Marka: Dacia
Model: Logan Ambiance
Silnik: 1390 cm, 75 KM Pomógł: 1 raz Dołączył: 19 Wrz 2007 Posty: 548 Skąd: Katowice
Wysłany: 2009-09-24, 10:26
Cytat:
Czy ten wzrost mocy po dolaniu paliwa typu premium jest odczuwalny w sposób obiektywny, czy to tylko zasada placebo ?
Jest potwierdzony badaniami, ale tak niewielki, że w normalnej jeździe praktycznie się go nie odczuwa. Przykładowo: dla silnika 80 KM będzie to około 2,5-3,0 KM, dla silnika 120 KM 3,6-4,0 KM.
Odnosząc sie do mojego doświadczenia z benzyną 98 mogę potwierdzić, że samochód lepiej rusza wtedy na I biegu. Wystarczył tylko lekki nacisk na pedał gazu. Na 95 trzeba zdecydowanie mocniej wciskać gaz, by Daćka ruszyła. Wolę wszędzie tam, gdzie jest to możliwe ruszać na II biegu mając w zbiorniku benzynę 95.
_________________ Skoda 105 S (1982-1989), Polonez 1500 SLE (1989-2000), 3×Fiat 126p (19??-2002), czasami pożyczane Daewoo Tico, Skoda Felicia
Ostatnio zmieniony przez ian 2009-09-30, 16:54, w całości zmieniany 3 razy
Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,6 16V
Rocznik: 2009
Dołączył: 12 Mar 2009 Posty: 218 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-09-24, 13:59
ok, a z punktu widzenia dbałości o silnik a nie "żwawości" przy ruszaniu i rozpędzaniu się to lepiej wybrać 98 z neste czy 95 z BP. Istnieje wogóle odpowiedź?
Ostatnio zmieniony przez wilanowiak 2009-09-24, 14:00, w całości zmieniany 1 raz
Marka: FSO / TOYOTA
Model: Caro i Corolla
Silnik: 1.6GLE i 1.4VVTi
Rocznik: 1992 i 2001
Dołączył: 26 Cze 2009 Posty: 153 Skąd: ze Śląska
Wysłany: 2009-09-24, 15:03
jak dla mnie efekt placebo ma tu zastosowanie nie mam Daćki ale w mojej Tojce, nawet w instrukcji pisze że komputer tak dostosuje mieszankę by była idealna dla silnika (co nie znaczy że zwiększą się osiągi) ale np w starym aucie jak np mój Poldek zasilany gaźnikowo, wlanie 98 sprawdza się gdy lecę na jakiś zlocik i wiem że czeka mnie te 400 kilosów na trasie - bynajmniej moc się nie zwiększa ale elastyczność i kultura pracy już tak - zaznaczam że chodzi o gaźnik gdzie większa liczba oktanowa daje jakieś tam efekty.
Z drugiej jednak strony ostatnie wyniki jakości paliw są powalające bo np na Orlenie PB 95 ma 95,3 oktana a PB98 ... 95,6
więc jak dla mnie - chyba warto, mając Daćkę lać 95 skoro przy 98 pali więcej
Marka: Kia
Model: cyd kombi
Silnik: 1.6 a/t
Rocznik: 2008 Pomógł: 1 raz Dołączył: 24 Kwi 2009 Posty: 219 Skąd: Warszawa Bielany
Wysłany: 2009-09-24, 17:49
Ahoj!
ja tam leję na Auchanie - minimum 10g mniej niż na Neste, a zazwyczaj ok.30g taniej niż Orlen i inne takie.
Brochura Logana z Dubaju chwaliła się, że lubi jeździć na 91.
Borys
Wysłany: 2009-12-28, 14:32 a denaturacik ktoś zimą dolewa ???
Do swojej lałem 95 na Shellu, teraz leję 95 na BP, czyli zwykłe paliwa, ale w markowych stacjach. Kiedyś natomiast doczytałem się w necie, że raz na jakiś ( jaki ??? ) do baku paliwa można dolać zimą denaturatu i ma to mieśc wpływ na wodę w paliwie. Wiadomo komuś cokolwiek o tej "technologii" ? Kiedyś,w swoim poprzednim Seicento 900 wlałem flaszkę denaturatu i paliwo ( do pełna ) i nie miałem w tego tytułu przykrych niespodzianek.
W alkoholu rozpuści się woda. I nawet jeśli procenty troszkę spadną to i tak silnik powinien to przepalić. Co ważniejsze przy mrozach taka woda z procentami nie zamarznie (np. w filtrze paliwa)
W dawnych czasach kierowcy dolewali "denia"do benzyny choć produkt byl trudno dostępny. Sposób był skuteczny..... i silnik radził sobie tak jak napisał stempik. Całą przyjemną stronę procedury zepsuło (swego czasu) oświadczenie kilku (chyba) producentów aut (przy okazji domieszek do paliwa do bioetanolu) o szkodliwości etanolu na elementy gumowe silnika. Więc pozostają dodatki do paliw tak jak pisał gigi303
Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009 Pomógł: 31 razy Dołączył: 15 Mar 2009 Posty: 2944 Skąd: Śląsk
Wysłany: 2009-12-30, 21:26
Ta technologia ma też swój aspekt kulturowy. Kierowci autobusów (zwłaszcza Ci starszej daty)mieli pewną tradycję - a mianowicie 31 grudnia, już po zjechaniu na bazę z ostatniego kursu, wlewali kieliszek wódki do baku - to coś w rodzaju "toastu: noworocznego ze swoim wozem, do którego są z reguły przywiązani :D
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3867 Skąd: Włodawa
Poprzednie tankowanie - 30 IX zatankowałem benzynę 98 .
Dziś znów zatankowałem 95-oktanów .
Czy takie mieszanie paliwa nie jest szkodliwe dla silnika i czy ma wpływ na zużycie paliwa
(
jest szkodliwe dla portfela, na zużycie paliwa żadnego wpływu nie ma. Naukowcy udowodnili, że największy wpływ na zużycie paliwa ma....kierownik
Ostatnio zmieniony przez laisar 2017-11-13, 00:55, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009 Pomógł: 31 razy Dołączył: 15 Mar 2009 Posty: 2944 Skąd: Śląsk
Wysłany: 2017-11-11, 11:02
Po sieci krąży pdf z badaniami/wykresami na hamowni wskazujący że auto przystosowane do 95ki miało gorsze osiągi na 98. Tyle że to były auta z lat 90tych, obecnie przystosowane są zarówno do 95ki jak i 98. Osobiście stosowałem 98 testowo przez pół roku i ok 6 kkm. Spalanie takie same, osiągi takie same, koszty takie same (bo tankowałem w weekendy na promocji, 95 i 98 w tej samej cenie). Różnica? Ciszej pracował powyżej 3500 obrotów czyli powyżej 125 km/h czyli w warunkach rzadkich jak dla mnie. Nie polecam w 99% przypadków - czyli zawsze, gdy wiąże się to z dodatkowymi kosztami. U mnie koszty były takie same, więc się pobawiłem w testy :)
Marka: Dacia
Model: LOGAN MCV II
Silnik: 0,9Tce 121KM@186Nm
Rocznik: XII 2017
Wersja: Stepway Outdoor Pomógł: 52 razy Dołączył: 21 Mar 2017 Posty: 1955 Skąd: Ząbki
Wysłany: 2017-11-11, 12:46
Jakiś czas temu na YouTube oglądałem filmik gdzie 2 gości w Polsce na hamowni sprawdzali osiągi auta ( w ich przypadku Corasa B z silnikiem 1.4 16v) na różnego rodzaju paliwie - 95 i 98 z polski , 98 z Niemiec, 99 oktanowej i 98 wzbogaconej paliwem lotniczym. Układ paliwowy został tak przerobiony aby paliwa nie trzeba bylo wlewać do baku tylko pojemnik z danym paliwem podłączany był do przewodów paliwowych wyprowadzonych do środka kabiny. Sam układ przed każdą zmiana paliwa oraz pomiarami był czyszczony aby wyniki były miarodajne. Okazało się że na paliwie 95 oktanowym silnik ma większą moc i moment niz na 98 zarówno tej Polskiej jak i Niemieckiej. Jest to spowodowane mniejszą ilością oktanową a co za tym idzie spalanie odbywa się w bardziej agresywnym, wybuchowym stopniu niz w przypadku 98 gdzie większa ilość oktanów powoduje spokojniejsze spalanie, delikatnie miejszą moc i moment obrotowy ale za to w mniejszym stopniu występuję spalanie stukowe co przyczynia się do tego , iż silnik chodzi ciszej. Co do mniejszego spalania 98 to muszę powiedzieć, że faktycznie jest trochę niższe kiedyś testowałem to w aucie benzynowym oraz w Dieslu ( oczywiście nie wlewałem benzyny tylko chodzi mi tu raczej o zwykłym ON i tym typu Verva , Ultimate itp.) I z moich obserwacji spalanie benzyny premium ( 98 oktanowej ) jak i ON premium ( Verva , Ultimate) jest niższe i na pełnym zbiorniku w mieście bylem w stanie przejechać te 50km więcej. Przeliczając to na złotówki wychodzi identyczny wynik jak w przypadku zatankowania paliwa zwykłego ( benzyny 95 oktanowej /zwykłej ON ). Dlatego też ja do swojego auta leje tylko 95 ponieważ finansowo wychodzi tak samo jak w przypadku 98 a mam zawsze tą moc delikatnie większą i większy moment.
Marka: Renault
Model: Clio
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2015 Pomógł: 4 razy Dołączył: 06 Sie 2016 Posty: 507 Skąd: Toruń
Wysłany: 2017-11-11, 16:06
Zacznijmy od teorii. Każda benzyna dostępna na stacjach charakteryzuje się dwoma podstawowymi cechami. Pierwsza to wartość opałowa (energetyczna), a więc ilość energii, jaką uzyskuje się w procesie spalenia określonej masy paliwa. Druga cecha to oktanowość - czyli zawartość oktanów, odpowiadających za prędkość spalania i odporność mieszanki na spalanie stukowe. Im oktanów więcej, tym paliwo spala się wolniej i łagodniej.
Benzyna zaraz po procesie rafinacji charakteryzuje się niską liczbą oktanową - w granicach 70. Dopiero później, w trakcie uszlachetniania, oktanowość jest podnoszona przez zastosowanie specjalnych dodatków paliwowych, którymi są najczęściej węglowodory o wysokiej oktanowości. W zależności od proporcji mieszanki otrzymuje się finalny produkt o zadanej liczbie oktanów, który następnie trafianastacje benzynowe.
W udowodnieniu tezy, że paliwo PB 95 daje więcej mocy niż PB 98, przychodzi z pomocą
prosta zależność fizyczna.Jakwspomnieliśmy,paliwo o wyższej liczbie oktanowej spala się z zasady wolniej od paliwa, które ma tę liczbę mniejszą. Idąc dalej, paliwo, które spala się wolniej, zdąży dostarczyć mniejszą ilość energii, a więc silnik naszego auta
rozwinie mniejszą moc.
Na hamowni
Teoria teorią, ale jak to wygląda w praktyce? Mając przez lata zakodowaną w głowie prawdę o tym, że paliwo o wyższej liczbie oktanowej (droższe) jest lepsze od zwykłej
„95”, jakoś nie mogliśmy uwierzyć, że test pokaże co innego. Postanowiliśmy poddać badaniu Cinquecento Sporting na hamowni w krakowskim V-tech Tuning.
Najczęściej stosowane przez polskich kierowców paliwo PB 95 stanowiło bazę naszych testów. Przeprowadzone badanie dało rezultat 59,2 KM na silniku oraz 40,9 KM na kołach. Po zużyciu całego baku udaliśmy się na stację benzynową, by zatankować zwykłą benzynę „98”. Wynik kolejnego pomiaru na hamowni potwierdził teorię! Auto osiągnęło wyraźnie niższą moc niż na teoretycznie gorszej benzynie PB 95. Wyniosła ona 54,5 KM na silniku i 39,1 KM na kołach. - Prawa fizyki niekłamią - z uśmiechem potwierdził nasze spostrzeżenia Tomasz Pirowski, szef V-tech. A więc test udowodnił, że tankując paliwo o wyższej liczbie oktanowej, powodujemy, że mniej chętnie się ono spala w silniku, a co za tym idzie, traci on na mocy. - Nie jest to żadna rewolucyjna teoria. Potwierdzi wam ją każdy chemik - dodał Pirowski, gdy z niedowierzaniem kręciliśmy głowami. Subiektywne wrażenie, że nasz silnik pracuje lepiej na paliwie 98 wynika z faktu, że spalając paliwo łagodniej, pracuje on niejako z większą kulturą, a więc ciszej. Na „ucho” jest lepiej, mocy jednak ubywa. Teraz już wiemy, że w myśl znanego sloganu reklamowego „Jeśli nie widać różnicy, to po co przepłacać” nie będziemy już robić sobie „prezentów”, tankując do zwykłego auta droższe paliwo 98.
Wyjątek od reguły?
Zaintrygowani wynikami pomiarów postanowiliśmy pójść za ciosem i sprawdzić, czy setki amatorów sportowych wrażeń, tankujących szeroko reklamowane paliwa 99+, po prostu dają się nabierać na marketingowe sztuczki. Do paliw 99+ możemy zaliczyć wprowadzony ostatnio na rynek
BP Ultimate oraz dobrze znany Shell V-Power 99. Oba te paliwa posiadają oktanowość zbliżoną do 100. Według teorii, moc samochodu wraz ze wzrostem liczby oktanowej paliwa powinna dalej spadać. Tymczasem znów zostaliśmy zaskoczeni. Odczyt z hamowni po zatankowaniu benzyny typu 99+ przyniósł wzrost mocy. Osiągnęliśmy wynik 59,8 KM na silniku i aż 42,1 na kołach. To rezultat lepszy niż na paliwie PB 95 i znacznie lepszy niż na zwykłym PB 98. Prawdę mówiąc, byliśmy w tym momencie lekko zdezorientowani. O co tu chodzi?
Po raz kolejny z wyjaśnieniem przyszedł Tomasz Pirowski. - To proste. Dzieje się tak dlatego, że w paliwach 99+ stosuje się innego rodzaju dodatki niż w przypadku zwykłych benzyn PB 98 - wyjaśnił nasz rozmówca. Dowiedzieliśmy się od niego, że do nowych „mocnych” paliw dodawane są specjalne związki eteryczne, zawierające duże ilości tlenu. I to właśnie zwiększona jego ilość jest odpowiedzialna za wzrost osiągów. Wysoka oktanowość jest niejako efektem ubocznym, gdyż akurat zastosowane tu etery charakteryzują się bardzo wysoką liczbą oktanową. Zmieszane z benzyną bazową podnoszą oktanowość finalnej mieszanki.W ostatecznym rozrachunku zwycięża jednak zwiększona wydajność
paliwa (za sprawą tlenu) nad jego „niechęcią” do szybkiego spalania się (wysoka oktanowość). Tak uzyskujemy większą moc.
Sport
Ktoś powie, że skoro paliwa o niższej liczbie oktanowej dają wyższą moc, to dlaczego w sporcie używa się benzyn o bardzo wysokiej liczbie oktanowej? Przecież doskonale znany rajdowcom Elf Turbo Max ma liczbę oktanową 101,7.
Spieszymy z wyjaśnieniem. Wspomnieliśmy na początku o zjawisku spalania stukowego. Pojawia się ono w momencie, gdy odporność mieszanki paliwowo-powietrznej na samozapłon jest zbyt mała, przez co spalanie przebiega bardzo gwałtownie, powodując destrukcyjne detonacje w silniku. Na zjawisko to zdecydowanie bardziej narażone są wysilone jednostki wyczynowych samochodów niż silniki aut seryjnych. To dlatego w tych pierwszych należy stosować wysokooktanowe paliwa - po to, aby spowolnić proces spalania. Jest to nieuchronny kompromis powodowany troską o żywotność sportowych silników.
Co ciekawe, gdyby zjawisko spalania stukowego w ogóle nie występowało, można być pewnym, że każda z rajdówek jeździłaby na paliwie o bardzo niskiej oktanowości, w myśl zasady, że do silnika należy stosować benzynę o najmniejszej możliwie liczbie oktanowej, przy której działa on poprawnie. Spalanie stukowe jednak istnieje, przyprawiając o ból głowy konstruktorów silników. Może to i lepiej, bo czy ktokolwiek potrafi sobie wyobrazić samochód WRC na 70-oktanowej benzynie?
Michał Niezbecki
A wartość opałowa nikogo nie interesuje? Właśnie ilość energii z litra przełoży się na ekonomikę paliwa, a nie moc max., z której prawie nigdy nie korzystamy. Niski oktan powoduje przestawienie zapłonu (chyba opóźnienie), przez co sprawność silnika spada i jak wyżej napisałem.
To wszystko jest prawda, ale:
- niższa kaloryczność 98 jest efektem obecnie stosowanej technologii i nie jest regułą. W paliwach ze starych rafinerii (np. Rosja itp.) i stosowaniu innych dodatków podnoszących liczbę oktanową może być inaczej (jak wspomniane już 99+ itp.)
- niższa moc jest tylko w wypadku silników przystosowanych do paliwa o niższej LO i używanych na paliwie o wyższej LO, ale obecnie dużo silników posiada czujniki spalania stukowego i potrafi przyspieszać zapłon na paliwie o wyższej LO, wtedy różnicy nie będzie.
- jak mamy silnik doładowany, to można zwiększyć stopień doładowania i uzyskać na większą moc z paliwa o wyższej LO
- można też zwiększyć stopień sprężania i też uzyska się większą moc - ale to już modyfikacja mechaniczna nie można później lać paliwa o niższej LO (tzn. można, ale to nie zdrowo)
- paliwa oznaczane jako 98 różnią się nie tylko liczbą LO, najczęściej cały pakiet dodatków jest "premium"
- na mniej obleganych stacjach 98 może być stare i bardziej zanieczyszczone
Można sobie w aucie zastosować układ przyspieszający zapłon (o ile takiego nie ma już orginalnie silnik), czasami takie coś zakłada się razem z LPG i automatycznie przełącza się ze zmianą paliwa.
_________________ Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
Niestety testy robili na cinquecento...
Nowoczesne silniki sa troszke inaczej zbudowane.
Ogolnie zawsze bylem sceptykiem w kwestii pb98 ale obecnie sam je stosuje w Dacia, be silnik chodzi lepiej i dla ucha i dla nogi. Silnik przystowany do pb 95 i 98
_________________ Dacia Logan MCV 2 FL, 1.2 16v
Ostatnio zmieniony przez goswee 2017-11-13, 12:25, w całości zmieniany 1 raz
A czym sie rozni stary diesel z traktora i nowy tdi albo jtd?
Co to za pytanie.
Zasada dzialania pozostala: tloki, cylindry, benzyna, zmienil sie sposob podawania mieszanki, materialy o duzo wiekszej wytrzymalosci, pojawil sie wtrysk, elektronika, elementy sa lzejsze, silniki sa sprawniejsze, osiagaja wyzsza moc z takich samych pojemnosci. wszystko poszlo do przodu.
Nie ma co porownywac gaznikow do wtryakow bezposrednich, nieprawdaz?
_________________ Dacia Logan MCV 2 FL, 1.2 16v
Ostatnio zmieniony przez goswee 2017-11-20, 18:01, w całości zmieniany 1 raz
Marka: DUSTER I 1,5 dCi 90KM
Model: TESLA model 3 LR
Silnik: 440 KM
Rocznik: 2021, 2022 Pomógł: 5 razy Dołączył: 24 Gru 2011 Posty: 549 Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2017-11-20, 18:14
luckyboy napisał/a:
goswee napisał/a:
Niestety testy robili na cinquecento...
Nowoczesne silniki sa troszke inaczej zbudowane.
Na czym polegają różnice w budowie?
Może chodziło o układ zasilania: cinquecento gaźnik - nowoczesne silniki układy wtrysku
_________________ Tesla 3 LR 82 kWh 4x4 440 KM 2022r. - 14,0 kWh/100 km
Renault ZOE II 52 kWh 2020r. - 13,0 kWh/100 km
Marka: Dacia
Model: LOGAN MCV II
Silnik: 0,9Tce 121KM@186Nm
Rocznik: XII 2017
Wersja: Stepway Outdoor Pomógł: 52 razy Dołączył: 21 Mar 2017 Posty: 1955 Skąd: Ząbki
Wysłany: 2017-11-20, 18:18
goswee, nie wiem czy zdajesz sobie sprawę , że w Cinquecento były montowane nie tylko silniki gaźnikowe ( 704cm i 903cm) ale i na wtrysku jednopunktowym ( 899cm i 1100cm).
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum