Wysłany: 2013-02-03, 16:17 Działanie turbiny w TCE
Czesc
Mam pytanie do posiadaczy Sandero II TCE - przy jakich obrotach włącza się turbina i czy jest jakiś system jej chłodzenia (czy trzeba po jeździe odczekać na biegu jałowym ok 1min?). Prosiłem gościa z salonu o przesłanie mi informacji dotyczących silnika i pełnego cennika akcesoriów ale Pan stwierdził że nie ma takiej wiedzy, żebym sam sobie poszukał w necie (za co oni biorą te prowizje?)
Z tego co wiem 0.9 tce nie ma jakiegoś osobnego systemu podtrzymania / smarowania/chłodzenia turbiny. Czasami trzeba odczekać nawet i 2 -3 minuty, ale to w ekstremalnych przypadkach, kiedy jedziemy "ile fabryka dała na autostradzie" i zjeżdżamy na postój, np. na stacje benzynową. Wtedy zaleca się odczekać nawet te 3 minuty. Im dynamiczniej jeździmy tym więcej trzeba odczekać. Podczas zwykłej jazdy po mieście, wystarczy kilkanaście sekund, i spokojna jazda przed parkowaniem. To wystarczy w zupełności.
_________________ Duster u szczęśliwego nowego nabywcy :)
Marka: Mitsubishi
Model: Carisma
Silnik: 1.9 DID
Rocznik: 2002 Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Sty 2013 Posty: 133 Skąd: Bełchatów
Wysłany: 2013-02-03, 22:12
GrzechuWart napisał/a:
przy jakich obrotach włącza się turbina
Turbina pracuje cały czas. W zależności od prędkości obrotowej zmienia się jej wydajność, ale wirnik obraca się od najniższych obrotów.
GrzechuWart napisał/a:
czy jest jakiś system jej chłodzenia
Kratylos napisał/a:
gwoli scislosci jak tce ma start stopa to i ma system dodatkowego chlodzenia turbo wlasnie przy wylaczaniu silnika..
Jesteś pewien, że ma dodatkowy system chłodzenia? Myślę, że ważniejszy jeste tutaj system smarowania. Turbina jest smarowana i jednocześnie chłodzona olejem silnikowym, który tłoczy pompa olejowa, a ta działa tylko wówczas, gdy silnik pracuje. Jeśli jest funkcja Start-Stop, to przypuszczalnie istnieje drugi obieg. Np. pompa elektryczna.
Myślę, że skoro producent zdecydował się na wprowadzenie funkcji start-stop, to dostosował odpowiednio silnik. Turbinę "zarżnąć" można bardzo szybko jeśli używa się samochodu w nieodpowiedni sposób.
Podstawowe zasady:
- nie "żyłować" silnika wtedy, gdy nie jest rozgrzany;
- po dłuższej podróży nie gasić od razu.
Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG Pomógł: 11 razy Dołączył: 10 Paź 2010 Posty: 1103 Skąd: Mikołów
Wysłany: 2013-02-03, 23:32
zastanawiam się nad jednym w systemie start-stop a mianowicie (szczególnie w dieslu) np jest -15C na dworze wyjeżdżamy na drogę przypuśćmy z osiedla i jest korek silnik gaśnie>wychładza się>szyby pokrywają się lodem jak to jest?? stoimy w długim korku i co ruszamy to silnik gaśnie?? nieźle aku dostanie po dupie włączony nawiew,radio światła
_________________ Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
Marka: DUSTER I 1,5 dCi 90KM
Model: TESLA model 3 LR
Silnik: 440 KM
Rocznik: 2021, 2022 Pomógł: 5 razy Dołączył: 24 Gru 2011 Posty: 549 Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2013-02-03, 23:44
System jest aktywowany automatycznie przy uruchomionym silniku (potem można go wyłączyć).
Muszą jednak być spełnione następujące warunki:
- temperatura otoczenia wyższa niż 0 stopni Celsjusza (silnik musi wtedy pracować, aby ogrzewać kabinę),
- temperatura płynu chłodzącego musi się znajdować pomiędzy 40 a 100 stopni (ochrona przed niepotrzebnym uruchamianiem niedogrzanego lub przegrzanego silnika),
- zamknięta pokrywa silnika,
- uruchomione przynajmniej raz sprzęgło,
- przynajmniej raz wykonana zmiana biegu oraz pokonanie kilkunastometrowego odcinka drogi z minimalną prędkością 3,5 km/h.
Tak przynajmniej jest w systemach Boscha
_________________ Tesla 3 LR 82 kWh 4x4 440 KM 2022r. - 14,0 kWh/100 km
Renault ZOE II 52 kWh 2020r. - 13,0 kWh/100 km
@maciek: Relanium? (; Przecież nikt nie twierdzi, że w daciach jest start&stop - dyskusja jest o turbo i różnicach w jego "chłodzeniu" _jeżeli_ s&s występuje...
Jak dla mnie zasada właściwej eksploatacji tak jak w dieslu dci. Póki silnik nie rozgrzany to go nie katuje, a po forsownej jeździe przed wyłączeniem odczekam chwilkę (1min) żeby turbina się wychłodziła. Oczywiście do tego pamiętam o oleju tzn. jego jakości i wymianach oraz właściwym poziomie. Tak ja bym to widział.
Mój brat posiadający Clio dci 1.5 85KM takie zalecenia stosuje i jak na razie 278 tyś..
Odkopię temat.
Teraz w Daciach jest już S&S. A turbosprężarka w tce90 ma chłodzenie cieczą. Muszę jeszcze ustalić czy jest ono podtrzymane elektrycznie po wyłączeniu silnila, jak w 1.2 tce.
Co do samej turbiny, to na biegu jałowym przegazowując nie "załączysz" czyli nie poczujesz rozpompowania przewodów przed intercoolerem. Samochód nie jest obciążony i wastgate omija gorący wirnik. Turbina kręci się tylko rozpędem.
Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway Laureate
Silnik: 0.9 TCe 90 S&S
Rocznik: 2015
Wersja: Stepway2 Pomógł: 5 razy Dołączył: 30 Sie 2015 Posty: 1365 Skąd: Racibórz
Wysłany: 2017-01-27, 08:08
Rozgrzewasz go na biegu jałowym? A nie lepiej rozprowadza się olej w czasie ruchu?
Akurat mam taką możliwość, że ruszając spod bloku mam do przejechania 100-150 metrów osiedlową uliczką zanim wyjadę na główną drogę, więc od razu ruszam i najczęściej toczę się bez dodawania gazu. Ewentualnie na pierwszym biegu lekko dodaje gazu tak do 1500 obrotów, aby autko nie "kangurzyło". I włączając się do ruchu to staram się nie przekraczać tych 2500 obrotów.
Ogólnie ciężko jest ruszać tym silnikiem, gdy jest zimny - z jednej strony pilnowanie obrotów a z drugie jazda na zbyt niskich też nastręcza problemów
Nie wiem po po prostu jadę. Czekam odpalam, zapinam pasy, patrzę jak widać przez szyby i jadę. Do 3 tys obrotów i tyle. Aż tak delikatne to nie jest, dwa nie jestem niewolnikiem turbo. Trzeba zachować zasady użytkowania, jak przez ostatnie 100 lat motoryzacji i tyle.
Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway Laureate
Silnik: 0.9 TCe 90 S&S
Rocznik: 2015
Wersja: Stepway2 Pomógł: 5 razy Dołączył: 30 Sie 2015 Posty: 1365 Skąd: Racibórz
Wysłany: 2017-01-27, 14:15
Wiadomo, że to auto ma służyć człowiekowi a nie na odwrót - ale jak to się mówi "kto dba ten ma" arnold, mniej więcej przy jakim dystansie teraz zimą przełącza Ci się na LPG i przy jakiej to jest temperaturze?
Muszę przejechać około 3-4 kilometrów. Zastosowałem w celach eksperymentalnych osłonę wtryskiwaczy gazu, bo czas przełączenia zależy też od temperatury gazu w listwie.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum