Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os. Pomógł: 55 razy Dołączył: 15 Wrz 2013 Posty: 2858 Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2018-01-30, 20:15
To moze silnik laywo temp chwyta i dlatego tak zrobiony.
Np zmienisz termostat lub zmodyfikijesz pojedziesz w trase w gory i w polowie auto ci sie zgrzeje.
Taka tylko teoria.
_________________ Rzeczy niemozliwe robie od reki, a na cuda trzeba dzien poczekac.
Ciekawe skąd takie różnice w temperaturach w naszych TCe. Ja osiągnąłem maksymalnie 78 stopni w korku. Podczas normalnej jazdy temperatura utrzymuje się w granicach 74,75 stopni.
Jedni grzeją mocno w kabinie inni wcale. Jeżeli tce produkuje tyle ciepła co nowoczesne diesle, to już w okolicy 0stC odczuwa się słabe ogrzewanie, a silnik dopiero dogrzewa się powyżej 100km/h
Raczej dziwne , pojechałem 15 km w jedną strone Wisłostradą , w 4 os a nogę mam raczej ciężką.
Wróciłem i kombinowałem z tym ddt4all i wtedy mi sie zagrzał do tych 88 (na postoju) a w czasie jazdy cały czas 75 a specjalnie go trochę bardziej piłuje i biegi zmieniam przy 3,5-4 tyś
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2018-01-31, 00:11, w całości zmieniany 3 razy
Co wy tu za bzdury jakieś ciągniecie? Jak termostat sterowany elektronicznie? Proszę podać numery OE takowego wynalazku.
Tce - bardzo prosta sprawa. Układ chłodzenia ze sporym zapasem (bo taki być musi), ciężko dogrzać, ciężko przegrzać. O tym, że w wielu autach wskaźniki do prawdy mają tyle, co jedna wiara do drugiej to już epopeje pisano.
Z tym nagrzewaniem na postojem raczej chodzi o termistor od wentylatory pewnie już normalnie jest wyskalowany na 95C. Więc nawet na otwartym obiegu mógł się zagrzać.
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2018-01-31, 04:34, w całości zmieniany 2 razy
W tym wszystkim chodzi o sprawność silnika. Silnik spalinowy jest jedną z odmian silnika cieplnego i każdy stopień niżej umozliwiający pracę takiego silnika (od strony technicznej czyli smary, opory wew, kompresja itp.) umożliwia przekazanie większej energii ze spalania paliwa na koła, a nie na grzanie chłodnicy. Głownym celem silnika jest napędzanie auta, a nie ogrzewanie - grzanie jest "produktem ubocznym" który możemy zagospodarować. Stąd jeżeli silnik jest zaprojektowany na stabilną i ekonomiczną pracę w np. 75C to przy 90C będzie więcej palił. Na postoju też łatwiej zagrzać silnik - chłodnica przecież wtedy nie oddaje tak dobrze ciepła jak podczas jazdy. Wystarczy zrobić prosty test na postoju:
1 - Jaka jest stabilna temperatura pracy bez obciązenia
2- Jaka jest stabilna temperatura pracy z włączoną klimą (obciążenie) ale z równocześnie włączonym wentylatorem zwiększającym sprawność chłodnicy.
_________________ Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
My nie rozwodzimy się nad prędkością wzrostu temperatury który jest na akceptowanym poziomie ale termostatem który z niejasnych powodów otwiera się przy 75 C.
I silnik nie jest zaprojektowany do takich temperatur bo 400 km od warszawy te same samochody mają termostaty które otwierają się przy 89.
Wytłumaczenie tego zjawiska jak na razie dla mnie może wiązać się z systemem start stop, w momencie wyłączenia silnika następuje wzrost miejscowy temperatur w głowicy i turbinie i może to jest sposób na ich niwelowanie.
Albo oszczędności renault które traktuje nasz rynek tak samo jak hiszpański czy włoski
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2018-01-31, 09:35, w całości zmieniany 2 razy
To by trzeba w fabryce się dowiedzieć dlaczego tak robią, może te auta 400km dalej mają też trochę inny program w ECU.
Fruxo napisał/a:
My nie rozwodzimy się nad prędkością wzrostu temperatury który jest na akceptowanym poziomie ale termostatem który z niejasnych powodów otwiera się przy 75 C.
Nie rozwodze się nad czasem nagrzewania(bo ten jest średno zależny od temperatury otwarcia termostatu) tylko nad samą temeraturą otwarcia, czy tą którą układ stara się utrzymać.
_________________ Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
Ostatnio zmieniony przez damiaszek 2018-01-31, 10:02, w całości zmieniany 1 raz
Wynika z niego że nowoczesna silniki pracują w temp 100-110 stopni, a termostat jest sterowany prosto, poprzez dołożenie grzałki która przyspiesza otwarcie termostatu jeśli tak zadecyduje komputer.
Z artykułu wynika że "ekologiczna" temp. pracy silnika jest wyższa od "klasycznej" która wynosi 85-90 stopni
Wracam do tematu
no więc w 0,9 tce występują 2 obudowy termostatu 110608635R
oraz 110616064r
Jeden to wyjście drugi wejście
teraz pytanie czy ten z przodu (zdjecie niżej ) jest opowiedziany za wyjście i jego wymiana zaowocuje upragnionymi wyższymi temperatura
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2018-08-28, 08:44, w całości zmieniany 3 razy
jedyna możliwość nabycia tego cuda jest od verneta VR TE2101.95
vernet w Ic 300 zł , na allegro ok 200
ori 110612563R w aso 300
Chyba sobie zafunduje ten oryginał i bo zaraz zaczynamy sezon grzewczy a ja nie będę marzł w nowym samochodzie .
Dlaczego tylko temperatura otwarcia 83 a silnik utrzymuje 75, to jak kupie ten 95 to może 87 będzie miał.
Oczywiście najlepsze tłumaczenie serwisu na fakt że samochód jest nie dogrzany: "Panie taki dobry układ chłodzenia jest "
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2018-08-28, 09:46, w całości zmieniany 6 razy
Zimo jest kupuje termostat z aso 300 zł jest jedna w PL.
Także jak ktoś ma jakieś porady jak sie do tego zabrać to chętnie przyjmę,
Widze że zdjęcia powygasały dlatego wstawiam najważniejsze dla potomnych , nie kupujcie używek bo goście wpisują złe numery w ogłoszeniach
60334dd0-c6ec-4b8b-96b7-7f6e6aa58f13.jpg
Plik ściągnięto 39 raz(y) 51,32 KB
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2019-12-13, 13:02, w całości zmieniany 4 razy
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1104 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-12-14, 23:21
Fruxo napisał/a:
Dlaczego tylko temperatura otwarcia 83 a silnik utrzymuje 75, to jak kupie ten 95 to może 87 będzie miał.
W Loganie I miałem ciągły problem z termostatem, wymieniłem 3 lub 4. Do Logana też były dwa termostaty 83 i 87 st. Ten pierwszy był na cieplejszą strefę klimatyczną oraz doskonale sprawdzał się z LPG (niższa temperatura silnika oszczędzała zawory czyli dużo rzadsza regulacja) Temperatura silnika nie spadała poniżej 80 st., a jak się tak działo tzn, że już był uszkodzony. Założenie termostatu 95 st. zimą nie zaszkodzi, ale do lata w przypadku LPG bym się rozglądał za tym 83 st.
To tak nie działa :)
temp cieczy na zawory nie ma wpływu co najwyżej nie wyregulowane mieszanka a jeżeli nie miałeś komunikacji po obd to korekty nie były zrobione do tych warunków pracy.
wyższa temp jest nawet wskazana do lpg ponieważ parownik odbiera sporą część ciepła z układu.
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2019-12-15, 11:15, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1104 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-12-15, 16:35
Ok, twoje zawory... ja przejeździłem Loganem 180.000 km i przekazuję Ci moje doświadczenia... do podgrzania gazu wystarczy 40 st. żeby działał. Te parę stopni przy komorze spalania i niższa temperatura oleju moim zdaniem wpływa na trwałość zaworów i to znacząco. U mnie przebieg pomiędzy regulacjami niemalże się podwoił...
Ale jak mówię, twoje zawory, twój problem, ja się kłócić nie zamierzam.
Co do korekt po OBD, to niestety przy LPG nic tu nie dają, bo przy pewnych obrotach, tych najczęściej używanych, temperatura spalania LPG jest wyższa, co prawda nieznacznie, ale już znacząca dla zaworów. Dlatego tak ważną sprawą jest sprawny układ chłodzenia przy LPG.
Ostatnio zmieniony przez Mamert 2019-12-15, 16:51, w całości zmieniany 2 razy
Może zacznijmy te rozważania przypomnieniem że jest to termostat modularny tzn ma jakiś zakres sterownia z komputera. Z jakiegoś niewyjaśnionego dla mnie powodu jest otwarty non stop przy ledwie 75. Kiedy czytałem opis tego cuda logicznym dla mnie było że w lato otwiera się wcześniej aby oszczędzać paliwo a zimą później jednak to tak nie działa. Zapewne renault coś spieprzyło i nic sobie z tego nie robi.
Nawet mogę posądzić producenta o sabotaż na silniku ponieważ w zimie kiedy płyn nie daje rady nagrzać się powyżej 80 C olej również tego nie zrobi i będzie gromadziła się w nim wilgoć. Zresztą już dawno zauważyłem że olej w tce 90 bardzo szybko ulega starzeniu zapewne przez ciągłe nie dogrzanie. Środek smarny co jakiś czas musi przekroczyć 100 C celem samo czyszczenia Szkoda że to tego silnika nie ma serwisówki rozwiązało by to wątpliwości co do działania tego ustrojstwa.
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2019-12-15, 22:13, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1104 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-12-16, 07:41
Ciekawe rzeczy piszesz... Samooczyszczanie oleju powyżej 100 st.C... W fachowej literaturze piszą, że degradacja oleju silnikowego zaczyna się już przy 60-70 st. C, a każde następne 10 st podwaja stopień degradacji... W Lodgy w ruchu miejskim temp. oleju utrzymuje się ok 80-90 st. , na zwykłej drodze poza miastem ok 90-100, na ekpresowych dochodzi do 120 st. Co ciekawe, na światłach spada temperatura oleju, a rośnie temp. płynu. Dosyć często to obserwuję, bo włączenie Torque na chińskim radiu zajmuje 3 sekundy.
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 105 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3626 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-12-18, 13:36
Prawy, górny róg chłodnicy, nad króćcem głównego węża płynu- mały króciec z nasadzonym kawałeczkiem wężyka zakończony ręcznym zaworkiem. I chyba nie zależy od rodzaju silnika. Na rysunku oznaczony numerem 7 (opisany jako Tube-bleed).
Gdzieś na ruskim forum widziałem manual wymiany płynu chłodzącego z poradą żeby tu odkręcić przy napełnianiu chłodnicy aż do wypływu płynu..
A w naturze widać go na fotce:
Odpowietrznik chłodnicy Sandero TCe.jpg
Plik ściągnięto 49 raz(y) 105,35 KB
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2019-12-18, 14:11, w całości zmieniany 3 razy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum