Czy zauważyliście w modelach 2014 miejsce w desce na nową lampkę sygnalizacyjną?
Modele maja wskaźnik zmiany biegów ( w górę lub w dół) a le wygląda jeszcze na coś co wskazuje jakby na pomiar ciśnienia w oponach ?
DD2_wskazniki_deska.jpg
Plik ściągnięto 473 raz(y) 143 KB
Ostatnio zmieniony przez laisar 2019-04-15, 00:46, w całości zmieniany 3 razy
Marka: Dacia
Model: był Logan MCV, jest Lodgy
Silnik: był 1.2 75 GPL, jest 1.6 Sce 100
Rocznik: był 2013, jest 2016
Wersja: Laureate
Dołączył: 22 Wrz 2013 Posty: 447 Skąd: Skierniewice
Wysłany: 2014-03-20, 09:31 Re: Czy w nowych deskach DD zaplanowane wskaźnik ciśnienia ?
W komputerze jest opcja mierzenia ciśnienia w oponach, jednak na desce ta kontrolka jest nieaktywna. Jest tylko rysunek bez diody w środku. Poza tym jest to dodatkowy bajer, w którym przełożenie opon wymaga programowania czujników w pamięci, aby nie głupiał. Więc czy to takie dobre?.
Ostatnio zmieniony przez dacialoganmcv 2014-03-20, 09:32, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: był Logan MCV, jest Lodgy
Silnik: był 1.2 75 GPL, jest 1.6 Sce 100
Rocznik: był 2013, jest 2016
Wersja: Laureate
Dołączył: 22 Wrz 2013 Posty: 447 Skąd: Skierniewice
Wysłany: 2014-03-20, 10:52
Miałem w Bravo to wiem. Każde koło ma swój numer i czujnik mu przypisany. Zmiana kolejności kół albo wymiana na zimowe i problem jak się nie wie co i jak zrobić. A Henio gumiarz tego na pewno nie zrobi.
Marka: Dacia
Model: Dokker VAN
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2013 Pomógł: 3 razy Dołączył: 03 Mar 2014 Posty: 703 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-03-20, 11:09
dacialoganmcv napisał/a:
Miałem w Bravo to wiem. Każde koło ma swój numer i czujnik mu przypisany. Zmiana kolejności kół albo wymiana na zimowe i problem jak się nie wie co i jak zrobić. A Henio gumiarz tego na pewno nie zrobi.
Pytam, bo mam ten system w passacie i niczego nie trzeba programować - zakładam dowolne koła i tyle.
Oprócz tego to nie jest system mierzący ciśnienie w oponach, tylko badający jego zmianę.
Marka: Dacia
Model: był Logan MCV, jest Lodgy
Silnik: był 1.2 75 GPL, jest 1.6 Sce 100
Rocznik: był 2013, jest 2016
Wersja: Laureate
Dołączył: 22 Wrz 2013 Posty: 447 Skąd: Skierniewice
Wysłany: 2014-03-20, 11:15
Jak dla mnie to i tak bajer. Problem tylko przy zmianie opon na zimowe jak się ma całe koła do przekładki. Poza tym jak pęknie opona na trasie to i tak się o tym dowiesz chwilę wcześniej niż kontrolka zasygnalizuje. A ciśnienie sprawdzam miernikiem :). Kolejny wynalazek z Unii, aby udawać że się coś robi odnośnie bezpieczeństwa.
Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004 Pomógł: 26 razy Dołączył: 02 Sie 2010 Posty: 2384 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-03-20, 11:26
dacialoganmcv napisał/a:
Poza tym jest to dodatkowy bajer, w którym przełożenie opon wymaga programowania czujników w pamięci, aby nie głupiał. Więc czy to takie dobre?.
IMHO - dobre. A gdyby tak jeszcze zamiast czujników jest-powietrze/nie-ma-powietrza były faktyczne mierniki ciśnienia pokazujące faktycznie ciśnienie, to byłbym przeszczęśliwy. Akurat ciśnienie w oponach mierzę często, bo jeżdżę po autostradach i tam to jest ważne, a do tego ostatnio mam pecha do wentyli i czasem cóś zejdzie. Mam miernik elektroniczny i zawsze z tego mierzenia wychodzę czarny. :/
Marka: Dacia
Model: Dokker VAN
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2013 Pomógł: 3 razy Dołączył: 03 Mar 2014 Posty: 703 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-03-20, 11:53
Cytat:
IMHO - dobre. A gdyby tak jeszcze zamiast czujników jest-powietrze/nie-ma-powietrza były faktyczne mierniki ciśnienia pokazujące faktycznie ciśnienie, to byłbym przeszczęśliwy. Akurat ciśnienie w oponach mierzę często, bo jeżdżę po autostradach i tam to jest ważne, a do tego ostatnio mam pecha do wentyli i czasem cóś zejdzie. Mam miernik elektroniczny i zawsze z tego mierzenia wychodzę czarny. :/
Niestety, to już takie proste nie jest, ale znam przynajmniej jeden samochód który to ma: hmmwv :)
dacialoganmcv napisał/a:
Jak dla mnie to i tak bajer. Problem tylko przy zmianie opon na zimowe jak się ma całe koła do przekładki. Poza tym jak pęknie opona na trasie to i tak się o tym dowiesz chwilę wcześniej niż kontrolka zasygnalizuje. A ciśnienie sprawdzam miernikiem :). Kolejny wynalazek z Unii, aby udawać że się coś robi odnośnie bezpieczeństwa.
Koła przekładasz sobie dowolnie i odnoszę wrażenie że nie miałeś takiego systemu, a oceniasz jego efektywność.
Marka: Dacia
Model: był Logan MCV, jest Lodgy
Silnik: był 1.2 75 GPL, jest 1.6 Sce 100
Rocznik: był 2013, jest 2016
Wersja: Laureate
Dołączył: 22 Wrz 2013 Posty: 447 Skąd: Skierniewice
Wysłany: 2014-03-20, 12:00
BigT napisał/a:
Koła przekładasz sobie dowolnie i odnoszę wrażenie że nie miałeś takiego systemu, a oceniasz jego efektywność.[/quote]
Miałem, widać Fiat zastosował jakieś udziwnione rozwiązanie z kodowaniem czujników i zmiana koła mogła robić problem. Na logikę, system musi wiedzieć gdzie jest które koło aby pokazać na wyświetlaczu albo wiedzieć gdzie ma być jakie ciśnienie. Chyba, że tu będzie prosty system jak opisujecie, że w każdym kole ma być 2,3 z odchyłkami 0,2 w lewo i w prawo i mają być 4 czujniki...
Marka: Dacia
Model: Dokker VAN
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2013 Pomógł: 3 razy Dołączył: 03 Mar 2014 Posty: 703 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-03-20, 12:01
dacialoganmcv, to działa poprzez chyba czujniki od ESP więc nie musi być żadnych czujników pokazujących które koło to które.
Zresztą w Dacii nie z tego co widzę opisu które koło, tylko że któreś :)
Ostatnio zmieniony przez BigT 2014-03-20, 12:02, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia
Model: był Logan MCV, jest Lodgy
Silnik: był 1.2 75 GPL, jest 1.6 Sce 100
Rocznik: był 2013, jest 2016
Wersja: Laureate
Dołączył: 22 Wrz 2013 Posty: 447 Skąd: Skierniewice
Wysłany: 2014-03-20, 12:08
BigT napisał/a:
dacialoganmcv, to działa poprzez chyba czujniki od ESP więc nie musi być żadnych czujników pokazujących które koło to które.
Zresztą w Dacii nie z tego co widzę opisu które koło, tylko że któreś :)
Jakie czujniki od ESP?. W piastach są jedynie czujniki od ABS. Do ESP jest dodatkowo układ który odczytuje przeciążenia wzdłużne i poprzeczne, a od ABS wie które koło kręci się z jaką prędkością. Dodatkowo jest to wpięte w układ kierowniczy, gdzie jest komunikacja z czujnikiem skrętu, który przekazuje informacje w którą stronę jest skręcona kierownica. Na tej podstawie ESP przyhamowuje konkretne koło, bo dobiera to na podstawie opracowanej logiki i maksymalnie uniemożliwia wpadnięcie w poślizg. To wszystko lata po sieci Can High, która ma najwyższy priorytet, bo bezpieczeństwo.
Dokładałem ESP do swojego Bravo to wiem jak to działa od podszewki. Czujniki ciśnienia w kołach są w wentylach i w nich jest bateryjka, którą też należy co jakiś czas wymienić. I to wszystko leci bezprzewodowo. Żadnych dodatkowych przewodów czy instalacji NIE MA. I stąd potrzeba zakodować czujnik. Jaja się zaczynają po zmianie koła na zapasowe BEZ kodowania czujnika, gdzie masz odczyty na wyświetlaczu z konkretnym kołem. Wtedy brzęczy i pipa całą drogę, bo mu czujnika brakuje, a właściwie to jest tylko że zero w bagażniku pokazuje.
Ostatnio zmieniony przez dacialoganmcv 2014-03-20, 12:12, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Dokker VAN
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2013 Pomógł: 3 razy Dołączył: 03 Mar 2014 Posty: 703 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-03-20, 12:15
dacialoganmcv napisał/a:
Jaja się zaczynają po zmianie koła na zapasowe BEZ kodowania czujnika, gdzie masz odczyty na wyświetlaczu z konkretnym kołem. Wtedy brzęczy i pipa całą drogę, bo mu czujnika brakuje, a właściwie to jest tylko że zero w bagażniku pokazuje.
Ehhh, mówię że w kołach nie ma żadnych czujników, żadnych bateryjek, nic. Wsadziłem do swojego zupełnie inne felgi, z innymi oponami, nie od producenta, gdzie też nie ma innych czujników.
Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004 Pomógł: 26 razy Dołączył: 02 Sie 2010 Posty: 2384 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-03-20, 12:17
dacialoganmcv napisał/a:
Czujniki ciśnienia w kołach są w wentylach i w nich jest bateryjka, którą też należy co jakiś czas wymienić. I to wszystko leci bezprzewodowo. Żadnych dodatkowych przewodów czy instalacji NIE MA.
No właśnie - są dwie szkoły. :) Jedna, to indywidualne czujniki w kołach - faktycznie mierzą ciśnienie i są odpytywane radiowo (434 MHz w Europie) przez transmiter (osobne urządzenie lub zaszyty w UCH, w przypadku Renault). Druga, to wykorzystanie komputera ESP - on po prostu zakłada, że w pewnym momencie ciśnienie we wszystkich kołach jest prawidłowe, a jak się zmieni, to trzeba zapalić kontrolkę na desce rozdzielczej. Domniemane ciśnienie mierzy porównując prędkość obrotu kół - opona z niższym ciśnieniem ma minimalnie mniejszy obwód, koło kręci się szybciej i to potrafi zmierzyć ESP.
Marka: Dacia
Model: był Logan MCV, jest Lodgy
Silnik: był 1.2 75 GPL, jest 1.6 Sce 100
Rocznik: był 2013, jest 2016
Wersja: Laureate
Dołączył: 22 Wrz 2013 Posty: 447 Skąd: Skierniewice
Wysłany: 2014-03-20, 12:17
Piszę o rozwiązaniu Boscha w aucie z 2007 roku. W innych mogło być inaczej. Ale nie widzę jakoś aby do koła wchodził przewód z czujnikiem, który mierzy ciśnienie. NIE MA TAKIEJ OPCJI. Może jest to po prostu układ, który poprzez czujnik ABS mierzy obroty koła poprzez opory, bo i tak można to wyliczyć. Ale to inna "technologia".
Marka: Dacia
Model: Dokker VAN
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2013 Pomógł: 3 razy Dołączył: 03 Mar 2014 Posty: 703 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-03-20, 12:20
bebe napisał/a:
on po prostu zakłada, że w pewnym momencie ciśnienie we wszystkich kołach jest prawidłowe
Przy konfiguracji aby włączyć monitoring ciśnienia, musisz zatwierdzić ciśnienie defaultowe.
Teraz raczej pierwsza szkoła raczej nie występuje - koszta + kłopotliwa obsługa, a do tego nie oszukujmy się - ten system jest dla Kobiet, żeby taka zobaczyła że jedzie na flaku ;]
Chociaż wiem z doświadczenia że często i tak to mają w dupie :)
A może po prostu jest pomiar prędkości obrotowej koła z czujników ABS.
Jeżeli spadnie ciśnienie to się odkształca opona, inny obwód, inna prędkość obrotowa, i pokazuje błąd. Oczywiście musi kontrolować przy jeździe na wprost lub uwzględniać też położenie kierownicy.
Marka: Dacia
Model: był Logan MCV, jest Lodgy
Silnik: był 1.2 75 GPL, jest 1.6 Sce 100
Rocznik: był 2013, jest 2016
Wersja: Laureate
Dołączył: 22 Wrz 2013 Posty: 447 Skąd: Skierniewice
Wysłany: 2014-03-20, 12:25
bebe napisał/a:
Domniemane ciśnienie mierzy porównując prędkość obrotu kół - opona z niższym ciśnieniem ma minimalnie mniejszy obwód, koło kręci się szybciej i to potrafi zmierzyć ESP.
Napiszę jeszcze raz. ESP NIC NIE MIERZY. Mierzy to centralka pompy hamulcowej z odczytów czujników do układu ABS. ESP to dodatek, który umożliwia lepszą kontrolę trakcji i jednocześnie układ wspomagania ruszania na tych samych warunkach. Jest sam ABS albo ABS i ESP z dodatkami.
Wszelkie pomiary na zasadzie różnicy oporów są o kant potłuc, bo możesz "przedobrzyć" na wszystkich kołach albo za mało napompować.
Rozwiązanie z czujnikiem radiowym jest kłopotliwe, aczkolwiek lepsze, bo podaje faktyczne ciśnienie w kole.
Ale są plusy i minusy obu rozwiązań. Więc jak dla mnie może ono nie istnieć.
Marek1603 napisał/a:
A co za problem włożyć wentyl do zapasu i napompować.
A masz pompkę w samochodzie?. Bo pompka jest z systemem Fix Go, a nie z kołem zapasowym...
Ostatnio zmieniony przez dacialoganmcv 2014-03-20, 12:27, w całości zmieniany 3 razy
Marka: Dacia
Model: Dokker VAN
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2013 Pomógł: 3 razy Dołączył: 03 Mar 2014 Posty: 703 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-03-20, 12:28
Jest wiele rozwiązań które mogą nie istnieć, natomiast są przydatne. To rozwiązanie to praktycznie kilka linijek kodu i jedna dioda, a bezpieczeństwo poprawia.
Marka: Dacia
Model: był Logan MCV, jest Lodgy
Silnik: był 1.2 75 GPL, jest 1.6 Sce 100
Rocznik: był 2013, jest 2016
Wersja: Laureate
Dołączył: 22 Wrz 2013 Posty: 447 Skąd: Skierniewice
Wysłany: 2014-03-20, 12:31
No przyda się blondynce jak uruchomi silnik, ruszy, a flak będzie z prawej strony. I tak pojedzie dalej, bo co tam. Ludzie nie patrzą na deskę, a póki jedzie to jedzie. Jak stanie to się zastanawia o co chodzi.
Znajomy ma w 500L ten śmieszny pomiar ciśnienia. Wywaliło mu oponę, sygnalizowało, ale jechał dalej. I co z tego że miał system, skoro pojechał dalej. Radio grało, ikonka migała, zegary brzęczały. Widać tak ma być ;).
Marek1603 napisał/a:
dacialoganmcv napisał/a:
A masz pompkę w samochodzie?.
A mam. Rasowego Chinczyka z marketu za 25zł.
To szacunek, bo teraz w większości wozów nie ma nawet klucza i podnośnika :)
Ostatnio zmieniony przez dacialoganmcv 2014-03-20, 12:31, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum