Słowo się rzekło i zmieniłem olej w silniku przy stanie licznika 1033 km - silnik jest dotarty
W związku z tym kolejną wymianę oleju zaplanowałem przy stanie licznika 3000 km - silnik ma osiągnąć wówczas pełną wydajność. W stosownym czasie zdam relację z tej operacji.
Nowoczesne silniki na nowoczesnych olejach docierają się dopiero w okolicy 20.000km...
Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway / Duster II
Silnik: 1,5 dCi / 1,3 Tce 150
Rocznik: 2012 / 2019
Wersja: Prestige Pomógł: 3 razy Dołączył: 01 Mar 2013 Posty: 103 Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-12-21, 23:43
Słowo się rzekło i zmieniłem olej w silniku przy stanie licznika 3376 km - to druga wymiana, poprzednia była przy 1033 km (mowa o Dusterze II 1,3 TCe 150 KM). Wybrałem olej z rekomendacji Mercedesa - Motul 8100 X-clean EFE 5W30 (MB Approval 229.52) i oryginalny filtr oleju Renault 152095084R.
Wymiany dokonałem w celach poznawczych oraz dla dobrego samopoczucia. Wymiana ta nie była konieczna. Wylany olej był barwy ciemnobursztynowej, czysty, ale nie klarowny. Myślę, że te 10 tys. km mógłby przepracować. Moje osobiste obserwacje prowadzą do wniosku, że olej w nowym silniku należy wymienić przy niskim przebiegu. Trudno jest mi jednoznacznie określić czy po 1000 km, czy może po 3000 km, a może już po 500 km? Pewne jest, że po pierwszych kilometrach, nawet w nowoczesnym silniku, oleju mieni się metalicznie.
Następna wymiana za 10 tys. km - może ten Motul Specific 17 będzie już dostępny w Polsce.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1104 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-12-22, 09:56
seraphine napisał/a:
A tak na marginesie... Renault/Dacia zaleca Elf, a przed aso w moim mieście stała dziś na palecie beczka z olejem RM0720 (albo już po) na której jak byk stało "BP Europe" ... czyli Castrol?
Miałem raz wlany w Loganie przez serwis ten olej BP Europe... syf nieziemski po 1000 km olej zczerniał, gdzie ELF zaczynał zmieniać kolor po 25.000 km.
RN 17 o 100 zł droższy od RN 700/710, hehe dobre, nie ma to jak łupić kierowców... Dobrze, że w mojej Lodgy jest RN 700/710.
Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway / Duster II
Silnik: 1,5 dCi / 1,3 Tce 150
Rocznik: 2012 / 2019
Wersja: Prestige Pomógł: 3 razy Dołączył: 01 Mar 2013 Posty: 103 Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-12-23, 20:38
Lukass186 napisał/a:
Mi ASO zawołało 570zł za wymianę oleju z częściami. Olej ,filtr, podkładka pod korek + robota.
To sporo.
Moje samodzielne wymiany (5 l oleju + oryginalny filtr + miedziana podkładka + przesyłka) to koszt 135 zł z olejem PLATINUM MaxExpert XD 5W-30 oraz 165 zł z olejem Motul 8100 X-clean EFE 5W30.
A do tego gratis takie "wartości dodane" jak całkowicie wylany, rozgrzany wcześniej olej, obudowa filtra dokręcona kluczem dynamometrycznym (25 Nm), korek spustowy dokręcony "z czuciem". Nic nie ubrudzone, ani od góry silnika, ani od spodu (miska olejowa ma swoje "ubranko" - izolację, trzeba być uważnym przy wylewaniu oleju i odkręcaniu obudowy filtra oleju). Płyta pod silnikiem dokręcona przesmarowanymi śrubami, również "z wyczuciem".
No i najważniejsze, bezcenne - 100% samozadowolenia :)
W poprzednich samochodach i żony aucie zawsze sam wymieniałem. Tutaj jest nowe i jakoś tak nie chce mi się przy tym kręcić. Jesteś pewien że ten Motul jest odpowiedni? Zamawiałeś części przez internet? Polecisz jakiegoś sprzedawcę? Moje poprzednie auto było zalewane Motulem 😉
Ostatnio zmieniony przez Lukass186 2019-12-24, 00:28, w całości zmieniany 1 raz
A tak na marginesie... Renault/Dacia zaleca Elf, a przed aso w moim mieście stała dziś na palecie beczka z olejem RM0720 (albo już po) na której jak byk stało "BP Europe" ... czyli Castrol?
Miałem raz wlany w Loganie przez serwis ten olej BP Europe... syf nieziemski po 1000 km olej zczerniał, gdzie ELF zaczynał zmieniać kolor po 25.000 km.
RN 17 o 100 zł droższy od RN 700/710, hehe dobre, nie ma to jak łupić kierowców... Dobrze, że w mojej Lodgy jest RN 700/710.
Czernienie nie jest wyznacznikiem klasy i jakości oleju. Dlaczego powielasz tak bzdurne mity?
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1104 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-12-25, 00:36
kochelet1 napisał/a:
Czernienie nie jest wyznacznikiem klasy i jakości oleju. Dlaczego powielasz tak bzdurne mity?
cyt. "Z punktu technicznego czernieje oleju silnikowego nie jest niczym złym, trzeba jednak pamiętać, że wpływ na szybkość czernienia ma jakość oleju. Olej słabej jakości może przyspieszyć ten proces. Aby spowolnić czernienie oleju, przy zakupie oleju, warto wybierać te z wyższą liczba zasadową TBN, a także dbać o regularną wymianę oleju silnikowego w samochodzie."
Link : http://oleje-silnikowe.co...ku-jest-czarny/
Czyli jednak szybkość czernienia oleju zależy od jego jakości...
To zadam pytanie. Widziałeś diesla w którym olej nie był by czarny zaraz po uruchomieniu silnika lub po kilku kilometrach w przypadku nowego silnika? Czy w tym przypadku czarny olej to też wyznacznik jego jakości?
Powyższy artykuł merytorycznie jest tyle warty co jego autor i wiedza na forach którą wyczytał.
Nic bardziej mylnego...
Większa liczba TBN do większa liczba środków myjących i dyspersyjnych patrz lepiej wymywa i wiąże zanieczyszczenia w oleju efekt czernienia.
Jeśli chcesz olej krystalicznie bursztynowy to musisz wybrać olej w którym jest mniejsza liczba dyspersantów czyli jego jakość jest słabsza.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1104 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-12-25, 19:43
Ja pisałem o gównianym oleju BP który sczerniał w Loganie jeżdżącym na LPG. Gaz wytwarza minimalne ilości sadzy i czernienie w tym przypadku oznacza degradację oleju.
Nawiasem mówiąc oleje do diesla mogą być gówniane bo i tak sczernieją po 10 km.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1104 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-12-25, 23:12
kochelet1 napisał/a:
absorpcję przez olej zanieczyszczeń z magistrali olejowej nic więcej
Nie rozbawiaj mnie, olej i filtry wymieniane regularnie, cały czas na LPG, silnik w środku czyściutki i nagle wspaniały, najwspanialszy olej pod słońcem budżetowy BP z beczki wypłukał nagle nagar i sadzę w silniku. Takie pierdoły to gada do klientów przedstawiciel handlowy.
Może nie 1000 a 7000 km, ale i tak sczerniał o wiele szybciej niż 25.000 km.
To wytłumacz mi dlaczego olej z fabryki w Tangerze lekko zbursztynowiał przez ok 15.000 km w Lodgy ??? Czemu nie zrobił się czarny ??? Przecież wypłukuje sadzę z magistrali.
Wciskają Wam gówniane oleje, które natychmiast czernieją, wciskają jakiś marketingowy bełkot, a Wy to łykacie.
Dlaczego nie mówicie przy spuszczaniu oleju " Och, ach jaki piękny czarny ten olej jak smoła" tylko mówicie " O kurwa jaka smoła"
absorpcję przez olej zanieczyszczeń z magistrali olejowej nic więcej
Nie rozbawiaj mnie, olej i filtry wymieniane regularnie, cały czas na LPG, silnik w środku czyściutki i nagle wspaniały, najwspanialszy olej pod słońcem budżetowy BP z beczki wypłukał nagle nagar i sadzę w silniku. Takie pierdoły to gada do klientów przedstawiciel handlowy.
Może nie 1000 a 7000 km, ale i tak sczerniał o wiele szybciej niż 25.000 km.
To wytłumacz mi dlaczego olej z fabryki w Tangerze lekko zbursztynowiał przez ok 15.000 km w Lodgy ??? Czemu nie zrobił się czarny ??? Przecież wypłukuje sadzę z magistrali.
Wciskają Wam gówniane oleje, które natychmiast czernieją, wciskają jakiś marketingowy bełkot, a Wy to łykacie.
Dlaczego nie mówicie przy spuszczaniu oleju " Och, ach jaki piękny czarny ten olej jak smoła" tylko mówicie " O kurwa jaka smoła"
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1104 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-12-26, 00:48
Poczytałem te linki...
Wnioski mam takie... W silniku z LPG kolor oleju nie powinien się zmieniać, czyli BP to gówno jak zmieniło, co innego utrata zasadowego odczynu oleju...
Prentki Blog, no błagam, taki zafajdany zarośnięty nagarem silnik mi pokazujesz ???
I to lany Shell co 10.000 km... Błagam
Zacytuję klasykę " wy i te wasze fakultety, a jak wy o życiu nic nie wiecie"
Mam tą wątpliwą przyjemność dołączyć do grona biadolących... dziś byłem w ASO potwierdzić fakt i do mojego klekota (1.5 blue dci z DPF!!!) też mam lać RN17. Na zachodniej stronie Motula znalazłem informację, że to paskudztwo pasuje niby do DPF, pomimo że jest to klasa ACEA-C3... no chyba, że źle zrozumiałem. Link: https://www.motul.com/fr/...ecific-17-5w-30
Pomijając DPF-a... sprawa z tym olejem RN17 wygląda dziwnie. Byłem dziś w intercarsie i powiedzieli mi, że olej został cytuję "wycofany". W oficjalnej polskiej dystrybucji kupić się go praktycznie nie da i mam tu na myśli większość marek olejowych. Pomijam allegro i inne takie źródła, bo w razie jakiejś podróby pewnie nie będzie kogo pozwać.
A tak na marginesie... Renault/Dacia zaleca Elf, a przed aso w moim mieście stała dziś na palecie beczka z olejem RM0720 (albo już po) na której jak byk stało "BP Europe" ... czyli Castrol? Na etykiecie widniała nazwa "Motrio Premium 5w-30 c4"... i weź tu człowieku zleć wymianę oliwy w ASO z beczki.
Poczytałem te linki...
Wnioski mam takie... W silniku z LPG kolor oleju nie powinien się zmieniać, czyli BP to gówno jak zmieniło, co innego utrata zasadowego odczynu oleju...
Prentki Blog, no błagam, taki zafajdany zarośnięty nagarem silnik mi pokazujesz ???
I to lany Shell co 10.000 km... Błagam
Zacytuję klasykę " wy i te wasze fakultety, a jak wy o życiu nic nie wiecie"
wysil się.
Przeczytaj całe wpisy nie tylko tytuły. Zrozum jeśli to tylko możliwe i wtedy wypowiadaj się.
Teraz piszesz w temacie wielu rzeczy na zasadzie " Gówno wiem ale się wypowiem"
Szczerze powiedziawszy to najpierw trzeba sobie odpowiedzieć czego spodziewamy się po ASO i gwarancji.
1) jest detektywa unijna która znosi monopol ASO w zakresie uzależnienia korzystania z napraw gwarancyjnych od korzystania z realizacji obsługiwań w ASO.
2) czego się mam spodziewać odprowadzając samochód do aso ? Ze marnie wykształcony i opłacany gimnazjalista dokona przeglądu i wymiany materiałów eksploatacyjnych w sposób profesjonalny i uczciwy? Jaką on ma pensję i motywację ??
3) W przypadku awarii silnika zawsze możesz kupić jakieś zalecane no name gówno i pokazać fakturę że takie wlałeś kilka dni temu.
4) na pokazanym wyzej oleju przejeżdziłęm 0,5 mln km w 2 renówkach i na prawdę jest super wymiany miałem co 30 tys nawet przy lpg.
5) czy elf jest gorszej klasy niż ta norma?
Dodam jeszcze że ja nie kupowałem samochodu w ASO i nie ejst on dla mnie stroną umowy gdyby już doszło do poważnej awarii to zawsze można odstąpić od umowy z winy sprzedawcy jako powód podając niezgodność towaru z umowa i to jest rękojmia niech się sprzedawca odwali jego umowy handlowe z ASO to jego problem, Gdyby chciał dokonywać naprawy w ASO to zawsze można zarzucić niezgodność z przepisami nasyłając PIp, US i sanepid po kolei . Szybko mu się odechce napraw mojego samochodu. Ale to już w przypadku gdyby naprawdę cos drogiego padło.
_________________ Martwią się bogacze, gdzie pochować swoje dacze:)
Ostatnio zmieniony przez gawel 2019-12-26, 12:05, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1104 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-12-26, 12:15
Nie wierzę korporacjom, bo osiągają one sukces produkując coś najniższym kosztem sprzedając za ogromne pieniądze, najlepszym przykładem jest IPhone, nic nie posiadający telefon sprzedawany za cenę dobrej klasy gamingowego komputera. Albo Coca Cola, większość powie, że jest najlepszym gazowanym napojem, tylko pytanie czy zdrowym... A następne pytanie czy byłby to najlepszy napój gdyby nie miliardy wywalone w reklamy ???
Podobnie jest z Shellem czy Castrolem, miliardy wywalone w reklamę w sporty motorowe... tyle, że takiego oleju z F1 nie kupisz w sklepie, bo jest to specjalna mieszanka wytworzona w laboratorium, a nie masowo w rafinerii. Czy Dacia Lodgy Alana Prosta do wyścigów to taka sama Dacia Lodgy jaką ja jeżdżę ? Tamta kosztuje przynajmniej 100.000 ojro, a moja 50.000 cebulionów, mam oczekiwać, że będą podobne parametry tych samochodów ?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum