Tylko ciekawe jak przenieść posty już związane z tym tematem w jedno miejsce
Nowego forum karawaningowego chyba nikt nie ma zamiaru tworzyć. Myślę że zainteresowanych tym tematem będzie więcej - jak nasze daćki radzą sobie z kempingiem.
Mam takie wrażenie, że jak ludzie widzą zestaw napędzany dacią to ,a potem
Podłączę się do tematu, ponieważ od niedawna zacząłem interesować się możliwością wyjazdów z przyczepą. Rozglądam się na rynku przyczep i powoli dochodzę do wniosku, że przydałaby się zmiana holownika. Obecnie mam Dacię Duster 4x2 1.5 dCi 110 KM, ale zastanawiam się nad wymianą w niedalekiej przyszłości na model 4x4.
Kiedy kupowałem obecnego Dustera w 2011 r. w katalogu podawano różne maksymalne masy ciągniętej przyczepy z hamulcem dla różnych wersji Dustera. W przypadku mojej wersji było to 1200 kg (tak mam również wpisane w dowodzie rejestracyjnym), natomiast wersja 4x4 miała 1500 kg. Dodam jeszcze, że w katalogu podawano również DMC samego samochodu oraz maks. masę zestawu samochód + przyczepa z hamulcem, które było sumą DMC samochodu + maks. masa przyczepy z hamulcem (przynajmniej tak wynikało to na logikę).
Kilka dni temu spojrzałem w nowy katalog, a tam zmiana: każdy model Dustera ma możliwość holowania przyczepy z hamulcem o DMC 1500 kg. Ucieszyłem się, ale potem spojrzałem na maks. masy zestawu, które pozostały bez zmian czyli np.
wersja 4x2 1.5 dCi 110 KM
DMC samochodu: 1795 kg, Maks. masa przyczepy z hamulcem: 1500 kg, Masa maksymalna zestawu: 2995 kg.
Patrząc na ten przykład to po odjęciu DMC samochodu od maks masy zestawu zostaje 1200 kg, czyli tak jak było w starszym katalogu. Więc, równie dobrze maks. masa przyczepy mogłaby być i 2,5 tony, a i tak ogranicza to maks. masa zestawu.
Problem generalnie leży w tym co tak naprawdę można ciągnąć Dusterem według obecnego katalogu. Kupię przyczepę o DMC 1500 kg, a potem się okaże, że mimo że mam taki wpis w dowodzie (O1) to nie mogę jej ciągnąć bo ogranicza mnie maks. masa zestawu, która również jest wpisana w dowodzie (F3).
Wysłałem zapytanie do Renault/Dacia i otrzymałem odpowiedź, że w katalogu wszystko jest w porządku. Moim zdaniem, jeżeli ktoś będzie przy zakupie kierował się DMC przyczepy podanym w katalogu i nie spojrzy na maks. masę zestawu, może się mocno zdziwić przy kontroli.
Dlatego piszę do Was. Czy ja czegoś nie rozumiem, czy jednak coś jest nie tak w katalogu ?
Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016 Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Cze 2014 Posty: 1073 Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2016-07-20, 12:24
Wiele, wiele samochodów ma tak samo. Po protu w jednych samochodach producent tak zaprojektował samochód, że DMC zestawu = DMC holownika + DMC przyczepy. W innych
DMC zestawu nie jest równe DMC przyczepy i DMC holownika, ot cała filozofia. W katalogu wszystko jest OK.
Inna sprawa, że przyczepa 1,5 tony to potwór z którym każda osobówka będzie sobie radziła źle, a dacia bardzo źle ze względu na słabe silniki które w tych autach są montowane. Zdaje się, że Dacia najmocniejszy silnik ma ledwo 240 nm momentu, więc ciagnięcie tym 1,5 tonowej przyczepy to będzie męka.
Z takimi silnikiem ja bym celował w lżeszą przyczepę, najlepiej nie więcej niż tona. Albo pomyśleć o holowniku, który ma z 300, 350nM (i więcej - najlepiej transit, ducato itp lub jakaś prawdziwa, ciężka terenówka). Bo jazda swoją drogą, a zaparkowanie takiego potwora na kempingu, który może być stromy i trawiasty, lekką osobówką w ogole będzie niemożliwy.
_________________
Ostatnio zmieniony przez Lza 2016-07-20, 12:39, w całości zmieniany 2 razy
Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016 Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Cze 2014 Posty: 1073 Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2016-07-20, 12:28
laisar napisał/a:
Nie ładować auto całkowicie, wtedy wolne kilogramy będzie można przeznaczyć na przyczepę?
Lepiej jednak odwrotnie - ładować bagaże do holownika a nie do przyczepy. Im cięższa przyczepa a lżejszy holownik tym stabilność zestawu jest gorsza i większe ryzyko wypadku. (wężykowanie lub złamanie zestawu, kłopoty z zatrzymaniem się przed przeszkodą)
Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016 Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Cze 2014 Posty: 1073 Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2016-07-20, 12:35
Mefit napisał/a:
Problem generalnie leży w tym co tak naprawdę można ciągnąć Dusterem według obecnego katalogu. Kupię przyczepę o DMC 1500 kg, a potem się okaże, że mimo że mam taki wpis w dowodzie (O1) to nie mogę jej ciągnąć bo ogranicza mnie maks. masa zestawu, która również jest wpisana w dowodzie (F3).
Możesz ją podpiąć, tylko musisz dbać, żeby rzeczywista masa zestawu nie była przekroczona. Przyczepa która ma DMC 1500 kg, jeśli nie będzie zatankowana, załadowana gratami to w rzeczywistości może ważyć np 1100kg.
Twój duster wraz z pasażerami i bagażami może ważyć np. 1600kg, Czyli rzeczywistą masę zestawu masz 2700 i możesz śmiało takim zestawem podróżować.
Przed zakupem musisz zważyć przyczepę i oszacować ile może się zwiększyć jej masa jeśli zatankujesz do niej wodę, gaz, wpakujesz graty.
Czyli, jeżeli dobrze rozumiem, podczas kontroli na drodze policja sprawdzi, że mam na haku przyczepę 1500 kg, zerknie w dowód samochodu i nie zwróci uwagi, że z dokumentów wynika, że niby mogę holować 1500 kg, ale opierając się na liczbach DMC samochodu + DMC przyczepy > maksymalnej masy zestawu (F3).
Z tego co wiem, ważenie zestawów przez policję w Polsce to niezwykle rzadki przypadek, dlatego główną podstawą dla kontroli są liczby w dowodach rejestracyjnych. Idąc dalej, ważniejsza jest zatem pozycja O1 czy F3 w dowodzie ?
Generalnie, w niektórych dowodach rejestracyjnych pozycja F3 jest pusta. Też nie wiem co to oznacza.
Co do mas, to większe DMC, np. 1500 kg, oznacza większą gabarytowo przyczepę wygodniejszą dla kilku osób, która rzeczywiście wyjściowo może ważyć np. 1200 kg. Niezależnie od tego ile w nią załaduję (może jeździć na pusto), z formalnego punktu widzenia mogę ją holować samochodem który ma w dowodzie O1 co najmniej 1500 kg. Oczywiście, niekoniecznie potrzebuję przyczepy DMC 1500 kg, może to być też 1300 kg itd. z odpowiednio mniejszą masą wyjściową. Istotnym jest, że wiele przyczep, które mnie interesują ma DMC pomiędzy 1250 i 1400, a tego już mój obecny holownik formalnie nie pociągnie.
Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016 Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Cze 2014 Posty: 1073 Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2016-07-20, 14:28
Dopóki policjanci nie są wyposażeni w wagę, to oczywiście mogą sprawdzić tylko to, co jest w dokumentach. Sprawdzenie, czy DMC zestawu nie jest przekroczone, to nie jest dodanie DMC holownika + DMC przyczepy z dowodów. Trzeba zważyć zestaw, sprawdzić czy rzeczywista waga holownika z przyczepą nie przekradcza DMC zestawu z dowodu. przy okazji można sprawdzić czy DMC któregoś z pojazdów nie jest przekroczone. (tak samo policjant bez wagi nie jest w stanie stwierdzić, czy np. jadąc solo z bagażnikiem pełnym cegieł przekroczyłeś dopuszczalną masę całkowitą samochodu - dopiero po zważeniu może to orzec).
Na zachodzie ważenie kempingów nie jest rzadkością (nawet mijałem taką łapankę dwa tygodnie temu). W Polsce, wiadomo, policja generalnie nie jest od pilnowania przepisów, tylko od dbania o budżet. Ponieważ karawaning w PL jest raczej niszowy, na razie policja nie zwraca w ogóle uwagi na takie zestawy. Natomiast nie wiadomo co będzie za kilka lat.
No i ważna rzecz, jeśli nie będziesz się trzymał mas podanych w dowodach, poza możliwym uszkodzeniem elementów konstrukcyjnych samochodu, jest jeszcze inne niebezpieczeństwo finansowe: w razie wypadku ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania. (zarówno OC jak i AC)
Zarówno O1 jak i F3 jest równie ważne, one nie są sprzeczne - obie wartości nie mogą być przekroczone. trzeba po prostu pamiętać, że masa całkowita zestawu to nie jest suma DMC holownika i DMC przyczepy z dowodów. To jest masa, którą wskaże waga po wjechaniu całym zestawem. Rzeczywista masa zestawu nie może przekroczyć wartości F3 holownika.
pojazdy w których nie ma F3 nie mogą ciągnąć przyczep, nawet jeśli mają hak. (można wozić rowery). Zazwyczaj są to osobówki zarejestrowane jako pojazdy ciężarowe. (kiedyś była taka moda)
_________________
Ostatnio zmieniony przez Lza 2016-07-20, 14:41, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Renault/Kia
Model: Grand Scenic 2ph2/Ceed
Silnik: 1.9dci/1.6crdi
Dołączył: 04 Mar 2018 Posty: 16 Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-03-09, 15:00
Czy ktoś wie, jaka jest masa przyczepy z hamulcem w dowodzie nowego Dustera? w zależności od silniki i wersji napędu? Czy ktoś juz ma nowego dustera i może podać z dowodu te wartości, jak również DMC oraz DMC zestawu?
w salonie twierdzą, że bez znaczenia od napędu i silnika jest to 1500 kg ale jakoś Pan bez przekonania mówił...
dzięki,
ale tam jest mowa o starym. Mimo to w nowym chyba jest tak samo, a więc
1.6 sce 4x2 - 1200 kg
cała reszta zarówno 4x2 jak i 4x4 - 1500 kg
masa zestawu 3019
takie info dostałem dzis w Kielcach w Dacii.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2018-03-10, 22:29, w całości zmieniany 1 raz
Chyba nie jest tak. Masa przyczepy nie może przekraczać masy pojazdu. To , że w przepisach podają np. że masa przyczepy lekkiej jest do 750 kg to wcale nie oznacza , że każde auto może taką ciągnąć. Dla niektórych pojazdów będzie to 750 kg a dla niektórych tylko 600 kg, dlatego w dowodzie przy zakupie nowej przyczepki można sobie wbić np. 600kg, 650 lub np. 750 kg ale to zależy do jakiego samochodu ją szykujemy. Taka sama zasada jest z przyczepami hamowanymi. To , że podawana jest max. masa dopuszczalna 1200 kg , nie oznacza wcale ze może ją ciągnąc każdym autem, które nie przekroczy masy zestawu 3500 kg i to 3500 kg liczy się razem z ładunkiem. Dla przykładu, Duster 2 waży 1179 kg w wersji 1.6 SCe 115 4x2 , a dla niego max. masa przyczepy z hamulcem wynosi 1100 kg. Masa całkowita pojazdu w pełni obciążonego to 1712 kg, i dlatego masa zestawu nie może przekraczać 2812kg. Zmienia sie to oczywiście w innych wersjach silnikowych , gdyż zmienia się waga pojazdu.
Przerabiałem to już dawno gdy montowałem hak do swojej astry , gdzie według ogólnych przepisów mógłbym ciągnąc przyczepkę do 750 kg. Niestety , po konsultacjach ze stacją diagnostyczną , okazało się , że opelek może mieć podpiętą przyczepkę , gdzie w dowodzie rejestracyjnym przyczepki nie może być więcej jak 560 kg masy całkowitej , co oznacza, że 560 kg to jest waga przyczepy + ładunek.
Ostatnio zmieniony przez jammo 2018-03-11, 12:22, w całości zmieniany 1 raz
Nieprawda. W autach 4x4 masa przyczepy może wynosić nawet 2 krotność DMC auta. Z tego powodu pickupy 4x4 z DMC na przykład 2.8 tony mogą holować przyczepę 3.5 tony. Oczywiście odpowiednie prawo jazdy to inna kwestia.
Nie do końca masz rację. Definicja odnośnie aut z napędem 4x4 mówi , że " jeśli samochód ma homologacje jako "terenowy" a urządzenie sprzęgające ma odpowiednią wytrzymałość to pojazd może ciągać 150% swojego DMC " czyli każda terenówka której DMC jest powyżej 2600kg i ma homologacje producenta , może ciągąć przyczepy o masie do 3500DMC
Nie ma więc mowy o ciągnięciu przyczepy dwukrotnie przewyższającej DMC samochodu. Nie może to być żaden crossower nawet 4WD, który ma w dowodzie wbite sam. osobowy, i nie ma homologacji na terenowy itp.
jammo, faktycznie, mój błąd. Już dano nie byłem w temacie, faktycznie 1,5 DMC auta, nie 2 razy. Oczywiście, to co napisałem tyczyło się aut typowo terenowych/użytkowych. Duster przy DMC 1800 kg z przyczepą 2700 wyglądał by nieco niepoważnie :)
Aczkolwiek katalogowe DMC przyczepy 1,5 tony dla dustera 4x4 dCi i tak daje do myślenia czy takie autko dało by rozsądnie radę np. ruszyć pod wzniesienie czy w lekkim terenie.
Ponieważ mój DD służy własnie jako ciągnik dość często to mogę potwierdzić że zachowuje się w tej roli idealnie. Dużo daje zwłaszcza ta krótka jedynka . W lekkim terenie też sobie dobrze radzi z każdym rodzajem przyczepy.
Marka: Renault/Kia
Model: Grand Scenic 2ph2/Ceed
Silnik: 1.9dci/1.6crdi
Dołączył: 04 Mar 2018 Posty: 16 Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-03-12, 09:32
planuje ciągać przyczepę kempingowa, póki co mam o DMC 1100 kg, planuje to ciagnąć Dusterem 4x2 1.2tce.
Panowie czytałem, że w dowodzie rejestracyjnym DMC zespołu pojazdów F.3 nie jest równe DMC auta + DMC przyczepy. Tylko chodzi o realne masy, Czy ktoś mógłby to dokładnie wytłumaczyć wraz z jakaś podstawą prawną, żeby pan policjant nie strzelał ślepo...?
Jak pisałem wyżej, Duster tylko z silnikiem 1.2 TCe ma DMC 1782kg (auto w pełni załadowane) a więc tym autem możesz ciągnąć przyczepę : - do 1200 kg z hamulcem najazdowym , oraz do 695 kg przyczepa lekka bez hamulca.
W samochodach powinna być naklejka ( ja mam na słupku środkowym), na której są podane dopuszczalne masy całkowite, kod lakieru itp. , lecz nie wiem, czy akurat Duster taką posiada. W każdym bądź razie, te masy podane wyżej odpowiadają Dusterowi o tej mocy silnika.
Marka: Renault/Kia
Model: Grand Scenic 2ph2/Ceed
Silnik: 1.9dci/1.6crdi
Dołączył: 04 Mar 2018 Posty: 16 Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-03-12, 15:56
jammo napisał/a:
Jak pisałem wyżej, Duster tylko z silnikiem 1.2 TCe ma DMC 1782kg (auto w pełni załadowane) a więc tym autem możesz ciągnąć przyczepę : - do 1200 kg z hamulcem najazdowym , oraz do 695 kg przyczepa lekka bez hamulca.
W samochodach powinna być naklejka ( ja mam na słupku środkowym), na której są podane dopuszczalne masy całkowite, kod lakieru itp. , lecz nie wiem, czy akurat Duster taką posiada. W każdym bądź razie, te masy podane wyżej odpowiadają Dusterowi o tej mocy silnika.
A jesli nie w pelni zaladowane to cięższą przyczepkę, aż do 1500 kg co odpowiada wpisowi w dowod rejetracyjny O.1. tak? oraz zespołu F.3 3019 kg. tak?
czyli np:
auto 1519 - przyczepa 1500
auto 1600 - przyczepa 1419
auto 1700 - przyczepa 1319
auto 1800 - przyczepa 1219
Przyczepa dla silnika 1.2 TCe nie może przekraczać 1200 kg DMC, czyli waga przyczepki + ładunek. Przykładowo wjeżdżając na wagę, cała przyczepa ze swoją zawartością we wnętrzu, nie może przekraczać 1200 kg. Natomiast dla silnika 1.6 SCe jest to już tylko 1100 kg. Więcej może być tylko dla Dustera z silnikiem DCi 110 i wynosi 1300 kg. Co do ciężaru samochodu, bierzemy pod uwagę masę własną auta, bez ładunku. Dlatego uwzględniając tu inne ciężary samochodu, są im przypisane inne masy dopuszczalne przyczepy. Ogólnie DMC przyczepy, czyli wraz z ładunkiem , nie może przekroczyć masy własnej samochodu (nie dopuszczalnej).
Masz tu dla przykładu link danych Dustera2. Wpisując w rubryce odpowiedni silnik masz na samym dole w rubrykach wykaz masy przyczepy dla danego modelu Dustera z odpowiednim silnikiem.
https://www.autocentrum.p...-110km-od-2018/
Ostatnio zmieniony przez jammo 2018-03-12, 18:33, w całości zmieniany 1 raz
Rozważajac możliwości holowania przyczep i to niezależnie od auta należy oprócz tego co jest w dowodzie rejestracyjnym, homologacji i w tabliczkach znaminowowych uwzględnić jeszcze kilka innych rzeczy.
I tak na przykładzie Dustera 4x4 1.6:
- W dowodzie i homologacji mam wpisane 660 kg dla przyczepy bez hamulców i 1500kg dla przyczepy z hamulcem.
ale, w Polsce jestem dodatkowo ograniczony współczynnikiem 1.33 czyli przy masie DMC auta 1800kg przyczepa z hamulcem NAJAZDOWYM może mieć max ~1350kg.
Kluczem jest tu hasło hamulec najazdowy. Jeżeli auto i przyczepa miały by instalację hamulcową "uruchamianą z miejsca kierowcy" (np. taką jak w ciężarówkach) to przyczepa mogła by mieć te 1500kg.
To ograniczenie do 1.33 jest polskim pomysłem i są kraje gdzie taki duster może ciągnąć tak jak jest napisane w dowodzie.
Dodatkowo jak np. chciałbym ciągnąć te 1350kg dusterem na "pusto" (ok. 1450kg) to też po zważeniu na drodze mogą być problemy.
_________________ Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum