Koledzy, jest dokładnie tak, jak napisał @eplus.
Dustera nie można holować z jedną osią w powietrzu. Nawet w trybie 2WD, minimalne tarcie w sprzęgle międzyosiowym będzie występować. Holując np. z przednią osią w powietrzu, tarcze połączone z wałem napędowym nie obracają się, a tarcze połączone z tylnym mechanizmem różnicowym będą się obracać, zatem tarcie będzie występować, a to może rozgrzać i spalić sprzęgło. W czasie normalnej jazdy (na wprost) tarcze te względem siebie pozostają nieruchome, nawet w trybie Lock.
Ostatnio zmieniony przez DS 2015-03-19, 14:53, w całości zmieniany 1 raz
Dobre pytanie, ale zapewne chodzi tu o ogólne zasady bezpieczeństwa, nie związane z 4x4
Brak wspomagania kierownicy, brak wspomagania hamulca, ewentualna blokada kierownicy itp.
Ostatnio zmieniony przez DS 2015-03-19, 17:51, w całości zmieniany 2 razy
Moim zdaniem należy po prostu przyjąć, że sprzęgło bez zasilania popsuje się, jeżeli będzie się kręcić (przez dłuższy czas). Ciekawe jak by było z włączonym zasilaniem...
Głupie ale co poradzimy? Instrukcja wie lepiej i tyle. W każdym razie nie można mieć pretensji do samochodu jeżeli będzie holować się niezgodnie z instrukcją i się popsuje.
Moim zdaniem należy po prostu przyjąć, że sprzęgło bez zasilania popsuje się, jeżeli będzie się kręcić (przez dłuższy czas). Ciekawe jak by było z włączonym zasilaniem.
Zasilanie nie ma tu nic do rzeczy, sprzęgło może popsuć się od temperatury i tarcia
johnson napisał/a:
wiem ze crv znajomego zrobila zabke ale tam nie ma zadnej kontroli nad napedem
Crv, poza obecną generacja, ma w pełni mechaniczne dołączanie tylnej osi, wyskoczy nawet przy wyłączonym silniku
Ostatnio zmieniony przez DS 2015-03-19, 18:53, w całości zmieniany 1 raz
Ciekawe pytanie. Czy w razie uszkodzenia wozu wynikającego z holowania była by szansa wygrać na drodze sądowej, pewnie tak tylko kwestią jest dobry (drogi) adwokat.
Moim zdaniem należy po prostu przyjąć, że sprzęgło bez zasilania popsuje się, jeżeli będzie się kręcić (przez dłuższy czas). Ciekawe jak by było z włączonym zasilaniem.
Zasilanie nie ma tu nic do rzeczy, sprzęgło może popsuć się od temperatury i tarcia
Brak zasilania może powodować, że jakieś elementy trą o siebie, nagrzewają się i mogą się popsuć. Bo niby dlaczego nie można w takim razie holować auta stojącego czterema kołami na ziemi ? teoretycznie w układzie 4x4 nie powinno wtedy być większych obciążeń niż przy zwykłym jeżdżeniu. Jedyna różnica to brak zasilania do sprzęgła.
A może to po prostu z powodu "bezpieczeństwa" ? Znaczy holowanie jest bardziej niebezpieczne niż przewóz na lawecie więc na wszelki wypadek zabronimy...
Karenzo napisał/a:
auta nie można holować na kołach
a co jak strażnicy teksasu zaholują ci samochód za jedyne 600 zł
Wzywają lawetę. Jeżeli będą holować na motylku to możesz dochodzić odszkodowania. Życzę powodzenia...
Ostatnio zmieniony przez wojtek_pl 2015-03-20, 07:39, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021 Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Paź 2014 Posty: 720 Skąd: kraków
Wysłany: 2015-03-20, 07:41
w tym przypadku chodzi o smarowanie a raczej o jego brak, aby uszkodzę auto musiałoby się holować dość długo (sporo km)
cyt.: "Jeśli były 4 koła na asfalcie to na krótki dystans nie powinno się nic stać ale bywa że jeśli skrzynia nie jest napędzana od strony silnika tylko od kół to nie ma smarowania. Przy podniesieniu dwóch kół oczywiste jest że w wypadku napędu AWD powstają naprężenia co może uszkodzić napęd albo wyrwać holowane auto z "motylka". Nawet na badaniu technicznym przy kontroli układu hamulcowego powinni przy AWD sprawdzać każde koło pojedynczo."
Brak zasilania może powodować, że jakieś elementy trą o siebie, nagrzewają się i mogą się popsuć
Możesz wyjaśnić, jaki jest związek pomiędzy zasilaniem a tarciem?
Sprzęgło wypełnione jest olejem (pół litra...), nie ma żadnych pomp, elementy elektryczne są dwa - elektromagnes i czujnik temperatury. Jeśli temperatura będzie zbyt wysoka, to czujnik odetnie od elektromagnesu... Zasilanie.
www.gkn.com/driveline/our...s/EMCD-engl.pdf
Uszkodzenie może nastąpić podczas długotrwałego kręcenia się jednych tarcz i nie-kręcenia się drugich.
wojtek_pl napisał/a:
A może to po prostu z powodu "bezpieczeństwa" ? Znaczy holowanie jest bardziej niebezpieczne niż przewóz na lawecie więc na wszelki wypadek zabronimy...
Dokładnie tak, a w przypadku braku zasilania dochodzi brak świateł, wspomagania kierownicy, wspomagania hamulca itp.
Nie wiem, nie mam wersji 4x4, jednak weźmy pod uwagę odwrotną opcję: może obie osie są połączone właśnie wtedy, gdy nie ma napięcia na cewce (sprzęgle), a dopiero włączenie zapłonu lub uruchomienie silnika - czyli podanie napięcia - rozpina osie (oczywiście przy pokrętle ustawionym na 2WD)?
Napęd działa tylko wtedy, kiedy na cewkę podawane jest napięcie, w trybie 2WD napięcia brak:
https://youtu.be/OGoB8w_rX0U
Wygląda też na to, iż w trybie AUTO napęd reaguje w pewnym stopniu na pedał przyśpieszenia, a nie tylko na poślizg przedniej osi:
https://youtu.be/HGzeABug1W4
Wygląda też na to, iż w trybie AUTO napęd reaguje w pewnym stopniu na pedał przyśpieszenia, a nie tylko na poślizg przedniej osi:
Cytat z jakiegoś opisu do X-Traila (cały pdf w linku na dole):
"If AUTO is selected, under light acceleration the electromagnetic clutch is engaged by up to 50%, dividing the torque to suit the
conditions. During hard acceleration, the unit is fully engaged (100%) to allow the maximum permissible front/rear torque split of 53/47."
100%=podział 53/47 bo taki jest w Nissanie.
Co ciekawe:
"And when the X-TRAIL is being driven in AUTO at fairly constant speeds, a small drag current is supplied to the electromagnet to
ensure that the system is ready to act instantaneously.
Finally, when the ABS is operated, the coupling is de-energised so that the front and rear axles can be controlled individually."
Oczywiście to wszystko kwestia softu, więc w DD może to być nieco inaczej zaprogramowane.
Link do pdf'a opublikowany został na tym forum:
Dacia forum UK
Co do przeglądu technicznego - niektóre stacje posiadają rolki wolnobieżne, które podkłada się pod tylne koła, natomiast jakiś czas temu robiłem przegląd na jakimś nowszym sprzęcie, który miał sam wykrywać 4x4 - w czasie testu kręcił kołami w przeciwną stronę, zatem wał napędowy pozostawał nieruchomy.
Ostatnio zmieniony przez DS 2015-04-04, 15:01, w całości zmieniany 3 razy
Może czegoś nie dostrzegłem, ale na sowieckim filmie godnej różnicy miedzy ESP a bez ESP nie widzę.
Brakuje podstawowego testu, czyli przednie koła na rolkach... Na wstecznym nie wygląda to najlepiej - www.youtube.com/watch?v=zxEcWxBgfnw
Co do ESP - czy przypadkiem nie jest tak, jak twierdzi Zachar, czyli że dopiero w trybie LOCK kontrola trakcji będzie działać "agresywnie"?
https://youtu.be/O_HCnrIDXbM?t=7m48s
Co do ESP - czy przypadkiem nie jest tak, jak twierdzi Zachar, czyli że dopiero w trybie LOCK kontrola trakcji będzie działać "agresywnie"?
https://youtu.be/O_HCnrIDXbM?t=7m48s
Zachar cytuje tekst z folderu reklamowego Dacii. Twarde dowody są na rolkach, a na rolkach ja żadnej znaczącej różnicy pomiędzy ESP a brakiem ESP nie widzę.
DD dopiero kupiłem, jeszcze nie miałem okazji wystarczająco pobawić się napędami (pojeździłem trochę po piachu, polu a nawet śnieg udało się znaleźć - raz po białym pod górę poszła fajnie w LOCK'u a raz mi się zaczęła ślizgać, co przypuszczam że było związane z brakiem blokady dyfrów, ale spanikowałem i nie zdążyłem dokładnie się przyjrzeć) . Mam nadzieję że wkrótce poweryfikuję to co teraz mi się wydaje.
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-04-04, 19:01
sbrzo napisał/a:
DS napisał/a:
Co do ESP - czy przypadkiem nie jest tak, jak twierdzi Zachar, czyli że dopiero w trybie LOCK kontrola trakcji będzie działać "agresywnie"?
https://youtu.be/O_HCnrIDXbM?t=7m48s
Zachar cytuje tekst z folderu reklamowego Dacii. Twarde dowody są na rolkach, a na rolkach ja żadnej znaczącej różnicy pomiędzy ESP a brakiem ESP nie widzę.
Nie bardzo rozumiem - jak Ty chcesz zobaczyć działanie ESP przy jeździe na wprost?
Wiesz w ogóle do czego jest ESP?
Nie bardzo rozumiem - jak Ty chcesz zobaczyć działanie ESP przy jeździe na wprost?
Wiesz w ogóle do czego jest ESP?
Oj Cav przestań, oczywiście że wiem na czym polega działanie ESP przy "normalnej" jeździe. Tutaj - jeżeli jeszcze nie zauważyłeś - to zastanawiamy się nad tym profilem ESP, które jak twierdzi Dacia, w trybie "terenowym" ma pomagać w tarapatach, a głównie ma działać jak elektroniczna blokada dyfra (zwana też przez niektórych szumnie EDL). To że teoretycznie ESP w trybie "terenowym" ma blokować ślizgające się koło danej osi (przez co oczywiście moment obrotowy będzie przenoszony na drugie koło), uzyskano w oficjalnej odpowiedzi od Dacii (gdzieś na Forum to jest). Tyle że napisano tam, że za to przyblokowanie odpowiedzialny jest "system ABS i/lub ESP" (cytuję z pamięci). Stąd też rozkmina jaka jest w tej kwestii róźnica w DD z ESP a bez ESP. W testach na rolkach tego po prostu nie dostrzegam.
Ps.
można chyba powiedzieć, że podsystemem systemu ESP jest ASR, a ten działa przy ruszaniu (czyli również przy jeździe na WPROST), co nie? - jak już tak mamy się czepiać, a nie merytorycznie powymieniać uwagi...
Ostatnio zmieniony przez sbrzo 2015-04-04, 19:23, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-04-04, 19:25
Nie - ASR nie ma nic wspólnego z ESP.
A to, że ESP jest zbudowany na bazie ABS (czy raczej korzysta z jego mechanizmów, tak jak wiele innych układów kontroli trakcji), to zupełnie inna kwestia, ale nadal funkcje które próbujesz tutaj zaobserwować nie mają nic wspólnego akurat z ESP.
Nie bardzo wiem też w jaki sposób zaobserwowałeś związek pomiędzy jednym kołem danej osi a drugim, skoro na filmikach widać tylko po jednym kole z każdej osi.
Ostatnio zmieniony przez Cav 2015-04-04, 19:26, w całości zmieniany 1 raz
Jazda na wprost ze ślizgającym się jednym kołem to dla systemu już nie jest jazda na wprost, tylko po łuku, ponieważ koła jednej i drugiej strony obracają się z różną prędkością. Nawet postój na kręcących się rolkach diagnostycznych może być wykrywany jako jazda po łuku albo obrót. Smacznego jajka wszystkim
Jazda na wprost ze ślizgającym się jednym kołem to dla systemu już nie jest jazda na wprost, tylko po łuku, ponieważ koła jednej i drugiej strony obracają się z różną prędkością. Nawet postój na kręcących się rolkach diagnostycznych może być wykrywany jako jazda po łuku albo obrót. Smacznego jajka wszystkim
Niczego nie zmienia to w rozważaniu, jak naprawdę działa ESP (ABS?) w trybie "terenowym".
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum