No więc koledzy , czekamy na zdjęcia i opisy z montażu. Ale nie z Chin.
Mnie po 2 latach zaczęły fiksować kamery i musiałem je zmieniać. Chyba nasze zimy są gorsze niż te azjatyckie.
Taka uwaga do wszelkich podzielników obrazów, jeśli nie jest to z funkcją rejestratora, to dla bezpieczeństwa raczej nie powinno się ich używać podczas jazdy.
Temat jest wciąż gorący , bo niewiele osób zdecydowało się to zrobić, a reszta czeka na zachęcenie. Też przygotowuję, dalszą część o kamerach i usprawnieniu elektroniki.
Bardzo fajna jest kamera przednia akcesoryjna - nie wiem jak to jest zrobione, ale obok normalnego widoku ma też widok do parkowania, taka panorama od 0,5 do 2m do przodu.
Marka: Dacia
Model: była Lodgy/jest Jogger
Silnik: 1.6 Sce/1.0 Lepszy Power Gamoniu
Rocznik: 2016/2023
Wersja: Extreme 7-os. Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Kwi 2017 Posty: 231 Skąd: LU
Wysłany: 2019-02-21, 22:08
Prezentuję prosty schemacik. Jak już wspomniałem we wcześniejszym poście, największą zaletą wg mnie jest efekt przełączania kamery z tylnej na przednią po wyrzuceniu biegu wstecznego bez uruchamiania układu. Kamery zasilane przez przekaźnik sterowany przez MN. Układ aktywowany przyciskiem działa przez około 90s. Bieg tylny wymusza przełączenie obrazu na widok z tyłu. Czas można obniżyć lub wydłużyć zmieniając kondensator na inną pojemność.
Efekt ten można wyłączyć poprzez obniżenie czasu wyświetlania obrazu w ustawieniach MN.
Mam nadzieję że czytelny. Oparty na łatwo dostępnych częściach.
Całość pobiera około 0,2 A (z zapasem).
Zasilone z kostki 12 pinowej przy MNE.
Kamera przednia prezentuje się tak (wybaczcie ale habeta nie umyła się po robocie):
Uruchamiana przyciskiem pod mieszkiem:
Jest trochę za duży. Mieszek naprężając się powoduje aktywację układu. Zamieniłem również opaskę na trytkę.
No i widok z przodu:
Z kamery nie jestem zadowolony bo daje obraz dużo gorszej jakości niż tylna oraz jakoś tak mały kąt widzenia.
Czarny pasek na dole to krawędź zderzaka.
PS celowo nie wytarłem kamery bo brzydko wywierciłem dziurę :P i musiałem zastosować podkładkę z czarnej taśmy montażowej (tak na szybko próbowałem tuszować fuszerkę).
I dajcie znać na privie (żeby nie zaśmiecać forum) jeśli zdjęcia się nie wczytują.
A w planach mam dołożenie kamer do lusterek oraz całkowite zautomatyzowanie kamery przedniej poprzez aktywację jej czujnikami zbliżeniowymi. Czujniki zbliżeniowa będą się włączać gdy światło cofania jest wyłączone i stop włączony (potrzebny tylko impuls wzbudzający). Sumatora obrazów nie planuję i chyba zrezygnuję z Birdview. Przynajmniej w Qashqaju jakoś tak mi się nieczytelne to wydało. Takie mam plany między innymi. I cholernie długie terminy realizacji.
Ostatnio zmieniony przez masterczerwi 2019-02-21, 22:20, w całości zmieniany 2 razy
największą zaletą wg mnie jest efekt przełączania kamery z tylnej na przednią po wyrzuceniu biegu wstecznego bez uruchamiania układu.
Dobre rozwiązanie. Co do kamer to koleżanka maugu , podobnie zauważyła, że nie każda kamera nadaje się na przód.
Na schemacie rozumiem , że wartość kondensatora to 300 mikroF?
Jak rozumiem - możesz włączyć sobie kamerę przednią kiedy chcesz tzn. nawet w czasie jazdy - mi trochę tego brakuje bo jak dojeżdżam do miejsca zatrzymanie (np. trudny wyjazd) to nie mogę włączyć kamer, aż do momentu, kiedy się prawie zatrzymam.
Pokażę Twój schemat - może coś u mnie wymyślą.
Fajny pomysł z tymi czujnikami automatycznymi. Dobrze by też było gdyby można aktywować poszczególne kamery głosem np. lewy przód please.
Kolega zrobił solidną dokumentację do dobrej roboty. Wydaje mi się, że irf na schemacie ma pomieszane końcówki - kondensator prawie na pewno powinien być na bramce, a cewka przekaźnika na drenie.
Ale wydaje mi się, że wszyscy na forum odtwarzamy czyjeś rozwiązania, doganiamy Chińczyków...
Dwie kamery, cztery kamery, podzielniki...
Wyjdźmy poza utarte schematy
Czy ktoś się podejmie budowy systemu kamer dla gogli VR
Jeździłoby się w tym jak Need for Speed, a właściciele mercow i lexusów by zzielenieli...
No to wychodzę :)
Myślę, że może już niedługo, jak tylko wejdą do masowej produkcji nowe technologie akumulatorowe i upowszechnią się wielkogabarytowe drukarki 3d to cała reszta konfiguracji tzn. napęd, sterowanie, dodatki akcesoryjne itp. będą tylko funkcją fantazji użytkowników. Pewnie będziemy mogli sobie tworzyć max zindywidualizowane modele lub (trochę jak w Linuxie) ściągać kolejne dystrybucje jakiegoś modelu projektowane przez pasjonatów na podobnych forach do naszego i zamawiać w niezależnych montowniach „szyte na miarę” samochody. Jakaś certyfikowana aplikacja będzie sprawdzała projekt pod względem bezpieczeństwa (innych użytkowników) i ..... . Pomarzyć dobra rzecz.....
Tak, moje zaniedbanie.
Kamerę zakupiłem niby dedykowaną do przodu.
I dlatego obraz jest zniekształcony. Dobrze by było mieć możliwość regulacji kąta patrzenia kamery.
Wracając do schematu, użyłeś programu do schematów i trochę powychodziły
Wystarczyło opisać wejścia przekaźnika NO-NC-C i napięcie znamionowe. Rozumiem , ze przekaźnik zasilany z PIN6 jest na 6V. Czy drugi pin zasilający ten przekaźnik nie powinien być podłączony w gnieździe do PIN 21 cam.GND ? Chyba , ze sprawdziłeś na PIN 22 i to "chodzi". Tranzystor też pokaż jak w montażówce, nie będzie niedomówień.
Marka: Dacia
Model: była Lodgy/jest Jogger
Silnik: 1.6 Sce/1.0 Lepszy Power Gamoniu
Rocznik: 2016/2023
Wersja: Extreme 7-os. Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Kwi 2017 Posty: 231 Skąd: LU
Wysłany: 2019-02-22, 09:30
Tak zgadza się. Piny napewno sprawdzałem i powinien być to pin 21. Starałem się zrobić schemat tak czytelny aby każdy laik taki jak ja bezproblemu mógł go odczytać i sam sobie to zbudować.
Czy tranzystor na montażówce to chodzi o bezczelny kwadracik z nóżkami ?
Cieszę się że kogoś to interesuje. Sprawdzanie i rzucanie okiem jest dla mnie istotnym źródłem pozyskiwania wiedzy.
Ostatnio zmieniony przez masterczerwi 2019-02-22, 09:44, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia
Model: była Lodgy/jest Jogger
Silnik: 1.6 Sce/1.0 Lepszy Power Gamoniu
Rocznik: 2016/2023
Wersja: Extreme 7-os. Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Kwi 2017 Posty: 231 Skąd: LU
Wysłany: 2019-02-22, 11:01
Poprawiony
Czy tak lepiej ?
Cytat:
Jak rozumiem - możesz włączyć sobie kamerę przednią kiedy chcesz...
Tak
Mam jeszcze taki pomysł:
zwielokrotnienie ścieżek z kondensatorami oraz obrotowy, wielopozycyjny przełącznik - co by dało możliwość regulowania czasu włączenia kamery (mało eleganckie ale proste). Na zasadzie działania regulatora czasowego wycieraczek.
Później spróbuję wrzucić zdjęcie układu.
Ostatnio zmieniony przez masterczerwi 2019-02-22, 11:13, w całości zmieniany 4 razy
Jak już poprawiasz, to popraw pewne oznaczenia:
300uF - doświadczalnie dobrałeś? a może to inna wartość? bo 300 to nietypowe w szeregu pojemności , w przekaźniku styki NC-normal connect zamień z C- common miejscami , ale pewnie taki jest symbol do wstawienia lub popraw poprowadzenie przewodów w odpowiednie miejsca. W przekaźniku 6V podłączenia przewodów , tez podmień. IRF 540 postaraj się przedstawić jako faktyczny wygląd tranzystora i wychodzące z niego końcówki, tak, by laik mając go w ręku podłączył go prawidłowo do układu , bez potrzeby szukania katalogu półprzewodników. Oczywiście przełącznik czasu T kondensatorów można zastosować. Ale mnie się wydaje, że każda dodatkowa gałka na kokpicie , to kłopot.
Timer najlepiej tak pokazać, Mosfet widziany od strony napisów.
Nie wiem , jak u kolegi to wyszło w rzeczywistości, ale znalazłem wartości kondensatora odpowiadające czasom;
10uf -2,5sek.
100uF-21sek.
1000uf-3min15sek.
Pewnie i tak trzeba dobierać doświadczalnie.
Marka: Dacia
Model: była Lodgy/jest Jogger
Silnik: 1.6 Sce/1.0 Lepszy Power Gamoniu
Rocznik: 2016/2023
Wersja: Extreme 7-os. Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Kwi 2017 Posty: 231 Skąd: LU
Wysłany: 2019-02-22, 21:17
Dziękuję za cierpliwość i konstruktywną krytykę. W tej dziedzinie jestem laikiem, ale staram się poszerzać moją wiedzę. Jeżeli dalej będą jakieś nieścisłości to proszę dawać znać. Będę poprawiał dotąd aż będzie wszystko dobrze zrobione.
Poniżej poprawiony schemat w wersji totalnie laickiej:
300 mikro (około) dobrałem na oko. Właśnie wg powyższej rozpiski.
Przełącznik możnaby było ukryć np w miejscu gdzie znajduje się złącze diagnostyczne. Ale to się zobaczy, pomyśli i może...
Schemat formalnie jest teraz ok, bez dociekania, co by było gdyby, zwracam uwagę, że dwa przekaźniki po prawej mają razem plus i minus cewek, więc możesz oba zastąpić jednym przekaźnikiem z podwójnymi stykami - akronim dpdt. Np. coś z listy: https://www.tme.eu/pl/kat...s_with_stock=on
Jeden element mniej, mniej kabelków, bardziej przejrzyste działanie.
Marka: Dacia
Model: była Lodgy/jest Jogger
Silnik: 1.6 Sce/1.0 Lepszy Power Gamoniu
Rocznik: 2016/2023
Wersja: Extreme 7-os. Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Kwi 2017 Posty: 231 Skąd: LU
Wysłany: 2019-02-23, 13:35
Oczywiście zgadzam się w zupełności. Mniejszy pobór prądu, bardziej przejrzyście, mniej kabelków. Ale opracowałem na podstawie części dostępnych na miejscu w sklepie stacjonarnym.
Lbn to takie trochę dziwne miasto. Niby duże a czasami coś kupić - dramat. Albo niema albo cena zwala z nóg.
W samochodzie pobór prądu ma znaczenie , kiedy jest na postoju. Więc nie ma co się martwić. Trzeba zawsze podchodzić do tematu uniwersalnie, bo koledzy mogą mieć dostęp do różnych elementów. W Twoim przypadku można zastosować dowolnie elementy, przekaźniki mogą być też samochodowe, przez swoją uniwersalność. Sam układ czasowy może być zmodyfikowany , jak poniżej, można tam ustawiać potencjometrem nastawnym odpowiedni dla nas czas działania kamer/ wskazywany zapaleniem diody świecącej/. Ja w swoich kamerach na przód stosuje czas krótszy niż u ciebie. Kondensator ma wartość 470uF/25V, potencjometr nastawny o wartości 1Mom. Oczywiście inne rady kolegów też są dobre, należy robić tego co się ma pod ręką. Najważniejsze by zrobić i się cieszyć kamerami.
timer_1.jpg
Plik ściągnięto 16 raz(y) 248,79 KB
Ostatnio zmieniony przez paul7 2019-02-23, 18:30, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum