DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Silnik TCe90 w czasie mrozów
Autor Wiadomość
sobol1976 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: TCe100 LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 789
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-01-05, 08:07   Silnik TCe90 w czasie mrozów

Nastały tęgie mrozy i różnie to bywa z odpalaniem (obserwuję sąsiadów:). Z ulgą przyjąłem, że mój Stepway nie ma żadnego problemu przy tych temperaturach, ani przy ruszaniu ani w czasie jazdy. No może jedyna uciążliwość to długie nagrzewanie kabiny ale to dość zrozumiałe w tych warunkach. W zeszłym roku zimy nie było i ekstremalne warunki użytkowania nie były jeszcze przetestowane - dlatego z zadowoleniem przyjąłem zachowanie samochodu.
Mam jeszcze jedno spostrzeżenie - w takich warunkach (temperatura i wilgotność powietrza) silnik TCe90 jest wyraźnie wydajniejszy: lepiej się zbiera, cicho chodzi, turbina szybciej reaguje. No po prostu lepiej jedzie. Czy to można jakoś wytłumaczyć "naukowo"? Intuicyjnie zakładam, że chodzi tu o jakość powietrza. Przy 40 stopniach i wysokiej wilgotności wydawał się słabszy.
 
gregorisan 



Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway Laureate
Silnik: 0.9 TCe 90 S&S
Rocznik: 2015
Wersja: Stepway2
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 30 Sie 2015
Posty: 1365
Skąd: Racibórz
Wysłany: 2016-01-05, 08:32   

Od zeszłego wtorku codziennie użytkuje autko i też nie mam żadnych problemów z samochodem. Wsiadam i jadę. Najniższą temperaturę jaką zanotowałem w czasie jazdy to -12 stopni.
sobol1976 napisał/a:
Mam jeszcze jedno spostrzeżenie - w takich warunkach (temperatura i wilgotność powietrza) silnik TCe90 jest wyraźnie wydajniejszy: lepiej się zbiera, cicho chodzi, turbina szybciej reaguje.

Też mam podobne spostrzeżenie, ale wziąłem to na karb tego, że akurat w tym samym czasie zwiększyłem ciśnienie w oponach o 0,2 bara na każdej z osi oraz zacząłem "testować" paliwo z Shella. Także być może coś w tym jest co piszesz....
Moje spostrzeżenie jest natomiast takie, że przy takich temperaturach dobrze się sprawdza tryb Eco. W Sylwestra zaliczyłem trasę 2 x 85 km i w czasie jazdy przy temperaturze -8 sprawdzałem jakie jest chwilowe spalanie włączonym\wyłączonym trybie Eco. I rzeczywiście były to dość duże różnice - i to przy "normalnych" prędkościach.
No ale średnie spalanie też wzrosło - akurat w zeszłym tygodniu przy tankowaniu resetowałem komputer przy średniej z poprzedniego okresu 6l\100km.
Teraz po przejechaniu w tej zimowej aurze 390 km średnia wynosi 6,4l\100km.
Suma summarum jestem zadowolony z silniczka :-)
_________________
enjoy the silence
 
SilverTM 



Marka: Dacia
Model: Duster Fl 4x4/Sandero 2
Silnik: 1.6 LPG/1.2 PB
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 08 Mar 2014
Posty: 452
Skąd: Lublin
Wysłany: 2016-01-05, 09:35   

Koledzy wystarczy pojechać na hamownię jak jest -10 / -20 wtedy uzyskujemy najlepsze wyniki ba widziałem różnicę nawet 30 koni pomiędzy 20 stopni na plusie a 10 na minusie. Niektórzy dowcipni tak robią ;) A czemu tak jest proste dla silnika lepsze jest zimne powietrze inne proporcje mieszanki i mamy mocniejsze auto.
_________________
Duster 1.6
Sandero 1.2
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-01-05, 09:37   Re: Silnik TCe90 w czasie mrozów

sobol1976 napisał/a:

Mam jeszcze jedno spostrzeżenie - w takich warunkach (temperatura i wilgotność powietrza) silnik TCe90 jest wyraźnie wydajniejszy: lepiej się zbiera, cicho chodzi, turbina szybciej reaguje. No po prostu lepiej jedzie. Czy to można jakoś wytłumaczyć "naukowo"? Intuicyjnie zakładam, że chodzi tu o jakość powietrza. Przy 40 stopniach i wysokiej wilgotności wydawał się słabszy.


Nie, nie chodzi o "jakość" powierza, tylko o jego temperaturę. Zimne powietrze jest gęstsze. Nie wiem czy TCe90 ma intecooler, ale w silnikach doładowanych zwłaszcza z intercoolerem im zimniej tym wydajniej pracują. Łatwo to zauważyć w lecie jak jest gorąco i powietrze nad asfaltem zbliża się do 40C to takie silniki wyraźnie słabną. Więcej powierza to więcej tlenu, czyli można więcej paliwa dać, a to przekłada się na większy moment i auto lepiej jedzie.

SilverTM napisał/a:
Koledzy wystarczy pojechać na hamownię jak jest -10 / -20 wtedy uzyskujemy najlepsze wyniki ba widziałem różnicę nawet 30 koni pomiędzy 20 stopni na plusie a 10 na minusie. Niektórzy dowcipni tak robią ;) A czemu tak jest proste dla silnika lepsze jest zimne powietrze inne proporcje mieszanki i mamy mocniejsze auto.


Proporcje mieszanki mamy te same, ale powietrze zimne o większej gęstości wymaga dla zachowania proporcji większej ilości paliwa
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
Ostatnio zmieniony przez damiaszek 2016-01-05, 09:40, w całości zmieniany 2 razy  
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 56 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3744
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-01-05, 11:25   

SilverTM napisał/a:
Koledzy wystarczy pojechać na hamownię jak jest -10 / -20 wtedy uzyskujemy najlepsze wyniki ba widziałem różnicę nawet 30 koni pomiędzy 20 stopni na plusie a 10 na minusie. Niektórzy dowcipni tak robią ;) A czemu tak jest proste dla silnika lepsze jest zimne powietrze inne proporcje mieszanki i mamy mocniejsze auto.


No to niezłe auto musialo być o wyjściowej mocy 300KM :) żeby mieć przyrost 30KM przy obniżeniu temp powietrza o 30stopni Celsjusza , czyli w Kelvinach np. 273+20 vs. 273-10.
( gaz ( powietrze) zajmuje wtedy ~ 10% mniej objętości ),

Nie inne proporcje mieszanki , bo ta praktycznie stara by się taka sama w silnikach - tylko po prostu więcej jest moli ( ilości powietrza ) w niższej temperaturze w danej objętośći ( czyt. komorze spalania )
 
SilverTM 



Marka: Dacia
Model: Duster Fl 4x4/Sandero 2
Silnik: 1.6 LPG/1.2 PB
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 08 Mar 2014
Posty: 452
Skąd: Lublin
Wysłany: 2016-01-05, 12:15   

Do tego dochodzi pewnie jakaś różnica na hamowni przy temperaturze. Co do mieszanki to tak twierdził właściciel auta.
_________________
Duster 1.6
Sandero 1.2
 
sobol1976 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: TCe100 LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 789
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-01-05, 12:35   

No tak... w sumie fizyka z liceum się kłania. :oops: Zimne powietrze jest niezaprzeczalnie gęstsze. Dzięki za wyjaśnienia.
Pierwszy raz użytkuję turbo i prawdę mówiąc w zwykłym 1.2 16V tego efektu nie odczuwałem za bardzo. Myślałem jeszcze, że mroźne powietrze jest pozbawione wilgoci i że to także wpływa na jakość mieszanki. Tce90 upałów 40 st. nie lubi - to fakt.
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-01-05, 13:24   

Ta wilgoć wcale nie przeszkadza w uzyskiwaniu większej mocy :).
Technika samochodowa dotycząca silników (poza elektroniką) jest jakieś 50 lat do tyło za samolotami. W lotniczych silnikach tłokowych takie wynalazki ja bezpośredni wtrysk (benzyna), turbo + kompresor czy instalacje z podtlenkiem azotu ;) to stosowali już na masową skalę w latach 40 ubiegłego wieki. A np. dotrysk wody do cylindrów pozwalał na zwiększenie ciśnienia doładowania zmniejszając możliwość spalania "stukowego" i polepszając chłodzenie komory spalania.
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
 
cookie 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 0,9Tce
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate
Dołączył: 04 Cze 2014
Posty: 273
Skąd: nijer Łorsoł
Wysłany: 2016-01-05, 14:10   

Dziś spostrzeżenie po zamontowaniu elm.startował em rano spod chmurki. Temperatura na starcie - 14c. Po przejechaniu 9km z prędkością do 80km/h i dmuchawa na 2 biegu temp silnika dobiła do 54C.
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-01-05, 15:00   

Jak jak miałeś ustawioną temperaturę nawiewu? na max. ciepło?

Coś długo się dogrzewa? U mnie w 1.6 po 2km na 60C. A tak jak u Ciebie to mam w focusie w dieslu. Czy to możliwe żeby te uturbione benzyny miały aż tak dobrą sprawność?
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
Ostatnio zmieniony przez damiaszek 2016-01-05, 15:04, w całości zmieniany 1 raz  
 
cookie 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 0,9Tce
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate
Dołączył: 04 Cze 2014
Posty: 273
Skąd: nijer Łorsoł
Wysłany: 2016-01-05, 22:50   

damiaszek napisał/a:
Jak jak miałeś ustawioną temperaturę nawiewu? na max. ciepło?

Coś długo się dogrzewa? U mnie w 1.6 po 2km na 60C. A tak jak u Ciebie to mam w focusie w dieslu. Czy to możliwe żeby te uturbione benzyny miały aż tak dobrą sprawność?

Pokrętło na Max ciepło. Generalnie przy spokojnej jeździe ciężko rozgrzać ten silnik w obecnych temperaturach.zwawiej się rozgrzewa jak się da turbinie pokrecic ale spalanie wtedy leci mocno w górę.
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-01-05, 23:00   

W fokusie to przez pierwsze kilometry to nie grzeje, bo to nie ma sensu, ale jak już złapie temperaturę to jest lepiej i można grzać choć szału to nie ma. Spróbuj dać mu szansę i na 2-3 min wyłącz mocny nadmuch ciepłego powietrza, może nie zaparują, a auto złapie temperaturę. W Daci w porównaniu do fokusa to najbardziej brakuje mi grzanej przedniej szyby - genialny wynalazek 0 parowania, 0 skrobania.
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
 
cookie 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 0,9Tce
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate
Dołączył: 04 Cze 2014
Posty: 273
Skąd: nijer Łorsoł
Wysłany: 2016-01-06, 04:37   

No właśnie z zamarźnieta szybą jest problem jak samochód stoi w nocy pod chmurką.
 
gregorisan 



Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway Laureate
Silnik: 0.9 TCe 90 S&S
Rocznik: 2015
Wersja: Stepway2
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 30 Sie 2015
Posty: 1365
Skąd: Racibórz
Wysłany: 2016-01-06, 07:44   

Niestety, ale jestem zmuszony do parkowania pod chmurką. Kładę matę aluminiową na przednią szybę i mam spokój. A tylną jak jest taka potrzeba pryskam odmrażaczem. A tak przed dojazdem do domu zawsze wyłączam ogrzewanie, aby powietrze się schłodziło przed pozostawieniem auta na postoju i z rana nie mam problemu z wilgocią wewnątrz.
A tak z innej beczki. Też macie wrażenie, że regulator temperatury działa trochę na zasadzie zero-jedynkowej? Zmniejszenie nawet tylko o dwie kreski powoduje, że leci zaraz letnie powietrze zamiast ciepłego...
_________________
enjoy the silence
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-01-06, 16:39   

Każdy nowe silnik odpala bez problemu bo trzyma dobre ciśnienie
zobaczymy za 10 lat
a wtedy z aluminiowym tłokiem możesz mieć taki problem że nigdy nie zapali
_________________
Moje auto
 
gregorisan 



Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway Laureate
Silnik: 0.9 TCe 90 S&S
Rocznik: 2015
Wersja: Stepway2
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 30 Sie 2015
Posty: 1365
Skąd: Racibórz
Wysłany: 2016-01-06, 17:10   

Dzisiaj dla zabawy zrobiłem sobie kolejny eco-teścik. Trasa Racibórz - Opava. 2 x 34 km. Ustawiony ogranicznik prędkości na 90 km\h. Temperatura wahała się od -1 do -2.
W trybie eco - spalanie 6,28 l\100km
Tryb normalny ( wyjazd z Opavy w czasie szczytu, i trzykrotnie stanie na przejazdach kolejowych) - spalanie 5,83 l\100km
Cały dystans z wyłączonym S&S.
No cóż - nie wiem jak to się ma do tego, że w czasie jazdy w trybie eco chwilowe spalanie jest zawsze niższe...nijak się to później ma do wyniku końcowego.
_________________
enjoy the silence
 
Lza 



Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 1073
Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2016-01-06, 18:06   

Na tak krotkim odcinku to nie jest żaden pomiar, zwłaszcza, że na różnej trasie. (Opava jest wyżej niż Racibórz, więc z powrotem miałeś 'z górki'). Jak chcesz mieć miarodajne wyniki, zrób parę tysięcy km na trybie eco i parę tysięcy na trybie zwykłym.
 
gregorisan 



Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway Laureate
Silnik: 0.9 TCe 90 S&S
Rocznik: 2015
Wersja: Stepway2
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 30 Sie 2015
Posty: 1365
Skąd: Racibórz
Wysłany: 2016-01-06, 19:13   

Różnica wynosi przy całkowity wzniesieniu: 44 metry, więc nie jest tak duża.
Następnym razem pojadę odwrotnie, więc się przekonamy "panie Teoretyk" ;-)
_________________
enjoy the silence
Ostatnio zmieniony przez gregorisan 2016-01-06, 19:15, w całości zmieniany 1 raz  
 
Lza 



Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 1073
Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2016-01-06, 19:47   

I tak podważę wynik pomiarów :-)
 
gregorisan 



Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway Laureate
Silnik: 0.9 TCe 90 S&S
Rocznik: 2015
Wersja: Stepway2
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 30 Sie 2015
Posty: 1365
Skąd: Racibórz
Wysłany: 2016-01-06, 19:49   

Lza napisał/a:
I tak podważę wynik pomiarów

Nie byłbyś sobą ;-)
_________________
enjoy the silence
 
arczi_88 



Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1.6 MPI 84 KM
Rocznik: 2014
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 22 Lut 2015
Posty: 1601
Skąd: Lędziny
Wysłany: 2016-01-06, 19:58   

gregorisan, a jakbyś zjeździł cały bak na ECO i następny bez i tak na przemian? 3-4 cykle i mniej więcej będziesz wiedział co i jak ;-)
 
gregorisan 



Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway Laureate
Silnik: 0.9 TCe 90 S&S
Rocznik: 2015
Wersja: Stepway2
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 30 Sie 2015
Posty: 1365
Skąd: Racibórz
Wysłany: 2016-01-06, 20:09   

arczi_88, myślę że to nie na moje nerwy ;-)
Robiłem już kilkanaście razy na swoje potrzeby takie porównania - i za każdym razem kończy się w ten sam sposób. Tak wiem, że to żadne profesjonalne testy itp. ale po tylu próbach powinien chociaż minimalnie zarysować się jakiś trend spadkowy - a tutaj nic. Na co mi w aucie tryb Eco, skoro nie ma żadnej różnicy w codziennej eksploatacji. No może rzeczywiście na autostradzie wyszłyby jakieś różnice, ale przecież na co dzień nikt takim samochodem nie porusza się z takimi prędkościami. Jak dla mnie Eco jest przereklamowane i nie polecam :-)
Dobrze, ze w Dacii przynajmniej nie trzeba do tego dopłacać. A taka ciekawostka - nie mam na tylnej szybie tej naklejki "eco" ;-)
_________________
enjoy the silence
 
jas_pik 



Marka: Mitsubishi
Model: Outlander PHEV
Silnik: 2,0
Rocznik: 2014
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 75 razy
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 4056
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-01-06, 20:25   

gregorisan napisał/a:
No może rzeczywiście na autostradzie wyszłyby jakieś różnice...

Różnicę zobaczysz wyłącznie przy jeździe typowo miejskiej , ani na trasach dłuższych ani na autostradzie żadnej róznicy nie będzie.
Więcej eco to po prostu lżejsza noga :mrgreen:
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
gregorisan 



Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway Laureate
Silnik: 0.9 TCe 90 S&S
Rocznik: 2015
Wersja: Stepway2
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 30 Sie 2015
Posty: 1365
Skąd: Racibórz
Wysłany: 2016-01-06, 20:54   

jas_pik napisał/a:
Różnicę zobaczysz wyłącznie przy jeździe typowo miejskiej , ani na trasach dłuższych ani na autostradzie żadnej róznicy nie będzie.

Nasza "forumowa wyrocznia" własnie twierdziła coś zgoła innego ;-)
_________________
enjoy the silence
 
jas_pik 



Marka: Mitsubishi
Model: Outlander PHEV
Silnik: 2,0
Rocznik: 2014
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 75 razy
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 4056
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-01-06, 21:21   

gregorisan napisał/a:
Nasza "forumowa wyrocznia" własnie twierdziła coś zgoła innego ;-)

Ja może się nie znam ale przejechałem około 10 kkm w trybie ECO i ponad 32 kkm bez.
W obu przypadkach około 5 kkm dotyczyło jazdy miejskiej.
Tak że statystyka wykazała mi że w przypadku 1,5 dCi pokazał trybie ECO oszczędność w jeździe miejskiej może wynosić około 0,5 - 0,9 l/100km. W trasach ( w szczególności przy prędkościach autostradowych tryb EKO nie dawał żadnych różnic )
Wg mnie wynika to wyłącznie z tego że ten tryb zmniejsza zużycie paliwa przy przyśpieszaniu a gdy się mało przyśpiesza to różnice są nie do zauważenia
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne