Wysłany: 2017-10-23, 12:56 4x4 vs. 4x2 - przyspieszenie i pojemność bagażnika
Przewertowałem forum (opcja Szukaj), ale nie znalazłem odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie.
Obecnie jeżdzę Volvo S40 II 2.0D (136 KM), który porusza się dosyć żwawo. Rozważam wymianę na nową Duster. Ze względu na raczej krótkie odcinki, które miałaby pokonywać zakładam zakup tylko i wyłącznie benzyny. Marzy mi się 4x4, ale tutaj pojawia się kilka znaków zapytania.
Podoba mi się prosta konstrukcja 1.6, ale po przeczytaniu kilku komentarzy, odrzucam tą opcję ze względu na "mułowatość". Zostaje 1.2 TCe i kwestia wyboru napędu:
- przyspieszenie: 10.4s w 4x2 kontra 11.0 w 4x4. Różnica niewielka, ale zastanawia mnie czy po przełączeniu 4x4 w tryb 4x2 przyspieszenie "zejdzie" do tego z 4x2, czyli 10,4? Nie jeździłem nigdy 4x4 więc przepraszam jeśli pytanie jest zbyt "podstawowe" :)
- spalanie: czy przełączając 4x4 w tryb 4x2 spalanie "spadnie" do poziomu normalnej wersji 4x2?
- bagażnik: po zakupie Dustera będzie jeździła nim 4-osobowa rodzina, w tym jedno maleństwo poruszające się w wózeczku typu "gondola". Czy bagażnik 4x4 wg Was pozwoli takiej ekipie spakować się na weekendowy wypad?
Skłaniam się bardziej ku wersji 4x2 ze względu na cenę, pojemność bagażnika i osiągi, ale 4x4 przydałoby mi się kilka razy w roku (narty + wypady zimowe na wieś do rodziny, gdzie już niejedno auto straciło miskę olejową itd.)
Z góry dziękuję za Waszą pomoc.
_________________ Nie mam jeszcze Dustera, jasna chol....ra :(
- przyspieszenie: Inny napęd to inna skrzynia stąd różnica (przełożenia w 4x4 są wyższe)
spalanie: inny napęd to większa masa stąd różnica spalania
- bagażnik: to już tylko kwestia indywidualna a samochód zawsze będzie za mały
Podsumowując jeżeli cie stać kup 4x4. Jedyna realna różnica to podwyższona podłoga bagażnika ale wystarczy zakupić kratę bagażnika aby zyskać powierzchnie bagażowa pod sam dach.
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2017-10-23, 13:14, w całości zmieniany 3 razy
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3867 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2017-10-23, 13:36
Na podstawie własnych obserwacji uważam,że nie ma zauważalnej różnicy zużycia benzyny w trybie "2x4" lub "auto". W tym drugim ustawieniu pojazd i tak korzysta z przedniej osi. Chyba, że dusimy pedał gazu na mało przyczepnej nawierzchni, wtedy tył się załącza - ale tylko w krytycznych momentach i jedynie na czas potrzebny do utrzymania właściwej trakcji. W praktyce ok 80% całego dystansu przejeździłem w "auto". "4x4" do normalnego poruszania się nie nadaje, bo wówczas teoretycznie należałoby nie przekraczać 45 km/h, poza tym dłuższa jazda w tym trybie wcześniej czy później doprowadzi do automatycznego rozłączenia sprzęgła międzyosiowego, które w ten sposób chroni się przed przegrzaniem. Poza jazdą w terenie lub w sytuacjach ekstremalnych nie ma sensu z niego korzystać. Jak wspomniał kolega wyżej - różnice w przyspieszeniu wersji 2x4 a 4x4 wynikają z innego zestopniowania przełożeń. Która z wersji? moim oczywiście subiektywnym zdaniem Duster jest jednym z niewielu aut, które warto kupić w wersji 4x4, bo nie jest bulwarową zabawką i naprawdę da się nim zjechać z asfaltu. Prezerwatywę zawsze mam przy sobie - nigdy nie wiadomo, kiedy może się przydać. Z napędem tylnej osi jest podobnie Między 1,6 Sce a 1,2 Tce nie ma aż tak porażającej różnicy w przyspieszeniu, więc wybór silnika jest raczej kwestią gustu i osobistych preferencji - jedni lubią turbo, inni mniej. Na pewno w porównaniu z prawie 140 konnym turbodieslem zarówno przyspieszenie jak i moment obrotowy wypadną mizernie.Pewne jest również,że wolnossąca jednostka gwarantuje mniejsze wydatki w przypadku awarii. Bagażniki dotychczasowego modelu (w nowym pewnie będzie podobnie) różnią się pojemnością z uwagi na różne sposoby transportu koła zapasowego. W 4x4 jest w misce pod podłogą, która automatycznie biegnie odpowiednio wyżej, w 2x4 koło siedzi w koszu pod autem. Każdy ze systemów ma swoje wady i zalety, tudzież zwolenników i oponentów. 100 litrów na minus dla wersji 4x4 nie jest bardzo dolegliwe, gdyż nawet w niej można wywalić półkę i pakować po dach, który jest wysoko. Wózek wejdzie na pewno choć warto sprawdzić przez zakupem. I parę innych rzeczy również. Użytkując to auto szybko zapomina się o sprintach spod świateł a docenia się bardzo komfortowe zawieszenie i wysoki prześwit, dzięki czemu nie istnieją takie przeszkody jak krawężniki, dziury w nawierzchni czy spowalniacze. A zimą również zawiane po kolana i nieodśnieżone na czas parkingi i drogi dojazdowe
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2017-10-23, 15:44, w całości zmieniany 3 razy
Jeśli chodzi o przyspieszenie to w przypadku 4x4 masz krótką 1-kę więc automatycznie tracisz więcej czasu, ale jak ruszasz z 2-ki to możesz już bardziej kręcić obroty. Zależy co komu potrzeba, Duster to nie wyścigówka.
Ja na Dustera 4x4 1.6 sce przesiadłem sie z bardzo mocnego auta (przyśpieszenie ok 8 s do 100).
Duster jak chodzi o przyspieszenie to dno i 5 metrów mułu. Na trasie strach wyprzedzać. Ale zalety wynikające z 4x4 i prześwitu sa niezaprzeczalne. Nie zamienilbym Dustera teraz na nic innego. Jest świetny.
Kup 4x4. Zajedziesz dalej.
Dodam ze auta typu Land Rover Discovery czy Toyota Hilux maja po ok 15s do setki (w dieslu), wiec Duster nie jest taki zly
_________________ 22 miesiące przygody z Dacią i wystarczy.
Z tym napędem sie nie rozpędzajcie bo dacia ma najtańszy rodzaj 4x4 na rynku.
Przyda się tylko w wyjątkowych sytuacjach:
-start z przyczepą na mokrej powierzchni
-jazda przez leśną drogę gruntową zima
-jazda w górach po zaśnieżonych drogach
-przejazdy przez lekkie błoto (polanki, dojazdy do budów itp )
Na asfalcie nic ci napęd dołączany nie da.
Musisz ustalić czy często zdarza ci jeździć drogami z prędkością 20-30 km/h . bo szybciej będziesz już jechał tak samo jak 4x2
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2017-10-23, 16:58, w całości zmieniany 1 raz
Natomiast faktycznie _nie_ jest to stały napęd 4x4, więc przy jeździe "na trasie", powyżej 100km/h, w żaden sposób nie pomoże.
(Chociaż w tym przypadku pewnym zyskiem pobocznym jest zawieszenie wielowahaczowe, sparowane w dusterze właśnie wyłącznie z 4WD).
Tyle że jak widać powyżej - nikt nawet nie sugeruje czegoś takiego, a wszyscy chwalą wyłącznie zalety "terenowe", czyli zgodnie z założeniami konstruktorów.
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3867 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2017-10-23, 17:22
Najbardziej prymitywne jest sprzęgło wiskotyczne (np panda, lr freelender itd) Nissanowskie w DD jest elektromagnetyczne (praktycznie cały układ napędowy 4x4 pochodzi z xtrail), które jest i szybsze i bardziej wydajne, więc z tą taniością to tak nie do końca. W realnych warunkach ze spiętym napędem można jechać ponad 70 km/h, co niejeden sprawdził w praktyce. Tyle, że nie jest to ani potrzebne ani wskazane. 4x4 przydaje się praktycznie w każdej sytuacji, gdy występują problemy z trakcją - nawet latem po deszczu. Tylna oś załącza się błyskawicznie. Auto nie grzebie bezradnie kołami przy każdym ruszaniu spod świateł . Szczególnie widać to zimą na oblodzonych nawierzchniach , gdy DD odjeżdża dwa razy mocniejszym "ośkom". To samo dzieje się w czasie codziennej jazdy po normalnych drogach, gdy któreś z kół osi przedniej zaczyna tracić przyczepność. 4x4 plus ESP w tym aucie współpracują naprawdę dobrze i przy zachowaniu zdrowego rozsądku nawet na bardzo śliskiej nawierzchni, jeśli masz założone dobre opony zimowe, naprawdę trudno jest wytrącić pojazd z równowagi.
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2017-10-23, 17:38, w całości zmieniany 7 razy
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3867 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2017-10-23, 17:39
Fruxo napisał/a:
Cytat:
, gdy DD odjeżdża dwa razy mocniejszym "ośkom".
po co ?
po to,że one jeszcze zwykle mielą przednią osią w miejscu, gdy on już jedzie - i nie chodzi o żaden sprint
Zwłaszcza 4x4 w pozycji auto przydaje się na mokrej nawierzchni spod świateł.
Dwójka i dajesz. Zazwyczaj jak wbijasz trójkę to jesteś dwie trzy długości auta z przodu. Nie robisz po prostu korków.
- przyspieszenie: 10.4s w 4x2 kontra 11.0 w 4x4. Różnica niewielka, ale zastanawia mnie czy po przełączeniu 4x4 w tryb 4x2 przyspieszenie "zejdzie" do tego z 4x2, czyli 10,4? Nie jeździłem nigdy 4x4 więc przepraszam jeśli pytanie jest zbyt "podstawowe" :)
Nie, przełączenia tryby nie zmieni przyspieszenia, te różnice wynikają z większej masy, dodatkowych oporów toczenia, innych przełożeń. Tyle że różnica naprawdę jest nieduża i często niwelowana na mokrej lub zapiaszczonej nawierzchni, ponadto przy gwałtownym ruszaniu (np. włączanie się do ruchu) 4x4 jest pewniejsze i szybsze do tych 20-30 km/h.
hohnender napisał/a:
- spalanie: czy przełączając 4x4 w tryb 4x2 spalanie "spadnie" do poziomu normalnej wersji 4x2?
Nie, bo tak czy inaczej musisz napędzać tylny dyfer, albo silnikiem, albo z kół
hohnender napisał/a:
- bagażnik: po zakupie Dustera będzie jeździła nim 4-osobowa rodzina, w tym jedno maleństwo poruszające się w wózeczku typu "gondola". Czy bagażnik 4x4 wg Was pozwoli takiej ekipie spakować się na weekendowy wypad?
Samochód kupujesz na kilka lat, a dziecko w gondoli jeździ nie cały rok. Zresztą są wózki z "gondolą" składane tak że się w tico mieściły - sprawdzone osobiście
Co do mułowatości. Jeżeli nie boisz się nacisnąć gazu i ciągnąć obroty pod 5000-6000 rpm, to nie ma aż takich dużych różnic w przyspieszeniu.
_________________ Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
Hej. Dzięki wszystkim za Wasze spostrzeżenia, uwagi i rady. Odpowiedzieliście na większość moich dylematów. Moje przemyślenia są następujące:
- SCe 115 wraca do gry (w wersji 4x4, bo 6-biegowa skrzynia dla mnie jest bardzo istotna)
- muszę udać się do salonu i przetestować: 115 4x4, 125 4x2, 125 4x4 (chociaż ta ostatnia opcja wychodzi już "mało ekonomicznie")
- kratka do bagażnika może eliminować dylemat związany z jego pojemnością
No i najważniejsze spostrzeżenie - jesteście drodzy Państwo niesamowicie pomocni za co Wam ogromnie dziękuję! :)
_________________ Nie mam jeszcze Dustera, jasna chol....ra :(
Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 15 Lip 2010 Posty: 1591 Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2017-10-23, 20:22
Fruxo napisał/a:
Z tym napędem sie nie rozpędzajcie bo dacia ma najtańszy rodzaj 4x4 na rynku.
Przyda się tylko w wyjątkowych sytuacjach:
-start z przyczepą na mokrej powierzchni
-jazda przez leśną drogę gruntową zima
-jazda w górach po zaśnieżonych drogach
-przejazdy przez lekkie błoto (polanki, dojazdy do budów itp )
Na asfalcie nic ci napęd dołączany nie da.
Musisz ustalić czy często zdarza ci jeździć drogami z prędkością 20-30 km/h . bo szybciej będziesz już jechał tak samo jak 4x2
Ja mam 2x4 i oprócz jazdy z przyczepą robię to co pisałeś - dość regularnie. Drogami gruntowymi jeżdżę latem i zimą, po błocie jak muszę to też - choć niechętnie bo strasznie leci spod kół i trzeba potem myć samochód. Jeśli nie planujesz jeździć po świeżo zaoranych polach czy po poligonie to daj sobie spokój z 4x4 - spokojnie wystarczy duży prześwit Dustera i dobre opony. No chyba że rzeczywiście zależy Ci na szybkim starcie spod świateł - ja startuję jak większość - ani szybciej ani wolniej. A na rzeczywiście kopny śnieg kup łańcuchy - wydasz kilkaset zł, użyjesz raz na trzy lata i wtedy dojedziesz i tak dalej niż 4x4. Oczywiście wszyscy miejscy użytkownicy zaraz będą pisać że nie mam racji - ale ja używam Dustera od 2010 r w wiejskich warunkach, 30 % na drogach polnych i oprócz jednej sytuacji - gdy zaryłem przodem w rowie i żadne 4x4 by mi nie pomogło - więcej nigdy nie utkwiłem.A jak jeździłem na przeglądy do ASO to się pytali co ja robię tym samochodem bo nie widzieli żeby ktoś miał błoto w takich miejscach podwozia jak ja.
A najlepiej poczekaj 2 miesiące i kup Dustera nowej generacji.
Ładniejszy z zewnątrz i w środku (kwestia gustu), podobno lepiej wykonany w środku (choć mało kto to już macał) i jest kolejnym rozwinięciem obecnej platformy.
Tylko weź pod uwagę, że tak naprawdę ten 6 bieg jest dodany niejako przed normalnym pierwszym, nie po piątym - i skrócony, a więc nie wykorzystasz "szóstki" na autostradzie, tylko nową "jedynkę" w terenie.
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3867 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2017-10-24, 08:08
paradoks polega na tym, że silnik Dustera 2x4 z 5 biegową skrzynią, na najwyższym biegu ma NIŻSZE obroty niż 4x4 przy tej samej prędkości na biegu szóstym Jedynka DD 4x4 to tak naprawdę 1/2 "normalnej" jedynki, którą używa się w trudnych warunkach, lub przy ruszaniu w gorszym terenie. Nawet instrukcja wspomina, że w normalnych warunkach drogowych, na równych i twardych nawierzchniach można startować od razu z dwójki. DD niezależnie od wersji napędowej i silnikowej słabo nadaje się do jazdy z prędkościami autostradowymi. Można oczywiście (zarówno 2x4 jak i 4x4) jechać dłuższy czas 140 km/h (lub więcej - ja testowałem 4x4 do ok 165 km/h) ale zniechęca do tego hałas silnika,powietrza, ogumienia i duże zużycie paliwa. Ja ogromną większość jazd odbywałem nie przekraczając 120 km/h najczęściej trzymając się okolic setki.
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2017-10-24, 08:11, w całości zmieniany 1 raz
https://www.dacia.pl/samo...ter/zalety.html - "Skrzynia biegów, z krótkim 1. przełożeniem (5,79 km/h przy 1000 obr./min), pozwala sprawnie poruszać się po nierównej nawierzchni, ruszać na wzniesieniu lub z obciążeniem oraz przytrzymywać samochód na zjeździe".
6 bieg w 4x4 nie jest taki tragiczny - to jak "5,5" w innych autach.
Do jazdy autostradowej przede wszystkich zniechęca aerodynamika, a w zasadzie jej brak (;
Poczytać, przejechać się samemu, ocenić i dokonać świadomego wyboru.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum