Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os. Pomógł: 58 razy Dołączył: 15 Wrz 2013 Posty: 2955 Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2016-03-10, 19:21 Wyłączanie DRL po załączeniu kierunkowskazu
Dzis przyszly do mnie dwa moduly( prawa i lewa strona), ktore beda wylaczac swiatlo dzienne po wlaczeniu kierunku.przyklad: https://www.youtube.com/watch?v=4-otU0RzaLU
Za moduly zaplacilem 100 zl i wykonano je dla mnie na zamowienie,bo niestety nie moglem znalesc takich na necie. Tak mysle, ze jutro zamontuje i poprosze corke zeby filmik zrobila.
Wysłany: 2016-03-10, 21:18 Re: Wyłączanie DRL po załączeniu kierunkowskazu
shrek napisał/a:
Dzis przyszly do mnie dwa moduly( prawa i lewa strona), ktore beda wylaczac swiatlo dzienne po wlaczeniu kierunku.przyklad: https://www.youtube.com/watch?v=4-otU0RzaLU
Za moduly zaplacilem 100 zl i wykonano je dla mnie na zamowienie,bo niestety nie moglem znalesc takich na necie. Tak mysle, ze jutro zamontuje i poprosze corke zeby filmik zrobila.
He, he.... to już Shrek przerabia swoją drakulkę na mercedesa, bo na prawdziwego to już nie stać.....
Po co takie bajery? Im więcej elektronicznych bajerów tym będzie bardziej awaryjny.
_________________ Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
Światło dzienne ma się wyłączać jedynie wtedy, jeżeli odległość od kierunkowskazu jest mniejsza niż 40 mm.
Jeżeli jest większa - nie może się wyłączać.
(Regulamin nr 87 EKG ONZ).
A skoro Dacia nie wprowadziła tego mechanizmu, to należy domniemywać, że odległość jest większa, więc nie powinno się robić odpustu z oświetlenia auta, jak na zalinkowanym filmiku...
co ma dać wyłączanie DRL podczas pracy kierunkowskazu?
DRL jest biały i na tyle jasny, że - jeśli umieszczony w bezpośredniej bliskości - może ograniczyć widoczność kierunkowskazu. Dlatego przepisy nakazują jego wyłączenie lub przyciemnienie do poziomu światła pozycyjnego.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os. Pomógł: 58 razy Dołączył: 15 Wrz 2013 Posty: 2955 Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2016-03-11, 09:50
laisar napisał/a:
Światło dzienne ma się wyłączać jedynie wtedy, jeżeli odległość od kierunkowskazu jest mniejsza niż 40 mm.
Jeżeli jest większa - nie może się wyłączać.
(Regulamin nr 87 EKG ONZ).
A skoro Dacia nie wprowadziła tego mechanizmu, to należy domniemywać, że odległość jest większa, więc nie powinno się robić odpustu z oświetlenia auta, jak na zalinkowanym filmiku...
W Lodgy swiatlo dzienne styka sie bezposrednio z kierunkiem a miedzy zarowkami jest jakies 10 cm. Wiem ze w/g przepisow w Polsce ktos moze sie doczepic, ale nie we Francji. No i ladnie wyglada i lepiej widac kierunek.
Ostatnio zmieniony przez shrek 2016-03-11, 09:52, w całości zmieniany 1 raz
w/g przepisow w Polsce ktos moze sie doczepic, ale nie we Francji
W tym zakresie we Francji są takie same przepisy jak w Polsce. Nie wiem jak jest z ich egzekwowaniem, ale mało mnie to obchodzi - napisałem o aspekcie prawnym, żeby wyjaśnić rozwiązanie techniczne, a nie je potępiać.
(Aczkolwiek rzeczywiście uważam, że niepotrzebna zabawa oświetleniem auta jest szkodliwa. Rozumiem różne gusta, ale one mogą mieć znaczenie tylko w kwestiach estetycznych - jak np nie/lakierowane zderzaki. W sprawach związanych ze sprawnością techniczną samochodu należałoby jednak zachować umiar...).
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os. Pomógł: 58 razy Dołączył: 15 Wrz 2013 Posty: 2955 Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2016-03-15, 13:37
Firma bartsoft. Sprzedaja rozne modulu do pojazdow. Wyslalem zapytanie o taki jak potrzebowalem i zrobili go w ciagu 2 dni.Po otrzymaniu modulow oczywiscie jeden otworzylem, zeby zobaczyc co jest w srodku. Spisalem wszystkie zamontowane elementy, ale nie mozna zobaczyc jak sa ze soba polaczone bo plytka jest wklejona i nie chce jej zlamac. Jak wroce do domu to napisze i dodam foto.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os. Pomógł: 58 razy Dołączył: 15 Wrz 2013 Posty: 2955 Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2016-03-15, 19:09
Modul jest dosc prosty do wykonania tylko potrzeba kogos kto zrobil by schemat, bo tak jak juz pisalem nie umie odkleic tej plytki. nawet po potraktowaniu jej opalarka nie odkleja sie. Moim zdaniem da sie jeszcze zamiast wylaczania drl podlaczyc wygaszanie dodajac opornik miedzy wyj 1 i 2 (to tylko teoria nie jestem elektronikiem i nie wiem jaki opornik). Jezeli ktos zna sie na elektronice to moze poswiecilby troszke swojego czasu i namalowal schemat?
Czesci w module:
- Dioda 2 szt.
- Kondensator 22μF 50V
- Przekaznik NG8QN-C-S-O.69 NO: 10A/14VDC NC: 10A/14VDC DC:12V
- Oporniki: Brazowy-czarny-pomaranczowy-zloty, zolty-fioletowy-pomaranczowy-zloty, pomaranczowy x3-zloty.
- chyba terystor (jak zle to prosze poprawic) BC 337-16 K6E
Kilka zdjec:
Kondensator daje zwłokę czasową na jedno mignięcie kierunkowskazu, tranzystor 337 steruje przekaźnik (wzmacnia prąd pobierany z kondensatorka). Dioda od napisu "sensor" separuje wejście (szybkie wygaszenie DRL/opóźnione włączenie). Dioda przy przekaźniku tłumi przepięcia - gdyby jakieś się pojawiły, bo przy obecności kondensatora szczerze wątpię. W przekaźniku należy wykorzystać styki NC i COM (w razie uszkodzenia modułu czy odcięcia pomocniczego zasilania - DRL świeci bez przerwy). Nie ma tu żadnej filozofii, szkoda rozdzierać.
Podświetlenie fazy wygaszonej można zrobić dając opornik między czerwony a niebieski (czyli na styki przekaźnika) jeśli DRL są ledowe, bo przyciemniona żarówka wygląda żałośnie, a z bańki 21W ciężko byłoby wykrzesać 5W, chyba, że w bliskiej podczerwieni (tzn. ledwie by się żarzyła). Przy Daciowych DRL/pozycja 21/5W można byłoby wyprowadzić kabelek dodatkowy ze styku NO przekaźnika, żeby przy zadziałaniu przełączyć prąd z DRL (niebieski) na pozycję (kabelek dodatkowy do żarówki pozycyjnej). Zagwarantowałoby to postulowany przez kol. Moda poziom przyciemnionej jasności DRL równy dokładnie jasności pozycji. Ale to już sen pijanego wariata z ONZ czy też z Brukseli - po co wyciemniać, żeby zaraz podjaśniać? Do tego konieczna byłaby dioda (Schottky'ego) od strony wyłącznika pozycyjnych, żeby nie zaświeciły pozycje z tyłu i z drugiej strony. Albo kolejny przekaźnik, i dalsza z tego komplikacja (bo jednak dioda w szereg może o 0,15V obniżyć zasilanie żarówki pozycji, a dalej wiadomo: homologacja, wypadek, śmierć, kryminał).
A przy okazji - czy jakiś geniusz z ONZ jeszcze nie zaproponował wygaszania tylnych lamp pozycyjnych w momencie włączania świateł stopu Bo przy zapalonych pozycjach światła hamulcowe są mniej widoczne - był to jeden z racjonalnych argumentów przeciw obowiązkowi jazdy na światłach przez cały dzień.
Ostatnio zmieniony przez eplus 2016-03-15, 20:01, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os. Pomógł: 58 razy Dołączył: 15 Wrz 2013 Posty: 2955 Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2016-03-15, 20:19
eplus napisał/a:
Kondensator daje zwłokę czasową na jedno mignięcie kierunkowskazu, tranzystor 337 steruje przekaźnik (wzmacnia prąd pobierany z kondensatorka). Dioda od napisu "sensor" separuje wejście (szybkie wygaszenie DRL/opóźnione włączenie). Dioda przy przekaźniku tłumi przepięcia - gdyby jakieś się pojawiły, bo przy obecności kondensatora szczerze wątpię. W przekaźniku należy wykorzystać styki NC i COM (w razie uszkodzenia modułu czy odcięcia pomocniczego zasilania - DRL świeci bez przerwy). Nie ma tu żadnej filozofii, szkoda rozdzierać.
Podświetlenie fazy wygaszonej można zrobić dając opornik między czerwony a niebieski (czyli na styki przekaźnika) jeśli DRL są ledowe, bo przyciemniona żarówka wygląda żałośnie, a z bańki 21W ciężko byłoby wykrzesać 5W, chyba, że w bliskiej podczerwieni (tzn. ledwie by się żarzyła). Przy Daciowych DRL/pozycja 21/5W można byłoby wyprowadzić kabelek dodatkowy ze styku NO przekaźnika, żeby przy zadziałaniu przełączyć prąd z DRL (niebieski) na pozycję (kabelek dodatkowy do żarówki pozycyjnej). Zagwarantowałoby to postulowany przez kol. Moda poziom przyciemnionej jasności DRL równy dokładnie jasności pozycji. Ale to już sen pijanego wariata z ONZ czy też z Brukseli - po co wyciemniać, żeby zaraz podjaśniać? Do tego konieczna byłaby dioda (Schottky'ego) od strony wyłącznika pozycyjnych, żeby nie zaświeciły pozycje z tyłu i z drugiej strony. Albo kolejny przekaźnik, i dalsza z tego komplikacja (bo jednak dioda w szereg może o 0,15V obniżyć zasilanie żarówki pozycji, a dalej wiadomo: homologacja, wypadek, śmierć, kryminał).
A przy okazji - czy jakiś geniusz z ONZ jeszcze nie zaproponował wygaszania tylnych lamp pozycyjnych w momencie włączania świateł stopu Bo przy zapalonych pozycjach światła hamulcowe są mniej widoczne - był to jeden z racjonalnych argumentów przeciw obowiązkowi jazdy na światłach przez cały dzień.
Mialem na mysli przyciemnienie zarowki ledowej w drl a nie podpinanie tego jeszcze pod postoj,bo to faktycznie bez sensu.
Jeśli masz LEDY DRL, to opornik dodany między punkt niebieski i czerwony powinien pomóc. Wartość dobrana doświadczalnie, można zacząć od 68 ohm 1 wat. Dustery PhII mają żarówki żarowe 21/5 fabrycznie, z tego, co czytam na forum.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os. Pomógł: 58 razy Dołączył: 15 Wrz 2013 Posty: 2955 Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2016-03-15, 21:12
Jezeli podlaczyly miedzy niebieski i czerwony to caly czas beda przyciemnione.
a maja sie przyciemniac po zalaczeniu kierunku. przekaznik podczes spoczynku jest w pozycji NC
Mysle,ze trzeba tak :
modul 2;1.jpg
Plik ściągnięto 21 raz(y) 180,15 KB
Ostatnio zmieniony przez shrek 2016-03-15, 21:13, w całości zmieniany 1 raz
Jezeli podlaczyly miedzy niebieski i czerwony to caly czas beda przyciemnione.
a maja sie przyciemniac po zalaczeniu kierunku. przekaznik podczes spoczynku jest w pozycji NC
Mysle,ze trzeba tak :
To spróbuj... , wtedy zobaczysz jakiś efekt metodą prób i błędów....
Na początek wlutuj jakiś potencjometr o wartościach podanego przez kolegę eplusa, uruchom to i kręcąc potencjometrem, ustawisz właściwą jasność światła DRL-u. Jak już będzie dobrze, to wylutuj potencjometr (nie ruszając nastawy !!!) i omomierzem zmierz wartość rezystancji i wtedy dobierzesz stały rezystor.
_________________ Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
Na spoczynku (bez włączenia kierunkowskazu) niebieski łączy się z czerwonym przez przekaźnik i dodatkowy rezystor niczego nie zmienia - będzie 100% jasności.
Tak, jak rysujesz - też będzie działać, będzie tylko jeden dodatkowy kabelek.
Potencjometr odpowiedniej mocy i oporności będzie trzeba kupić, bo to niepopularna wartość - zresztą potencjometry już w ogóle nie są popularne. Prościej i taniej byłoby wziąć od razu 5x2 oporniki różnej wartości.
Tak, jak rysujesz - też będzie działać, będzie tylko jeden dodatkowy kabelek.
Jak? Prąd płynie bez rezystancji w 100% w stanie spoczynku, a jak się przełączy przekaźnik to prąd popłynie przez rezystor do niebieskiego kabelka i będzie zmniejszona wartość prądu.
Tylko rezystor musi być dużej mocy by nie przegrzać.
Jeśli się mylę to proszę o wyjaśnienie opcji dodatkowego kabelka wg Ciebie.
EDIT:
Podejrzewam, że firma Bartsoft przerobiła moduł z funkcjią doświetlania zakrętów na wyżej przedstawiony moduł, ale nie jestem tego pewny...
_________________ Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
Ostatnio zmieniony przez route2000 2016-03-16, 11:42, w całości zmieniany 2 razy
No będzie trzeba się doryć do styku NO przekaźnika (to jest dodatkowy kabelek) , a wszystko jest sklejone. W mojej wersji nie ma takiej potrzeby - rezystor przychodzi z zewnątrz.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum