Wysłany: 2018-07-15, 00:36 115 sce kontra 110 dci - tak blisko, a tak daleko...
Gdyby moja kobieta dowiedziała się czym się zajmuje po nocach, to by mnie zatłukła kapciem i zostałaby uniewinniona...
Co chwilę na forum jest podnoszona kwestia zadziwiającej różnicy w dynamice naszych Daciek z silnikami 1.6 sce oraz 1.5 dci.
Słabszy o 5KM silnik okazuje się być znacznie bardziej dynamiczny.
Co to za czary?
Na poniższych rycinach wrzuciłem wykresy własnej roboty, przerysowane z zasobów internetu.
Zaznaczam, że są one obarczone jakimś tam błędem, jednakże nie powinien on być większy niż 2-5%.
Na czarno 1.5 dci 110KM, 240Nm
Na zielono 1.6 sce 115KM, 156Nm (no dobra, nie znalazłem prawdziwego wykresu, posiłkowałem się shamowanym 1.6 ecotec o niemal identycznych parametrach)
Rycina nr 111 przedstawia 2 osobne wykresy obu silników.
Górne krzywe ilustrują przebieg momentu obrotowego, dolne zaś mocy.
Specjalnie zmarnowałem 1,5h na przerysowanie tych wykresów, gdyż wykresy dystrybuowane przez producentów zazwyczaj mają zagmatwaną skalę, która utrudnia zrozumienie różnicy pomiędzy jednostkami napędowymi.
Rycina nr 222 przedstawia sedno sprawy.
Nałożone oba wykresy pokazują jaka przepaść dzieli wolnossącą benzynę i turbodoładowanego diesla.
W "najbardziej użytecznym" zakresie obrotów dci potrafi generować nawet o 70-80% wyższą moc od sce.
Przykładowo dla 2000obr./min. w dieslu mamy ok. 68KM do dyspozycji, podczas gdy w benzynie jest ich zaledwie ok. 37.
Rycina nr 333 tabelarycznie nakreśla wielkość różnic przy konkretnych prędkościach obrotowych silnika.
Jak widać dynamikę dci w obrębie 2000obr./min. w sce zapewni przekroczenie 3000obr./min.
A moc diesla z okolic 2500obr./min. wygeneruje benzyniak dopiero przy 4000obr./min.
PODSUMOWUJĄC
Tragedia?
No nie do końca...
Parametry silnika to jedno, a przeniesienie tego na koła to drugie.
O to dbają skrzynie biegów, a jak wiadomo - różnią się znacznie długościami przełożeń.
Ta w sce ma zauważalnie krótsze przełożenia, co skutkuje szybszym wkręcaniem się na obroty, które ratują benzyniaka od wstydu.
Ale żeby przestać marudzić, trzeba najpierw zacząć z nich korzystać...
Skoro w obu autach dociągamy nie wyżej niż do 2500obr./min., żeby wbić kolejny bieg, to nie liczmy na cuda.
Bawcie się dobrze, idę spać.
PS.
Próbowałem różnych kombinacji, żeby dodać załączniki w odpowiedniej kolejności.
No ni cholery nie idzie...
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3867 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2018-07-15, 13:17
dla użytkowników 1,6 Pb płynie z tego prosta nauka - bieg w górę przy dynamicznym przyspieszaniu zmieniać gdzieś w okolicy 3500 obr, jest jeszcze w miarę oszczędnie a już jest na czym jechać, w dieslu to samo ale w okolicy 2500
dla użytkowników 1,6 Pb płynie z tego prosta nauka - bieg w górę przy dynamicznym przyspieszaniu zmieniać gdzieś w okolicy 3500 obr, jest jeszcze w miarę oszczędnie a już jest na czym jechać, w dieslu to samo ale w okolicy 2500
no chyba ze ma sie troche podkreconego diesla to wtedy mozna nizej i wyzej :)
Tam gdzie diesel już nie może benzynka pokazuje pazurki.
I wir w baku :)
A kto bogatemu zabroni.
BoloSr napisał/a:
Dar1962 napisał/a:
dla użytkowników 1,6 Pb płynie z tego prosta nauka - bieg w górę przy dynamicznym przyspieszaniu zmieniać gdzieś w okolicy 3500 obr, jest jeszcze w miarę oszczędnie a już jest na czym jechać, w dieslu to samo ale w okolicy 2500
no chyba ze ma sie troche podkreconego diesla to wtedy mozna nizej i wyzej :)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum