarówki jestem za. Wyobraźmy sobie, że za 5 lat takie ledy powiedzmy h4 czy H7 będą na wyposażeniu fabrycznych pojazdów, podobnie jak ledy DRL. Plusem takiego rozwiązania jest relatywnie prosta wymiana "palnika ledowego", zamiast dziś stosowanych lamp zespolonych z diodami na stałe. Co do laserów poczekajmy ileś lat, to nie star wars
Myślę , że to nie etap przejściowy w pracach nad półprzewodnikami
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Haitz_law.svg
Wykres wielkości strumienia świetlnego LEDów (chyba na 1W) od czasu wynalezienia; teraz ledy CREE chyba od 2012r które pokazujesz mają już 200lm/W
...powiedzmy h4 czy H7 będą na wyposażeniu fabrycznych pojazdów, podobnie jak ledy DRL. Plusem takiego rozwiązania jest relatywnie prosta wymiana "palnika ledowego", zamiast dziś stosowanych lamp zespolonych z diodami na stałe...
Geniusze zła na pewno stwierdzą, że żarówkę H4 można na upartego włożyć odwrotnie, więc lepsze będą lampy zintegrowane z żarówką LED. Aby nie wbudować lampy odwrotnie albo nie do pary (lewa żarowa, prawa - LEDowa) - być może częścią zamienną będzie zderzak z dwoma reflektorami LED.
Marka: Dacia
Model: Nowy Logan
Silnik: 1.2
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate
Dołączył: 13 Mar 2013 Posty: 33 Skąd: Wrocław
Wysłany: 2014-03-06, 10:52
Ja chciałem zmienić na żarówki led. To nie sa zwykle dwużarnikowe jak w stopie.. Te są wciskane ale symbolu nie pamiętam. Koszt ok 40-50 zl za sztuke...
Taki sposób na dzienne to by mnie zainteresował .... do Dustera oczywiście
Proszę specjalistów o uwagi w tym temacie - mozna to zrobić, jesli nie to jakie modyfikacje muszą być ?
Znalazłem kolekcję W5W oczywiście mysle tylko o białych światłach..
Na stronie - postojowki za 6,50 zł i nizej zdjęcia jak świecą.
http://archiwum.allegro.p...3311443062.html
Ale generalnie chodzi o światła "dzienne" wmontowane w miejsce "postojowych"
Z w5w do reflektorów nie kupujcie NoName'ów za 6,5zł. Do ibizy 6j i fabii I kupowałem najróżniejsze. Od 0,50 zł po 20 zł. Żadne nie wytrzymały dłużej niż powiedzmy pół roku (gros zaczynała mrugać już po kilku dniach). Najlepsze z 9 LEDami świeciły właśnie pół roku, ale po miesiącu na 9 LEDowej żarówce zostało po dwie trzy, reszta mrugała albo nie świeciła.
Raz zaryzykowałem i kupiłem PHILIPS LED w5w o barwie wg temperatury prawie niebieskiej. Świecą prawdziwie biało od pół roku. Niestety cena spora - ok 50zł za 2szt.
Na żarówki mijania wybrałem Farenheit 55W w wersji SUPER XENON WHITE. Są w miarę trwałe niedrogie. Światło najładniejsze - nie trąci wiochą dorabianego ksenona, ale jest wyraźnie bielsze niż żółte. Zdecydowanie najlepszy efekt w porównaniu z OSRAM, PHILIPS itp.
Polecam bo sprawdzone
BTW - te bez-markowe bardzo dobrze sobie radzą we wnętrzu i jak dotąd świecą bez problemów
Ostatnio zmieniony przez j28 2014-03-18, 20:41, w całości zmieniany 1 raz
Panowie, te ledy sobie podarujcie. Ich faktyczna moc albo jest zawyżona albo nie będzie z nich żadnego efektu na dłuższą metę. Po pierwsze ledy powinny świecić na boki i do przodu (tego wymaga lustro które tak już w Dusterze zostało skonstruowane).
Kolejna sprawa to chłodzenie ledów (tak, ledy grzeją się, szczególnie te które pracują z dużym prądem). Obudowy żarówek do dziennych nie są w stanie odprowadzić więcej ciepła niż 2W, nie mówiąc już o 7 czy to 10 W. Często chińczyk pisze - "żarówka led o mocy 7W" a tak naprawdę to 7W to max moc jaka może iść w ledy a faktycznie idzie 1W, inaczej całość pięknie się upiecze.
Puki miałem kupować dustera wymodziłem dzienne na bazie markerów z BMW - 4 ledy XPE, w każdego około 450 mA. Dało to genialny efekt, ale w ogólnym rozrachunku Dustera nie kupiłem ;)
Chyba te ledy się nie opłacają ja już 2 lata jeżdżę na fabrycznych żarówkach .
Już do lpg w ogóle nie rozumiem zakładanie takiego czegoś nawet jak się zaoszczędzi te 100 ml na 100 km to jest przecież nic , już w klekocie to rozumiem ale w lgp ?
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige Pomógł: 2 razy Dołączył: 24 Sie 2013 Posty: 726 Skąd: Wro
Wysłany: 2014-03-19, 17:29
skaktus napisał/a:
Panowie, te ledy sobie podarujcie. Ich faktyczna moc albo jest zawyżona albo nie będzie z nich żadnego efektu na dłuższą metę. Po pierwsze ledy powinny świecić na boki i do przodu (tego wymaga lustro które tak już w Dusterze zostało skonstruowane).
Kolejna sprawa to chłodzenie ledów (tak, ledy grzeją się, szczególnie te które pracują z dużym prądem). Obudowy żarówek do dziennych nie są w stanie odprowadzić więcej ciepła niż 2W, nie mówiąc już o 7 czy to 10 W. Często chińczyk pisze - "żarówka led o mocy 7W" a tak naprawdę to 7W to max moc jaka może iść w ledy a faktycznie idzie 1W, inaczej całość pięknie się upiecze.
Puki miałem kupować dustera wymodziłem dzienne na bazie markerów z BMW - 4 ledy XPE, w każdego około 450 mA. Dało to genialny efekt, ale w ogólnym rozrachunku Dustera nie kupiłem ;)
widzisz fotki po montażu, więc jak nie będzie efektu? Poza tym dzienne w dusterze to 21w/5w więc nic lampie nie będzie od ledów, te drogie ledy świecą na boki i do przodu/dołu, do tego żarówka h7 ma 55w...
Panowie, te ledy sobie podarujcie. Ich faktyczna moc albo jest zawyżona albo nie będzie z nich żadnego efektu na dłuższą metę. Po pierwsze ledy powinny świecić na boki i do przodu (tego wymaga lustro które tak już w Dusterze zostało skonstruowane).
Kolejna sprawa to chłodzenie ledów (tak, ledy grzeją się, szczególnie te które pracują z dużym prądem). Obudowy żarówek do dziennych nie są w stanie odprowadzić więcej ciepła niż 2W, nie mówiąc już o 7 czy to 10 W. Często chińczyk pisze - "żarówka led o mocy 7W" a tak naprawdę to 7W to max moc jaka może iść w ledy a faktycznie idzie 1W, inaczej całość pięknie się upiecze.
Puki miałem kupować dustera wymodziłem dzienne na bazie markerów z BMW - 4 ledy XPE, w każdego około 450 mA. Dało to genialny efekt, ale w ogólnym rozrachunku Dustera nie kupiłem ;)
widzisz fotki po montażu, więc jak nie będzie efektu? Poza tym dzienne w dusterze to 21w/5w więc nic lampie nie będzie od ledów, te drogie ledy świecą na boki i do przodu/dołu, do tego żarówka h7 ma 55w...
Foto nie jest miarodajne. Można tak się ustawić z aparatem na przeciw soczewki itp że da to efekt mega oślepienia a w codziennym użytkowaniu będzie dużo gorzej.
Refraktorowi od ledów nic się nie stanie to fakt, ale jak ledy pracują w złych warunkach termicznych (a w takich pracują te chińskie cuda) to niestety przypłacisz to awaryjnością lub zmianą barwy światła z powodu przegrzania.
Dzienne do dustera robiłem na bazie takich dwóch markerów do BMW:
Na pokładzie 4 ledy XPE, moc realna to około 4,5 W. Po pół godzinie całość gorąca, ilość światła około 500 lumenów na lampę. Po odliczeniu strat na wyjściu mamy ~ 400 lumenów.
Teraz zastanawiam się, jakim cudem mają bezawaryjnie pracować chińskie cuda o mocy 7 W czy więcej ? Sprawa jest prosta - moc realna jest mniejsza ;)
Do tego waga całej żarówki - może to dać efekt wypadania z gniazda - konstrukcja z aluminiowym korpusem jest znacznie cięższa niż szklana bańka.
Kolejny efekt uboczny - zakłócenia - 99% tych żarówek zasilanych jest na bazie przetwornic impulsowych siejących zniacznie, co można usłyszeć w radiu i w CB.
Nie znam się na tych żarówkach więc nich ktoś napisze czy warto bawić się w wymienianie na ledy w kabinie .
Bardzo mi to nie przeszkadza ale chętnie bym w nocy więcej widział .
jaka tam żaróweczka wchodzi ?
Marka: Fiat
Model: 500L
Silnik: 1.6 Multijet II Pomógł: 2 razy Dołączył: 02 Maj 2014 Posty: 156 Skąd: Radom
Wysłany: 2014-05-02, 21:33
A ja mam coś takiego już ze dwa miesiące i jest jak najbardziej OK:
sprzedawane jako CREE 5W - ale tyle mają maksymalnie, a nie w tym wydaniu, podobno 210 lumenów. Gdy będę pozbywał się auta, na pewno wyjmę i zostawię sobie.
W zapasie została mi taka:
Więc nie mogę się wypowiedzieć na temat trwałości. Wygląda solidnie Działa dobrze, świeci mocno, podobno ma 3W i 110 lumenów.
W drzwi włożyłem czerwone coś podobne do tego z poniższego obrazka, lecz z pięcioma diodami:
Pomimo zauważalnie mniejszej jasności od oryginalnych 3, czy 5W dają doskonale radę. Przecież mają być widoczne przede wszystkim w nocy i tak jest.
A do oświetlenia wnętrza użyłem czegoś, co na znanym polskim portalu aukcyjnym jest sprzedawane jako panel, lub moduł cob. W pierwszej wersji włożyłem dwa moduły po podobno 4W każdy. Po zmierzchu stwierdziłem, że wnętrze przeistoczyło się chyba w studio fotograficzno-filmowe. Ostatecznie został jeden moduł.
A teraz uwaga, jeśli zdecydowaliście się na takie:
(sprzedawca zupełnie przypadkowy, wziąłem zdięcie dla przykładu)
to wymagają one przeróbki, gdyż dioda jest w metalowej obudowie, która w żaden sposób nie jest przymocowana do metalowej obudowy tej "żarówki". Diodę przed wypadnięciem przytrzymują druciane końcówki zagięte na trzonku. Wypada wyprostować druciki, wyjąć diodę i osadzić ją najlepiej na klej termoprzewodzący, lub w ostateczności na gęstą pastę termoprzewodzącą w obudowie.
Ogólnie rzecz ujmując, jeśli chcecie dobrego i silnego oraz trwałego LEDa, to trzeba brać ze stabilizatorem prądu.
Ostatnio zmieniony przez rafal_rx 2014-05-02, 22:04, w całości zmieniany 5 razy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum