Prawdę mówiąc, raz jechałem tym samochodem w deszczu i raczej chlapacze spełniają swoje zadanie. Wizualnie auto też się lepiej prezentuje. Zauważyłem u sąsiada, że u niego w Dasterze nie ma i cały tył ma brudny po deszczu, ale nim jeździ na budowę.Jeśli chodzi o boki to nie zwróciłem uwagi, ale pewnie cały syf się tam zbiera, gdzieś to musi być odprowadzane. Bardziej mnie martwi, że auto nie jest wyposażone seryjnie w osłony nadkoli. Nie jestem przekonany do zabezpieczenia antykorozyjnego. Troszkę kamieni śnieg i zaczną się problemy. Gdzie można dostać takie osłony i czy nie wiąże się to z utratą gwarancji. Czy producent przewidział otwory na takie osłony?
_________________ Marcin
Ostatnio zmieniony przez marcin025lodz 2018-12-01, 13:26, w całości zmieniany 1 raz
Według tych informacj (link) do Twojego DD2 wystarczyłaby opona z indeksem 80, chyba że producent wymaga wyższego.
Pisałem parę postów wyżej, że indeks nośności opony powinien być taki, że suma wszystkich czterech opon powinna być dwukrotnie wyższa od masy samochodu, czyli przyjmując dla Dustera wagę 1300kg, to indeks musi być po przeliczeniu minimum 2600 Kg. Dzieląc to na 4 opony , daje nam minimalną nośność opony 650 kg. czyli 93. Producent zakłada zawsze dodatkowy zapas, dlatego dla Dustera jest 96 minimum.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1105 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-12-02, 20:41
jammo napisał/a:
że suma wszystkich czterech opon powinna być dwukrotnie wyższa od masy samochodu
Hmm... zasada jest nieco inna, cytat z oponeo: "Producent ustala maksymalną nośność opony uwzględniając bardziej obciążoną oś pojazdu."
W Lodgy mam maksymalną masę całkowitą 1869 kg, producent dobrał indeks nośności opon 88 (560 kg) czyli 4x560kg=2240kg, czyli różnica to ok 370kg.
Duster jest mniejszy i lżejszy od Lodgy, to na jaką cholerę montować opony od dostawczaka ???
No nie do końca chyba tak jest, gdyż wy koledzy podajecie maksymalne dopuszczalne masy auta a do ustalenia nośności opon przyjmuje się dwu krotność masy pojazdu , tak jak pisałem wyżej. Dla przykładu, Dacia Lodgy z silnikiem 1.6 SCe waży 1090 kg, natomiast najcięższa wersja z dieslem DCi 115, waży 1200 kg co daje przy dwu krotności wagę od 2180 -2400kg max. Sumując wychodzi na to, że ta nośność 88 ( 560 kg) jest prawidłowa do moich wskazówek. Podając dwu krotność masy auta obliczamy oczywiście nośność obydwu osi. Dla obliczenia nośności jednej osi wystarczy sumowanie dwu opon , oczywiście bierze się pod uwagę cięższą oś. Żeby było łatwiej i nie bawić się w wyliczenia , że tam jest silnik a z tyłu nie , to prościej jest zrobić dla całego auta, gdzie i tak wychodzi zawsze trochę zapasu kilogramów . Dla Dustera też pisałem 1300kg a nie DMC 1712 kg lub więcej dla innych wersji.
Ostatnio zmieniony przez jammo 2018-12-03, 19:20, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1105 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-12-03, 21:12
jammo napisał/a:
Dacia Lodgy z silnikiem 1.6 SCe waży 1090 kg
Nie prawda, w mojej homologacji stoi 1317 kg czyli wg twojego wzoru producent samochodu powinien dobrać opony o indeksie 94. No i dupa... bo zastosował indeks 88.
Chyba coś ci dzwoni, ale do końca nie wiesz w którym kościele...
Rozporządzenie MI z 2002 r. w/s warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, par. 11 ust. 5, cytuję:
Cytat:
Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła, oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu.
Zatem żadna DMC czy masa własna, etc., lecz po prostu nacisk koła (zabawne, że pojęcie to nie jest definiowane ani w rozporządzeniu, ani w pord -- ale jest podstawą do wyliczenia nacisku osi
Polecacie jakieś konkretne zimowe opony do Dustera 4x4?
Nie planuję jakiś terenowych szaleństw, ale mieszkam w górzystym terenie - oblodzona czy zaśnieżona droga to norma, do tego mam kawałek dojazdu do domu lekko przetartym szutrem (raczej śniegiem ubitym).
Pytanie jakim budżetem dysponujesz. Ja zwykle kupuję opony budżetowe, ale nie jakieś no name tylko z reguły Kormorany czy Dębicę, kiedyś zdarzyło mi się mieć Fuldę i generalnie zawsze byłem zadowolony. Teraz mam Dębicę Frigo HP 2. Cenowo są całkiem dobre, przy czym kupowałem je latem, więc było trochę taniej. Jeżdżę na nich sporo po górach, właśnie po zaśnieżonych, oblodzonych drogach + koleiny itp.- nie ma żadnych problemów, opony radzą sobie dobrze. Oczywiście przy podjazdach dużą część pracy wykonuje u mnie napęd 4x4, ale np. przy zjeżdżaniu na krętej drodze opony ładnie trzymają. Jak na zimówki są też w miarę ciche.
Pytanie jakim budżetem dysponujesz. Ja zwykle kupuję opony budżetowe, ale nie jakieś no name tylko z reguły Kormorany czy Dębicę, kiedyś zdarzyło mi się mieć Fuldę i generalnie zawsze byłem zadowolony. Teraz mam Dębicę Frigo HP 2. Cenowo są całkiem dobre, przy czym kupowałem je latem, więc było trochę taniej. Jeżdżę na nich sporo po górach, właśnie po zaśnieżonych, oblodzonych drogach + koleiny itp.- nie ma żadnych problemów, opony radzą sobie dobrze. Oczywiście przy podjazdach dużą część pracy wykonuje u mnie napęd 4x4, ale np. przy zjeżdżaniu na krętej drodze opony ładnie trzymają. Jak na zimówki są też w miarę ciche.
Budżet - nie muszą być najtańsze, zależy mi na tym, żeby po prostu sobie radziły, nie powiem, żeby cena była bez znaczenia, bo ma, ale ważniejsze, żeby miały dobre właściwości. Dzięki za to polecenie. Zobaczę, co dealer zaproponuje.
W fabii mam Frigo 2 ;) i mimo takich a nie innych właściwości auta to w pierwszą tak ciężką zimę radzą sobie dobrze - dwa razy się wkopałem, ale to z własnej głupoty.
W poprzednim aucie miałem opony Nokian WR D4 przez 2,5 sezonu. Wcześniej miałem starszy model WR D3 przez 5 sezonów. Moim zdaniem bardzo dobre opony, ale drogie.
Samochód bardzo dobrze trzymał się drogi, byłem w stanie wyjechać z bardzo dużych zasp. W górach nie miałem problemów ze stromymi zjazdami lub podjazdami.
Mój mechanik bardzo chwali Dębicę Frigo HP 2. Zastanawiam się nad ich zakupem w przyszłym roku.
Kolego Piotrze, tak naprawdę to nie wiem o czym ty piszesz, że niby Nokiany WRD4 są drogie? Człowieku, to jest opona klasy PREMIUM i w swojej kategorii należy do najtańych. Do Dustera w rozmiarze 215x65x16 kosztuje za komplet niecałe 1600 zł , dokładnie na dzień dzisiejszy, idzie ją kupić za 1560 zł oczywiście z darmową wysyłką. Natomiast opona Dębica Frigo HP lub HP2 pomijając już, że jest to opona klasy ekonomicznej nawet nie średnia, a kosztuje niewiele taniej lub nawet tyle samo. Na Oponeo cena tych opon Dębica Frigo HP na dziś dzień 1580 zł kpl. a Dębica Frigo HP2 to już 1992 zł. Na Allegro owszem, u jednego sprzedającego cena jest w granicach 1300 zł kpl. , ale inni cenią już też 1500-1600 zł, lub więcej za kpl. tych Frigo, więc nie wiem o jakiej drożyźnie przy oponach Nokian piszesz.
Wcześniej kiedyś sam miałem Dębicę Frigo w Oplu, ale to było w latach 2002-2010, teraz od kilku lat kupuje Nokiany WRD4 do swoich aut oraz córki. Do nowego Dustera II, kupiłem obecnie oponki Dunlop Winter Sport5), ale tylko dlatego, że trafiłem okazję. Z tego co wiem, to Dębica na śniegu sprawuje się idealnie ale na mokrym zawsze miała kłopoty , ten model z moich czasów użytkowania również. Wystarczy popatrzeć zresztą tylko na właściwości tych opon na mokrym oraz hałas i porównać obie , a wszystko staje się jasne. Na jazdę po miejscu te Dębice są i owszem do zaakceptowania, ale osobiście i tak wolałbym dołożyć te 200 zł do kpl. Nokian WRD4 i nie słuchać jakichś tam ekspertów.
Kolego Piotrze, tak naprawdę to nie wiem o czym ty piszesz, że niby Nokiany WRD4 są drogie? Człowieku, to jest opona klasy PREMIUM i w swojej kategorii należy do najtańych. Do Dustera w rozmiarze 215x65x16 kosztuje za komplet niecałe 1600 zł , dokładnie na dzień dzisiejszy, idzie ją kupić za 1560 zł oczywiście z darmową wysyłką. Natomiast opona Dębica Frigo HP lub HP2 pomijając już, że jest to opona klasy ekonomicznej nawet nie średnia, a kosztuje niewiele taniej lub nawet tyle samo. Na Oponeo cena tych opon Dębica Frigo HP na dziś dzień 1580 zł kpl. a Dębica Frigo HP2 to już 1992 zł. Na Allegro owszem, u jednego sprzedającego cena jest w granicach 1300 zł kpl. , ale inni cenią już też 1500-1600 zł, lub więcej za kpl. tych Frigo, więc nie wiem o jakiej drożyźnie przy oponach Nokian piszesz.
Wcześniej kiedyś sam miałem Dębicę Frigo w Oplu, ale to było w latach 2002-2010, teraz od kilku lat kupuje Nokiany WRD4 do swoich aut oraz córki. Do nowego Dustera II, kupiłem obecnie oponki Dunlop Winter Sport5), ale tylko dlatego, że trafiłem okazję. Z tego co wiem, to Dębica na śniegu sprawuje się idealnie ale na mokrym zawsze miała kłopoty , ten model z moich czasów użytkowania również. Wystarczy popatrzeć zresztą tylko na właściwości tych opon na mokrym oraz hałas i porównać obie , a wszystko staje się jasne. Na jazdę po miejscu te Dębice są i owszem do zaakceptowania, ale osobiście i tak wolałbym dołożyć te 200 zł do kpl. Nokian WRD4 i nie słuchać jakichś tam ekspertów.
Nc dodać , nic ująć , zgadzam się w całej rozciągłości. Mam obie na samochodach i tak jest!
To jest poprzedniczka opony zimowej Nokian WRD4. Po niej wprowadzili właśnie Nokian WRD4 , która ma dużo lepsze parametry, i z tego co widzę po cenie, za 1600 zł masz już nowy model , czyli WRD4. Sprawa druga, Duster nie musi mieć opon wzmacnianych , gdyż zalicza się do aut osobowych z racji swojej wagi, gdzie nośność opony wystarczy już od 96 H.
Mam pytanie do wszystkich posiadaczy Dustera z oponami Bridgestone Dueler Sport H/P Sport AS.
Jakie są wasze wrażenia po zimie, jak się Wam jeździło z tymi oponami?
Czy gdybyście mieli możliwość, wymienilibyście je na inne całosezonówki?
Ja jeździłem całą zimę (zrobilem jakies ~3tys kilometrów) i wg. mnie spokojnie dają radę, tak samo jak poprzednie Continentale w Dusterze I. Teraz na jesien biorę również wielosezonowe do Dustera I, jeszcze nie wiem jaki model, ale z racji terenu w jakim mieszkam, pewnie bedą to jakieś all-terrain.
PS. trzeba pamiętać, że ta zima była dość słaba :D
Ostatnio zmieniony przez alhaz 2019-05-10, 20:01, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum