Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2008-12-21, 00:43
Wytłumienie / wygłuszenie / wyciszenie wnętrza
Autor Wiadomość
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 58 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2955
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2014-05-30, 11:41   

grapess napisał/a:
shrek,W sumie to chciałbym się dowiedzieć jak rozebrać boczki, żeby nie stracić gwarancji i czegoś nie zepsuć/urwać.


Tutaj Macie jak rozebrac boczek z dokker jest identyczny jak Lodgy

http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=10178

- Nastepnie rozwiertalem nity plastikowego dystansu glosnika (wiertlo fi 8) wyciaglem glosnik zeby miec wiecej miejsca.UWAGA!!!ZEBY ZAMONTOWAC SPOWROTEM ORYGINALNY GLOSNIK POTRZEBNE NITY TEJ SAMEJ WIELKOSCI I NITOWNICA
- przemyc miejsce wklejania mat bezyna ekstrakcyjna
- Maty wklejamy na zewnetrzne poszycia drzwi pamietajac o tym zeby nie zakleic orworow technologichnych odplywu wody(otwory znajduja sie na samym dole drzwi ) zaklejamy mozliwie jak najwiecej powierzchni.Ja oklejalem matami bitumicznymi miekkimi.
- Wewnetrzna strone drzwi zaczalem od zaslepienia otworow technologicznych mata bitumiczna twarda(prawidlowo powinno sie tam wnitowac jakies blachy aluminiowe ale to wiaze sie z wiertaniem i nitowaniem),nastepnie calosc mata miekka pamietajac by niezakleic otworow na zaczepy i otworow gwintowanych na sruby

Maty dostepne na portalach.Rodzaj mat zalezy od Was butylowa bitumiczna-wiadomo cena.

- Plastikowe dystansy glosnikow zastapilem dystansami mdf dedykowanymi do lodgy poniewaz zmienialem glosniki Nie jest to jednak obowiazkowe jezeli nie zmieniasz glosnikow
http://allegro.pl/dystans...4280900432.html

-Dobrze jest jeszcze wkleic pianke akustyczna na lewa strone boczka (Ja tego nie robilem)
- Nastepnie montujemy boczek skrecamy i gotowe

Niestety nie posiadam zdjec ale w razie problemow postaram sie Wam wszystko dobrze wytlumaczyc.
 
route2000 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 8V MPI+LPGTECH
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Sty 2014
Posty: 3715
Skąd: Lublin
Wysłany: 2014-05-30, 11:53   

No to już wszystko rozumiem. Bynajmniej dla mnie. :lol:

A propos głośników: czy użyłeś 16 zamiast 13 i dodałeś małego tweetera? Jakiej firmy są te głośniki? Jak one grają? Sorry za OT. ;-)
_________________
Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
 
BigT 


Marka: Dacia
Model: Dokker VAN
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2013
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Mar 2014
Posty: 703
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-05-30, 11:58   

Nie ma co wkładać niczego mniejszego niż 16 i koniecznie zestaw odseparowany.
Przy dobrze wytłumionych drzwiach subwoofer stanie się zbędny :)
Wytłumienie to podstawa i o tym należy pamiętać.


Dodam że po jakimś 1000zł zainwestowany w audio można już osiągnąć efekty zdecydowanie lepsze niż w nowym passku, więc nie jest to najgorsza motywacja :)


shrek, właśnie o tych fotach mówiłem :)
Ostatnio zmieniony przez BigT 2014-05-30, 12:15, w całości zmieniany 1 raz  
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 58 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2955
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2014-05-30, 12:13   

route2000 napisał/a:
No to już wszystko rozumiem. Bynajmniej dla mnie. :lol:

A propos głośników: czy użyłeś 16 zamiast 13 i dodałeś małego tweetera? Jakiej firmy są te głośniki? Jak one grają? Sorry za OT. ;-)


Tak jak pisze Big T tylko 16 rok temu zamontowalem hertza dsk i gral pod radiem MN bylo lepiej od fabrycznego ale szalu nie bylo teraz czekam na wzmak audisona i hertz hsk ale to inny temat.
 
BigT 


Marka: Dacia
Model: Dokker VAN
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2013
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Mar 2014
Posty: 703
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-05-30, 12:19   

HSK mają, jak to większość hertzów niestety, słabe wysokotówki :/ No i praktycznie każda zwrotnica dołączona do zestawu jest baaardzo słaba. Tym nie mniej zagra to dużo lepiej niż jakikolwiek zestaw nie odseparowany.

W samochodzie takim jak lodgy osobiście poszedłbym w jakiś 1000zł - po 300zł na dwa zestawy odseparowane na przód i tył, a reszta na maty, im więcej wytłumisz tym lepiej.
 
Marmach 



Marka: Dacia
Model: Lodgy / Peugeot 508 SW
Silnik: 1.2 TCe 115 LPG / HDi 150
Rocznik: 2015 / 2017
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Wrz 2011
Posty: 938
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2014-06-02, 16:54   

W niedzielę wieczorem zakończyłem dwudniową operację wygłuszania i doposażania pojazdu. Efektem jest między innymi wyklejenie dachu pod podsufitką.

Zastosowałem do tego celu samoprzylepną piankę kauczukową 9mm. Pewnie zmieściłoby się w większości miejsc dwa razy tyle, ale spietrałem i stwierdziłem, że jak w ogóle ma to zadziałać, bo parę milimetrów więcej mnie nie zbawi.

Zgodnie z wcześniejszymi doniesieniami, na dach starego MCV wchodzi mniej więcej 2,25 m2 mat.

Demontaż podsufitki jest bardzo łatwy, nie poddała się ani jedna plastikowa spinka (za to po montażu zostały mi dwie wolne :D), natomiast największym problemem było zdemontowanie osłon przeciwsłonecznych; nie owijając w bawełnę, zaczepy do nich są z grubsza jednorazowe i tylko cudem udało się je odratować.

Do zdjęcia podsufitki wystarczy poluzować - nawet nie zdemontować - plastiki z jednej strony i czasami wyciągać uszczelki tych czy innych drzwi. Jeśli w coś warto się zaopatrzyć, to we wspomniane zaczepy osłon przeciwsłonecznych oraz w kremowe spinki do plastików wnętrza (takie jak na zdjęciach), spinki do samej podsufitki są moim zdaniem pancerne.

Efekt końcowy wyklejania wyglądał tak:



Trudno mi się na razie wypowiedzieć co do skuteczności izolacji akustycznej i cieplnej, ale jazda bez podsufitki, ale z wyklejonym już dachem nie była szczególnie uciążliwa, co jest niezłą prognozą ;)

Przy okazji wrzucam trochę fotek, które mogą być pomocne w demontażu.

1. Jeden z rodzajów zaczepów osłon przeciwsłonecznych - zdecydowanie ten lepszy:


2. Po demontażu półki podsufitowej


3. Zaślepki w miejscu trzeciego rzędu siedzeń



4. Plastiki przy drzwiach bagażnika i tylnych szybach bocznych






5. Pipek od regulacji pasa


6. Zaczepy od plastików przednich słupków



7. Czujniki alarmu


8. Kultowe Narzędzie Do Demontażu Spinek ;)
Ostatnio zmieniony przez Marmach 2014-06-02, 16:59, w całości zmieniany 1 raz  
 
Daster 



Marka: Dacia, BMW
Model: Duster, Seria 5 E39
Silnik: 1.6/105KM, 3.0/231KM
Rocznik: 2010, 2002
Wersja: Laureate
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 30 Wrz 2010
Posty: 366
Skąd: Białystok
Wysłany: 2014-06-03, 18:32   

Dobra robota.
_________________

 
grapess 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 + LPG
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 03 Kwi 2014
Posty: 759
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2014-06-03, 19:52   

Bardzo ciekawe, dzięki za super reportaż.

A teraz z chęcią zobaczyłbym taki sam dla LODGY :)

Zdejmowanie boczków w drzwiach też bym z chęcią obejrzał, oczywiście w LODGY.

Ale się zestarzałem i dziwne zboczenia wychodzą :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-03, 19:55   

no to nie ma na co czekać tylko brać sie za robote
_________________
Moje auto
 
kubalonek 


Marka: Dacia
Model: MCV , Logan
Silnik: 1.5 dci 68 KM
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 23 Mar 2010
Posty: 222
Skąd: Radom
Wysłany: 2014-06-03, 20:05   

No i jak tam ciszej ??? . Bo u mnie dużo ciszej ... pisałem o tym prawie 3 lata temu. Chyba te maty lepsze niż bitumiczno- filcowe które ja montowałem .
 
mekintosz 



Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4273
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-03, 20:44   

Jechałem dziś w lekkim deszczu dusterem 1.2 tce jako pasażer. Co do odczuć z dynamiki pojazdu i wyciszenia silnika jak najbardziej na plus w stosunku do wersji pierwszej. Jednak przy predkosci 60-70 km już było słychać z tyłu szum powietrza, jakby od klapy oraz rozbryzgi wody o nadkola. W sandero jest ciszej. Zatem nowy duster od razu powinien być dodatkowo wyciszony z tyłu, gdyż fabryczne wyciszenie jest jak dla mnie nie akceptowalne. Pasażerów pierwszego rzędu pewnie tak to nie razi ale drugiego już owszem.
 
BigT 


Marka: Dacia
Model: Dokker VAN
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2013
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Mar 2014
Posty: 703
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-03, 21:48   

grapess napisał/a:
Zdejmowanie boczków w drzwiach też bym z chęcią obejrzał, oczywiście w LODGY.
dużo się różnią od tych z dokkera ?
 
Marmach 



Marka: Dacia
Model: Lodgy / Peugeot 508 SW
Silnik: 1.2 TCe 115 LPG / HDi 150
Rocznik: 2015 / 2017
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Wrz 2011
Posty: 938
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2014-06-03, 23:10   

kubalonek napisał/a:
No i jak tam ciszej ??? . Bo u mnie dużo ciszej ... pisałem o tym prawie 3 lata temu. Chyba te maty lepsze niż bitumiczno- filcowe które ja montowałem .

Ani nie wiadomo, czy ciszej - bo nie mam okazji jeździć, ani nie wiadomo, czy chłodniej - bo ciągle jest chłodno :D
Ale jakaś różnica być musi, ostatecznie podsufitka jest cienka, grzała się jak nieszczęście, a dach pod nią grzeje się w upały prawie do temperatury oparzeniowej (w trakcie demontażu miałem okazję sprawdzić) ;)
 
mekintosz 



Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4273
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-03, 23:42   

Dlatego podczas wygłuszania dachu zastosowałem jeszcze folie termoizolacyjną. Teraz jak auto postoi na słońcu i nagrzeje się w środku od relatywnie przeszklonej karoserii to trzyma to ciepełko długo …, a miało być tak fajnie chłodno ;-) Dlatego jeśli można zainstalować folie ale jakieś sensownie odbijające widmo IR promieniowania słonecznego ( atermiczne ?) z chęcią bym okleił tylne szyby.
 
piku 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 dCi 110 KM/1,3 TCe 130 KM
Rocznik: 2012/2019
Wersja: Prestige
Dołączył: 12 Mar 2013
Posty: 1358
Skąd: Prawiedniki
Wysłany: 2014-06-04, 07:01   

mekintosz napisał/a:
zainstalować folie ale jakieś sensownie odbijające widmo IR promieniowania słonecznego ( atermiczne ?) z chęcią bym okleił tylne szyby.


Też o tym myślę. To jednak nie zmieni sytuacji w nagrzewaniu wnętrza podczas postoju, ale raczej podczas jazdy. Poza tym, nie wolno oklejać wszystkich szyb...
Jaką folię termoizolacyjna dałeś na dachu? Jakieś alu?
 
BigT 


Marka: Dacia
Model: Dokker VAN
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2013
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Mar 2014
Posty: 703
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-04, 07:33   

Wystarczą zwykłe rolety i samochód nagrzewa się zdecydowanie mniej.
Generalnie przyklejenie alu pod blachą nic nie da, bo tam będzie odbywać się dotykowa transmisja energii w postaci ciepła, jedyne co może pomóc przy dachu to pianka, im grubsza, tym lepsza.
 
piku 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 dCi 110 KM/1,3 TCe 130 KM
Rocznik: 2012/2019
Wersja: Prestige
Dołączył: 12 Mar 2013
Posty: 1358
Skąd: Prawiedniki
Wysłany: 2014-06-04, 07:47   

BigT napisał/a:
przyklejenie alu pod blachą nic nie da,


To jasne. W ogóle alu w samochodzie pod tapicerką (między tapicerką a blachami) nie bardzo jest potrzebne (nie spełni tej funkcji) jako "lustro" dla ciepła - no może pod maską, jeśli chcemy (nie wiem czy to potrzebne/korzystne/niekorzystne), żeby ciepło było odbijane w stronę silnika. A jaka inną miałoby pełnić? Być może producenci robią maty tłumiące z alu z powodów technologicznych - żeby się je łatwiej montowało musi być jakaś powłoka na lepkim butylu (alu jest cieniutkie, wystarczająco mocne, plastyczne, lekkie).
 
route2000 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 8V MPI+LPGTECH
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Sty 2014
Posty: 3715
Skąd: Lublin
Wysłany: 2014-06-04, 08:21   

Myślę, że zastosował folię termoizolacyjną jako ekran do grzejników w domach (można je kupić w sklepach budowlanych) albo do wykonywania izolacji obudowy kominków (jest grubsza ale cięższa).
Prosimy Menkintosza o wskazanie jaką folię użył.. ;-)
_________________
Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
 
Józef 


Marka: dacia
Model: sandero
Silnik: 1,4 mpi
Rocznik: 2008
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 09 Mar 2014
Posty: 367
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2014-06-04, 08:23   

Po przeczytaniu wszystkich postów odnośnie wyciszenia i wytłumienia. Podziwiam wszystkich klubowiczów którzy takie ulepszenia wprowadzają. Ale nie raz zadawałem sobie pytanie czy jest sens? Przecież te pojazdy są na pięć lat technologia się tak zmienia, że nie wiem czy ktoś chcę użytkować auto dziesięć lat a może dłużej. Pozdrawiam wszystkich co wyciszają swoje dacki.
 
BigT 


Marka: Dacia
Model: Dokker VAN
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2013
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Mar 2014
Posty: 703
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-04, 08:31   

Ja zmieniam samochody co 3 lata, a i tak wytłumiam :)
Różnica jest zdecydowana :)
 
mekintosz 



Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4273
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-04, 10:39   

Odpowiadam zatem Wszystkim zainteresowanym ;-)

Folia do izolacji ogrzewania podłogowego



Mata - "filc poroso" 1 cm z warstwą kleju.

http://allegro.pl/mata-wy...4287341319.html

Szczegóły montażu i zdjecia tu:

http://www.daciaklub.pl/f...r=asc&start=225
Ostatnio zmieniony przez mekintosz 2014-06-04, 10:46, w całości zmieniany 2 razy  
 
Dominus 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.5 dCi 90KM
Rocznik: 2012
Wersja: Delsey
Pomógł: 19 razy
Dołączył: 01 Cze 2012
Posty: 1608
Skąd: Kraków
Wysłany: 2014-06-08, 13:15   

Po dobrym miesiącu jazdy z zamontowanymi uszczelkami mam pewne uwagi, które przydadzą się przyszłym udoskonalo-dusterowcom :->

A więc tak:

Dominus napisał/a:

Uszczelka drzwi przednich

Na wzór oryginalnych uszczelek z wersji 4x4 lub 4x2 (roczniki od 2013r.)
Uszczelka 21x15 na całej długości drzwi. - 0,92m





Efekt końcowy po zamknięciu drzwi




Trzeba zastanowić się z tą uszczelką gdyż:
- nie na całej długości drzwi jest należyta szerokość do przyklejenia uszczelki (21mm) i po pewnym czasie klej puszcza
- przy otworach odpływu wody należy zrobić albo przerwę albo odciąć fragment uszczelki gdzie jest klej (tzn. aby ładnie była w "jednym kawałku)
- albo pomyśleć o fabrycznej uszczelce z modeli 4x4 (obecnie to już w 4x2 też montują)


Dominus napisał/a:

Uszczelka wokół szyby bagażnika

Wokół naklejona 9x7 - 0,88m x2



Dziś po powrocie z kościoła zauważyłem że uszczelka w górnej części szyby (przy świetle stop) odkleiła się i dyndała.
Albo słabo przykleiłem albo od temperatury puściła. Więc trzeba dokładnie przykleić albo zrezygnować
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3744
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-08, 15:29   

Ja natomiast nadal polecam wytłumienie grodzi silnika / albo od wewnątrz przynajmniej pod deską rozdzielczą => silnik zamiast typowego diesla przypomina teraz "mruczusia" i nie jest męczący nawet na wysokich obrotach - przy szybkiej jeździe - teraz słychać opony ! i szum spod uszczelek ( nie mam teraz tego sznura w uszczelkach i faktyccznie podczas szybszej jazdy ugina się ta uszczelka i słychać gwizdy wokół drzwi ).
 
piku 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 dCi 110 KM/1,3 TCe 130 KM
Rocznik: 2012/2019
Wersja: Prestige
Dołączył: 12 Mar 2013
Posty: 1358
Skąd: Prawiedniki
Wysłany: 2014-06-08, 16:34   

corrado napisał/a:
Ja natomiast nadal polecam wytłumienie grodzi silnika / albo od wewnątrz przynajmniej pod deską rozdzielczą => silnik zamiast typowego diesla przypomina teraz "mruczusia" i nie jest męczący nawet na wysokich obrotach


Corrado, teraz, latem mój dieselek w ogóle nie jest uciążliwy, zwłaszcza, gdy wejdzie na obroty w granicach 2-3 tys (tylko na niskich obrotach słyszę wyraźnie, że to diesel, na wysokich już nie bardzo). Auto ma jakieś wytłumienie grodzi i od wewnątrz i od strony silnika. Nie jest to cud, ale jest. Natomiast zimą - ooo! To zupełnie inna sprawa. Zimą dopiero gdy jest solidnie rozgrzany zmienia się "w mruczusia". Dlatego jednak kiedyś zmienię ten styropian na coś lepszego :-)
Ostatnio zmieniony przez piku 2014-06-08, 17:58, w całości zmieniany 1 raz  
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-08, 20:20   

Mogę spokojnie polecić zabieg pokrycia barankiem antykorozyjnym podwozia jak zabieg wygłuszający .
Sama masa jest miękka (konsystencja smoły ) . A jak wiadomo taka masa całkiem dobrze wygłusza .
Baranek ma już 2 lata od nałożenia , żadnych ubytków

10300866_237523326441879_6775299715608954108_n.jpg
Plik ściągnięto 200 raz(y) 68,68 KB

1623219_237523376441874_7793921388915797196_n.jpg
Plik ściągnięto 221 raz(y) 49,53 KB

10363707_237523296441882_159019676085882977_n.jpg
Ta ryska powstałą poprzez moje dotknięcie
Plik ściągnięto 170 raz(y) 148,47 KB

10436673_237523403108538_2343039847171314597_n.jpg
Plik ściągnięto 204 raz(y) 115,49 KB

10462748_237523283108550_2394652338180945918_n.jpg
Plik ściągnięto 156 raz(y) 83,78 KB

10462782_237523359775209_4347795031341267598_n.jpg
Plik ściągnięto 181 raz(y) 96,38 KB

Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2014-06-08, 20:21, w całości zmieniany 1 raz  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne