Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Termostat tce90
Autor Wiadomość
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2018-01-30, 20:15   

To moze silnik laywo temp chwyta i dlatego tak zrobiony.
Np zmienisz termostat lub zmodyfikijesz pojedziesz w trase w gory i w polowie auto ci sie zgrzeje.
Taka tylko teoria.
_________________
Rzeczy niemozliwe robie od reki, a na cuda trzeba dzien poczekac.
 
luckyboy 



Marka: Peugeot
Model: 308
Silnik: 1.6 8v HDI 92 FAP
Rocznik: 2011
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Sie 2016
Posty: 501
Skąd: Toruń
Wysłany: 2018-01-30, 21:00   

Datex napisał/a:
Ciekawe skąd takie różnice w temperaturach w naszych TCe. Ja osiągnąłem maksymalnie 78 stopni w korku. Podczas normalnej jazdy temperatura utrzymuje się w granicach 74,75 stopni.


Jedni grzeją mocno w kabinie inni wcale. Jeżeli tce produkuje tyle ciepła co nowoczesne diesle, to już w okolicy 0stC odczuwa się słabe ogrzewanie, a silnik dopiero dogrzewa się powyżej 100km/h :evil:
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2018-01-30, 21:26   

Raczej dziwne , pojechałem 15 km w jedną strone Wisłostradą , w 4 os a nogę mam raczej ciężką.
Wróciłem i kombinowałem z tym ddt4all i wtedy mi sie zagrzał do tych 88 (na postoju) a w czasie jazdy cały czas 75 a specjalnie go trochę bardziej piłuje i biegi zmieniam przy 3,5-4 tyś
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2018-01-31, 00:11, w całości zmieniany 3 razy  
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2018-01-30, 21:31   

Jeszcze jest kwestia obciążenia. Można ciągnąć przyczepę bez kół lub zaciągnąć reczny.
 
quartzu 


Marka: Chyba
Model: Lodgy 1.5 dCi
Silnik: będzie
Dołączył: 04 Paź 2017
Posty: 86
Skąd: Warmia
Wysłany: 2018-01-30, 23:41   

Co wy tu za bzdury jakieś ciągniecie? Jak termostat sterowany elektronicznie? Proszę podać numery OE takowego wynalazku.

Tce - bardzo prosta sprawa. Układ chłodzenia ze sporym zapasem (bo taki być musi), ciężko dogrzać, ciężko przegrzać. O tym, że w wielu autach wskaźniki do prawdy mają tyle, co jedna wiara do drugiej to już epopeje pisano.
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2018-01-31, 04:25   

Z tym nagrzewaniem na postojem raczej chodzi o termistor od wentylatory pewnie już normalnie jest wyskalowany na 95C. Więc nawet na otwartym obiegu mógł się zagrzać.
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2018-01-31, 04:34, w całości zmieniany 2 razy  
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-01-31, 08:32   

W tym wszystkim chodzi o sprawność silnika. Silnik spalinowy jest jedną z odmian silnika cieplnego i każdy stopień niżej umozliwiający pracę takiego silnika (od strony technicznej czyli smary, opory wew, kompresja itp.) umożliwia przekazanie większej energii ze spalania paliwa na koła, a nie na grzanie chłodnicy. Głownym celem silnika jest napędzanie auta, a nie ogrzewanie - grzanie jest "produktem ubocznym" który możemy zagospodarować. Stąd jeżeli silnik jest zaprojektowany na stabilną i ekonomiczną pracę w np. 75C to przy 90C będzie więcej palił. Na postoju też łatwiej zagrzać silnik - chłodnica przecież wtedy nie oddaje tak dobrze ciepła jak podczas jazdy. Wystarczy zrobić prosty test na postoju:
1 - Jaka jest stabilna temperatura pracy bez obciązenia
2- Jaka jest stabilna temperatura pracy z włączoną klimą (obciążenie) ale z równocześnie włączonym wentylatorem zwiększającym sprawność chłodnicy.
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2018-01-31, 09:33   

My nie rozwodzimy się nad prędkością wzrostu temperatury który jest na akceptowanym poziomie ale termostatem który z niejasnych powodów otwiera się przy 75 C.
I silnik nie jest zaprojektowany do takich temperatur bo 400 km od warszawy te same samochody mają termostaty które otwierają się przy 89.
Wytłumaczenie tego zjawiska jak na razie dla mnie może wiązać się z systemem start stop, w momencie wyłączenia silnika następuje wzrost miejscowy temperatur w głowicy i turbinie i może to jest sposób na ich niwelowanie.
Albo oszczędności renault które traktuje nasz rynek tak samo jak hiszpański czy włoski
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2018-01-31, 09:35, w całości zmieniany 2 razy  
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-01-31, 09:59   

To by trzeba w fabryce się dowiedzieć dlaczego tak robią, może te auta 400km dalej mają też trochę inny program w ECU.

Fruxo napisał/a:
My nie rozwodzimy się nad prędkością wzrostu temperatury który jest na akceptowanym poziomie ale termostatem który z niejasnych powodów otwiera się przy 75 C.

Nie rozwodze się nad czasem nagrzewania(bo ten jest średno zależny od temperatury otwarcia termostatu) tylko nad samą temeraturą otwarcia, czy tą którą układ stara się utrzymać.
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
Ostatnio zmieniony przez damiaszek 2018-01-31, 10:02, w całości zmieniany 1 raz  
 
Nanouser 


Marka: Renault / Dacia
Model: Clio Grandtour / Sandero
Silnik: 0,9 / 1,2
Rocznik: 2016 / 2013
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 16 Lis 2014
Posty: 102
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2018-02-01, 08:55   

A ja znalazłem taki artykuł o nowoczesnych termostatach:
https://autokult.pl/24875,termostaty-fazowe-po-co-komplikowac-proste-urzadzenie

Wynika z niego że nowoczesna silniki pracują w temp 100-110 stopni, a termostat jest sterowany prosto, poprzez dołożenie grzałki która przyspiesza otwarcie termostatu jeśli tak zadecyduje komputer.
Z artykułu wynika że "ekologiczna" temp. pracy silnika jest wyższa od "klasycznej" która wynosi 85-90 stopni
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2018-08-28, 08:34   

Wracam do tematu
no więc w 0,9 tce występują 2 obudowy termostatu 110608635R

oraz 110616064r


Jeden to wyjście drugi wejście
teraz pytanie czy ten z przodu (zdjecie niżej ) jest opowiedziany za wyjście i jego wymiana zaowocuje upragnionymi wyższymi temperatura
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2018-08-28, 08:44, w całości zmieniany 3 razy  
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2018-08-28, 09:12   

Zobacz sam w aucie, ktory prowadzi do chlodnicy i juz masz odpowiedz.
_________________
Rzeczy niemozliwe robie od reki, a na cuda trzeba dzien poczekac.
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2018-08-28, 09:25   

zdjęcie mówi wszystko

jedyna możliwość nabycia tego cuda jest od verneta VR TE2101.95
vernet w Ic 300 zł , na allegro ok 200
ori 110612563R w aso 300

Chyba sobie zafunduje ten oryginał i bo zaraz zaczynamy sezon grzewczy a ja nie będę marzł w nowym samochodzie .
Dlaczego tylko temperatura otwarcia 83 a silnik utrzymuje 75, to jak kupie ten 95 to może 87 będzie miał.
Oczywiście najlepsze tłumaczenie serwisu na fakt że samochód jest nie dogrzany: "Panie taki dobry układ chłodzenia jest "
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2018-08-28, 09:46, w całości zmieniany 6 razy  
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2019-12-13, 12:47   

Zimo jest kupuje termostat z aso 300 zł jest jedna w PL.
Także jak ktoś ma jakieś porady jak sie do tego zabrać to chętnie przyjmę,
Widze że zdjęcia powygasały dlatego wstawiam najważniejsze dla potomnych , nie kupujcie używek bo goście wpisują złe numery w ogłoszeniach

60334dd0-c6ec-4b8b-96b7-7f6e6aa58f13.jpg
Plik ściągnięto 39 raz(y) 51,32 KB

Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2019-12-13, 13:02, w całości zmieniany 4 razy  
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1104
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-12-14, 23:21   

Fruxo napisał/a:
Dlaczego tylko temperatura otwarcia 83 a silnik utrzymuje 75, to jak kupie ten 95 to może 87 będzie miał.

W Loganie I miałem ciągły problem z termostatem, wymieniłem 3 lub 4. Do Logana też były dwa termostaty 83 i 87 st. Ten pierwszy był na cieplejszą strefę klimatyczną oraz doskonale sprawdzał się z LPG (niższa temperatura silnika oszczędzała zawory czyli dużo rzadsza regulacja) Temperatura silnika nie spadała poniżej 80 st., a jak się tak działo tzn, że już był uszkodzony. Założenie termostatu 95 st. zimą nie zaszkodzi, ale do lata w przypadku LPG bym się rozglądał za tym 83 st.
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2019-12-15, 11:14   

To tak nie działa :)
temp cieczy na zawory nie ma wpływu co najwyżej nie wyregulowane mieszanka a jeżeli nie miałeś komunikacji po obd to korekty nie były zrobione do tych warunków pracy.

wyższa temp jest nawet wskazana do lpg ponieważ parownik odbiera sporą część ciepła z układu.
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2019-12-15, 11:15, w całości zmieniany 1 raz  
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1104
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-12-15, 16:35   

Ok, twoje zawory... ja przejeździłem Loganem 180.000 km i przekazuję Ci moje doświadczenia... do podgrzania gazu wystarczy 40 st. żeby działał. Te parę stopni przy komorze spalania i niższa temperatura oleju moim zdaniem wpływa na trwałość zaworów i to znacząco. U mnie przebieg pomiędzy regulacjami niemalże się podwoił...
Ale jak mówię, twoje zawory, twój problem, ja się kłócić nie zamierzam.
Co do korekt po OBD, to niestety przy LPG nic tu nie dają, bo przy pewnych obrotach, tych najczęściej używanych, temperatura spalania LPG jest wyższa, co prawda nieznacznie, ale już znacząca dla zaworów. Dlatego tak ważną sprawą jest sprawny układ chłodzenia przy LPG.
Ostatnio zmieniony przez Mamert 2019-12-15, 16:51, w całości zmieniany 2 razy  
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2019-12-15, 17:23   

Do odebrania zimna z przemiany gazu z ciekłej w gazowa starczy nawet 10 C bo na tyle ustawiona jest fabryczna instalacja
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2019-12-15, 22:07   

Może zacznijmy te rozważania przypomnieniem że jest to termostat modularny tzn ma jakiś zakres sterownia z komputera. Z jakiegoś niewyjaśnionego dla mnie powodu jest otwarty non stop przy ledwie 75. Kiedy czytałem opis tego cuda logicznym dla mnie było że w lato otwiera się wcześniej aby oszczędzać paliwo a zimą później jednak to tak nie działa. Zapewne renault coś spieprzyło i nic sobie z tego nie robi.
Nawet mogę posądzić producenta o sabotaż na silniku ponieważ w zimie kiedy płyn nie daje rady nagrzać się powyżej 80 C olej również tego nie zrobi i będzie gromadziła się w nim wilgoć. Zresztą już dawno zauważyłem że olej w tce 90 bardzo szybko ulega starzeniu zapewne przez ciągłe nie dogrzanie. Środek smarny co jakiś czas musi przekroczyć 100 C celem samo czyszczenia Szkoda że to tego silnika nie ma serwisówki rozwiązało by to wątpliwości co do działania tego ustrojstwa.
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2019-12-15, 22:13, w całości zmieniany 2 razy  
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1104
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-12-16, 07:41   

Ciekawe rzeczy piszesz... Samooczyszczanie oleju powyżej 100 st.C... W fachowej literaturze piszą, że degradacja oleju silnikowego zaczyna się już przy 60-70 st. C, a każde następne 10 st podwaja stopień degradacji... W Lodgy w ruchu miejskim temp. oleju utrzymuje się ok 80-90 st. , na zwykłej drodze poza miastem ok 90-100, na ekpresowych dochodzi do 120 st. Co ciekawe, na światłach spada temperatura oleju, a rośnie temp. płynu. Dosyć często to obserwuję, bo włączenie Torque na chińskim radiu zajmuje 3 sekundy.
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2019-12-16, 12:43   

Nie miałeś nigdy masełka pod korkiem ? to jest właśnie wilgoć
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2019-12-18, 10:37   

Czy w silniku H4BT jest gdzieś odpowietrzenie układu chłodzenia ?
 
Dymek 



Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 3626
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-12-18, 11:47   

Fruxo napisał/a:
Czy w silniku H4BT jest gdzieś odpowietrzenie układu chłodzenia ?

W silniku to raczej nie... Są jakieś zaworki w króćcach przyłączeniowych górnych węży przy chłodnicy.
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2019-12-18, 12:18   

gdzie
 
Dymek 



Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 3626
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-12-18, 13:36   

Prawy, górny róg chłodnicy, nad króćcem głównego węża płynu- mały króciec z nasadzonym kawałeczkiem wężyka zakończony ręcznym zaworkiem. I chyba nie zależy od rodzaju silnika. Na rysunku oznaczony numerem 7 (opisany jako Tube-bleed).
Gdzieś na ruskim forum widziałem manual wymiany płynu chłodzącego z poradą żeby tu odkręcić przy napełnianiu chłodnicy aż do wypływu płynu..



A w naturze widać go na fotce:

Odpowietrznik chłodnicy Sandero TCe.jpg
Plik ściągnięto 49 raz(y) 105,35 KB

Ostatnio zmieniony przez Dymek 2019-12-18, 14:11, w całości zmieniany 3 razy  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne