Mi samochodu nie chcą oddać, mówią że coś się może stać podczas jazdy i żeby zachować gwarancję musi stać w serwisie. Powiedzieli że powinien być gotowy za około 2 tygodnie.
W takim przypadku przysługuje nieodpłatnie samochód zastępczy ?
Mi samochodu nie chcą oddać, mówią że coś się może stać podczas jazdy i żeby zachować gwarancję musi stać w serwisie. Powiedzieli że powinien być gotowy za około 2 tygodnie.
W takim przypadku przysługuje nieodpłatnie samochód zastępczy ?
Niestety gwarancja Dacia nie przewiduje auta zastępczego, to dobra wola ASO a nie ich obowiązek.
Marka: Dacia
Model: Nowy Duster
Silnik: 1.3 TCe 150
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige
Dołączył: 01 Maj 2018 Posty: 127 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-05-29, 17:24
Na pytanie o samochód zastępczy powiedziano mi że mogą mi udostępnić tylko odpłatnie na maksymalnie 3 dni, jednak nie teraz bo żadnego nie mają wolnego.
Marka: Dacia
Model: NOWY DUSTER 3
Silnik: 1,0 ECO-G
Rocznik: 2024
Wersja: Extreme 5-os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 14 Lip 2015 Posty: 1252 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-05-29, 18:30
ChrystianCh napisał/a:
Na pytanie o samochód zastępczy powiedziano mi że mogą mi udostępnić tylko odpłatnie na maksymalnie 3 dni, jednak nie teraz bo żadnego nie mają wolnego.
Gdybyś miał np. szkodę z ubezpieczenia w PZU, dostałbyś nawet 2 tygodnie samochód wyższej klasy jako zastępczy z rocznika 2018! W salonie jedynie kawa jest za darmo.
Tu artykuł (trochę stary) na ten temat;
https://www.motofakty.pl/...-ma-wady-1.html
Po Waszych wpisach trochę czytałam o przedłużających się naprawach gwarancyjnych i na forach są sugestie by oddawać samochody powołując się na niezgodność z ustawą (dawna rękojmia). Tutaj KC gwarantuje termin naprawy, albo wydanie rzeczy bez wad. Nie jestem prawnikiem, ale wydaje się, że ta droga może być motywująca dla ASO.
Tu jeszcze nowszy;
https://www.motofakty.pl/...-przepisow.html
a tu cytat;
Jeżeli żądanie złożone przez konsumenta przy reklamacji dotyczy naprawy towaru, wymiany towaru na nowy, bądź obniżenia jego ceny, to sprzedawca na rozpatrzenie reklamacji ma 14 dni kalendarzowych od dnia jej złożenia.
W sytuacji, gdy żądamy wymiany auta lub jego naprawy, sprzedawca może odmówić spełnienia tego żądania pod warunkiem, że wskazana opcja byłaby niemożliwa do zrealizowania dla sprzedawcy, np. ze względu na zaprzestanie produkcji danego modelu samochodu albo gdy w porównaniu z drugim z możliwych żądań wymagałaby nadmiernych kosztów, np. jeżeli żądamy wymiany na nowe samochodu, w którym wada dotyczy tylko obicia siedzeń. Odmawiając spełnienia naszego żądania sprzedawca może zaproponować inne rozwiązanie.....
...Sprzedawca musi wymienić towar lub usunąć wadę w rozsądnym czasiei bez nadmiernych niedogodności dla klienta. Jeśli zwleka z tym, możemy wyznaczyć mu czas na spełnienie żądania. W przypadku upływu wyznaczonego terminu klientowi wolno odstąpić od umowy lub żądać obniżenia ceny.
Ostatnio zmieniony przez maugu 2018-05-30, 10:42, w całości zmieniany 1 raz
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 117 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3979 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-05-30, 12:23
Nie wiem jak to się ma do ogólnych przepisów "nadrzędnych", ale każda karta gwarancyjna czy warunki gwarancji, dowolnego towaru, zawiera punkcik w rodzaju "gdy naprawa wymaga sprowadzenia części, która jest niedostępna w podanym terminie, okres naprawy może być przedłużony do..." i tutaj padają terminy miesiąca lub więcej.
Uwaga nie jestem prawnikiem, a nie chciałabym wprowadzić kogoś w błąd, ale wg. mnie to zakup samochodu w świetle Kodeksu Cywilnego jest tym samym co zakup butów (tylko trochę droższych). W artykułach cytowanych powyżej jest napisane , że w przypadku usterki (butów, telewizora czy samochodu) przysługują nam (konsumentom) dwie formy ubiegania się o naprawę . Jedna na zasadzie obopólnej umowy sformułowanej jako "warunki gwarancji" gdzie kupującemu towar sprzedawca gwarantuje, że na jakiś tam warunkach i w jakimś tam czasie zreperuje to czy tamto (a inne rzeczy już nie ) - to jest wzajemna umowa i obowiązuje na czas na jaki się umówimy np. umowa "easy service renault" - 4 lata i czasami trzeba za to dopłacić (umowa).
Druga forma obrony praw konsumenta to zapisy w Kodeksie Cywilnym (są paragrafy opisane w w/w artykułach) które gwarantują każdemu kupującemu pewne prawa których np. gwarant w umowie nie zawarł (bo nie chciał) i tu są przepisy o 14 dniach na doprowadzenie towaru do zgodności z umową (tzn. takie jakie były deklarowane - samochód ma jeździć). Problem jest w momencie zgłaszania usterki - musimy wybrać sposób reklamacji, albo na zasadach gwarancji, albo z tytułu niezgodności towaru z umową (Kodeks Cywilny). W Twoim przypadku jeżeli zgłosiłeś usterkę w ramach gwarancji, a w niej nie ma obligatoryjnych terminów naprawy no to nie możesz się odwołać się do 14 dniowego terminu obowiązującego w drugim sposobie likwidacji usterki. Możesz to skonfrontować z info w sieci, albo z rzecznikiem praw konsumenta bo może w umowach dealerskich są jakieś ograniczenia, ale wydaje mi się, że nie.
Z mojego zeszłorocznego, osobistego doświadczenia mogę tylko podzielić się takimi informacjami:
Auto zastępcze z tytułu gwarancji DACIA faktycznie nie przysługuje. Ale są ASO, które potrafią udostępnić za darmo samochód nawet na 2 mies, wszystko zależy od sytuacji, konkretnego kierownika ASO oraz metody perswazji (można argumentować np. wymaganiami zawodowymi). Znając realia będzie to zależało od bardzo wielu czynników, ale jednak warto próbować.
Druga sprawa, to że sprawdzałem i konsultowałem zapisy umowy gwarancyjnej DACIA i przynajmniej w zeszłorocznej wersji, która mnie dotyczyła nie było określonego W OGÓLE terminu naprawy. Gwarant ma obowiązek uznać lub odrzucić roszczenia gwarancyjne w terminie 21 dni. Natomiast gdy to zrobi, to może naprawiać samochód w nieskończoność (np. czekać na części tak jak było w moim przypadku) i tego niestety szczegółowo nie ogranicza żadna zewnętrzna ustawa ani KC. Zostaje tylko sąd.
Nawiązując jeszcze do ostatnich postów trzeba mieć też na uwadze, że z tytułu gwarancji można naprawiać samochód w każdym ASO (bo to Renault jest gwarantem), natomiast z tytułu tzw. "rękojmi" jedynie u Sprzedawcy tzn. Dealera (ASO), u którego kupiono samochód.
Jeszcze może cytat z w/w linku;
Jeżeli żądanie złożone przez konsumenta przy reklamacji dotyczy:
naprawy towaru,
wymiany towaru na nowy,
obniżenia ceny towaru,
to na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek rozpatrzenia reklamacji w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia jej złożenia. W przypadku niedotrzymania tego terminu uznaje się, że reklamacja jest zasadna. Sprzedawca nie może po jego upływie odmówić spełnienia żądania konsumenta, nawet jeżeli wada powstała z jego winy i np. zalał urządzenie wodą.
Jak widać 14 dni to termin rozpatrzenia reklamacji tzn. przyjęcie do wykonania lub odrzucenie (a nie jak poprzednio błędnie napisałam - naprawienia), ale jeżeli z jakiś powodów sprzedawca spóźni się z odpowiedzią (rozpatrzeniem) to konsument jest na pozycji wygranej.
Ostatnio zmieniony przez maugu 2018-05-30, 21:02, w całości zmieniany 2 razy
A nie jest tak, że jak raz się skorzysta z rękojmi, to już nie ma powrotu do gwarancji? Wtedy awaria za granicą to spory kłopot, likwidacja salonu, gdzie auto kupiono - podobnie.
Uprawnienia przyznane z tytułu gwarancji są niezależne od uprawnień wskazanych w rękojmi. Oznacza to, że w przypadku nieuwzględnienia żądań konsumenta w ramach jednej ze wskazanych podstaw ma on prawo do dochodzenia roszczeń na podstawie drugiej dostępnej podstawy – np. w przypadku nieuwzględnienia reklamacji z tytułu gwarancji konsument może złożyć reklamację z tytułu rękojmi.
Uwaga!
Wykonanie uprawnień z tytułu gwarancji nie wpływa na odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi. Konsument może żądać od sprzedawcy – w ramach rękojmi – wymiany, naprawy, odstąpienia od umowy lub obniżenia ceny także wtedy, gdy towar został wymieniony lub naprawiony przy okazji wcześniejszej reklamacji złożonej do gwaranta.
Jeśli kupujący korzysta z uprawnień wynikających z gwarancji, zawieszeniu podlega bieg terminu na wykonanie uprawnień z tytułu rękojmi, polegający na konieczności złożenia konkretnych żądań w ciągu roku od zauważenia wady. Aby skutecznie zawiesić bieg tego terminu, wystarczy poinformować sprzedawcę o wadzie.
Myślę, że w sporach o większej wartości warto jednak zwrócić się o pomoc prawną do rzecznika praw konsumenta (jest nieodpłatna).
Nie do końca - wielu producentów daje do swoich aut asistans na czas gwarancji, np. Renault - w przypadku unieruchomienia auta w drodze i wezwaniu lawety, przysługuje auto zastępcze. Do wielu usterek można wezwać lawetę - np. falujących obrotów pomoc drogowa nie naprawi, a może istnieć obawa większego uszkodzenia silnika i gotowe, więc auto jedzie na lawecie do serwisu, gdzie już czeka samochodów zastępczy
Co do takiego auta z ubezpieczenia to przysługuje ono na okres do 3tyg. Jeśli w tym czasie warsztat nie dokona naprawy, to powinien zabezpieczyć auto zastępcze na dalszy czas. Miałem tak pół roku temu - 3 tygodnie od Link4 i kolejny tydzień od Renault, który auto naprawiał.
Assistance w okresie gwarancji DACIA obejmuje także samochód zastępczy - jednak tak jak napisałeś jest to powiązanie z awarią na drodze - i tylko wtedy. Natomiast samochód zastępczy przy odstawianiu auta na gwarancji do ASO w Dacii nie przysługuje oficjalnie (to reguluje Umowa Gwarancyjna, a nie warunki Assistance). Uzyskałem takze informację, że gdybym naprawiał auto Renault to bym dostał samochód zastępczy bez dyskusji (jest to zapisane w umowie gwarancyjnej Renault podobno).
Nie chcę zakłócać tak ważnej dyskusji o prawie do rękojmi i gwarancji, ale czy ktoś także miał problem z niewłaściwym wskazywaniem ilości benzyny po zatankowaniu? U mnie kilka razy zdarzyło się, że po zatankowaniu np. połowy baku, na wyświetlaczu nadal świeciła się rezerwa paliwa i pokazywało, że paliwa starczy np. na 80 km. Dopiero po zatankowaniu do pełna wskazania były poprawne. Poza tym wyświetlacz poprawnie pokazuje zmniejszający się stan paliwa w baku wraz z pokonywanym dystansem. Do ASO jestem umówiony dopiero na za dwa tygodnie ale jak zwykle mówią, że nic nie wiedzą o tej usterce.
Marka: Dacia
Model: NOWY DUSTER 3
Silnik: 1,0 ECO-G
Rocznik: 2024
Wersja: Extreme 5-os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 14 Lip 2015 Posty: 1252 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-05-31, 19:34
Solnik napisał/a:
Nie chcę zakłócać tak ważnej dyskusji o prawie do rękojmi i gwarancji, ale czy ktoś także miał problem z niewłaściwym wskazywaniem ilości benzyny po zatankowaniu? U mnie kilka razy zdarzyło się, że po zatankowaniu np. połowy baku, na wyświetlaczu nadal świeciła się rezerwa paliwa i pokazywało, że paliwa starczy np. na 80 km. Dopiero po zatankowaniu do pełna wskazania były poprawne. Poza tym wyświetlacz poprawnie pokazuje zmniejszający się stan paliwa w baku wraz z pokonywanym dystansem. Do ASO jestem umówiony dopiero na za dwa tygodnie ale jak zwykle mówią, że nic nie wiedzą o tej usterce.
ASO powinien powtórnie wgrać oprogramowanie dot wskaźnika. Inna sprawa , czy pływak się gdzieś nie zawiesza/ gdzieś na forum o tym było, poszukaj/ i trzecia, to czasami komputer na nowo musi przeliczyć stan paliwa, jego zużycie w ostatnim okresie, aż do ponownego tankowania, by wyświetlić stan poprawnie.
Marka: Dacia
Model: Duster 2 / VW Polo
Silnik: 1.6 SCe / 1.2
Rocznik: 2018 / 2002 Pomógł: 3 razy Dołączył: 15 Maj 2018 Posty: 236 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-06-01, 08:30
Widzę że wątek o kłopotach z nowymi dusterami dwóch kolegów rozwinął się w poradnik jak składać reklamacje żeby nie zostać olanym przez ASO.
Ja ze swojego doświadczenia z Renault (w 2006 skusiłem się nową Thalię z którą trochę się później szarpałem z ASO) wiem, że jak ASO zaczyna schizować i opóźniać, to warto walić bezpośrednio do centrali Renault Polska. Skargi na opieszałość ASO adresowałem imiennie na Prezesa Renault Polska (wtedy to był jakiś Francuz, teraz trzeba by wugooglować nazwisko).
To naprawdę działało.
Marka: Dacia
Model: Nowy Duster
Silnik: 1.3 TCe 150
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige
Dołączył: 01 Maj 2018 Posty: 127 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-06-04, 08:11
lisek2 jak tam twój komputer wtrysku? Mój ma podobno być w tym tygodniu ale jak będzie to zobaczymy...
Powiedz czy u Ciebie też występuje problem z niedziałającymi przyciskami komputera przy nagrzaniu? Pytam bo właśnie dostałem informację z serwisu że podobno ta usterka jest powiązana właśnie z wadliwym komputerem wtrysku i jego wymiana powinna usunąć obydwa błędy.
lisek2 jak tam twój komputer wtrysku? Mój ma podobno być w tym tygodniu ale jak będzie to zobaczymy...
Powiedz czy u Ciebie też występuje problem z niedziałającymi przyciskami komputera przy nagrzaniu? Pytam bo właśnie dostałem informację z serwisu że podobno ta usterka jest powiązana właśnie z wadliwym komputerem wtrysku i jego wymiana powinna usunąć obydwa błędy.
U mnie komputer ma być także w tym tygodniu takie dostałem info z ASO . Co do komputera wtrysku i powiązania z zawieszaniem się komputera pokładowego to mam wątpliwości bo za to odpowiada wg ASO sterownik w zegarach. Zreszta jak wiesza się komputer "w zegarach" to odczyt przez telefon z aplikacji R&GO działa więc to raczej coś w relacji wyświetlacz-przyciski.... zobaczymy, także dam znać po wymianie. A i jak dobrze patrzę problem z komputerem pokładowym mają także koledzy z silnikami diesla - a to już zupełnie inny komputer silnika niż w benzynie.
Marka: Dacia
Model: Duster 2 / VW Polo
Silnik: 1.6 SCe / 1.2
Rocznik: 2018 / 2002 Pomógł: 3 razy Dołączył: 15 Maj 2018 Posty: 236 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-06-07, 13:10
Koledzy ChrystianCh i Lisek2, czy opisywany przez Was problem występował przy każdym uruchomieniu zimnego silnika czy tylko w co którymś przypadku?
Ja swoje auto odebrałem we wtorek, do dziś przejechałem trochę ponad 400 km. Jak po prostu auto odpalałem, ruszałem sobie delikatnie i 2 bieg wrzucałem przy ok. 2500 obr. to żadnego problemu nie zaobserwowałem.
Dziś rano jeździłem i też było wszystko ok. Później auto postało ze 2-3 godziny, przestygło na tyle że paliła się niebieska kontrolka temperatury, pod odpaleniu podniosłem obroty na jakieś 2500 i po puszczeniu gazu nastąpił identyczny objaw jak w filmiku Liska2. Po zgaszeniu silnika i odpaleniu jeszcze raz problem znowu wystąpił.
Na razie jestem lekko podłamany. Najpierw wczoraj zrobiło się coś takiego ze wskazówką obrotomierza: https://www.youtube.com/watch?v=eZWMNEcxZbo a dziś ten spadek obrotów i mignięcie checkengine
Do kompletu brakuje jeszcze tylko zwiechy komputera. Ten o dziwno mimo wysokich temperatur jeszcze się nie zawiesił.
Ostatnio zmieniony przez pavulon78 2018-06-07, 13:17, w całości zmieniany 1 raz
U mnie właściwie za każdym razem na zimnym silniku. Dzisiaj odebrałem auto tym razem po wymianie komputera wtrysku. Panowie w ASO mieli trochę problemu bo robili to pierwszy raz w tym modelu i tłumaczyli iż sterownik i cała reszta to nowa rzecz a nie przeszczepiona z poprzedniej wersji no i mieli problem z przeprowadzeniem autokonfiguracji . Podczas odbioru miałem zimny silnik nie było tej usterki (będę testował jutro po nocy). Samo auto wydaje się być bardziej dynamiczne , z tym iż moje porównanie może być mylne bo patrze na ostatni okres kiedy wgrano mi inny soft który miał naprawić problem (nie naprawił a jedynie trochę auto zmulił i zwiększył spalanie). Przetestuje przez kilka dni i dam znać czy pomogło.. no i czy teoria innego ASO o powiązaniu wieszania się komputera pokładowego z problemem komputera wtrysku który mi wymieniono jest prawdą....
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum